***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


Oval: فرم شماره 6  

 

فهرست مطالب

                                                                                                                                 صفحه

بخش اول - چکیده ای از آئین نامه و مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد

3

1-1- طول مدت تحصیل 

3

1-2- واحدهای درسی

4

1-3- حضور و غیاب    

4

1-4- پایان نامه    

5

1-5- ارزشیابی دروس  

5

1-6- ارزشیابی پایان نامه

6

بخش دوم - آئین نامه پایان نامه کارشناسی ارشد

7

بخش سوم - آئین نگارش پایان نامه

11

3-1- شکل نگارش مطالب پایان نامه    

11

3-2- ترتیب ارائه مطالب در پایان نامه 

13

3-2-1- جلد پایان نامه

13

3-2-2- صفحه نخست (اختیاری )

13

3-2-3- صفحه عنوان

13

3-2-4- چکیده

13

3-2-5- صفحه تقدیم (اختیاری)

13

3-2-6- صفحه قدردانی (اختیاری)

14

3-2-7- فهرست

14

3-2-8- لیست علائم و اختصارات

14

3-2-9- مقدمه

14

3-2-10- متن اصلی

14

3-2-11- بحث، نتیجه‌گیری و پیشنهادها

15

3-2-12- چکیدة لاتین

15

3-2-13-مراجع

15

3-2-14- پیوست‌ها

16

3-2-15- نکات مهم

16

بخش چهارم - دستورالعمل نگارش مقاله حاصل از پایان نامه

18

بخش   پنجم - آیین نگارش متون در زبان فارسی

19

بخش ششم - گردش کار پایان نامه های کارشناسی ارشد

25

6- 1- اخذ واحد پایان نامه

25

6-2- تصویب پایان نامه

25

6-3- زمان انجام پایان نامه

25

6-4- مراحل دفاع از پایان نامه

26

پیوست ها

27

پیوست ج-نمونةصفحةفهرست

29

پیوست  د- نمونة صفحة چکیدة لاتین

30

 

 

                                                                                           

بخش اول

چکیده ای از آئین نامه و مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد

 

 

در تحصیل علم بکوشید که فرا گرفتن آن حسنه، و گفتگویش تسبیح و کاوش در آن جهاد و آموختن او به جاهل صدقه و نشرش موجب قربت است. زیرا علم راهنمای حلال است، طالب خود را به بهشت می کشد، در تنهایی مونس و در غربت، یار و در سختی، رهنما و در برابر دشمن، حربه و برای دوست،‌ زیب و زیور است        پیامبر اسلام (ص)

 

1-  1- طول مدت تحصیل

الف) طول مدت تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی ارشد 2 سال است.

تبصره 1- به ازاء هر واحد دروس جبرانی گذرانده شده 12 روز به مدت تحصیل دانشجو اضافه می شود.       ( مصوبه شورای آموزشی دانشگاه )

تبصره 2- به ازاء هر واحد دروس مدرسی گذرانده شده 12 روز به مدت تحصیل دانشجو اضافه می شود.      ( مصوبه شورای آموزشی دانشگاه)

تبصره 3 تحت شرایط ویژه ای از جمله اتمام دروس، تصویب طرح پایان نامه و ارائه به موقع گزارش های  یک ماهه، دانشجو مجاز به استفاده یک نیمسال تمدید ویژه می باشد. ( مصوبه شورای آموزشی دانشگاه )

ب) دانشجو می تواند در طول مدت مجاز تحصیلی خود حداکثر یک نیمسال با کسب موافقت دانشگاه از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره 1 درخواست مرخصی باید قبل از شروع نام نویسی در هر نیمسال تحصیلی به دانشکدة مربوط تسلیم گردد.

تبصره 2 درخواست مرخصی تحصیلی در اولین نیمسال ورود به دانشگاه مجاز نمی باشد.

