به گزارش افکارنیوز، پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زیر ساخت‌های عمرانی صبح امروز به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.

در این نشست مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در سخنانی اظهار داشت: متروی کشور یکی از افتخاراتی است که باید به آن بالید.

وی افزود: قدرت مهندسی بومی در ساخت مترو کارهای فوق العاده‌ای انجام داده به نحوی که از سخترین پوسته ها و نرم ترینزمین ها عبور داده شده است.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: مترو در شرایط تحریم و با استفاده از مهندسی ایران ساخته شد به نحوی که امروز ۳ میلیون مسافر را جابجا می کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل به واگن های جدید نیاز است، تصریح کرد: اگر بتوان با فراهم کردن شرایطی واگن هایی که ۵۰ درصد آن در داخل کشور ساخته می‌شود را به خط ناوگان مترو اضافه کرد و تعداد واگن ها را به ۲ هزار واگن رساند آنگاه می توان  زمان توقف قطار در ایستگاه را به ۳ الی ۴ دقیقه کاهش داد.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتقال جمعیت از روستا به شهرها کار صحیحی نیست گفت: با توجه به ضرورت، ۳۸ شهر جدید در کشور ایجاد شد که ۱۷ مورد آن جهت تامین مسکن کم درآمد ها بوده است.

رئیس کمیته زیر ساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی با اشاره به رشد چشمگیر پارک‌های ساخته شده پس از انقلاب گفت: قبل از انقلاب در تهران کمتر از ۱۰۰ پارک وجود داشت اما اکنون تعداد پارک ها به ۲۱۳۵ پارک رسیده است و از ۲ متر مربع فضای سبز در سال ۵۷ به ۱۶.۲۴ متر مربع رسیده ایم.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب در سطح کشور پارک جنگلی وجود نداشت اما اکنون ۲۷۰ پارک جنگلی در سراسر کشور وجود دارد.

چمران با اشاره به گسترش طرح جامع شهری در همه استان ها گفت: طرح جامع شهری برای اولین بار در سال ۴۹ در تهران تهیه شد که نویسندگان و مشاوران آن از کشورهای خارجی بودند اما اکنون ۱۱۴۸ شهر ایران دارای نقشه جامع شهری است به نحوی که در سال ۸۲ برای اولین بار در تهران طرح جامع راهبردی نوشته شد و در حال گسترش به سایر کلانشهر ها است.

وی افزود: طرح هادی که برای توسعه روستاها نوشته شده در اغلب روستاها اجرا شده است.

رییس سابق شورای شهر تهران با اشاره به نظارت جدی بر ساخت ساختمان ها پس از انقلاب گفت: طرح استاندارد سازی ساختمان که بسیار امری ضروری است توسط شرکت های مهندسی تخصصی انجام می شود.

چمران ادامه داد: در حوزه فنی و محاسبات ساختمان نه تنها کمبود نداریم بلکه علاوه بر حرکت خوب انقلاب امروز با همه کشورها در این حوزه رقابت می کنیم.

رئیس کمیته زیر ساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی با توجه به نیاز جامعه به مسکن گفت: در ارتباط بامسکن تحرک ویژه ای پس از انقلاب شکل گرفت که در بخش مسکن روستایی این پیشرفت چشمگیر بود.

چمران گفت: مسکن مهر توانست حرکت خوبی را برای مردم کم در آمد ایجاد کند و در اغلب شهرها و روستاها مشکل مسکن را حل کند.

خروج مستشاران خارجی از صنعت هوایی، دستاورد انقلاب است

در ادامه این نشست حسین قنبری، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده صنعت هوایی اظهارداشت: صنعت هوایی باتوجه به تاثیر بر سایر عرصه‌های بشری دارای اهمیت فراوانی است که با وقوع جنگ های جهانی اول و دوم شاهد رشد و پیشرفت بسیاری در این عرصه بوده ایم.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی در ایران دارای عمر مفید ۸۰ ساله است، تصریح کرد: این صنعت دارای عمر ۴۰ ساله قبل و ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی است که در دوره اول طی سالهای ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ شاهد وسایل پرنده، احداث فرودگاه در شهرهای مختلف و رشد حضور مستشاران آمریکایی و انگلیسی بودیم.

