***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

موضوع پایان نامه: مجتمع اقامتی – فرهنگی کندلوس

 نویسنده: نفیسه سنایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

در این رساله به مبانی نظری درباره طبیعت و زیستگاها ی طبیعی و ارتباط ان با انسان و معماری و ابعاد و مسائل فراغت و تاثیر ان در صنعت توریسم و گردشگری و در نهایت معماری پرداخته شده است.تمدن ایران قدیم نیز به تقدیس طبیعت می پردازدو طبیعت و مظاهر ان سمبل کمال های مطلوب انسان شناخته می شوند . معماری این دوران نیز در کنار اب و در دامن طبیعتبدون تعرض به ان جای می گیرد . در این رابطه طراحی یک مجموعه ی اقامتی و پژوهشی متانسب با طبیعت و اقلیم منطقه کوهستانی و جنگلی کندلوس در استان مازندران و همچنین توجه به جاذبه های توریستی و پتانسیل های ان منطقه منطقی و معقول به نظر می رسد.این  مسئله از جهات مختلف از جمله ایجاد اشتغال و رشد حیات منطقه – پتانسیل های مثبتی چون  رشد گیاهان دارویی و طبیعت بکر و دست نخورده منطقه و امکان و ایجاد فعالیت ها ی فرهنگی و در نهایت جذب توریسم و گردشگران و رونق اقتصادی منطقه و …….. مطلوب است.اصول کلی در طرح این مجموعه همساز بودن با محیط زیست و الگوی اجتماعی منطقه وهماهنگی با طبیعت پیرامونی خود می باشد. بنابرین استفاده از اصول طراحی اقلیمی و بومی منطقه و ارتقاء وتلفیق ان با تکنولوژی امروز در حیطه معماری بومی منطقه مطرح می باشد. قرارگیری یک مجموعه  ی فرهنگی و مردمی – سالن های همایش و کنفرانس و مجموعه ی موزه و کتابخانه برای مراجعین در استفاده هر چه بیشتر از مجموعه اقامتی و هماهنگی این دو بخش موثر خواهد بود.

زمین پروژه واقع در منطقه کوهستانی کندلوس در ۴۲ کیلومتری جاده دشت نظیر (چالوس- مرزن اباد)قرار دارد.

تحقیق وطراحی برای مجموعه در قالب  هشت فصل به ترتیب زیر ارائه می گردد:

۱٫    مبانی نظری طرح(طبیعت و زیستگاهای طبیعی)

۲٫    ابعاد و مسائل فراغت و رابطه ان با صنعت توریس

 

موضوع پایان نامه: خانه ی ساده ساز

 

 نویسنده: حسین اکبری

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

سیستم‌های ساخت‌وساز متنوع و متفاوتی در دنیای امروز وجود دارند. سیستم‌هایی که هریک معایب و مزایای مخصوص به‌خود و در نتیجه کارآیی خاص خود را دارند. پایاننامه‌ی پیشرو تحقیقی در این زمینه جهت دست‌یابی به روشی توسعه‌پذیر است که ضمن سرعت در ساخت، اجرای آن نیز ساده باشد. این سیستم قابلیت بکارگیری در نمایشگاه ها، خانه های صنعتی، استراحتگاه های موقت و اسکان پس از سانحه و… را داشته باشد.

مباحث پایان نامه در سه‌فصل مجزا به بررسی مساله و معرفی طرح پیشنهادی پرداخته‌است:

فصل نخست به ضرورت و اهمیت موضوع می‌پردازد و به‌صورت خاص به اسکان سریع افراد سانحه دیده و تامین حداقل امکانات رفاهی و امنیت برای این افراد سانحه‌دیده می‌پردازد. مطلبی که بسیار ضروری و لازم است ولی متأسفانه تاکنون در ایران در این مورد بسیار ضعیف عمل شده است.

فصل دوم به مطالعه پیرامون نگرش‌های تاریخی به نوع ساخت و ساز و تفکرات صنعتی‌شدن اختصاص داده‌شده‌است و در ادامه به بررسی مساله‌ی اسکان پس از سانحه می‌پردازد و نمونه‌هایی از مسکن‌های موقت و مسکن‌های پیش‌ساخته به عنوان موردپژوهی آورده شده‌اند.

فصل سوم به معرفی سیستم طراحی‌شده در پایان‌نامه پرداخته‌‌است. این سیستم هم می‌تواند به عنوان مسکن اضطراری و مسکن موقت مورد استفاده قرار گیرد و هم توانایی تبدیل‌شدن به مسکن دائم را داراست. از ویژگی‌های مسکن مذکور از یک‌سو ساده‌ساز بودن، سهولت و سادگی در اجرا، سادگی در اجزا، قطعات و اتصالات است و از سوی دیگر، قابلیت گسترش و تبدیل‌شدن به مسکن دائم است.

 

موضوع پایان نامه: مسجدی از لیف خرما

 نویسنده: زینب نعیم آبادی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۷

  چکیده:

با توجه به اهمیت ویژه‌ی عبادت‌ جمعی بین مسلمانان، معماران مسلمان همواره در صدد ساختن فضایی مطلوب و محبوب در جهت این مهم بوده‌اند. معماران امروزی در امر طراحی مسجد، دچار نوعی رخوت شده‌اند. توجه زیاد و غیرمنطقی آنان به آثار گذشته و تکرار دائم آن نشان از این امر دارد.

این پروژه به این علت شکل گرفت که در جهت تعریف مسجد امروزی، قدمی هرچند کوچک بردارد و به علت آشنایی طراح با منطقه جنوبی کشور، شهر بندر عباس انتخاب شد و سایت پروژه  در یکی از محله‌های ساحلی بندرعباس به نام نایبند جنوبی انتخاب شد که ساکنان آن روستائیان مهاجر و البته تنگدست هستند. در جهت تناسب با زمان و نیازهای منطقه، ابتدا مطالعاتی در مورد پیشینه مسجد به عمل آمد و سپس نمونه‌هایی چند از مساجد موجود در بندرعباس بررسی شد تا وضع موجود در مسجدسازی بندرعباس به دست آید.

قبل از شروع به طراحی، رویکردهایی برای پروژه تعریف شد. رویکرد اول این‌که این پروژه نمی‌خواهد تکرار مساجدی باشد که از گذشته به دست ما رسیده است. رویکرد دوم این‌ پروژه در جنوب است، در منطقه‌ای ساحلی، باد مطلوب ساحلی را دارد، رطوبت دارد، آفتاب دارد و گرما دارد. مردم منطقه در جهت مقابله‌ با عوامل مخل اقلیمی و همچنین استفاده از عامل مطلوب باد، تدابیری اندیشیده‌اند و این از بررسی معماری بومی منطقه، به راحتی به دست می‌آید. با الگوگیری از آنچه در معماری بومی منطقه اتفاق افتاده است و البته استفاده از فن‌‌آوری روز و اندیشه‌های سازه‌ای،‌ پروژه حاضر شکل گرفت. جنس مصالح لیف خرما در نظر گرفته شد. که حرارت را در خود ذخیره نمی‌کند. در مقابل رطوبت به راحتی خراب نمی‌شود و رطوبت آن فوراً خشک می‌شود. ارزان و قابل دسترسی است.

 

موضوع پایان نامه: مجموعه فرهنگی در رشت

 نویسنده: الهام قاسمی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

هر جامعه‌ای به وسیله‌ی فرهنگ خود شناخته‌می‌شود، از این رو با وجود آمد و رفت نسل‌ها، فرهنگ جامعه برقرار می‌ماند و استمرار جامعه حفظ می‌گردد. از جمله وظایف دولت‌ها ارتقاء فرهنگ عمومی مردم و غنی‌سازی فرهنگ آنان است. یکی از ابزارهای مهم دستیابی به این هدف ایجاد مراکز فرهنگی- تربیتی است. با توجه به نیاز امروز جامعه برای ساختن و تقویت پایه فرهنگی افراد جامعه مخصوصاً نوجوانان و جوانان که سازنده‌ی اجتماع آینده هستند، وجود مؤسساتی با هدف تربیت فرهنگی به معنای صحیح آن ضروری است. القای فرهنگ ایرانی و هویت اسلامی در میان این همه فرهنگ‌های متضاد و مخالف با اندیشه صحیح دینی به افراد جامعه به نحوی که شخصیت افراد بر پایه آن شکل گیرد و وجود و روان آنها را ارضا کند در عصر حاضر ضروری است. درست است که اوقات فراغت مهمترین زمان برای دستیابی به این هدف مهم می‌باشد،از این‌رو وجود مراکزی که در تمام ساعات روز فعال باشند و با امکانات کافی در اختیار افراد جامعه قرارگیرند، بسیار مؤثر است. بدیهی است که نوع خدمات فرهنگی که در این مرکز ارائه می‌شود اگر مهم‌تر از ایجاد و ساخت این مجموعه‌ها نباشد، قطعاً کم اهمیت‌تر هم نباشد. در این مرکز به دلیل وجود هدف و محور پایه و واحدی که فعالیت‌ها حول آن شکل می‌گیرند به نحو قابل توجّهی تفاوت گروه‌های سنّی- خرده فرهنگ‌ها  دیگر تمایزات اجتماعی کمرنگ می‌شوند. لکن ساخت این اماکن گام اول رسیدن به اهداف عالیه است. در این پروژه طراحی و ساخت مرکز فرهنگی در رشت پیشنهاد شده‌است. این مرکز می‌تواند پاسخگوی نیازهای روحی و روانی افراد جامعه باشد و در آن سالن اجتماعات چند منظوره، کتابخانه، گالری، کلاس‌های آموزشی و … پیشنهاد شده‌است.

