***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دستاوردهای انقلاب اسلامی درحوزه کشاورزی

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۰۴ ق.ظ


با توجه به تقارن نهمین شنبه انقلاب با تعطیلات عید سعید فطر، این برنامه استثنائا در روز یکشنبه برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
پ

محمد امیرخانی دبیر کمیته کشاورزی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فرهنگ سدید، در خصوص وضعیت بخش کشاورزی ایران قبل از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیشرفت‌های حوزه کشاورزی در پس از انقلاب به لحاظ آماری و میزان برداشت قابل‌مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وی افزود: در قبل از انقلاب فضای وابستگی به غرب موجب شده بود که کالاهای اساسی همچون گندم،مرغ و تخم‌مرغ را به صورت گسترده و در تناژ بالا از کشور های دیگر وارد کنیم.

امیرخانی در بیان دستاورد‌های حوزه کشاورزی بعد از انقلاب تصریح کرد: بعد از انقلاب با همت دانشمندان ایرانی موفق شدیم در اکثر حوزه‌های کشاورزی همچون، ساخت دستگاه و ماشین آلات، کشاورزی صنعتی، دفع آفت، تولید محصولات ارگانیک و کیفی سازی محل نگه داری به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابیم.
دبیر کمیته کشاورزی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی گفت: ضعف مدیریتی بخش کشاورزی در دوران ستم شاهی موجب تسلط بیگانگان به حساس‌ترین بخش مدیریتی کشور شده بود.
این کارشناس بخش کشاورزی تشریح کرد: نفوذ در بخش کشورزی و کنترل کالای اساسی به نحوی گسترش یافت که در زمان لزوم و برای دریافت امتیاز‌های مختلط، کشور‌های غربی با عدم توزیع مناسب کالای مورد نیاز مردم کشور را تا مرحله آشوب و اضطراب فرو می‌ببرند.
وی ادامه داد: اما انقلاب اسلامی به حوزه کشاورزی استقلال بخشید و در این بخش کشور را از آسیب‌های اجتماعی و باج دهی به کشور‌های که قبل از انقلاب به آن وابسطه بود، مصون کرد.
وی در پایان با اشاره به وضعیت خشکسالی کشور گفت: علیرغم اینکه شاهد کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر هستیم، اما به همان میزان نیز شاهد رشد کشور در این حوزه هستیم که با بهره گیری از ظرفیت‌های نوین برداشت چندین برابر ظرفیت مورد نیاز محصولات روانه بازار می‌شود.

لازم به ذکر است در این مراسم ضمن تقدیر از کشاورزان نمونه از تجربیات و نظرات فعالان برتر این عرصه نیز استفاده خواهد شد.

http://farhangesadid.ir/fa/news/381/در-نهمین-برنامه-جنبش-مردمی-پاسداشت-انقلاب-نخبگان-و-اساتید-دستاورد‌های-حوزه-کشاورزی-را-بررسی-می‌کنند-انقلاب-در-کشاورزی-پس-از-انقلاب-اسلامی

آقایا گفت: سرزمین ایران با داشتن حدود ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و شرایط اقلیمی متنوع وآب و هوای چهارفصل مستعد تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری می‌باشد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، غلامحسین آقایا دبیر کمیته کشاورزی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد در سخنانی اظهارداشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل سیاست‌های نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود.

وی با اشاره به واردات محصولات استراتژیک کشاورزی از خارج از کشور در دوران پهلوی ادامه داد: بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم، روغن، برنج، شکر خام و سفید، کره، تخم مرغ، گوشت، کود شیمیایی، حبوبات با تکیه به خارج تامین می‌شد و کسری فزاینده مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.

آقایا گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم مشکلات بسیاری که کشور در سال‌های نخست با آن روبرو بود، نظیر آشوب‌های گروه‌های ضد انقلاب، تحریم‌های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنگ تحمیلی، اما بخش کشاورزی همواره یکی از بخش‌های اقتصادی مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی ادامه داد: امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می‌شود.

دبیر کمیته کشاورزی با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک افزود: کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، لبنیات و گوشت، حرکت‌های قابل توجهی در راستای تولید این محصولات در پس از انقلاب صورت داده است.

وی ادامه داد: اهمیت ویژه‌ای که حضرت امام خمینی رحمه الله علیه از ابتدای انقلاب به کشاورزان و روستانشینان داشتند باعث شد که در اوایل انقلاب قدم‌های بسیار خوبی از طریق جهاد سازندگی برداشته شود.

آقایا باشاره به محوریت قرار گرفتن تولید در روستا‌ها، با تاکیدات خاص از جانب حضرت امام و مقام معظم رهبری تصریح کرد: این موضوع در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گرفته است چه در قانون‌هایی که از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام وچه در برنامه‌های ۵ ساله توسعه و چشم انداز ۲۰ ساله که برای نظام اسلامی دیده شده است.

