***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

ریزفضای طراحی هتل

جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۱۷ ق.ظ



ریزفضای طراحی هتل

فضاهای مورد نیاز هتل

فضاهای مورد نیاز هتل

هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند. به عبارت دیگر هتل یک مجتمع خدماتی است با هدف کسب درآمد که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند. این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

تقسیم فضاها :
ـ فضای خصوصی شامل : فضای اتاق ها
ـ فضاهای عمومی شامل : سرسرا، فضاهای سرو غذا و نوشیدنی، فضای ملاقات
ـ فضای پشتی شامل : آشپزخانه، رختشویخانه و فضای سرویس

طراحی با نور در هتل وزیرمجموعه‌های آن :
ایجاد کاربری ۲۴ ساعته، چند گانگی فعالیت‌ها و پیچیدگی فضاهایی که ممکن است همزمان چندین نقش را داشته باشند در طراحی هتل‌ها تمهیداتی را می‌طلبد که یکی از مهم‌ترین آنها نورپردازی است. در تلاقی معماری و طراحی داخلی، نورپردازی جایگاه ویژه‌ای دارد که گستره‌ی وسیعی از نیازها را پوشش می‌دهد. این نور است که به میهمانان خوشامد می‌گوید و به آنها احساس آرامش می‌دهد، گاهی نمودار تصاویر است، گاهی مشخص کننده‌ی موقعیت‌ها، گاهی هم حریم‌ها را از هم تفکیک می‌کند و اختلاف کاربری‌ها را مشخص می‌کند. ضمن آنکه به میهمانان کمک می‌کند تا در فضایی ناشناخته سیر کنند و به کشف و شهود بپردازند. هر بخش از فضای یک مهمان خانه یا هتل، ویژگی منحصر به فردی دارد که با توجه به آن می‌بایست نورپردازی خاصی صورت گیرد تا معرف آن مشخصه باشد. در ادامه به تعریف این بخش‌ها و چگونگی طراحی آنها با نور می‌پردازیم.

خدماتی
رخشور خانه ۷۶٫۲۳ ۲ ۱۵۲٫
مسئول خدماتی ۲۳ ۱ ۲۳
تعویض لباس ۳۰ ۲ ۷۰
آبدارخانه ۱۴ ۱ ۱۴
سرویس بهداشتی ۲٫۳۰ ۲ ۵
جمع آوری و تفکیک لباس های کثیف ۷۵ ۲ ۱۵۰
شست و شوی لباس های کثیف ۷۵ ۲ ۱۵۰
اتو کشیدن لباس های تمیز ۷۵ ۲ ۱۵۰
آشپزخانه
آماده سازی و پخت و پز غذاهای رژیمی ۸۵ ۱ ۸۵
آماده سازی و پخت و پز غذا ۸۵ ۱ ۸۵
شستشوی ظرف ۵۰ ۱ ۵۰
مسئول آشپزخانه ۳۰ ۱ ۳۰
انبار خشک ۶۵ ۱ ۶۵
سرد خانه زیر صفر ۴۵ ۱ ۴۵
سرد خانه مواد غذایی ۴۵ ۱ ۴۵
سردخانه لبنیات ۴۵ ۱ ۴۵
سردخانه گوشت ۴۵ ۱ ۴۵
موتور خانه ۷۵ ۱ ۷۵
بارانداز ۵۰ ۱ ۵۰
 
