***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

شهر افتاب تهران

دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۳۸ ق.ظ


Image result for ‫نقشه پلان حرم سایت حرم‬‎


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب - باغ ایرانی شرقی - کجا بریم


شهر آفتاب



مایشگاه بین المللی شهر آفتاب

1-  زمین طرح 
 
زمین طرح نمایشگاه شهر آفتاب ( تهران ) در منطقه ویژه شهر آفتاب در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی ( ره ) قراردارد. استقرار در مسیر آزاد راه خلیج فارس به عنوان اتصال دهنده شهر تهران به بخش های جنوبی کشور ، فاصله نزدیک به فرودگاه بین المللی امام خمینی ، امکان اتصال به خطوط متروی شهر تهران از امتیازات منطقه ای این زمین به شمار می آید .
مساحت محدوده زمین طرح 1383400 متر مربع است و اضلاع آن به صورت زیر تعریف می‌شوند :
- ضلع شمالی ، محدوده منتهی به دیوار دانشگاه شاهد .
- ضلع شرقی  ، رعایت حریم آزاد راه خلیج فارس .
- ضلع غربی ، رعایت حریم شبکه حلقوی شهر آفتاب .
- ضلع جنوبی ، به گونه ای تنظیم گردیده که خط موازی ضلع شمالی ( دیوار دانشگاه شاهد ) در جایی قرار گیرد که مساحت حاصل 138 هکتاری مندرج در تفاهم نامه تحویل زمین به دست آید .لازم به ذکر است اخیراً زمین جنوبی به مساحت 23 هکتار ، به طرح مذکور اضافه گردیده است .
 
 
 
2 – بخش های اصلی مجموعه و نحوه توزیع آنها در زمین
بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات برنامه ریزی شهری و کالبدی ، مجموعه از چهار بخش اصلی     نمایشگاه ها  ، مرکز تجارت ، مرکز اقامتی و بخش خدماتی تشکیل شده است . نحوه توزیع عملکردهای      فوق الذکر به این صورت است که یک محور شرقی – غربی ( چهار باغ ) کل زمین طرح را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است ، نمایشگاه ها و بخش خدماتی در شمال و بقیه بخش ها در جنوب آن قرار گرفته اند . نقاط انتهایی محور چهارباغ ورودی های اصلی پیاده مجموعه را تشکیل می‌دهند . به این صورت که شرق به حریم بزرگراه خلیج فارس منتهی می‌گرددکه در این قسمت ایستگاه مترو و پایانه های اتوبوس و تاکسی قرار دارند و در طرح به عنوان پلازای شرقی معرفی شده است و در غرب به حریم رینگ اول شهر آفتاب منتهی می‌شود که پلازای غربی را تشکیل می‌دهد .در وسط محور چهار باغ ، میدان مرکزی و آبنمای مرکزی مجموعه جای دارد که در شمال به ورودی اصلی نمایشگاه ها و در جنوب به مسجد مجموعه و مراکز تجاری کنار آن منتهی می‌گردد .عرض محور چهار باغ 4/92 متر است که در دو طرف ، یک ردیف رواق با عرض و ارتفاع 4/8 متر آن را محصور می کنند .در وسط محور چهار باغ نهر آبی جریان دارد که میدان مرکزی به یک         آبنمای بزرگ تبدیل می شود . محور چهر باغ ، به طور عمده به حرکت پیاده و فضاهای سبز اختصاص یافته است ، با این حال برای عبور سواره مخصوص شاتل ها و تاکسی های ویژه مجموعه و خودروهای اضطراری دو مسیر باریک به صورت یک طرفه در نظر گرفته شده است .ویژگی های شمالی و جنوبی مجموعه بدین شرح معرفی می شوند.
 
 
2- 1- قسمت شمالی 
 عمده فضاهای این قسمت به بخش نمایشگاه اختصاص دارد که شامل سالن های نمایشگاهی ، سالن ملل ، مراکز همایش‌ها ، ساختمان های خدماتی جنبی سالن ها ، ساختمان های جلسات و اداری و ورودی های آمفی تاتر روباز     می شود . ساختار کلی این قسمت را دو محور متقاطع عمود بر هم تشکیل می دهند که در محل تقاطع دو محور    شرقی – غربی که به لحاظ فضایی به صورت یک گودال باغچه با عمق 6 متر پائین تر از کف سالن ها تعریف شده است ، مرکز همایش ها ( در شرق ) و گلخانه ( در غرب ) جای دارند . سالنها به صورت قرینه در دو طرف گودال باغچه قرار گرفته اند و به وسیله رواق ها به یکدیگر متصل می‌شوند . به استثنای سالن ویژه ای که در وسط محور گودال باغچه و در شمال آن در نظر گرفته شده است .
 