وی تاکید کرد: مسائل کشاورزی و دامداری از مسائل اساسی برای استقلال اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.

دبیر کمیته کشاورزی جبش مردمی گفت: همگان به این موضوع اذعان دارندکه دستاورد‌هایی که انقلاب اسلامی برای روستا‌ها و روستانشینان و مجموعه کشاورز و دامدار داشته، قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، ولی با این وجود، ظرفیت‌های روستا‌ها و بخش کشاورزی بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: سرزمین ایران با داشتن حدود ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و شرایط اقلیمی متنوع وآب و هوای چهارفصل مستعد تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری می‌باشد.

آقایا گفت: طبق آمار رسمی، دولت در سال ۱۳۵۶ کشور فقط توان تامین مواد غذایی مردم را برای ۳۳ روز در سال را داشت و ناچار بود تا باقی مواد غذایی را از خارج وارد کند؛ اما امروزه به خودکفایی بیش از ۹۰ درصدی در محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی رسیده ایم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه نظام به توسعه بخش کشاورزی، ایران به سمت خودکفایی در کالا‌های استراتژیک مثل گندم حرکت کرد. این سیاست‌ها خود را در آمار‌های بانک جهانی نشان می‌دهد به طوری که با محاسبه ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت تعدیل شده ثابت سال ۲۰۱۰، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی این شاخص نسبت به اواخر رژیم پهلوی هستیم.

آقایا تاکید کرد: در سال ۱۳۵۳ مجموع تولید محصولات کشاورزی کشور به میزان ۱۷/۸ میلیون تن بوده و اکنون تولید محصولات مختلف کشاورزی به ۱۲۰ میلیون تن درسال یعنی ۶/۷۴ برابر می‌رسد.

دبیر کمیته گفت: در سال ۱۳۵۷ در زمینه گندم، کشور کاملا وابسته به خارج بود، اما خوشبختانه در حال حاضر با وجود خشکسالی‌های پی در پی به مرحله خودکفایی نزدیک شده ایم میزان تولید گندم درسال زراعی ۵۸-۱۳۵۷ به میزان ۴/۶۸۲ میلیون تن بوده و در سال زراعی ۹۶-۱۳۹۵ به ۱۲/۴ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به حجم تولید محصولات کشاورزی از اول انقلاب تاکنون گفت: تولید شکر یعنی نیشکر و چغندر قند در سال ۱۳۵۷ به میزان ۴/۵۵۷ میلیون تن بوده است که این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۰/۵۳ میلیون تن افزایش یافته است.

آقایا ادامه داد: تولید نیشکر و چغندر قند طی سال‌های گذشته بیش از ۶ میلیون تن و به عبارتی ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به حجم تولید انواع سبزی جات و صیفی جات در سال ۱۳۵۷ افزود: تولید انواع سبزی جات و صیفی جات به میزان ۴/۶۲۱ میلیون تن بوده است که این رقم در حال حاضربه بیش از ۱۵/۷۶۰ میلیون تن افزایش یافته است.

دبیر کمیته تاکید کرد: تولید انواع سبزی جات و صیفی جات طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۱ میلیون تن وبه عبارتی ۲۴۱ درصدی رشد داشته است.

آقایا گفت: ظرفیت سیلو‌های ساخته شده در قبل از انقلاب اسلامی به میزان ۷۰۸ هزار تن و آنهم کلا دولتی بوده است که این ظرفیت تا پایان سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۴/۷۳۱ میلیون تن افزایش یافته و ۲۰ برابر شده است.

وی تاکید کرد: قبل از انقلاب اسلامی هیچ سیلوی خصوصی وجود نداشت در حالیکه به برکت انقلاب اسلامی و تا پایان سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۰/۹۴۶ میلیون تن از ظرفیت سیلو‌های کشور متعلق به بخش خصوصی می‌باشد.

دبیر کمیته ادامه داد: تولید محصولات باغبانی طی ۳۹ سال گذشته در ایران ۱۹/۵ برابر شده است بطوریکه از ۱/۱۶ میلیون تن در ابتدای پیروزی انقلاب به ۲۲/۴۵ میلیون تن رسیده است.

آقایا افزود: با توجه به جمعیت ۳۵ میلیونی سال ۱۳۵۷ وسرانه مصرف ۳۳ کیلوگرمی محصولات باغی در آن سال، پس از گذشت ۳۹ سال و جمعیت ۸۰ میلیونی سال ۱۳۹۶ با افزایش ۴۵ میلیونی جمعیت سرانه مصرف به ۲۸۰ کیلوگرم محصولات باغبانی افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات باغبانی از ۱۵۵ میلیون تن به ۶۹۰ میلیون تن بیان داشت: سرانه مصرف از ۳۹/۷ کیلوگرم به ۹۰ کیلوگرم افزایش یافته است. به عبارت دیگر افزایش سرانه در این مدت در ایران ۸/۸ برابر و درجهان ۲/۳ برابرافزایش داشته است.

