***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

کتاب : هویّت شهر (مبانی، مؤلّفه‌ها و جلوه‌ها)

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۰۴ ق.ظ


معرفی کتاب : هویّت شهر (مبانی، مؤلّفه‌ها و جلوه‌ها)

امروزه سخنان زیادی در باره موضوعات مربوط به هویّت شهر و معماری مطرح‌اند که عمده­ترین آنها در باره باهویّت بودن ساختمانها و بافتها و آثار و شهرهای تاریخی و حتّی باستانی و همچنین بی‌هویّتی شهرها و معماری و آثار جدید و متأخّر است. در عین حالی که این موضوعات عمومی مطرح می­شود، علل و زمینه­های چنین مدّعاهایی کمتر مورد بحث و بررسی قرار می­گیرند. مضافاً این که غالباً معیارهایی برای ارزیابی هویّت آثار انسانی (چه آنها که باهویّت خوانده می‌شوند و چه آنهایی که بی‌هویّت نامیده می‌شوند) در دست نیست. علاوه بر اینها، گاهی از تکرار فرمها و اشکال و فضاهای تاریخی به عنوان اقداماتی هویّت­بخش سخن به میان می­آید؛ یا در مقابل، برخی افراد دیگر نیز تکرار فرمها و اشکال و فضاها را تقلید تلقّی نموده و هویّت­بخشی یا تداوم هویّت را در اقداماتی دیگر مثلاً کاربرد برخی هنرها (مثل نصب مجسّمه‌ها در فضاهای شهری) یا در تلفیق آثار تاریخی و مدرن معرّفی می­کنند.

کتاب حاضر سعی بر آن دارد تا اوّلاً علّت اهمّیت هویّت آثار انسانی و از جمله شهر و اجزاء آن و به ویژه رابطة آنها با هویّت انسان را تبیین نماید؛ ثانیاً، جنبه­ها و مصادیق و مراتب مختلف هویّت را مورد بررسی قرار دهد؛ و ثالثاً، عوامل ظهور هویّت در آثار انسان و شهر را معرّفی نماید. به این ترتیب است که کتاب در شش فصل اصلی ارائه شده است.

1. کلیّات، مقدّمات و تعاریف: مفهوم و معانی برخی تعابیر رایج که برای آشنایی و ورود در بحث ضرورت دارند ارائه خواهد شد.

2. عوامل شکل‌دهنده و مراتب هویّت (و مصادیق ایرانی آنها)”: شامل توضیح اصلی­ترین عواملی که تجمیع آنها ظهور هویّتی خاص را سبب خواهد شد، به همراه مراتب مختلف هویّت از منظر ادراکات مختلف انسان و رویکردهای مختلف.

3. هویّت آثار انسانی (شهر و معماری) و مراتب آن: که به معرّفی و توضیح هویّتهای متنوّعی که برای شهر و آثار انسانی کاربرد دارند می‌پردازد.

4. عوامل و مؤلّفه‌های مؤثّردر ظهور هویّت شهر: اشاره به عوامل و مؤلّفه­هایی که در ظهور هویّت شهر مؤثّر هستند؛ این عوامل و مؤلّفه‌ها از زمینه‌ها و رشته‌های مختلفی سرچشمه می‌گیرند؛ که طیّ مباحث مختلف به آنها نیز اشاره می‌شود.

5.  جلوه‌های ظهور هویّت شهر: تبیین مراتب مختلف هویّت شهر و ارائة نمونه‌های بارز آن.

6. و اشاره به برخی از نتایج حاصل از مطالعه و همچنین توصیه­هایی برای بهره­گیری مناسب از تعبیر “هویّت” و کاربرد آن.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۱