ورودی ها  :   برای بخش نمایشگاهی سه ورودی جنوبی ، شرقی و غربی در نظر گرفته شده است :
- ورودی جنوبی : این ورودی به عنوان اصلی ترین ورودی نمایشگاه ها، در شمال میدان مرکزی قرار گرفته است که به صورت مستقیم به سالن ملل (  Main hall) متصل می‌گردد. سالن ملل از طریق رواقها به دیگر فضاها و سالن ها مرتبط می‌گردد .
- ورودی شرقی و غربی : در شرق و غرب نمایشگاه پارکینگ های سر پوشیده در نظر گرفته شده است که به ورودی های شرقی و غربی که در نقاط انتهایی محور چهار باغ قراردارد مرتبط می‌گردند .
 
- سالنهای نمایشگاهی :    به عنوان اصلی ترین فضاهای بخش نمایشگاهی شامل یک سالن ویژه در وسط و 8 سالن دیگر در دو طرف سالن ویژه هستند .
 
-سالن ملل (  Main hall) : این سالن به عنوان فضای تشریفاتی نقش هال ورودی کل بخش نمایشگاهی را بر عهده دارد و در نقطه مرکزی بخش نمایشگاهی و روی گودال باغچه جای دارد .
 
 
- ساختمانهای خدمات جنبی سالن ها : بین هر دو سالن نمایشگاهی ، ساختمان دو طبقه ای در نظر گرفته شده است که در آن خدمات مورد نیاز سالن‌های نمایشگاهی چون نمازخانه ، رستوران ، اتاق های جلسات و سرویس های بهداشتی قرار دارند . همچنین از طریق این ساختمانها ارتباط سالن ها از داخل به یکدیگر برقرار می‌گردد . تعداد این ساختمان ها در مجموع 8 ساختمان است .
 
- ساختمان های جلسات و اداری : برای استقرار بخش اداری نمایشگاه ها و همچنین اتاق های جلسات و سمینارها ، در شرق و غرب میدان مرکزی دو ساختمان در نظر گرفته شده است .
 
- سالن همایشها : برای برگزاری همایش ها این سالن با گنجایش 1900 نفر در شرق بخش نمایشگاهی به گونه ای در نظر گرفته شده است که بتواند حتی در زمان تعطیلی نمایشگاه به کار خود ادامه دهد .  
 
- پارکینگ ها : پارکینگهای سر پوشیده در شرق و غرب بخش نمایشگاهی قرار دارند و مراجعان پس از خروج ، از طریق ورودی های شرقی و غربی به داخل مجموعه هدایت می شوند .
 
- آمفی تاتر روباز : در شمال میدان مرکزی و در فضای عمومی در نظر گرفته شده است و برای برگزاری مراسم خاص و مناسبت ها کاربرد دارد .
 
- رواق ها : وظیفه ارتباط سالن ها به یکدیگر را از طریق فضای سرپوشیده به عهده دارند ، رواق ها به صورت پل ارتباط بین سالن های واقع در شمال و جنوب گودال باغچه را برقرار می‌کنند. رواق های داخل بخش نمایشگاهی به لحاظ کالبدی در ادامه رواق های دو طرف محور چهار باغ قرار می‌گیرند و ساختار اصلی حرکت پیاده مجموعه را تشکیل می‌دهند .
 
- گلخانه : در قسمت غربی بخش نمایشگاهی جای گرفته است .
 
- بخش خدماتی : در شمال غربی زمین جای دارد که انجام خدمات مربوطه به کل مجموعه را بر عهده خواهد داشت و فضاهایی چون تاسیسات مرکزی ، ساختمان های اداری و انبار گمرک ، مدیریت خدمات ، کارگاه های نگهداری ، آتش نشانی ، اورژانس ، نیروی انتظامی ، مهد کودک و مانند آن را  در بر می‌گیرد .
 