 

موضوع پایان نامه: سفارت ایران در الجزایر-الجزیره

 نویسنده: مریم خواجوی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۷

  چکیده:

در دنیای امروز، روابط انسانها و دولت ها از گستردگی فراوانی برخوردار است. پیکر خسته تاریخ خسته از جنگ ها وستیزهاست ، امروزه صلح ، آرامش و گفتگو فریاد ملت هاست.

و سفارت ، خانه ای است برای این گفتگو .

طراحی سفارتخانه ، طراحی برای سخن گفتن و سخن شنیدن در این دهکده بزرگ جهانی است.در گفتگوی میان ملت ها ، معماری بعنوان یک نمود عینی و ماندگار، دریچه ای است برای کشف عناصری که در طول تاریخ بر ملت ها گذشته است.

سفارتخانه ی ایران در خارج از کشور نمایانگر فرهنگ و تمدن و توانمندی های ایران در زمینه های هنر و فن آوری است و محل شایسته ای برای معرفی آنها به جهان خارج می باشد. برای بسیاری از افراد غیر ایرانی، سفارت محلی است که با هویت و باورهای ملی کشور میزبان آشنا می شوند و بی تردید نحوه ی مناسب معرفی ارزشهای فرهنگی کشور، تاثیر به سزایی در دیدگاه آنان نسبت به کشور میزبان و روابط اجتماعی و سیاسی دو جانبه خواهد داشت.

سفارتخانه بعنوان نماینده ی یک کشور است در خارج ، بنابراین باید از یکطرف گویای فرهنگ و هویت کشور مهمان باشد و از طرف دیگر با کشور میزبان بیگانه نبوده و پیوند لازم را با آن کشور برقرار کند.

الجزایر کشوری است در آفریقای شمالی ،اکثر مردم این کشور مسلمان بوده و روابط دوستانه و برادرانه ای با ایران دارند.دو کشور به دلیل نقش برجسته در مبارزه با استعمار از جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام برخوردارند که این اشتراکات می‌تواند به اهداف آنها در توسعه و تعالی کشورهای مسلمان کمک کند. اسلام و اسلامی بودن وجه مشترکی در معماری و مذهب دو کشور است.

 

موضوع پایان نامه: مجتمع اقامتی فرهنگی زنجان

 نویسنده: آرش یزدی زاد

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

در گذار سالیان پژوهش و تحقیق در معماری ایرانی تنها چند شهر و ناحیه خاص در این امر مورد بررسی قرار گرفته اند و اغلب نقاط این دیار کهن مهجور مانده و به سبب این هجران تا مرز زوال و نابودی پیش رفته اند.در این بین یکی از شهرهایی که از کمتر مورد شناسایی و معرفی قرار گرفته شهر تاریخی زنجان است که از نظر پتانسیل های تاریخی علی الخصوص در زمینه معماری در مقام خوبی برای بررسی و تحقیق قرار دارد.

از نظر نگارنده طراحی یک مجتمع اقامتی و فرهنگی در دل بافت قدیم شهر برای پیش برد این هدف بسیار موثر است که می تواند علاوه بر ارائه خدمات اقامتی و توریستی برای مسافرین با معرفی گوشه ای از این گنجینه کهن ، علاقه و انگیزه شناخت و بهره از معماری و دیگر هنرهای رو به نابودی این منطقه را در دل هنردوستان ایجاد نماید.

در این میان نزدیکی سایت مورد نظر (که هم اکنون به شکل یک پارکینگ در دل این بافت با ارزش قرار گرفته) با عناصری نظیر بازار زنجان، مسجد جامع (سید) زنجان، خانه ذوالفقاری¬ها، کاروانسرای سنگی زنجان، حمام قدیمی حاج داداش، سبزه میدان و…  می¬تواند در رسیدن هرچه بیشتر به این هدف موثر باشد. هم¬چنین این مجموعه می¬تواند در شناخت هرچه بیشتر مردم شهر زنجان از هویت و تاریخ شهر خود موثر باشد.

اما برای رسیدن به این هدف و ایجاد یک معماری برای رسیدن به این مهم، هویت گرایی و زمینه گرایی به عنوان دو اصل مهم در طراحی مورد نظر است که در کنار استفاده از تکنولوژی و فنون مدرن طراحی و ساخت ، به خصوص مبحث پایداری و استفاده بهینه از انرژی که در روزگار ما باید یکی از اصول هر طرح معماری باشد، رویکردهای اصلی طراحی خواهد بود.

 

موضوع پایان نامه: طراحی باغ اندیشه در جماران تهران

 نویسنده: عطیه عامری

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

 

تسلط روزافزون زندگی شهری بر انسان و غوطه¬ور شدن وی در امور جاری زندگی، وی را دچار گم¬گشتگی و سرگردانی کرده است، تعادل روحی و روانی وی به هم ریخته و به یک لجام¬گسیختگی و بی¬قیدی رسیده است و روزبه¬روز نیز بر فشارهای روحی  و عدم آسودگی او افزوده می¬شود. در عین حال نیز از نیل به معنویت و توجه به ارزش آن در جوامع بشری کاسته شده و امور معنوی به امور سطحی تنزل می¬کند.

همه به طور غریزی فقدان چیزی را در زندگی خود احساس می کنند. این احساس به خاطر ایجاد محیط مصنوعی است که تا سرحد امکان محیط طبیعی از آن حذف شده است. از راه¬های رسیدن به آرامش، تعامل بیشتر با طبیعت و انس با آن است. از این راه است که می¬توان به لایه¬های درونی وجودی خویش رجوع کرده و با حقیقت خویشتن آشنا گردید.

و معماری همان¬قدر که با جسم انسان در ارتباط است، برروح و روان او نیز تاثیر گذار است و باید پرسید چگونه مکان می¬تواند بر روح انسان تاثیر گذارد و او را در طی مسیرش یاری دهد. در حقیقت این فضایی کیفیت یافته است که به معماری ارزش می¬بخشد و آن را داری معنی می¬سازد.

و این معماری همان است که به سوی عالم مثال گام برمی¬دارد،  عالمی خیالی که کمال هرچیز را درخود دارد و هرچیز که به نظر بهتر و کامل¬تر می¬آید قدمی به آن نزدیک¬تر است. باید جایگاه این عالم را در معماری شناخت، نمادهای آن را در ذهن ناخوداگاه آدمی دریافت و با استفاده از آنها به بهبود فضای کیفی کمک نمود. در حقیقت این عالم ، عالمی است که بهشت، کامل¬ترین مکان مکن در ذهن انسان در آن قرار دارد.

و از ابتدای تاریخ تا کنون ، صورت عینی این بهشت بر روی زمین باغ بوده است. به همین دلیل است که برای ایجاد یک فضای آرام برای حرکت به سمت درون، بک باغ انتخاب گردیده است.

 

موضوع پایان نامه: مجموعه فرهنگی با رویکرد سینما کوچک

 نویسنده: حامد درویشی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

گذران اوقات فراغت با توجه به جهتگیری زندگی شهرنشینی، طبقه بندی زندگی ها، تاثیرات مدرنیسم و تفکرات آن در زندگی افراد اهمیت دو چندان پیدا کرده است. گذران اوقات فراغت به نحو مطلوب می تواند تاثیر بسزایی در شاد نمودن افراد و افزایش پتانسیل کارایی آنان برای ادامه کار و زندگی روزمره داشته باشد. مجموعه های فرهنگی که شامل فضاهای متنوع فرهنگی و نمایشی و تفریحی با دید فرهنگ و سنت و مدرنیسم می تواند یکی از مراکز مهم تفریحی، فراغتی جوانان و خانواده ها در شهر تهران باشد.

