***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


مراقبت نفس مرحوم فشارکی

مراقبت نفس مرحوم فشارکی

مراقبه نفس یا مراقبت و مواظبت از نفس، یکی از موضوعات بسیار مهم در اخلاق و عرفان اسلامی بشمار می رود که در کنار مشارطه و محاسبه، از اصول تهذیب نفس و تخلق به اخلاق الهی محسوب می گردند.

مراقبه نفس یا مراقبت و مواظبت از نفس، یکی از موضوعات بسیار مهم در اخلاق و عرفان اسلامی بشمار می رود که در کنار مشارطه و محاسبه، از اصول تهذیب نفس و تخلق به اخلاق الهی محسوب می گردند. مربیان اخلاق و سلوک، مراقبت نفس را ششمین امر از مراتب مورد توجه سالک دانسته و معتقدند، سالک تا در موضوع مراقبه ممحض نگردد، ذکر و عبادت نیز تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

مراقبه نفس در یک بیان، عبارت است از اینکه انسان در تمام طول شبانه روز مراقب نفس خویش بوده تا به سمت غیر خدا متمایل نگردد. امام کاظم (ع) فرمود: « لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم فان عمل حسناً استزاد الله و ان عمل سیئاً استغفرالله منه و تاب الیه؛ (1) از ما نیست که هر روز به حساب نفس خود رسیدگی نکند. اگر کار خوبی کرده باشد از خداوند فزون‌تر بخواهد واگر بدی کرده با شد از خداوند آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه کند.»

 

قرآن کریم نیز توجه خاصی به امر مواظبت بر نفس مبذول داشته و در آیه 18 سوره حشر می فرماید: « یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون؛  ای صاحبان ایمان و دلهای بیدار تقوا داشته باشید و مراقب خویش‏ باشید که چه پیش می‏فرستید. باز هم تقوای الهی داشته باشید و بدانید که‏ خدا از همه کارهای شما آگاه است» (حشر/18). مفاد این ایه کریمه، بر اهمیت مراقبت نفس دلالت می نماید. در این آیه، اعمال انسان به منزله‏ کالا و متاعی در نظر گرفته شده که پیش فرستاده می‏شود و آدمی خود بعداً به‏ آن متاع ملحق می‏گردد،.

 

مرحوم استاد مطهری(ره) درباره جایگاه و اهمیت مراقبه و مواظبت بر نفس در نزد علما و اساتید اخلاق می فرمایند: « یکی از بزرگترین علمای اخلاق‏ اسلامی می‏گوید: " بزرگان و گذشتگان صالح ما را عقیده بر آن بود که هر کس اهل محاسبه‏ نفس نیست، یا اصلاً به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنکه عقل سلیم ندارد والا چگونه می‏شود کسی ایمان و اعتقاد داشته باشد به اصلی که قرآن می‏گوید اگر به وزن ذره‏ای انسان عمل نیک یا عمل بد داشته باشد در آن جهان آن عمل‏ را می‏بیند و به آن ملحق می‏شود و در عین حال بی حساب کالای عمل را پیش‏ بفرستد و نفهمد چه کرده و چه می‏کند؟ " پس ما اگر از نظر شرع و دین به این دستور بنگریم می‏بینیم که عمل‏ مراقبت و محاسبه نفس اختصاص به اشخاص معین و طبقه معین ندارد و اگر هم تنها از نظر عقل بنگریم باز می‏بینیم چنین است یعنی می‏بینیم وظیفه‏ محاسبه نفس یک وظیفه عمومی است.»(2)

 

شهید آیه الله قدوسی(ره) با بیان وجهی از مکارم اخلاق حضرت آیه الله العظمی فشارکی (ره)،ضمن نقل حکایتی از اهتمام ایشان بر کنترل و مواظبت نفس خود می فرمایند: « مرحوم حاج سید محمد فشارکى(ره) که استاد مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائرى (ره) بوده است، از افرادى بوده که در فضل بعد از مرحوم میرزاى شیرازى اول بوده است، و در این مساله هیچ کس شکى نداشته که بر دیگران مقدم است، مرحوم حاج سید محمد خودش نقل مى کند (این را من بواسطه جناب آقاى مرتضى حائرى از قول پدرشان نقل مى کنم، یعنى فاصله این قدر کم است )، ایشان فرمودند: من آن شبى که میرزاى شیرازى فوت شده بودند رفتم منزل، دیدم مثل اینکه در دلم نشاطى است، هر چه این در و آن در زدم جاى نشاط نبود، مرحوم شیرازى فوت شده است ،استاد و مربى من بوده است، اصلا عجیب و کم نظیر بوده است، مرحوم میرزا از جنبه هاى سیاسیت هم مرد عجیبى بوده است، جمع کرده بود بین استعداد عجیب و غریب و هوش ‍ عجیب و غریب و حافظه و چیزهاى دیگر.

 

مرحوم فشارکى گفته بود: مدتى من نشستم ببینم کجا خراب شده ؟ این نشاط مال چیست ؟ آخرش فکر کردم نکند چون همین روزها من باید مرجع بشوم، نشاط مال همان است، بلند شدم (آقا توجه کنید که چگونه مى پایند و مترصدند و نگاه مى کنند که این وسط یک دفعه اوضاع بهم نخورد، مرحوم فشارکى تا حد مرجعیت مطلقه آمده است، حالا هم لب پرتگاه است )ایشان شب را به حرم مشرف مى شود، در حرم متوسل مى شود و تا صبح درآنجا بسر مى برد، وقتى که به تشییع مى آید، او را دیدند با چشمهاى پرالتهاب که همه اش را مشغول گریه بوده و تلاش کرد تا زیر بار ریاست نرود و فرمود: به حرم مشرف شدم و از حضرت خواستم که این را از من دفع کند، دارم حس مى کنم که تمایل به ریاست دارم»(3)

 

در واقع می توان به صراحت اذعان نمود، که همه موفقیت ها و کامیابی هایی که علما و بزرگان دین در عرصه علم و عمل بدست آورده اند، در درجه اول مرهون مراقبت و مواظبتی بوده است که ایشان بر نفس خویش داشته اند.


پی نوشت‏ها:

1.محمد محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمه، تلخیص سید حمید حسینی ، ترجمه حمیدرضا شیخی،قم، دارالحدیث، ص 366

2.مرتضی مطهری،کتاب حکمتها و اندرزها، قم، انتشارات صدرا، ص 71 - 73

3.یادنامه شهید قدوسى، قم، شفق، ص 203

منابع:

میزان الحکمه

یادنامه شهید قدوسى

تهیه و فراروی: فربود، گروه حوزه علمیه تبیان

https://article.tebyan.net/255052/مراقبت-نفس-مرحوم-فشارکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