***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جلسه هیئت اندیشه ورز معماری و شهرسازی اسلامی

چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶ ب.ظ

 

دبیرنشست :سید جواد هاشمی فشارکی

جلسه هیئت اندیشه ورز معماری و شهرسازی اسلامی

  • تاریخ : ۹۶/۰۸/۰۱
  • دیدگاه : بدون دیدگاه
  • شناسه خبر: 5695
 
 
 
 

Image result for ‫سید جواد هاشمی فشارکی‬‎

 

دومین نشست هیئت اندیشهورز معماری و شهرسازی اسلامی درشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با حضور سردار معاون فرهنگی ستادکل پاسداران انقلاب اسلامی سردار محمدرضا نقدی، و دبیری دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی وبا حضور مهندس ایلخان رییس سازمان بسیج مهندسی عمران ومعماری و استاد عبدالحمید نقره کار، دکترحیدر جهان بخش، ، دکتر امیرمحمدخانی، ، مهندس رضاجانثاری و دکتر عمران زاده تشکیل شد.

در ابتدا اعضای هیئت اندیشه ورز به معرفی فعالیتهای خود پرداخته و در ادامه به برخی مسائل و پیشنهادهای موجود اشاره کردند. در پایان جلسه نیز سردار نقدی به ارائه نظرات و رهنمودهای خود در زمینه وظایف هیئت اندیشهورز و لزوم شکل گیری آن پرداختند.