آقایا تاکید کرد: میزان کل تولیدات شیلاتی ایران در سال ۱۳۵۷ حدود ۳۲ هزار تن بوده که ۲۹ هزار تن آن از طریق صید و ۳ هزار تن از طریق آبزی پروری تولید شده است این میزان در سال ۱۳۹۵ به بیش از یک میلیون تن یعنی بیش از ۳۴ برابر افزایش یافته است که ۶۳۰ هزارتن از طریق صید و ۴۶۰ هزار تن از طریق آبزی پروری تامین شده است.

وی ادامه داد: میزان متوسط رشد سالانه تولیدات شیلاتی درایران ۱۰/۰۱ درصد بوده و این رشد در جهان ۲/۷ درصد بوده است. یعنی تولید شیلات در ایران نسبت به نرخ جهانی حدود ۴/۵ برابر شده است.

دبیر کمیته کشاورزی گفت: تعداد تعاونی‌های آب‌های شمال و جنوب کشور در مجموع در سال ۱۳۵۷ در کمترین حد خود بوده که این رقم در حال حاضر به بیش از ۳۵۰ واحد افزایش یافته است.

آقایا بیان داشت: تولید بچه ماهی به منظور رهاسازی و بازسازی در سال ۱۳۵۷ به ۱۵ میلیون قطعه بود و در سال ۱۳۹۵ به ۳۵۳ میلیون قطعه رسید که حاکی از افزایش ۲۳ برابری آن است.

وی همچنین درباره تولید محصولات بسته شده گفت: کارخانه کنسروسازی در ایران درسال ۱۳۵۷ تعداد یک واحد و دردا سال ۱۳۹۵ به ۱۳۴ واحد افزایش یافته است.

آقایا درباره فراوری محصولات نیز گفت: واحد فرآوری در سال ۱۳۵۷ تعداد ۸ واحد و در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۱۴۷ واحد افزایش یافته است؛ این یعنی میزان فراوری محصولات ۱۸ برابر شده است.

دبیر کمیته کشاوری درباره عملکرد سازمان شیلات ایران گفت: این سازمان در تولید ماهی قزل آلا در آب شیرین در جهان در سال ۲۰۱۵ رتبه اول و در صید تون ماهیان در کل اقیانوس هند رتبه دوم را کسب کرده است.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آبزیان از یک کیلوگرم در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۱۱ کیلوگرم در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است؛ این مطلب یعنی مردم نسبت به قبل از انقلاب ۱۱ برابر ماهی مصرف می‌کنند.

آقایا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حفاظت خاک و آبخیزداری از ۶۸۹ هزار هکتار قبل از انقلاب به ۲۶/۵۵۷ هزار هکتار افزایش یافته است، بیان داشت: عملیات بیابان زدایی از ۱/۲۰۷ میلیون به ۵/۹۹۴ میلیون هکتار افزایش یافته است.

دبیر کمیته کشاورزی گفت: در حوزه عملیات مرتع داری هم از ۱۷۰ هزار هکتار به ۶/۷۱۶ میلیون هکتار رسیده‌ایم.

آقایا به حوزه زراعت و جنگلکاری اشاره کرد و گفت: در زراعت چوب که قبل از انقلاب صفر بوده الان به ۲۶۲/۳ هزار هکتار افزایش یافته است همچنین عملیات جنگلکاری در شمال کشوراز ۴۳ هزارهکتار با رشد ۱۱/۶ برابری به ۴۹۸/۹ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: عملیات جنگلکاری خارج ازشمال از ۱۳/۵۵۰ هزارهکتار با رشد ۷۹ برابری به ۱/۰۷ میلیون هکتاررسیده واخذ اسناد اراضی ملی از ۳۰۰ هزار هکتار با رشد ۴۳۵ برابری به ۱۳۰/۵۵۲ میلیون هکتار رسیده است.

آقایا درباره تولید گوشت و شیر نیز گفت: در زمینه تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن درسال ۱۳۵۷ به ۸۲۳ هزار تن در ۱۳۹۵ رسیدیم؛ همچنین تولید گوشت طیور از ۱۶۰ هزار تن درسال ۱۳۵۷ به ۲/۰۶۹ میلیون تن در ۱۳۹۵ افزایش یافته و تولید شیرخام نیز از ۲/۶۲۰ میلیون تن درسال ۱۳۵۷ به ۹/۶۵۳ میلیون تن در ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

آقایا در ادامه به موضوع غلات اشاره کرد و گفت: تولید غلات در ایران در سال ۱۳۵۷ حدود ۸/۴۷۴ میلیون تن بوده است که این رقم در حال حاضر به بیش از ۲۲/۸۰۹ میلیون تن افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تولید برنج بعنوان دومین محصول راهبردی و پرمصرف کشور (پس ازگندم) نیز رشدی بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.