با مقایسه آمار تعداد سالن های سینما در تهران بین دهه ۵۰ و دهه ۸۰ پی به کاهش چشمگیر تعداد مراکز سینمایی با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهر تهران می بریم که این موضوع خود جای تامل دارد.

از طرفی جهتگیری صنعت سینما در ایران و بین الملل به سمت ساخت فیلم های متنوع در شیوه ها و مکتب های گوناگون و آمار تولید بالای فیلم در ایران و بین الملل در یک سال نشانگر رشد و سوی خاص این صنعت به تنوع ساخت بر اساس گستردگی افکار افراد جامعه است. از این مساله می توان نتیجه گرفت که تعداد بیشتر سالن های سینما با صندلی های کمتر جواب بهتر می باشد تا یک سالن با ظرفیت چند صد نفر. سینما کوچک مناسب ترین راه برای نمایش فیلم در سطح شهر تهران است.

با توجه به مطالب فوق الذکر در این پروژه با نام ” مجموعه فرهنگی با رویکرد سینما کوچک” به طراحی یک مرکز فرهنگی محله پرداخته شده است به طوری که بخشی از این طرح را طراحی سالن های سینما کوچک در بر گرفته است. همچنین انواع فعالیت های فرهنگی و خدماتی برای ایجاد گستردگی مراجعه کننده در نظر گرفته شده است.

 

موضوع پایان نامه: پارک موزه علوم

 نویسنده: فاطمه هاشمی

رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

آموزش در جهان طی سه قرن اخیر به تدریج شاهد تغییرات اساسی در ساختار خود شده است. نسلهایی که در مدارس قدیم بیشتر به یادگیری مطالب متنوع، خواندن و نوشتن، حساب کردن، ادبیات و فنون مناظره می‌پرداختند جای خود را به نسلهایی سپردند که دروس علمی را با توجه به کاربردهای پژوهشی و صنعتی آن طبق برنامه‌ای منظم در جریان یک آموزش و پرورش عمومی فرا می‌گرفتند. بدین ترتیب به آموزش و پرورش قدیم که شامل خانواده، کتاب و دانش‌آموز بود محملی جدید یعنی بهره‌گیری از وسایل کمک آموزشی نیز افزوده شد.

از آنجا که آموزش در چهارچوب قواعد حاکم در محیط‌های آکادمیک مثل مدرسه  و دانشگاه و … چه از لحاظ مدت موردنیاز و یا ابزار لازم برای عموم جامعه ممکن نمی‌باشد ، شیوه‌های همه‌گیرتر و غیرمستقیم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند . در این شیوه‌ها فراگیری بطور ضمنی و ناخودآگاه انجام می‌شود و در واقع کلاس درس از مدرسه به محیط زندگی روزمره منتقل می‌شود . ایده آموزش ضمن گذران اوقات فراغت یا تفریح یکی از نمودهای چنین طرز تفکری است .

در رساله ای که هم اکنون در مقابل دارید نویسنده سعی نموده پرداختن به چنین ایده‌ای  و ترسیم نمودن تصاویر با کالبد معماری برای آن را هدف کار خود قرار دهد . هدف این پروژه مطالعه و سپس طراحی مجموعه‌ای تحت عنوان پارک موزه علم است . پیرامون معنای چنین مجموعه‌ای و دلایل لزوم ایجاد آن و همچنین اجزا و بخشهای مختلف آن در فصول پروژه به تفصیل سخن گفته می شود .

لازم به ذکر است که علاقه و دلبستگی شخصی به چنین موضوعی دلیل اصلی انتخاب آن به عنوان سوژه پروژه نهایی و اولین محرک شروع کار بوده است .

 

موضوع پایان نامه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 نویسنده: لیلا علی پور

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

طراحی کانون پرورشی بدلیل احساس نیاز به وجود یک مرکز آموزشی است که به کودکان امکان دهد با چوب و گل و پارچه و کاغذ و … آشنا شوند، بازی کنند و چیز یاد بگیرند. در این مرکز کودکان می توانند در یک محیط باز یا بسته گروهی یا انفرادی نقاشی بکشند، مجسمه بسازند،‌عروسک بسازند و نمایش عروسکی دهند. آنها فضاهایی دارند که در آن بازی کنند،‌ بالا و پایین روند، مخفی شوند و سر و صدا کنند. فضاهایی برای اینکه آواز بخوانند و برقصند و شیطنت کنند. این چیزهاست که خلاقیت کودکان را رشد می دهد و آنها را برای آینده می سازد. یک سری محفوظاتی که در مدرسه یاد می گیرند را شاید خیلی زود فراموش کنند ولی هر آنچه را که تجربه می کنند و می آموزند ،‌در ذهنشان ماندگار می ماند. کانون پرورشی فکری کودکان بیشتر در اوقات فراغت استفاده شده به عنوان مکملی در کنار آموزش سنتی مدارس.

فصول نخست این گزارش به بررسی روانشناسی کودک و روانشناسی بازی می پردازد ویژگی های آموزش فعال ذکر می شود و بعد از بررسی نمونه ها، ارتباط کودک با معماری در فصل پنجم مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از آن وارد طراحی شده و سایت طرح معرفی می شود. در فصل هفتم پس از بررسی ابعاد فضاها و ریز فضاها و نیازهای هر کدام، وارد طراحی و روند طراحی در فصل هشتم می شویم. در آخر تمام قسمت های مجموعه معرفی شده و نقشه های مربوطه قرار دارد.

 

موضوع پایان نامه: کوی مسکونی شهرک رزمندگان در زرند کرمان

 نویسنده: رسوا تهامی نیا

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

پروژه حاضر، طراحی یک کوی مسکونی (دربرگیرنده چند مجموعه مسکونی) در محله شهرک رزمندگان در زرند کرمان می‌باشد. این طرح شامل ۱۰۶ واحد مسکونی، پارکینگ جمعی، یک سالن چند‌منظوره و یک واحد تجاری است که در زمینی به مساحت حدود ۵/۲ هکتار قرار گرفته‌اند. همه واحدهای مسکونی در دو طبقه طراحی شده‌اند. در طراحی این محیط مسکونی به طراحی فضاهای پر و خالی و ارتباط بین این فضاها با یکدیگر توجه شده است.

قرارگیری شهر زرند در اقلیم گرم و خشک این امکان را ایجاد کرده است که با استفاده از فرم حیاط مرکزی در طراحی پلان مسکن و ایجاد حیاط‌های خصوصی در طبقات، ضمن پاسخگویی به شرایط اقلیمی منطقه مسأله محرمیت و اشراف را نیز به راحتی حل نمود و به طرحی انعطاف‌پذیر و قابل گسترش دست یافت.

در این پروژه سعی شده است تا با شناخت، تجزیه و تحلیل وظایف محیط مسکونی در برآوردن نیازهای مشترک انسانی در قالب یک زندگی جمعی و کشف راه‌های نیل به این مقصود و همچنین توجه به ویژگیهای معماری سنتی ایران، به الگویی از مسکن در منطقه طرح دست یافت که بر پایه اصول و مبانی صحیح معماری بنا شده باشد. به اعتقاد طراح، الگوی مسکن سنتی ایران که تحت تأثیر فرهنگ و شرایط اقلیمی این سرزمین شکل گرفته است، دارای قابلیت‌های فراوان جهت انطباق با معیارهای زندگی جدید می‌باشد.

در طراحی مجموعه، ضمن بهره‌گیری از هندسه باغ ایرانی در خلق فضاهای پر و خالی، به رعایت سلسله‌مراتب فضایی و اصالت دادن به شبکه پیاده در سایت اهمیت فراوان داده شده است.

 

موضوع پایان نامه: مدرسه پیش ساخته در شهر دماوند

 نویسنده: محمدمهدی عبدالله زاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

این پروژه، طراحی مدرسه‌ی راهنمایی پسرانه  است با رویکرد پیش ساخته در شهر دماوند، از این رو به سه محور اصلی در روند طراحی توجه دارد: مدرسه بودن، پیش ساخته بودن و در شهر دماوند(اقلیم سرد) قرار داشتن.

در محور نخست، رعایت اصول طراحی فضاهای آموزشی گروه سنی یاد شده با توجّه به مقیاس نسبتاً بزرگ مدرسه و سازماندهی خوشه‌ای (کولنی) مد نظر بوده است. در حیطه پیش ساختـــــــگی، محور دوم بحث، علاوه بر معرفی نوع و شیوه پیش ساختگی مورد استفاده و تأثیر در ساختار طراحی، به طرح سؤالاتی بنیـادین -که دغدغه ی ذهن طراح بوده- نیز پرداختـه است. در محور سوم، محیط و بستر پروژه (وضعیت سایت و اقلیم)صحبت شده ، که عوامل اصلی شکل دهنده هر نوع اثر معماری است. در نهایت در فصل چهارم، نقطه تلاقی این سه محور در یک کالبد فیزیکی و محصول عینی ترسیم شده است.