دراغازدکتر زرگر معاون اجتماعی ستادکل سپاه پاسداران، ضمن خوش آمد گویی خدمت اعضای جلسه و بیان فلسفه جلسه جهت بیان نظرات توسط اعضای هیات و معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی سپاه را بیان نمود – سپسدکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر هیات اندیشه ورز ،ضمن اشاره به اهمیت موضوع شهرسازی و معماری اسلامی در رفتارفردی و جامعه، معضلات موجود در زمینه شهرسازی و معماری ، وبرخورداری از پیشینه غنی ان در بعداز اسلام تا یکصد سال پیش و مصوبات قانونی بسیار خوبی که در بعداز انقلاب اسلامی صورت گرفته وشرفیتهای خوبی که اجرا شده ولی متاسفانه و بی توجهی به مصوبات قانونی بعد از انقلاب اسلامی در این زمینه را اعلام نموده و اظهار امیدواری در زمینه اثرگذاری هیات اندیشه ورز در رفع مسائل این حوزه. ارائه توضیحات غالبا اجرایی نشده است وختی در بسیاری از موارد مغایرتهای بسیار نگران کننده ای رخ داده است.و بی توجهی به مصوبات قانونی بعد از انقلاب اسلامی در این خصوص و اظهار امیدواری در زمینه اثرگذاری هیات اندیشه ورز در رفع مسائل این حوزه را اعلام نموده. وی درادامه توضیحات لازم در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه بررسی اسناد بالادستی و همچنین عوامل موثر در زمینه معماری و شهرسازی در راستای دستیابی به جامعه و شهر اسلامی. تشریح ساختار مدیریت شهرسازی و معماری و معرفی کمیته های زیرمجموعه هیات اندیشه ورز جهت پیشبرد فعالیت هارا ارایه نمودند . این استاد دانشگاه گفت :: در سه حوزه باید کار جدی صورت گیرد: اول در زمینه آموزش است. در این زمینه در مقاطع تحصیلی تا پایان ارشد دو الی ۴ واحد درسی درخصوص معماری اسلامی ، انهم درحد اشناسی با کالبد ونه روح معماری اسلامی و واهمیت تاثیر گذاری آن . حوزه دوم مربوط به دولت و آیین نامه ها است. برخی از مسئولین همچنان به این موضوع معماری اسلامی باور ندارند. حوزه بعد مربوط به نیروهای مسلح است که حجم زیادی پروژه های داخلی خود و نیز عمرانی کشوررا انجام می دهند،که این پروژه ها می توانند خود تبدیل به الگو شوند.
انگاه دکتر امیر محمدخانی رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ، اشاره به بنیاد معماری انقلاب اسلامی و وفعالیت های آن که به دستور کارگروه هنر و معماری دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفته است. همچنین به کار پژوهشی ملی که توسط ۱۴۰۰۰ نفر معمار و متخصص انجام گرفته و چشم انداز آینده معماری ایران استخراج گردیده اشاره گردید. در ادامه توضیحاتی در زمینه اولین جشنواره معماری ایران که با هدف جریان سازی و گفتمان سازی در زمینه معماری در حال طرح ریزی می باشد ارائه گردید.
سپس استاد عبدالحمید نقرهکار اشاره به سوابق فعالیت های علمی و اجرایی در قبل و بعد از انقلاب از جمله قطب معماری اسلامی، کرسی نظریه پردازی و شورای تحول و بیان تعدادی از مسائل موجود: یکی از بزرگترین مشکلات موجود اساتید موجود دانشگاه هستند که مانع ایجاد تحول و تغییر هستند از جمله در شورای تحول و کمسیون شهرسازی و معماری که درس حکمت هنر اسلامی از اصلی تبدیل به اختیاری شد و در سرفصل دروس تلاش هایی برای حذف عنوان اسلامی صورت گرفت. با توجه به مشکلات موجود دانشگاه ها، ما همانند اوایل انقلاب که نهادهای انقلابی شکل گرفت و انقلاب حفظ شد، باید در مقابل آموزش عالی (به مثابه ارتش اوایل انقلاب) مجموعه های انقلابی مثل سپاه حمایت کنند تا مدل ها و الگوهای بومی در قالب دانشگاه اسلامی تولید شود تا عده ای که باور ندارند، باور کنند که می توان علم تولید کرد و ترجمه ای فکر نکرد تا در نهایت ساختار موجود شکسته شود. از دیگر مشکلات نبود نیروی انسانی و استاد هست که باید با راهکارهایی این مسائل را حل کرد. وی همچنین بیان نمود : بدترین ضربه را تصور و