***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

جنگ 7 ساله سوریه

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۹ ق.ظ


جنگ 7 ساله سوریه

منبع : هاشمی فشارکی ، سید جواد هاشمی فشارکی ، ره توشه مدافعان حرم ، انتشارات وانیا ، 1396 ، ص 79 - 83

 

 مقدمه ­ای در خصوص جنگ سوریه

جنگ سوریه در آغاز با یک سری تظاهرات گسترده و آشوب  داخلی توسط فتنه دشمنان خارجی شروع و سپس با درگیری‌ها و برخوردهای نظامی از ۶ بهمن ۱۳۸۹ ( ۲ ژانویه  ۲۰۱۱) شروع شده‌ است که اغلب  استانهای این کشور از جمله پایتخت آن را، با خود درگیر کرده است این جنگ پیچیده­ی فرامنطقه­ای، که با حضور قریب به 100 هزار جنگجوی از 83 کشور دنیا و نقش­آفرینی قدرت­های جهانی، با هدف سرنگونی دولت سوریه شکل گرفته است تا کنون منجر به ویرانی بخش اعظمی از زیرساخت­های این کشور اسلامی گردیده است. (آمار افراد مسلح حاضر در سوریه، 1392)

 ارتش آزاد سوریه که در سال ۲۰۱۱ توسط نظامیان جداشده از ارتش سوریه تشکیل شد، جبهه نصرت قبلاً شاخه رسمی القاعده در سوریه بوده اما در سال ۲۰۱۶ نام خود را به جبهه فتح شام تغییرداد و از القاعده جدا شد، و جبهه اسلامی ائتلافی از چندین گروه اسلام‌گرای سلفی، مهمترین گروه‌های مخالف سوریه هستند. حکومت سوریه نیز از پشتیبانی و حضور نیروهای ایران، روسیه، شبه‌نظامیان شیعه عراقی و حزب‌الله لبنان برخوردار بوده‌است.

داعش نیز با نهایت وحشی‌گری و قتل عام و خون‌ریزی بر بخش‌های شرقی سوریه حکومت  خود خوانده براه انداخته بود و حدود نیمی از خاک این کشور را در کنترل داشته بود ولی بحمدالله فرو پاشید.

 

 

تلفات جنگ

تعداد قربانیان جنگ تا سال ۲۰۱۵ بین ۲۲۰ هزار نفر (برآورد سازمان ملل) تا ۳۱۰ هزار نفر (برآورد دیده‌بان حقوق بشر) بوده‌است. حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خانه خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۱٫۷ میلیون نفر به ترکیه، ۱٫۲ میلیون نفر به لبنان، ۶۲۵ هزار نفر به اردن و ۲۴۵ هزار نفر به عراق پناهنده شده‌اند.

جنگ سوریه علاوه بر تلفات انسانی منجر به آوارگی ۹/۵ میلیون نفر (تا آغاز نوامبر ۲۰۱۴) در این کشور نیز شده‌است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز در ۹ اسفند ۱۳۹۲ منتشر کرد، ۳ میلیون پناهنده خاک سوریه را ترک کرده‌اند. این روند، یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های اجباری در تاریخ معاصر است.

دریک جکع بندی کلی ،بنابرآمار منتشر شده، ماحصل این جنگ هفت ساله، کشته شدن قریب به 470 هزار تن به صورت مستقیم و غیرمستقیم، زخمی شدن حدود دو میلیون نفر (تلفات جنگ سوریه، 1395)، و آوارگی نزدیک به هشت میلیون شهروند سوری بوده است.

