***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

مرکز فرماندهی جنگ کشور شوروی

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۱۳ ق.ظ


بسمه‌تعالی

 

مرکز فرماندهی جنگ کشور شوروی

سید جواد هاشمی فشارکی[1]

·        چاپ شده در : فصلنامه سنکر-ش 22- پاییز 1389 – ص 43

 

چکیده

کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (U.R.S.S) که سابقاً به امپراتوری وسیع تزارها اطلاق می‌شد، در شمال و مرکز آسیا و شرق اروپا واقع گردیده و با 4/22 میلیون کیلومتر مربع وسیع‌ترین کشور جهان محسوب می‌گردیده و جمعیت آن بالغ بر 264 میلیون نفر بوده است.

این کشور از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از مشرق به اقیانوس کبیر، از جنوب به کشورهای مغولستان، چین، افغانستان، ایران، ترکیه، و رومانی و از مغرب به فنلاند، نروژ، سواحل دریای بالتیک، لهستان، چکوسلواکی، مجارستان همجوار بوده است.

اتحاد جماهیر شوروی از 16 کشور تشکیل شده بود که بزرگترین آن‌ها جمهوری فدارتیو روسیه با مساحت 17 میلیون کیلومتر مربع و جمعیت 5/137 میلیون نفر با پایتختی مسکو با 8 میلیون نفر جمعیت بوده است و پس از فروپاشی کمونیسم و استقلال این کشورها، تحت عنوان کشورهای مشترک‌المنافع ادامه حیات می‌یابند.

پس از جنگ جهانی اول (1914-1918 میلادی) که شوروی در جبهه متفقین وارد جنگ شده بود، در جنگ جهانی دوم (1939-1945 میلادی) نیز در سال 1941 مورد حمله ارتش آلمان قرار گرفت و آلمان‌ها تا نزدیکی دروازه مسکو پیشروی کردند و عاقبت شوروی توانست با کمک انگلیس و آمریکا کلیه سرزمین‌های خود را که به دست آلمان‌ها اشغال شده بود، باز پس گرفته و سپس وارد برلین گردیدند و جنگ خاتمه یابد.

استالین مستبد پس از لنین، رهبر شوروی گردید؛ در زمان جنگ جهانی دوم در «مرکز فرماندهی جنگ شوروی» مستقر شده و از این مکان فرماندهی جنگ را بعهده داشته است.

مرکز مرکز فرماندهی جنگ شوروی که تحت عنوان پست فرماندهی تاپ سکرت نیز یاد می‌شود، در محدوده مرکزی شهر مسکو، در داخل حلقه دوم شهر قرار دارد و مکانی کاملاً سری بوده و حتی تا چند دهه پس از جنگ جهانی دوم، کسی از مکان آن اطلاع نداشته و اخیراً بازسازی و به عنوان گنجینه (موزه) مورد بازدید مردم قرار گرفته است. این مرکز که در 60 متری عمق زمین قرار دارد در طول مدت 6 سال و با روش‌های دستی و ابزارهای ساده احداث شده است و دسترسی به آن از طریق دو پلکان 19 طبقه‌ای صورت پذیرفته و همچنین در تراز عمق مترو مسکو بوده و بدان دسترسی داشته است. فضاهای اصلی آن در چهار دهانه تونل استوانه‌ای شکل و موازی یکدیگر به قطر 12 متر بوده که با راهروهای باریکی به یکدیگر متصل می‌شوند و حدود 7000 مترمربع مساحت آن می‌باشد. این مکان مرکز فرماندهی جنگ شوروی در زمان جنگ جهانی دوم بوده و مسئولین کشور و فرماندهان عالی نظامی در آن استقرار یافته و از آنجا جنگ را فرماندهی می‌کرده‌اند؛ و حتی مرکز هدایت و شلیک موشک‌های بالستیک نیز بوده است.

لغات کلیدی

مرکز فرماندهی-قرار جنگ-مرکز  هدایت جنگ