فهم نادرست برخی مسئولین مومن از معماری اسلامی می زند. اسلام می گوید آخرین فن اوری، آخرین مصالح و … این تصور غلط باید از بین برود. تدوین نقشه راه معماری و شهرسازی اسلامی جهت پیشبرد کارها لازم و ضروری است. در زمینه برگزاری کارگاه های دانش افزایی می توان زود تر اقدام کرد برای فارغ التحصیلان و همچنین مدیران شهری. می توان برای برخی درس ها کتاب درسی مرجع تدوین کرد که خیلی اهمیت دارد. در زمینه بررسی قوانین موجود نیز کار خوبی صورت گرفته است که لازم هست تشویق صورت گیرد و استفاده شود. (به عنوان نمونه اینکه قوه قضائیه و مقننه و اجرایی را داده اند دست شهرداری و حق الناس را میفروشند درست نیست). در زمینه هنر و شهرسازی اسلامی ما بدیهیاتی از حیث نظر و تمدنی داریم که نظیری در دنیا ندارد.
انگاه دکتر حیدر جهان بخش استاد دانشگاه پیام نور اعلام نمودند: اشاره به فعالیت های اجرایی و علمی از قبیل عضویت در هیئت مدیره انجمن معماری و شهرسازی ایران، عضویت در هیئت مدیره نظام مهندسی تهران و عضویت در هیئت علمی دانشگاه. بعد از انقلاب در سطح آموزش عالی و نظام علمی کشور در زمینه شهرسازی و معماری اسلامی نه تنها حمایت هایی نشده بلکه در برخی موارد سنگ انداز هم شده است. در حوزه اجرایی و مردمی هم در سطح شهرداری و شورای شهر نیز مشکل داریم، معماری و شهرسازی در جشنواره بین المللی فجر بعد از ۳۰ سال هنوز وارد نشده است. ابلاغیه اخیر رئیس جمهور در زمینه بلند مرتبه سازی در بافت های فرسوده مشکلات زیادی ایجاد می کند که به نظر می رسد توسط سوداگران اطراف ایشان دیکته شده است.
معماری و شهرسازی اسلامی یک موضوع ارزشی است که نهادهای ارزشی باید ورود کنند. برخی نهادهای انقلابی مثل سازمان تبلیغات پروژه هایی اجرا می کنند که هیچ وجهی از معماری اسلامی ندارد که هیچ حتی گاها برای پیشبرد پروژه هایشان پول پرداخت می کنند (رشوه). ما در زمینه معماری ارزشی و اسلامی مطالبه گر جدی نداریم.
سپسحجتالاسلام مجتبی جمعیان به تحصیل خود در حوزه تخصصی فقه نظام در حوزه علمیه مشکات اشاره کردند و بیان نمودند : دراسلام مایه آرامش مطلق در مسکن بیان شده است. در کتب فقهی قدیم یک باب با عنوان باب السکنی داشتیم که شامل مباحث مربوط به مسکن بود. بر اساس بررسی های موجود، در وضعیت حاضر رنگ و بویی از معماری اسلامی وجود ندارد. مردم ذائقه هایشان تغییر کرده است. و نمونه های آن در مناطق بالاتر شهر مشاهده می شود که معماری رومی بیشتر جلوه می کند حتی مومنین هم اینگونه شده اند. در تدوین سند راهبردی معماری اسلامی باید به این ذائقه مردم توجه جدی شود. اسلام از دکوراسیون داخل بحث دارد تا نقشه های سایت. (اشاره به احادیثی از نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در زمینه ارتفاع بنا).
انگاه مهندس ایلخان فرمودند: اشاره به معضلات موجود در زمینه شهرسازی و معماری اسلامی در سطح نهادهای انقلابی. به عنوان نمونه بنیادهای موجود که وابسته به نهادهای انقلابی هستند در حال حاضر بزرگترین مال های شهر را می سازند و معماری مدرنیته و سکولار را ترویج می کنند و مردم را به سوی خود می کشند. اگر روی این نهادهای انقلابی اثر گذاشته شود خود این کار بزرگی خواهد بود. بر اساس پژوهش ها افراد محجبه تحت تاثیر محیط مجتمع های تجاری مدرن قرار می گیرند و سبک زندگی شان تغییر می کند. در شهرداری تلاش های زیادی در زمینه مسجد محوری شد ولی عده ای مانع شدند.
خیلی از کارهای نادرست توسط خود افراد ارزشی انجام می گیرد. مقداری باید از نظر فاصله بگیریم و در صحنه عمل جلوی روش های غلط گرفته شود بویژه در نهادهای انقلابی و بنیادها. اشاره به ظرفیت گروه های تخصصی شکل گرفته در بسیج مهندسین جهت همکاری.
