***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

آیین نامه آموزشی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته

مصــوب نهــایـی جلســه 291

شورای عالی برنامه ریزی

مقدمه

فصل اول:کلیات

فصل دوم :شرایط ورود

فصل سوم:واحدهای درسی

فصل چهارم:حضور و غیاب

فصل پنجم:طول دوره، مرخصی تحصیلی و انصراف از تحصیل

فصل ششم:ارزشیابی

فصل هفتم:پایان نامه

فصل هشتم:سایر مقررات

مقدمه

آیین نامه آموزشی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب 1367 پس از اجرای دوره 5 ساله ومشاهده کاستی ها و همچنین تطبیق

با سیاست های آموزش عالی در سطح تحصیلات تکمیلی، نیاز به اصلاحات و تغییراتی داشت که باید در آن به عمل می آمد. این تغییرات

براساس نظرات رسیده از دانشگاه ها، اعضای هیات علمی، مسئولان اجرایی و پیشنهادهای معاونین آموزشی دانشگاه ها و موسسات

آموزش عالی در گرد همایی های ادواری، توسط کمیسیون تدوین آیین نامه ها ، جمع آوری و به صورت پیوست تنظیم ، تدوین و جهت

تصویب نهایی به شورای عالی برنامه ریزی پیشنهادشد.

شورای عالی برنامه ریزی طی جلسات 285 تا 291 خود این پیشنهاد را بررسی و با اصلاحاتی آنرا تصویب کرد.این آیین نامه جایگزین

آیین نامه قبلی می شود و از آغاز سال تحصیلی 74-1373 برای دانشجویان ورودی این سال و بعداز آن لازم الاجرااست و به موجب آن

همه آیین نامه ها و بخشهای قبلی مغایر با آن، برای مشمولان این آیین نامه لغو می گردد.

اینک توجه مجریان محترم را به نکات زیر جلب می نماید:

1- در این آیین نامه تنها باذکر اصول اکتفا شده و آنجا که ساکت است تصمیم گیری بر عهده کمیته یا شورای تحصیلات تکمیلی موسسه

ذیربط است.

2- از شرایط آیین نامه نویسی ، روشنی و غیر قابل تفسیر بودن کلمات، سادگی عبارات، وسعت دامنه اجراء، قابلیت درک و جامع بودن

آن است. در اینجا کوشش شده که این نکات تا آنجا که ممکن است رعایت شود. معهذا اگر ابهامی دراصول آن پدید آید، رفع یاتفسیر

برعهده کمیسیون تدوین آیین نامه ها است.

3- زمان اجرای این آیین نامه ، از سال تحصیلی 74-1373 و بعد از آن است ولی از آنجا که با آیین نامه های قبلی تفاوت اصولی ندارد،

قابلیت تطبیق و تسری به دانشجویان فعلی رانیز دارد. معهذا تطبیق بایدبا نظر کمیته یا شورای تحصیلات تکمیلی موسسه صورت گیرد.

4- لازم است دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دانشجویان رااز آغاز تحصیل با مواد این آیین نامه آشنا سازند وبه

هنگام نامنویسی در نخستین نیمسال تحصیلی و ابتدای هر سال تحصیلی اهم مواد آن را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

5- در پایان از کلیه اعضای محترم هیات علمی، دست اندرکاران ومسئولان اجرای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی انتظار دارد با

توکل به خداوند متعال در تحقق اهداف مقدس انقلاب فرهنگی که در وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه به

آن تاکید شده است تلاش نمایند ودر این راه از هیچ نوع کوششی دریغ ننمایند و انشا الله موفق و موید به تاییدات الهی باشند.

فصل اول

کلیات

ماده 1- تعریف:دوره کارشناسی ارشد یکی از دوره های آموزش عالی بالاتراز دوره کارشناسی است که پس از آن به اجرا در می آید وسرانجام به اعطاء

مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه منتهی می گردد.

تبصره: در این آیین نامه ، به منظور اختیار، به همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مجاز، که

در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشدو دکترای (تحصیلات تکمیلی) فعالیت دارند ،(موسسه ) گفته می شود.

