***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

شیخ محمدعلی نوری فشارکی

چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۱۸ ق.ظ
  • مجموعه تاریخی ، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد

شیخ محمدعلی نوری فشارکی

شیخ محمدعلی نوری فشارکی

شیخ محمدعلی نوری فشارکی

شیخ محمدعلی نوری فشارکی








شهرت:

نوری فشارکی
تاریخ وفات (قمری/شمسی):
12/10/1369
محل مزار:
تکیه زرگرها
زمینه فعالیت:
مدرس,عالم فاضل



http://takhtefoulad.ir/TakhteFoolad/Pages/Mashahir.aspx?ItemId=2284


































فرزند شیخ زین العابدین، عالم فاضل، ادیب محقق، جدش ملا کاظم، از علمای نور مازندران بوده است. در اصفهان به تدریس و اقامه جماعت و منبر می پرداخت، در عمل استخاره از قرآن مهارتی داشت که معروف بود و غالباً ارجاع به او می نمودند. از آثارش «اصول الدین» منظوم و «منظومة الحبیبة» در اصول است. وی در12 شوال 1369ق فوت نمود. 



فرزند شیخ زین العابدین بن ملا کاظم نوری فشارکی، از علمای عالیقدر قرن چهاردهم هجری است. شیخ فخرالدین فشارکیدر حواشی «رجال اصفهان» مهدوی می نویسد: «شخصی از اهل علم بود که مسمی به شیخ محمدعلی و معرفیت او نوری فشارکی می بود. چون از طرف پدری جد او ملا کاظم بوده و او در شهر نور که از بلاد مازندران است، می بود و از طرف مادری نیز جد او به آخوند ملاجعفر فشارکی می-رسید و مسکن و منزل او در محلة چهارسوق شیرازیهای اصفهان می بود». وی فقیه محقق و دانشمندی فاضل بود که در حدود سال 1295ق در اصفهان متولد شده و نزد علمای این شهر تحصیل کرده است.
نیای مادری او شیخ جعفر فشارکی و دایی های او از مجتهدین و مراجع بزرگ اصفهان آخوند ملا محمدباقر فشارکی و آخوند ملا محمد حسین فشارکی بوده اند.
فخرالدین فشارکی می نویسد: «بعض لیالی و ایام و بعض شهور مثل ماه رمضان امامت جماعت می کرد و در عمل استخاره از قرآن مهارتی داشت که معروف بود و غالباً ارجاع به او می نمودند [...] و از اهل منبر و وعظ هم بود و بعض تصنیفات و تألیفات هم در فقه و اصول و اخبار و احادیث هم دارد[...]. در اصفهان به مجالس درس علما حاضر می شد و رنجی در تحصیل علوم شرعیه کشیده بود و خودش هم تدریس مختصری می نمود. اگرچه از مدرسین معروف نبود لکن از اهل علم و فضل بود».
نوری فشارکی سالها در اصفهان به تدریس مقدمات مشغول بوده است. وی اغلب اوقات را به مطالعه و تحقیق و تألیف و عبادت می گذرانده است. وی همچنین گاهی به فارسی و عربی شعر می گفته است. شیخ محمدعلی نوری فشارکی به شاگردش میرزا عبدالجواد لسان الواعظین بن ملا ابراهیم معتمد الذاکرین اجازه داده و خود از آخوند ملا محمد اصفهانی اجازه دریافت نموده است.
از تألیفات اوست: 1. «الاسبوعیة فی الاعمال الخیریه الجاذبة للسعادة السرمدیة» در ادعیه و اعمال و اوراد، مؤلف می نویسد: «در شب جمعه ربیع الاول1335ق به او الهام شد که کتابی دربارة اعمال و اذکار و ادعیه بنویسد و او این کتاب را در یک مقدمه و 7 فصل و یک خاتمه نوشته است ؛ 2. «اصول الدین» منظوم؛ 3. «منظومة الحبیبة» منظومه ای است در بیان قواعد اصولی؛ 4. «المطویات العلیه فی بیان المبانی العلمیه فی شرح زبدة الاصول»؛ 5. «شرح ارشادالاذهان»؛ 6. «اکمال الایمان فی تکمیل مراتب الیقین و الایقان» در عقاید با ادله؛ 7. «مشکاة الولایة»؛ 8. « مجموعه ای در اشعار و منشآت».
شیخ محمدعلی در شب دوشنبه 12 شوال 1369ق فوت نموده و در تکیه زرگرها مدفون می گردد.



http://takhtefoulad.ir/TakhteFoolad/Pages/Mashahir.aspx?ItemId=2284




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۴