 
 
2- قسمت جنوبی : 
در قسمت جنوبی محور چهار باغ ، مجموعه هتل ها و هتل آپارتمان ، مرکز تجارت و مسجد قراردارند بلوک های در نظر گرفته شده در این قسمت متاثر از خطوط اصلی تقسیمات کلی بخش نمایشگاهی هستند . در جنوب میدان مرکزی مسجد و مراکز تجاری کنار آن جانمایی شده اند که محدوده آن توسط رواق ها  از میدان جدا می‌شوند. در بلوک های شرقی و غربی مجاور مسجد و مرکز تجارت در نظر گرفته شده است  و در سه بلوک دیگر دو هتل در شرق و یک هتل آپارتمان و فضاهای رفاهی در غرب جای دارند.
 
– پلازاهای شرقی و غربی :
در طرح نمایشگاه ، حد فاصل اتوبان تهران – قم تا محدوده زمین ( حریم بزرگراه ) به عنوان پلازای شرقی مطرح شده است . در این محدوده ضمن قرار گرفتن دو ورودی مهم سواره ، ایستگاه مترو و ایستگاه اتوبوس و تاکسی نیز جای دارند ، در نتیجه یکی از ورودی های مهم پیاده در این قسمت قرار می‌گیرد . این ورودی در انتهای محور چهار باغ است و دروازه اصلی مجموعه را تشکیل می دهد . از طرف دیگر ایستگاه مترو در امتداد محور چهار باغ جای دارد و محور آن بر محور میانی چهار باغ منطبق است . در فاصله بین دروازه ورودی و ایستگاه مترو ، میدانی تعریف شده که جمعیت خارج شده از ایستگاه مترو و ایستگاه های اتوبوس و تاکسی را به سمت دروازه ورودی هدایت می‌کند و این جمعیت از این راه وارد محور چهار باغ شده که از طریق این محور به میدان مرکزی هدایت می‌شوند .مشابه این سناریو در پلازای غربی نیز اتفاق می‌افتد با این تفاوت که در این قسمت ایستگاه مترو وجود ندارد .
 
 
2-3  – فضای سبز  
سطح چشم گیری از طرح مجموعه به به فضای سبز اختصاص دارد تا جایی که مجموع سطوح فضاهای سبز در حدود 40 درصد زمین طرح را به خود اختصاص داده اند . رابطه فضای سبز با دیگر فضاهای باز و بسته به گونه ای تعریف شده است که کل سطوح ساختمانی در یک بستر سبز قرار بگیرند ، به این صورت که دور تا دور محدوده زمین و پلازای شرقی و غربی عموماً سبز هستند و حاشیه سبز دور تا دور فضاهای بسته را قاب می‌کنند .
 
 
مرحله بندی اجرایی:
مرحله بندی اجرایی طرح مجموعه نمایشگاه بین المللی جدید تهران با توجه به مواردی همچون : وسعت عملیات ساختمانی و محدودیت های مالی و اقتصادی و با در نظر گرفتن امکان جذب سرمایه گذاری در بخش های اقامتی و بازرگانی ، رعایت مسایل و ملاحظات معماری ، فنی و اجرایی ، امکان کنترل و هدایت فعالیتهای اجرایی و با در نظر گرفتن وسعت عملیات اجرایی ، به گونه ای پیشنهاد گردید که دستیابی به اهداف اجرایی در مراحل مختلف مرحله بندی اجرایی امکان پذیر باشد :
- دست یابی به مجموعه نمایشگاهی قابل استفاده با امکانات پاسخ گویی به مراجعین در هر مرحله به ویژه در مرحله اول که حدوداً در فاصله زمانی 5/1 تا 2 سال اول زمان بندی اجرایی اتفاق می افتد .
- اجرای استخوان بندی طرح مجموعه نمایشگاه در مرحله اول و تکمیل آن در مراحل بعدی .
- امکان ایجاد فضاها و پشتیبانی بعد از بهره برداری از بخش اصلی نمایشگاه که شرایط ارزیابی برای بالا بردن ضریب امنیتی در حین اجرا و بهره برداری موقت .
- احداث فضاهای خدماتی گمرک در ارتباط با برگزاری نمایشگاه ها بعد از اتمام مرحله اول .
- جدا کردن فضاهای آماده بهره برداری از فضاهای کارگاهی و فضاهای در حین اجرا در طول دوران ساخت .
- امکان دسترسی آسان و راحت مراجعان به نمایشگاه با توجه به احداث ایستگاه مترو در مرحله اول .
 
