***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مسجد سنت پترزبورگ

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۲ ب.ظ


https://keysafar.com/tourism/مسجد-سنت-پترزبورگ/مسجد سنت پترزبورگ
امتیاز ۵/۵ از ۱ نظر
۴

۱۳۹۶/۰۱/۲۵

این مسجد که در شهر توریستی سن پترزبورگ روسیه واقع شده، و دارای پیشینه تاریخی و جایگاه ویژه در میان بناهای ساخته شده در اروپا می باشد. بخشی از جمعیت کشور روسیه و فرهنگ آن را جامعه اسلامی تشکیل می دهد. تخمین زده می شود از هر پنج نفر ساکنین شهر سن پترزبورگ، یک نفر مسلمان است و جمعیت مسلمان روسیه نیز چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر می باشد.

مسجد سنت پترزبورگ

اولین نماز در مسجد سن پترز بورگ

در سال ۱۹۰۶ میلادی یک قطعه زمین در شهر سن پترزبورگ توسط امیر عبدل احد (Emir Abdul Ahat) خان بخارا از نیکولاس دوم خریداری شد، سپس امیر عبدل احد در تاریخ ۳ فوریه سال ۱۹۱۰ شروع به ساخت مسجد کرد. اولین نماز این مسجد در تاریخ ۲۲ فوریه ۱۹۱۳ برگزار شد، اما ساخت بنا در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۲۰ به طور کامل به پایان رسید. همچنین نمازگزاران با تفکیک جنسیت در ردیف های مشخص و جایگاه مشخص (مردان در طبقه همکف و زنان در طبقه اول) عبادت می کنند.

مسجد سنت پترزبورگ

معمار مسجد سن پترز بورگ

مسجد جامع سن پترزبورگ که توسط معمار مشهور نیکلای واسیلیف (Nikolai Vasilyev) و همراهی مهندس استپان (Stepan Krichinsky) و نظارت الکساندر فون هوهن (Alexander von Hohen) با الگوبرداری از آرامگاه تیمور لنگ در سمرقند ساخته شد. تا سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان بزرگ ترین مسجد اروپا باقی ماند، اما اکنون در رتبه چهارم نسبت به سایر مساجد روسیه قرار دارد. مسجد سن پترزبورگ دارای دیوارهایی از گرانیت خاکستری و گنبدی به رنگ لاجوردی به ارتفاع ۳۹ متر با ۵۵ متر کاشی و دو مناره بلند است و نمای آن با خوشنویسی احادیث قرآنی تزئین شده و همچنین این مسجد دارای نمای ترکیبی از زیورآلات شرقی و موزاییک های آبی فیروزه ای است.

مسجد سنت پترزبورگ

رهبران کلیساهای ارتودکس روسیه در برابر فروش زمین به مسلمانان ایستادگی کردند و حتی روزنامه کولوکول (Kolokol) در سال ۱۹۰۹ متنی را به چاپ رساند که حاوی این پیام بود: "اگر مسجد مسلمانان ساخته شود یک فاجعه در روسیه رخ خواهد داد و ممکن است منجر به انقلاب شود."

مسجد سنت پترزبورگ

در سال ۱۹۲۴ رژیم کمونیستی بخش عمده ای از مسجد سن پترزبورگ را به یک انبار برای ذخیره سازی سیب زمینی، میوه ها و سبزی ها تبدیل کرد. در سال ۱۹۴۰ میلادی قسمت پایین ساختمان مسجد نیز بسته شد تا این که در ماه اکتبر سال ۱۹۵۶ در جریان بازدید احمد سوکارنو (Ahmed Sukarno) رئیس جمهور اندونزی، این مسجد مجدد افتتاح شد؛ اما در سال ۱۹۸۰ میلادی، مقامات شهر سن پترزبورگ به دنبال این بودند که فعالیت این مسجد را برای همیشه متوقف کنند، اما در این میان معاون رئیس جمهور که شخصی به نام میخائیل فیلونوف (Mikhail Filono) مسیحی بود، مانع از تخریب این مسجد شد، تا اینکه به دنبال نگرانی مسلمانان و کمک های داوطلبانه ساکنین مسیحی و یهودی شهر سن پترزبورگ برای بازگرداندن مسجد به وضعیت سابق مبالغی جمع آوری و کار بازسازی مسجد در سال ۲۰۰۳ با موفقیت انجام شد. چند سال پیش مسلمانان روسیه ماه مارس سال ۲۰۱۰ را به عنوان سالگرد ۱۰۰ سالگی مسجد سن پترزبورگ مشخص کردند.

مسجد سنت پترزبورگ

تاریخچه مسجد سن پترزبورگ

در روز جمعه در ایستگاه مترو (Gorkovskaya) صدها نفر را در وقت نماز مشاهده می کنید که به سمت مسجد سن پترزبورگ می روند؛ در این لحظه به هنگام ورود به دروازه اصلی مسجد نمایی خیره کننده از موزاییک های فیروزه ای و آسمان آبی و مناره های بلند و درخشش گنبد در زیر نور خورشید را مشاهده می کنید و چیزی که زیبایی آن را دو چندان می کند چهره حدود بیست و سه ملیت مختلف از تمام روسیه و خارج از روسیه است که همگی به شهر سن پترزبورگ آمده اند.

 مسجد سنت پترزبورگ

مسجد سنت پترزبورگ

دسته ها:




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵

نظرات  (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

تمدن بدلی bornos.blog.ir