سپسدکتر عمرانزاده بیان کرد: اشاره به ناکارآمدی نظام آموزش عالی در تربیت نیرو در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و همچنین اختلال نظام اجرا در کشور و عدم ثبات در قانون گذاری و اجرای قوانین و نقض و یا طرح قوانین و اسناد متفاوت نسبت به دوره های قبل (نمونه قانون مسکن و سند راهبردی باز آفرینی در دولت یازدهم).
در انتهاجناب آقای مهندس رضا جانثاریبااشاره به تحصیل خوددر معماری در دانشگاه بهشتی و دبیر معماری گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر از سال ۱۳۸۳ ، برضرورت امر اشاره و اعلام همکاری نمودند.
درانتهاسردار محمدرضا نقدی چنین فرمودند :انقلاب در حال وارد شدن به دهه پنجاه خود هست ولی متاسفانه مطابق فرمایش رهبری، ما هنوز موفق به تشکیل دولت اسلامی نشده ایم. از علل اساسی این موضوع ضعف در نظریه پردازی متقن می باشد. یکی از عرصه های مهم عرصه معماری است. ما انقلاب کرده ایم که اسلام در همه شئون ما حاکم باشد که یکی از آن شئون بحث معماری است.
تفاوت هیات اندیشه ورز با مراکز دیگر در این است که در این هیات باید کل موانع و مشکلات و فرصت ها احصاء گردد و در ادامه تلاش صورت گیرد تا مراکزی که در زمینه های مختلف این موضوع وجود دارند (از مراکز پژوهشی و مطالعاتی تا قانون گذاری) فعال و تقویت شوند. ما به اندازه و حدی که نظریه داریم قانون نداریم. ما فرصت مسکن مهر را که از طریق آن می توانستیم شهر الگوی اسلامی درست کنیم از دست دادیم. ما نیاز به قانون گذاری و کادرسازی داریم و از طرف دیگر نیاز به نهاد سازی و گفتمان سازی داریم. همه اینها امکان انجامش در هیئت اندیشه ورز نیست. منتهی می توان در این زمینه ها برآورد وضعیت انجام داد و از نهادهایی که متولی این کار هستند مطالبه گری کرد. فعالیت های ما باید منجر به اقدام و عمل شود.
حرکت ما باید بر اساس واقعیت ها و موانع و خلاء های موجود باشد. بهترین اسناد در نظام تهیه شده اند و به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده اند ولی چون واقعیت های موجود را ندیده اند و تصورشان در یک فضای بدون مزاحم بوده است. اگر طرح اسلامی ارائه شده در معماری هزینه ها را بالا ببرد اقبالی پیدا نمی کند. باید از ظرفیت های مردمی استفاده کرد، در زمینه محیط زیست مجموعه های مردمی زیادی هستند که در اتفاقات گاها کوچک هم مطالبه گری می کنند. چرا در معماری این مطالبه گری را نداریم.
هیات اندیشه ورز باید از مرحله دردل و نظرهای کلی عبور کرده و وارد ارائه راهکارهای عملی و واقع بینانه شود. اینکه چه باید کرد. مثلا اگر قانون می خواهد، پیش نویس آن تهیه شود، اگر نیاز به کادرسازی دارد دوره آن تدوین و اجرا شود. یا اگر نهادی نیاز هست، نهاد مربوطه راه اندازی شود و مطالبه گری صورت گیرد. اگر نیاز به فرهنگ سازی است پیگیری صورت گیرد. بعد از ۴۰ سال باید از مرحله حرف عبور کنیم. با افراد دغدغه مند فعلی می توان کار را انجام داد مهم دغدغه است.
در ابتدا باید یک برآورد وضعیت انجام شود و ظرفیت ها را شناسایی کنیم از منابع علمی، اشخاص، کتب و نشریات گرفته تا قوانین موجود در این زمینه. نظام مسائل استخراج شود و در مرحله بعد سندی داشته باشیم شامل چشم اندازی که باید به آن برسیم. اگر حرکت خوبی در این زمینه صورت بگیرد امید است اقدامات خوبی شکل بدهیم. اگر راهکارها علمی و به صرفه باشد خود پیمانکارها را می توان قانع کرد. (اشاره به مثال لوازم التحریر اسلامی و ورود نیروهای انقلابی در این زمینه)
حداقل دستآورد این مجموعه باید این باشد که ما یک طرحی داشته باشیم که اگر مسئول و وزیر مومن سرکار آمد بتواند از آن استفاده کند نه اینکه خودش دنبال تهیه طرح باشد. (مثل وزرای آموزش و پرورش انقلابی که زمانشان صرف تهیه اسناد شد).
دشمن با واسطه هایی روی تصمیم گیرندگان ما تاثیر می گذارند و با چند واسطه کارهای مختلف را در کشور انجام می دهند. مثل طرح مجلس ما که به صورت هرم در آمده است.

