***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر



آیت الله جوادی آملی: تبیین هنر معماری اسلامی در جوامع اسلامی ضروری است.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در این عرصه جهان دانی، جهان داری و جهان آرائی صحیح، جایگاه رفیعی در بینش اسلامی و تفکر دینی مسلمانان دارد و بر این اساس مسؤولیت سنگینی بر دوش ما قرار دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی انسان را موجودی جستجوگر و علاقه‎مند به کسب علم توصیف و عنوان کرد: در زمینه جهان دانی انسان باید با بینش و آگاهی کامل به کسب علم و دانش بپردازد و هر روز دریچه ای تازه از جهان علم را بگشاید.

وی جهان داری را وظیفه ای دیگر بر دوش انسان دانست و بیان داشت: در عرصه جهان داری نیز انسان باید با احساس مسؤولیت سنگین از آسیب رساندن به جهان پرهیز نماید به ویژه مسؤولان در جهان داری مسؤولیتی به مراتب سنگین‎تر دارند که باید با شیوه های دینی و اسلامی مورد ارزیابی قرار گیرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جهان آرائی نیز در نظام هستی و در نزد خداوند متعال دارای جایگاه والا و ارزشمندی است که در این زمینه معماری یکی از مؤلفه‎های مهم در جهان آرائی به شمار می رود و باید در این زمینه معماری اسلامی را مطابق با مبانی دینی مورد استفاده تاکید قرار داد.

وی افزود: خداوند در دین مبین اسلام شرایط زیادی برای ایجاد قبر به عنوان خانه مردگان در نظر گرفته است که بر این اساس قطعا شرایط خاصی را نیز برای خانه های دنیوی ارائه کرده که باید با شناخت کامل مبانی دینی و اسلامی در معماری اسلامی به این دستورات جامع اسلامی تحقق بخشیم.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که انسان دوست دارد در ظرف تمیزی آب بنوشد باید به زیبایی معماری و فضایی که در آن زندگی می کند نیز توجه داشته باشد همان گونه که در احادیث برخی از معصومین، انسان از زیستن در خانه های تاریک و نمور که سنخیتی با معماری اسلامی ندارد منع شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی رعایت مؤلفه‎هایی در معماری اسلامی برای کسب آرامش روحی و روانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: خانه های مسکونی از نظر اسلامی نباید به گونه ای طراحی شود که بتوان از منزل، داخل خانه های اطراف را به آسانی دید و یا دیگران بر درون خانه اشراف داشته باشند.

وی رعایت معماری اسلامی در ساخت و سازها را دارای اهمیت فراوانی دانست و افزود: در کنار زیباسازی خانه ها و سیانت از داخل منزل در معماری، اسلام برای استحکام نیز شرایطی را در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد: برای تحقق معماری اسلامی باید همه اندیشمندان حوزه و دانشگاه حضور یابند و از دیدگاه و نظرات آنان در جهت تبین معماری اسلامی استفاده کرد.

همچنین در پایان این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی به همراه شهردار قم اقدام به کاشت نهال کردند.

https://jaberdanesh.persianblog.ir/YYre4YkBJYuR5WBpYxxB-آیت-الله-جوادی-آملی-تبیین-هنر-معماری-اسلامی-در-جوامع-اسلامی-ضروری-است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۵