***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** بنام خدا * پایگاه جامع اطلاع رسانی موضوعات عمومی و تخصصی زیر : ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** بنام خدا * پایگاه جامع اطلاع رسانی موضوعات عمومی و تخصصی زیر : ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

# با : سلام و تهیت # و # خوشامدگویی #
***برای یافتن مطالب مورد نظر: داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی" شوید.
***این پایگاه : بصورت مستمر درحال بارگزاری اطلاعات می باشد.
***مطالب خود را : جهت بارگزاری ارسال بفرمایید .-- موفق باشید --

طبقه بندی موضوعی

 دبیر نشست  پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی درحوزه زیرساخت زیرساختهای عمرانی کشور:دکتر سید جواد هاشمی فشارکی



دبیر نشست :سید جواد هاشمی فشارکی


پانزدهمین نشست شنبه انقلاب با موضوع «زیرساخت‌های عمرانی کشور»برگزار شد؛
ارسال زمان بندی شده: 
یکشنبه, 7 مرداد, 1397 - 09:30
پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زیر ساخت‌های عمرانی صبح امروز به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.


سرویس معرفی: پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زیر ساخت‌های عمرانی صبح امروز به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد.

در این نشست مهندس مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در سخنانی اظهار داشت: متروی کشور یکی از افتخاراتی است که باید به آن بالید.

وی افزود: قدرت مهندسی بومی در ساخت مترو کارهای فوق العاده‌ای انجام داده به نحوی که از سخترین پوسته ها و نرم ترین زمین ها عبور داده شده است.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: مترو در شرایط تحریم و با استفاده از مهندسی ایران ساخته شد به نحوی که امروز 3 میلیون مسافر را جابجا می کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل به واگن های جدید نیاز است، تصریح کرد: اگر بتوان با فراهم کردن شرایطی واگن هایی که 50 درصد آن در داخل کشور ساخته می‌شود را به خط ناوگان مترو اضافه کرد و تعداد واگن ها را به 2 هزار واگن رساند آنگاه می توان  زمان توقف قطار در ایستگاه را به 3 الی 4 دقیقه کاهش داد.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتقال جمعیت از روستا به شهرها کار صحیحی نیست گفت: با توجه به ضرورت، 38 شهر جدید در کشور ایجاد شد که 17 مورد آن جهت تامین مسکن کم درآمد ها بوده است.

رئیس کمیته زیر ساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی با اشاره به رشد چشمگیر پارک‌های ساخته شده پس از انقلاب گفت: قبل از انقلاب در تهران کمتر از 100 پارک وجود داشت اما اکنون تعداد پارک ها به 2135 پارک رسیده است و از 2 متر مربع فضای سبز در سال 57 به 16.24 متر مربع رسیده ایم.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب در سطح کشور پارک جنگلی وجود نداشت اما اکنون 270 پارک جنگلی در سراسر کشور وجود دارد.

چمران با اشاره به گسترش طرح جامع شهری در همه استان ها گفت: طرح جامع شهری برای اولین بار در سال 49 در تهران تهیه شد که نویسندگان و مشاوران آن از کشور‌های خارجی بودند اما اکنون 1148 شهر ایران دارای نقشه جامع شهری است به نحوی که در سال 82 برای اولین بار در تهران طرح جامع راهبردی نوشته شد و در حال گسترش به سایر کلانشهر ها است.

خروج مستشاران خارجی از صنعت هوایی دستاورد انقلاب است.

در ادامه این نشست دکتر حسین قنبری، استاد دانشگاه و رئیس دانشکده صنعت هوایی اظهارداشت: صنعت هوایی باتوجه به تاثیر بر سایر عرصه‌های بشری دارای اهمیت فراوانی است که با وقوع جنگ های جهانی اول و دوم شاهد رشد و پیشرفت بسیاری در این عرصه بوده ایم.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی در ایران دارای عمر مفید 80 ساله است، تصریح کرد: این صنعت دارای عمر 40 ساله قبل و 40 سال بعد از انقلاب اسلامی است که در دوره اول طی سالهای 1317 تا 1357 شاهد وسایل پرنده، احداث فرودگاه در شهرهای مختلف و رشد حضور مستشاران آمریکایی و انگلیسی بودیم.