در انجام این پروژه از مطالعات کتابخانه ای، اینترنتی و میدانی به عنوان ابزارهای  اصلی تحقیق استفاده شده است.

 

موضوع پایان نامه: باز زنده سازی بافت تاریخی لارستان

 نویسنده: عبدالوحید استادزاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

لارستان منطقه ای در جنوب استان فارس ، دارای اقلیم آب و هوایی گرم و خشک است و عمده مردم از راه تجارت و بازرگانی و داد و ستد امرار معاش می کنند . ابنیه تاریخی همچون کاروانسراها و بازار قیصریه و میادین شهری و بناهای منحصر بفرد آب انبار ها و بادگیر ها و مساجد و… این شهر را همچون قلب تپنده ای در گذشته نشان میدهد .

لارستان با توجه به پتانسیل های خاص شهری از جمله قدمت تاریخی و نیز قرارگیری در مسیر دسترسی به دریاها و سواحل جنوبی ایران همچنین شرایط اقلیمی و آب و هوایی با وجود بافت تاریخی و ابنیه متعدد قدیمی و شاخص خود متاسفانه تاکنون نتوانسته از لحاظ گردشگری و جذب توریست فعالیت چشمگیری داشته باشد .علاوه بر این بدلیل بی توجهی نسبت به برخی آثار بجای مانده از دوران مختلف تاریخی بیم تخریب و سپرده شدن به ورطه فراموشی حداقل در اذهان مردم شهر لار می رود.

پس از مطالعه و جمع آوری اطلاعات پراکنده درمورد تاریخ و کاربری های گذشته و کنونی عناصربافت و نیزمطالعات میدانی دربافت شهری مورد نظر با توجه به طرح های شهری اجرا شده و در دست اجرا و نیز نیازها و کمبودهای شهری ، پیشنهاد های طراحی جهت حفظ و احیاء و ارزش دهی آثار بجای مانده  در این بافت به گونه ای که مرتفع ترین و مهمترین بخش  این بافت ( محوطه قلعه اژدها پیکر ) رابه یک شاخص شهری تبدیل می کند و خیابان منتهی به مجموعه فرهنگی را با تغییر کاربری به مرکز فروش صنایع دستی و جداره سازی های هدایت کننده به سوی مجموعه می کشاند  بخشی از بناهای مسکونی موجود که هم اکنون رو به تخریب نهاده است بازسازی شده و آن را به مرکزی جهت آموزش و تولید صنایع دستی و نیز محل تجمع جوانان و فعالیت های فرهنگی آنان اختصاص داده است.

 

موضوع پایان نامه: طراحی یک دبستان در محله قیطریه تهران

 نویسنده: منیژه سرایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

موضوع این طرح, طراحی مجموعه آموزشی در مقطـع ابتــدایی در محله  قیطریه تهران است. محله ای منسجم و کوچک با بافت مسکونی و سطح معیشتی متوسط که می توان از ایده ی کاربرد دبستان برای تعریف مرکز محله به خوبی در آن استفاده کرد.

دریک دید اجمالی در این طرح فضایی ارائه می شود که نه تنها پاسخگوی نیازهای عملکردی استفاده کنندگانش یعنی دانش آموزان گروه سنی شش تا یازده سال می باشد, بلکه پتانسیل های لازم را برای گردهمایی وتمرکز روابط اجتماعی همسایگان و ساکنان محل ایجاد می کند.

در این پروژه سعی شده است که درحین طراحی, علاوه بر توجه به ضوابط واستانداردها ونیازهای فیزیکی دانش آموزان در ارتباط با مدرسه, به خلق ساختمان ها و نوآوری در استفاده از فضاهای معمول موجود در یک دبستان پرداخته شود. همچنین نیازهای کودک در ارتباط با محله اجتماع و به خصوص نزدیکی با طبیعت درنظر گرفته شود. و به جای این که به مدرسه به چشم محموعه ای از احجام صلب و یک حیاط خط کشی شده محصور با دیوارهای مرتفع و بی وزن نگریسته شود قدرت و توان خود را در خلق فضاهای هدایت کننده ی فکری و ساختمان هایی که برای تمرکز رشد فرهنگی مناسب اند به کار بگیریم.

در این راستــا مواردی نظیر روشنـایی و نورپردازی, انتخاب رنگ, ارتباط مناطق گوناگون, خلق حیاط های داخلی و یا مناطق محوطه سازی شده و طراحی فضاهای مشترک بین مدرسه و محله از جنبه های اساسی کار هستند.

 

موضوع پایان نامه: باغ کودک(با تأکید بر فعالیت بازی)

 نویسنده: پریسا ایزدپناهی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۵

  چکیده:

طراحی فضایی برای کودکان (فضایی که در آن بتوانند درست فکر کنند، آزادانه بازی کنند و در کمال امنیت به تجربه‌ی ناکرده‌ها  بپردازند) کمتر دغدغه‌ی اصلی معماران بوده است. خلق فضایی که به کودک این اجازه را می‌دهد که رها از بنا لیست‌های همیشه، دست به خطاها بزند و تازه‌ها را تجربه نماید. جایی که بر چسب ممنوع بر هیچ کاری نمی زنند، مگر آنکه امنیت و آرامش کودک سلب شود. وظیفه طراح در خلق چنین فضایی بسیار سنگین است، چرا که او به ناگزیر باید تمام خواسته‌های ذهنی و جسمی کودک را مد نظر قرار داده و تک تک اجزاء و عناصر را بر اسا نیازهای او طراحی نماید.

کودکان چندین نیاز عمده‌ی اصلی دارند. مهمترین آن احساس امنیت است. پس از آنکه ایمنی و امنیت در یک فضا برای کودک تامین شده وی فراغ خاطر می‌یابد و حالا می‌تواند فکر کند که دور از آغوش پدر و مادر، می‌خواهد بپرد، بازی کند، کتاب بخواند، ورزش کند، از ارتفاعی بالا رود و یا روی سطحی سر بخورد… شاد بودن و سرزنده بودن فضا کمک بزرگی در حفظ جذابیت فضا برای کودک دارد. کودکان بر خلاف تصور ما، تنوع را درک می‌کنند و رنگ‌ها را می‌فهمند و به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند. یک فضای کم تنوع و یکنواخت برای آنان، کسالت‌آور است و به زودی به آن‌ها  احساس خستگی می‌دهد.

بنابراین توجه به کیفیت‌های بصری، یکی از روش‌های ایجاد سرزندگی در محیط است. انعطاف‌پذیری خود رکن مهم دیگری است که باید به آن توجه زیادی مبذول داشت. فضاها و فعالیت‌ها ی تعریف شده در آن‌ها  باید قابلیت انعطاف پذیری داشته و متنوع باشند. به نحوی که کودک بتواند بر طبق میل خود، فعالیت‌ها  را از یکی به دیگری تغییر دهد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مرکز تجاری محله در منطقه ۲۲ تهران

 نویسنده: حامد کلاته سیفری

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۵

  چکیده:

داد و ستد از دیرباز مقوله ای بوده است که تمامی افراد بشر درگیر آن بوده اند. پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است شاید نسبت به تمام پیشرفت های دیگر بشر قابل توجه تر و حائز اهمیت تر باشد. بشر برای گذراندن زندگی خود از آن زمان که نیاز به دادوستد را احساس کرده است سعی در بهبود روابط اقتصادی خود داشته است و نیز به لحاظ قرار داشتن مسئله ی مادی در پای هرم رشد بشر این مسئله بزرگترین و پیچیده ترین دغدغه ی هر فرد انسانی است. لذا مکانی که در آن دادوستد صورت می گیرد نیز باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و پاسخگوی نیازهای اقتصادی جامعه باشد.

نگاه به ساختار اقتصادی جامعه , نوع معاملاتی که در آن صورت می گیرد , زیرساخت های موجود در جامعه و ارتباط آن با دیگر فرهنگ های اقتصادی امر مهمی در طراحی یک مجتمع تجاری محسوب می شود و سعی در بهبود این روابط تا اندازه ای می تواند توسط معماری بنای موردنظر صورت گیرد. این پایان نامه سعی در طراحی یک مجتمع در حد و اندازه های محله است تا بتواند به آنچه در بالا آمد جامه ی عمل بپوشاند.

سایت این طرح واقع در منطقه ی ۲۲ شهر تهران می باشد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مجموعه ی فرهنگی پارک وحدت شهر مشهد

 نویسنده: محمدرضا وطن خواه

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

با توجه به اهمیت مساله ی فرهنگ و کارکردهای مختلف آن از طرفی نیاز روز افزون به مکانهائی مناسب جهت گسترش و آموزش این امر در جامعه روبه رشد امروزی طراحی فضاهائی که بتوانند به نحو مطلوب شرایط مناسبی جهت تحقق بخشیدن به اهداف مذکور ، ضروری و لازم به نظر می رسد.

