***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


 

م

موضوع پایان نامه:  طراحی دبستان شبانه روزی با رویکرد علوم رفتاری

 نویسنده: آذین ریاحی فر

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

دوران کودکی به مفهوم درست نشانگر نیازها،ممیزات ذهنی و دنیای خاص کودکی است.این مرحله در واقع پایه گذار تمام مراحل زندگی(نوجوانی ،جوانی،بزرگسالی)است.ایجاد هر گونه خللی در این مرحله می تواند عواقبی به همراه داشته باشد که در سنین بعد گریبان گیر فرد شود.فرزندانی که به دلایل مختلف به محیط های پرورشگاهی راه می یابند عمدتا در بدو ورود عاری از کاستی ها و کمبود هایی بودند که متاسفانه بعد از گذشت چند سال اقامت و زندگی در پرورشگاه مبتلا به آن می شوند.در اینجا این سوال مطرح می شود که علت چیست؟چرا فرزندان در پرورشگاهها آسیب پذیر می شوند؟

علت را باید در ماهیت،طبیعت و همچنین در کارکرد سیستم شبانه روزی ها جستجو کرد.محیط پرورشگاه و تربیت و نگهداری فرزندان در آن ویژگی های خاص خود را دارد که با ساختار و کارکرد خانواده وجه تمایز اساسی و بنیادین دارد.در این پروژه ما نگاه ویژه ای به وضعیت این کودکان و نیازهای آنان داریم وبا ارائه راهکارهایی جهت درمان و بهبودی وضعیت روحی و محیطی آنها، سعی در ایجاد فضایی هر چه بیشتر شبیه به کانون خانواده برای آنها داریم.

از جمله مشکلات این کودکان احساس نا امنی، عدم احساس تعلق به مکانی که در آن زندگی می کنند،داشتن روحیه خشن و نا آرام وگریز از اجتماع و منزوی بودن می باشد.

با توجه به مطالعات انجام گرفته در زمینه شیوه های مختلف نگهداری از این کودکان و تطبیق آنها با مشکلات مطرح شده ای که گریبان گیر این کودکان است، شیوه دهکده کودک بیشترین مزایا را داراست.دهکده های کودکان نیازمند مراکز تربیتی هستند که محیط تربیتی آنها حتی الامکان شبیه یک محیط خانوادگی معمولی است .

 

موضوع پایان نامه:      هنرستان عالی موسیقی بین المللی

 نویسنده: شبنم خسروشاهی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

درست است که زندگی با عمل در ذرات خود پویا است و هیچ محدوده و حصری را بر نمی تابد و خود محک درستی هر اصل و حکمی است، امّا چنین نیست که از راهنماییهای تئوری بی نیاز باشد. گرچه اختلاف میان تئوری و عمل انکارناپذیر است امّا وحدت تنگاتنگ این دو نیز انکار ناپذیر است. کسب مهارتهای فردی در پرتو پشتکار و ممارستهای طولانی به طور محدود میسر است امّا آنچه سبب تسریع و تعمیق آن می شود برخورداری از تئوری است. آموزش تئوری که خود برآیند عمل است اگر در مقدمه عمل و همراه عمل باشد روشن بینی در عمل را در پی خواهد داشت و به نوعی صرفه جویی در وقت فراگیرنده نیز هست.

موسیقی در متن مردم است. به وجود آورنده از متن مردم و برای مردم. هر جا ممکن نبود آنچه در قلب و روح آدمی می گذرد بیرون آورده جنبه عینی ببخشند، از موسیقی کمک گرفته اند. موسیقی در زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل یک جامعه توانایی خود را به نمایش گذارده و هر از چند گاه گرچه دستخوش طوفانهایی می شود امّا همین که زمینه فراهم گردد غبار از چهره می زداید و همچون آینه ای تصویر واقعی خود را نشان می دهد. در هر حال گسترش فعالیت در زمینه موسیقی، هر روز تعداد مشتاقان به موسیقی را افزون می کند و گروهی از این مشتاقان به یادگیری موسیقی می پردازند. امّا در فعالیت های مربوط به آموزش اثر ساخت و سازهای معماری بسیار محدود و کمرنگ است. از سوی دیگر نیز وضع معماری موجود در مرکز آموزش موسیقی چندان قابل قبول نبوده و محیط مناسب، جهت اعتلای آموزش را فراهم نساخته است. این انگیزه ها سبب انتخاب طرح هنرستان عالی موسیقی به عنوان پایان نامه کارشناسی معماری شده که مجموعه مطالعات، تصمیم گیری های کلی و مراحل طراحی آن در رساله حاضر، منعکس است.

 

موضوع پایان نامه: تأثیر طراحی فضای باز مجتمع مسکونی در ایجاد حس دلبستگی به مکان نمونه‌ی موردی: مجتمع‌های مسکونی منتخب شهر تهران

 نویسنده: ندا قاضی زاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

هدف این پژوهش مطالعه‌ی نقش طراح در ایجاد حس دلبستگی به مکان در مجتمع‌های مسکونی و در پی آن ارتقای کیفیت مجتمع‌های مسکونی است.  فضاهای باز مابین ساختمانهای مسکونی بستر پیوند ساکنان با طبیعت و محل گذران اوقات فراغت در مکان بیرونی بلافصل خانه است. بنابراین، نیاز به بازنگری و توجه ویژه به طراحی فضای باز مجتمع‌های مسکونی به عنوان حیاط مشترک و جمعی در بسیاری از گونه‌های مسکن امروزی ضروری است.

بنا به طبیعت حس دلبستگی، بخشی از ساختار این پژوهش، متأثر از جنبه‌های انسانی برآمده از حوزه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی است. بخش دیگر مطالعه برخاسته از حوزه‌ی معماری و تأثیر آن در ادراک افراد می‌باشد. در این راستا، حس دلبستگی به مکان با سه شاخص هویت مبتنی بر معیارهای تمایز، پیوستگی و معنا؛ وابستگی به مکان مبتنی بر معیارهای حس مالکیت، اقامت طولانی مدت و رضایت و پیوندهای اجتماعی مبتنی بر معیارهای مشخصات فردی، میزان و کیفیت تعاملات، ارزیابی شد. از سوی دیگر ارزیابی فضای باز مجتمع‌های مسکونی بر اساس ویژگی‌های عملکردی، ویژگی‌های فضایی شامل معیارهای انسجام، خوانایی، طبیعت گرایی و وجود حریم خصوصی و ویژگی‌های مدیریتی شامل معیارهای نگهداری و امنیت صورت گرفت.

پس از برداشت میدانی و تدوین جدول گونه‌شناسی مجتمع‌های مسکونی شهر تهران، بر اساس مقیاس، طبقه و شکل همنشینی فضای باز و بسته، یازده مجتمع‌ از هر گونه انتخاب و پرسش‌نامه در آنها توزیع شد. سپس به کمک “الگوی معادلات ساختاری”، ویژگی‌های فضای باز مجتمع مسکونی به عنوان متغیر مستقل و حس دلبستگی به عنوان متغیر وابسته مورد ارزیابی قرار گرفت. با در نظر گرفتن بار عاملی هر سنجه و میزان خطای پنهان، جایگاه هریک از متغیرهای ساخته شده در الگوی نظری تعیین شد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی گذری برای تعامل و آموزش(آموزش غیر حضوری و تجربیات جمعی کودکان در عصر فناوری اطلاعات)

 نویسنده: ندا امینی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

مدارس از مهم ترین فضاهای شکل دهنده ی ساختار شخصیتی و اجتماعی کودکان و الگو بخش رفتارها و منش آن ها در بزرگسالی است. بسیاری از نابهنجاری دوران بزرگسالی از خاطرات و اتفاقات کودکی نشات می گیرند. بنابراین مدرسه بعنوان مرکزی مهم که ساعات طولانی از اوقات کودکان در آن سپری می شود واجد اهمیت زیادی است. با ورود به عصر اطلاعات، الگوهای تازه ای پا به عرصه ی حیات می گذارند که بسیاری از آن ها هنوز بر ما پوشیده اند و بسیاری تا کنون که چندی از ورود به این عصر می گذرد بر ما نمایان شده اند. تغییرات غیر قابل اجتناب هستند و به زودی به بسیاری از عرصه های زندگی خصوصی و جمعی انسان پای خواهند گذاشت و آن ها را متحول خواهند کرد. مدارس نیز از این تغییرات مستثنا نیستند و به زودی نه فقط با تغییرات در الگوهای رفتاری و زندگی که با در اختیار قرار دادن ابزارآلات و روش های به روزتر و پیشرفته تر تکنولوژیکی باعث متحول شدن این فضا می شوند. به زودی مدارس از قالب امروزی با مرزبندی های مشخص کلاس، راهرو، حیاط و نظام خشک و سخت گیرانه آموزشی در آمده (کما اینکه تا همین امروز نیز در غرب جنبش هایی برای تغییر سیستم نادرست آموزشی که انگیزه های یادگیری را از بین می برند بوجود آمده اند و موج این جریان به کشور ما نیز رسیده است) و تغییراتی می کنند. ممکن است مدارس به کلی با ساختار امروزیشان از میان برداشته شوند و آموزش تنها شکلی مجازی و از راه دور پیدا کند. یا کالبدی متفاوت به واسطه ی مواد و مصالح جدید، روش های ساخت و تکنولوژی پیشرفته پیدا کند. پیش بینی کردن اتفاقات آینده دامی هوس انگیز است که ممکن است در آن گرفتار شد. اما می توان فهمید که حذف شدن کلی مدارس با فضایی کالبدی که به آن شناخته می شوند اتفاق خوشایندی نیست.

