***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

سرفصل دروس رشته معماری : کارشاسی - ارشد - دکتری

دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۳۴ ق.ظ





دروه پیوسته کارشناسی معماری :


http://iauctb.ac.ir/Files/1/Content/5-1-b-1.pdf



دوره ارشد مهندسی معماری :


Downloads\Documents\5-1-m-7.pdf



دروه دکتری معماری : 


Downloads\Documents\5-1-p-1.pdf





تعریف رشته معماری:

 

معماری در لغت به معنای علم بنایی و ابعاد سازی آمده است و معمار به معنای بسیار عمارت کننده آنکه عمارت کند وموجب رونق و تعالی گردد وعمارت نیز به معنی آبادی است. لغات هم ریشه معماری و عمارت نیز همه معنایی از آبادانی و زندگی و حیات را درخود دارند. معمر به معنای طویل العمر، معمر به معنای منزل فراخ با آب و گیاه ومردم است. معمور یعنی آبادان آباد مسکون و دارای جمعیت از مردمان ( لغت نامه دهخدا).

 

در قرآن نیز در مواردی به ساختن و معماری و یا عمارت که ریشه معماری دارد، اشاره شده است. هنگامی که خدا می‎فرماید "عمروالارض" یعنی زمین را آباد کنید و زمین بنایی والا می باشد. تعمیر هم از همین ماده است و همچنین عمر نیز به معنای تعمیر بدان بواسطه روح است واگر زیارت خانه خدا هم عمره می گویند باز به همین خاطر است که زیارت مردم مایه آبادانی بیت الله الحرام است.

 

در تفسیرالمیزان مجموعه این معانی ( لغوی وقرانی) نشان می دهد که مفهوم "معماری" عمیق‎تر از ساختن به تنهایی و ابعادش وسیعتر از به وجود آوردن کالبد یک ساختمان می‎باشد که مفاهیمی مانند زنده‎سازی و احیاء و تداوم وحیات وآبادانی را درخود نهفته دارد یا به عبارت دیگرمعماری همواره به معنای ایجاد فضایی با روح و حیات تصور می گردد.

 

 

در این جا در مقام تعریف معماری باید به چند نکته زیر توجه کنیم :

 

اول اینکه در معماری همیشه معرفت و عمل به هم پیوسته است وسیر ازمعرفت به عمل واجرا معماری را پدید می آورد. دیگر اینکه اثرمعماری همواره در پیوند با محیط مطر ح است و بدون ارتباط با محیط و بافت اطرافش شکل نمی‎گیرد وتعریف نمی شود.

 

بدین ترتیب از مجموعه تمامی آنچه به اجمال بیان شد بطور خلاصه میتوان گفت که:

 

معماری نوعی عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان درتمامیتش می‎باشد و گستردة آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمی‎گیرد.

 

به این ترتیب هدف این رشته تربیت افرادی است که براین طیف عمل خلاقانه تسلط یافته و توان انتقام بخشی به مقتضای زیست انسانی را داشته باشند تا بدین ترتیب ابعاد کمی وشرایط کیفی زیست و رشد درجامعه فراهم گردد.

 

 

نقش و توانائی :


فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به آنچه گذشت و بر اساس توانایی‌هایی که در روند آموزش کسب نموده‌اند می‌توانند در زمینه‌های زیر ابقاء نقش نمایند:

 

1- طراحی (تک بنا یا مجموعه‌های زیستی کوچک)، از طرحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده بنا، این زمینه از کار معمار در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می‌دهند.

 

2- راهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری و شهرسازی

 

3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی مدیریت و هماهنگی‌های اجرایی پروژه‌های معماری و شهرسازی (تا حد بناهای عمومی متوسط) و توانایی مشارکت در مدیریت اجرایی پروژه‌های معماری گسترده



http://www.beytoote.com/scientific/introduction/introducing-architecture.html



معرفی رشته مهندسی معماری

کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی، همه ی آن چیزی ست که شما برای معمارشدن نیاز دارید. اگر به هنر علاقه مندید و قدری با فن مهندسی ساختمان آشنایی دارید معماری رشته ایده آل شماست. این رشته تلفیقی ست خارق العاده از فن و هنر و قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد.

مهندس در لغت به معنای هندسه دان، به شخصی گفته می شود که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی خلق می کند که گاه تا هزاران سال باقی ست و هویت یک جامعه به شمار می رود.