 


برچسب‌ها
 
 
 
 
http://mohandesineosveh.ir/جلسه-هیئت-اندیشه-ورز-معماری-و-شهرسازی-ا/
 
 
 

 

 

 

 

 

 

ومین نشست هیئت اندیشه ورز معماری و شهرسازی اسلامی درشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با حضور سردار معاون فرهنگی ستادکل پاسداران انقلاب اسلامی سردار محمدرضا نقدی، و دبیری دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی وبا حضور مهندس ایلخان رییس سازمان بسیج مهندسی عمران ومعماری و استاد عبدالحمید نقره کار، دکترحیدر جهان بخش، ، دکتر امیرمحمدخانی، ، مهندس رضاجانثاری و دکتر عمران زاده تشکیل شد.

در ابتدا اعضای هیئت اندیشه ورز به معرفی فعالیتهای خود پرداخته و در ادامه به برخی مسائل و پیشنهادهای موجود اشاره کردند. در پایان جلسه نیز سردار نقدی به ارائه نظرات و رهنمودهای خود در زمینه وظایف هیئت اندیشهورز و لزوم شکل گیری آن پرداختند.

دراغازدکتر زرگر معاون اجتماعی ستادکل سپاه پاسداران، ضمن خوش آمد گویی خدمت اعضای جلسه و بیان فلسفه جلسه جهت بیان نظرات توسط اعضای هیات و معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی سپاه را بیان نمود – سپسدکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر هیات اندیشه ورز ،ضمن اشاره به اهمیت موضوع شهرسازی و معماری اسلامی در رفتارفردی و جامعه، معضلات موجود در زمینه شهرسازی و معماری ، وبرخورداری از پیشینه غنی ان در بعداز اسلام تا یکصد سال پیش و مصوبات قانونی بسیار خوبی که در بعداز انقلاب اسلامی صورت گرفته وشرفیتهای خوبی که اجرا شده ولی متاسفانه و بی توجهی به مصوبات قانونی بعد از انقلاب اسلامی در این زمینه را اعلام نموده و اظهار امیدواری در زمینه اثرگذاری هیات اندیشه ورز در رفع مسائل این حوزه. ارائه توضیحات غالبا اجرایی نشده است وختی در بسیاری از موارد مغایرتهای بسیار نگران کننده ای رخ داده است.و بی توجهی به مصوبات قانونی بعد از انقلاب اسلامی در این خصوص و اظهار امیدواری در زمینه اثرگذاری هیات اندیشه ورز در رفع مسائل این حوزه را اعلام نموده. وی درادامه توضیحات لازم در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه بررسی اسناد بالادستی و همچنین عوامل موثر در زمینه معماری و شهرسازی در راستای دستیابی به جامعه و شهر اسلامی. تشریح ساختار مدیریت شهرسازی و معماری و معرفی کمیته های زیرمجموعه هیات اندیشه ورز جهت پیشبرد فعالیت هارا ارایه نمودند . این استاد دانشگاه گفت :: در سه حوزه باید کار جدی صورت گیرد: اول در زمینه آموزش است. در این زمینه در مقاطع تحصیلی تا پایان ارشد دو الی ۴ واحد درسی درخصوص معماری اسلامی ، انهم درحد اشناسی با کالبد ونه روح معماری اسلامی و واهمیت تاثیر گذاری آن . حوزه دوم مربوط به دولت و آیین نامه ها است. برخی از مسئولین همچنان به این موضوع معماری اسلامی باور ندارند. حوزه بعد مربوط به نیروهای مسلح است که حجم زیادی پروژه های داخلی خود و نیز عمرانی کشوررا انجام می دهند،که این پروژه ها می توانند خود تبدیل به الگو شوند.