بدین جهت در نظر است با طراحی یک مجموعه ی فرهنگی در مقیاس کلانشهر مشهد در پارک وحدت این شهر ، مکانی در نزدیکی حرم مطهر امام رضا( ع ) به این نیاز پاسخی مناسب و در خور داده شود.

با توجه به پایین بودن سرانه فضاها و اماکن فرهنگی در کلانشهر مشهد وجود مجموعه ی فوق تا حدی باعث پر کردن این کمبود گردیده و به ارایه ی خدمات فرهنگی ، گردشگری به بخش قابل توجهی از زائرین و مجاورین حضرت رضا ( ع ) در گروههای مختلف از جمله جوانان و نوجوانان می شود .

از خصوصیات این مجموعه باید به طراحی مکانهائی اشاره کرد. که به ارایه ی خدمات فرهنگی ، گردشگری به شرح ذیل می پردازند: سالن چند منظوره ( جهت اجرای تئاتر، توانائی اکران فیلم ، اجرای برنامه های زنده مانند جشن ها ، همایش ها و …) سالن موزه

( موزه علوم و فنون ) کتابخانه عمومی  کلاسها و کارگاههای علوم و فنون ، کلاسها و کارگاههای موضوعات هنری نمایشگاه داخلی جهت ارایه ای آثار هنری ، کانونهای پژوهش و تحقیق ، کانون گردشگری و خراسان شناسی و سایر بخشهای مربوطه را نام برد. همچنین قرار گرفتن این مجموعه در داخل فضای سبز ( پارک وحدت) و طراحی مجدد پارک به منظور انطباق طراحی با نیازها و عملکرد مجموعه ی فرهنگی نیز از دیگر خصوصیات این پروژه می باشد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مجموعه مسکونی در زمین شیبدار ( الهیه – تهران)

 نویسنده: مینا تمنایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۶

  چکیده:

گزارش پیش رو، تحت عنوان «طراحی یک مجموعه‌ی مسکونی در منطقه الهیه تهران» به بازتاب روند طراحی یک مجموعه مسکونی در تهران ‌می‌پردازد.

سایتی که برای طراحی مجموعه‌ی ذکر شده، انتخاب گردیده به دلایلی که در گزارش به

عنوان علل انتخاب سایت ذکر شده (از جمله مکان مناسب در بافت شهر تهران، دارا بودن امکانات

زیست ـ محیطی و ساختار طبیعی و نیز دسترسی‌های مناسب و غیره) برای طراحی مجموعه‌ی مسکونی بسیار مناسب به نظر رسیده است.. زمین موردنظر ویژگی خاصی به صورت شیب شدید ۴۵ درجه به سمت شرق را دارا می‌باشد که نگاه متفاوتی را به حل مجموعه مسکونی در این زمین می‌طلبد. علاوه بر پرداختن به مسائلی که در هر مجموعه مسکونی نیازمند تأمل و طراحی است توجه ویژه به شیب و سمت آن، ضرورت ویژه طراحی در این سایت است.

در فصل اول گزارش، مطالعات عمومی مسکن صورت گرفته است که شامل مفاهیم مسکن در جنبه‌های مختلف, موقعیت و مشکلات مسکن در حال حاضر,می‌باشد..

فصل دوم گزارش، به الگوی اجتماعی مسکن در مقیاس خرد و نیمه‌کلان پرداخته است و مفهوم واحد همسایگی و جنبه‌های‌مختلف و ابعادکالبدی و ذهنی آن را در مقیاس خرد و نیمه‌کلان مورد بررسی قرار می‌دهد.

در فصل سوم گزارش، به الگوی اجتماعی مسکن در مقیاس کلان و در سطح مجموعه‌های مسکونی پرداخته می‌شود و با معرفی نمونه‌ها، مسائل کالبدی و ذهنی مطرح در این مقیاس مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

در فصل چهارم گزارش، پس از مطالعات نمونه‌ها، مبانی نظری طراحی مطرح شده و در فصل پنجم معرفی بستر طرح در ابعاد مختلف صورت گرفته است.

روند طراحی مجموعه مسکونی زمین خاص موردنظر موضوع فصل ششم است، و در پایان، ماحصل کار طراحی به صورت نقشه‌ها و ماکت کار ارائه گردیده است.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مجموعه مسکونی در جزیره کیش

 نویسنده: ماندانا ملک لو

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

خانه به عنوان محل زندگی،اولین فضایی است که هر فرد با آن آشنا میشود و نسبت به آن احساس مالکیت دارد .نخستین درک و برداشت های افراد از “فضا” نیز در خانه صورت می گیرد. بنابراین نوع طراحی فضاهای هر خانه ای می تواند با تا ثیرات پایداری بر اندیشه و درک افراد از فضا های زیستی برای همیشه داشته باشد. طراحی مسکن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک مجموعه شامل فضا هایی است که همگی ما تجربه ای از آنها داریم. ولی این تجربه لزوما تجربه ای صحیح و متعالی نیست. بنا بر این تغییر ذهنیت های شکل گرفته در ذهن به سوی طراحی و در نهایت تجربه فضایی مناسب کاری است نه چندان ساده و در عمل بسیار چالش بر انگیز ،زیرا باید با یک طراحی مناسب به سمتی پیش برویم که تک تک فضا ها دارای روح معرف خود باشند و در نهایت الگوی مناسبی از زندگی در فضا ها جریان یابد. طراحی مجموع های مسکونی فقط به حل فضا های داخلی خانه خلاصه نمی شود ،بلک هنیازمند طراحی صحیح و بررسی دقیق روابط واحد های مجاور،مقابل،بالا و پایین می باشد. به نحوی که مسایل عملکردی ،تاسیساتی،محرمیت،تنوع زیبایی و .. به بهترین شکل ممکن تامین شوند. در عین حال باید نحوه قرار گیری فضا های داخل واحد ها و یا فض های خارجی به گونه ای با شد که از تداخل عملکردی میا ن بخش های مختلف جلوگیری شود. در یک نگاه گسترده تر ،روابط صحیح میان واحد های مختلف،به نحوی که تک تک آنها در عین حفظ وحدت ویکپارچگی مجموعه ، دارای هویتی مستقل باشند نیز مد نظر است. در این میان حل مسایل مربوط به دسترسی ها ،مسیرها ی سواره وپیاده ،فضاهای سبز و… نیز بسیار حایز اهمیت می باشد. پس از بررسی نمونه هایی در زمینه مجتمع مسکونی و تحلیل سایت طراحی انجام شد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی سفارت خانه و کنسولگری ایران در آنکارا، ترکیه

 نویسنده: کیان حسن کلهری

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

سفارت، نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر و مسئول روابط دیپلماتیک با کشور میزبان و حافظ منافع شهروندان خود در آن کشــور می‌باشد. معمولا وجــود سفارتخانه در یک کشـور نشانه به رســمیت شناخته شدن کشــور میزبان توسط کشور دارای سفارتخانه است.

سفارتخانه یک کشــور ارائه دهنده تصویری از فرهنگ، تاریخ و پیشینه ملت خود در کشـــور میزبان است. از این رو اهمیت نقش معماری در طراحی این دست از بناهای دیپلماتیک نمودار می‌شود. معماری دیپلماتیک می‌کوشـد در عین حفظ امنیت فیزیکی ساکنین مجموعه و اسناد و مدارک سیاسی کشــور مربوطه، امکان ارائه مناسب ترین چهره فرهنگی در  قالب معماری را میسر سازد. معماری دیپلماتیک با برخورداری از قوانین ســاده اما هوشمندانه و با بهره گیری از فرهنگ و رسوم، فرصتی فوق العاده برای گرد هم آوردن عواملی مختلف با حداقل حاشیه نگاری در قـــالب یک طرح معماری را در اختیار معمار قرار می‌دهد.

