***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

هشت رویکردکلی پدافند غیرعامل 8

جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۳ ق.ظ


رویکردهای کلی پدافند غیرعامل

1- پدافند غیر عامل عمومی؛ یا همان رویکرد پدافند گذشته که مقاوم سازی در برابر تهدیدات نظامی است که یکسری اقدامات عمومی انجام می گیرد.

2- پدافند سایبری ؛ پدافند در فضای سایبر علیه تهدیدات عاملانه ی واحدهای نظامی سایبری کشورها بر علیه کشور، منظور ازپدافند سایبری هر نوع هک و نفوذ نیست به تهدیدی گفته می شود که مقابله با دشمن سازمان یافته در حوزه های سایبری باشد.

3- پدافند زیستی؛ که در 6 حوزه ی انسان، دام، غذا، آب آشامیدنی، محیط زیست و کشاورزی فعالیت می کند و تهدیدات عاملانه مهندسی شده و عمدی زیستی را بر علیه کشور مدیریت و کنترل می کند.

4- پدافند پرتویی؛ در واقع دفاع و پدافند و صیانت از مردم در برابر هر نوع حادثه ی هسته ای است، این حادثه ی هسته ای می تواند نشت کارخانه باشد یا اقدام تروریستی گروهی در نزدیکی مراکز هسته ای و می تواند تهدیدات هسته ای باشد.(استان های اصفهان،بوشهر و اراک در این خصوص فعال هستند)

5- پدافند شیمیایی ؛یعنی اینکه حوادث زیر ساخت های شیمیایی کشور را بتوان کنترل و مدیریت شود و در ساخت آنها نگاه مهندسی را اعمال شود به شکلی که بتوان آسیب پذیری را در ذات طرح کاهش داد.

6- پدافند کالبدی یا فنی؛ در تدابیر مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید شده است، یعنی حذف اثر تهدید بر کالبد کشور، کالبد یعنی همه ی زیر ساخت ها ،.امروز مشاهده می گردد که انهدام زیر ساخت های یمن توسط عربستان یک مشکل جدی برای آنها ایجاد کرده است.از بین بردن زیر ساخت دو اثر دارد، اولا فشار آنی به کشور وارد می کند مثل قطع آب و برق و گاز و ثانیا تاثیر اقتصادی ثانویه نیز دارد که این زیر ساخت ها را باید در طول 30 سال دوباره بسازند،عراقی ها پس از جنگ خودشان گفتند که 40 سال از ایران عقب تر هستیم یعنی 40 سال باید صرف باز سازی زیر ساخت هایشان کنند.

7- پدافند اقتصادی؛ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری "درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم" و باید مجموعه ای از اقدامات اقتصادی را دنبال شود که به یک پایداری در حوزه ی اقتصاد رسیده، کارکردهای اساسی تداوم داشته باشد و بتوانیم نیازهای مردم را تامین کنیم.

8- پدافند مردم محور ؛در کشورهای دیگر اسم آن را civil defense یا civilian passive defense که در واقع پدافند غیر عامل مردمی است برخی ماموریت های آن عبارت اند از صیانت مردم در برابر حادثه مخصوصا جنگ، کمک به تامین نیازمندی های مردم، کمک به اداره ی مردم و طراحی و اسکان و امنیت مردم