***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب



هفدهمین شنبه انقلاب با عنوان «فناوری اطلاعات و فضای مجازی»، صبح روز شنبه ۲۰ مرداد ۹۷ ساعت ۹:۳۰ صبح در محل «موزه ارتباطات» واقع در میدان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید به نقل از روابط عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، هفدهمین شنبه انقلاب با عنوان «فناوری اطلاعات و فضای مجازی»، صبح روز شنبه 20 مردادماه ساعت 9:30 صبح در محل «موزه ارتباطات» واقع در میدان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

در این نشست؛ کارشناسان، کارنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «فناوری اطلاعات و فضای مجازی» را در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بررسی می‌کنند و دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های تجهیزات و زیرساخت‌ها، شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی، رادارها و ماهواره‌ها، تولیدات و محصولات دانش‌بنیان، کسب‌وکارهای الکترونیک، محتوا و پیام‌های دیجیتالی و پیشرفت‌های علمی در مقایسه با قبل از انقلاب و نسبت به منطقه و جهان تبیین می‌شود.

در این برنامه افرادی چون رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی، علی‌اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمد سلیمانی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی یوسف زاده معاون ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرشید بهجت محمدی مدیرکل فناوری رسانه‌های نوین صداوسیما و جمع دیگری از کارشناسان و اصحاب رسانه حضور دارند.

بر اساس این گزارش، برنامه شنبه‌های انقلاب که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود در شنبه‌های هر هفته یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف را با حضور چهره‌های شاخص آن حوزه بررسی می‌کند.

http://farhangesadid.ir/fa/news/527/هفدهمین-شنبه-انقلاب-با-موضوع-فناوری‌اطلاعات‌و%E2%80%8Eفضای‌مجازی-برگزار-می‌شود


عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: قبل از انقلاب، حوزه صنعت فناوری ارتباطات در کشور وجود نداشت و تکنولوژی کاملا از دیگر کشورهای دنیا وارد می شد؛ یا اینکه مستشارانی از آمریکا و اسرائیل در این حوزه در ایران حضور داشتند اما امروز توانسته ایم در این حوزه و در سطح جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق ارتباطات در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد در سخنانی با تقدیر از متولیان نشست شنبه‌های انقلاب و بیان پیشرفت‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامی، پیشرفت‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاق افتاده که با قبل انقلاب غیرقابل‌مقایسه است.

وی افزود: قبل انقلاب در 312 روستا فقط یک خط ارتباطی داشتیم و کشور ازنظر ارتباطات در حوزه مخابرات و تلگراف بسیار محدود بود اما اکنون در این حوزه در جهان حرف‌های بسیار زیادی داریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به شعار «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» ادامه داد: در شعارهای اول انقلاب که تا امروز نیز ادامه دارد همواره بر استقلال تأکید شده و درواقع یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی استقلال کشور بود؛ امروز به برکت انقلاب، کشور در حوزه ارتباطات به استقلال رسیده است.

وی گفت: قبل از انقلاب، حوزه صنعت فناوری ارتباطات در کشور وجود نداشت و تکنولوژی کاملاً از دیگر کشورهای دنیا وارد می‌شد؛ یا اینکه مستشارانی از آمریکا و اسرائیل در این حوزه در ایران حضور داشتند اما امروز توانسته‌ایم در این حوزه و در سطح جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

بزرگترین دستاورد پهلوی در حوزه ارتباطات خرید بیسیم‌های اسرائیلی بود!

تقی پور افزود: بزرگ‌ترین دستاورد در زمان پهلوی داشتن بیسیم هایی بود که ارتش در اختیار داشت و آن‌ها ساخت رژیم صهیونیستی بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به حضور مستشاران خارجی در ایران ادامه داد: در زمان پهلوی اگر می‌خواستیم قطعه‌ای تعویض کنیم باید فرم‌هایی به نام ECN  راپر می‌کردیم تا آن‌ها برای ما تعویض کنند ولی الآن همان قطعات کوچک در کشور تولید می‌شود.

تقی پور گفت: امروز ایران فناوری‌های روز مانند VLF ,LF, VHF, UHF  و ماکرویو را خود تولید می‌کند و این اتفاق بزرگی است؛ در زمان جنگ برای خرید وسایل ارتباطات با ذلت آن‌ها را می‌خریدیم اما امروز به 16 کشور دنیا تکنولوژی خودمان را صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه ارتباطات زیرآب پیشرفت کرده‌ایم و می‌توانیم رادارهایی با امنیت بالا تولید کنیم، همچنین این امکان وجود دارد که آنتن‌های آگوستیک باکیفیت بالا بسازیم و آن‌ها را صادر کنیم.

بعد از انقلاب اسلامی توان تولید هرنوع تکنولوژی ارتباطی را پیدا کرده‌ایم

تقی پور بابیان اینکه در سال 76 توانستیم رادار تشخیص نفر تولید کنیم، تصریح کرد: این نوع تکنولوژی فقط در اختیار چند کشور دنیا بود و در سال 77 لامپ‌های ماکرویوی برای انتقال در فرستنده‌ها و گیرنده‌ها تولید کردیم که این خود به‌تنهایی یک دستاورد بزرگی است.

وی افزود: بعد انقلاب به تولید دوربین‌های حرارتی، فرستنده‌ها دست پیدا کردیم و در حوزه‌های دفاعی نیز پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که این با قبل انقلاب قابل‌مقایسه نیست.

وزیر اسبق ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی قادر است هر چیزی را که در حوزه ارتباطات نیاز دارد تولید کند و این بزرگ‌ترین دستاورد در این 40 سال به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ایران توانسته است در حوزه‌های فضایی و ماهواره پیشرفت‌هایی داشته باشد که نمود آن را می‌توانید در سال 87 مشاهده کنید که ایران اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد و توانست در مدار قرار دهد و دنیا را متحیر خود سازد.

تقی پور تصریح کرد: آمریکایی‌ها دررسیدن به علم فضایی حدود 20 سال زمان صرف کردند و روس‌ها نیز طی چندین سال به دستاوردهایی در این زمینه رسیدند اما جمهوری اسلامی باوجود تحریم‌های ظالمانه توانسته است در 8 سال به این علم و فناوری برسد.