کشــور ترکیه از دیر باز دارای روابط دو طــرفه فرهنگی سیاسی با ایران بوده است. قرار گیری در همسایگی ایران، ریشه‌های مشترک قومی و زبانی، تشابهات دینــی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر این روابط را مستحکم‌تر ساخته است.  وجــود بستر فرهنگی نزدیک و آشنایی نسبـی با آداب و فرهنگ و مردم این کشور برای معمار ایرانی، زمینه ساز بهره مندی هرچه بیشتر از این امکان در طراحی نمایندگی ایرانی در قالب سفارتخانه در این کشور می‌گردد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی کلینیک تخصصی دندان پزشکی

 نویسنده: لادن وجدان زاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

بر مبنای تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامتی یک مساله چند بعدی است و علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی، جنبه معنوی آن نیز مد نظر می¬باشد و باید توجه داشت که ابعاد مختلف سلامتی و یا بیماری بر یکدیگر اثر گذاشته و تحت تاثیر یکدیگر قرار می¬گیرند. با توجه به این مطلب در سال¬های اخیر میزان اثربخشی یا شفابخشی فضاهای درمانی در کیفیت درمان مورد توجه قرار گرفته ¬است؛ و طراحان را بر آن داشته است تا با اتکا بر قابلیت¬های محیط کالبدی در صدد ارتقا کیفیت فضاهای درمانی برآمده و به اهداف محیط¬های شفابخش که تعامل با بیماران در روند آگاهانه از خود شفایی و رشد معنوی هم راستا با مراقبت توام با کاهش استرس، کاهش زمان درمان و ارتقای سلامتی است، دست یابند. باید به خاطر داشت که؛ شفا یک فرایند چند بعدی است و شامل سلامت روانی و عوامل جسمانی (بیولوژیکی) است.

کلینیک¬های دندان¬پزشکی به عنوان یکی از مراکز بهداشت و درمان دهان و دندان سهم عمده و ویژه¬ای در فضاهای درمانی داراست؛ زیرا در این مراکز مدت زمان حضور بیمار بیشتر از سایر مطب¬های ¬پزشکی و کمتر از بیمارستان می¬باشد و بیمار حس ترس و اضطراب را به وضوح تجربه می¬نماید و همین مهم بسیاری از افراد را بر آن داشته تا همیشه جهت درمان و کمتر به جهت پیشگیری به این مراکز مراجعه نمایند. بنابراین کلینیک تخصصی دندان¬پزشکی به عنوان یک مرکز درمانی سرپایی گزینه¬ای مناسب جهت به چالش کشیدن یک فضای درمانی توسط طراح است. در این پژوهش سعی شده است تا با مروری کوتاه بر تاریخچه دندان¬پزشکی و تعریف محیط¬های شفابخش بر مبنای پژوهش¬های انجام یافته است.

 

موضوع پایان نامه: بازتعریف الگوی سکونت در محله ی خواجوی اصفهان با رویکرد هویت مدار (چالشی میان سنت و مدرنیسم)

 نویسنده: امید لوافان

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

اصفهان شهری ا¬ست دارای پیشینه¬ی کهن و هویتی دیرین که با نفوذ افکار مدرن وارداتی و در اثر عواملی از قبیل مهاجرت و افزایش جمعیت و در پی آن نیاز به مسکن جدید، مشکلات زمین و بافت¬های فرسوده، در دهه¬های گذشته، از لحاظ ساختاری، به سرعت دچار  تغییر و دگرگونی گشته است؛ و این تغییرات تا به امروز ادامه دارد. حال آن که این تغییرات تا چه حد و در چه راستایی مطلوب است، موضوعی است که دغدغه¬ی اصلی این تحقیق می-باشد؛ به بیان دیگر این رساله تلاشی است در راه پاسداری از هویت شهر و شهروندان آن، از مسیر ارائه¬ی تعریف مناسبی از الگویی با هویت، برای بناهای معاصر مسکونی، در یکی از محلات با قدمت این شهر.

در فصلی از این رساله، برای تعریف ابعاد مسئله و شرح موضوع، به طور مختصر در رابطه با مفاهیمی چون هویت، سنت، مدرن و مدرنیسم و تاثیر آنها در معماری سخن به میان آمده است و چالش¬های به وجود آمده ناشی از تعامل آن¬ها بررسی شده؛ همچنین در بخشی از متن رساله، معماری مسکونی، در شهر اصفهان، از دوران صفویه تا امروز، با جزییات مورد نیاز، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و ره¬یافت¬هایی از دل این مطالعات استخراج شده¬است.

در فصل دیگری به الگوی سکونت پرداخته شده است. این که الگو چیست و چه ضرورتی دارد؛ و در ادامه الگویی برای ساختمان مسکونی در محله¬ی خواجوی اصفهان با دو رویکرد (از جزء به کل و از کل به جزء) ارائه شده است.

 

موضوع پایان نامه: باغ فرهنگ و هنر طراحی مجموعه فرهنگی هنری با رویکرد حس مکان در شیراز

 نویسنده: مجتبی رضوی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

فضای معماری علاوه بر برآوردن عملکردها و نیازهای پروژه با خاطرات جمعی و احساسات کاربران نیز پیوند برقرار می کند. یکی از معضلات کنونی فضاهای معماری و بویژه فضاهای فرهنگی عدم شکل‌گیری حس تعلق به مکان در کاربران است که یکی از معیارهای ارزیابی محیط های با کیفیت برشمرده می شود. حس تعلق به مکان موجب ایجاد احساس مسئولیت در افراد و تامین بهتر اهداف مکان می گردد. لذا در این پروژه سعی شده با توجه به نتایج تحقیقات مربوط به مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل شکل دهنده آن نسبت به طراحی معماری اقدام گردد. در این راستا با توجه به عوامل ادراکی-شناختی فردی، اجتماعی و محیطی-کالبدی که عوامل شکل دهنده حس تعلق به مکان هستند و توجه به بستر طراحی که شهر شیراز است راهکارهایی جهت تقویت این حس نسبت به طرح معماری در میان کاربران اندیشیده شود. شکل گیری مجموعه در قالب باغ فرهنگ و هنر، توجه به خوانایی، ایجاد سلسله مراتب و استفاده از کالبدهای معماری آشنا و دارای سابقه ذهنی در کنار توجه به کیفیت تأمین فعالیت ها و توجه به افزایش تعاملات اجتماعی در طرح معماری از جمله نتایج توجه به  ایجاد حس تعلق به مکان در طرح معماری است.در زمینه مفاهیم نیز با توجه به کلیات مفاهیم فرهنگ و هنر، به عنوان مبانی نظری طراحی معماری، ایده “هنر تجلی فرهنگ در جامعه است” یا “فرهنگ زمینه ساز هنر در جامعه است” به عنوان ایده اصلی طراحی معماری شکل گرفتند. بدین صورت پروژه در قالب باغ فرهنگ و هنر و مشتمل بر دو حیطه اصلی حیاط فرهنگ و خانه هنر طراحی شد. انتخاب قالب باغ برای مجموعه فرهنگی هنری از یک سو با خاطره ذهنی کاربران و از سوی دیگر با ارتباط سایت مورد نظر با دیگر باغ های شیرازمد نظر قرار گرفته است.

 

موضوع پایان نامه:بازشناسی تعامل عرصه طبیعی و مصنوع شهر تاریخی قزوین با رویکرد منظر فرهنگی

 نویسنده: بتول صحراکاران

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

اندیشه حفاظت از مناظر فرهنگی شهرها،‌ سابقه چندانی در جهان ندارد . سال ها حفاظت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی به‌جا مانده از پیشینیان تنها منحصر به تک بنا و یا مجموعه بنا بوده‌است. مناظر فرهنگی از ۱۹۹۰ مورد توجه قرار گرفت. توجه به مسائل زیست‌محیطی سبب حفاظت از میراث طبیعی و تلفیق میراث طبیعی و فرهنگی و در ادامه  توجه به مناظر فرهنگی به‌عنوان سایت‌های میراثی ارزشمندی که تعامل انسان با طبیعت را نشان می‌دهد، شد.

از جمله مناظر فرهنگی، “مناظر فرهنگی شهرهای تاریخی” است. منظر فرهنگی شهر تاریخی، « آن محدوده شهری است که در نتیجه لایه‌بندی تاریخی از ارزش‌ها و ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی تشکیل شده‌است و شامل محدوده‌ای فراتر از مفهوم “مرکز تاریخی”و مجموعه‌ها و شامل زمینه گسترده‌تر شهری و محیط جغرافیایی آن است» ازین رو تعامل عرصه طبیعی و مصنوع شهرهای تاریخی در منظر شهرها حائزاهمیت است. برهم زدن یکپارچگی و اصالت منظر فرهنگی شهرهای تاریخی ارزش‌های نهفته در آن‌ها را دچار مخاطره نموده و چهره‌ای نازیبا و فراموش شده از آن‌ها به تصویر می‌کشد.