تبصره 3 در صورتی که دانشجو بدون کسب موافقت مؤسسه حتی برای یک نیمسال ترک تحصیل نماید از ادامة تحصیل محروم می شود.

ج ) دانشجو می تواند به هر دلیل از ادامة تحصیل اعلام انصراف نماید. در این صورت باید درخواست خود را مبنی بر انصراف به دانشکده مربوط تسلیم کند.

تبصره 1- چنانچه دانشجو حداکثر تا بعد از یک ماه درخواست خود را پس نگیرد دانشگاه نسبت به صدور گواهی انصراف اقدام خواهد کرد.

تبصره 2- دانشجوی انصرافی یا اخراجی موظف است به تعهداتی که سپرده عمل نماید. به هر حال صدور گواهینامه و تسلیم ریز نمرات و دریافت مجوز شرکت مجدد در آزمون ورودی منوط به تسویه حساب دانشجو با دانشگاه ذیربط است.

تذکر: انتقال، تغییر رشته و جابجایی در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ممنوع است.

1-2- واحدهای درسی

الف) تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته با احتساب واحد پایان نامه و بر حسب رشته حداقل 28 و حداکثر 32 واحد مطابق با برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.

تذکر دانشجو نمی تواند بیش از حد مجاز پیش بینی شده در برنامه مصوب رشته، واحد انتخاب کند در غیر اینصورت نسبت به حذف آخرین درسهای اخذ شده اضافی اقدام خواهد شد.

ب) چنانچه به تشخیص گروه آموزشی ذیربط تعدادی از واحدهای درسی دوره کارشناسی به عنوان دروس کمبود یا جبرانی برای دانشجو ضروری تشخیص داده شود وی مکلف است آن دروس را بر اساس برنامه مصوب، اضافه بر واحدهای درسی مقرر در دورة کارشناسی ارشد بگذراند.

ج ) دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مجاز است در هر نیمسال تحصیلی بین 8 تا 14 واحد درسی انتخاب کند. با صلاحدید کمیته تحصیلات تکمیلی این تعداد می تواند به 16 واحد افزایش یابد.

د) دانشجویانی که برخی از دروس کارشناسی ارشد را در دورة کارشناسی گذرانده اند نمی توانند آن درس یا دروس را مجدداً در دورة کارشناسی ارشد بگذرانند. این دانشجویان باید با گرفتن دروس دیگر دوره، جمع واحدهای درسی خود را به حد نصاب مندرج در برنامه مصوب برسانند.

هـ ) با پایان یافتن مهلت حذف و تعویض، انتخاب واحد دانشجو قطعیت می یابد.

1-3- حضور و غیاب

الف) حضور دانشجو در تمامی برنامه های درسی و دیگر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دوره الزامی است غیبت دانشجو در هر درس نباید از نسبت 3 به 16 مجموع ساعات آن درس تجاوز کند در غیر اینصورت نمره دانشجو در آن درس صفر محسوب می شود.

تبصره1 در صورتی که غیبت دانشجو در یک درس بیش از حد مجاز باشد ولی از نظر اداره کل آموزشی دانشگاه موجه تشخیص داده شود آن درس از مجموعه دروس انتخابی دانشجو حذف می شود در این صورت رعایت حد نصاب 8 واحد در آن نیمسال الزامی نیست ولی آن نیمسال از نظر طول مدت تحصیل برای دانشجو یک نیمسال کامل محسوب می شود.

ب ) غیبت غیر موجه دانشجو در جلسه امتحان به منزلة نمره صفر در آن درس می باشد.

تبصره2 ـ‌ در صورتی که غیبت دانشجو از نظر اداره کل آموزش تحصیلات تکمیلی موجه تشخیص داده شود درس مربوط برای دانشجو حذف می گردد.

ج ) دانشجویی که به دلیل موجه از حضور در جلسه کلاس یا امتحان غیبت کند موظف است حداکثر تا دو هفته بعد از تاریخ غیبت مدارک خود را به آموزش دانشکده ارائه نماید.