ماجرای شرکت آلمانی که مشتری تلفن‌های ایرانی شد

وزیر اسبق ارتباطات یادآور شد: در زمان جنگ توانستیم به فناوری تلفن‌های صحرایی دست پیدا کنیم که باعث تعجب یک شرکت‌ آلمانی شد که از آن خرید می‌کردیم و نکته جالب اینکه بعداً همان شرکت، مشتری تلفن‌های تولید ایران شد.

عضو شورای فضای مجازی گفت: قطعاً در تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در حوزه صنعت ارتباطات پیشرفت کرده‌ایم و توانسته‌ایم آن‌ها را  به کشورهای دیگر دنیا صادر کنیم.

تقی پور در پایان با اشاره به سیاست‌های غلط بعضی از مسئولین در حوزه ارتباطات گفت: متأسفانه بعضی از مسئولین باسیاست‌های غلط خود این حوزه را در حالت رکود قرار داده‌اند که اگر باکار جهادی و روحیه انقلابی عمل می‌کردند الآن در حوزه‌های چون موتورهای جستجوگر بومی به مرحله‌ای رسیده بودیم که جایگزین گوگل شوند.

 http://farhangesadid.ir/fa/news/530/بعد-از-انقلاب-اسلامی-توان-تولید-هرنوع-تکنولوژی-ارتباطی-را-پیدا-کرده‌ایم-بزرگترین-دستاورد-پهلوی-در-حوزه-ارتباطات-خرید-بیسیم‌های-اسرائیلی-بود-ماجرای-شرکت-آلمانی-که-مشتری-تلفن‌های-ایرانی-شد

کد خبر: ۵۲۹

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: برای اطلاع رسانی نقشه‌های دشمن به فرماندهان لازم بود اطلاعات به متن تبدیل شود که برای این امر متن‌ها توسط یک کامپیوتر نگارش می‌شد و با مودم‌هایی که نیرو‌های داخلی با الگوریتم رمز منحصر به فرد، طراحی کرده بودند، در اختیار فرماندهان قرار می‌گرفت تا دشمن نیز نتواند رصد کند.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، علی‌اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد در سخنانی گفت: از حدود سال 55 در دانشگاه‌های کشور رشته برق تدریس شده است اما سقف تحصیلات در این رشته تا مقطع کارشناسی بود و افراد برای آموزش در مقاطع بالاتر باید به خارج از کشور می‌رفتند.

وی ادامه داد: یک فارغ‌التحصیل رشته برق از دانشگاه‌های کشور طی آن سال‌ها تنها قادر به انجام امور ستادی، تعمیر و نگهداری در سطوح پایین و یا مدیریت امور صنعتی بود اما بعد از انقلاب رسالت نظام این‌گونه بود که برای بهره‌برداری و تعمیر تجهیزات مورداستفاده لاجرم از توان داخلی استفاده شود.

زارعی با اشاره به اینکه تجهیزات الکترونیکی موردنیاز در واحدهای نظامی از خارج از کشور وارد می‌شد، افزود: ایران جزو نیروهای ناتو محسوب می‌شد و تنها نیروهای داخلی برای اپراتوری تربیت می‌شدند.

رزمندگان در دوران دفاع مقدس هزاران کیلومتر کابل ارتباطی در بازه زمانی اندکی ایجاد کردند

جانشین سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تحول حاصل از انقلاب اسلامی در سیستم سیاسی کشور موجب شکستن و فروپاشی دیوارها و رشد کشور در عرصه‌های مختلف علمی شد ، تصریح کرد: انقلاب در سال‌های ابتدایی خود درگیر جنگ تحمیلی شد و با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات کم نظامی که آن‌ها نیز وارداتی و متعلق به ناتو بود، مجبور شدیم تا به توان خوداتکا کنیم که البته در به‌کارگیری این تجهیزات و تعمیر و نگهداری آنان نیز با مشکل مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: رزمندگان کشور در مدت کمتر از 6 ماه با عملیات خود توانستند تجهیزات لازم را به‌صورت غنیمت از دشمن تأمین کنند .

زارعی با اشاره به اینکه برای در امان بودن اطلاعات از دست نیروهای دشمن مجبور بودیم در دوران جنگ از ارتباط کابلی استفاده کنیم، گفت: هم‌اکنون برای دفن 10 کیلومتر کابل بازه زمانی دو تا سه ماه نیاز است اما در دوران جنگ، هزاران کیلومتر کابل در بازه‌های زمانی اندک به‌سرعت در دل زمین جای گرفت تا امکان برقراری ارتباط در سطوح مختلف فراهم شود، به‌طوری‌که در این دوران یک رزمنده امکان برقراری تماس تلفنی با شهر و خانواده خود را داشت.

با اراده انقلابی ۱۲ هزار نامه سری صدام را رمزنگاری کردیم

جانشین سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه دشمن هرروز در جنگ، با کمک دیگر کشورها قوی‌تر و مجهزتر می‌شد، افزود: کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس،آلمان و ... تجهیزات قدرتمند اطلاعاتی و مخابراتی را در اختیار صدام می‌گذاشتند، به‌طوری‌که انگلیس بیش از 12 گردان جنگ الکترونیک را در اختیار صدام قرارداد بود.

وی ادامه داد: در سال 63 بر اساس حکم فرمانده کل سپاه، یگان جنگ الکترونیک ایجاد شد ، درحالی‌که در این سال حتی نام این جنگ نیز در کشور شنیده نشده بود و مرحوم دکتر غفاریان مسئولیت این یگان را به عهده گرفت و توانست به‌سرعت نقش و جایگاه خود را پیدا کند و تجهیزات و سیستم‌های موردنیاز را فراهم آورد تا طیف الکترومغناطیس دشمن را رصد نماییم و به برنامه‌ها و سناریوهای آنان پی ببریم.

زارعی با اشاره به اینکه رایانه‌های شخصی از سال 64 به بعد وارد کشور شد، تصریح کرد: در سال 63 به دلیل نیاز جنگ، یگان جنگ الکترونیک، به تولید این سیستم‌ها پرداخت و در سال 64 وارد مناطق جنگی کرد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: سایت‌هایی برای رصد طیف الکترومغناطیس دشمن ایجاد کرده بودیم تا اشراف اطلاعاتی لازم به وجود آید اما همپای این پیشرفت‌ها، دشمن نیز به کمک دیگران رشد و پیشرفت بسیاری داشت، به‌طوری‌که انگلستان پیشرفته‌ترین سیستم مانیتورینگ را در اختیار صدام قرارداد بود تا امکان مانیتورینگ و کسب اطلاعات را بر روی نیروهای ما مسدود کند.