شهر تاریخی قزوین را که به نگین انگشتری مانند کرده‌اند در رکابی از باغات سرسبز و نام مینودر آن نیز که به تعبیری به معنای شهری است که در میان دو رود شکل گرفته‌است خبر از سرسبزی همیشگی این شهر در طول تاریخ می‌دهد. باغ‌های پیرامون شهر که به نام باغستان سنتی قزوین مشهور هستند با قدمت هزار سال بخشی جدایی ناپذیر از شهر قزوین و منظر فرهنگی آن بوده‌است. متاسفانه در سال‌های اخیر در جریان گسترش شهر و رشد ساخت‌و‌ساز‌های شهری و تضعیف نظام مدیریت سنتی آن، دچار آسیب شده است.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مجموعه فرهنگی در تهران با رویکرد کاهش مصرف انرژی

 نویسنده: الهام کربلایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

پیوندهایی که در یک گروه کوچک به دست و پای فرد بسته شده بودند حال برای همیشه پاره شده اند.او در میان توده ای از انسان هایی که با اصل ونسب مختلف در شهرها دور هم جمع شده و موجودیت غیر قابل انکاری دارند گم می شود.مردم زیادی در اطراف شخص هستند که او فقط گذری با آنها روبرو می شود و از این رو با هیچ یک از آنان نمی تواند از نزدیک آشنا شود.اینجاست که باید او را دریافت و به شیوه ای که پسندیده است سلامت روان را به او برگرداند.

با توجه به ویژگیهای امروزی زندگی شهرنشینی و تبعات آن برای مردم لزوم به وجود آمدن فضایی که امکان حضور سازنده مردم و به ویژه جوانان را در عرصه جامعه فراهم آورده احساس می شود.

توسعه و ترویج اندیشه علمی و فرهنگی و هنری و برگزاری نشست ها و کلاس های آموزشی،امکان مطالعه و جست وجو در سایت و … از اهداف این مجموعه فرهنگی می باشد.

از طرفی هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد.

شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرارگیری فضاهای داخلی آن می تواند به گونه ای باشد که موجب ارتقا سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید.از جمله مزایای چنین ساختمانی،کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی های طبیعی در مصرف روزمره،به کارگیری شیوه های مناسب برای کاهش انرژی هدر رفته و یا کنترل آن و بهینه سازی مصرف انرژی،توجه به خواص اقلیمی منطقه،طراحی با مصالح نزدیک به طبیعت در رسیدن به بیشترین کیفیت زندگی در سایه اتکا به محیط زیست می باشد.

اهداف کلان پروژه:

طراحی مجموعه فرهنگی در تهران با رویکرد کاهش مصرف انرژی

اهداف خرد پروژه:

-توجه به توسعه و ترویج اندیشه فرهنگی

-ایجاد فضای مناسب

 

موضوع پایان نامه: طراحی مرکز رسانه های دیجیتال

 نویسنده: پرهام شالچی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

در گذر از میان دو جهان واقعی و مجازی، ح س ما، از چیزی که به آن واقعیت مینامیم با تغییرات فراوانی روبرو می شود، بطوریکه خود را در شبیه سازیهای حس ی غوطهور می بینیم. چیزی که در دنیای مجازی، واقعیتها به شکل مجازی باز نمایی می کنند و تلاش می کنند محیطهای جدیدی، موازی و در راستای جهان واقعی خلق کنند ،که تخی لی هستند .

. در دنیایی که وضعیت گذر از عصر صنعتی به فرا صنعتی )جامعه اطلاعاتی(، گذر از رسانههای مدرن به رسانه های پست مدرن وگذر از جهان واقعی به جهان مجازی در آن مشاهده می شود، نقش معماری، در فضای بین این دو عالم، در بر آوردن نیازهای سن تی و مدرن، که حرکت به سمت جهانی شدن و حفظ هویت و فرهنگ محلی و بومی می باشد، چیست؟ در یک بیان کلی میتوان تاکید بر این مورد داشت که مهارت زندگی برای مطابق شدن با رشد فزاینده ابزارها و امکانات نوین، نیاز به شناخت آموزش و به نوعی توجیه کردن دارند و به افراد جامعه آموزش کاربری همراه با بینش کاربردی باید داده شود که این خود ضرورت بوجود آمدن یک مرکز منسجم با اهدافی شامل موارد زیر  می باشد که عبارتند از :

??انتقال دانش علمی به جامعه

??فاصله گرفتن از نگرش و شیوه های سنتی

??فراهم سازی سخت افزاری و نرم افزاری برای دسترسی سریع و آسان

??ارتقا میزان عرصه محصولات در حوزه ارتباطات و رسانه ها

??کمک به گسترش رویکرد استفاده از روشهای نوین در انتقال دانش و اندیشه

 

کلید واژه ها

دنیای مجازی، ارتباطات، اینترنت، نمایشگاه، مرکز فناوری و رسانه



موضوع پایان نامه:   طراحی مجتمع مسکونی،با تاکید بر محرمیت در فضاهای مابین،در محله بیشه حبیب اصفهان: (طراحی مجتمع مسکونی با تاکید بر محرمیت در فضاهای مابین، در محله بیشه حبیب اصفهان)

 نویسنده: میثم کاظمی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

توسعه شهرها و گسترش روند آپارتمان نشینی، تغییرتعاملات اجتماعی‌ـفرهنگی و تغییر ساختار خانواده ـ گسترده به هسته‌ای ـ از عوامل محدود شدن و یا حذف فضای باز خانه است. هرچند گذر زمان تغییرات اجتناب ناپذیری در فرهنگ ونیازهای آدمی به وجود می‌آورد، اما برخی نیازهای انسان که به خصوصیات روانی و فردی او باز می‌گردد از جمله نیاز همیشگی او به فضای باز، تعاملات اجتماعی، خلوت و محرمیت پایدارند؛ چنانکه فقدان فضاهای اجتماعی حمایت کننده منجر به افت کیفیت مسکن معاصر شده است.

حیاط، که در گذشته محل شکل گیری بسیاری از رفتارهای فردی واجتماعی بوده است، نقش خود را از دست داده تا حدی که می‌توان گفت، حیاط در یک مجتمع مسکونی فضایی منفی یا طراحی نشده است. «در مواردی هم اگر فضایی در نظر گرفته شده، به علت اینکه عرصه‌های خصوصی و جمعی از یکدیگر جدا نشده‌اند و هیچ یک حرمت و حریم خویشتن را نیافته‌اند، کارایی چندانی ندارند».

دراین پژوهش، طراحی فضاهای باز عمومی در طبقات چندین نمونه موردی، بررسی شده است. نتایج حاصل از تحلیل نمونه‌ها،مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی، نشان از آن دارد که با طراحی صحیح می‌توان فضاهایی، مابین عرصه عمومی تا خصوصی با تاکیدبرمحرمیت و با هدف افزایش تعاملات اجتماعی در بین ساکنین ایجاد کرد، که این عامل می‌تواند کیفیت زندگی در مجتمع مسکونی راارتقاء دهد. وجوه اشتراک اجتماعی ساکنین، که از قشر متوسط بالا‌ی محله بیشه حبیب اصفهان می‌باشند، کلیدیافتن راه کارهای اصلی پاسخگویی مطلوب به نیازهایشان دراین مجتمع بوده است.

کلیدواژه‌ها:

مجتمع مسکونی ـ عرصه‌های مابین ـ محرمیت ـ تعاملات اجتماعی

 

موضوع پایان نامه:  نمایشگاه چند منظوره

 نویسنده: ارشیا طهمورثی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

محیط انسان ساخت ، چه عمومی وچه خصوصی ، نمادی است از آنچه هستیم و آنچه که می خواهیم باشیم (جان لنگ )

در سند چشم انداز ایران۱۴۰۰ بر این امر تاکید گردیده است که در افق  ۱۴۰۰  ه. ش ایران کشوری خواهد بود ب ا جایگاه اول اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اس?نی و انق?بی، الهام بخش  در جهان اس?م و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل (سازمان و مدیریت و برنامه ریزی کشور، سند چشم انداز جمهوری اس?می ایران  درافق  ۱۴۰۴ه.،۱۳۸۲)، تجلی کالبدی بخشی از این اهدا ف با طراحی فضاهایی فرهنگی و تجاری و همه شمول در دل شهرها توسط معماران  شهرسازان؛ و ایجاد زمینه هایی کالبدی در جهت ارتقاء سطح فرهنگ افزایش تعام?ت اجتماعی و برقرای عدالت  ، اجتماعی با توزیع عاد?نه خدمات و امکانات در شهرها امکان پذیر خواهد بود  . کمبود چنین فضاهایی در ک?نشهر تهران با توجه به جمعیت در حال افزایش و توسعه روزافزون آن کام? محسوس می باشد؛ طراحی و ایجاد “.فضاهای نمایشگاهی” با توجه به تاثیر شان در رونق اقتصادی شهرها و ایجاد تعام?ت اجتماعی میان شهروندان نقش مهمی در تحقق اهداف مذکور خواهن د داشت     . لذا انتخاب موضوع طراحی مرکز نمایشگاهی چند منظوره برای پروژه نهایی کارشناسی با درنظر گرفتن تمامی این مسایل صورت گرفته است، سا یت طراحی نیز درمنطقه سه شهر تهران قراردارد که یکی از مناطق منحصر به فرد تهران از لحاظ اقتصادی، کالبدی، تاریخی، اجتماعی و موقعیت قرارگیری می باشد