اقامتی
سوئیت یک نفره ۴۰ ۴ ۸۰
سوئیت دو نفره ۴۰ ۷ ۲۸۰
سوئئت سه نفره ۶۵ ۴ ۲۶۵
سوئیت چهار نفره ۷۵ ۱۰ ۷۵۰
سالن تلویزیون ۱۵۵ ۱ ۱۵۵
سالن ملاقات ۸۵ ۱ ۸۵
پرستاری ۲۵ ۵ ۱۲۵
سایت اینترنتی ۱۸۵ ۱ ۱۸۵
کتابخانه ۴۰۰٫ ۱ ۴۰۰
سلف ۳۸۵ ۱ ۳۸۵
سرویس بهداشتی ۳ ۸ ۲۴
درمانی
فیزیوپراپی ۴۵ ۱ ۴۵٫
الکترو تراپی ۴۵ ۱ ۴۵
مشاور ۹ ۱ ۹
اتاق استراحت ۱۵ ۲ ۳۰
سرویس بهداشتی ۱٫۶۹ ۸ ۱۳٫۵۲
نام فضا ها متراژ واحد متر مربع تعداد فضا ها متراژ کل متر مربع
اداری
مدیر ۱۵ ۱ ۱۵
معاون ۱۵ ۱ ۱۵
جلسا ت ۲۵ ۱ ۲۵
فضای انتظار ۱۰ ۱ ۱۰
کار گزینی ۲۰٫۶۴ ۱ ۲۵
آبدارخلنه ۱۵٫۶۱ ۱ ۲۰
اطلاعات ۹٫۹۷ ۱ ۱۰
مشاور ۲۳٫۹۵ ۱ ۲۵
پزشک ۲۲٫۱۶۲ ۱ ۲۴٫
نمازخانه ۴۵٫۸۷ ۱ ۴۵
کارشناس تغذیه ۱۸٫۹۹ ۱ ۱۸
کارشناس ورزشی ۱۹ ۱ ۲۰
بایگانی ۱۸٫۹۹ ۱ ۱۸
دبیرخانه ۱۹ ۱ ۲۰
سرویس ۱٫۵۰ ۴ ۶
رفاهی
سالن شب شعر ۱۸۵ ۱ ۱۸۵
آموزش سفالگری ۱۶۵ ۱ ۱۶۵
نمایشگاه ۴۲۵ ۱ ۴۲۵
استراحت ۹ ۲ ۱۸
سرویس                 ۱٫۵۰ ۶ ۹
ورزشی
استخر ورزشی ۳۲۰ ۱ ۳۲۰
استخر درمانی ۳۲۰ ۱ ۳۲۰
جکوزی        ۸۰ ۱ ۸۰
سونا بخار ۲۵ ۱ ۲۵
سونا خشک ۲۵ ۱ ۲۵
پزشک ۷ ۱ ۷
مسئول استخر ۹ ۱ ۱۰
رختکن ۲ ۱۸ ۳۶
دوش ۹۵ ۹۵
سرویس ۲ ۶ ۱۲
بوفه ۴ ۱ ۴

طرح پیشخوان لابی و دفاتر ادرای ، برای ایجاد واکنش مثبت میهمانان نسبت به هتل حائز اهمیت زیادی است . در حالیکه تمام میهمانان با پیشخوان لابی در ارتباط  می باشند ، بسیاری از مراجعه کنندگان با کارکنان بخش فروشگاهی و یا غذا خوری یا با معاونین مدیریت سرو کار دارند . بنابراین برنامه ریزی ، طراحی و تجهیز فضای اداری هتل نیز ، نیاز به توجه زیادی دارد که نباید کمتر از توجهی که نسبت به اتاق خوابها و فضاهای عمومی مبذول می گردد باشد. برنامه ریزی و طراحی داخلی فضای کار و استفاده از تجهیزات مناسب ، نه تنها برای روحیه و پشتکارکارکنان ، بلکه برای برداشت عمومی مردم از کیفیت و ارزش هتل ، بسیار ضروری است .

دفتردر هتل های سه ستاره  به دو قسمت تقسیم می شود :

  • پیشخوان لابی و دفتر لابی
  • مدیریت ارشد

۱-۶-۳-۲- پیشخوان ودفتر لابی

دفتر لابی بزرگترین بخش از چهار قسمت اصلی لابی بوده و بخشی است که میهمانان و مراجعه کنندگان بیش از همه با آن آشنایی دارند . این قسمت شامل فضاهای زیر است :

دفتر لابی ، قسمت پذیرش و صندوقداری را پشتیبانی می نماید . مساحت آن ، بین ۳/۰ الی ۵ /۰ متر، به ازای هر اتاق خواب متغیر است .

۲-۶-۳-۲- دفتر مدیر عمومی

مدیر عمومی اغلب در دید مردم قرار دارد و به پیشواز مقامات عالی رتبه رفته ، میزبان مراجعین خاص می شود .به همین دلیل دفتر و محوطه جلسه او ، تا حدودی شباهت با فضای عمومی پذیرش در سالن را پیدا می کند. در مواقعی که این امر صادق می باشد ، لازم است دفاتر بزرگتر طراحی گردیده و نیز در مکانی قرار داده شوند که ضمن حفض امنیت و ایمنی ، میهمانان بتوانند براحتی آن را پیدا کنند.