قنبری گفت: طی سالهای دوره اول، تمامی تصمیم گیری های مهم صنعت هوایی توسط خارجی‌ها صورت می‌گرفت و نیروهای ایرانی در حد تکنسین و در حد سطوح مقدماتی آموزش می‌دیدند و حتی در برخی مواقع در مواجه با این علم، ترسانده می شدند.

رئیس دانشکده صنعت هوایی با اشاره به اینکه این وضعیت تا پایان دوره اول و پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، گفت: در دوره دوم شاهد رشد و شکوفایی این صنعت و آموزش و تربیت نیروهای بسیار بودیم و توانستیم در تمامی رشته های هوا و فضا به تربیت و آموزش نیروهای انسانی در بخش های نظامی و غیرنظامی بپردازیم.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و ایجاد شرکت های دانش بنیان، امروز ساخت انواع شبیه سازهای پروازی، سیتم های راداری و سیستم های سوییچ، توسط نیروهای متخصص داخلی صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که کشور تحت تحریم های شدید قرار دارد.

قنبری گفت: کلیه فعالیت های نصب، راه اندازی و طراحی سیستم های پروازی امروزه توسط متخصصین داخلی صورت می گیرد و در سالهای بعد از انقلاب، تعمیر و نگهداری هواپیماها که قبلا توسط خارجی ها صورت می گرفت، توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می گیرد.

حق مردم است که در جریان دستاوردهای اجرایی انقلاب قرار گیرند

مهندس سید منصور رضوی معاون سابق رییس جمهور و عضو شورای شهر اول نیز در پانزدهمین نشست شنبه های انقلاب طی سخنانی اظهار داشت: موضوع خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بحث مفصلی است که تا کنون به طور شایسته به مردم اظلاع رسانی نشده است.

وی افزود: حق مردم است که در جریان خدمات و دستاوردهای اجرایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به همان میزان تکلیف اطلاع رسانی بر عهده دستگاه های اجرایی است.

عضو شورای اول شهر تهران ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست شنبه های انقلاب تصریح کرد: این سلسله نشست ها چند خاصیت دارد؛ اول اینکه عموم مردم در جریان خواسته‌های خود قرار می گیرند و دوم اینکه نسبت به وضعیت آینده خود آگاه می شوند.

مترو دستاورد بزرگ عمرانی انقلاب اسلامی است

مهندس عبدالله پور معاون شرکت بهره برداری مترو نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی اظهار داشت:  صنعت مترو کاملا بعد از انقلاب ایجاد شده است؛ مترو تهران هم اکنون جز 20 مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی افزود: افرادی که سکان دار هدایت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند

وی با بیان اینکه مترو تهران دارای 2 بخش ساخت و بهره برداری است گفت: در بخش ساخت مسئولیت تولید مترو و ایجاد واگن و تامین تجهیزات صورت می گیرد و در شرکت بهره برداری نیز از سال 86 مسئولیت بهره برداری از خطوط صورت گرفته است که در این بخش به سایر شهرهای کشور نیز مشاوره داده می شود.

عبدالله پور با بر شمردن دستاوردهای 2 دهه متروی تهران گفت: در حال حاضر این مترو دارای 116 ایستگاه، بیش از 1250 واگن است که روزانه 1 میلیون 600 هزار مسافر را جابجا می کند که در مجموع رقمی بالغ بر 3 میلیون سفر در روز می شود.

عضو هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه این مترو دارای 5 خط فعال است که اخیرا بخش از خط 7 نیز به بهره برداری رسیده است افزود: 10 هزار پرسنل در کلیه خطوط مترو در حال فعالیت هستند که ارزانترین بلیت را در میان خطوط متروی جهان داراست.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا پایان سال 97 خط 6 و 7 مترو نیز به بهره برداری برسد تا در مجموع متروی تهران به  بیش از 300 کیلومتر خظوظ ریلی دست یابد.