1-4-پایان نامه

تهیه پایان نامه آخرین بخش دوره کارشناسی ارشد است که طی آن دانشجو موظف است در زمینة مربوط به رشته تحصیلی خود زیر نظر استاد راهنما به تحقیق و تتبع بپردازد.

الف) تعداد واحد: تعداد واحد پایان نامه کارشناسی ارشد برای همه رشته ها بین 4 تا 10 واحد درسی مطابق سرفصل مصوب می باشد.

ب) استاد راهنما: استاد راهنما با پیشنهاد و موافقت گروه ( ترجیحاً از اعضاء هیأت علمی دانشگاه) با حداقل رتبه استادیاری تعیین می گردد.

تبصره 1- چنانچه استاد راهنما از خارج مؤسسه آموزش عالی انتخاب شود، به جای شرط استادیاری داشتن مدرک دکتری الزامی است.

تبصره 2- در رشته هایی که استادیار به تعداد کافی وجود ندارد استاد راهنما را می توان با تأیید کمیته تحصیلات تکمیلی از بین مربیان برجسته و دارای حداقل ده سال سابقه کار مفید آموزشی و پژوهشی انتخاب کرد.

ج) زمان انتخاب موضوع پایان نامه: دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول تحصیل و قبل از شروع نیمسال سوم، موضوع پایان نامه و استاد راهنما را انتخاب نماید.

 موضوع پایان نامه پس از تائید کمیته تحصیلات تکمیلی قطعیت می یابد.

د) استاد مشاور: استاد مشاور به پیشنهاد استاد راهنما و پس از تأیید از بین اعضای هیأت علمی یا متخصصان و محققان مربوط انتخاب می شود.

تذکر مهم: دانشجو در هر نیمسال تحصیلی تا زمانی که از پایان نامه خود دفاع ننموده است موظف به انتخاب واحد پایان نامه است. در غیر این صورت پس از اخطار کتبی ادارة کل آموزش تحصیلات تکمیلی حکم اخراج بدلیل ترک تحصیلی صادر خواهد شد.

 

1-5- ارزشیابی دروس

الف ) حداقل نمرة قبولی در هر درس اعم از دروس دوره و دروس جبرانی در دورة کارشناسی ارشد 12 است.

تبصره 1- اگر نمره دانشجو در یک درس انتخابی (اختیاری) کمتر از 12 باشد می تواند با موافقت استاد راهنما به جای آن، درس دیگری را انتخاب نماید نمرة‌درس مردودی دانشجو در میانگین نمرات نیمسال و میانگین کل محاسبه خواهد شد.

تبصره 2- نمرة ‌درس جبرانی در کارنامه دانشجو جداگانه ثبت شده در احتساب میانگین نمرات نیمسال تحصیلی و میانگین کل نمرات دانشجو منظور نمی شود.

ب) میانگین کل نمرات دانشجو در پایان دوره نباید کمتر از 14 باشد در غیر این صورت دانشجو فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد شناخته نمی شود.

تبصره دانشجویی که پس از گذراندن کلیه واحد های درسی دوره، میانگین  کل نمرات او از 14 کمتر باشد در صورتی که حداکثر مدت مجاز تحصیل وی به پایان نرسیده باشد، می تواند تا 16 واحد از دروسی را که در آنها نمرة کمتر از 14 گرفته است، فقط در یک نیمسال تحصیلی تکرار کند و در صورت جبران کمبود میانگین کل، فارغ التحصیل شود. دانشجویی که به هر دلیل نتواند از این فرصت استفاده کند از ادامه تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی محروم می شود.

 

1-6- ارزشیابی پایان نامه:

الف) ارزشیابی پایان نامه در جلسه دفاعیه  توسط هیأت داوران متشکل از استاد راهنما، استاد مشاور،‌حداقل یک نفر نماینده کمیته تحصیلات تکمیلی و دو نفر از اعضای هیأت علمی یا متخصصان و محققان داخل یا خارج مؤسسه انجام می گیرد.