 
اولویت گذاری عناصر اجرایی در مراحل سه گانه : 
در زیر به طور خلاصه به عناصر اجرایی که در بخش ساختمان و محوطه تقسیم گردید ، اشاره می شود :
- یکی از ایده های اصلی طرح نمایشگاه بین المللی جدید تهران امکان استفاده از زیر زمین تخصیص یافته به سالن ها به پارکینگ یا فضای باز نمایشگاهی در مراحلی است که هنوز زیر ساخت نرفته اند .
- توسعه و ساخت سالن های نمایشگاهی بدون ایجاد مزاحمت برای سالن های در حال بهره برداری امکان پذیر است .
- هر اولویت ، امکان کارکرد جداگانه و مستقل دارد . ترافیک پشتیبانی و تدارکات ،ورودی ها مسیرهای بازدید کنندگان فضاهای سبز در هر مرحله از ساخت وجود دارد. ضمن آنکه در شرایطی که نمایشگاه به طور کامل احداث شد ، امکان برگزاری چند نمایشگاه به طور همزمان نیز هست .
 
مرحله اول :  
شامل سه گام اجرایی تعریف شده است :
- گام اول اجرایی شامل : سالن های نمایشگاهی سه قلو و سالن نمایشگاهی ملل به مساحت حدود 45،000 متر مربع به همراه 2 ساختمان خدمات جنبی به مساحت حدود 6،700 متر مربع و ساختمان اداری به مساحت حدود 39،000 متر مربع همچنین پارکینگ روباز به ظرفیت حدود 5،000 واحد سواری خواهد بود .در این مرحله تاسیسات زیر بنایی و محوطه سازی بخش عمده ای از مجموعه شامل : میدان مرکزی، چهار باغ ، باغ ایرانی و کلیه مسیرهای داخلی و پیرامونی نمایشگاه ساخته خواهد شد .
- گام دوم اجرایی شامل : 2 سالن نمایشگاهی دوقلو به مساحت حدود 37،000 متر مربع به همراه 2 ساختمان خدمات جنبی به مساحت 6،700 متر مربع ( موتورخانه و ساختمان های تاسیساتی و رواق های اطراف سالن ها )
- گام سوم اجرایی شامل : 2 سالن نمایشگاهی دوقلو در شرق و غرب سالن سه قلو به مساحت حدود 37،000 متر مربع به همراه ساختمان ها و فضاهای تاسیساتی .
در مرحله اجرایی مجموعاً حدود 120 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی ساخته می‌شود .
مرحله دوم :
- دراین مرحله 4 سالن نمایشگاهی 50 متری با مساحت حدود 32،000 متر مربع و 6 پارکینگ طبقاتی به ظرفیت حدود 4،600 واحد سواری به مجموعه نمایشگاه اضافه خواهد شد .

همچنین در این مرحله ساختمان مسجد و ساختمان‌های تجاری اطراف مسجد با پارکینگ اختصاصی به اضافه 2 مرکز تجاری با پارکینگ اختصاصی ، 2 هتل پنج ستاره و یک هتل آپارتمان پیش بینی شده است .


http://ariafair.com/marine/292/company/49121/نمایشگاه_بین_المللی_شهر_آفتاب





شهر آفتاب

کارفرما: سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران 
مجری طرح : 
شرکت یادمان سازه 
مشاور : 
مهندسین مشاور GMP آلمان و نقش جهان پارس 

پیمانکاران :
1- قرارگاه قائم (اوایل سال 90 قطع همکاری شد)
2- شرکت کاشالوت (نیمه دوم سال 90 انتخاب شد)
3- شرکت آهاب (دی ماه سال 90 انتخاب شد)
4- شرکت ماشین سازی اراک (بهمن ماه سال 90 انتخاب شد)
5- کلان دشت البرز