منظور از کمیته تحصیلات تکمیلی، کمیته یا شورایی است که در این زمینه ، در سطح گروه یا دانشکده تشکیل می شود.

ماده 2- هدف:هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد، گسترش دانش و تربیت متخصصان و پژوهشگرانی است که با فراگیری آموزشهای لازم و آشنایی

با روشهای پژوهش علمی، مهارت لازم رابرای آموزش، پژوهش و خدمات پیدا می‌کنند.

فصل دوم

شرایط ورود

ماده 3: شرایط ورود به دوره به شرح زیر است:

1-3: داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی

2-3: داشتن گواهینامه پایان دوره کارشناسی یا بالاتر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات فن آوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش

پزشکی در رشته های مورد قبول ( به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی)

3-3: برخورداری از توانایی جسمی لازم و متناسب بارشته تحصیلی

4-3: موفقیت در آزمون ورودی دوره

تبصره: مدرک معادل کارشناسی برای ورود به این دوره ها فاقداعتبار است.

فصل سوم

واحدهای درسی

ماده 4: تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، بااحتساب واحد پایان نامه ، برحسب رشته ، حداقل 28 و حداکثر

32 واحد است.

تبصره: چنانچه به تشخیص کمیته تحصیلات تکمیلی، گذراندن تعدادی از واحدهای درسی دوره کارشناسی ، به عنوان دروس کمبود یا

جبرانی برای دانشجو ضروری تشخیص داده شود، وی مکلف است آن دروس رابر اساس برنامه مصوب، اضافه بر واحدهای درسی مقرر

در دوره کارشناسی ارشد مطابق این آیین نامه بگذراند.

تعداددروس جبرانی در هر رشته حداکثر 24 واحد است.

تبصره 2: در انتخاب دروس اولویت بادروس جبرانی است ، تعیین تعداد و نوع دروس وزمان انتخاب آنها در چار چوب برنامه مصوب

شورای عالی برنامه ریزی، برعهده کمیته تحصیلات تکمیلی موسسه ذیربط است.

تبصره 3: به ازای گذراندن هر 12 واحد درسی از دروس جبرانی، یک نیمسال تحصیلی به طول مدت تحصیل دانشجو افزوده می شود.

ماده 5: تعدادواحد پایان نامه کارشناسی ارشد برای همه رشته ها بین 4 تا 10 واحد درسی، مطابق برنامه مصوب شورای عالی

برنامه ریزی است.

ماده 6: دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مجاز است در هر نیمسال تحصیلی بین 8 تا 14 واحد درسی راانتخاب کندودر موارد

استثنایی ، باصلاحدید کمیته تحصیلات تکمیلی، این تعداد می تواندبه 16 واحد افزایش یابد.

تبصره 1: در آخرین نیمسال تحصیلی، نام نویسی دانشجو در کمتر از 8 واحد درسی بلامانع است.

تبصره 2: دانشجویانی که برخی از دروس دوره کارشناسی ارشد رادر دوره کارشناسی گذرانده اند نمی توانند آن درس یا دروس

را مجدداً در دوره کارشناسی ارشد بگذرانند.

این دانشجویان باید باگرفتن دیگر دروس انتخابی جمع واحدهای درسی خود را به حد نصاب مندرج در برنامه مصوب برسانند.

 

فصل چهارم

حضور و غیاب

.ماده7: حضور دانشجو در تمامی برنامه های درسی و دیگر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دوره الزامی است

غیبت دانشجو درهر درس نباید از چهار هفدهم مجموع ساعات آن درس تجاوز کند، درغیراینصورت نمره دانشجو در آن درس

.صفر محسوب می‌شود

تبصره: درصورتی که غیبت دانشجو در یک درس بیش از حد مجاز بوده و از نظر موسسه ، موجه تشخیص داده شود، آن درس از مجموع دروس انتخابی دانشجو حذف می شود. در این صورت رعایت حد نصاب 8 واحد در آن نیمسال الزامی نیست. ولی آن نیمسال از نظر طول تحصیل برای دانشجو یک نیمسال کامل محسوب می شود

ماده 8: غیبت غیر موجه در امتحان هر درس موجب گرفتن نمره صفر برای آن درس است

تبصره: درصورتی که غیبت دانشجو در امتحان از نظر موسسه موجه تشخیص داده شود، درس مزبور حذف می شود.

