***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

استاندارد سازی دفاعی، الزامات و ضرورتهای پایداری ملی

سید جواد هاشمی فشارکی [1]

 محمدکاظم بیسجردی[2]

·        اولین کنگره بزرگ استاندارد سازی فرایندهای صنعتی و خدمات فنی نیروهای مسلح – مرکز استاندارد دفاعی ایران-پائیز 1389 –ص 150

³ چکیده

مواد، مصالح، ابزار، لوازم، تجهیزات، خودرو، ساختمان، تاسیسات و غیره جهت شرایط متعارف(وضعیت عادی) دارای استانداردهایی از لحاظ بهداشتی، زیست محیطی، ایمنی، مقاومت و غیره میباشند، تا از یک حداقل ضوابطی در طول عمر، کیفیت، استحکام و امثالهم برخوردار بوده و عوارض منفی آن در حداقل ممکن باشند و در این خصوص نهادهای مربوطه استانداردهای ملی را تدوین نموده و در صورت فقدان آن ، استانداردهای بین المللی را ملاک عمل قرار میدهند.

از سوی دیگر مراکز نظامی، لوازم، تجهیزات، ساختمان و نیروی انسانی واقع در آن، در شرایط بحران در معرض انواع تهدیدات دشمن از قبیل سلاحهای مخرب، میکربی ، شیمیایی ، سایبری، الکترومغناطیسی وغیره، متناسب نوع کارکرد و اهمیت شان، قرار دارند. لذا  براین اساس ،مواد، مصالح، ابزار، لوازم تجهیزات، ساختمان، تاسیسات ، خودروهای نظامی و غیره که مورد استفاده نهادهای نظامی قرار میگیرند، میبایستی علاوه بر استانداردهای جاری کشور، از استانداردهای دفاعی نیز برخوردار بوده تا در شرایط وقوع تهدیدات دشمن بر علیه آنها، بتوانند از ایمنی و پایداری لازم برخوردار بوده و یا از آسیب های احتمالی وارده بر جان نیروهای نظامی برحذر باشد.

بر این مبنا در این مقاله، با نگاه جامع وکلان به کلیه تجهیزات و لوازم مورد استفاده نیروهای مسلح تهدیدات متصور را تبیین کرده و در نهایت ضرورت تدوین استانداردهای ایمنی و پایداری مورد نیاز در هر حوزه  دربرابر تهدیدات متصور دشمن تبیین گردیده و در انتها نتیجه گیری لازم ارائه میگردد.

 

 

³ لغات کلیدی

استاندارد دفاعی پایداری ایمنی -تهدیدات- دفاع غیر عامل استحکام لوازم و تجهیزات نظامی- مواد ومصالح

 

 



 دکتری مدیریت  راهبردی و مشاور عالی پدافند غیر عامل -[1]

دانشجوی دکتری مطالعات فرهنگی   -[2]