وی ادامه داد: سیستم رمز کننده‌ای که انگلستان در اختیار صدام قرارداد بود، در یک عملیات به دست نیروهای ایرانی افتاد و با خلاقیت و استعداد نیروهای داخلی، واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، اطلاعات آن را خواند و نقشه مدارات را استخراج کرد تا با کشف نقاط ضعف، این سیستم شکسته شد.

زارعی گفت: این رمز کننده برای جابجایی پیام‌های سری دشمن مورداستفاده قرار می‌گرفت لذا تعداد اندکی از فرماندهان کشور نیز از شکسته شدن آن باخبر بودند تا بتوان نامه‌های سری دشمن را رصد کرد که با این روش بیش از 12 هزار نامه سری و فوق سری نیروهای صدام رصد شد و در اختیار فرماندهان ارشد قرار گرفت.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: بعد از جنگ و تا زمان سقوط صدام نیز افراد اندکی از ماجرای شکسته شدن این دستگاه رمز کننده باخبر نبودند زیر بعد از جنگ، صدام این دستگاه را در اختیار منافقین قرارداد و با برخورداری از امکان رصد آن، بسیاری از نقشه‌های آنان نیز خنثی شد.

تولید مودم در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان

وی افزود: برای اطلاع‌رسانی نقشه‌های دشمن به فرماندهان لازم بود اطلاعات به متن تبدیل شود که برای این امر متن‌ها توسط یک کامپیوتر نگارش می‌شد و با مودم‌هایی که نیروهای داخلی با الگوریتم رمز منحصربه‌فرد، طراحی کرده بودند، در اختیار فرماندهان قرار می‌گرفت تا دشمن نیز نتواند رصد کند.

زارعی اضافه کرد: مودم برای اولین بار در داخل کشور طی دوران دفاع مقدس طراحی، تولید و به‌کارگیری شد و حتی از این طریق اطلاعات تا عمق عراق نیز منتقل می‌شد.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه تجهیزات نظامی صدام برای نابودی تمام نیروهای کشور کافی بود، گفت: تلاش و استعداد نیروهای داخلی تمام نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه فرانسه رادار رازیت را برای برقراری ارتباط میان نیروها در اختیار صدام قرارداد بود، تصریح کرد: زمانی که این رادار دریکی از عملیات در اختیار نیروهای داخلی قرار گرفت، دانشجویان رشته‌های مرتبط که در جبهه حضور داشتند، آموزش‌های مقدماتی لازم برای بهره‌گیری از آن را گذراندند و زمانی که تعدادی از اساتید برق و الکترونیک دانشگاه در سال 65 برای کمک به جبهه‌ها آمدند، آنان را مأمور تعمیر و نگهداری از این رادارها کردیم .

زارعی افزود: ایران در دوران دفاع مقدس رادار را برای اولین بار لمس و حس کرد و بلافاصله مورداستفاده قرارداد و در همان دوران از مسئولان دانشگاه شریف تقاضا شد تا اساتید و رزمندگان را مورد آموزش این صنعت قرار دهد.

معجزه راداری نیرو‌های ایرانی در جنگ تحمیلی

جانشین سازمان پدافند غیرعامل گفت: دریکی از بازدیدهای آیت‌الله خامنه‌ای از مناطق عملیاتی که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، خدمت ایشان گزارشی از فعالیت‌ها ارائه دادیم که ایشان در گام اول این فعالیت‌ها را ورای تصور عنوان کردند و بعد از رصد فعالیت‌ها به‌صورت مستقیم و رمزنگاری پیام‌های دشمن، ایشان این فعالیت‌ها را معجزه نامیدند و پس از جنگ نیز اجازه خریداری دستگاه‌های رمز کننده از خارج را ندادند زیرا توان داخل و همچنین ناتوانی این دستگاه‌ها را مشاهده کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه کشور در جنگ به قدرت سیستم سازی، شبکه‌سازی و تعمیر و نگهداری رادار دست‌یافت و در سال 66 رشته الکترونیک در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خواجه نصیر تدریس شد، افزود: جنگ یک گنج محسوب می‌شود که هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد مختلف این سرمایه عظیم را شناسایی کنیم و یا حتی تجربیات را منتقل کنیم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: جنگ تنها ایثار در باب جان نبود بلکه ایثار فکر، خلاقیت و نوآوری بود و مرکز تحقیقات و عملیات در جنگ همپا بود و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

http://farhangesadid.ir/fa/news/529/با-اراده-انقلابی-۱۲-هزار-نامه-سری-صدام-را-رمزنگاری-کردیم-تولید-مودم-در-دوران-دفاع-مقدس-توسط-رزمندگان-رزمندگان-در-دوران-دفاع-مقدس-هزاران-کیلومتر-کابل-ارتباطی-در-بازه-زمانی-اندکی-ایجاد-کردند-معجزه-راداری-نیرو‌های-ایرانی-در-جنگ-تحمیلی

معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حدود ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که ۱۳۹۱ مورد آن مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، مهدی یوسف زاده، معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفدهمین شنبه‌ انقلاب با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در موزه فناوری اطلاعات(پست) برگزار شد، اظهار داشت: امروز به‌واسطه فناوری اطلاعات، مرزهای فرهنگی، سیاسی و کسب‌وکار در حال تغییر است و این به کشور ما اختصاص ندارد بلکه این تغییر و دگرگونی در سطح جهان است و بخش اعظمی از انقلاب‌های امروز منطقه، ناشی از فناوری اطلاعات بوده است.

وی بابیان اینکه فناوری اطلاعات هم فرصت است و هم تهدید، تصریح کرد: در زمینه فرصت‌ها باید بررسی کنیم که چه میزان از دانش کسب‌شده و یا دانشجویان تربیت‌شده را توانسته‌ایم به مرحله بهره‌برداری برسانیم و در زمینه تهدید نیز باید بدانیم که بر اساس پیش‌بینی‌ها بخشی از جنگ‌های آینده جهان، در حوزه ICT خواهد بود.

ضریب نفوذ ۱۱۰ درصدی تلفن همراه در کشور 

یوسف زاده با اشاره به اینکه به مدد تلاش‌های تمامی دولت‌های گذشته، امروز کشور در حوزه فناوری اطلاعات دارای جایگاه و رتبه خوبی است، گفت: در ابتدای عمر انقلاب لازم بود تا عقب‌ماندگی‌های کشور در شهرهای مختلف را جبران کنیم، به‌طوری‌که امروز 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دارای خطوط تلفن هستند و 98 درصد راهه‌ای کشور تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی قرار دارد و  همچنین تلفن همراه دارای ضریب نفوذ 110 درصدی است.