عبدالله پور در پایان خاظر نشان کرد: ترافیک و آلودگی هوا معضل کلان شهر تهران محسوب می شود که گسترش و فعالیت مترو درمان آن خواهد بود

توسعه زیرساخت های عمرانی در کشور شگفت انگیز است

سید جواد هاشمی فشارکی دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 1357 و استقرار پربرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، واقعه ای شگفت بود که نه تنها در سطح ملی باعث ثمرات و برکات فراوانی شد بلکه در عرصه بین المللی نیز طلوع بشارت آزادگی و آزادی را برای همه مستضعفین جهان به ارمغان آورد و موجب دلگرمی آنان شد.

وی افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب، دشمنان مردم و نظام با همکاری ایادی و پیاده نظام داخلی خود که عمدتا منافقین و وابستگان رژیم منحوس پهلوی هستند، سعی در زیر سوال بردن دستاوردهای ارزشمند و عظیم نظام مبارک جمهوری اسلامی دارند و در پی آن به دنبال گسترش روحیه یاس و ناامیدی در سطح عموم کشور به‌ویژه نسل جوان و تاریک نشان دادن وضع آینده کشور هستند.

هاشمی فشارکی گفت: از آنجا که بخش زیرساختها، اعم از زیرساخت های عمرانی، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت، فرهنگی، نظامی و ... یکی از مهمترین بخش های اثر گذار در پیشرفت اقتصادی کشور بوده و عملکرد سایر بخش های اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی کشور بدان وابسته است و از طرف دیگر نقش اساسی در رفاه عمومی، آسایش مردم و ارتقاء کیفیت زندگی آنها دارد؛ در این نشست شنبه‌های انقلاب تلاش شد تا به بخشی از مهمترین دستاوردهای نظام در حوزه زیرساختها به صورت مقایسهای و به اختصار پرداخته شود.

این استاد دانشگاه در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل گفت: پس از انقلاب اسلامی پروژه ساخت شبکه عظیم بزرگراهی در کشور به طول بیش از 16000 کیلومتر آغاز شد و تمام مناطق کشور بخصوص کلانشهرها را به هم متصل نموده است.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر 280 هزار کیلومتر راه در کشور احداث شد که این آمار قبل از انقلاب و در سال 57 به میران  46 هزار کیلومتر راه بوده است و نشان از  افزایش 6 برابری کل راه های کشور می‌دهد به نحوی که تمام 1245 شهر و 61 هزار روستا را به هم مرتبط شده است.

دبیر کمیته زیرساخت های عمرانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  ادامه داد: افزایش 500 برابری راه آسفالته روستایی با رسیدن از 200 کیلومتر در سال 57 به 107 هزار کیلومتر در سال 95 بیانگر سرعت بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران در تکمیل زیرساخت حمل و نقل کشور دارد.

وی با اشاره به بومی شن فناوری های عمرانی در حوزه حمل و نقل گفت: پس از انقلاب طول تونل های جاده ای ساخته شده به 157 هزار متر افزایش یافت و بیش از 30 برابر شد. ساخت بیش از 355 هزار پل نیز از برکات جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس حوزه زیرساخت با اشاره به اینکه کشور ایران از یک واردکننده محض واگن و لوکوموتیو در قبل از انقلاب به طراح و سازنده واگن و لوکوموتیو در سال های بعد از انقلاب تبدیل شده است، گفت: طول خطوط ریلی کشور در بازه زمانی 37 ساله نسبت به میزان خطوط 62 ساله قبل انقلاب افزایش3 برابری داشته است و میزان آن از 4567 کیلومتر به 13437 کیلومتر رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به ساخت و توسعه مترو در همه کلانشهرهای کشور با توان مهندسین داخلی تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که رتبه 2 جهان از نظر سرعت ساخت، رتبه 9 جهان از نظر تعداد خطوط، رتبه 8 جهان از نظر جابجایی مسافر در حوزه مترو برای ایران به ثبت رسیده است، در حالی که بسیاری از کشورها از بیش از 50 سال پیش اقدام به ساخت مترو کرده اند.

