***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دانشنامه معماری ایرانی- اسلامی تدوین شود

يكشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۰۹ ق.ظ

دانشنامه معماری ایرانی- اسلامی تدوین شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: در صورت تدوین و تنظیم دانشنامه معماری ایرانی اسلامی که بر اساس علوم تاریخی و فقهی است می‌توان ایران و دنیا را از آشفتگی‌های معماری نجات داد.

دانشنامه معماری ایرانی- اسلامی تدوین شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محسن اراکی ظهر امروز در دیدار با اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی که در دفتر ایشان برگزار شد با اشاره به‌ضرورت توجه به هویت انسانی اسلامی شهرها اظهار داشت: شهرها و معماری به‌کار گرفته‌ شده در آن باید بیانگر هویت انسان‌های ساکن در آن شهر باشد و شهرهای ایران اسلامی نیز باید بیانگر هویت اسلامی مردم مسمان آن باشد.

وی با بیان اینکه کلمه شهر بارها در قرآن کریم تکرار شده است افزود: در این کتاب آسمانی از شهر به‌عنوان مرده و زنده یادشده است و منظور از زنده‌ بودن و مرده بودن شهرها دارا بودن یا نبودن هویت شهرها است.

اراکی طرح‌های شهرسازی شهری قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح حرم تا حرم حتی اگر با انگیزه خوب آغاز شده باشد اما به دلیل تخریب بافت تاریخی و فرهنگی قم سبب تحمیل زیان غیرقابل جبرانی شده است.

وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی شهر قم باید حفظ و بازسازی شود ادامه داد: به‌منظور حفظ بافت فرهنگی شهر قم که خود پایتخت تشیع و از شهرهای فرهنگی کشور به شمار می‌آید باید به حفظ و احیای بافت‌ تاریخی آن اهتمام کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب معماری قبل از انقلاب شهرها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی معماری شهر قم به‌گونه‌ای بود که زنان بی‌حجاب سایر شهرها را مجبور به داشتن حجاب در قم می‌کرد، چرا که معماری قم کاملاً بیانگر یک شهر مذهبی و اسلامی بود.

وی با تأکید بر اینکه باید از نکات خوب غرب تقلید کرد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از غرب نیز تقلید کنیم باید از نکات خوب آن‌ها تقلید کنیم نه مسائل و نکاتی که خود غرب در آن‌ها مشکل دارد مسئله معماری نیز مقوله‌ای است که غرب در آن بسیار مشکل داشته و در پی راه‌حلی برای بهبود وضع معماری خود است.

اراکی با اشاره به اینکه کشور اسپانیا هنوز آثار تاریخی برگرفته از هویت اسلامی را حفظ کرده است تصریح کرد: این کشور با حفظ این آثار توانسته به افزایش گردشگری و توریستی خود اهتمام کند، حال‌ آنکه در ایران نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه به تخریب بناهای تاریخی نیز افتخار می‌شود.

وی با اشاره به شرایط خانه‌های تاریخی ادامه داد: خانه‌های قدیمی مأمنی آسوده برای مردم بود و انسان را در برابر سرما و گرما محافظت می‌کرد و آرامش را برای ساکنانش فراهم می‌کرد همچنین سبب جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه بناهای تاریخی با علم به منفعت انسان ساخته‌ شده است گفت: ساخت قدیمی شهرها از هر لحاظ به نفع انسان بوده و اکنون نیز می‌توان با ترمیم بناهای تاریخی به جذب توریست اهتمام کرد.

وی با بیان اینکه نمای شهر قم نمایی از یک شهر مخروبه است تصریح کرد: شهر قم به گونه‌ای است که مسافران در اولین نگاه قم را به‌عنوان شهری مخروبه می‌بینند، در حالی‌که قم قطب فرهنگی کشور است و می‌تواند پذیرای زائران و مسافران بیشتری باشد.

اراکی با تأکید بر اینکه معماری اسلامی ترکیبی از فقه، علم، تکنولوژی و هنر است گفت: معماری شهرهای ایران اسلامی باید بر این 4 رکن استوار باشد و به جنبه فقهی آن نیز توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به‌ضرورت تدوین دانشنامه نوین معماری اسلامی اظهار داشت: در صورت تدوین و تنظیم دانشنامه معماری ایرانی- اسلامی که بر اساس علوم تاریخی و فقهی است می‌توان ایران و دنیا را از آشفتگی‌های معماری نجات داد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه لازم است شهری به‌صورت پایلوت برای این منظور در نظر گرفته شود، گفت: قم بهترین شهر برای احیای معماری ایرانی اسلامی است چرا که هم جاذبه‌های توریستی بسیار دارد و هم دارای قدمتی قابل‌ توجه است و می‌تواند گردشگر و توریست بسیاری را به سمت خود جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید آثار تاریخی شهر از جمله بناهای تاریخی مناطق آذر، چهار مردان و بازار را بازسازی و حفظ کرد همچنین متخصصان زمینه‌های مختلف مشخص‌شده تا به بررسی جامع و کامل این موضوع بپردازند.

انتهای پیام/

منیع :

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/10/19/1291213/دانشنامه-معماری-ایرانی-اسلامی-تدوین-شود