 

موضوع پایان نامه: طراحی پارک و مرکز تحقیقات نجوم کاشان با رویکرد معماری پایدار

 نویسنده: مهسا درودگر

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

علم نجوم همیشه یکی از ابزار های اصلی انسان برای شناخت جهان پیرامونش بوده است. این شناخت در ابتدایی ترین شکل تنها توسط چشم بیننده صورت می گرفت، اما با پیشرفت علومی چون فیزیک، مکانیک و ریاضیات، ابزارهای مشاهده نیز بسیار پیچیده تر شده اند، در نتیجه نیاز به ساخت فضاهایی که امر مشاهده را تسهیل می کنند فزونی یافت.

موضوع این پروژه طراحی یک رصدخانه دانشگاهی و فضاهای وابسته به آن است.رصدخانه از آن جهت ” دانشگاهی” انتخاب شده است که بتوان همزمان برای آموزش و تحقیق از آن استفاده کرد. علاوه بر رصدخانه، فضاهای آموزشی برای آموزش دانشجویان و فضاهای تحقیقاتی برای پژوهش آنان اختصاص یافته است. برای متنوع تر شدن مجموعه، یک فعالیت جنبی  یعنی بازدید عمومی از پژهشکده نیز در برنامه گنجانده شده است.

در حقیقیت یکی از موضوعات اصلی این پژوهش، چگونگی معماری ایرانی پایدار است. دستیابی به این مهم بر اساس دو پرسش آغاز می ود. اولا، آیا می توان اصول و معیارهایی برای معماری پایدار از دیدگاه ایرانی ارائه نمود؟ ثانیا در صورت شناسایی و معرفی نهضتی جدید تحت عنوان معماری با رویکرد طراحی ایرانی پایدار، این جریان نیازمند چه مسیری جهت نشر و تاثیر بر بدنه معماری کشور است؟

نگارنده در پژوهش حاضر، با مطرح نمودن امکان ترمیم این دغذغه با بهره گیری از اصلاح آموزش علم نجوم کشور، در تلاشی گام به گام می کوشد  تا با معرفی معماری ایرانی پایدار و بررسی نقاط قوت و ضعف در نظام آموزش علم نجوم، ساختاری تحت عنوان پارک و مرکز تحقیقات نجوم در کاشان با رویکرد معماری پایدار معرفی و طراحی نماید.

 

موضوع پایان نامه: طراحی کانون شهروندی در بافت قدیم شیراز با تأکید بر فرهنگ و روابط اجتماعی (طراحی کانون شهروندی در بافت قدیم شیراز)

 نویسنده: آرش دیده روشن

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

بافت های تاریخی شهرهای ایران آثار گرانبهایی هستند که فرهنگ، تاریخ، دانش معماری و شهرسازی گذشته جامعه شهری ایران را نشان می دهد و یا در بیان روشن تر هویت و شخصیت اجتماعی فرهنگی شهرهای ایران را نیز به مشابه بسیاری از مصنوعات بشری در اثر گذشت زمان دست خوش فرسودگی در کالبد و در برخی موارد عملکرد خود می¬شود. لیکن توجه به بهسازی و نوسازی

بافت¬های تاریخی شهر و به طور کلی دخالت در بافت قدیم همواره یکی از مسائل اساسی شهرهای تاریخی و شهرهایی که دارای هویت و روحیه خاص بوده اند، می باشد. اصلی ترین هدف و راهبرد اساسی اقدامات مداخله ای برای بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بازگرداندن آنها به چرخه زندگی است. از طرف دیگر با توجه به نیاز های ذاتی انسان به زندگی اجتماعی، این رساله در نظر دارد که با تاکید بر طراحی با رویکرد بر فرهنگ و روابط اجتماعی در بوجود آوردن یک محیط فرهنگی در قلب بافت تاریخی شهر علاوه بر آنکه بتواند به احیا و باسازی این بافت بپردازد، در ایجاد کالبدی اجتماع پذیر و فرهنگ ساز نیز به این دسته از نیازهای مردم پاسخگو باشد. از طرف دیگر طراحی کانون شهروندی در بافت قدیم شیراز نمی تواند یک فضای تک عملکردی باشد بلکه جهت جذابیت و حس دعوت کنندگی بیشتر مجموعه ای از عملکردها را شامل می شود.

 

کلمات کلیدی: شهر شیراز، بافت های فرسوده، بهسازی، فرهنگ، تعاملات اجتماعی

 

موضوع پایان نامه: طراحی برج تجاری اداری شیراز

 نویسنده: هاله بوستانی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

ساختمانهای بلند مرتبه ای که در قرن حاضر شاهد به وجود امدن انها هستیم شیوه زندگی مدرن را در شهرهای بزرگ جهان گسترش می دهد همچنین استفاده مناسب از این گونه ساختمانها را می توان راه حلی مناسب و مطلوب جهت تأمین نیازهای مرتبط مردم با فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی د رشهرهای بزرگ دانست . دراین میان طراحی اینگونه ساختمانها با چالش هایی نیز روبروست که در میان ان می توان به تأمین انرژی مورد نیاز ، هماهنگی بین ساختمان و طبیعت ، آلودگی محیط داخل و مصرف بیش از  حد منابع طبیعی انرژی اشاره کرد. طرح یک ساختمان سلند نتیجه و حاصل یک فرآیند سیستماتیک است که در ان عناصر با هم کنش متقابل دارند .

در این تحقیق ابتدا پایه نظری لازم برای طراحی ساختمانهای بلند در نظر گرفته شده و سپس به فرآیند طراحی پرداخته شده است .

 

موضوع پایان نامه: واشدگاه خیابان ولیعصر

 نویسنده: مهدیه میر محمد رضایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

واقعیت این است که از زمان گذشته تا امروز ، در شهرها همواره فضاهایی برای اجتماع مردم و گفتگو در زمینه مسایل مختلف وجود داشته است که وجه پویایی شهرها محسوب شده است . روندی که از گذشته وجود داشته ، امروزه در تمام شهرهای دنیا در قالب “مراکز فرهنگی ” نمود پیدا کرده است.

مرکز فرهنگی”  به مفهوم عام آن ، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می‌شود .

با توجه به مسائلی از قبیل:  ۱٫ بنیادهای شهرنشینی و شهرسازی جدید۲٫ سلطه حرکت سواره۳ . جدایی کار و فراغت از محیط طبیعی۴٫ ایجاد تعادل در روابط انسان- محیطی ، نحوه تأمین نیازهای محیطی- روانی دشوار شده است. به همین دلیل مسائل و ضرورت‌های جدیدی در عرصه شهرنشینی و شهرسازی پدید امده است از جمله: چگونگی گذران اوقات فراغت و

امروزه نیاز به فضاهای جمعی از بین نرفته است.ایجاد بستری مناسب برای تعامل مطلوب افراد مختلف از نیازهای یک جامعه محسوب می‌شود.در جامعه کنونی ایران که فرهنگ آن دستخوش تغییر و تحولات زیادی در سال‌های اخیر بوده توجه به این امر یکی از ضروریت‌هاست و تهران به عنوان کلان‌شهر که غالبا پایتخت حکومت‌های مختلف در ۱۰۰ سال اخیر بوده نیازمند فضاهای جمعی است که افراد برای ایجاد ارتباط در اوقات فراغت خود در آن جمع شوند.