بعضی مدیران ارشد ترجیح می دهندکه دفاترشان در نزدیکی متصدی پذیرش قرار داشته باشد  در حالیکه بعضی دیگر بر اینکه مکان ایشان در نهایی ترین نقطه در عقب ، دور از فعالیتهای اداری و سروصدای ناشی از آن قرار گیرد ، اصرار می ورزند.

۷-۳-۲- فضاهای خدماتی پشتیبانی

نواحی خدماتی پشتیبان که بین ۱۰الی ۱۵ درصد از کل زیر بنای انواع هتلها را تشکیل می دهد ، بر قابلیت کارکنان در بخش خانه داری ، تعمیرات ، تاسیسات و خدمات غذایی و نوشیدنی به هتل تاثیرمی گذارد. فضاهای کاری آن شامل موارد زیر می باشد :

آماده سازی غذا و نگهداری آن

بار انداز، زباله و انبار عمومی

نواحی و فضاهای مربوط به کارکنان

رختشویخانه و خانه داری

فضاهای مهندسی و مکانیکی

۱-۷-۳-۲- آشپزخانه (آماده سازی غذا و نگهداری آن)

مساحت آشپزخانه و انبار آذوقه و نوشیدنی به تعداد غذاهای سرو شده ، تنوع غذا ها و برنامه تحویل مواد غذایی به هتل بستگی دارد . بعلت هزینه زیاد تجهیزات و انرژی، یکی از اهداف طراحی داشتن کوچکترین آشپزخانه ممکن در راستای اهداف عملکردی است . برای مثال در بسیاری از هتلهای مرکز شهری که بدلیل بهای بسیار زیاد زمین ، فضاهای آن بسیار گرانقیمت تمام می شود و اغلب غذا ها و خوراکیها همیشه آماده خریداری و در دسترس قرار دارند، باید از حداقل فضا بعنوان انبار آذوقه استفاده کرد. با توجه به اینکه تعدادی از آشپزخانه های کوچک ، بدلیل نزدیکی این فضاها به یکدیگر می توانند بخوبی فعالیت نمایند، پلان هتل های بزرگتر باید بصورتی باشد که جدایی انبار ، فضای آماده سازی غذا، اشپزی ، سرو غذا و فضای شستشوی ظروف را جبران نماید.

روش تقریبی تخصیص فضا ، بر حسب سطح کیفی هتلها متفاوت می باشد. بهر حال برای شروع ، مساحت آشپزخانه را بر حسب تعداد صندلیهای رستوران و سالن ضیافات و نیز تعداد اتاقهای خواب هتل تنظیم می نمایندو این اندازه را ، پس از بهتر مشخص شدن اماکن عرضه غذا و نوشیدنی اصلاح می نمایند. فرمول زیر مقدار فضای مقدماتی لازم را برای آشپزخانه تعیین می نماید .

 برنامه  فیزیکی فضاهای هتل

چک لیست با جزئیات کامل برای برنامه ریزی فضاهای هتل، برای یک هتل با۵۳ اتاق خواب

ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
۱- اتاق مهمانها و سیرکولاسیون طبقات ۲۸۲۱
دو نفره با تخت کینگ( ۲۲% ) ۷٫۵×۳٫۸ ۱۲ ۳۴۲
 دو نفره دو تخته  (۳۳%) ۷٫۵×۸/۳ ۱۸ ۵۱۳
سوئیت(۹ % ) ۷۰ ۵ ۳۵۰
معلولین (۳ % ) ۷×۴ ۲ ۵۶
سه نفره (۱۱%) ۸٫۳*۳٫۸ ۶ ۱۸۹٫۵
یک نفره یک تخته (۲۲%) ۲۵ ۱۲ ۳۰۰
۲- لابی ۲۰۰ متر مربع
پیشخوان ۲۵ ۱ ۲۵ متر مربع
انبار پادو ۵ ۱ ۵ متر مربع
تلفن ۲ ۱ ۲ متر مربع
فضای نشیمن ( ۵۰ نفر) ۲/۳ ۱۶۰ ۱ ۱۶۰مترمربع
کانون توجه ۵ ۱ ۵ متر مربع
۳ سرویس بهداشتی خانمها و آقایان  ۴۸متر مربع
توالت ها ۱٫۵ ۸ ۱۲
سیرکولاسیون و روشویی ۳۶
۴ نمازخانه آقایان و خانمها ۵۰ ۱۰۰متر مربع
۵ کافه تریا ۳۰ ۳۰متر مربع
۶- فضا های فروشگاهی ۵۲ متر مربع
آزانس مسافرتی ۱۲ ۱ ۱۲
عطریات ۱۰ ۱ ۱۰
غرفه عرضه شیرینی ، شکلات و امثال آن ۳۰ ۱ ۳۰
۷- رستوران ۳۸۳ متر مربع
فضای اصلی ( ۱۵۰ نفر) ۲۵/۲ ۵/۳۳۷ ۱ ۵/۳۳۷
بوفه سلف سرویس ۲۴ ۱ ۲۴
موسیقی زنده ۱۲ ۱ ۱۲
محل عرضه نوشیدنی ۱۰ ۱ ۱۰