ب) پایان نامه توسط هیأت داوران در پنج درجه ارزشیابی شده و به هر درجه نمره ای تعلق می گیرد و این نمره که در آخرین نیمسال تحصیلی وارد کارنامه دانشجو می گردد در میانگین کل نمرات دانشجو محاسبه می شود.

نمره از 18 تا 20 عالی

نمره از 16 تا99/ 17 بسیار خوب

نمره از 14 تا 99/15 خوب

نمره از 12 تا 99/13 قابل قبول

نمره از 12 کمتر غیر قابل قبول

تبصره: پایان نامه در آخرین نیمسال تحصیلی وارد کارنامه دانشجو می شود و در میانگین کل نمرات وی محاسبه می گردد.

ج ) درصورتی که پایان نامه از نظر هیأت داوران غیر قابل قبول تشخیص داده شود، دانشجو می تواند در مدتی که از حداکثر مدت مجاز تحصیل وی تجاوز نکند، پایان نامه خود را کامل و بار دیگر در زمانی که هیأت داوران تعیین می کنند از آن دفاع نماید. دانشجویی که در فرصت تعیین شده نتواند از پایان نامه خود با موفقیت دفاع کند از ادامه تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی محروم می شود.

 

 

 

بخش دوم

آئین نامه پایان نامه کارشناسی ارشد

 

     ماده 1- مقدمه

به منظور افزایش قدرت اعتماد به نفس و پرورش قدرت ابداع و ابتکار و روحیه تتبع در فعالیتهای مستقل علمی، پژوهشی و حل معضلات علمی پژوهشی در راستای استقلال فرهنگی، سیاسی اقتصادی و خود کفایی کشور و حصول اطمینان نسبی دانشگاه به آشنایی فارغ التحصیل با روشهای پیشرفته تحقیق و آخرین دستاوردهای علمی، لازم است دانشجو در یکی از جنبه های رشته تحصیلی خویش به انجام کار تحقیقی بپردازد و نتایج آن را به صورت پایان نامه ای مطابق مفاد این آیین نامه ارائه نماید.

 

ماده 2ـ‌ تعریف و کلیات

پایان نامه کارشناسی ارشد عبارتست از تتبع و تحقیق علمی (عملی و نظری) در موضوعی خاص. تحقیق می تواند به سه صورت بنیادی، توسعه ای و یا کاربردی باشد:

الف ) تحقیقات بنیادی: به تحقیقاتی اطلاق می شود که سعی در اثبات یا نفی کامل یا جزیی یک فرضیه          یا تئوری یا اصول اساسی در علم را دارد.

ب ) تحقیقات کاربردی:‌ به تحقیقاتی گفته می شود که با به کارگیری اصول و تئوریهای اساسی در یک
زمینه و هدف خاص بتواند بطور مستقیم یا غیر مستقیم مورد استفاده اعضای جامعه قرار بگیرد.

ج) تحقیقات توسعه ای: به تحقیقاتی گفته می شود که باعث رشد و گسترش اصول و تئوری های  بنیادی و یا کاربردی گردد.

تبصره 1:‌ انجام و نگارش پایان نامه توسط دانشجو و با هدایت اساتید راهنما و مشاور صورت می گیرد.

تبصره 2:‌ پایان نامه می بایستی حاصل تحقیق و مطالعات و استنتاجات دانشجو بوده، نمی تواند ترجمه و یا تکرار کارهای انجام شده دیگران باشد مگر با ارائه دلایل و استدلالات قابل توجیه و تصویب شورای پژوهشی

تبصره 3:‌ اولویت با طرحهایی خواهد بود که متناسب با نیازهای ضروری نظام جمهوری اسلامی ایران است. در صورت عقد قرارداد دانشگاه با مؤسسه های خاص،‌ طرح و همکاران آن از ضوابط ویژه مالی برخوردار خواهند شد.

