***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

مرحوم سید محمد فشارکی

 

مردان علم در میدان عمل

 

ه:

0

مردان علم در میدان عمل
مشخصات کتاب:
سرشناسه:حسینی ، نعمت الله ، - ۱۳۱۲
عنوان و نام پدیدآور:مردان علم در میدان عمل / مولف نعمت الله حسینی
مشخصات نشر:قم : جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، دفتر انتشارات اسلامی ، ۱۳۷۱.
مشخصات ظاهری:ص ۵۲۸
فروست:(جامعه مدرسین حوزه علمیه قم . دفتر انتشارات اسلامی ۴۹۷)
شابک: 964-470-360-x ؛ ۲۴۰۰ریال
یادداشت:فهرستنویسی براساس اطلاعات فیپا
یادداشت:چاپ هشتم : ۱۳۸۵
یادداشت:کتابنامه به صورت زیرنویس
موضوع:داستانهای اخلاقی
موضوع:اخلاق اسلامی
موضوع:اسلام و علوم
موضوع:داستانهای کوتاه مذهبی -- قرن ۱۴
شناسه افزوده:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم . دفتر انتشارات اسلامی
رده بندی کنگره: ‫‬‭‬‭BP۲۴۹/۵ ‫‬‭‬‭‭/ح ۵م ۴
رده بندی دیویی: ‫‬‭‬‭۲۹۷/۶۸
شماره کتابشناسی ملی:‭م ۷۱-۶۴۸
ص: 1

عناوین اصلی کتاب شامل:
اشاره؛ مقدمه مؤلف؛ بخش اول: فضیلت وشأن علم وعالم؛ بخش دوم: پایداری و استقامت درتعلم وتعلیم؛ بخشم سوم: زهد، تقوی، اخلاص و ولایت اهل بیت علیهم السلام؛ بخش چهارم: انفاق، ایثار، حمایت و دستگیری از ضعفاء؛ بخش پنجم: مجاهده ومبازره علیه ظلم وفساد؛ بخش ششم: مقامات وکرامات؛ بخش هفتم: لطائف و ظرائف؛ فهرست کتاب

 

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 529 : 2


  • کن (1).خطر مرجع شدن!مرحوم شهید بزرگوارقدوسی می فرماید: مرحوم حاج سید محمد فشارکی که استاد مرحوم حاج
    (صفحه 170)

  • می خواندیم دراثنای درس استاد بزرگ ما آیه الله سید محمد فشارکی وارد شد در حالی که آثار گرفتگی و انقباض
    (صفحه 196)

 

 

 

مردان علم در میدان عمل جلد 7

نویسنده : سید نعمت الله حسینی

 

 

خطر مرجع شدن!

مرحوم شهید بزرگوارقدوسی می فرماید: مرحوم حاج سید محمد فشارکی که استاد مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری علیهما الرحمه بوده است، از افرادی بوده که در فضل بعد از مرحوم میرزای شیرازی اول بوده است، و در این مسأله هیچ کس شکی نداشته که بر دیگران مقدم است. مرحوم حاج سید محمد خودش نقل می کند این را من بواسطه جناب آقای مرتضی حائری از قول پدرشان نقل می کنم یعنی فاصله این قدر کم است) ایشان فرمودند من آن شبی که میرزای شی. ازی فوت شده بودند رفتم منزل دیدم مثل اینکه در دلم نشاطی است هر چه این در و آن در زدم جای نشاط نبود مرحوم میرزای شیرازی فوت شده است، استاد و مربی من بوده است. اصلا آن عظمتی که مرحوم میرزا داشت از نظر علم و تقوی وزیرکی وذکاوت، عجیب و کم نظیر بوده است. مرحوم میرزا از جنبه های سیاست هم مرد عجیبی بوده است جمع کرده بود بین استعداد عجیب و غریب وهوش عجیب و غریب و حافظه و چیزهای دیگر.

مرحوم فشارکی گفته بود مدتی من نشستم ببینم کجا خراب شده؟ این نشاط مال چیست؟ آخرش فکر کردم نکند چون همین روزها من باید مرجع بشوم نشاط مال همان است بلند شدم (آقاتوجه کنید که چگونه می پایند و مترصدند ونگاه می کنند که این وسط یک دفعه اوضاع بهم نخورد. مرحوم فشارکی تاحد مرجعیت مطلقه آمده حالا هم لب پرتگاه است) ایشان شب را به حرم مشرف می شود، در حرم .