دبیر کمیته کشاورزی با اشاره به اطلاعات فائو گفت: ایران در تولید یک سوم از تعداد محصولات اصلی دنیا دارای رتبه‌های اول تا دهم جهان بوده که سهم محصولات باغی ۱۵ و محصولات زراعی ۷ محصول است.

«بر اساس گزارش فائو در سال ۲۰۰۸؛ ایران در ۲۱ محصول غیر از پسته که رتبه نخست تولید را در جهان دارد، جزء هفت کشور نخست جهان است.»

آقایا درباره برخی اقداماتی که به عنوان نخستین بار در حوزه کشاورزی صورت گرفته است گفت: ایران نخستین تولید کننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته، خاویار، زرشک، انار، میوه‌های توتی در جهان است.

«بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در محصولات خرما، زردآلو رتبه دوم جهان، در تولید هندوانه، گیلاس، طالبی، سیب، گردو، خیار رتبه سوم جهانی، در تولید محصولاتی، چون بادام، گوسفند، پشم، به رتبه چهارم، در محصولات نخود، سبزیجات، رازیانه رتبه پنجم، در آجیل، شیر گاو، گوجه فرنگی رتبه ششم جهانی، در تولید انگور، پیاز، آلبالو، کیوی، شیر گوسفند رتبه هفتم، در هلو، نارنگی، لیمو (زرد و سبز)، پرتقال، شیر بز، کدو، کدو تنبل، خرچه (میوه‌ای که در آذربایجان غربی می‌روید) رتبه هشتم، در تولید عدس رتبه نهم و در تولید محصولاتی، چون خرمالو، چای، عسل رتبه دهم را در جهان به خود اختصاص داده است.»

دبیر کمیته کشاورزی گفت: تولید غلات در ایران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش بیش از ۱۴ میلیون تنی و رشد ۱۶۹ درصدی مواجه شده وایران نهمین تولید کننده بزرگ غلات در قاره آسیا است.

آقایا با اشاره به دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی نیز گفت: تعداد دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی و علوم مرتبط در سال ۱۳۵۵ تعداد ۱۱۰۰۰ نفر بوده که در حال حاضر به بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان رشته کشاورزی و علوم مرتبط در سال ۱۳۵۷ بسیار محدود بوده، ولی در حال حاضر بیش از ۴۶۰۰۰۰ نفر است و از این تعداد ۱۱۵۰۰۰ نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.

دبیر کمیته کشاورزی در پایان بیان داشت: تعداد کل واحد‌های دانشگاهی و مدارس عالی علوم کشاورزی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۲۶ واحد بوده که در حاضر فقط ۱۲۰ واحد دانشگاهی دولتی دارای رشته‌های کشاورزی هستند و ده‌ها دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی نیز در این زمینه فعال هستند. همچنین بیش از ۴۰۰ موسسه، مرکز و ایستگاه علمی و تحقیقاتی با بیش از ۲۰۰۰ عضو هیئت علمی فقط در بخش دولتی و در تابعیت وزارت جهاد کشاورزی فعالیت دارند.

http://farhangesadid.ir/fa/news/383/بعد-از-انقلاب-تولید-غلات-۱۶۹-برابر-شده-و-نهمین-صادرکننده-آسیا-شدیم-امروز-۹۰-درصد-نیاز‌های-کشاورزی-را-خودمان-تامین-می‌کنیم-در-۲۱-محصول-رتبه-هفتم-جهان-هستیم-انقلاب-علمی-در-حوزه-کشاورزی-رخ-داده-است

اسکندری گفت: عوال نفود در کشور مسیری را طی  کردند که موجب تعطیلی جهاد شد و علیرغم مخالفت رهبری و مخالفت عمومی، تصمیم دولت بر تعطیلی و ادغام جهاد بود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، محمد رضا اسکندری رییس سازمان اقتصادی کوثر و وزیر اسبق کشاورزی صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، طی سخنای اظهار داشت: مشیت الهی بر این بود که مراسم شنبه های انقلاب با روز جهاد سازندگی متقارن شود.

وی ادامه داد: ماموریت جهاد سازندگی در راستای ارائه خدمت به محرومین بود. جهاد در جوانی و عمر 21 سالگی خود شهید شد و در مدت ماموریت خود خدمات زیادی را ارائه کرد به طوری که جهاد سازندگی را می توان پدیده انقلاب خواند.

اسکندری تصریح کرد: عوال نفود در کشور مسیری را طی  کردند که موجب تعطیلی جهاد شد و علیرغم مخالفت رهبری و مخالفت عمومی، تصمیم دولت بر تعطیلی و ادغام جهاد سازندگی بود.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با توجه به دستاورهای چهل ساله انقلاب گفت: یکی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب تشکیل جهاد بود و بی شک اگر بخواهیم ظرفیت ها حفظ و یا توسعه دهیم باید جهاد احیا شود.

