***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب



محمد آقاجانی خبر داد

بنیاد نمایش هئیتی تاسیس خواهد شد

محمد آقاجانی فشارکی

سینماپرس: محمد آقاجانی فشارکی تهیه کننده تئاتر و فیلم کوتاه اظهار داشت: باید از ظرفیت های هنری در مجالس عزاداری استفاده مطلوبی صورت گیرد و تئاتر یکی از این ظرفیت های تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، محمد آقاجانی فشارکی تهیه کننده تئاتر و فیلم کوتاه با اعلام این مطلب افزود: چندین سال قبل بنده زمینه اجرای یک تئاتربا موضوع عاشورا را در منطقه خیابان خراسان تهران فراهم کردم و با وجود اینکه گروه کاری ما آماتور بود باز هم با استقبال فراتر از تصوری رو به رو شد و شب عاشورا بیش از ۵ هزار مخاطب در این محل شاهد اجرای نمایش ما بودند.

بیان دراماتیک و غیر مستقیم نسبت به شعار دادن، تاثیر به مراتب بیشتری دارد. هنرها از ادبیات شعر تا تئاتر و سینما زبان های ارتباطی جدیدی هستند که نشانه ها و سیستم نشانگان آن با زبان محاوره ای فرق دارد و باید ازآن ها حداکثر بهره را برد. ما در نمایش هیئتی اشاره شده ابتدا از یک فضای تئاتری معمول و کلاسیک آغاز می کردیم و در نهایت با تلفیق بین تئاتر و عزدارای و شکستن فاصله، به عزاداری سنتی می رسیدیم. ولی تعداد عزداران این مراسم قابل قیاس با عزاداری های سنتی و معمول نبود. اگر توجه کنید درعزاداری به شیوه های سنتی، زمانی که مراسم جذابیت ندارد یا به ورطه تکرار می افتد، بخشی از حاضران با تلفن های همراه خود ور رفته یا به اشکال دیگری خودشان را سرگرم می کنند. در سینما هم وضع به همین شکل است، اگر فیلمی نمایش دهیم جذاب نباشد مخاطبان تمرکز لازم را در هنگام تماشا از دست می دهند. زمانی ما تمام حواس مخاطبان را با خود همراه می کنیم که فیلم خوبی بسازیم یا به عبارتی از ظرفیت های داستانی و دراماتیک برای بیان مفاهیم مورد نظر خود بهره گیریم. ظرفیتی که تنها مختص به ایران نمی شود و در کشورهای شیعی می تواند گسترش یابد. 

وی ادامه داد:‌ باید به ظرفیت های عظیمی که در آیین های عزاداری و تکیه ها وجود دارد توجه کنیم با توجه به رکود عرصه فرهنگ و هنر، این ارتباط فرصت های جدید و ارزشمندی را در اختیار هنرمندان قرار می دهد و می توان متضمن رشد هنر ارزشی در کشور باشد. ما قصد داریم به زودی مقدمات تاسیس بنیاد نمایش های هیئتی را فراهم کنیم.     

به گفته فشارکی هم اکنون متن نمایشی با عنوان رقیه به نویسندگی وحید اسلامی در حال آماده سازی است که این تهیه کننده قصد دارد زمینه اجرای آن را در ایام عزاداری سالار شهیدان فراهم کند. وی که در حوزه هنر ارزشی و اعتقادی فعالیت می کند، همچنین به زودی نماهنگی به نام علمدارم با موضوع حضرت ابوالفضل عباس (ع) تهیه خواهد کرد.    

وی خاطرنشان کرد: برای اشاعه ارزش ها و به ویژه معارف اهل بیت باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم مثل نمایش های سنتی ما تعزیه یا نمایش رو حوضی. البته تعزیه نوعی نمایش است اما مختصات خود را دارد و وقایع آن در زمان گذشته و مقطع زمانی عاشورای حسینی می گذرد و چندان دخل و تصرف در آن نمی توان کرد. من معتقدم نمایش به مفهوم عام خود، یعنی هنر جان بخشی به شخصیت ها بر روی صحنه، باید در خدمت اعتقادات قرار گیرد و نمایش روحوضی به ما نشان می دهد گاه اجرا محدود به یک سن یا صحنه نمایش نمی شود و حتی در کوچکترین فضای ممکن هم می توان یک نمایش را اجرا کرد و منظور من از نمایش های هیئتی نیز مجموعه آثاری هستند که به مانند تئاتر رو حوضی یا تحت حوضی به صحنه نمایش متکی نیستند رو حوضی بیشتر به سمت طنزو کمدی میرود و در نمایش هیاتی محتوا متفاوت است.

باید توجه داشت در تئاتر به مانند سینما می توان زمان را شکست و درآن دخل و تصور کرد از گذشته ای دور تا آینده را به هم پیوند داد و وقتی این بضاعت در نمایش وجود دارد می توان از این طریق انسان های امروزی یعنی خود ما را به صورتی ملموس به عاشورا وصل کنیم و به نوعی ماشین زمان ما، هنر نمایش یا نمایش هیاتی اشاره شده است .

فشارکی که مدیرامور مالی و اداری انجمن سینمای جوان است،‌افزود: دنیای غرب، به ویژه آمریکا از تمام پتانسیل رسانه ای و هنری برای اشاعه فرهنگ و تمدن نوپای خود بهره می گیرد. اما با تاکید صرف بر روش های سنتی، گاهی درجا می زنیم و از زبان های جدید بهره کافی نمی گیریم. در واقع یکی از ضرورت های و نیازهای جامعه امروز ما، بهره گیری از روش های جدید ارتباطات و انتقال اطلاعات با توجه و تاکید بر ارزش ها و سنت هاست.    

وی در خصوص چگونگی آماده سازی نمایش های هیئتی تصریح کرد:‌ یک روح جمعی در مراسم عاشورا شکل می گیرد که مانع تخطی از اعتقادات می شود. در واقع، یک خلوص جمعی که همه را گرد یک محور حقیقت و مقبول عموم به نام سید الشهدا جمع می کند. اگر توجه کنید انسان هایی که درمراسم عزاداری شرکت کرده اند مهربان تر، صادق تر و با احساسات بیشتری نسبت به ایام معمول هستند . عاشورا را می توان حریم دل و محدوده صفای جان دانست و عشق به حسین،‌ خود به مانند یک  دستگاه نظارتی قوی در درون مردم مانع سوء استفاده ها می شود. 

البته برخی از روش های سنتی عزاداری گاهی به شیوه های بدیع روی می آورند که برخی ازاین شیوه ها کارکرد درست ومطلوبی نداشته باشند و برداشت های متفاوتی را حاصل کنند که همانطوریکه مستحضرید با برخورد قاطع مقام عظمای ولایت رو به رو شدند در حالی که نمایش به دلیل در ارتباط بودن با افکار عمومی  و بازتاب رسانه ای باید بر اساس اعتقادات و ارزش ها نوشته واجرا شود و معمولا با کوچکترین بدعت یا تحریف خود مخاطبان اولین دستگاه نظارتی می شود و آن اثر چاره ای جز اصلاح و یا تعطیلی ندارد.   کد خبر73560

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۵