***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

آیةالله حاج شیخ عبدالکریم حائری

يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۱۱ ق.ظ

ساتید: بزرگانی هم چون  سیدمحمد فشارکی و....


مجله  افق حوزه  بیست و هشتم دیماه 1381 شماره شانزده 
فرزانگان

آیةالله حاج شیخ عبدالکریم حائری

محل تولد: روستای مهرجرد یزد

وفات: 17 ذیقعده 1355 ق، مطابق با 1315ش.

مزار: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

اساتید: بزرگانی هم چون میرزای شیرازی «بزرگ»، شیخ فضل الله نوری، میرزا ابراهیم محلاتی شیروانی، سیدمحمد فشارکی، آخوند خراسانی و....

شاگردان: آیات عظام، سیدمحمدتقی خوانساری، حجت کوه کمره ای، امام خمینی، گلپایگانی، اراکی، مرعشی و صدها فرزانه دیگر.

آثار: دررالفوائد، الصلوة و رساله هایی در ابواب فقه مانند: ارث، رضاع، ازدواج، طلاق و....

اشاره: محمدجعفر پسری را که خداوند بدو عنایت کرد، عبدالکریم نامید. عبدالکریم، رفته رفته بالنده شد و پا گرفت، ولی هر روزی که از عمر وی سپری می شد، استعداد و نبوغ خارق العاده او نمایان می شد. یکی از بستگانشان، تحصیل او را عهده دار شد و در شهر اردکان به مکتب سپرد. طولی نکشید که شوق درس و تحقیق در معارف اسلامی قرار از کف اختیار او ربود و به تکاپوی جدید واداراش نمود و به حوزه محمدتقی خان یزد وارد شد.

بعد از آن به حوزه نجف و کربلا رفته و از محضر آیةالله فاضل اردکانی کسب فیض نمود و سپس با راهنمایی ایشان، عزم حوزه علمیه سامرا کرده و در درس میرزای شیرازی رضوان الله علیه حضور یافت، 12 سال در آن حوزه به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و به کمالات علمی و معنوی والایی نائل آمد.

پس از رحلت میرزا به نجف و سپس به کربلا مشرف شد و حوزه کربلا را رونق بخشید و لقب حایری را برای خود برگزید و در سال 1332 ه. دعوت مردم اراک را پذیرفت و عازم ایران شد. هشت سال در حوزه علمیه اراک ماندگار شد. در سال 1340 هنگام بازگشت از سفر تهران، مورد استقبال حضرات کثیری از علما، بزرگان و مردم قم قرار گرفت. در مقابل اصرار به سکونت در قم، استخاره نمود که آیه 93 از سوره یوسف واتونی باهلکم اجمعین آمد. مصمم شد که حوزه علمیه قم را سامان دهد.

زمزمه طلوع حوزه علمیه قم از قرن ها پیش در روایات امامان معصوم علیهم السلام بوده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: زود باشد که کوفه، روزگاری از مؤمنان خالی گردد و دانش در آن ناپدید شود و در شهری که آن را قم گویند، ظاهر شود و معدن اهل علم و فضل گردد. حضور آیةالله حایری در قم این نوید امامان علیهم السلام را تحقق بخشید؛ اخلاص، دل سوزی، تدبیر، ابتکار و دوراندیشی آن بنیان گذار باتقوا، سبب حفظ و بالندی حوزه علمیه قم شد، به طوری که یکی از شاگردان ایشان می فرمود: روزی رئیس شهربانی قم وارد مدرسه فیضیه شد و گفت: از تهران دستور آمده فقط هفت نفر معمم باشند و بقیه باید خلع لباس گردند. این خبر در روحیه طلاب تأثیر منفی ایجاد کرد، ولی آیةالله حایری وقتی خبر را شنیدند با عزمی راسخ آنان را دلداری داده و فرمودند: اصلاً نگران نباشید، زیرا سرپرست شما در حال حاضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ارتباطتان را با ایشان محکم تر کنید و بدانید که دشمن شما می رود و شما می مانید.

اکنون که بیش از هشتادسال از عمر حوزه علمیه قم می گذرد هر روز بهتر از دیروز در عرصه های مختلف علوم اسلامی و مسایل اجتماعی و سیاسی نمود قابل تحسین داشته و دارد.

صدها مرکز تحقیق و پژوهش، هزاران فرزانه، هزاران جلد کتاب ذی قیمت و ده ها هزار سفیر هدایت، همه از برکت این حوزه علمیه بوده و از همه بهتر، ظهور دانشمندان، فقها خردورزان تربیت یافته این حوزه است که یکی از آن ها امام خمینی رحمةالله علیه می باشد که توانست یک حکومت اسلامی را بنیان گذاری و پیام اسلام و تشیع را به اقصی نقاط جهان برساند و گسترده نور هدایت الهی را جهانی کند. درود خدا و رسولش بر روح پاک آن عالم وارسته مؤسس باد که خلفی هم چون بنیان گذار نظام اسلامی را از خود به یادگار گذاشت.

 




https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/8073/105985/فرزانگان/?SearchText=فشارکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۸