۷۰ درصد مردم از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند

معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: امروز برخی از مناطق عشایری را داریم که از خطوط تلفن بی‌بهره‌اند اما از پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت از طریق سلول‌های خورشیدی برخوردار هستند و ضریب نفوذ اینترنت امروز به 70 درصد رسیده است.

وی گفت: بعد از انقلاب، 51 هزار مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تولیدشده است و در المپیادهای علمی در این رشته‌ها نیز دانشجویان و نخبگان ایرانی، رتبه‌ها و جایگاه‌های مناسبی را کسب می‌کنند که نشان از تربیت نیروی نخبه در کشور است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه در زمینه تولید سیستم‌عامل و موتور جستجوی ملی است، گفت: در زمینه تولید برخی تجهیزات بومی در حوزه ICT به خودکفایی رسیده‌ایم و در زمینه تولید نرم‌افزار، بازی، آنتی‌ویروس و ... نیز سرآمد هستیم.

رشد ۲۰ پله‌ای جهانی ایران در حوزه دولت الکترونیک

معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه ایران امروز تولیدکننده سوئیچ، مودم و روتر محسوب می‌شود، گفت: در زمینه دولت الکترونیک نیز در مهروموم‌های اخیر با رشد 20 پله‌ای روبرو شده‌ایم و از رتبه 106 جهانی به رتبه 86 رسیده‌ایم.

فعالیت ۴ هزار شرکت دانش بنیان و ۴۵۰۰ استارتاپ در ایران

وی بابیان اینکه حدود 4 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که 1391 مورد آن مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تصریح کرد: 40 درصد اقتصاد دانش‌بنیان کشور در حوزه ICT قرار دارد و از میان 4500 شرکت استارت‌آپی نیز 2500 شرکت در سازمان فناوری اطلاعات به ثبت رسیده است.

یوسف زاده با اشاره به رشد فعالیت استارت‌آپ ها در کشور گفت: در نمایشگاه الکامپ امسال، 4 سالن در اختیار این بخش قرار داشت که البته از میان 770 شرکتی که ثبت‌نام کرده بودند تنها 410 شرکت امکان و فضای حضور را یافته بودند.

معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: 10 درصد از استارت‌آپ های فعلی عمری کمتر از 3 ماه دارند، 17 درصد عمری میان 3 تا 6 ماه و 23 درصد نیز بین 6 ماه تا یک سال سابق فعالیت دارند که نشان از حرکت روبه‌جلوی کشور در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه 53 درصد این استارت‌آپ ها از محل فروش محصول کسب درآمد داشته‌اند و 32 درصد نیز در حوزه تبلیغ سازی فعال بوده‌اند، افزود: 74 درصد استارت‌آپ ها به بازار داخلی دسترسی دارند، 14 درصد در سطح منطقه فعال هستند و 11 درصد نیز در سطح جهانی ارائه محصول دارند که بخش اعظمی از آن‌ها به‌صورت «آزادکار» مشغول فعالیت هستند که امیدواریم با حمایت‌های بیشتر این رقم گسترش یابد.

فروش یک میلیون دلاری دو شرکت دانش بنیان ایرانی

یوسف زاده افزود: یکی از اپ استورهای ایرانی امروز دارای 40 میلیون کاربر است و 11 درصد نیز دارای ترافیک خارجی است و حدود 23 هزار نفر نیز مشغول توسعه نرم‌افزار در این پلت فرم هستند که حدود 180 میلیارد تومان نیز فروش داشته است.

معاون توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یک شرکت فعال در حوزه فروش آنلاین، به رقم یک‌میلیون دلارفروش رسیده است و یک شرکت تاکسی آنلاین نیز به 1/4 میلیون دلارفروش دست پیداکرده است.

وی گفت: هزینه ایجاد شغل به‌صورت عادی 330 میلیون تومان است که در بخش دانش‌بنیان ، این رقم به 100 میلیون تومان کاهش می‌باید و در حوزه ICT به رقم 70 میلیون تومان می‌رسد.

یوسف زاده در پایان با اشاره به اینکه امروز وضعیت کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مناسب است، خاطرنشان کرد: امروز 22 هزار شغل در حوزه دانش‌بنیان ایجادشده است که فروشی بالغ‌بر 4 هزار و 194 میلیارد تومان داشته است.

http://farhangesadid.ir/fa/news/532/ضریب-نفوذ-۱۱۰-درصدی-تلفن-همراه-در-کشور-۷۰-درصد-مردم-ایران-از-اینترنت-پرسرعت-بهره‌مند-هستند-رشد-۲۰-پله‌ای-جهانی-ایران-در-حوزه-دولت-الکترونیک-فعالیت-۴-هزار-شرکت-دانش-بنیان-و-۴۵۰۰-استارتاپ-در-ایران-۴۰-درصد-اقتصاد-دانش-بنیان-کشور-در-حوزه-ict-قرار-داردفروش-یک-میلیون-دلاری-دو-شرکت-دانش-بنیان-ایرانی


مدیر کل فناوری رسانه‌های نوین صدا و سیما گفت:: سال ۷۴ واردات قطعات ماهواره‌ای که انحصار ساخت آن در اختیار آمریکا بود ممنوع شد. پس از آن بومی سازی این تجهیزات در ایران آغاز شد؛ در ابتدا آنتن‌های ۴.۵ متری ساخته شد و اکنون آنتن‌های ۱۱ متری در داخل کشور تولید شده و در سازمان صدا و سیما بهره‌بردای می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر فرشید بهجت محمدی مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما در هفدهمین شنبه‌ انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در موزه فناوری اطلاعات(پست) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: خودباوری در حوزه فناوری اطلاعات در زمان جنگ اتفاق افتاد و با توان بومی توانستیم به موفقیت این حوزه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی، بدنه رزمندگانی که در حوزه فناوری، تجاربی کسب کرده بودند وارد صدا و سیما و دانشگاه‌های مرتبط با حوزه فناوری شدند؛ این افراد امروز با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند موفقیت های خوبی در حوزه صدا و تصویر کسب کنند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه حوزه صدا و تصویر پیش از تولید تا زمان نشر با فناوری درگیر است، بیان کرد: در حال حاضر کلیه تجهیزات دیجیتال، فرستنده های ماهواره ای و آنولوگ و... اعم از فناوری های الکترونیک، مکانیکی و مخابراتی در کشور و با توان بومی ساخته می شود.