انگاه دکتر امیر محمدخانی رییس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ، اشاره به بنیاد معماری انقلاب اسلامی و وفعالیت های آن که به دستور کارگروه هنر و معماری دفتر مقام معظم رهبری شکل گرفته است. همچنین به کار پژوهشی ملی که توسط ۱۴۰۰۰ نفر معمار و متخصص انجام گرفته و چشم انداز آینده معماری ایران استخراج گردیده اشاره گردید. در ادامه توضیحاتی در زمینه اولین جشنواره معماری ایران که با هدف جریان سازی و گفتمان سازی در زمینه معماری در حال طرح ریزی می باشد ارائه گردید.
سپس استاد عبدالحمید نقرهکار اشاره به سوابق فعالیت های علمی و اجرایی در قبل و بعد از انقلاب از جمله قطب معماری اسلامی، کرسی نظریه پردازی و شورای تحول و بیان تعدادی از مسائل موجود: یکی از بزرگترین مشکلات موجود اساتید موجود دانشگاه هستند که مانع ایجاد تحول و تغییر هستند از جمله در شورای تحول و کمسیون شهرسازی و معماری که درس حکمت هنر اسلامی از اصلی تبدیل به اختیاری شد و در سرفصل دروس تلاش هایی برای حذف عنوان اسلامی صورت گرفت. با توجه به مشکلات موجود دانشگاه ها، ما همانند اوایل انقلاب که نهادهای انقلابی شکل گرفت و انقلاب حفظ شد، باید در مقابل آموزش عالی (به مثابه ارتش اوایل انقلاب) مجموعه های انقلابی مثل سپاه حمایت کنند تا مدل ها و الگوهای بومی در قالب دانشگاه اسلامی تولید شود تا عده ای که باور ندارند، باور کنند که می توان علم تولید کرد و ترجمه ای فکر نکرد تا در نهایت ساختار موجود شکسته شود. از دیگر مشکلات نبود نیروی انسانی و استاد هست که باید با راهکارهایی این مسائل را حل کرد. وی همچنین بیان نمود : بدترین ضربه را تصور و فهم نادرست برخی مسئولین مومن از معماری اسلامی می زند. اسلام می گوید آخرین فن اوری، آخرین مصالح و … این تصور غلط باید از بین برود. تدوین نقشه راه معماری و شهرسازی اسلامی جهت پیشبرد کارها لازم و ضروری است. در زمینه برگزاری کارگاه های دانش افزایی می توان زود تر اقدام کرد برای فارغ التحصیلان و همچنین مدیران شهری. می توان برای برخی درس ها کتاب درسی مرجع تدوین کرد که خیلی اهمیت دارد. در زمینه بررسی قوانین موجود نیز کار خوبی صورت گرفته است که لازم هست تشویق صورت گیرد و استفاده شود. (به عنوان نمونه اینکه قوه قضائیه و مقننه و اجرایی را داده اند دست شهرداری و حق الناس را میفروشند درست نیست). در زمینه هنر و شهرسازی اسلامی ما بدیهیاتی از حیث نظر و تمدنی داریم که نظیری در دنیا ندارد.
انگاه دکتر حیدر جهان بخش استاد دانشگاه پیام نور اعلام نمودند: اشاره به فعالیت های اجرایی و علمی از قبیل عضویت در هیئت مدیره انجمن معماری و شهرسازی ایران، عضویت در هیئت مدیره نظام مهندسی تهران و عضویت در هیئت علمی دانشگاه. بعد از انقلاب در سطح آموزش عالی و نظام علمی کشور در زمینه شهرسازی و معماری اسلامی نه تنها حمایت هایی نشده بلکه در برخی موارد سنگ انداز هم شده است. در حوزه اجرایی و مردمی هم در سطح شهرداری و شورای شهر نیز مشکل داریم، معماری و شهرسازی در جشنواره بین المللی فجر بعد از ۳۰ سال هنوز وارد نشده است. ابلاغیه اخیر رئیس جمهور در زمینه بلند مرتبه سازی در بافت های فرسوده مشکلات زیادی ایجاد می کند که به نظر می رسد توسط سوداگران اطراف ایشان دیکته شده است.