 

ماده 3ـ‌ دفاع از پایان نامه و پذیرفته شدن آن به منظور اخذ دانشنامه کارشناسی ارشد در تمامی رشته های تحصیلی دانشگاه الزامی است.

ماده 4 ـ تعداد واحدهای پایان نامه در هر رشته طبق مصوبات شورای عالی برنامه ریزی می باشد.

 

ماده 5 ـ روش تصویب پایان نامه

الف )‌ پس از انتخاب موضوع پایان نامه دانشجو موظف است فرم مخصوص درخواست تصویب پایان نامه را به کمک استاد راهنما تکمیل نماید و به گروه آموزشی دانشکده تحویل دهد.

ب )‌ گروه آموزشی موظف به طرح موضوع پایان نامه در کمیته تحصیلات تکمیلی گروه است و باید پس از تصویب، آن را به تحصیلات تکمیلی دانشکده ارسال نماید.

 

ماده 6 ـ‌ موضوع پایان نامه: موضوع پایان نامه را می توان پس از گذراندن نصف واحدهای پیش بینی شده برای هر رشته آموزشی انتخاب نمود.

تبصره 1:‌ تغییر موضوع پایان نامه و یا استاد راهنما فقط برای یک بار  و با اجازه شورای تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است.

تبصره 2:‌ در اتمام پایان نامه، سقف زمانی تحصیل کارشناسی ارشد که 2 سال است می بایستی رعایت شود.

 

ماده 7 - استاد راهنما

استاد راهنما از بین اعضای هیأت علمی دانشگاه و یا دیگر دانشگاهها و محققین مؤسسات پژوهشی کشور انتخاب می شود و می بایست حداقل دارای درجه دکترای تخصصی باشد مگر در شرایط خاص و با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی.

 

ماده 8: وظایف استاد راهنما

الف) دارا بودن مسؤولیت اصلی و مستقیم در هدایت پایان نامه.

ب ) همکاری با دانشجو در تکمیل فرم درخواست تصویب پایان نامه جهت طرح در کمیته تحصیلات تکمیلی گروه آموزشی.

ج ) هدایت علمی دانشجو در کلیه مراحل اجرای پایان نامه.

د ) تشکیل جلسات با مشارکت اساتید مشاور به منظور بررسی پیشرفت کار پایان نامه.

هـ ) شرکت در جلسه دفاعیه پایان نامه بعنوان یک عضو از هیأت داوران.

 

ماده 9 -  وظایف استاد مشاور

الف) دارا بودن مسئولیت ثانوی در هدایت پایان نامه.

ب )  همکاری فعال و مستقیم با دانشجو در مراحل اجرای پایان نامه.

ج ) سعی در رفع مشکلات علمی دانشجو.

د) شرکت در جلسات بررسی چگونگی پیشرفت پایان نامه دانشجو و هماهنگی های لازم.

هـ ) شرکت در جلسه دفاعیه پایان نامه بعنوان یک عضو از هیأت داوران.

تبصره 1:  کلیه نظرات اساتید مشاور در چهار چوب پایان نامه می بایستی با توافق استاد راهنما اعمال گردد.

 

ماده 10 ـ استاد راهنما نمی تواند همزمان راهنمایی بیش از سه دانشجو را جهت انجام کار تحقیقاتی پایان نامه بر عهده گیرد مگر با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی.

 

ماده 11ـ شیوه نگارش پایان نامه

پایان نامه نوشته ای است شامل فهرست مطالب، تصاویر تفصیلی، جداول و نمودارها، مقدمه و تاریخچه مختصر و مروری بر کارهای انجام شده و آخرین اطلاعات تئوری، عملکرد تحقیقی و عملی نتایج، و بحث و پیشنهادات، چکیده فارسی و انگلیسی، فهرست منابع و مآخذ که توسط دانشجو و با هدایت و نظارت استاد راهنما و همکاری اساتید مشاور تنظیم و تدوین می شود.