وجود فضاهای جمعی و پاتوق‌های شهری که افراد مختلف به خصوص قشر فرهنگی امکان انتخاب آزادانه برای فعالیت‌هایشان را داشته باشند.از نیاز‌های چنین شهر‌هایی است.

واشدگاه خیابان ولیعصر مجموعه فرهنگی_مردمی است که سعی دارد در خیابان پر ازدحام ولیعصر فرصتی پدید آورد که انسان مدرن و پر‌هیاهو فرصتی برای فرار از شلوغی‌ها داشته باشد.

 

موضوع پایان نامه: واشدگاه خیابان ولیعصر

 نویسنده: مهدیه میر محمد رضایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

واقعیت این است که از زمان گذشته تا امروز ، در شهرها همواره فضاهایی برای اجتماع مردم و گفتگو در زمینه مسایل مختلف وجود داشته است که وجه پویایی شهرها محسوب شده است . روندی که از گذشته وجود داشته ، امروزه در تمام شهرهای دنیا در قالب “مراکز فرهنگی ” نمود پیدا کرده است.

مرکز فرهنگی”  به مفهوم عام آن ، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می‌شود .

با توجه به مسائلی از قبیل:  ۱٫ بنیادهای شهرنشینی و شهرسازی جدید۲٫ سلطه حرکت سواره۳ . جدایی کار و فراغت از محیط طبیعی۴٫ ایجاد تعادل در روابط انسان- محیطی ، نحوه تأمین نیازهای محیطی- روانی دشوار شده است. به همین دلیل مسائل و ضرورت‌های جدیدی در عرصه شهرنشینی و شهرسازی پدید امده است از جمله: چگونگی گذران اوقات فراغت و

امروزه نیاز به فضاهای جمعی از بین نرفته است.ایجاد بستری مناسب برای تعامل مطلوب افراد مختلف از نیازهای یک جامعه محسوب می‌شود.در جامعه کنونی ایران که فرهنگ آن دستخوش تغییر و تحولات زیادی در سال‌های اخیر بوده توجه به این امر یکی از ضروریت‌هاست و تهران به عنوان کلان‌شهر که غالبا پایتخت حکومت‌های مختلف در ۱۰۰ سال اخیر بوده نیازمند فضاهای جمعی است که افراد برای ایجاد ارتباط در اوقات فراغت خود در آن جمع شوند.

وجود فضاهای جمعی و پاتوق‌های شهری که افراد مختلف به خصوص قشر فرهنگی امکان انتخاب آزادانه برای فعالیت‌هایشان را داشته باشند.از نیاز‌های چنین شهر‌هایی است.

واشدگاه خیابان ولیعصر مجموعه فرهنگی_مردمی است که سعی دارد در خیابان پر ازدحام ولیعصر فرصتی پدید آورد که انسان مدرن و پر‌هیاهو فرصتی برای فرار از شلوغی‌ها داشته باشد.

 

موضوع پایان نامه: شناسایی ریسک های استفاده از فنآوری های نوین ساختمانی در نوسازی بافتهای فرسوده شهر تهران

 نویسنده: احسان سلطان پناه

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۸

  چکیده:

با یک بررسی سریع در وضعیت ساخت وساز کنونی وبا یک آ مار وارقام اولیه شاهدآنیم که صنعتی شدن و استفاده از تکنولوژی های نوین سهم بسیار اندکی از ساخت و ساز را در جامعه ما به خود اختصاص داده است.سیستم های سنتی ،گر چه در مقوله زمان هزینه و کیفیت دارای راندمان پایینی هستند لیکن بدلیل تعدد استفاده از این سیستم ها و به تبع آن مشخص بودن تمامی جوانب کار مورد اقبال کار فرمایان،پیمانکاران و مشاوران قرار می گیرند. یکی از عمده مسائلی که مانع از فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی های نوین در حوزه ساخت و ساز می شود،عدم قطعیت و ریسک هایی است که برای سازنده، طراح و کارفرما در حین اجرای پروژه ایجاد می شود .با توجه به این موضوع شناخت و مدیریت این ریسکها می تواند گام موثری در جهت استفاده هر چه بیشتر از این فناوری ها باشد.

در این تحقیق سعی خواهد شد تا ضمن تعریف دقیقی از تکنولوژی های نوین ساخت و موضوع ریسک به اهمیت آن در فناوری های نوین صنعت ساخت و ساز و شناسایی ریسک ها در سه حوزه طراحی، اجرا و سرمایه گذاری پروزه ها با مطالعه موردی در پروژه های نوسازی بافت فرسوده پرداخته شود و در ادامه ضمن دسته بندی و مشخص نمودن هریک از این عدم قطعیت ها به نحوه توزیعشان در سیستم های مختلف اجرایی پروژه ها اشاره گردد. در پایان نیز ضمن جمعبندی و نتیجه گیری از اطلاعات جمع آوری شده به ارائه پیشنهاد در خصوص راه کارهای ترغیب جامعه حرفه ای ساخت و سا به استفاده از این فناوری ها پرداخته شود.

کلمات کلیدی : فنآوری های نوین ،صنعتی سازی ،بافت فرسوده ،مدیریت ریسک

 

موضوع پایان نامه: طراحی بهشت کودک در محلّه ی قیطریه تهران

 نویسنده: پانیذ مهدی زاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

کودکی یعنی بازی، تجربه، آرزو و یادگیری. نگاه کودک نشان‌دهنده‌ی احساسات درونی او است و بیان‌کننده‌ی خواسته‌های ذهن کوچک و پویای وی. حیاط کوچک خانه‌ که بهترین محل برای بازی محسوب می‌شد، یکی از یادگارهایی است که دوران کودکی را برای انسان تداعی می‌کند. در آغوش طبیعت، کنار کاشی‌های آبی رنگ حوض حیاط که مملو از آب زلال بود و هم‌ بازی با ماهی‌های قرمز، بهترین لحظات بازی سپری می‌شدند. شمردن ستاره‌ها در آسمان شب روی بامی که خنکی آن وی را طراوت می‌بخشید، بهترین راه آموزش اعداد بود. خانه‌ همان محیط امنی است که محل پرورش‌دهنده‌ی حس پرواز در کودک است. پرواز برای کودکی که دیگر دنیای کوچک خانه قدرت پاسخ‌گویی نیازهای او را ندارد و او را باید برای پذیرش فضایی دیگر(مدرسه) آماده ساخت. اما چه فضایی می‌تواند آن‌قدر متعالی باشد که کودک آن را برای پرواز خود پس از فضای خانه جست‌وجو می‌کند؟ بایستی کودک در فضایی واسطه بین خانه و مدرسه ، مهیای این انتقال جسمی و روحی گردد. (کودکان بین ۴ تا ۷ سال)

بنا به گفته اکثر صاحب نظران، معماری برای کودکان به معنی پرداختن عملی به موارد زیر است :

    طراحی فضایی صمیمی و خلق موقعیت هایی که “هویت خانه” را در ذهن کودک تداعی کند.

    طرح فضایی شفاف که قابل شناخت بوده تا کودک احساس ایمنی و امنیت کند.

    پرداختن به ذهنیات کودکان و دنیای رازآلود آن ها به منظور طراحی فضاهایی که ظرف مناسبی برای بازی ها، تصورات، اسطوره ها و در نهایت رشد ذهنی آنها باشد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی یک مدرسه ابتدایی با رویکرد استفاده از انرژی خورشیدی در جزیره کیش

 نویسنده: بهار خبازی حسینی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

 

با توجه به سیاست گسترش آموزش در سطح کشور و با توجه به اینکه مدرسه مکانی برای رشد استعدادهای جوان محسوب می شود، تاثیر معماری و فضای آموزشی بر آموزش از مدت ها پیش امری شناخته شده است.

با توجه به اینکه نیازهای کنونی با نیازهای گذشته در مدارس ابتدایی متفاوت است و نگاه مدیریتی به آموزش نسبت به گذشته فرق کرده است پس در نتیجه فراگیری علوم مختلف برای دانش آموزان تنها در کلاس درس محدود نمی شود و فضاهایی مانند آزمایشگاه، کتابخانه، سایت کامپیوتر، فضاهای باز و… را نیز در بر می گیرد که در مدارس امروزی باید در نظر گرفته شود.