وی در خصوص دستاورد های انقلاب در حزوه حمل و نقل هوایی گفت: ایران از یک کشور 100 درصد واردکننده هواپیما، حتی هواپیماهای سمپاشی به سازنده انواع هواپیماهای کوچک و متوسط تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تعداد فرودگاه های کشور با دانش و توان مهندسی شرکت ها و مهندسین داخلی از 32 به 54 فرودگاه افزایش یافت به نحوی که به استاندارد شعاع 250 کیلومتری دسترسی به فرودگاه دست یافته ایم.

هاشمی فشارکی در ادامه بیان دستاورد های حوزه زیر ساخت در بخش حمل و نقل دریایی اظهار کرد: ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور در سال های بعد از انقلاب رخ داده است.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی  در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت های انرژی و تولید گفت: 100 درصد جمعیت شهری و 73 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب شرب سالم قرار گرفته است، این در حالی است که در سال 55 حدود 80 درصد روستاها فاقد تاسیسات لوله کشی بوه اند.

وی تشریح کرد: 100 درصد روستاهای بالای 10 خانوار و 99.5 درصد روستاهای زیر 10 خانوار بعد از انقلاب برقدار شده است؛ در حالی که این میزان در سالهای قبل از انقلاب صرفا 7 درصد بود.

این کارشناس حوزه زیرساخت افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون به طور متوسط هر روز برای 4 روستا برق رسانی شده است بطوریکه امروزه تعداد روستاهای برقدار شده با 13 برابر افزایش از 4 هزار روستا به 57 هزار روستا رسیده است.

هاشمی فشارکی با اشاره به تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور گفت: تعداد شهرهای گازرسانی شده از 9 شهر قبل از انقلاب به 1083 شهر در سال 95 نشان از رشد 120 برابری در این حوزه است. همچنین تعداد روستاهای گازرسانی شده از 1 روستا قبل انقلاب به 23 هزار روستا در سال 95 رسیده است.

وی ادامه داد: ایران از یک واردکننده به تولید کننده تمام عیار تجهیزات گازی و پالایشگاهی تبدیل شده است به گونهای که هم اکنون ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز گازرسانی و ۸۰ درصد اقلام پالایشگاهی در داخل کشور تولید می شود.

دبیر کمیته زیرساختهای  ملی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در خصوص دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه سد و منابع آبی گفت: با رشد 30 برابری سدهای مخزنی کشور بعد از انقلاب و رسیدن تعداد آنها از 13 سد به حدود 400 سد بزرگ در سال1395، آبهای هرز و بلااستفاده کشور در خدمت صنعت، کشاورزی و شرب مردم مدیریت شده است.

زریبافان: در ابتدای جنگ از دیگر کشورها در خواست موشک داشتیم

در بخش دیگر این نشست مسعود زریبافان معاون سابق رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از مبلغینی که دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح می‌کنند اظهار داشت: اگر زیر ساخت را به عنوان یک اساس برای ساخت کشور تلقی کنیم به معنای گسترده ای در این حوزه دست پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه انسان زمینه ساز رشد و تعالی زیر ساخت ها است گفت: آنچه از ابتدا موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت بود که توانست از همان ابتدا با ایجاد روحیه کار انقلاب اسلامی را پیش ببرد.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به خدمات گسترده جهاد سازندگی گفت: خدمات جهاد در روستاها که خود مرکز تولید و توسعه کشور است (در انتقال برق، آب، گاز و سایر خدمات) کم نظیر بوده است.

وی ادامه داد: در کردستان جهادرگران شبانه روز کار می کردند اما ضدانقلاب دستاورد آنها را تخریب می کرد؛ به عنوان نمونه ضد انقلاب 4 نفر از جهادگرانی که شبکه مخابرات مهاباد را ساختند سوزاند اما کار متوقف نشد تا زمانی که این پروژه پایان یافت.