قنبری گفت: طی سالهای دوره اول، تمامی تصمیم گیری های مهم صنعت هوایی توسط خارجی‌ها صورت می‌گرفت و نیروهای ایرانی در حد تکنسین و در حد سطوح مقدماتی آموزش می‌دیدند و حتی در برخی مواقع در مواجه با این علم، ترسانده می شدند.

رئیس دانشکده صنعت هوایی با اشاره به اینکه این وضعیت تا پایان دوره اول و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، گفت: در دوره دوم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت و آموزش و تربیت نیروهای بسیار بودیم و توانستیم در تمامی رشته های هوا و فضا به تربیت و آموزش نیروهای انسانی در بخش های نظامی و غیرنظامی بپردازیم.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و ایجاد شرکت های دانش بنیان، امروز ساخت انواع شبیه سازهای پروازی، سیتم های راداری و سیستم های سوییچ، توسط نیروهای متخصص داخلی صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که کشور تحت تحریم های شدید قرار دارد.

قنبری گفت: کلیه فعالیت های نصب، راه اندازی و طراحی سیستم های پروازی امروزه توسط متخصصین داخلی صورت می گیرد و در سالهای بعد از انقلاب، تعمیر و نگهداری هواپیماها که قبلا توسط خارجی ها صورت می گرفت، توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می گیرد.

حق مردم است که در جریان دستاوردهای اجرایی انقلاب قرار گیرند

سید منصور رضوی معاون سابق رییس جمهور و عضو شورای شهر اول نیز در پانزدهمین نشست شنبه های انقلاب پ طی سخنانی اظهار داشت: موضوع خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بحث مفصلی است که تا کنون به طور شایسته به مردم اظلاع رسانی نشده است.

وی افزود: حق مردم است که در جریان خدمات و دستاوردهای اجرایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به همان میزان تکلیف اطلاع رسانی بر عهده دستگاه های اجرایی است.

عضو شورای اول شهر تهران ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست شنبه های انقلاب تصریح کرد: این سلسله نشست ها چند خاصیت دارد؛ اول اینکه عموم مردم در جریان خواسته‌های خود قرار می گیرند و دوم اینکه نسبت به وضعیت آینده خود آگاه می شوند.

مترو دستاورد بزرگ عمرانی انقلاب اسلامی است

عبدالله پور معاون شرکت بهره برداری مترو نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی اظهار داشت:  صنعت مترو کاملا بعد از انقلاب ایجاد شده است؛ مترو تهران هم اکنون جز ۲۰ مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود

.وی افزود: افرادی که سکان دار هدایت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند

وی با بیان اینکه مترو تهران دارای ۲ بخش ساخت و بهره برداری است گفت: در بخش ساخت مسئولیت تولید مترو و ایجاد واگن و تامین تجهیزات صورت می گیرد و در شرکت بهره برداری نیز از سال ۸۶ مسئولیت بهره برداری از خطوط صورت گرفته است که در این بخش به سایر شهرهای کشور نیز مشاوره داده می شود.

عبدالله پور با بر شمردن دستاوردهای ۲ دهه متروی تهران گفت: در حال حاضر این مترو دارای ۱۱۶ ایستگاه، بیش از ۱۲۵۰ واگن است که روزانه ۱ میلیون ۶۰۰ هزار مسافر را جابجا می کند که در مجموع رقمی بالغ بر ۳ میلیون سفر در روز می شود.

عضو هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه این مترو دارای ۵ خط فعال است که اخیرا بخش از خط ۷ نیز به بهره برداری رسیده است افزود: ۱۰ هزار پرسنل در کلیه خطوط مترو در حال فعالیت هستند که ارزانترین بلیت را در میان خطوط مترویجهان داراست.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا پایان سال ۹۷ خط ۶ و ۷ مترو نیز به بهره برداری برسد تا در مجموع متروی تهران به  بیش از ۳۰۰ کیلومتر خظوظ ریلی دست یابد.