این مجموعه بر آن است تا فضایی را بسازد که علاوه بر پاسخگویی به لحاظ اقلیمی پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نیز باشد. این مجموعه سعی کرده است بتواند به این معضلات به نحو مقتضی پاسخ دهد و  همچنین با در نظر گرفتن موقعیت اقلیمی خاص در جزیره کیش ایجاد یک مدرسه با رویکرد استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه خاص قرار گرفته است. سعی شده است تا تلاشی بر حفظ و پایداری محیط زیست و همینطور مدرسه به عنوان مکانی برای آموزش در این امر مورد استفاده قرار گرفته شود. لذا تمام سعی و تلاش خود  را به کار گرفته تا طرحی مناسب ارائه شود.

 

موضوع پایان نامه:طراحی باغ تلفیقی

 نویسنده: شهزراد بابا محمدی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

مفاهیم عقیدتی و رفتاری در هسته های تمدنهای بشری نشان می دهد که انسان بر زندگی با طبیعت به ویژه طبیعتی سرسبز، تلاشی دائم داشته است. در اقلیم اکثر گستره های زمین، سرسبزی به خودی خود در اختیار انسان نیست ولیکن عناصر تشکیل دهنده این سرسبزی یعنی آب، هوا، خاک و خورشید حضور دارند و نیازمند به فکر، تصمیم و اقدام انسان هستند تا در شرایط معینی توأماً آفریننده سرسبزی باشند. آفرینندگان باغ با شناخت دقیق از اجزای طبیعی و مجموعه کیفیت ها و روابط آنها با به کارگیری عناصر مادی، موفق به ایجاد فضایی معنوی می گردند. این هنر در هر گوشه از دنیا، الهام گرفته از فرهنگ بومی و متأثر از شرایط اقلیمی آن ناحیه است که به شکل¬های مختلفی جان می گیرد و همین دلیل متفاوت بودن ویژگی های باغ ها در سرزمین های مختلف است.

هوشمند بودن، ساده بودن، ماندگار بودن ارزش‌های مستقر در ساختارهای طبیعی، شاخه گستراندن، راه یافتن و باز یافتن ریشه‌های ژرف مؤلفه‌ها و تدابیر طبیعت در فضای معماری و باری تازه بخشیدن به این مؤلفه‌ها می‌توانند برآنمان کنند که به بازشناسی الگوها و عناصر پر شمار و ارزشمند طبیعت به منظور تنظیم و تدوین و تکامل معمار پردازیم.  بدین سان این مقدمه قصد آن دارد که طبیعت را به عنوان یکی از  نقش سازترین رهنمودها میان گستره‌های متفاوتی در فرایند شکل‌گیری فضای معماری مدرن و سنتی باز شناخته شود و به طیفی بپردازد که در آن حضور طبیعت بستری برای قرار گیری آرامش و آسایش در افراد باتلفیق فرهنگ های متفاوت به همراه تکنولوژی امروز باشد.

آن زمان که پرتوهای سوزان خورشید در میان شن زارها کویر خشک برتن آدمی تازیانه می‌زند. سایه‌ی کوچک بوته‌ای بهشت برین را برای آدمی به ارمغان می‌آورند.

 

موضوع پایان نامه:مرکز یوگا

 نویسنده: گلناز کرباسی عاملی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

 

  چکیده:

یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌باشد که در شبه قاره هند و توسط هندوها بوجود آمده‌است. یوگا در سانسکریت به معنای اتحاد یا یکی شدن است و نظام فلسفی جامعی است که هدف آن آماده ساختن فرد برای یکی شدن با خالق یکتاست. یوگاراهی برای رسیدن به تمرکز, آرامش فکر و درک بهتر حقیقت از طریق خودشناسی است. واژه یوگا از فعل یوج برگرفته شده که به معنی پیوستن و مهار کردن است, یعنی مهار نفس سرکش و پیوستن به حقیقت مطلق است. هدف یوگا هماهنگ کردن سیستم های مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید.سیستم یوگا به شاخه های زیادی نظیر هاتا، راجا، گیانا، کارما، کندالینی، تانترا و… تقسیم شده است که هر کدام از شاخه های یوگا، بنا بر هدفی که دنبال می کند به ذکر جزئیات پرداخته و هر فرد می تواند متناسب با خصوصیات فردی و نیاز شخصی راه مورد علاقه اش، را انتخاب و دنبال کند. یوگا به عنوان یکی از کهن ترین علوم با قدمتی پنج هزار ساله در عصر تکنولوژی امروز همچنان در حال گسترش است و مورد استقبال مردم و در جدیدترین منابع علمی دانشگاه های معتبر در سراسر دنیا تدریس می شود. انسان مدرن و شهرنشین امروزی که محبوس ساختمان های سیمانی سرد و بی روح شده است و در میان ازدحام و همهمه انبوه جمعیت و ترافیک خیابان ها و بوق های ممتد اتومبیلها سلامت جسم و روان خویش را گم کرده است, نیاز به مکانی برای آرامش بخشیدن به خویش را دارد, مکانی آرام در میان انبوهی از سبزی درختان و استشمام هوایی به نسبت تمیزتر در این پایتخت پر از دود و آلودگی. طبق آخرین اخبار جمعیت افراد کهنسال در تهران رو به افزایش است و درصد بالایی از افراد جامعه را تشکیل می دهند, افرادی که از سلامت جسمی برخوردار هستند.

 

موضوع پایان نامه: بررسی کاهش گرمای افزایشی در نمای دو پوسته به منظور عملکرد حرارتی آن

 نویسنده: نجم السادات دخانچی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

یکی از مهم ترین روش های ذخیره انرژی در ساختمان طراحی دقیق نمای آن است.در سال های اخیر

، سیستم نمای دو پوسته با قابلیت فراهم کردن انعطاف پذیری معمارانه در طراحی و مزیت های آن

درحفظ انرژی، مورد توجه طراحان قرارگرفته است.نمای دو پوسته از ترکیب لایه ی نمای داخلی،فضای

میانی و لایه ی نمای خارجی تشکیل می شود و به طورکلی، به عنوان عایق حرارتی در فصل زمستان

عمل می کندو باعث کاهش جذب گرما درفصل تابستان می شود .

سایه بان قابل تنظیم مانند پرده معمولادرفضای میانی)کانال هوا( جهت کنترل حرارت نصب می شود.

عملکرد نمای دو پوسته به روش های منتخب تهویه ی کانال بستگی دارد و می تواند طبیعی ، مکانیکی

یا ترکیبی از این دو باشد. عمق کانال از ۲۰ سانتی متر تا بیشتر از ۲ متر متغیراست.از معایب استفاده

از این سیستم می توان به خطر گرمای افزایشی اشاره کرد که در روزهای آفتابی گرم رخ می دهد و

احتمال نیاز به سرمایش بیشتر را سبب می شود .بنابراین توجه به پارامترهای اساسی طراحی سیستم

مذکور از اهمیت به سزایی برخوردار است. درحقیقت طراحی نمای دو پوسته شامل تصمیم گیری در

مورد پارامترهای هندسی، انتخاب شیشه، راهکارهای تهویه،سایه اندازی، نور روز، زیبایی، بارهای باد،

نگهداری، تمیز کردن وانتظارات هزینه می باشد .

ازآنجایی که شیشه عنصر اصلی نمای دو پوسته شفاف به شمار می رود، انتخاب آگاهانه آن تاثیر

زیادی در بهره وری این سیستم دارد.شیشه های مختلف روی دمای فضای میانی و جریان هوا جهت

تهویه طبیعی تاثیر می گذارند. استفاده از تکنولوژی نوین شیشه به طور چشم گیری تعداد گزینه های

موجود برای برطرف کردن نیاز های بهره وری محیطی و راندمان انرژی پروژه های معماری را افزایش

می دهد.

 

موضوع پایان نامه: بهبود الگوی سکونت در کوی شهرآرای تهران (با رویکرد تداوم هویت بافت)

 نویسنده: حامد طالبی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

امروزه یکی از چالش‌های پیش روی شهر تهران کهنگی و آسیب‌دیدگی بافت مسکونی در برخی از مناطق شهر است که منجر به پدیده‌هایی مانند خالی شدنشان از سکونت، استقرار مشاغل و حرفه‌های دیگر در آن‌ها و مهاجرت درون شهری ساکنانشان به بافت‌های جدید می‌گردد. بافت‌های کهنه معاصر دسته‌ای از همین بافت‌ها هستند -که با اینکه بر مبنای اصول شهرسازی و معماری جدید ساخته شده‌اند- به دلیل قدیمی بودنشان برای سکونت مورد توجّه نبوده و به تدریج در اختیار کاربری‌های غیرمسکونی قرار می‌گیرند.

