***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

رشته هنر اسلامی

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۰۹ ق.ظ

  هنر اسلامی 

هنر اسلامی یا هنرهای مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق می‌شود که در جامعه مسلمانان رواج داشته ایت و تاثیر فرهنگ اسلامی و منطقه‌ای در آن به‌خوبی نمایان است. هنر اسلامی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید. اصطلاح «اسلامی» نه تنها به مذهب، بلکه به فرهنگ غنی و متنوع مردمانی که در سرزمین‌هایی که آیین اسلام در آن رواج دارد نیز اشاره می‌کند. هنر اسلامی غالباً عناصری سکولار را که توسط برخی از علمای اسلامی حرام شمرده نشده را نیز دربرمی‌گیرد. همچنین به‌آن دسته از مفاهیم و موارد هنری که در درون جوامع اسلامی تحت تاثیر عوامل منطقه‌ای و فرهنگ بومی به وجود آمده است نیز هنر اسلامی گفته می‌شود.
لازمه اینکه هنری اسلامی باشد این است که هم صورت و هم معنا مطابق با روح هنر اسلامی باشد یعنی هنرمند نه به واسطه مهارت در تکنیک، بلکه به واسطه سیر و سلوک خود در عالم معنی این اثر را آفریده باشد.

هنر اسلامی یا هنر های مسلمانان به بخشی از هنر اطلاق می شود که در جامعه مسلمانان رواج داشته است.

هنر اسلامی اغلب به خلق زیبایی با نقوش انتزاعی و استفاده از حروف متمرکز است.

ویژگی‌های هنر و فرهنگ اسلامی ایران در ادوار اسلامی ، زاده تلاش و فعالیت‌های هنرمندانی است که در دامن فرهنگ اسلامی پرورش یافته‌اند. ویژگی‌های فنی و زیبایی‌شناسی آثار دوران اسلامی همواره منطبق با جهان‌بینی هنرمند مسلمان بوده است.

هنرمند مسلمان در پی ایجاد تفاهم و تعامل میان صورت و معنا و برآوردن نیازهای مادی و معنوی انسان در مرحله آفرینش اثر هنری مهارت فنی را با معرفت دینی درمی‌آمیزد و بدین‌ترتیب اثر هنری ضمن دارابودن وجه مهم کاربرد، دارای وجه باطنی و مفاهیم دینی نیز می‌گردد. واژه‌ی سنت به مفهوم وسیع کلمه دین از دلالت‌های مهم نحوة حضور هنر ایران در دوران باستان و اسلامی به شمار می‌رود.

دروس پایه :

کارگاه طراحی پایه  مبانی هنر های تجسمی  آشنایی با هنر در تاریخ  هنر در تمدن اسلامی  بررسی هنر‌های اسلامی در دوره معاصر  آشنایی با فرهنگ و ادبیات ایران  انسان طبیعت طراحی  کارگاه عکاسی

دروس اصلی :

سیر تحول و تطور نقوش و نماد ها در هنرهای سنتی ایران  تحقیق در هنر های اسلامی ایران  هندسه نقوش در هنر های سنتی ایران  کارگاه طراحی سنتی  نمایش در ایران  شناخت و ارزیابی کاربردی هنر های اسلامی ایران  حکمت هنر های اسلامی  مبانی و مبادی اصول خطوط و خوش نویسی  تاریخچه کتابت  مبانی هنر و جلوه های آن در قرآن

دروس تخصصی :

کنترل کیفی و استاندارد هنر های اسلامی ایران  کارگاه طراحی سنتی - کارورزی

مطلوبیت های حرفه ای :

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد هنر اسلامی می‌توانند در سازمان‌هایی نظیر سازمان میراث فرهنگی‌، سازمان صنایع دستی ایران، اداره کل صنایع‌دستی در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، اداره کل موزه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارهای پژوهشی، تحقیقاتی بپردازند. همچنین می‌توانند با دایر کردن کارگاه‌های خانگی درآمد بهتری داشته باشند.

http://www.parsuniversity.ir/details.asp?id=850

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