امروز چشم امید منطقه به توان نظامی ایران است

زریبافان افزود: روحیه خود باوری موضوع دیگر در زیر ساخت های انسانی است که نمونه عینی آن موفقیت ها و پیشرفت های هسته ای؛ نانو،  فضایی و ... است که ایران را به برترین کشورهای دنیا مبدل کرده است؛ این روحیه خود باوری در سایر نظام های دیگر وجود ندارد.

وی تشریح کرد: در زمان جنگ ما از کشورهایی مانند سوریه درخواست موشک داشتیم اما امروز چشم منطقه به کمک ها و یاری های انقلاب اسلامی است.

معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به روحیه خود باوری در زمان جنگ گفت: پل ها، جاده ها و مسیر ها برای رزمندگان با همین روحیه خودباوری ساخته شد.

زریبافان با اشاره به منحصر به فرد بودن متروی تهران گفت: خط مترو در تهران از لجن، آب، خاک و سنگ عبور کرد و این دستاورد توسط خود باوری مهندسان داخلی اتفاق افتاد.

تربیت 400 هزار مهندس عمران نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مهندسی ساختمان گفت: در مقررات ملی ساختمان 22 جلد کتاب مقررات تدوین شده است که تعداد آئین نامه ها از 87 آئین نامه قبل از انقلاب بالغ بر یک هزار آئین ماه رسیده است.

معان سابق رئیس جمهور در پایان گفت: شورای عالی فنی مستقل از کلیه قوا و نهادها با تکیه بر مهندسی فنی خود قانون گذاری می کند و در حال حاضر وجود 400 هزار نفر مهندس ساختمان و ده ها هزار مهندس در سایر رشته های نشان از رشد بی وقفه انقلاب در حوزه فنی و مهندسی است.

باید از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد

در پایان آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در پانزدهمین شنبه انقلاب با موضوع زیرساخت های عمرانی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برگزار شد، اظهارداشت: عمران و سازندگی باید تمدن ساز باشد و ارزش ها و باورهای انسانی و اسلامی در معماری ها باید تبدیل به نمادهایی در عمران و سازندگی شوند

وی ادامه داد: حتی می توانیم از آیه های قرآن کریم هم در معماری های شهری و روستایی استفاده کرد.

بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق به خودکفایی رسیده است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: استان کردستان از نظر جغرافیایی در شرایط سخت و دشوار است. اما از نظر زیر ساخت های عمرانی مانند برق، گاز، آب و ارتباطات حتی در روستاها برخوردار است.

وی افزود: بعد از انقلاب کردستان از نظر تولید برق خودکفا شده است و تولید در این استان 2 برابر شده که حتی در آینده به 4 برابر خواهد رسید.

حسینی شاهرودی با اشاره به زیرساخت های آموزش عالی در کردستان گفت: قبل انقلاب تعداد دانشجویان 360 نفر بوده که بعد از انقلاب با افزایش زیرساخت ها این رقم به 70 هزار دانشجو رسیده است این یعنی 200 برابر شدن دانشجو در کردستان است.

وی خاطر نشان کرد:اولین استانی که دارای شبکه استانی شد کردستان بود و برای مهار کردن آب های جاری در کردستان بعد از انقلاب سدهایی تاسیس شد که قبل انقلاب چنین زیرساختی وجود نداشت.

انقلاب اسلامی نه تنها ایران بلکه کشورهای اسلامی را هم آباد کرده است

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک میلیون و 200 هزار تن گندم در کردستان تولید شده که قبل از انقلاب برای ذخیره کردن گندم سیلویی وجود نداشت ولی به برکت انقلاب اسلامی این زیرساخت در کردستان بیش از حد ایجاد شده است.

وی افزود: در راه های ارتباطی در استان کردستان  قبل از انقلاب راه آسفالتی وجود نداشت اما بعد از انقلاب تمامی راه های ارتباطی آسفالت و حتی بزرگراه هایی در این استان ساخته شد.

حسینی شاهرودی در پایان گفت: انقلاب اسلامی نه تنها ایران را آباد کرده بلکه کشور های اسلامی را هم از نظر  عمرانی آباد کرده است.


http://hvasl.ir/content/42573

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۱