دردورهپهلوی کوی‌های مسکونی متعدّدی با بهره‌گیری از اصول جدید شهرسازی و معماری در اطراف تهران ساخته شدند. این کوی‌ها هسته مرکزی تعدادی از محلّات کنونی تهران را پایه‌گذاری کرده، امروزه اثراتی از ساختار شهری یا بافت کالبدی آن‌ها در این مناطق به چشم می‌خورد. درحالی که بیشتر خانه‌های کوتاه‌مرتبه این کوی‌ها جای خود را به آپارتمان‌های تازه داده‌اند بخش‌هایی آپارتمانی در آن‌ها یافت می‌شود که دست نخورده باقیمانده و به مشکلات مورد اشاره دچار شده است. آپارتمان‌های کوی شهرآرای تهران با قدمت ۵۰ ساله نمونه‌ای از این بافت‌ها می‌باشد که سیما و ساختار کالبدی متمایزی از محیط خود دارد. مطالعه این بافت نشان می‌دهدکه این مجموعه بر مبنای اصول معماری مدرن و با الگوبرداری از پروژه‌های خانه‌سازی غرب ساخته شده است. این بافت در حال حاضر به رغم علاقه ساکنانش به سکونت در آن از نظر کالبدی و جمعیّتی در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و ادامه چنین روندی می‌تواند حیات آن را به خطر اندازد. بر این اساس ارائه طرحی برای بهبود الگوی سکونت در این بافت مورد نظر بوده است .

 

موضوع پایان نامه: طراحی مسکن عقدا(دستیابی به الگویی بومی برای ساختار مسکن آبادیهای حاشیه کویر)

 نویسنده: الهام فلاح

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

معمار بومی، همواره به دلیل بهره¬گیری از امکانات محیطی و مصالح بوم آورد، استفاده از فنون ساخت محلی و همراهی با فرهنگ مردم، مورد توجه بوده است. به بیانی دیگر، معماری بومی تجلی دهنده ارتباط عمیق افراد با محیط زندگیشان می-باشد. علاوه بر این، استفاده مناسب از مصالح در دسترس در معماری بومی با ایجاد محیطی ارگانیک، هزینه ساخت را به عنوان مهمترین دغدغه ساکنان کاهش می¬دهد. با وجود این ویژگی¬ها که در بطن معماری بومی وجود دارد، امروزه در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور، با روش¬های سنتی ساخت، سرپناه امن و مناسب بنا نمی¬شود. ساخت و ساز با روش های نوین نیز، با مصالح و تکنیک¬های یکسان برای همه مناطق و بدون توجه به نیازهای مردم هر منطقه صورت می¬پذیرد. حاصل این امر ایجاد سرپناهی نسبتاً مستحکم، اما نا هماهنگ با بوم می¬باشد. از این رو، ارائه الگوی بومی مناسب ساختار بنا در مناطق مختلف کشور امری ضروری به نظر می¬رسد. در این راستا، چنانچه بتوان مصالح بومی و روش¬های سنتی ساخت را ارتقا بخشید و با توجه به اصول معماری بومی مناطق مختلف، فضایی در خور نیاز ساکنان به وجود آورد، علاوه بر تأمین مسکن مقاوم، ارزش¬های معماری بومی نیز حفظ خواهد شد. بستر مورد مطالعه این پژوهش آبادی¬های حاشیه کویر می¬باشد زیرا این محدوده به دلیل گستره نسبتاً وسیعی که در کشور دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. این تحقیق، معماری بومی را در کنار فنون ساخت مورد توجه قرار داده است و با در نظر داشتن مسکن به عنوان اصلی¬ترین نیاز بشریت، در صدد به دست آوردن راهکارهایی به منظور بهبود کیفیت ساختار آن می¬باشد. با توجه به مطالبی که بیان شد واژه ساختار در این پژوهش، حوزه فضا، کالبد و فنون ساخت را در بر می¬گیرد

 

موضوع پایان نامه: جایی برای سکوت طراحی مکانی برای آرامش و تماشای غروب آفتاب در ساحل غربی جزیره کیش

 نویسنده:فرید عابد

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

سکوت در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف، معانی متفاوتی دارد و با گذشت زمان این معانی تغییر کرده‌اند. این تفاوت‌ها ناشی از اختلاف دیدگاه انسان به موضوع سکوت و برداشت متفاوت از معنی آن است. این تفاوت‌ در مفهوم سکوت، اثر خود را بر هنرهای مختلف نیز گذاشته است. در این پایان‌نامه نقش سکوت و تفاوت آن در معماری و نقش آن در طراحی‌های مدرن در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در تاریخ ادبیات، عرفان و هنر، نشان داده است که سکوت از قرن‌ها پیش مورد توجه عارفان و هنرمندان بوده است و این موضوع کم کم در آثار هنرمندان از جمله نقاشان و موسیقیدانان به طور مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد. در اواخر قرن بیستم در معماری نیز به تبعیت از دیگر هنرها بخصوص موسیقی به مقوله سکوت توجه شده است. به‌گونه‌ای که روند طراحی برخی طراحان معماری را دگرگون کرد. این دسته از معماران تلاش کردند مفهوم سکوت را در قالب فضایی انسان ساخت مجسم نمایند. هدف این معماران نمایش سکوت و نوعی خلوص در آثارشان بوده است. با تبعیت از معماران فوق، در این پایان‌نامه تلاش شده طرحی متناسب با مفهوم جدید سکوت با عنوان جایی برای سکوت ارائه شود، که در آن چند ویژگی اساسی وجود دارد. اول ویژگی موسیقی و صدا است بدین معنا که وجود صداهای محیطی و خود خواسته ایجاد حس تعلق به مکان و آرامش درونی برای افراد شرکت کننده در محیط را ایجاد می‌کند. دوم کشف ابهامات است بدین معنا که به واسطه دیدهای متغییر انسان که با سکون در فضا حاصل می‌شود، لحظه‌های پیش‌رو غیر قابل پیش بینی و بنابراین محرک حس آرامش و ثبات در فضا می‌شود. سوم در روند طراحی به مکان و عناصر طبیعی محیط توجه شده است. بدنه اصلی کار برگرفته از موج دریاست.

 

موضوع پایان نامه: مجتمع اقامتی ماسوله

 نویسنده: محسن صالحی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

ماسوله با بافت ارگانیک و سیمای شهری منحصر بفرد و پیشینه تاریخی و ارزش های میراثی درخور توجه و آب و هوای معتدل و تنوع بسترهای زیست محیطی و فراوانی چشم اندازهای زیبای طبیعی و کوه و جنگل و قوت ها و فرصت های گردشگری بسیاری دیگر نتوانسته در جذب توریست موفق عمل نماید.

از مهمترین دلایل این عدم موفقیت انزوای ماسوله در شبکه استان و علت بعدی که موضوع این پروژه است کمبود فضاهای خدماتی ، تفریحی ، اقامتی در ماسوله می باشد . بدلیل این مشکلات مسافرین شهر تمایلی به اقامت در آن ندارند و تقریبا تمامی گردشگرها صرفا برای تفرج کوتاه مدت و چند ساعته در این شهر سفرمی کنند .

دراین راستا پروژه اقامتی ماسوله درسایتی بالای قلعه رودخان روبروی شهر ماسوله در ابعاد دویست متر طول و صد مترعرض در شیب کوه با اختلاف ارتفاع بیست و هفت متر  تعریف می شود، ومبنای طراحی این پروژه توجه به راه حل های ارایه شده در معماری ماسوله که از نوع برخورد آن با طبیعت ،اقلیم و ویژگی های اجتماعی،اقتصادی  نشات گرفته است .

 

موضوع پایان نامه: هتل ۵ ستاره

 نویسنده: نگین احمدی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

در این تحقیق طراحی یک هتل ۵ ستاره در شهر تهران واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران که در پهنه شمال شرقی شهر قرار گرفته شده است مد نظر است که برای این  منظور ابتدا به تعریف هتل و بررسی تکامل آن در طول تاریخ و همچنین انواع مختلف آن پرداخته شده است و پس از آن استاندارد و قوانین موجود برای طراحی و احداث هتل مورد بررسی واقع شده  است در ادامه شهر تهران و سایت مجموعه از  نظر اقلیمی و تاریخی  و بافت معماری و همچنین پتانسیل های مناسب موجود برای جلب گردشگر و امکانات طراحی هتل تحلیل گردیده است.