فصل پنجم

طول دوره، مرخصی تحصیلی و انصراف از تحصیل

ماده 9: طول دوره مدتی است که دانشجو باید دروس تعیین شده در این دوره را با پایان نامه براساس مقررات مربوط به اتمام برساند.طول دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته2 سال است .

تبصره 1: کمیته تحصیلات تکمیلی می توانددر صورت لزوم و حسب مورد یک و حداکثر تادو نیمسال تحصیلی به طول دوره دانشجو اضافه کند.

تبصره 2: چنانچه موسسه نتواند حداقل واحدهای درسی را در یک نیمسال تحصیلی ارائه دهد، به نسبت کسر واحدهای ارائه شده ، به طول دوره دانشجو افزوده می شود. در هر صورت طول دوره تحصیل نبایداز سه سال تجاوز نماید.

ماده 10: دانشجوی دوره کارشناسی ارشد می تواندحداکثر برای یک نیمسال تحصیلی، با کسب موافقت دانشگاه ، از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره 1: مدت مرخصی تحصیلی جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود.

تبصره 2: درخواست مرخصی باید قبل از شروع نامنویسی درهر نیمسال تحصیلی به موسسه مربوط تسلیم و موافقت آن موسسه کسب گردد. موافقت موسسه بامرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می گیرد و منوط به این است که ادامه تحصیل دانشجو از آن به بعد با مشکل مواجه نشود.

تبصره 3: درصورتی که دانشجو بدون کسب موافقت موسسه حتی برای یک نیمسال، ترک تحصیل نمایداز ادامه تحصیل محروم می شود.

ماده 11: دانشجو می تواند به هر دلیل، از تحصیل اعلام انصراف نماید، در اینصورت باید درخواست خودرا مبنی بر انصراف به موسسه تسلیم نماید. چنانچه دانشجو بعد از یک ماه درخواست خود را پس نگیرد، آن موسسه نسبت به صدور گواهی انصراف اقدام می نماید.

تبصره : دانشجوی انصرافی یا اخراجی موظف است به تعهداتی که سپرده است عمل نماید به هر حال صدورهر گونه گواهینامه وتسلیم ریزنمرات و دریافت مجوز شرکت مجدد در آزمون ورودی منوط به تسویه حساب دانشجو با موسسه ذیربط است.

 

فصل ششم

ارزشیابی

ماده 12: حداقل نمره قبولی درهر درس اعم از دروس دوره و دروس جبرانی دردوره کارشناسی ارشد، 12 است.

تبصره1: اگر نمره دانشجو در یک درس انتخابی کمتر از 12 باشد، می تواند با موافقت استاد راهنما به جای آن درس ، درس دیگری را انتخاب نماید.

تبصره2: درمواردی که ارزشیابی دانشجو در یک درس موکول به فعالیتهایی باشد که با تشخیص استادمربوط انجام آن در طول یک نیمسال تحصیلی ممکن نیست، نمره دانشجو در آن درس ناتمام محسوب می شود. در این صورت باید نمره دانشجو در این درس، حداکثر تا پایان نیمسال تحصیلی بعد، توسط استادذیربط به نمره قطعی تبدیل و در کارنامه وی ثبت شود.

ماده 13: میانگین نمرات دروس دانشجو در دوره کارشناسی ارشد ، در هر نیمسال تحصیلی نباید از 14کمتر باشد. اگر میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسال تحصیلی کمتر از 14 باشد، آن دانشجو از ادامه تحصیل محروم می شود.

تبصره : نمره دروس پیشنیاز یا جبرانی در کارنامه دانشجو، جداگانه ثبت می شود اما در احتساب میانگین نمرات نیمسال تحصیلی و میانگین کل نمرات دانشجو منظور نمی شود.