عبدالله پور در پایان خاظر نشان کرد: ترافیک و آلودگی هوا معضل کلان شهر تهران محسوب می شود که گسترش و فعالیت مترودرمان آن خواهد بود.

توسعه زیرساخت‌های عمرانی در کشور شگفت‌انگیز است

سید جواد هاشمی فشارکی دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ و استقرار پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، واقعه ای شگفت بود که نه تنها در سطح ملی باعث ثمرات و برکات فراوانی شد بلکه در عرصه بین المللی نیز طلوع بشارت آزادگی و آزادی را برای همه مستضعفین جهان به ارمغان آورد و موجب دلگرمی آنان شد.

وی افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب، دشمنان مردم و نظام با همکاری ایادی و پیاده نظام داخلی خود که عمدتا منافقین و وابستگان رژیم منحوس پهلوی هستند، سعی در زیر سوال بردن دستاوردهای ارزشمند و عظیم نظام مبارک جمهوری اسلامی دارند و در پی آن به دنبال گسترش روحیه یاس و ناامیدی در سطح عموم کشور به‌ویژه نسل جوان و تاریک نشان دادن وضع آینده کشور هستند.

هاشمی فشارکی گفت: از آنجا که بخش زیرساختها، اعم از زیرساخت های عمرانی، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت، فرهنگی، نظامی و ... یکی از مهمترین بخش های اثر گذار در پیشرفت اقتصادی کشور بوده و عملکرد سایر بخش های اقتصادی و اجتماعیو حتی فرهنگی کشور بدان وابسته است و از طرف دیگر نقش اساسی در رفاه عمومی، آسایش مردم و ارتقاء کیفیت زندگی آنها دارد؛ در این نشست شنبه‌های انقلاب تلاش شد تا به بخشی از مهمترین دستاوردهای نظام در حوزه زیرساختها به صورت مقایسهای و به اختصار پرداخته شود.

این استاد دانشگاه در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل گفت: پس از انقلاب اسلامی پروژه ساخت شبکه عظیم بزرگراهی در کشور به طول بیش از ۱۶۰۰۰ کیلومتر آغاز شد و تمام مناطق کشور بخصوص کلانشهرها را به هم متصل نموده است.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در کشور احداث شد که این آمار قبل از انقلاب و در سال ۵۷ به میران  ۴۶ هزار کیلومتر راه بوده است و نشان از  افزایش ۶ برابری کل راه های کشور می‌دهد به نحوی که تمام ۱۲۴۵ شهر و ۶۱ هزار روستا را به هم مرتبط شده است.

دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  ادامه داد: افزایش ۵۰۰ برابری راه آسفالته روستایی با رسیدن از ۲۰۰ کیلومتر در سال ۵۷ به ۱۰۷ هزار کیلومتر در سال ۹۵ بیانگر سرعت بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران در تکمیل زیرساخت حمل و نقل کشور دارد.

وی با اشاره به بومی شن فناوری های عمرانی در حوزه حمل و نقل گفت: پس از انقلاب طول تونل های جاده ای ساخته شده به ۱۵۷ هزار متر افزایش یافت و بیش از ۳۰ برابر شد. ساخت بیش از ۳۵۵ هزار پل نیز از برکات جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس حوزه زیرساخت با اشاره به اینکه کشور ایران از یک واردکننده محض واگن و لوکوموتیو در قبل از انقلاب به طراح و سازنده واگن و لوکوموتیو در سال های بعد از انقلاب تبدیل شده است، گفت: طول خطوط ریلی کشور در بازه زمانی ۳۷ ساله نسبت به میزان خطوط ۶۲ ساله قبل انقلاب افزایش۳ برابری داشته است و میزان آن از ۴۵۶۷ کیلومتر به ۱۳۴۳۷ کیلومتر رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به ساخت و توسعه مترو در همه کلانشهرهای کشور با توان مهندسین داخلی تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که رتبه ۲ جهان از نظر سرعت ساخت، رتبه ۹ جهان از نظر تعداد خطوط، رتبه ۸ جهان از نظر جابجایی مسافر در حوزه مترو برای ایران به ثبت رسیده است، در حالی که بسیاری از کشورها از بیش از ۵۰ سال پیش اقدام به ساخت مترو کرده اند.

