***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۲۴ ق.ظ

سوابق علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم


عضو شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 


معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی


معرفی سایت

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی




http://zoelm.blogsky.com



بازدید : 854 مرتبه
تاریخ : یکشنبه 22 تیر 1393

کتاب «نقد قال» پاسخ انتقادی به نامه سرگشاده‌ محسن کدیور است که به عنوان «ارزیابی کارنامه بیست و یک ساله رهبری جمهوری اسلامی ایران» خطاب به «ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری» در سایت‌های اینترنتی در تاریخ 26 تیرماه سال 1389 منتشر شده است، اگرچه از جهت اعتبار علمی و منزلت منطقی چندان ارزشی برای بررسی و نقد نداشت امّا حاوی نکته‌هایی بود که پرداختن بدان‌ها، شاید برخی شبهه‌ها و پرسش‌های مطرح را بتواند پاسخ دهد و در بوته نقد و تحلیل جایگاه و خاستگاه چالش‌های مطرح شده را نشان دهد.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/04/21/13930421000662_PhotoL.jpg


حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این کتاب پاسخی جامع و مانع به این نامه داده است که اکنون پس از دو نوبت چاپ، نسخه الکترونیکی آن برای استفاده علاقمندان در فضای مجازی منتشر شده است.


«نقدقال» در دوازده فصل موضوعاتی همچون «استبداد و دیکتاتوری»، «وهن اسلام»، «آزمون رهبری»، «ظلم و جور»، «قانون‌ستیزی و براندازی جمهوری اسلامی» و… را در دستور کار دارد و با اضافه کردن ضمیمه‌هایی به کتاب، به شرح و تفصیل مسئله مورد نظر در 400 صفحه می‌پردازد. نویسنده در تلاش است که از دو منظر دینی و قانونی حقیقت و واقعیت ولایت فقیه را تبیین کند.


در این کتاب آمده است: «چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می‌برد؟ آیا مردم و کشور؟ اسلام و مسلمین؟ و یا ابرقدرت‌ها و دیکتاتورهایی که برای بازیابی سلطه خود بر این کشور، دندان تیز کرده‌اند و تنها مانع اصلی خود را، همین اصل محوری و ریشه‌ای ولایت فقیه می‌دانند؟ اعتراف نویسنده این نامه به اینکه «رهبری در 21 سال گذشته برای حفظ استقلال سیاسی موفق بوده است»، اعتراف بسیار مهمی است! اگر ایشان انصاف داشته باشد، دراین پرسش تأمل کند که آیا غیر از تکیه بر ولایت فقیهِ عادل، می‌توان استقلال این کشور را حفظ کرد؟»


نویسنده در مقدمه کتاب در اشاره به چگونگی پاسخ و برخورد نسبت به این مسئله تأکید بر این دارد که در این راستا می‌توان به سه شیوه عکس‌العمل نشان داد: نخست آنکه همانند بسیاری دیگر از اقدامات مخالفان علیه ولایت فقیه، این نامه نیز جدی گرفته نشود و بنا به قاعده «الباطل یموت بترک ذکره» با بی‌اعتنایی از کنار آن رد شد. دوم آنکه مواجهه سیاسی صورت گیرد و این نامه را به عنوان یکی از حلقه‌های هجوم طراحی شده برای تزلزل و تردید در جایگاه رفیع رهبری نظام در چشم و دل مردم و تلاشی برای شکست اقتدار رهبری و قدرت ملی، مورد تحلیل و فعل و انفعال قرار دهیم. در برخورد سوم که در واقع عکس‌العمل اصلی کتاب نسبت بدان است، همان توجه به مفاد این نامه نه به جهت اعتبار علمی یا حقوقی آن، بلکه از نظر عاملی برای القای شبهه در برخی جوانان جویای حقیقت است که خود به خود ممکن است در ذهن آنان سوالاتی را ایجاد کند و براین اساس نویسنده نیز پاسخ‌گویی به این نامه را وظیفه‌ای دینی و عملی و ملی برای این‌گونه افراد می‌داند تا بدین جهات به تبیین برخی حقایق و صیانت از ایمان انقلابی و اسلامی جامعه کند.


کتاب «نقد فال» با شمارگان 2500 نسخه در چاپ اول و 4000 نسخه در چاپ دوم با قیمت 10000 تومان از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شده بود که اکنون برای استفاده عموم نسخه الکترونیکی این کتاب در فضای مجازی منتشر شده است.

انتهای پیام/


دانلود کتاب نقد قال




طبقه بندی:
ارسال توسط علی ذوعلم
بازدید : 760 مرتبه
تاریخ : یکشنبه 7 اردیبهشت 1393

چه کسی از حذف اصل ولایت فقیه سود می برد؟ آیا مردم و کشور؟ اسلام و مسلمین؟ و یا ابرقدرت ها و دیکتاتورهایی که برای بازیابی سلطه خود بر این کشور، دندان تیز کرده اند و تنها مانع اصلی خود را، همین اصل محوری و ریشه ای ولایت فقیه می دانند؟ اعتراف نویسنده این نامه به اینکه «رهبری در 21 سال گذشته برای حفظ استقلال سیاسی موفق بوده است،»، اعتراف بسیار مهمی است!
اگر ایشان انصاف داشته باشد، دراین پرسش تأمل کند که آیا غیر از تکیه بر ولایت فقیه عادل می توان استقلال این کشور را حفظ کرد؟



http://www.teribon.ir/base/img/2011/04/uogchbc6.gif




طبقه بندی:
ارسال توسط علی ذوعلم
بازدید : 763 مرتبه
تاریخ : یکشنبه 7 اردیبهشت 1393

فرهنگ مهم‌ترین و پایدارترین وجه جامعه بشری است که دغدغة اصلاح و ارتقای آن، همواره در میان مصلحان و عالمان و روشنفکران جوامع مختلف وجود داشته است. در جامعة ما، ‌اساساً شکل‌گیری انقلاب اسلامی خود ناشی از سطحی از تحول فرهنگی در جامعه بود و پس از پیروزی انقلاب هم از دیدگاه پایه‌گذاران و رهبران، شأن و رسالت فرهنگی انقلاب و نظام، ‌همواره مورد تأکید بوده است.