وی با اشاره به عملکرد بخش کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب گفت: دستاوردهای این چهل سال با قبل از انقلاب اصلا قابل قیاس نیست و اگر فعالیتی انجام می شده صرفا توسط مردم بوده است.

اسکندری گفت: قبل از انقلاب در بخش شیلات به میزان 50 هزار تن صید انجام می شد اما اکنون این میزان به بیش از یک میلیون تن در قالب صید و پرورش رسیده است.

وزیر اسبق کشاورزی با اشاره با دستاوردهای انقلاب در حوزه برداشت محصولات کشاورزی گفت: هر آنچه که امروز شاهد هستیم برای بعد از انقلاب است؛ اگر از 28 میلیون تن برداشت محصولات کشاورزی به 120 میلیون تن رسیده ایم در نتیجه خدمات انقلاب در این بخش بوده است.

وی افزود: مدیریت انقلابی موجب شد که محصولات مورد نیاز کشور تولید و حتی در مواردی صادر شود.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به دستاورهای علمی بخش کشاورزی گفت: همه دستاوردهای علمی این بخش مانند تربیت دانشجو، تولید مقاله، علوم بومی سازی و فناوری های نوین و ... بعداز انقلاب شکل گرفت.

اسکندری با اشاره به حضور عوامل نفود در بخش کشاورزی گفت: تاکید رهبر انقلاب بر امنیت غذایی و خودکفایی است و بانیان مراسم شنبه های انقلاب باید به سمتی بروند که عوامل نفوذ را حذف کنند.  

اسکندری با توجه به شاخص های موجود در بخش کشاورزی گفت: اهداف و آرمان های انقلاب یک شاخص بسیار مهم در حوزه کشاورزی است که بر اساس آن می توان کارهای گسترده‌ای انجام داد.

وی افزود: تراز انقلاب می گوید اگر امروز تولیدات  ما 110 میلیون تن است باید این میزان به 300 میلیون تن برسد و این خاصیت انقلاب و توصیه امامین انقلاب است.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: امروز نفود مانع خود کفایی کامل شده است و عده ای با تفکر ما نمی‌توانیم جلو آمده اند که لازم است این تفکر که مانع سرعت گیری بخش کشاورزی شده است، حذف شود.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: طرح نکاشت یکی از طرح های نفوذ جهت ممانعت از حرکت نیروی انقلاب است که آن را با عناوینی چون، عدم وجود آب و نیروی فنی و ... مطرح می‌کنند.

اسکندری با اشاره به اخبار موجود در خصوص بحران آب گفت: در کشور بحران آب نداریم بلکه بحران مدیریت آب داریم؛ کسانی که بحث بحران آب را مطرح می کنند لازم است طریقه استفاده از آب را بدانند.

وی تشریح کرد: آبخیزداری و آبخوان داری بعد از انقلاب وارد عرصه کشاورزی شد و این موضوعات در قبل از انقلاب مفهومی نداشت.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به سخنان غلط نخست وزیر دوران پهلوی گفت: در آن دوران بیان می‌شد نفت داریم و با پول آن بقیه را کارگر خود می کنیم؛ این تفکر غلطی بود که مانع از استفاده نیروهای داخلی شد و کشور را وابسته کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی گفت: در حال حاظر تنها از 20 درصد ظرفیت کشاورزی استفاده می شود و هوز 80 درصد دیگر جای فعالیت دارد و لازم است تا ظرفیت ها را فعال کنیم.

اسکندری گفت: در قبل از انقلاب کل تولیدات باغی 3 میلیون تن بوده اما در حال حاظر فقط در حوزه برداشت سیب به بیش از تولید 3 میلیون تن رسیده ایم.

وزیر اسبق کشاورزی با برشمردن دستاورهای بخش کشاورزی گفت: هر آنچه در این حوزه داریم از نوآوری، دانش و تولید در بعد از انقلاب اتفاق افتاده است.

وی در پایان گفت: یکی از دستاورهای انقلاب پذیرش کشاورزان در سطح مدیریت این بخش است و این امر موجب ارتقا حوزه کشاورزی ملی شده است.

http://farhangesadid.ir/fa/news/384/جریان-نفوذ-عامل-حذف-جهاد-سازندگی-شد-بانیان-شنبه‌های-انقلاب-با-روشنگری-عوامل-نفوذ-را-حذف-کنند-قبل-از-انقلاب-در-حوزه-مدیریت-کشاورزی-تقریبا-هیچ-بودیم-برداشت-محصولات-کشاورزی-در-دوران-انقلاب-۴-برابر-شده-است-در-حوزه-آب-مشکل-مدیریت-داریم-نه-کمبود

سلاجقه گفت: آبخیزداری به عنوان یکی از زیر ساخت های کشور قرار گرفت که مقام معظم رهبری در تاکیدات 15 گانه خود بر موضوع آبخیز داری تاکید بسیاری دارند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر علی سلاجقه استاد دانشگاه منابع طبیعی در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل باشگاه خوارزم-شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، طی سخنای اظهار داشت:  در قبل از انقلاب جنگل جزء منابع طبیعی بود. اما به برکت انقلاب اسلامی تمام پوشش های گیاهی تحت پوشش منابع طبیعی واقع شد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب در سال 67 در سند 5 ساله توسعه ملی، منابع طبیعی جزء اولویت کشور واقع شد.