بهجت محمدی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صدا و تصویر گفت: فرستنده‌های دیجیتال با ظرفیت  6KB و توان 10W در داخل کشور ساخته می شود و 90 درصد از مناطق کشور تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار دارد.

وی با اشاره به رعایت استانداردهای جهانی در ساخت تجهیزات صدا و تصویر گفت: بهره‌برداری از استانداردهای فرستنده، ملزومات خاص خود را دارد و دارای پیچیگی های ابرازی است؛ در این بخش متخصصین ایرانی توانسته‌اند با بهره‌گیری از دانش داخلی و استانداردهای جهانی، کشور را از واردات دستگاه‌های دیجیتال بی نیاز کنند.

مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرستنده ماهواره‌ای نیز اشاره کرد و گفت: سال 74 واردات قطعات ماهواره‌ای که انحصار ساخت آن در اختیار آمریکا بود ممنوع شد. پس از آن بومی سازی این تجهیزات در ایران آغاز شد؛ در ابتدا آنتن های 4.5 متری ساخته شد و اکنون آنتن‌های 11 متری در داخل کشور تولید شده و در سازمان صدا و سیما بهره‌بردای می شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: ساخت تقویت کننده با توان 250 وات از جمله دستاورد های دیگر در این حوزه به شمار می آید.

بهجت محمدی در خصوص موفقیت های تیم فناوری صدا و سیما در خصوص ارتباط زمینی گفت: تجهیزات این حوزه که می تواند ظرف مدت زمان دوساعت آماده پخش شود و صدا و تصویر را در لحظه انتقال دهد در داخل کشور تولید می شود.

وی با بیان اینکه این دستاورد ها حاصل ریسک پذیری محققان داخلی است، گفت: در این حوزه در بخش های نظامی و رسانه ای توان بسیار بالایی داریم و نمایشگاه الکامپ نمونه بارز دستاورد های حوزه فناوری اطلاعات است.

مدیر کل فناوری‌ رسانه‌های نوین صدا و سیما  با اشاره به دستاورد های در حوزه پردازش صدا و تصویر گفت: محصولاتی که می تواند صدا و تصویر را فشرده سازی کند؛ توسط شرکت های دانش بنیان ساخته می شود.

وی با توجه به اینکه بخش نرم افزاری صدا و تصویر مهم تر از سخت افزاری آن است، ادامه داد: در بخش نرم افزاری پردازش نیز دارای نرم افزار های راهبردی و کاربردی خوبی هستیم که توانسته است ما را از سلطه کشورهای دارای این فناوری خارج کند.

بهجت محمدی در پایان افزود: در حال حاضر محققین حوزه فناوری اطلاعات در حال کار برروی یک هوش مصنوعی هستند که می‌تواند ابزار موفقی برای بخش خبری سازمان صدا و سیما در پیدایش و پایلایش اخبار باشد.

http://farhangesadid.ir/fa/news/531/پس-از-انقلاب-با-اتکا-به-فناوری-بومی-از-واردات-تجهیزات-دیجیتال-بی‌نیاز-شدیم-۹۰-درصد-کشور-تحت-پوشش-شبکه-دیجیتال-قرار-داردانقلاب-اسلامی-انحصار-ساخت-قطعات-ماهواره-که-در-اختیار-آمریکا-بود-شکست


تحلیل گر ارشد فضای مجازی گفت:معتقدم مخابرات دارای 7 لایه است که ایران در هر 7 لایه پیشرفت داشته است، بطوری که امروز دارای روتر و سیستم عامل ایرانی هم هستیم.

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، روح‌الله مومن نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در مجازی و تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی در هفدهمین شنبه انقلاب که با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در موزه ارتباطات (پست) برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار، پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور رخ‌داده است که نشان می‌دهد هم‌زمان با دیگر کشورها و حتی فراتر از آن‌ها قدم برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط اینترنتی با ایمیل آغاز به کارکرد، گفت: در کشور ما، سرویس‌های ایمیلی ایرانی از همان ابتدا آغاز به کارکرد و هم‌اکنون نیز ایمیل از دور خارج نشده است و همچنان مورداستفاده است.

مومن نسب اضافه کرد: در زمان رواج وبلاگ نویسی، سرویس‌های ارائه وبلاگ داخلی، رونق بسیاری داشتند به‌طوری‌که گوگل حتی بنا داشت یکی از این سرویس‌های داخلی را خریداری کند.

برتری موتور‌های جستجوگر ایرانی نسبت به خارجی در حیطه زبان فارسی

این تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی در ادامه سخنان خود گفت: الآن موتورهای جست‌وجوی داخلی و ایرانی در حوزه زبان فارسی از نمونه‌های خارجی متنوع‌تر و باکیفیت‌تر در حال ارائه خدمات هستند همچنین در حوزه شبکه‌های اجتماعی، 9 ماه قبل از آغاز فعالیت فیس‌بوک، یک شبکه اجتماعی  ایرانی در حال فعالیت بود و در حوزه پیام‌رسان‌ها نیز در حدود سال 86 که هنوز وایبر، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی غیربومی رواج پیدا نکرده بودند، پیام‌رسان ایرانی محاوره در کشور فعال بود که البته با شکایات و قوانین دست‌وپا گیر کشور، از حرکت بازایستاد.

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در مجازی بابیان اینکه هم‌زمان با پیام‌رسان وی‌چت، نرم‌افزار دیالوگ با دو میلیون و پانصد هزار کاربر فعال بود، گفت: امروزه پیام‌رسان‌های متعدد داخلی در کشور فعال هستند که البته به‌اشتباه برخی متصورند که تازه فعال‌شده است اما باید بدانیم این‌ها از قبل فعال بوده‌اند و از برنامه‌نویسی بسیار پیچیده‌ای نیز بهره‌مند هستند که به همت متخصصان داخلی انجام‌شده است.

مومن‌نسب اضافه کرد: یکی از پیام‌رسان‌های داخلی اخیراً موفق به طراحی رمزنگاری برای فعالیت خود شده است که مورداستفاده پیام‌رسان‌های رایج و مطرح جهانی است.