در قسمت بعد چند نمونه مجموعه ی  توریستی  داخلی و چند  هتل خارجی معرفی شده است و در پایان با توجه به مطالب جمع آوری شده برنامه های فیزیکی تهیه شده و پس از معرفی کانپست های طراحی، طراحی نهایی مجموعه هتل ها ارائه شده است.

 

موضوع پایان نامه:طراحی مرکز سرطان در کیش

 نویسنده: صدف حسینی طباطبایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۲

  چکیده:

سرطان بیماریست بسیار سخت و طاقت فرسا؛ این بیماری علاوه بر این که جسم بیمار را ذره ذره به سمت نابودی سوق می دهد، روح وی را نیز تحت فشار شدیدی قرار می دهد. این بیماری که سیاست، دین، مذهب، سن وسال، نژاد و ثروت را نمی شناسد، و افراد بی شماری را از لایه های مختلف اجتماع را درگیر خود کرده، امروزه به مشکلی جهانی تبدیل شده است؛  طبق آمار های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری مهلک باعث جان سپردن ۸٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ شده است. همچنین پیش بینی شده است که آمار سالانه ابتلا به سرطان، که در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۴ میلیون نفر اعلام شده بود؛ در طی دو دهه ی آینده به ۲۲ میلیون نفر برسد.

هدف اصلی این پژوهش یافتن ضوابط و معیار هایی برای طراحی فضاهای درمان سرطان می باشد که بیمار در آن، از نظر روانی احساس آرامش نماید، همان حس آرامش آشنایی که در خانه و در کنار عزیزانش تجربه می کند؛ زیرا پیش تر از این ثابت شده است که حفظ روحیه مثبت در طول روند درمان بیماری برای بیمار بسیار مهم و حیاتی ست؛ و در درمان نیز تاثیر به سزایی دارد .

در این راه خواهیم دید که معمار چگونه می تواند با استفاده از ابزار معماری به خلق فضایی بپردازد که علاوه بر پاسخگویی مناسب به عملکرد درمانی، محیطی را ارائه دهد که با کاهش استرس بیماران و سایر استفاده کنندگان از فضا، بر روح و روان آن ها تاثیری مثبت بگذارد.

به طور خلاصه، نتیجه این تحقیق نشان می دهد که رابطه بسیار مستحکمی بین روحیات و خلق و خوی بیماران مبتلا به سرطان و معماری محیط درمانی آن ها وجود دارد؛ همچنین می توان نتایج حاصل از این تحقیق را به صورت معیار هایی برای طراحی فضاهای درمان سرطان در آینده مورد استفاده قرار داد.

واژه های کلیدی: سرطان – درمان

 

موضوع پایان نامه: مرکز پژوهش و شناخت حیات وحش جزیره مینو

 نویسنده: محمد موسوی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

طراحی معماری در ترکیب با ارزشها و الزامات محیط زیست، یکی از دغدغه های اصلی برخی از معماران معاصر محسوب می شود. ایجاد یک مرکز پژوهشی و آموزشی به منظور شناخت حیات وحش خوزستان، در بستر طبیعت منحصر به فرد جزیره مینو، یکی از موضوعاتی است که اینک، سازمان منطقه آزاد اروند نیز، به ضرورت احداث آن پی برده است. شاید از این رهگذر، امکان برقراری یک رابطه دوسویه و متعادل کننده بین انسان و طبیعت، در این منطقه نمونه گردشگری فراهم شود.

سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان نهاد دولتی متولی اجرای برنامه هایی که در قانون چگونگی احداث منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند تعیین شده است، جزیره مینو را به عنوان پهنه استقرار عملکردهای گردشگری در نظر گرفته است. ویژگیهای محیط طبیعی جزیره مینو و طبیعت شکننده آن، خوشبختانه از هجوم ویرانگر توسعه افسارگسیخته کالبدی در امان مانده است و به اعتبار بستر روستایی جزیره، امکان حفظ و اعتلای این قطعه کم نظیر به عنوان قطب گردشگری طبیعی و روستایی خوزستان را دارد. توجه به جوامع محلی و روستایی موجود در جزیره مینو و تلفیق زندگی ساکنان جزیره به عنوان حامیان محیط زیست و حافظان ارزشهای طبیعی، با یک مرکز تحقیقاتی حیات وحش، زمینه ساز توانمندسازی این جامعه محلی و تداوم فعالیت مرکز خواهد بود.

مقوله معماری بومی و طبیعت گرا و طراحی وفادار به محیط زیست و تلاش برخی از معماران برای ایجاد آشتی بین انسان و حیات وحش، سابقه زیادی در کشور ندارد. تعداد اندکی از مراکز محیط زیستی، برای معرفی گونه های مختلف حیات وحش در کشور احداث شده اند.

 

موضوع پایان نامه: طراحی مسکن در مرحله ی علی قلی آقا

 نویسنده: فائزه آل صاحب

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۸

  چکیده:

موضع نوشتار حاضر طراحی مسکن در محله ی علی قلی آقا می باشد. این محله از محلات قدیمی اصفهان است که در مرکزیت شهر قرار دارد. هدف این نوشتار طراحی تعدادی مسکن به عنوان نمونه در بخشی از محله است تا در بستر انجام این پروژه از فاصله ای نزدیک تر به معضلات و محدودیت ها و شیوه ی طراحی مطابق با بافت محله قدیمی علی قلی آقا پرداخته شود. این رساله مشتمل بر ۴ فصل است. در فصل اول علت انتخاب موضوع و مطالعات مربوط به آن توضیح داده شده است.

 

موضوع پایان نامه: طراحی محله مسکونی در محله یک شهرک سعدی در شیراز با رویکردی روان شناختی- رفتاری : ایجاد حس امنیت

 نویسنده: مریم شایگان

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

شهرنشینی در چند دهه اخیر پویشی فراگیر بوده است. دامنه تحولاتی که در سطح ساختارهای اجتماعی و روابط و مناسبات جمعی در دوران جدید حیات شهر نشینی به و جود آمده، جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی را متاثر ساخته است اما امروزه مسئله عدم احساس امنیت در برخی از نقاط خصوصا برای کسانی که در شهرهای بزرگ وپر جمعیت زندگی می کنند پدیده ای ملموس و مشهود است.

در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان بروز بزهکاری، انواع آسیب های اجتماعی و جرائم به صورت یک مشکل اجتماعی حاد مطرح است که نه تنها سلامتی و امنیت جامعه را به مخاطره می اندازد، بلکه مسائل ومشکلات بی شماری را گریبانگیر جامعه می کند.در ایجاد چنین شرایطی عوامل مختلفی مانند عوامل اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش دارند.

این موضوع از همسایگی و محله آغاز می گردد که  امروزه در اکثر نقاط طراحی مناسب فضای محله به فراموشی سپرده شده و تاثیری که این فضای عمومی بر افزایش جرم می گذارد به نحوی است که خصوصیات کالبدی فضا حتی نوع جرم ها را هم تعیین می کند.یکی از مسائلی که در طراحی هر محله می بایست در نظر گرفته شود ، امنیت و بهداشت محیط است که رعایت این موضوع هم از نظر جسمی و هم روانی تاثیرات بسیار زیادی در شکل گیری و سلامت یک محله خواهد گذاشت.در این پایان نامه سعی شده است به نکات مثبت و منفی این موضوع پرداخته شود.

 

موضوع پایان نامه: بازآفرینی کاخ ناصری و طراحی مجموعه اقامتی – تفریحی

 نویسنده: ارشین آذرمی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۳

  چکیده:

بیان مفاهیم بهسازی، نوسازی، بازسازی پایه های نظریه این پایان نامه هستند. بررسی مشکلات و امکانات محلات کهن و اهمیت جنبه های کالبدی، عملکردی و فضایی آنها نیز در شکل گیری چارچوب نظری پایان نامه نقش داشته و مورد پژوهی بر روی بهسازی، نوسازی و بازسازی در کاخ ناصری شهرستانک متمرکز شده است.

برای رسیدن به نکات فوق، پایان نامه به بیان مفهوم فرسودگی و احیاء کالبدی-عملکردی پرداخته و نمونه های موردی تجارب خارجی و داخلی در مرمت شهری، نحوه برخورد و اقدامات آنها با محلات کهن را مورد مطالعه قرار داده است.