 

ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
۸- بخش اداری ۱۴۰ متر مربع
مدیریت و کنترل ۲۲ ۱ ۲۲
منشی ۱۴ ۱ ۱۴
مدیر داخلی ۱۶ ۱ ۱۶
پذیرش و صوتی و تصویری ۴۹٫۵ ۱ ۴۹٫۵
اداری ۳۸٫۵ ۱ ۳۸٫۵
۹- آشپز خانه ۲۴۰متر مربع
فضای خدمات دهی به اتاقها ۸ ۱ ۸
دفتر سرآشپز ۱۰ ۱ ۱۰
انبار اذوقه های خشک ۲۸ ۱ ۲۸
یخچال غذاها ۲۰ ۱ ۲۰
انبار نوشیدنیها ۱۵ ۱ ۱۵
یخچال نوشیدنیها ۱۰ ۱ ۱۰
محل آماده سازی غذا ۱۵۰ ۱ ۱۵۰
۱۰- بارانداز ۶۰ متر مربع
بارانداز زباله ۲۲ ۱ ۲۲
بارانداز دریافت ۲۳ ۱ ۲۳
دفتر خرید ۱۲ ۱ ۱۵
۱۱- فضای کارکنان ۱۵۵ متر مربع
مدیریت کارکنان ۱۲ ۱ ۱۲
انبار وبایگانی ۶ ۱ ۶
کمک های اولیه ۸ ۱ ۸
توالت ( آقایان) ۵/۱ ۴ ۶
توالت ( بانوان ) ۵/۱ ۴ ۶
رختکن ۸ ۲ ۱۶
اتاق استراحت ۳۰ ۲ ۶۰
غذاخوری کارکنان ۴۰ ۱ ۴۰
نماز خانه ۳۰ ۲ ۶۰
۱۲- رختشویخانه ۱۳۰ متر مربع
اتاق ملحفه های کثیف ۱۰ ۱ ۲۰
ردیف نام فضا سرانه زیر بنا سطح واحد تعداد سطح کل
رختشویخانه ۱۰۰ ۱ ۱۱۰
۱۳- خانه داری ۸۰ متر مربع
خانه دار ۱۰ ۱ ۱۰
انبار ملحفه ۵/۴۶ ۱ ۵/۴۶
انبار روپوشها ۵/۲۳ ۱ ۵/۲۳
۱۴- مهندسی تاسیسات ۲۵۰ متر مربع
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ۱۱۰ ۱ ۲۵۰
۱۵ پارکینگ ۲۵ ۵۰ ۴۰۰متر مربع

 

 

۳-۲- طراحی فضاهای عمومی

مساحت لابی ، رستوران ها و سالن ها فضاهای جلسات و ضیافات و فضاهای ورزشی و تفریحی ، در هتلهای مختلف، تفاوت زیادی با هم دارند ( از مساحتی در حدود ۶درصد در هتل های ارزان قیمت تا ۲۰درصد در یک مرکز کنفرانس ) ، فهم دقیق این تفاوتها ، در بین انواع هتلها ، در موفقیت برنامه ریزی و طراحی یک پروژه بسیار مهم می باشد.

در جدول ذیل ، تفاوتهای اساسی فضاهای عمومی در انواع هتلها نشان داده شده است.