معماری و شهرسازی اسلامی یک موضوع ارزشی است که نهادهای ارزشی باید ورود کنند. برخی نهادهای انقلابی مثل سازمان تبلیغات پروژه هایی اجرا می کنند که هیچ وجهی از معماری اسلامی ندارد که هیچ حتی گاها برای پیشبرد پروژه هایشان پول پرداخت می کنند (رشوه). ما در زمینه معماری ارزشی و اسلامی مطالبه گر جدی نداریم.
سپسحجتالاسلام مجتبی جمعیان به تحصیل خود در حوزه تخصصی فقه نظام در حوزه علمیه مشکات اشاره کردند و بیان نمودند : دراسلام مایه آرامش مطلق در مسکن بیان شده است. در کتب فقهی قدیم یک باب با عنوان باب السکنی داشتیم که شامل مباحث مربوط به مسکن بود. بر اساس بررسی های موجود، در وضعیت حاضر رنگ و بویی از معماری اسلامی وجود ندارد. مردم ذائقه هایشان تغییر کرده است. و نمونه های آن در مناطق بالاتر شهر مشاهده می شود که معماری رومی بیشتر جلوه می کند حتی مومنین هم اینگونه شده اند. در تدوین سند راهبردی معماری اسلامی باید به این ذائقه مردم توجه جدی شود. اسلام از دکوراسیون داخل بحث دارد تا نقشه های سایت. (اشاره به احادیثی از نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در زمینه ارتفاع بنا).
انگاه مهندس ایلخان فرمودند: اشاره به معضلات موجود در زمینه شهرسازی و معماری اسلامی در سطح نهادهای انقلابی. به عنوان نمونه بنیادهای موجود که وابسته به نهادهای انقلابی هستند در حال حاضر بزرگترین مال های شهر را می سازند و معماری مدرنیته و سکولار را ترویج می کنند و مردم را به سوی خود می کشند. اگر روی این نهادهای انقلابی اثر گذاشته شود خود این کار بزرگی خواهد بود. بر اساس پژوهش ها افراد محجبه تحت تاثیر محیط مجتمع های تجاری مدرن قرار می گیرند و سبک زندگی شان تغییر می کند. در شهرداری تلاش های زیادی در زمینه مسجد محوری شد ولی عده ای مانع شدند.
خیلی از کارهای نادرست توسط خود افراد ارزشی انجام می گیرد. مقداری باید از نظر فاصله بگیریم و در صحنه عمل جلوی روش های غلط گرفته شود بویژه در نهادهای انقلابی و بنیادها. اشاره به ظرفیت گروه های تخصصی شکل گرفته در بسیج مهندسین جهت همکاری.
سپسدکتر عمرانزاده بیان کرد: اشاره به ناکارآمدی نظام آموزش عالی در تربیت نیرو در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی و همچنین اختلال نظام اجرا در کشور و عدم ثبات در قانون گذاری و اجرای قوانین و نقض و یا طرح قوانین و اسناد متفاوت نسبت به دوره های قبل (نمونه قانون مسکن و سند راهبردی باز آفرینی در دولت یازدهم).
در انتهاجناب آقای مهندس رضا جانثاریبااشاره به تحصیل خوددر معماری در دانشگاه بهشتی و دبیر معماری گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر از سال ۱۳۸۳ ، برضرورت امر اشاره و اعلام همکاری نمودند.
درانتهاسردار محمدرضا نقدی چنین فرمودند :انقلاب در حال وارد شدن به دهه پنجاه خود هست ولی متاسفانه مطابق فرمایش رهبری، ما هنوز موفق به تشکیل دولت اسلامی نشده ایم. از علل اساسی این موضوع ضعف در نظریه پردازی متقن می باشد. یکی از عرصه های مهم عرصه معماری است. ما انقلاب کرده ایم که اسلام در همه شئون ما حاکم باشد که یکی از آن شئون بحث معماری است.