ماده 14: میانگین کل نمرات دانشجودر پایان دوره نبایداز 14 کمتر باشد در غیر اینصورت فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد شناخته نمی شود.

تبصره 1: دانشجویانی که پس از گذراندن کلیه واحدهای درسی دوره ، میانگین کل نمرات او از 14 کمتر باشد، در صورتی که حداکثر مدت مجاز تحصیل وی به پایان نرسیده باشد، می تواند تا 16 واحددرسی را که در آنها نمره کمتر از 14 گرفته است، فقط در یک نیمسال تحصیلی تکرار کند و در صورت جبران کمبود میانگین کل، فارغ التحصیل شود.(مصوب جلسه 371 مورخ 2/12/77 شورای عالی برنامه ریزی) دانشجویانی که به هر دلیل نتواند از این فرصت استفاده کنند از ادامه تحصیل محروم مانده و مدرکی دریافت نمی کنند.


الحاق یک تبصره به ماده 14 آیین نامه کارشناسی ارشد در خصوص پذیرش واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد

مصوب جلسه 333 مورخ 23/10/75 شورای عالی برنامه ریزی

دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد که به هر دلیل از ادامه تحصیل محروم می شوند، چنانچه بادانشگاه محل تحصیل خودتسویه حساب کنند ، می توانند مجدداً در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد شرکت نمایند.

درصورت قبولی در آزمون، واحدهای درسی قبلی آنها، پس از ارزیابی و تطبیق با برنامه های مصوب از آنان پذیرفته می شود. ارزیابی دروس و تطبیق واحدها برعهده دانشگاه یا موسسه پذیرنده است و بازای هر 12 واحد که پذیرفته می شود یک نیمسال از طول مدت مجاز تحصیل دانشجو کاسته می شود.

پذیرش واحدهای درسی قبلی این دانشجویان منوط به احراز سه شرط زیر است:

1- داشتن مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد.

2- پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری

3- اجرای برنامه های مصوب شورای عالی برنامه ریزی


فصل هفتم

پایان نامه

ماده 15: تهیه پایان نامه آخرین بخش دوره کارشناسی ارشد است که طی آن دانشجو موظف است در یک زمینه مربوط به رشته تحصیلی خود، زیر نظر استاد راهنما، به تحقیق و تتبع بپردازد.

ماده 16: استادراهنما با پیشنهاد دانشجو و موافقت استاد وتاییدکمیته تحصیلات تکمیلی ، از اعضای هیات علمی موسسه یا خارج از موسسه باحداقل مرتبه استادیاری تعیین می گردد.

تبصره 1: چنانچه استادراهنما، خارج از موسسه آموزش عالی انتخاب شود به جای شرط استادیاری داشتن مدرک دکتری الزامی است.

تبصره 2: در رشته هایی که استایار به تعداد کافی وجودندارد، استادراهنما را می توان با تاییدکمیته تحصیلات تکمیلی از بین مربیان برجسته موسسه و دارای حداقل 10 سال سابقه کار مفید آموزشی و پژوهشی انتخاب کرد.

ماده 17: دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی موضوع پایان نامه خود رابانظر استادراهنما انتخاب کند.موضوع پایان نامه پس از تایید کمیته تحصیلات تکمیلی قطعیت می یابد.

ماده 18: استادمشاور به پیشنهاداستاد راهنما وپس از تاییدکمیته تحصیلات تکمیلی از بین اعضای هیات علمی یا متخصصان و محققان مربوط انتخاب می شود.

ماده 19: ارزشیابی پایان نامه در جلسه دفاعیه توسط هیات داوران ، متشکل از استاد راهنما، استادمشاور وحداقل یک نفر نماینده کمیته تحصیلات تکمیلی و دو نفر از بین اعضای هیات علمی یامتخصصان و محققان داخل یا خارج موسسه صورت می‌گیرد.

ماده 20: پایان نامه توسط هیات داوران در پنج درجه ارزشیابی شده و به هر درجه نمره ای تعلق می گیرد و این نمره در میانگین کل نمرات دانشجو محاسبه می شود.

 

<DIV dir=" 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۴