سلاجقه با اشاره به عناصر اصلی برای پوشش های گیاهی بیان داشت: بعد از انقلاب مسئله آبخیزداری اتفاق افتاد که این موضوع در قبل از انقلاب اهمیتی نداشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دهه 70 در کشور انقلاب آبخیزداری رخ داد که این مسئله با همت جهاد سازندگی به وقوع پیوست.

سلاجقه گفت: آبخیزداری به عنوان یکی از زیر ساخت های کشور قرار گرفت که مقام معظم رهبری در تاکیدات 15 گانه خود بر موضوع آبخیز داری تاکید بسیاری دارند.

وی تاکید کرد: امروز ایران در مساله بیابان زدایی در دنیا رتبه یک را داراست و در حال صادرکردن تجربیات خود به جهان هستیم.

سلاجقه با اشاره به اهمیت بخشی به منابع ظبیعی در بعد از انقلاب بیان داشت: امروز منابع طبیعی به عنوان یک تقدس واقع شده و این تفکر در جامعه جای گرفت که باید در حفظ منابع طبیعی تلاش کرد.

وی در پایان گفت: دستاوردهایی که در  حوزه منابع طبیعی به دست آورده ایم بسیار ارزشمند و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.    

http://farhangesadid.ir/fa/news/385/بعد-از-انقلاب-در-حوزه-آبخیزداری-انقلاب-رخ-داد-به-برکت-انقلاب-رتبه-یک-بیابان-زدایی-را-در-جهان-کسب-کردیم

جهانسوز گفت: پیش از انقلاب برداشت حوزه زراعت کشور حدود 17.8 میلیون تن بود که امروز شاهد برداشت 120 میلیون تن در این بخش هستیم و این نشان‌دهنده رشد 674 درصدی هستیم.

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، محمدرضا جهان سوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، با اشاره به وضعیت زراعت در پیش از انقلاب، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل بخش زراعت در پیش از انقلاب مسئله عدم ارائه آمار صحیح و دقیق بود که این مشکل با تشکیل جهاد کشاورزی رفع شد و امروزه دقیق‌ترین آمار را در این حوزه داریم.

وی افزود: در پیش از انقلاب برداشت حوزه زراعت کشور حدود 17.8 میلیون تن بود که امروز شاهد برداشت 120 میلیون تن در این بخش هستیم و این نشان‌دهنده رشد 674 درصدی است.

جهان سوز گفت: ممکن است این شبهه ایجاد شود که کشور با افزایش زمین در بعد از انقلاب به این میزان برداشت رسید، اما زمین‌های زیر کشت در پیش از انقلاب حدود 9.4 میلیون هکتار بود که امروز این میزان به 11.7 میلیون هکتار رسیده است و صرفاً 24 درصد افزایش زمین داشته‌ایم.

وی تشریح کرد: بذر، عامل مهمی است و دلیلی که موجب افزایش برداشت می‌شود علم مدیریت بذر است. در بعد از انقلاب تهیه بذر اصلاح‌شده 20 درصد رشد داشته است و محصولاتی که تحت پوشش گواهی بذر قرارگرفته‌اند سه برابر شده است.

این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: در قبل از انقلاب ارقام محصول اصلاح‌شده بسیار پایین بود اما در بعد از انقلاب 350 رقم بذر اصلاح‌شده به محصولات کشاورزی اضافه شد به‌صورتی که امروز توانمندی استانداردسازی در این حوزه راداریم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به کارشکنی‌ها در بحث خودکفایی کالاهای اساسی کشاورزی گفت: گندم ناموس بخش کشاورزی است؛ باید در این حوزه بسیار مراقب باشیم و افرادی که صحبت از واردات می‌کنند از روی خبث طینت است.

این تحلیل‌گر بخش کشاورزی تشریح کرد: برنج  شلتوک محصول استراتژیکی است که به‌صورت میانگین در کشور 4 تن در هکتار برداشت می‌شود اما زمین‌هایی موجود است که از آن تا 13 تن نیز برداشت‌شده است.

وی ادامه داد: ذرت نیز به همین صورت از اهمیت بالایی برخوردار است که در حال حاضر میانگین برداشت از زمین‌های کشاورزی 7.6 تن در هکتار است اما زمین‌هایی تا 19 تن برداشت را نیز داشته ایم.