برتری شبکه‌های اجتماعی داخلی نسبت به برخی نمونه‌های خارجی

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی به توان داخلی در حوزه میکروبلاگ نیز اشاره و تصریح کرد: شبکه‌هایی مانند توییتر نیز نمونه داخلی دارد؛ که می‌توان از نرم‌افزار جملک در این رابطه نام برد؛ همچنین در حوزه نقشه‌خوان‌ها نیز پارسی جو فعال است که شرکت‌هایی مانند تاکسی یاب ها می‌توانند بستر اطلاعاتی نقشه خود را بر آن بارگذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نرم‌افزارهای مسیریاب نیز نرم‌افزارهای دال و سپهر با امکانات بسیار وسیع‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی فعال هستند؛ همچنین در حوزه آنتی‌ویروس‌ها نیز امروز یک نرم‌افزار ایرانی به نام پادویش فعال است که بسیاری از استانداردهای بین‌المللی را نیز اخذ کرده است.

مومن نسب با اشاره به اینکه در حوزه اشتراک‌گذاری ویدئو نیز سایت داخلی آپارات فعال است، گفت: در حوزه کالا رسان‌ها، شرکت‌های دی جی کالا و بامیلو فعال هستند که ارزش سهامی بسیار بالایی نیز دارند و در حوزه بین‌الملل نیز از جایگاه بسیار بالایی برخوردار شده‌اند.

این تحلیلگر ارشد فضای مجازی در حوزه کتاب رسان‌ها نیز از نرم‌افزارهایی مانند طاقچه، پاتوق کتاب و بازار کتاب نام برد و گفت: این نرم‌افزارها، کتاب‌خوانی را تسهیل کرده‌اند و موجب رشد سرانه مطالعه در کشور شده‌اند.

به برکت انقلاب اسلامی در ۷ لایه مخابراتی پیشرفت کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه در حوزه پخش زنده اینترنتی نیز نرم‌افزار لحظه نگار فعال است، گفت: معتقدم مخابرات دارای 7 لایه است که ایران در هر 7 لایه پیشرفت داشته است، به‌طوری‌که امروز دارای روتر و سیستم‌عامل ایرانی هم هستیم.

مومن نسب با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور نخستی بود که به اینترنت متصل شد، افزود: امروز برای باگ گیری نرم‌افزارهای بزرگ خارجی با جوانان ایرانی تماس گرفته می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های برنامه‌نویسی جهان در کشور ما برگزار می‌شود که البته به دلیل تحریم، تبلیغات مناسبی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

این تحلیل‌گر ارشد فضای مجازی اضافه کرد: امروز در همین تهران، جوانان متخصص ایرانی برای شرکت‌های خارجی و حتی آمریکایی، بازی رایانه‌ای تولید می‌کنند اما متأسفانه از سوی مسئولین موردتوجه و حمایت قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر استفاده از نرم‌افزاری‌های داخلی در حوزه‌های یادشده رواج پیدا کند، چندین هزار شغل آبرومندانه ایجاد خواهد شد گفت: اما متأسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌ها اشتباه، امروز بیشترین فارغ‌التحصیلان بی‌کار کشور در حوزه IT تحصیل‌کرده‌اند.

مومن‌نسب در پایان خاطرنشان کرد: امروز از دو میلیون کاربر اینترنت به 66 میلیون نفر رسیده‌ایم که اگر حمایت‌های لازم در این حوزه صورت گیرد و زمینه‌ها تسهیل شود، فضای اشتغال بسیاری برای اقشار مختلف کشور فراهم خواهد آورد.


http://farhangesadid.ir/fa/news/533/برتری-شبکه‌های-اجتماعی-داخلی-نسبت-به-برخی-نمونه‌های-خارجی-۹-ماه-قبل-از-فیس‌بوک-شبکه-اجتماعی-بومی-در-ایران-داشتیم-برتری-موتور‌های-جستجوگر-ایرانی-نسبت-به-خارجی-در-حیطه-زبان-فارسی-به-برکت-انقلاب-اسلامی-در-۷-لایه-مخابراتی-پیشرفت-کرده‌ایم-ایران-در-میان-۱۰-کشور-نخست-جهان-که-به-اینترنت-وصل-شد


شنبه‌های انقلاب (۱۷) /رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب:

سبک انیمیشن ایرانی، جزء برترین سبک‌های دنیا است

جعفری گفت: در دنیا سبک‌هایی در حوزه انیمیشن موجود است که می‌توان به سبک‌های ژاپنی و آمریکایی اشاره کرد که طی چند ساله گذشته سبک ایرانی به دیگر سبک‌ها اضافه شده است که مثال آن در انیمیشن شکرستان می‌توان مشاهده کرد.

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به‌گزارش فرهنگ سدید، مهدی جعفری رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاورد‌های انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات وفضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد اظهار داشت: اولین انیمیشن در جهان ۵۲۰۰ سال پیش در شهرسوخته استان سیستان بلوچستان تولید شد و آن را می‌توان سرآغازی بر حوزه انیمیشن دنیا دانست.

وی با اشاره به گسترش تولید انیمیشن در دهه اخیر ادامه داد: در دهه ۸۰ ایران در حوزه انیمیشن پیشرفت‌هایی کرد و در این صنعت دارای ظرفیتی است که می‌تواند جزو برترین‌های دنیا شناخته شود.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی با بیان پیشرفت ایران در حوزه پویانمایی تشریح کرد: کشور در حوزه تولید انیمیشن‌های سینمایی پیشرفت کرده است که می‌توانیم امروز در اکران‌های سینمایی مشاهده کنیم.

جعفری گفت: ایران توانسته در طی سالیان گذشته در حوزه انیمیشن صاحب سبک شود و در جشنواره‌های بین المللی حضور موثری پیدا کند.

وی  افزود: سبک ایرانی درحوزه انیمیشن در جهان اضافه شده است. در دنیا سبک‌هایی در حوزه انیمیشن وجود دارد که می‌توان به سبک‌های ژاپنی و آمریکایی اشاره کرد که طی چند ساله گذشته سبک ایرانی به دیگر سبک‌ها اضافه شده است که مثال آن در انیمیشن شکرستان می‌توان مشاهده کرد.