طرح نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب:
نمایشگاه فعلی تهران سال هاست از جهت ابعاد، امکانات و نیز موقعیت جغرافیای زیستی با نیازهای نمایشگاهی پایتخت ایران هم خوانی ندارد. از این رو شهرداری تهران پس از سالها مطالعه، زمینی حدود 160 هکتاری واقع در آزادراه تهران- قم، روبروی آستان حضرت امام خمینی (ره) و در ضلع جنوبی دانشگاه شاهد را برای احداث شهری نمایشگاهی برگزیده است. این نمایشگاه که عنوان بزرگ ترین نمایشگاه بین المللی کشور را به خود اختصاص میدهد ، امکاناتی چون مجموعه های اداری و سمینارها , تجاری, هتل آپارتمان، پارکینگ طبقاتی و فضاهای سبز را در خود جای خواهد داد. این پروژه از آینده دارترین فرصت های اقتصادی حال حاضر کشور است که با تأمین زمین آن از سوی شهرداری تهران به سرمایه گذاران عرضه می شود.

نمایشگاه بین المللی جدید تهران با مرکز تجارت جهانی، هتل ها ، باغ های عمومی و میدان مرکزی، به عنوان یک نشانه شهری، پذیرای بازدید کنندگانی از شهر تهران، ایران و سراسر جهان خواهد بود. پشتوانه غنی معماری اسلامی و ایرانی، نقش بسزایی در ساختار مجموعه جدید ایفا خواهد کرد. فرم های سنتی به زبان مدرن بیان می شوند و در این هم سازی ، آینده ای روشن را نوید می دهند. فرم معماری به صورت مظهر تحرک، پویایی، هماهنگی و توسعه مطرح می شود. نمایان بودن ساختار ساختمان ها به صورتی نوآورانه موجب جذابیت آنها شده و مخاطبان را به سیر در درون خود فرا می خواند. فضای مجموعه جدید بر اساس ارتباط نزدیک با مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) و دانشگاه شاهد طراحی شده است. 

جانمائی طرح گام اول نمایشگاه بین المللی شهر آفتا ب در ذیل نمایش داده شده است. در این گام سه سالن اصلی نمایشگاهی , سالن ملل , ساختمانهای اداری و سمینارها و جنبی، موتورخانه ها، تاسیسات زیربنائی،جاده های پیرامونی، چهارباغ، میدان اصلی، باغ ایرانی، پارکینگ های روباز و محوطه سازی اجرا خواهد گردید. 


مصوبات:

79/07/10 : مصوبه شورای شهرتهران در خصوص الزام شهرداری تهران به تهیه طرح انتقال نمایشگاه بین‌المللی فعلی تهران به دلیل مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه
84/05/11 : خرید 138 هکتار از اراضی شهر آفتاب توسط شهرداری تهران از آستان حرم حضرت امام به منظور احداث نمایشگاه بین‌المللی (در اوایل سال 93 -23 هکتار نیز خریداری شد)
84/07/05 : مصوبه شورای شهر تهران در خصوص صدور مجوز انجام و تکمیل مطالعات و همچنین اجرای نمایشگاه بین‌المللی جدید تهران به شهرداری در اراضی «شهر آفتاب» با هماهنگی مسئولین محترم آستان حرم مطهر حضرت امام خمینی و از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران 
85/05/03 : انجام مطالعات طرح نمایشگاه توسط مهندسان مشاور داخلی با مشاور خارجی GMP آلمان و تصویب طرح نمایشگاه جدید توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران
85/10/30 : کلنگ‌زنی ساخت نمایشگاه در شهر آفتاب با حضور رییس محترم شورای شهر تهران، شهردار محترم شهر تهران و تولیت آستان مطهر حضرت امام خمینی 
89/12/01 : آغاز فعالیت شرکت یادمان سازه (متولی برج میلاد) بعنوان مدیر طرح نمایشگاه 
90/06/12 : آغاز عملیات اجرایی در سایت نمایشگاه شهر آفتاب

متراژ زمین نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب (تهران) = 160 هکتار 
درصد پیشرفت فیزیکی گام اول اجرایی تا دی ماه 1394 = 93.38 درصد



شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب

شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب
شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


شهر آفتاب


http://omrani.tehran.ir/Default.aspx?tabid=221




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۸