جهان سوز با شاره به اهمیت بخش سلامت غذایی گفت: در قبل از انقلاب استاندارسازی در تولید وجود نداشت اما به برکت انقلاب امروز 50 محصول کشاورزی دارای استانداردهای تولید کشاورزی است.

وی در پایان گفت: آب در کشور به‌عنوان یک مشکل است اما با توان علمی و توانمندی مدیریت آب خوشبختانه باعث برداشت در حوزه‌های کشاورزی شده‌ایم.

http://farhangesadid.ir/fa/news/390/بعد-از-انقلاب-تولید-محصولات-کشاورزی-674-درصد-رشد-کرد-امروز-350-رقم-بذر-اصلاح‌شده-به-محصولات-کشاورزی-اضافه-شده-به-برکت-انقلاب-امروز-50-محصول-کشاورزی-دارای-استانداردهای-تولید-است

شادلو گفت: ایران در پسته، خرما و دیگر محصولات کشاورزی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است.

تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، مجتبی شادلو کشاورز نمونه صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، بیان داشت: با توجه به پتانسیلی که در کشور موجوداست سبب گشت تا کشور با رشد بی سابقه در محصولات کشاورزی روبرو شود.

وی ادامه داد: ایران اکنون چه از نظر کیفی و کمی در محصولات کشاورزی رشد داشته است اما متاسفانه در معرفی این محصولات یک اجحافی صورت گرفته است.

شادلو گفت: کیفیت محصولات کشاورزی ایران  در منظقه جزو محصولات سرآمد کشاورزی است به عنوان نمونه ما در پسته، خرما و دیگر محصولات کشاورزی جزو 10 کشور برتر جهان هستیم.

کشاورز نمونه کشورمان با مقایسه تولیدات محصولات کشاورزی در قبل و بعد از انقلاب بیان داشت: تولید سیب در سال 57، 450 هزار تن بود که این رقم در سال 95 به 3 میلیون و 434 تن رسیده است که این با رشد حدود 22 درصدی روبرو بوده است.

کشاورز نمونه گفت: تولید محصولات گلابی و زردآلو در سال 57 به ترتیب 20 هزار و 52 هزار تن بود که این رقم در سال 95، 74 هزار و 400 تن و 306 هزارو 200 تن رسیده است.

شادلو ادامه داد: در تولید محصولاتی مانند آلو، هلو و شلیل و گیلاس در سال 57 به ترتیب 44 هزار تن، 42 هزار تن و 52 هزار تن بوده که این رقم در سال 95، 269 هزار و 100 تن، 800 هزار تن و 257 هزارو 400 تن رسیده است.

وی افزود: کشور در تولید محصولات کشاورزی مانند: آلبالو، انجیر و انگور در سال 95 نسبت به سال 57 با رشدی روبرو بوده است.

کشاورز نمونه تاکید کرد: با همت مسئولان و کشاورزان ایران در محصولات کشاورزی به خود کفایی رسیده است.

وی با اشاره به کیفیت محصولات ایران با دیگر کشورهای جهان ادامه داد: کیفیت محصولات ایران نسبت به محصولات خارجی از کیفیت بالایی برخوردار است در حالی که در کشور امارات سیب ایران از سیب آمریکا حدود 30 سنت گرانتر است.

شادلو در پایان گفت: هیچ کشوری نمی تواند با عدم وجود خود کفایی در حوزه کشاورزی ادعای استقلال اقتصادی کند.

http://farhangesadid.ir/fa/news/388/ایران-در-برخی-تولیدات-کشاورزی-جزو-۱۰-کشور-برتر-دنیاستخودکفایی-امروز-در-کشاورزی-ضامن-استقلال-اقتصادی-است

مجتبی نوروزی گفت: طبق آمار سازمان ملل در سال 1979 ارزش صادرات کشاورزی ایران 200 میلیون دلار بود که این رقم در بعد از انقلاب به 2 میلیارد دلار رسیده است.

تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر مجتبی نوروزی استاد دانشگاه، صبح امروز (یکشنبه) در نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، اظهار داشت: رهبر انقلاب بر مسئله کشاورزی تاکید زیادی دارند زیرا معتقد هستند که امنیت جامعه در درون آن است

این استاد دانشگاه افزود: در بعد از انقلاب صادرات نفت کاهش یافت اما در حوزه کشاورزی صادرات با رشد قابل توجهی روبرو بود.

نوروزی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در قبل از انقلاب 18 میلیون تن بود که این آمار در بعد از انقلاب به 120 میلیون تن رسیده است.

وی با شاره به آمار سازمان غذایی سازمان ملل بیان داشت: طبق آمار سازمان ملل در سال 1979 ارزش صادرات کشاورزی ایران 200 میلیون دلار بود که این رقم در بعد از انقلاب به 2 میلیارد دلار رسیده است.