جعفری تصریح کرد: ایران توانسته پلتفرم‌هایی جدید در حوزه رسانه تولید کند و در سطح جهانی در این حوزه با دنیا رقابت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور توانسته است در حوزه واقعیت مجازی پیشرفت‌هایی داشته باشد. با کمی توجه به حوزه‌های مجازی می‌توانیم جزو برترین کشور‌های دنیا باشیم.


http://farhangesadid.ir/fa/news/534/سبک-انیمیشن-ایرانی-جزء-برترین-سبک‌های-دنیا-است


عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: در حوزه دیتا و فناوری اطلاعات تجهیزات بسیار زیادی در درون کشور قابلیت تولید دارد و تحقیقات آن انجام‌شده است و این پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه محسوب می‌شود به‌نحوی‌که دانشگاه‌های ما در حال رقابت با دانشگاه‌های بزرگ دنیا در این حوزه هستند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در  هفدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در موزه فناوری اطلاعات (پست) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: تحول در حوزه فناوری اطلاعات پس از انقلاب اسلامی بسیار سرعت گرفت و نکته قابل‌تأمل پس از انقلاب، توسعه فناوری در کشور است.

وی افزود: حضور نسل جدید فناوری در بخش‌های موبایل، کامپیوتر، نرم‌افزار، دستگاه‌ها شبکه‌ها، ارتباطات و ... برای دوران پس از انقلاب است، دوران پس از طاغوت همانند استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و فناوری رخ داد.

این کارشناس حوزه فناوری ارتباطات گفت: قبل از انقلاب شرکت مخابرات در دست شبکه بل آمریکا بود که نیروهای این شرکت پس از انقلاب اسلامی از ایران خارج شدند و این حوزه در دست مخابرات ایران و نیروهای داخلی افتاد و تاکنون به بهترین نوع ممکن مدیریت‌شده است.

انتظاری بابیان خاطره‌ای از سال‌های مدیریتش در شرکت مخابرات گفت: حدود سال 1370 برای بازدید از مرکز مخابرات کره جنوبی به این کشور سفر کردیم. در آن زمان ایران در حال ساخت پنل شماره 5 هزارتایی بود و کره که سابقه بسیار زیادی در این حوزه داشت این پنل 5 هزارتایی را تمام کرده بود و در حال وارد شدن به شماره10هزارتایی بود. با توجه به وضعیت ایران پس از جنگ و شرایط تحریم این موضوع نشان از برابر سرعت پیشرفت داشت.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به دستاوردهای حوزه فناوری ارتباطات پس از انقلاب گفت: فناوری اطلاعات در حوزه انتقال بسیار پیچیده است که متخصصین کشور توانستند تجهیزات مرتبط با این حوزه مانند فیبر نوری و ماکروویو را طراحی و تولید کنند.

انتظاری گفت: طبق برآوردهایی انجام‌شده در سال 1374، 100 شرکت توسعه فناوری در کشور فعال بود که در ساختار ارتباطات از تجهیزات آن‌ها استفاده می‌شد؛ در سال 77 با توجه به توسعه این حوزه، واردات تجهیزاتی که مشابه داخلی دارند ممنوع شد.

وی گفت: در حوزه دیتا و فناوری اطلاعات، تجهیزات بسیار زیادی در درون کشور قابلیت تولید دارد و تحقیقات آن انجام‌شده است و این پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه محسوب می‌شود به‌نحوی‌که دانشگاه‌های ما در حال رقابت با دانشگاه‌های بزرگ دنیا در این حوزه هستند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ساخت ماهواره بسیار پیچیده و تخصصی است، گفت: لازم است پروژه ساخت و پرتاب یک ماهواره، دارای طراحی، ساخت، نگه‌داری و... بسیار دقیق باشد زیرا مانند دیگر تجهیزات حوزه ارتباطات بر روی زمین نیست که قابلیت عیب‌یابی، تعمیر و تجهیز را داشته باشد. یک ماهواره باید بتواند مأموریت چندساله خود را در فضا انجام دهد که این کار در حال حاضر توسط دانش بومی در حال انجام و ساخت است.

وی در پایان با اشاره به اینکه توسعه و طراحی شبکه‌های مخابراتی، نگه‌داری و حفظ آن به دست متخصصین داخلی انجام می‌شود؛ گفت: طراحی پیچیده‌ترین دستگاه‌های مخابراتی همچون رادار، شبکه‌ها، بی‌سیم، موبایل، دیجیتال‌ها، ماهواره‌ها و.... در مراکز داخلی انجام می‌شود و این از برکات انقلاب اسلامی است.

http://farhangesadid.ir/fa/news/535/بعد-از-انقلاب-علاوه-بر-استقلال-سیاسی-استقلال-فناوری-هم-پیدا-کردیمدر-حوزه-فناوری-اطلاعات-در-حال-رقابت-با-دانشگاه‌های-بزرگ-دنیا-هستیم-به-برکت-انقلاب-توان-طراحی-پیچیده‌ترین-سیستم‌های-مخابراتی-را-داریم

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که دارای موتور جستجوگر و سیستم‌عامل بومی است.

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، محمدجواد مطهری شریف دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات وفضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: ۹۸ درصد نقاط قابل تردد کشور به شبکه مخابراتی متصل است و ضریب نفوذ تلفن سیار در کشور ۱۱۰ درصد است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب ۳۱۲ روستا به تلفن دسترسی داشته‌اند که این رقم بعد از انقلاب به بیش از ۵۵,۰۰۰ روستا رسیده است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی با اشاره به شبکه ارتباطی و اینترنت کشور گفت: ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی کشور متصل هستند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۷۰ درصد است.

وی افزود: ایران در دسترسی به اینترنت پرسرعت، رتبه اول منطقه را دارا است و حتی عشایر کوچ رو، در سیاه‌چادر‌های خود، به شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت، دسترسی دارند.

مطهری بابیان این‌که ایران رتبه اول مقالات قابل ارجاع در حوزه فناوری اطلاعات را در منطقه دارا است اظهار داشت: ایران با ۵۱۰۵۲ مقاله علمی در حوزه فناوری اطلاعات، طی بیست سال گذشته، رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.

وی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که دارای موتور جستجوگر و سیستم‌عامل بومی است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی با اشاره به پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران ادامه داد: تولید انواع نرم‌افزار‌های کاربردی، پیام‌رسان‌ها، ویروس‌کش‌ها و... بیانگر سطح بالای پیشرفت فناوری اطلاعات در ایران است.

مطهری اضافه کرد: در حوزه ساخت تجهیزات پیشرفته صدا و تصویر در منطقه بی‌نظیر هستیم و ایران جزو معدود کشور‌های تولیدکننده گیرنده و فرستنده دیجیتال رادیویی و تلویزیونی است.