وی در خصوص دستاورد های انقلاب در حزوه حمل و نقل هوایی گفت: ایران از یک کشور ۱۰۰ درصد واردکننده هواپیما، حتی هواپیماهای سمپاشی به سازنده انواع هواپیماهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تعداد فرودگاه های کشور با دانش و توان مهندسی شرکت ها و مهندسین داخلی از ۳۲ به ۵۴ فرودگاه افزایش یافت به نحوی که به استاندارد شعاع ۲۵۰ کیلومتری دسترسی به فرودگاه دست یافته ایم.

هاشمی فشارکی در ادامه بیان دستاورد های حوزه زیر ساخت در بخش حمل و نقل دریایی اظهار کرد: ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور در سال های بعد از انقلاب رخ داده است.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت های انرژی و تولید گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۳ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب شرب سالم قرار گرفته است، این در حالی است که در سال ۵۵ حدود ۸۰ درصد روستاها فاقد تاسیسات لوله کشی بوه اند.

وی تشریح کرد: ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار و ۹۹.۵ درصد روستاهای زیر ۱۰ خانوار بعد از انقلاب برقدار شده است؛ در حالی که این میزان در سالهای قبل از انقلاب صرفا ۷ درصد بود.

این کارشناس حوزه زیرساخت افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط هر روز برای ۴ روستا برق رسانی شده است بطوریکه امروزه تعداد روستاهای برقدار شده با ۱۳ برابر افزایش از ۴ هزار روستا به ۵۷ هزار روستا رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور گفت: تعداد شهرهای گازرسانی شده از ۹ شهر قبل از انقلاب به ۱۰۸۳ شهر در سال ۹۵ نشان از رشد ۱۲۰ برابری در این حوزه است. همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده از ۱ روستا قبل انقلاب به ۲۳ هزار روستا در سال ۹۵ رسیده است.

وی ادامه داد: ایران از یک واردکننده به تولید کننده تمام عیار تجهیزات گازی و پالایشگاهی تبدیل شده است به گونهای که هماکنون ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز گازرسانی و ۸۰ درصد اقلام پالایشگاهی در داخل کشور تولید میشود.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه سد و منابع آبی گفت: با رشد ۳۰ برابری سدهای مخزنی کشور بعد از انقلاب و رسیدن تعداد آنها از ۱۳ سد به حدود ۴۰۰ سد بزرگ در سال۱۳۹۵، آبهای هرز و بلااستفاده کشور در خدمت صنعت، کشاورزی و شرب مردم مدیریت شده است.

وی با اشاره به دستیابی ایران به فناوری ساخت سکوهای نفتی عظیم در کشور و خودکفایی در این زمینه گفت: ایران از یک کشور نیازمند به ساخت پالایشگاه توسط بیگانگان به سازنده پالایشگاه های مدرنی همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس تبدیل شده است، تا حدی که اقدام به ساخت پالایشگاه در کشورهای خارجی مینماید.

هاشمی فشارکی با اشه به فراتر رفتن میزان تولید بنزین از مصرف آن در کشور گفت: در حالی که متوسط مصرف روزانه بنزین ۸۴ میلیون لیتر محاسبه شده، تولید بنزین در پالایشگاههای کشور ۹۰ میلیون لیتر است که در حقیقت خودکفایی بی نظیری در تولیدبنزین عملا اتفاق افتاده است.