یک هدف کلی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای عمومی هتل این است که آنها در پیرامون لابی تجمع نمایند. این نوع چیدمان فضاها به گونه ای است که میهانان هتل بتوانند ،

طراحان باید اولویت هایی زیر را برای ورودی ها در نظر گیرند :

– ورودی اصلی به هتل

– ورودی به سالن های جشن و ضیافت

– ورودی به رستوران / پیشخوان عرضه نوشیدنی / سالن بازیها

– ورودی برای اتوبوس توریستها / فرودگاه

– ورودی برای سوئیت یا آپارتمان

۲-۳-۲-لابی :

عملکرد لابی ، علاوه بر معرفی شخصیت هتل ، بصورت فضای اصلی ارتباطی است که میهمانان را به سمت پیشخوان لابی ، آسانسورها ، اماکن عرضه غذا و نوشیدنی ، اتاقهای جلسات و ضیافات  مجموعه ورزشی و سایر فضاهای عمومی هدایت می کند ؛ این مکان برای میهمانهایی که مشغول گشت زدن می باشند  فضایی غیر رسمی برای اجتماع می باشد . یکی دیگر از عملکرد های لابی کانون کنترل است که در آن کارکنان بصورت بصری ،بر مسیر های دسترسی به هتل نظارت می نمایند.

در اغلب هتلها ، به ازای هر اتاق ۶/۰ تا ۹/۰ متر مربع فضا برای لابی در نظر گرفته می شود که شامل عملکرد های دور یا ارتباطات نمی شود .

جدول۱۵- عناصر لازم برای دکوراسیون اتاق خواب

مبلمان
قفسه بندیها میزتحریر،میز،توالت،میزها،صندلیها،پاتختیها،Headboard بالای تخت و قفسه تلوزیون
پوششهای پارچه ای رو تختی،پرده،روکش صندلی و میز،فرش
نور پردازی لامپهای کنار تخت و فضاهای نشیمن و میز تحریر
ملزومات آینه ها، کارهای هنری، گیاه،سطلها، زیر سیگاریها و جاچمدانی
نازک کاریهای اتاق خواب
کف معمولا از موکت به همراه یک لایه نرم برای پوشاندن کف استفاده می گردد.سوئیتها ممکن است دارای پارکت و در بعضی قسمتها مفروش باشند.
دیوار کاغذ دیواری قابل شستشو یا رنگ ارجحیت دارد.
سقف پوشش آکوستیک
درها چوب – توپر
چارچوب درها رنگ خورده برای مطابقت با درها و دیوارها
نازک کاریهای دستشویی
کف سرامیک یا کاشی
دیوارها کاشی، سرامیک یا مرمر
سقف رنگ
الکتریکی و مکانیکی
پریزها حداقل پنج پریز : دو عدد دم تخت، یکی برای میز تحریر، میز توالت و فضای نشیمن
کابل برای تلوزیون، تلفن، آزیرحریق و سایر سیستمهای ارتباطی
مکانیکی سیستم تهویه متبوع با طرح اتاق تلفیق می شود، دستشویی دارای سیستم تهویه
ایمنی در برابر حریق حداقل یک سنسور تشخیص دهنده دود و گرما و یک آبفشان در هریک از اتاقهای خواب

ماخذ: برنامه ریزی و طراحی هتل ، نشریه ۱۴۳- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

پذیرش ، صندوق وسرپرستی :

الف – فرانت آفیس :   

محل اولین برخورد مسافرین در موقع ورود وآخرین برخورد آنان در موقع خروج است.یعنی کار مسافرین از این قسمت آغاز می شود ودر اینجا نیز پایان مـی پذیرد .

فرانت آفیس که قسمتی از لابی را اشغال نموده ، شامل مهمترین وپر مسئولیـت ترین قسمت هتل می باشد .حسابداری ،کارگزینی وبه طـور کلی کار دفتـری واداری هتل در پشت فرانت آفیـس تمرکز یافته ،ودفتر مدیریت هتل نیــز میتواند در این محل قرار گیرد. مجموعه این تشکیلات کــه کار آنـها با هــم ارتباط دارد ،به منزله عروق اصلی سیستم گردش کار هتل محسوب می شـــود . از اینرو ضعف هـر یـک از این تأسیسات موجب نارسایی وناهماهنگی کلیه کارهای هتل خواهد بـود وچنانچه درارقام وآمار و صورتحساب ها ، هرنوع اشتبـاهی رخ دهد ، نظام کلی کاررا نامتعادل خواهد ساخت . وبی دقتی و سهل انگاری هر یک از مسئولان وکاکنان فرانت آفیس می تواند کلیه قسمت هـا را دچار زحمت ساختــه وبا مشکلات فراوانی روبرو کند . با توجه به این مسأله ،عمل هر یـک ازمسئولان این قسمت ، باید درست ودقیق انجام گیرد تا نتیجه حاصله از مجموع کارها ، مورد اعتماد وقابل تأیید باشد .علاوه بر صحت عمل ،حسن اخلاق ورفــتار وکردار کارکنان فرانت آفیس ، باید مسافران را مجذوب سازد تا شیفتــه محبت آنان گردند ، زیرا درآمد اصلی هتل ها از فـروش اتاق وجلب مشتری تأمین می شود .اگر محیط وفضای فرانت آفیس برای پذیرش و سرعت عمـل وسهولت کـار مسافرین ، شایسته و مناسب باشد ، درموفقیت هتـل داران تأثیر عمیق وبسـزائی خواهـد داشت .