جمع بندی این مطالب با تکیه بر نظریه ساختارگرایی و سیر تحول استخوان بندی شهری به چارچوب نظری پایان نامه شکل داده است. چارچوب این کاربرد نظری در بهسازی، نوسازی، بازسازی مجموعه کاخ ناصری به ترتیب مراحل زیر انجام شده است:

    بررسی امکانات و مشکلات و ارایه راه حل

    ارایه ضوابط عملیاتی برای تحقق اهداف اصلی

    پیشنهاد گزینه های مختلف و ارزیابی آنها

    انتخاب گزینه نهایی

    ارایه طرح نهایی همراه با جزییات

کلید واژه : مرمت، اقامت، تفریحی

 

موضوع پایان نامه: طراحی بخش های فرهنگی – هنری و فضاهای جمعی مرکز گفتمان اکولوژیک در جزیره کیش

 نویسنده: رهام احمدیان

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۹

  چکیده:

تعریف واجرای پروژه‌ها در حوزه مسایل زیست محیطی و ارایه راهکارهای مختلف، نیازمند دیدگاه همه‌جانبه و کلان به مسایل است. ویژگی¬های منحصر بفرد جزیره کیش از سویی بعنوان یک عامل بالقوه رشد و توسعه محسوب      میگردد واز سوی دیگر، در صورت عدم رعایت ملاحظات زیست¬ محیطی و حساسیتهای موجود، می‌تواند بعنوان یک عامل بازدارنده برای توسعه به حساب آید.

از همین رو، لازم است به منظور هماهنگ کردن فرایند توسعه با ملاحظات زیست¬محیطی جزیره، قبل از هرچیز، برنامه¬ها و طرح ها از منظر مسایل اکولوژیک تدوین شوند.

در این میان ایجاد فضاهایی جهت برگزاری مراسم و سمینار ها و به طور کلی گفتگو در باره مسایل مهم اکولوژیک و تبعات آنها، امری ضروری به نظر می رسد. این فضاها علاوه بر اینکه پذیرای متخصصان و محققان در زمینه های مختلف علوم هستند توجه اکثریت عام جمعیت کشور را به مسایل درارتباط با مداخلات در طبیعت جلب خواهند کرد. توجه به این ابعاد خصوصا در جزیره کیش دارای اهمیت بسیار است چرا که این جزیره از نقطه نظر اکولوژیک مرکزی منحصر به فرد است. علاوه بر آن قرار داشتن در منطقه آزاد امکان دسترسی اتباع خارجی به این مراکز و حضور آن ها را در مراسم مختلف را تسهیل میکند.

گفتمان در حوزه مطالب مرتبط با طبیعت، اکولوژی و اکوسیستم علاوه بر نتایج مثبتی که در روند نزدیک شدن به “انقلاب صنعتی سبر”   خواهد داشت، تمرینی خواهد بود از مبانی دموکراسی که در آن طرفین از مواضع خود جدا شده و در تعاملی قرار می گیرند که در آن از تعصب خبری نیستو تنها ملاک انتخاب و قضاوت، منطق و مصلحت اکثریت است.

 

موضوع پایان نامه: باغ تأمل (طراحی باغ تأمل در جزیره ی کیش)

 نویسنده: آیدا بابا زاده

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۸۹

  چکیده:

در گستره زمان با ورق خوردن برگی از تاریخ زندگی بشر و در عالم خاکی؛ در گذار به هزاره ای دیگر انفجار حیرت انگیز ارتباطات همگام با سرعت یافتن فزاینده ی پیشرفن تکنولوژی در تمامی عرصه ها به سکنی گزیدن روز افزون آدمیان در کلان شهرها انجامیده: گذران عمر به ویژه برای شهروندان جوامع در حال توسعه و جهان سومی؛ در چنین مجتمع های زیستی به رغم بهبود کمی و با ظواهری چشم فریب در جهت ارتقا آسایش در قیاس با سادگی فروتنانه اما معنادار در گذشته چنان که می بینیم نتیجه ی عکس بخشیده .

زیستن در ازدحام پرهیاهوی نور و صدا هجوم رنگ و فشردگی حجم های عظیم پنجه در آسمان کشیده و دیگر جلوه های عصر ماشین نا آرامی و تنش های بسیاری به ارمغان آورده که در نهایت انسانی ناشاد ساخته است.

در این راستا تلاشی دوباره می باید تا از دیدگاهی نو راهی ایمن برای عبور از این ورطه باز سازیم. از این رو واکاوی هردو عامل اصلی به وجود آورنده ی بحران یعنی در ابتدا انسان در همه ی ابعاد وجودی اش و از دیگرسو جامعه ی بشری امروزی ضروری می نماید. اما از آنجا که واحد ساخت این جامعه همانا فرد فرد انسان ها می باشند شاید بهترین علاج از همان ابتدا پالودن ذهن آدمی از آشفتگی ها و مرهم گذاردن بر زخم های پیکره ی روانی اش و خلق دوباره ی انسانی شاد و سلامت متعهد و آرام  ایمن و با ایمان باشد. تا از این رهگذار اصلاح جامعه ی بشری و حل مسائل در هم تنیده ی آن هم به آسان ترین راه عینیت یابد.

بدین سان در جهت تحقق بخشیدن به این خواسته ی حیاتی در این رساله تلاش شده است تا نگاهی ژرف و ریشه ای بر شناخت همه جانبه ی انسان و درک مبانی تأثیرگذار بر ذهن پیچیده اش داشته باشد.

 

موضوع پایان نامه: موزه سایبر تاریخ خراسان

 نویسنده: ندا میرزایی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۱

  چکیده:

بی شک وجود موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی در اجتماع بسیار ضروری است.اما اینکه چرا امروزه در کشورمان با دارا بودن آثار ارزشمند ،انگیزه چندانی برای بازدید از موزه ها وجود ندارد سوالی است که همواره ذهن موزه داران را به خود مشغول ساخته است.

ما باید این واقعیت را بپذیریم که اکنون در آستانه ورود به زمانی قرار داریم که شاید انسان بتواند ظرفیت ذهنی و همچنین ظرفیت خلاقانه اش را افزایش دهد.

امروزه رشد تکنولوژی بر روی همه جنبه های آموزشی تاثیر گذاشته است و این تاثیرگذاری در تکنولوژی تعاملی نوظهوری با عنوان فضای سایبر بسیار مشهود است. واقعیت مجازی یا فضای سایبر یک فناوری است که به کاربر امکان می دهد در محیط شبیه سازی شده قرار گیرد . در حقیقت این یک تجربه ای است آن چنان واقعی و مجذوب کننده که فرد را به کلی دچار اشتباه می سازد.

در موزه تاریخ خراسان تلاش واقعیت مجازی برای آفرینش فضاهایی است که بسیار نزدیک به زندگی گذشته است. این کار سبب می شود تا بیننده به خوبی خود را در فضا و زمان گذشته احساس کند ودرعین حال آثار تاریخی از صدمات احتمالی در امان خواهند بود.

موزه سایبر برای آموزش معماری و بازدید از بناهای غیر قابل دسترس یا از میان رفته با همان حال و هوای تاریخی خود مناسب است .

این رساله سعی دارد که با معرفی آثار معماری, تاریخ تمدن خراسان , هنرها, آداب و رسوم و معرفی شخصیت ها ی این سرزمین به احیای هویت و حفظ تاریخ و معماری گذشته خراسان یاری رساند.

توجه به نیازهای زمانی جامعه از مهم ترین مولفه های جذب حداکثری مخاطب می باشد به همین دلیل موزه تاریخ در کالبدی مدرن به نمایش گذاشته می شود.

 

موضوع پایان نامه: طرح توسعه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به عنوان بخشی از طرح توسعه دانشگاه تهران و علوم پزشکی)

 نویسنده: عباس نجفی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ به عنوان نخستین دانشگاه مدرن ایران پای به عرصه دانش نوین کشور نهاد. طی حدود هشت دهه گذشته این مجموعه تغییرات بسیاری را بر خود دیده است و میزبان رخداد هایی شگرف در تاریخ معاصر ایران بوده است. دانشگاه تهران به عنوان نمادی از دانش و ترقی در کشور شناخته می شود. در جامعه بین المللی دانشگاه تهران واجد جایگاهی رفیع است. دانشگاه علوم پزشکی تهران اگرچه در ساختار مدیریتی و اجرایی به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محسوب می شود، اما همچنان بخش جدایی ناپذیری از مجموعه دانشگاه تهران است. دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به عنوان نخستین دانشکده ساخته شده در مجموعه پردیس دانشگاه تهران واجد ارزشی بی بدیل است. به دلیل افزایش تعداد دانشجویان طی سالیان متمادی و کاهش سرانه و کیفیت فضایی مقرر گردید املاک محدوده جنوبی بلوار کشاورز حدفاصل خیابان های ۱۶آذر و قدس به توسعه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص یابد.