وی گفت: ایران با دستیابی به فن آوری و دانش کامل چرخه سوخت هسته‌ای در ردیف پنج کشور برتر جهان قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه زیرساخت گفت: طی سالهای بعد از انقلاب با ساخت و راه اندازی نزدیک به ۱۰۰۰ شهرک صنعتی در سراسر کشور زمینه توسعه صنایع کوچک و تولید انواع کالاهای ایرانی فراهم شده است.

این استاد دانشگاه در خصوص دستاورد های انقلاب در حوزه زیرساخت های ارتباطات گفت: با ایجاد زیرساختهای تلفن ثابت در کشور، حدود ۹۰ درصد روستاهای کشور از نعمت ارتباط تلفنی برخوردار شده اند. که از این میزان، ۵۴ هزار و ۲۸۶ روستا دارای ارتباط  و ۴۸ هزار و ۳۳ روستا دارای تلفن خانگی شدند.

وی افزود: با افزایش  ۱۰۴ درصد ضریب نفوذ تلفن همراه و دایری این شبکه به ۸۳ میلیون خط فعال در کشور رسید که کل پهنه سرزمین ایران تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته است.

هاشمی فشارکی ادامه داد: تعداد شبکه های تلویزیونی کشور از ۲ شبکه سیاه و سفید چند ساعته در سال ۱۳۵۷ به ۶۲ شبکه ۲۴ ساعته در سال ۱۳۹۵ رسیده و با رشد بیش از ۳۰ برابر، زمینه و بستر ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه را فراهم نموده است.

وی تصریح کرد: با گسترش اینترنت رساندن آن تا سطح روستاها، بستری برای ارائه خدمات الکترونیک برای مردم فراهم شد.

  دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در بیان دستاورد های حوزه زیرساخت های بهداشت گفت: با ساخت بیش از ۱۸۰۰۰ خانه بهداشت، ۳۵۰ مرکز بهداشت شهرستان و تأسیس بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۷۰ دانشکده در رشته های مختلف علوم پزشکی؛ ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبت های بهداشتی و درمانیدست یافته اند که این امر موجب شده تا ایران رتبه اول در منطقه را کسب کند.

وی افزود: ساخت و توسعه زیرساخت های صنعت داروسازی و تولید بیش از ۹۵ % داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور، ایران را به مرز خودکفایی در این زمینه رسانده است.

این کارشناس حوزه زیرساخت ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد و تولید بسیاری از ملزومات و تجهیزات پزشکی در داخل کشور انجام می گیرد. راه اندازی مراکز پزشکی هسته ای و برنامه ریزی برای توسعه بیمارستان های هسته ای برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

 هاشمی فشارکی با اشاره به دستاورد های انقلاب اسلامی در حزوه زیرساخت های فرهنگ گفت: با افزایش تعداد مساجد کشور از ۲۵ هزار در قبل از انقلاب به ۷۲ هزار در سال ۱۳۹۳، دسترسی مردم به مساجد افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: تعداد کتابخانه های عمومی کشور، بدون در نظر گرفتن تعداد بی شمار کتابخانه های غیررسمی موجود در مساجد و مدارس کشور، نسبت به قبل از انقلاب افزایش ۸ برابری داشته است که تعداد آن از ۴۰۰ کتابخانه به ۳۲۷۸ کتابخانه افزایش یافته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش بی سابقه تعداد دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشگاه ها از ۲۲۳ دانشگاه در سال ۵۵ به ۲۶۴۰ دانشگاه در سال ۱۳۹۵ رسیده است که رشد بیش از یازده برابر داشته به طوری که هر کسی که در ایران تمایل داشته باشد می تواند به مدارج آموزش عالی دست پیدا کند.

وی در ادامه بیان دستاورد های زیرساخت های فرهنگی گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد مدارس کشور از ۴۸ هزار مدرسه به ۱۰۸ هزار مدرسه (به طور میانگین ۴ مدرسه در روز) و تعداد کلاسهای درس از ۱۸۵ هزار کلاس در سال ۱۳۵۷ به ۵۸۷ هزار در سال ۱۳۹۶ (به طور میانگین ۲۸ کلاس در روز) افزایش پیدا کرده است و در سایه آن درصد باسوادی در کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد شده است.

دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  گفت: با ساخت و توسعه اماکن ورزشی در سراسر کشور اعم از شهرها  و روستاها، سرانه اماکن ورزشی در کشور با وجود دو برابر شدن جمعیت از ۲ صدم مترمربع در قبل از انقلاب به حدود یک مترمربع طی سال های اخیر رسیده است. (افزایش ۱۰۰ برابری)

 هاشمی فشارکی در بیان دستاورد های زیرساختهای شهر گفت: تهیه طرحهای توسعه شهری (طرح جامع، تفصیلی و هادی) برای تمامی ۱۱۴۸ شهر کشور توسط مهندسین و متخصصین معماری و شهرسازی داخلی؛ این در حالی انجام شد که معدود طرح های جامع شهری قبل از انقلاب توسط مهندسین مشاور فرانسوی، آلمانی و آمریکایی تهیه گردیده است.

وی ادامه داد: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد واحدهای مسکونی شهری با مصالح بادوام و مقاوم به ۸۸ درصد کل واحدها رسیده است.

این استاد داشنگاه گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تعداد پارک ها و بوستان های شهری از ۷۵ پارک به ۲۱۳۵ پارک رسیده است.

این کارشناس حوزه ریز ساخت در بیان دستاورد های انقلاب اسلامی در حزوه زیرساخت های انسانی و نهادی گفت: طی سالهای بعد از انقلاب تا به امروز بیش از ۴۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و دهها هزار مهندس در سایر رشته ها تربیت شده است و کشور را از خدمات مهندسان خارجی بی نیاز نموده است به نحوی که ایران به بزرگترین صادرکننده خدمات مهندسی در دنیا تبدیل شده است.

وی دربیان دستاوردهای زیر ساخت های دفاعی گفت: با دستیابی به دانش و فن ساخت هواپیماهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین و ساخت انواع هواپیماهای جنگی همچون آذرخش، صاعقه و قاهر ۳۱۳ ایران در بین معدود کشورهای سازنده این هواپیماها قرار گرفته است.

وی با ادامه داد: طی سال های بعد از انقلاب با دستیابی ایران به چرخه کامل فناوری ماهوارهای و قرار گیری در بین ۹ کشور صاحب این فناوری موفق به پرتاب انواع ماهواره به فضا شده است.

هاشمی فشارکی در پایان در برشمردن زیرساخت های امنیتی گفت: با ایجاد ۳۰۰۰ پاسگاه و کلانتری در کشور در کنار پایگاه هایبسیج مردمی، تامین امنیت پایدار در کشور اتفاق افتاده است.

در ابتدای جنگ از دیگر کشورهای درخواست موشک داشتیم

در بخش دیگر این نشست مسعود زریبافان معاون سابق رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از مبلغینی که دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح می‌کنند اظهار داشت: اگر زیر ساخت را به عنوان یک اساس برای ساخت کشور تلقی کنیم به معنای گسترده ای در این حوزه دست پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه انسان زمینه ساز رشد و تعالی زیر ساخت ها است گفت: آنچه از ابتدا موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت بود که توانست از همان ابتدا با ایجاد روحیه کار انقلاب اسلامی را پیش ببرد.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به خدمات گسترده جهاد سازندگی گفت: خدمات جهاد در روستاها که خود مرکز تولید و توسعه کشور است (در انتقال برق، آب، گاز و سایر خدمات) کم نظیر بوده است.

وی ادامه داد: در کردستان جهادرگران شبانه روز کار می کردند اما ضدانقلاب دستاورد آنها را تخریب می کرد؛ به عنوان نمونه ضد انقلاب ۴ نفر از جهادگرانی که شبکه مخابرات مهاباد را ساختند سوزاند اما کار متوقف نشد تا زمانی که این پروژه پایان یافت.