 

موضوع پایان نامه: طراحی مجموعه تجاری بندرگاه بوشهر

 نویسنده:علی عدنانی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

 

هریک ازشهرهای ایران دارای ویژگی مختص به خود هستند که آن شهر را از دیگری متمایز می سازد. خلیج فارس همواره یکی از عمده ترین مسیر های تجاری بوده است و بوشهر نیز که یکی از  قدیمی ترین قطب های تجاری منطقه در آن زمان بوده است از این ویژگی مستثنی نیست . این ویژگی تجاری آن بر زندگی مردمان آن نیز تأثیر فراوان گذاشته و با زندگی روزانه آن ها عجین شده و امرار و معاش آنان از طریق دریا بوده است، به صورتی که روزانه شاهد فعالیت های تجاری و بازرگانی در کنار اسکله و بر روی باراندازها بوده اند.لیکن این بندر گزینه خوبی برای ساماندهی در راستای توسعه و احیا کردن پیشینه گذشته و تاریخی آن در زمینه حمل ونقل کالا و فعالیتهای بازرگانی، تجاری و ادغام آن ها با متدهای روز دنیا است. در بخشهای آغازین این رساله در مورد طراحی محیطی ساحل ها و سیر اقدامات و آنچه از گذشته تا به امروز جوامع برای ساماندهی بنادر و سواحل  صورت گرفته شده است  و در ادامه ابعادهای مختلف منظر و عناصر فضای شهری مورد بررسی قرار گرفته شده است. پس از تعاریف وتحلیل چندنمونه به بررسی جانمایی های موجود وآنچه که مؤثر وکارا برای ساماندهی بدنه ی ساحل بوشهر بوده مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته شده است و در این رساله انتظار می رود با نزدیکی مردم به محل ورود کالا باعث حس اعتماد و انگیزه ی هرچه بیشتر آن ها  شده و این امر نه تنها جنبه تجاری بلکه باعث ایجاد تعامل اجتماعی و رونق بخشیدن به بدنه ساحل خواهد شد. از آنجا که امروزه اجازه بودن مردم در این سیکل داده نمی شود ما در این پژوهش بر آنیم که با آخرین متد حمل و نقل ، تجربه لمس و آشنایی هر چه بیشتر مردم با نحوه عملکرد آن و نزدیکی بیشتر آنها با آمدن به مرکز کالا با حفظ حریم های لازم صورت پذیرد .

 

موضوع پایان نامه:  طراحی فضایی برای بهبود پریشانی‌های زندگی شهرِی در تهران

 نویسنده: سارا کسائی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

این پایان‌نامه در تلاش برای طراحی فضایی است که انسان مشوش و پریشان امروزی را که در کلان‌شهرها با مشکلات حاصل از زندگی روزمر? شهری مواجه است، زمانی هرچند کوتاه، در پناه امن و آسایش خود بگیرد.  این فضا مجالی است برای احیای روابط از دست رفته یا نامناسب شهروند امروزی با طبیعت، اجتماع، خود و دیگر شئونی که در کیفیت زندگی او و مسیرش در کمال و سعادت مؤثر و مهم است.

برای رسیدن به کیفیات و ویژگی‌های مناسب چنین فضایی ابتدا برخی دیدگاه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی در بررسی مشکلات انسان در دنیای امروز و پاسخ‌های داده شده به آنها مورد بررسی قرار گرفته است.  سپس چگونگی این مسائل از منظر حکمت اسلامی و نگاه فرهنگ ایرانی آمده و پس از آن به بروز و ظهور این اندیشه‌ها در فضاهای شهر و معماری و برخی نمونه‌های آن پرداخته شده است.

در نهایت سعی شده با توجه به ویژگی‌های فرهنگی او و تاریخ و گذشته‌اش پاسخی درخور نیاز انسان امروز یافت شود و مجموع? طراحی شده به عنوان یکی از سلسه پاسخ‌ها در کلان‌شهری مانند تهران معرفی گردد.

کلید واژه‌ها:بحران‌های انسان امروز، روان‌شناسی انسان‌گرا، انسان کامل، سعادت.

وضوع پایان نامه:  مرکز رشد فناوری های چند رسانه ای برای کودکان ۳ تا ۷ سال

 نویسنده: فهیمه ابهرجایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

ورود به عصر اطلاعات تمامی عرصه های زندگی بشر را دچار تحول بنیادین نموده است. پرسش اصلی این رساله در رابطه با چگونگی معماری در این دوران و بررسی نقش معماران بعنوان سامان دهنده فضا است. فضاهایی که جنبه آموزشی دارند یکی از مهمترین بخش های طراحی درجهان معاصر به شمار می روند.در این فضاها مسئله اصلی طراحی و ایجاد محیطی است که برانگیزش خلاقیت  به بالاترین شکل در آن اتفاق بیفتد. از این رو کاربرد فناوری های جدید در آن نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز دارد.

هدف از این پژوهش طراحی کالبدی نوین برای فرآیند آموزش و پرورش و ایجاد محیط جذاب و دلخواه آنان که در آن احساس امنیت کنند، همراه با یک شیوه آموزشی نوین  که باعث رشد تفکر خلاق در آنها شود، می باشد. پس شروع رساله با شناخت کودک وسپس شناخت جهان آغاز و موضوع ارتباط و فن آوری هایی که به این مسئله تحقق می بخشند پرداخته می شود. در این پژوهش معماری و رسانه و انسان در ارتباط با هم مورد بررسی و تحقیق  قرار گرفته شده است و در نهایت به اصولی ختم می شود که راه را برای شروع طراحی و توسعه ی چنین معماری هایی در سطح شهر هموار کند.

کلید واژگان : کودک ، خلاقیت ، فناوری چندرسانه ای ، ارتباط معماری و رسانه و انسان

 

موضوع پایان نامه:  طراحی مجتمع مسکونی هنرمندان در شیراز

 نویسنده: لیلا محمودی فراهانی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

مجتمع مسکونی هنرمندان، با هدف ایجاد فضایی با توجه به نیازها و خواست¬های آنها و همچنین فضایی برای تعاملات اجتماعی این قشر در تقویت مفهوم همسایگی طراحی گردیده است. تقویت این مفهوم سبب می‌گردد محیط مناسبی برای هنرمندان با نیازهای متفاوت نسبت به دیگر افراد فراهم سازیم. همچنین یافتن راهکارها و الزاماتِ طراحی مسکن هنرمندان و تدقیق آن¬ها به واسطه¬ی مشارکت مردمی از اهداف دیگر این پژوهش می¬باشد. نتایج مبانی نظری نشان می¬دهد که مطالعه¬ی این معیارها و اهمیت و ضرورت شناخت آن¬ها، تاکنون به دقت صورت نگرفته است. سئوالی که در این پژوهش مطرح می¬شود این است که ساخت چنین مجموعه¬هایی تا چه حد لازم است و در صورت لزوم چه تمهیداتی باید در نظر گرفته شود؟ شایان ذکر است که در بسیاری نقاط دنیا خانه¬، آپارتمان¬ یا مجتمع¬های مسکونی مختص هنرمندان طراحی و ساخته شده و این ضرورت مورد توجه قرار گرفته است.

این پایان‌نامه در قالب هفت فصل -پنج فصل اول شامل مبانی نظری و دو فصل دیگر، مبانی طراحی- به نگارش در آمده است.

در فصول مبانی نظری ابتدا به بررسی مفهوم خانه و مسکن پرداخته و سپس به شناخت روانکاوانه¬ی هنرمندان و روحیه و نیازهای خاص آنها پرداخته می¬شود و پس از آن ویژگی¬های مسکن مطلوب از لحاظ روان¬شناسی محیطی تحلیل می¬گردد.

در ادامه جمع¬بندی مطالعات میدانی و نتایج به دست آمده از مصاحبه با هنرمندان بحث می¬شود و نمونه¬های موردی موجود در سراسر دنیا به توجه به موارد ذکر شده بررسی و دسته¬بندی می¬گردد.

در فصول نهایی به چگونگی شکل¬گیری کانسپت¬ها که از حاصل از جمع¬بندی مطالعات میدانی و مبانی نظری است پرداخته می¬شود و اهمیت نیازهای متفاوت هنرمندان با دیگر اقشار تاکید و در نهایت طرح پروژه معرفی می-گردد.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۳