در این اثر، بنای محقق بر این بوده است که هیچ ساختار پیشینی را بر یافته‌های این کتاب تحمیل نکند، اگرچه می‌توان براساس ملاک‌های مختلفی، طبقه‌بندی‌های گوناگونی را ارائه داد. مثلاً براساس ارتباطات چهارگانه انسان با خود، خدا، خلق و خلقت، و یا براساس مؤلفه‌هایی که معمولاً در تعریف فرهنگ مطرح می‌شود، ولی در این کتاب سعی شده است که حول دو مؤلفة ریشه‌ای فرهنگ و با تأمل و استنباط از سیاق آیات قرآن، یافته‌ها طبقه‌بندی گردد.

http://rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/5-3-1392/IMAGE635051863522187500.jpg


 



ادامه مطلب... 
طبقه بندی:
ارسال توسط علی ذوعلم
بازدید : 762 مرتبه
تاریخ : یکشنبه 7 اردیبهشت 1393

بدون تردید قرآن مجید به عنوان تنها کتاب آسمانی اصیل و معتبر و تنها ارتباط کلامی انسان با خدا، هیچگاه درباره یکی از مهمترین و جدی ترین مسائل زندگی اجتماعی انسانهای دیندار یعنی «رهبری و حکومت» سکوت نکرده بلکه بالعکس، این موضوع در جای جای قرآن - به طور مستقیم و غیرمسقیم - مورد تبیین قرار گرفته است. با مطالعه و تعمّق در آیات شریف قرآن قادریم تا اصول و مبانی کلی نظام حکومتی موردنظر اسلام را کشف کنیم، همان نظامی که سیره و کلام معصومین(ع) نیز همواره بر آن تأکید داشته است. کتاب حاضر درصدد است تا این مبانی و اصول را - که در دوران غیبت معصوم(ع) در چارچوب ولایت فقیه تعریف می شود - تبیین و تحلیل نماید. از آنجا که تاکنون بحث های پیرامون ولایت فقیه عمدتاً کلامی و فقهی بوده است، این اثر می تواند یک نوآوری در این مبحث محسوب شود.
فصل اول: ضرورتِ اطاعت و پیروی
فصل دوم: اهمیت و ارزش پیروی و فرمانبری
فصل سوم: خداوند، تنها حاکم مطلق
فصل چهارم: ویژگی های متنوع
فصل پنجم: آثار پیروی از حقّ
فصل ششم: ویژگی های رهبران
فصل هفتم: آثار و نتایج اطاعات از حقّ
فصل هشتم: ویژگی های رهبران الهی
فصل نهم: وظیفۀ رهبران الهی در پیروی و اطاعت
فصل دهم: پیامدهای بی توجهی رهبران الهی به چارچوب پیروی و اطاعات
فصل یازدهم: وظایف رهبران الهی نسبت به مردم
فصل دوازدهم: ولایت پذیری: شاخصِ رشد و تعالیِ انسان






طبقه بندی:
ارسال توسط علی ذوعلم
بازدید : 756 مرتبه
تاریخ : یکشنبه 7 اردیبهشت 1393

فصل اول - انقلاب، اصلاح و عرصه های آن: چیستی انقلاب، انقلاب و اصلاح، پیشینه و تز جنبش های اصلاحی، دیدگاه و اقدامات اصلاحی سیدجمال(مبارزه با خودکامگی مستبدان، بازگشت به اسلام و نخستین و دور ریختن خرافات، ایمان و اعتقاد به مکتب، اتحاد اسلام، دمیدن روح مبارزه و جهاد به کالبد نیمه جان جامعه اسلامی، مبارزه با خودباختگی در برابر غرب، مجهز شده به علوم و فنون جدید و مبارزه با استعمار خارجی) و حرکت های اصلاحی شیعی.

فصل دوم - ماهیت و ویژگی های انقلاب اسلامی ایران: ماهیت انقلاب، اسلامی بودن انقلاب، رهبری انقلاب و اهداف انقلاب.

فصل سوم - عوامل و نتایج انقلاب: ریشه ها و عوامل انقلاب اسلامی ایران، روند شکل گیری انقلاب، نقش گروه های مارکسیستی، نقش زنان در انقلاب اسلامی و موفقیت های و دستاوردهای انقلاب ما.

فصل چهارم - آینده انقلاب: ارکان تداوم انقلاب(عدالت اجتماعی، استقلال و آزادی و معنویت اسلامی)، آسیب ها و آفات، نفوذ اندیشه های بیگانه، تجددگرایی افراطی، ناتمام گذاشتن، رخنه فرصت طلبان، ابهام طرح های آینده، انحراف معنوی، امیدها و بایست ها و روحانیت و آینده انقلاب.

پیوست ها: رابطه بین اصلاح و انقلاب، تلاش ها و مجاهدت های فرهنگی در سه دهه قبل از انقلاب و دستاوردهای انقلاب.






http://zoelm.blogsky.com/category/مقالات
http://javadfesharaki.blog.ir/1397/05/26/حجت%20الاسلام%20و%20المسلمین%20دکتر%20علی%20ذوعلم



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۶