ص: 170

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86%20%D8%B9%D9%85%D9%84&option=com_dbook&task=readonline&book_id=15894&page=170&chkhashk=CBF20E5A9D&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

مردان علم در میدان عمل جلد 7

نویسنده : سید نعمت الله حسینی

ساده زیستی مرحوم سید محمد فشارکی اصفهانی

 

مرحوم آیت الله علامه سید حسن صدر می نویسد: مرحوم آیت الله العظمی سید محمد فشارکی از خواص اصحاب و یاران و مشاوران استادمان میرزای شیرازی بود و پس از در گذشت استاد (در شعبان 1312 ه.ق) بسیاری از علما و دانشمندان که اعتقاد به اعلم بودن او از تمام معاصران داشتند به نزدش آمدند و از او خواستند تا مرجعیت را بپذیرد اما او فرمود: من شایسته مرجعیت نیستم، زیرا ریاست و مرجعیت دینی بغیر از علم فقه به امور دیگری مانند اطلاع از مسائل سیاسی و شناختن موضع گیریهای درست در هر کار نیاز دارد و من در این امور وسواس هستم و اگر در این امور دخالت کنم به تباهی کشیده می شود، برای من به غیر از تدریس جایز نیست و مردم را به میرزای شیرازی دوم ارجاع داد.(200)
وی هنگامی که برای خرید مایحتاج زندگیش به بازار می رفت طلاب گردگراد او حلقه می زدند و از مشکلات درسی خود می پرسیدند و این در حالی بود که وی یکی از بزرگترین استادان حوزه علمیه نجف بود که بدون ناراحتی در مقابل دکانها می ایستاد و به پاسخ می پرداخت حتی اگر کوچکترین طلاب از کتابهای مقدماتی از او سؤال می کرد با ملاطفت و گشاده روئی بر روی زمین می نشست و جواب می داد.
وی خدمتگزار نداشت لذا خود به بازار می رفت و لوازم زندگی را می خرید و به خانه حمل می کرد.(201)
وی از لذائذ زندگی چشم پوشیده و وجوهاتی که به دستش می رسید همه را به دیگران می بخشید و در راه شعائر اسلام صرف می کرد در مدت زندگی نه خانه و نه درهم و دیناری مالک شد در حد کمترین طلاب زندگی کرد.(202)

شجاعت و شهامت مرحوم فشارکی در تحریم تنباکو

 

مرحوم آیت الله فشارکی دارای شهامت و غیرت بسیار بود در مقابل کژیها و مسائل اجتماعی موضع گیری می کرد. از جمله موضع گیری وی در جریان تحریم تنباکو است. آیت الله حاج سید موسی شبیری زنجانی می فرماید: این قضیه را آیت الله مرتضی حائری نقل می کرد از آقا سید حسین حائری اخوی زاده سید محمد فشارکی که می گفت: میرزای شیرازی راجع به اقدامی که می خواست بکند اصحاب او در بیرونی منزلش بحث داشتند و هر کس هر نظری داشت می نوشت و می فرستاد به اندرون که به نظر میرزا برسد عده ای نظرشان این بود که باید اقدام شود عده ای می گفتند: اقدام اصلاح نیست انگلیسیها ایادی زیاد دارند اگر اقدام شود میرزا را چیز خورش می کنند ولی سید محمد فشارکی می گفت: میرزا اقدام کند خون میرزا در مقابل مصالح کلی اسلام ارزشی ندارد.
بالاخره سید تصمیم گرفت که با میرزا صحبت کند لذا خدمت میرزا رفت و مانند همیشه دوزانو و مودب نشست بعد عرض کرد: استدعا دارم حقوقی را که نسبت به بنده دارید چند دقیقه آن حقوق را اسقاط فرمائید تا من عرایضم را آزادانه صحبت کنم.
میرزا فرمود اسقاط کردم. سید دوزانو نشسته بود پایش را تغییر داده گفت: چرا اقدام نمی کنید؟ می گوئی کشته می شوم؟ نهایت آرزوی ماست که در راه اسلام استادمان شهید بشود این چه عذری است چرا تعلل می کنید با وجود هر خطر جانی این حکم باید صادر شود و ما افتخار می کنیم که زعیم تشیع در این راه به شهادت برسد.(203)
میرزا فرمود من مدتها در فکرم ولی می خواستم این مطلب به دست دیگری نوشته شود و امروز صبح رفتم سرداب مقدس و این حالت دست داد و جواب را نوشتم.(204)

سید بن طاوس منصب قاضی القضاتی را رد کرد

 

از طرف حکومت عباسی به مرحوم سید بن طاوس (س) پیشنهاد کردند که منصب قاضی القضاتی کل اسلامی را بپذیرد سید نپذیرفت و فرمود: من به کار قضاوت نمی خورم، گفتند: چطور شما با این همه علم و تقوا نمی توانید؟
فرمود: من سالهاست که می خواهم در وجود خودم به عدل رفتار کنم و دارم با خود می جنگم که بلکه بتوانم عقلم را بر نفسم حاکم کنم هنوز نتوانسته ام، چگونه می توانم با این حال قاضی - القضاتی یک کشور اسلامی را قبول کنم.(205)

http://www.ghadeer.org/Book/1263/197789

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۰