در گذشته به جای کلمه معمار، از مهراز استفاده می‌کردند. معمار فردی است که تفکرات ناب و خلاقانه خود را بر اساس تعاریف مختلف با توجه به فرهنگ – سبک معماری منطقه – اقلیم – دید و منظر مناسب – کاربری فضا و فاکتورهای مهم دیگری اتود می‌زند. معماری یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در زمره آثار هنری بررسی می‌شود. او باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان به‌صورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک به وجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه می‌نماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر می‌آییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکده‌های معماری امروزی ومعمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می‌پنداریم.

nf00221512-1معماری

معمار چه می کند؟

کسی که طراح و سازنده بناها و ساختمان ها می باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه های ساختمان های جدید و برنامه بازسازی و محافظت از ساختمان های قدیمی را طراحی می کند. همچنین کار مهندس معمار طرح ریزی ترکیب و نحوه قرار گیری مجموعه ای از ساختمان ها و فضاهای اطراف آنها نیز می باشد. او این کارها را با تکیه بر علم مهندسی، ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیای انسانی و طبیعی محل مورد نظر خود دارد، انجام می دهد. معمار کسی که معماری می‌کند. طراح اوست و نظارت مستقیم بر فعالیت دیگر مهندسین عمران – تأسیسات الکتریکی – تأسیسات مکانیکی دارد. در واقع معمار ناظر نهایی و هماهنگ کننده کلیه نقشه‌های یک بنا شامل نقشه‌های معماری و طراحی – نقشه‌های محاسبات سازه‌ای و نقشه‌های تأسیساتی می‌باشد.

تفاوت رشته معماری و عمران

برای مقایسه بهتر این دو رشته شما یک انسان را در نظر بگیرید. این انسان نیازمند به اسکلت، گوشت، مو، ناخن و …. میباشد. بخشی که مربوط به اسکلت انسان است به طور مستقیم می توان به مهندس عمران نسبت داد و بخش ظاهری آن نظیر پوست و مو را به مهندس معمار.
در ساختمان سازی تصمیم گیری در زمینه اسکلت سازه نظیر تیرها، ستون ها، بادبندها، پی و … بر عهده مهندس عمران است و تصمیم گیری در زمینه نمای ساختمان، پلان های طبقات، دکوراسیون داخلی و …. بر عهده مهندسمعمار است. البته در کل یک تعامل هم باید بین این دو وجود داشته باشد تا خواسته های دو طرف با هم تناقض پیش نیاورد.

هیچ وقت ما نمی توانیم دو تا چیز غیر همجنس رو باهم مقایسه کنیم و این سوال که عمران بهتر است یا معماری کاملا اشتباهی ست زیرا عمران و معماری از یک جنس نیستند که بتوان آن دو رابا هم مقایسه کرد . مهندسی عمران رشته ای از رشته های فنی مهندسی و معماری در مجموعه هنر قرار دارد که به قول معمارها این دو در یک اشل نمی گنجند.

تنها وجه مشترک این دو رشته در اینه که هر دو با ساختمان و ساخت و ساز بنا سر و کار دارند. مهندس عمرانپروژه های بزرگ زیادی رو بر عهده می گیرد. پروژه هایی مانند سدسازی، راه سازی و … . اما عظیم ترین پروژههای یک معمار می تواند طراحی یک شهرک توریستی، یک هتل، فرودگاه، بیمارستان و … باشد.

engineering-managementمعماری

روند کار مهندس معمار

اغلب افرادی که با این دو رشته آشنایی زیادی ندارند، کار مهندس معمار را از وظایف مهندس عمران می دانند و حال آنکه این دو رشته وظایف متفاوتی را در تهیه نقشه های یک ساختمان به عهده دارند.

برای ساخت هر سازه ای ابتدا باید نقشه های آن تهیه گردد. نقشه های یک ساختمان به دو دسته نقشه هایمعماری و نقشه های سازه تقسیم می شوند. نقشه های معماری باید قبل از نقشه های سازه و توسط مهندس معمار طراحی شوند. البته برای ساختمان های کوچک مهندس عمران نیز می تواند نقشه های معماری را خودش طراحی کند. همانطور که مهندس معمار نیز در ساختمان های کوچک می تواند نقشه های سازه را خودش طراحی کند. ولی در سازه های بزرگ مثل برج های مسکونی یا تجاری، بیمارستان، دانشگاه و … نقشه های معماری باید توسط مهندس معمار طراحی شوند.