امروز چشم امید منطقه به توان نظامی ایران است

زریبافان افزود: روحیه خود باوری موضوع دیگر در زیر ساخت های انسانی است که نمونه عینی آن موفقیت ها و پیشرفت های هسته ای؛ نانو،  فضایی و ... است که ایران را به برترین کشورهای دنیا مبدل کرده است؛ این روحیه خود باوری در سایر نظام های دیگر وجود ندارد.

وی تشریح کرد: در زمان جنگ ما از کشورهایی مانند سوریه درخواست موشک داشتیم اما امروز چشم منطقه به کمک ها و یاری های انقلاب اسلامی است.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به روحیه خود باوری در زمان جنگ گفت: پل ها، جاده ها و مسیر ها برای رزمندگان با همین روحیه خودباوری ساخته شد.

زریبافان با اشاره به منحصر به فرد بودن متروی تهران گفت: خط مترو در تهران از لجن، آب، خاک و سنگ عبور کرد و این دستاورد توسط خود باوری مهندسان داخلی اتفاق افتاد.

تربیت ۴۰۰ هزار مهندس عمران نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مهندسی ساختمان گفت: در مقررات ملی ساختمان ۲۲ جلد کتاب مقررات تدوین شده است که تعداد آئین نامه ها از ۸۷ آئین نامه قبل از انقلاب بالغ بر یک هزار آئین ماه رسیده است.

معان سابق رئیس جمهور در پایان گفت: شورای عالی فنی مستقل از کلیه قوا و نهادها با تکیه بر مهندسی فنی خود قانون گذاری می کند و در حال حاضر وجود ۴۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و ده ها هزار مهندس در سایر رشته های نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است.

باید از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد

در پایان آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع زیرساخت های عمرانی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد، اظهارداشت: عمران و سازندگی باید تمدن ساز باشد و ارزش ها و باورهای انسانی و اسلامی در معماری ها باید تبدیل به نمادهایی در عمران و سازندگی شوند.

وی ادامه داد: حتی می توانیم از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد.

بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق به خودکفایی رسیده است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: استان کردستان از نظر جغرافیایی در شرایط سخت و دشوار است. اما از نظر زیر ساخت های عمرانی مانند برق، گاز، آب و ارتباطات حتی در روستاها برخوردار است.

وی افزود: بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق خودکفا شده است و تولید در این استان ۲ برابر شده که حتی در آینده به ۴ برابر خواهد رسید.

حسینی شاهرودی با اشاره به زیرساخت های آموزش عالی در کردستان گفت: قبل انقلاب تعداد دانشجویان ۳۶۰ نفر بوده که بعد از انقلاب با افزایش زیرساخت ها این رقم به ۷۰ هزار دانشجو رسیده است این یعنی ۲۰۰ برابر شدن دانشجو در کردستان است.

وی خاطر نشان کرد:اولین استانی که دارای شبکه استانی شد کردستان بود و برای مهار کردن آب های جاری در کردستان بعد از انقلاب سدهایی تاسیس شد که قبل انقلاب چنین زیرساختی وجود نداشت.

انقلاب اسلامی نه تنها ایران بلکه کشو های اسلامی را هم آباد کرده است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید شده که قبل از انقلاب برای ذخیره کردن گندم سیلویی وجود نداشت ولی به برکت انقلاب اسلامی این زیرساخت در کردستان بیش از حد ایجاد شده است.

وی افزود: در راه های ارتباطی در استان کردستان  قبل از انقلاب راه آسفالتی وجود نداشت اما بعد از انقلاب تمامی راه های ارتباطی آسفالت و حتی بزرگراه هایی در این استان ساخته شد.

حسینی شاهرودی در پایان گفت: انقلاب اسلامی نه تنها ایران را آباد کرده بلکه کشور های اسلامی را هم از نظر  عمرانی آباد کرده است.

https://www.afkarnews.com/بخش-سیاسی-3/768333-چمران-مسکن-مهر-مشکل-کم-درآمدها-را-حل-کرد