روی این اصل ، باید از مهندسان وآرشیـتکت هـا انتظار داشت تا ضمن اینکــه سرمایه هنگفتی بـرای احداث هتل و انواع مخارج متفرقه آن به مصرف می رسـد ، در طرح نقشـه لابی وفرانت آفـیس و رسپشن ،ذوق وتدبیر وسلیقـه وعوامل دیگرتخصص را بکار گیرند تا این قسمت چشمگیر هتـل ،طوری طراحی و ساخته شود که امرپذیرش وفروش اتاق ها ،ارتباط لازم بین قسمت ها ، در نهایت سرعت ونظم وترتیب بدون سرگردانی صورت پذیرد وتمشیت امور میهمانان بــه هــر تعداد کـه باشند از نظر وسعت وفضای کافی ، از حوصله وظرفیت فرانت آفیس خارج نباشد .در این صورت ،فکر هتلداران از جهت حسن جریان کار در قسمت مهم هتل آسوده خواهد بود .

ب- میز رسپشن :

میزرسپشن ،جلوی فرانت آفیس قرار می گیرد . البته نمی توان آن را مـلاک وشاخص بزرگـی وکوچکی ومقیاس برای تعیین درجه اهمیت دانست زیـرا یــک هتل کوچک ۷۰ اتاقه نیز میتوانـد مانند یک هتل ۲۰۰ اتاقه ، رسپشن کامـل ومجهزی داشته باشد . آنچه درموردرسپشن مطرح است این است کـه باید پــیش بینی لازم به عمل آید که در فصل کثرت کار هتل و زیادی تعداد مسافران ایـن قسمت ، استعداد وظرفیت پذیرش مسافران را داشته باشد .

میز رسپشن به چند قسمت تقسیم می شود :

   ـ قسمت رسپشن

       ـ اطلاعات

      ـ صندوق

الف- قسمت رسپشن مسئول فروش اتاق می باشد .این قسمت باید در پـر کردن کــارت ورود مسافران ،اقدام نماید و اسم مسافر را بر روی رک اطلاعات و رک اتاق قرار دهدو نسخه ای نیز بـــه تلفنخانه ارسال داردوحسابی به نام مسافـــر بازکننده رک اتاقهاجلوی قسمت فروش اتاقها واطلاعات قرار می گیرد .

ب- قسمت اطلاعات ، محل نصب کلیدها می باشد . مسئول دادن کلیـد اتــاق به مسافران ودریافـت مجدد آن است و نیز رساندن پیغامها وتلگرافها به مسافران را به عهده دارد .  این قسمت بایـــد مرتب ودقیـــق باشد تا پیغامها به موقع به دست میهمانان ذیربط برسد ودر قرار دادن کلیدها در محل خود اشتباهی رخ ندهد .

ج- قسمت صندوق ، به رسپشن متصل است . فقط شیشه کوتاهی ، حد فاصل ایـن قسمت می باشد چون صندوق و رسپشن به طور دائم با هم ارتباط دارند ، دریچه ای بین این دو قسمت وجود دارد .

کلمات کلیدی:

-ریزفضای طراحی هتل

-طراحی هتل.فضاهای مورد نیاز هتل

-برنامه ریزی فیزیکی فضاهای هتل

-ضوابط و اصول طراحی هتل

-ریز فضاهای هتل.ریز فضا و مطالعه ی هتل

-ظوابط طراحی هتل

-آخرین بروز رسانی پنج شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ – به درخواست یکی از کاربران

https://online-architect.ir/ریزفضای-طراحی-هتل/


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۵