نوروزی ادامه داد: روند سرانه محصولات کشاورزی با وجود جمعیت بالای کشور روبه رشد بوده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در تولید دام و طیور ایران در بعد از انقلاب 2 میلیون و 892 هزار تن بوده است که این رقم در قبل از انقلاب حدود 160 هزار تن بوده است.

نوروزی گفت: در سال 57، 21 هزار مزرعه مرغ مادر وجودداشت که این مزارع در بعد از انقلاب به 600 هزار مزرعه رسیده است.

وی با اشاره به عدم وجود موسسات جوجه کشی در قبل از انقلاب بیان داشت: قبل از انقلاب موسسات جوجه کشی وجود نداشت اما بعد از انقلاب این موسسات به همت جهاد سازندگی تاسیس شد.

نوروزی ادامه داد: تولید گوشت قرمز در سال 57، 390 هزار تن بوده که این رقم در سال 94 به 860 هزار تن رسیده است.

وی افزود: تولید شیر در سال 57، 2میلیون و 620 هزار تن بوده که این رقم در بعد از انقلاب به 9 میلیون 653 هزار تن رسیده است.

استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی تولید شیر و احداث گاوداری های صنعتی است.

وی در پایان گفت: طبق آمار سازمان فائو، کشور در تولید جانوران آبزی رشد حداکثری داشته که این آمار حدود 9 هزار و 300 تن گزارش شده است.

http://farhangesadid.ir/fa/news/389/بر-اساس-آمار-سازمان-ملل-ارزش-صادرات-کشاورزی-بعد-از-انقلاب-10-برابر-شده-استایران-در-تولید-جانوران-آبزی-رشد-حداکثری-داشته-است

تقوی گفت: نامه‌ای تدوین شد و در آن طرح احیا جهاد خدمت مقام معظم رهبری ارسال‌شده و در این طرح قصد اضاف کردن بار بر روی دوش دولت نداریم.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، حجت‌الاسلام رضا نقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با حضور  در نشست نهمین شنبه انقلاب با موضوع کشاورزی که در محل باشگاه خوارزم شرکت آبزی اکسیر کوثر برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: باید حضور در بین این جنبش مردمی و شنیدن آمار دستاوردهای حوزه کشاورزی را غنیمت شمرد.

وی افزود: یکی از ضعف‌های اساسی تشکیلات کشوری عدم انعکاس مناسب دستاوردها انجام‌شده در سطح انقلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر با این میزان فعالیت انجام‌شده شاهد نارضایتی مردمی در بخش های خدمت رسانی هستیم، دلیل عدم پیشرفت و یا خدمات‌رسانی نیست بلکه مشکل نحوه اطلاع‌رسانی است.

تقوی با اشاره به پیشرفت‌های انقلاب در عرصه‌های مختلف گفت: در کشور راه ساخته‌شده، دانشگاه‌ها هزاران دانشجو دارد، بیمارستان‌های مجهز احداث شد و سایر خدمات انجام شد، اما مردم در این حوزه گله‌مند هستند زیرا دستاوردها خوب انعکاس داده نشده است.

رئیس سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: بخش دیگر مشکل وعده‌های انتخاباتی است که فردی برای جذب رأی وعده‌های عمل نشدنی  می‌دهد.

این نماینده سابق مجلس تشریح کرد: در زمان اجرای طرح انحلال جهاد، مقام معظم رهبری برای جلوگیری از ادغام جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی نامه نوشتند و زمانی که متوجه انجام این کار انجام شد، فرمودند اگر لازم است مسئول جهاد کشاورزی را فردی جهادی قرار دهید.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به امکان احیا مجدد جهاد گفت: نامه‌ای تدوین شد و در آن طرح احیا جهاد خدمت مقام معظم رهبری ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: لازم است تا جهاد به‌صورت خودجوش و با نیروهای جهادی احیا شود.

تقوی تصریح کرد: در طرح ارائه‌شده برای احیا جهاد اولویت با رفع مشکل اشتغال و رونق فضای تولید است. در این طرح قصد اضاف کردن بار بر روی دوش دولت نداریم.

این نماینده سابق مجلس گفت: مشکل اشتغال و فضای کسب مشکل فرهنگی است و برای حل این معضل باید کار فرهنگی صورت بگیرد.

وی در پایان افزود: باید علم را در راستای عمل به کار گرفت و با این روش می‌توان هم مشکل اشتغال را حل کرد و  هم کیفیت کار را بالا برد.

http://farhangesadid.ir/fa/news/391/طرح-احیای-جهاد-سازندگی-خدمت-مقام-معظم-رهبری-ارسال‌شده-است-در-انعکاس-دستاورد‌های-انقلاب-خوب-عمل-نکرده-ایم



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۱