وی تأکید کرد: کلیه تجهیزات و فناوری‌های فیبر نوری و سوئیچ‌های مربوطه در داخل تولید می‌شود و ایران از معدود کشور‌های تولید رادار‌های فعال و غیرفعال در جهان است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی ادامه داد: ایران در حوزه تولید رادار‌های آرایه فازی، رتبه نخست منطقه را دارا است و جزو معدود کشور‌های دارای این فنّاوری در دنیاست.

وی گفت: جوانان ایران در سال‌های مختلف، رتبه برتر المپیاد کامپیوتر را در جهان، به دست آورده‌اند وبرترین استعداد‌های تحصیلی در رشته‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات حضور دارند.

مطهری با اشاره به رتبه برتر ایران در صادرات محصولات دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، در منطقه گفت: بیش از ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند که در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان، در منطقه بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی متعلق به حوزه فناوری اطلاعات است.

مطهری خاطرنشان کرد: در حوزه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و ایران تنها کشور منطقه است که توانایی تولید ماهواره را دارد.

وی با اشاره به موضوع استارت آپ‌ها گفت: ایران در توسعه کسب‌وکار هوشمند با بیش از ۴۰۰۰ استارت آپ مبتنی بر فناوری اطلاعات رتبه اول منطقه را دارا است.

دبیر کمیته فناوری اطلاعات و فضای مجازی جنبش مردمی تأکید کرد: زنجیره تلویزیون دیجیتال کشور به‌طور کامل بومی‌سازی شده است و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌ای در بخش زمینی به‌طور کامل به دست متخصصان داخلی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: لینک‌های رادیویی ماکروویو دیجیتال به‌طور کامل توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

مطهری با اشاره به نرم افزارهای مدیریت محتوای دیجیتال گفت: از مهم‌ترین ارکان پخش ویدئو در بستر شبکه‌های باند وسیع، مدیریت محتوای دیجیتال است که دارای پیچیدگی‌های فنی بسیاری هستند و ساخت آن‌ها تنها در اختیار چند کشور پیشرفته دنیا و ایران اسلامی قرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: پخش محتوای اینترنتی به‌صورت زنده و درخواستی، از فناوری‌های بسیار پیشرفته محسوب می‌شوند که به همت متخصصین داخلی به‌طور کامل طراحی و ساخته می‌شود.

http://farhangesadid.ir/fa/news/528/ایران-تنها-کشور-منطقه-است-که-دارای-موتور-جستجوگر-و-سیستم‌عامل-بومی-است۹۸-درصد-نقاط-قابل-تردد-کشور-به-شبکه-مخابراتی-متصل-است-ایران-تنها-کشور-تولید-کننده-ماهواره-در-منطقه-است-ضریب-نفوذ-اینترنت-در-کشور-۷۰-درصد-است


مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: سال 88 اولین بازی ملی به نام گشتاسب بر اساس موتورهای بومی ساخته شد. این موضوع نشان داد که می‌توانیم به سمت بومی‌سازی موتورهای بازی که مهم‌ترین قسمت یک بازی است، پیش‌بریم و کنسول‌های بازی را بسازیم.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر بهروز مینایی مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانش یار دانشگاه علم و صنعت در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: سال 68 گروه کوچکی از طلاب در قم، موسسه نور را راه‌اندازی و شروع به تبدیل کتاب‌های مکتوب به دیجیتال کردند که در آن سال‌ها بزرگانی همچون آیت‌الله مرعشی و رهبر معظم انقلاب از این حرکت استقبال کردند.

مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در آن دوره کامپیوتر xd  به‌طور گسترده وجود نداشت و افراد مشغول در موسسه نور، توسط یک کمودور که برای بازی بود و کمتر کسی می‌توانست از آن استفاده کند، مشغول به تایپ کتاب‌ها شدند.

وی گفت: موسسه نور دریکی از جشنواره‌های خارجی، برای اولین بار قرآن فشرده سازی شده، بر روی یک دیسکت را ارائه کرد که این کار در نوع خود بی‌نظیر بود.

مینایی تصریح کرد: سیستم‌عامل ملی جزو ضروریات اولیه کشور است که به آن کمتر پرداخته‌شده است زیرا سیستم‌عامل‌های کنونی در حال ارسال اطلاعات به خارج از کشور هستند.

وی ادامه داد: از دیگر ضرورت‌های بسیار مهم برای کشور وجود موتور جستجوگر بومی و پیام‌رسان بومی است که باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود.

دانش یار دانشگاه علم و صنعت با اشاره به لزوم توجه ویژه به کسب‌وکار مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها در هند، صنعت نرم‌افزار است که درآمد این صنعت سبز هند چندین برابر درآمد نفت ایران است.

عضوی هیئت‌امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در سال 71 موفق شدیم، رتبه نخست منطقه در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای را کسب کنیم.

وی تشریح کرد: شرکت‌هایی مانند یونیسفت و ea در حال ساخت بازی برای کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه هستند، بااین‌حال این کشورها در جایگاه سوم منطقه قرار دارند.

مینایی با اشاره به ساخت اولین بازی حرفه‌ای رایانه‌ای گفت: سال 88 اولین بازی ملی به نام گشتاسب بر اساس موتورهای بومی ساخته شد. این موضوع نشان داد که می‌توانیم به سمت بومی‌سازی موتورهای بازی که مهم‌ترین قسمت یک بازی است، پیش‌بریم و کنسول‌های بازی را بسازیم.

مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به ظرفیت نرم‌افزارها در ایجاد کسب‌وکار پایدار اضافه کرد: حدود 1150 استارت آپ کشور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعال هستند و 2 هزار نفر در این شرکت ها در حال تولید و ارائه محصول هستند.

مینایی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه محتوا باید کارهای مبنایی تر صورت بگیرد و هنرمندان، دانشجویان، طراحان و... دست در دست مهندسین و برنامه نویسان قرار دهند تا بتوانیم زیر ساخت های فناوری را به حوزه تجاری سازی گره بزنیم.

http://farhangesadid.ir/fa/news/539/ایران-برای-اولین-بار-قرآن-دیجیتال-را-برروی-یک-دیسکت-ارائه-کرد-ایران-در-ساخت-بازی-های-رایانه-ای-در-منطقه-اول-است-1150-استارت‌آپ-با-2هزار-نیرو-در-حوزه-بارزی-های-رایانه-ای-ساخت-اولین-بازی-ملی-رایانه-ای-در-سال-88


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۳