مذاکرات صلح

بعد از آنکه نیروهای ارتش سوریه موفق به تصرف کامل حلب شدند با گروه‌های مخالف وارد مذاکره برای آتش‌بس شدند روسیه گفته که ضامن آتش‌بس خواهد بود این آتش‌بس از اواخر سال ۲۰۱۶ به اجرا درآمد همچنین دولت سوریه اعلام کرد که همه گروه‌های مخالف جزء این آتش‌بس هستند اما گروه‌های مثل داعش و جبهه فتح شام را شامل نمی‌شود برخی از کشورها از این آتش‌بس استقبال کردند روسیه نیز اعلام کرد که با گروه‌های تروریستی که شامل آتش‌بس نیستند مقابله خواهد کرد. با وجود بر قراری آتش‌بس مخالفان اقدام به آلوده کردن آب آشامیدنی دمشق کردند که ارتش سوریه در پاسخ به اقدام مخالفان به آنها در وادی بردی حمله کرد و توانست منبع آب را از آن‌ها پس بگیرد و آب دمشق را تصفیه کند همزمان گروه تروریستی جبهه فتح شام (جبهه نصرت سابق) آتش‌بس سراسری سوریه را محکوم کرده و آن را زمینه‌ای برای تداوم حکومت سوریه خواند همچنین این گروه افراطی گفته که به جنگ با نیروهای وفادار به بشار اسد ادامه می‌دهد.

بعد از سلسله عملیات ازاد سازی شهرهای سوریه از دست داعش که اخرین ان شهر مرزی بوکمال در تاریخ 28 آبان 1396 بود و عملاً سیطره نظامی داعش  بر بخش‌هایی از سوریه وعراق وحکومت خود خوانده اش فرو می‌پاشد.

جبهه موافقان سوریه[1] شامل نیروهای مسلح سوریه، نیروهای دفاع ملی سوریه، واحدهای نظامی حزب بعث و هم‌پیمانان شامل واحدهای نظامی العباس، گارد ملی‌گرای عرب، جیش الموحدین، حزب‌الله لبنان، لشکر فاطمیون، لشکر زینبیون، لشکر حیدریون، فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، سوتورو(واحدهای نظامی آشوری-ارمنی)، حزب سوسیال‌ ناسیونالیست سوری، مقاومت سوریه،  روسیه، جمهوری اسلامی  ایران.

مخالفان [2]  شامل ارتش آزاد سوریه،  جیش الاسلام، جبهه جنوب (تا 2014)، جبهه اسلامی (2013–2015)،  ترکیه، جیش‌الفتح، جبهه النصره، احرار الشام، نورالدین زنکی، حزب اسلامی ترکستان، داعش، گروه نظامی خالدابن ولید، کردستان سوریه.

محدوده­ی کردنشین شمال سوریه هم که با اعلام دولت خودمدیریتی دموکراتیک غرب کردستان، زمزمه­های تجزیه­ی سوریه را بیش از پیش مطرح کرده است، درصد زیادی از مناطق شمالی این کشور را در اختیار خود گرفته است که به نظر می­رسد این ادعاها تا پایان پیروزی دولت سوریه بر گروه­های مخالف ادامه یابد.

 


مرکز ناامنی فعلی در سوریه: استقرار امریکا در شهر التنف و حریم 55کیلومتری آن،که به محل آموزش و سازماندهی داعش و تروریست‌های باقیمانده تبدیل شده است.

 



یکی از تنش‌های آینده: محدوده مورد ادعایی کرد‌ها بنام کردستان سوریه ، که احتمالا   غربیها می خواهند مشابه فتنه کردستان  عراق را پیاده سازی کنند.


 


 

‏سرشناسه

:

هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏۱۳۴۰ -‏

‏عنوان و نام پدیدآور

:

ره توشه مدافعان حرم /سیدجواد هاشمی فشارکی.

‏مشخصات نشر

:

تهران : وانیا، ‏۱۳۹۶.

‏مشخصات ظاهری

:

110 ص.: مصور (رنگی)، جدول.

‏شابک

:

978-600-8496-69-4

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏یادداشت

:

کتابنامه: ص.109.

‏موضوع

:

ایثارگران جنگ -- سوریه

‏موضوع

:

*War participants -- Syria

‏موضوع

:

سوریه -- تاریخ --‏ جنگ‌ داخلی، ۲۰۱۱م. -‏

‏موضوع

:

Syria -- History -- Civil war,2011

‏موضوع

:

سوریه

‏موضوع

:

Syria

‏رده بندی کنگره

:

1396 9ر2هـ/6/98 DS

‏رده بندی دیویی

:

956/91042

‏شماره کتابشناسی ملی

:

 ۵۰۶۸۳۷۴

   



[1]  (NPF)

[2] (SRCC)


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۳