تفاوت هیات اندیشه ورز با مراکز دیگر در این است که در این هیات باید کل موانع و مشکلات و فرصت ها احصاء گردد و در ادامه تلاش صورت گیرد تا مراکزی که در زمینه های مختلف این موضوع وجود دارند (از مراکز پژوهشی و مطالعاتی تا قانون گذاری) فعال و تقویت شوند. ما به اندازه و حدی که نظریه داریم قانون نداریم. ما فرصت مسکن مهر را که از طریق آن می توانستیم شهر الگوی اسلامی درست کنیم از دست دادیم. ما نیاز به قانون گذاری و کادرسازی داریم و از طرف دیگر نیاز به نهاد سازی و گفتمان سازی داریم. همه اینها امکان انجامش در هیئت اندیشه ورز نیست. منتهی می توان در این زمینه ها برآورد وضعیت انجام داد و از نهادهایی که متولی این کار هستند مطالبه گری کرد. فعالیت های ما باید منجر به اقدام و عمل شود.
حرکت ما باید بر اساس واقعیت ها و موانع و خلاء های موجود باشد. بهترین اسناد در نظام تهیه شده اند و به امضای مقام معظم رهبری هم رسیده اند ولی چون واقعیت های موجود را ندیده اند و تصورشان در یک فضای بدون مزاحم بوده است. اگر طرح اسلامی ارائه شده در معماری هزینه ها را بالا ببرد اقبالی پیدا نمی کند. باید از ظرفیت های مردمی استفاده کرد، در زمینه محیط زیست مجموعه های مردمی زیادی هستند که در اتفاقات گاها کوچک هم مطالبه گری می کنند. چرا در معماری این مطالبه گری را نداریم.
هیات اندیشه ورز باید از مرحله دردل و نظرهای کلی عبور کرده و وارد ارائه راهکارهای عملی و واقع بینانه شود. اینکه چه باید کرد. مثلا اگر قانون می خواهد، پیش نویس آن تهیه شود، اگر نیاز به کادرسازی دارد دوره آن تدوین و اجرا شود. یا اگر نهادی نیاز هست، نهاد مربوطه راه اندازی شود و مطالبه گری صورت گیرد. اگر نیاز به فرهنگ سازی است پیگیری صورت گیرد. بعد از ۴۰ سال باید از مرحله حرف عبور کنیم. با افراد دغدغه مند فعلی می توان کار را انجام داد مهم دغدغه است.
در ابتدا باید یک برآورد وضعیت انجام شود و ظرفیت ها را شناسایی کنیم از منابع علمی، اشخاص، کتب و نشریات گرفته تا قوانین موجود در این زمینه. نظام مسائل استخراج شود و در مرحله بعد سندی داشته باشیم شامل چشم اندازی که باید به آن برسیم. اگر حرکت خوبی در این زمینه صورت بگیرد امید است اقدامات خوبی شکل بدهیم. اگر راهکارها علمی و به صرفه باشد خود پیمانکارها را می توان قانع کرد. (اشاره به مثال لوازم التحریر اسلامی و ورود نیروهای انقلابی در این زمینه)
حداقل دستآورد این مجموعه باید این باشد که ما یک طرحی داشته باشیم که اگر مسئول و وزیر مومن سرکار آمد بتواند از آن استفاده کند نه اینکه خودش دنبال تهیه طرح باشد. (مثل وزرای آموزش و پرورش انقلابی که زمانشان صرف تهیه اسناد شد).
دشمن با واسطه هایی روی تصمیم گیرندگان ما تاثیر می گذارند و با چند واسطه کارهای مختلف را در کشور انجام می دهند. مثل طرح مجلس ما که به صورت هرم در آمده است.

منبع خبر :

http://mohandesineosveh.ir/جلسه-هیئت-اندیشه-ورز-معماری-و-شهرسازی-ا/