نقشه های معماری شامل پلان های مختلف ساختمان، برش و نمای ساختمان می باشد. محل و مشخصات کاربری ها (برای ساختمان مسکونی مثلا آشپزخانه، اتاق خواب، هال، اتاق نشیمن و …) در این نقشه ها مشخص می شوند.

نقشه های سازه که توسط مهندس محاسب که یک مهندس عمران (و یا مهندس معمار برای ساختمان های کوچک) است، طراحی می شوند. این نقشه ها شامل جزئیات و نحوه اجرای اسکلت و اجزای سازه ای است.

آینده شغلی مهندس معماری

این یک واقعیت است که همه ی کسانی که از دانشکده معماری فارغ التحصیل می شوند پروانه نظام مهندسینمی گیرند و موفق به راه اندازی یک دفتر مهندسی نمی شوند. شایداز مزیت های رشته معماری بازار کار گسترده این رشته باشد. موقعیت های شغلی مهندس معمار عبارتند از:

– طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراح های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
– رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور(
– نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

– مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
– تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
– همکاری با کلیه متخصصینی که کار آنها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است. مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی 
 طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی آنها

– مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی
– طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی
– انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا
– تدریس در هنرستان ها به عنوان هنر آموز رشته معماری و نقشه کشی
– استخدام در کلیه سازمان های دولتی نظیر شهرداری، مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن، بانک ها ( به عنوان کارشناس ارزیابی) و …
– کار به صورت آزاد: معمار در طول دوران تحصیل به کار با نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی آشنا می شود. اگر این آشنایی سطحی با کار بیشتر به تسلط تبدیل شود می تواند منبع در آمد خارق العاده ای به همراه داشته باشد.)
– طراحی دکوراسیون داخلی و ایجاد کارگاهی برای تولید محصولات طراحی شده معمار مانند کارگاه کابینت سازی
– فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ کار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را نیز دارد.

Architecual 1

آقایان یا خانم ها، کدامیک برای مهندسی معماری مناسب ترند؟

Young architects wearing a protective helmet standing in front of a building site.

با توجه به وضعیت رو به رشد انواع ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و … و سود آور بودن این عرصه، به نظر می رسد بازار کار نسبتا مناسبی پیش روی مهندسان معماری باشد. لازم به ذکر است که در این شغل معمولا آقایان راحت تر می توانند شغل خود را بیایند و یا برای پروژه های ساخت و ساز قرارداد ببندند. البته موفقیت مهندس معماری در یافتن موقعیت شغلی مناسب، بیشتر به میزان علاقه، مهارت، دانش و تجربه و کارنامه فعالیت او بستگی دارد.

مهندس معمار همواره با شغل خود زندگی می کند.

کار رشته معماری به گونه ای نیست که فقط به ساعات خاصی از روز اختصاص داشته باشد. معمار همواره با شغل خود درگیر است.

معماری منظر چیست؟

معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است. علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم، مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد.
این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات، علوم مهندسی، هنر، تکنولوژی علوم اجتماعی، سیاست و فلسفه را شامل می شود.
فعالیت معمار منظر می تواند از طراحی یک پارک ملی تا طراحی زیر ساخت های شهری و مدیریت زمین های بکر و احیا؛ اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در بر می گیرد. معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند.

طول دوره تحصیل رشته مهندسی معماری

دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد. پیش از شروع دوره یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی ۸ واحد آن جزو واحدهای دوره محسوب می گردد. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

تعداد واحدهای درسی رشته معماری

تعداد کل واحدهای درسی دوره۱۴۰ واحد به شرح زیر است: 
۱- دروس عمومی ۲۰ واحد 
۲- دروس پایه ۲۹واحد
۳- دروس اصلی ۶۰ واحد 
۴- دروس تخصصی ۲۷ واحد 
۵- دروس اختیاری ۴ واحد 
کل ۱۴۰ واحد

Slide1

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت است.

چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند.

ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آن‌ها غیر از معماری است توصیه نمی‌شود چرا که در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا، بیشتر به کار بردن مبانی و مفاهیم معماری (که فرد پیش از این آموخته) مورد تاکید قرار می‌گیرد.


http://pars-disa.ir/معرفی-رشته-معماری-و-آینده-شغلی-این-رشته/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۲