چالش اصلی در این پروژه، تقابل دو مفهوم توسعه و حفاظت با یکدیگر بود. یکی با رویکرد حفظ بناها و آثار تاریخی، حداقل تغییر و مداخلات کالبدی در بافت و بناها را طلب می کرد؛ ولی دیگریبا ساختن بناها و ساختمان های جدید در بافت شهری و سایت مجموعه، سعی در وسعت بخشیدن به کاربری مورد بحث برای تامین فضاهای مورد نیاز داشت.راهکار مورد استفاده در این پروژه برای حل این تقابل، استفاده از معماری زمینه گرا بوده است. معماری که دل در گرو پتانسیل ها و ارزش های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بافت شهری اطراف و کاربری آموزشی دانشگاه دارد و در عین حال ساخت و ساز جدید و توسعه بناهای موجود را مذموم و ناپسند نمی شمارد.

 

موضوع پایان نامه: طرح توسعه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران

 نویسنده: البرز امیری

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

آیا بدون دخالت معمار می¬توان معماری کرد؟ نقش معمار در فرآیند معماری دقیقا چیست؟ رابطه معمار با زمینه معماری چگونه تعریف می¬شود؟ کدامیک در فرآیند طراحی موثرترند؟ آیا معمار را می¬توان جزئی از کل زمینه دانست؟ تفاوت معمار با سایر اجزای زمینه¬ساز چیست؟ اگر زمینه اثر معماری شخصیت می¬یافت و قادر به کنش می¬بود با خود چه می¬کرد؟ و آنچه او می¬کرد با آنچه ما به عنوان معمار می¬کنیم چه نسبتی می¬داشت؟ و

سوالاتی از این دست، همه تنها جنبه¬ای از ماهیت چندلایه معماری است. اما آنچه بیش از همه در تحقیق پیش رو مساله است، تبیین اهمیت توجه به زمینه به عنوان جامع¬ترین و مهم¬ترین عامل موثر بر اثر معماری است. مسلما در چنین جامعیت معنایی، زمینه بر خلاف تصور رایج تنها محدود به زمین نخواهد بود، بلکه بسیاری از عوامل انسانی و محیطی را در برمی¬گیرد.  به طوری که شاید بتوان گفت معماری، جز از مواجهه با زمینه برنمی¬آید. و از همین روست که اثر معماری جز در زمینه خود معنا نمی¬یابد. نادیده انگاشتن زمینه، نادیده انگاشتن خاستگاه معماری و حتی نادیده انگاشتن خود معماری است.  هر چه معمار با زمینه ارتباط بسیط¬تر و عمیق¬تری برقرار سازد، اثر معماری با زمینه یا اصطلاحا با خواستِ زمینه هم¬آهنگ¬تر است. معماری، جز احترام و برآوردن خواستِ زمینه نیست، که اگر خود قدرت ساخت می¬داشت، نیازی به دخالت انسان به عنوان معمار در این فرآیند نمی¬بود. همانگونه که طبیعت به عنوان کلی¬ترین زمینه، که در برگیرنده همه چیزهاست، در درون خود دارای هم¬آهنگ¬ترین نظام¬هاست. و چه بسا اگر دخالتِ اولینِ انسان در نظام طبیعت نبود.

 

موضوع پایان نامه: طراحی محور فرهنگی، از تئاتر شهر تا تالار وحدت

 نویسنده: سمانه مظفر

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

کلان شهر تهران در شرایط کنونی در عرصه شهری با چالش جدی روبرو است. هسته های اولیه این شهر به مرور تحت فشار قرار گرفته و عاری از ارزش های انسانی زندگی شهری شده است. در این شهر، خاطرات جمعی و عناصری که شکل دهنده خاطرات جمعی هستند، همواره در خطر بی توجهی و نابودی قرار دارند. در حالی که حفظ خاطرات و ایجاد فضاهایی که علاوه بر حفظ خاطرات گذشته، در شکل گیری خاطرات جدید نیز مؤثر باشند، در تعیین هویت شهروندان و معنا بخشیدن به فضاهای شهری اهمیت بسیار دارند.

عرصه های عمومی از عرصه هایی هستند که خاطرات افراد در آن ها شکل می گیرد. عرصه عمومی عرصه زندگی جمعی انسان ها و اشتراک با “دیگران” است. در عرصه عمومی است که انسان خود را در میان جمع باز می یابد و در وجه اجتماعی، وجود خود را عرضه می دارد. فضای شهری به عنوان یکی از انواع عرصه های عمومی، فضایی را در اختیار شهروندان یک شهر قرار می دهد که می بایستی به بسیاری از نیازهای آنان در این فضاها پاسخ داده شود.

خیابان و گذر به عنوان شکلی از فضاهای شهری که در تاریخ زندگی بشر همواره حضور داشته است، می تواند مفاهیم حیات واقعه ای، عرصه عمومی و فضای شهری را در خود متبلور سازد. تغییر خیابان ها از اشکال نا به هنجاری که امروز به خود گرفته و بازگشت به مفاهیم عمیق و بسیار مهم عرصه و فضا- مکان امری ضروری است. در گذشته در شهرهای ایران، فضاهایی عمومی وجود داشت که “راهوند” نامیده می شد و مردم در آنها به برگزاری مناسک اجتماعی می پرداختند. . در واقع این همان ارزش واقعی گذر و راه است که در گذشته متعلق به هر فضایی بوده است، به طور کلی هر مجموعه یا هر کاربرد شهری در محدوده خود می توانسته با راه ادغام شود و دارای یکسری ارزشهای فضایی گردد.

 

موضوع پایان نامه: طراحی ساختمان بلندمرتبه اداری-تجاری

 نویسنده: فرناز رحیمی نامی

 رشته: رشته مهندسی معماری

 سال انتشار: ۱۳۹۰

  چکیده:

فضاهای اداری و تجاری از جمله فضاهایی هستند که با توجه به نوع عملکردشان نقش حیاتی در اقتصاد و فرهنگ هر جامعه ایفا می کنند. افراد جامعه ساعات قابل توجهی از شبانه‌روز خود را در این فضاها سپری می‌کنند و گذراندن در این فضاها معمولاً در برنامه روزمره ما انسان‌ها قرار گرفته است، خواه برای تأمین نیازهای اولیه، خواه برای گذراندن وقت و شرکت در تعاملات اجتماعی. توجه به این‌گونه فضاها و معماری عملکردگرای آن‌ها می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت و بازدهی آن‌ها و در نهایت موجب آسایش و رفاه حال استفاده کنندگان این فضاها گردد.

با نگاهی به پیشینه فضاهای اداری و تجاری می‌توان به این نتیجه رسید که در گذشته بازارها و مراکز خرید از شریان های اصلی اقتصاد و فرهنگ شهرها به حساب می‌آمدند و علاوه بر داد و ستد، محلی برای مراوده و تعاملات اجتماعی به شمار می‌آمدند. امروزه این‌گونه مراکز به علت مشکلاتی از قبیل گرانی زمین، افزایش جمعیت، ترافیک، شلوغی شهرها و مسائلی از این قبیل به ساختمان‌های بلندمرتبه ای تبدیل شده‌اند که در جای جای شهرها تنها جوابگوی نیازهای منطقه ای مردم می‌باشد. توجه به استانداردهای معماری و خلق سبکهای جدید از قبیل معماری پایدار، معماری سبز، معماری پلان باز و … تنها راه برای بالا بردن بازدهی این فضاهاست.

این پروژه بر آن است تا مرکزی تجاری – اداری و در عین حال پویا برای استفاده کنندگان آن فراهم آورد و در عین حال به نقش بنیادین، حیاتی و اجتماعی این‌گونه مراکز در زندگی انسان‌ها بپردازد.

http://madsg.com/لیست-انتخاب-موضوع-پایان-نامه-مهندسی-مع/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۳