 

ماده 12- هیأت داوران

ارزیابی نهایی پایان نامه به عهده هیأت داوران خواهد بود که ترکیب آن به صورت ذیل می باشد:‌

الف ) نمایندة تحصیلات تکمیلی و یا مدیر جلسه دفاعیه

 ب ) استاد راهنما

ج ) اساتید مشاور (در صورت وجود)

د )اساتید یا محققین مدعو از دانشگاه جامع  

هـ ) اساتید یا محققین مدعو از سایر مؤسسات علمی و دانشگاهها

تبصره 1: هیأت داوران با حضور حداقل 3 نفر از اعضای فوق به اضافه مدیر جلسه دفاعیه رسمیت می یابد.

تبصره 2: وجود استاد راهنما در جلسه هیأت داوران الزامی است.

 

ماده 13ـ‌ دانشجو موظف است از طریق دانشکده پیش نویس پایان نامه را قبل از صحافی، جهت مطالعه و اظهار نظر در اختیار هیأت داوران قرار دهد. هیأت داوران ظرف 15 روز از تاریخ دریافت
نسخه های پایان نامه، نظر تخصصی خود را جهت اطلاع دانشجو به گروه آموزشی مربوط اعلام
خواهد نمود.

تبصره 1: تایپ پایان نامه پس از تایید استاد راهنما امکان پذیر می باشد.

تبصره 2: هیأت داوران ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت نسخه های پایان نامه، نظر خود را مبنی بر قابل دفاع بودن آن و یا ضرورت انجام اصلاحات، جهت اطلاع دانشجو به گروه آموزشی اعلام خواهد نمود.

تبصره 3:‌ تاریخ دفاع پس از تحقق موارد مندرج در تبصره های فوق توسط دانشکده اعلام خواهد شد.

 

ماده 14 ـ دفاع از پایان نامه در حضور هیأت داوران در جلسه ای که زمان و مکان آن حداقل یک هفته قبل، از طرف دانشکده اعلام می شود، انجام می گردد.

 

ماده 15 ـ‌ پایان نامه بر اساس اولویتهای موضوع تحقیق و کیفیت علمی و عملی تحقیق و نگارش و نحوه دفاع با توجه به ارزش عددی میانگین نظرات اعضای هیأت داوران در حد عالی (20-18)، بسیار خوب           (99/17- 16)،‌ خوب (99/15-14)، قابل قبول (99/13-12) و غیرقابل قبول (کمتر از 12) ارزشیابی می شود و با امضاء هیأت داوران، به آموزش (تحصیلات تکمیلی) ابلاغ می گردد.

 

ماده 16ـ در صورتی که پایان نامه مورد قبول هیأت داوران قرار نگیرد با رعایت شرط سقف سنوات مجاز تحصیلی، حداکثر یک بار به دانشجو جهت تکمیل پایان نامه و ارائه مجدد آن فرصت داده می شود.

 

ماده 17ـ نتایج تحقیقات و پایان نامه های دانشجویان و درآمد مالی احتمالی آنها متعلق به دانشگاه ‌بوده،‌ هیچ شخصیت حقیقی و یا حقوقی بدون اجازه دانشگاه حق بهره برداری از آنرا نخواهد داشت.

تبصره: هرگونه نشر و انتشار نتایج تحقیقات و پایان نامه های دانشجویان باذکرنام دانشگاه بلامانع است.

ماده 18ـ‌ دانشگاه هیچ مسؤولیتی در قبال کارهای انجام شده توسط دانشجو قبل از تصویب موضوع پایان- نامه در شورای گروه آموزشی نخواهد داشت.

ماده 19ـ کلیه مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده است با نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعمال می گردد.

 

ماده 20 ـ این آیین نامه در20 ماده و12 تبصره در شورای آموزشی دانشگاه تدوین گردیده  و لازم الاجرا است.


 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۴