***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

و آقای آخوند فشارکی و نظایر این بزرگان علم و عمل قدس‌الله‌اسرارهم که همگی افتخارات حوزه علمیه اصفهان بوده‌اند،



مجله  افق حوزه  1 خرداد ماه 1392 شماره 364 
همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی آیة الله سیدمحمدرضا خراسانی(ره)

همایش بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی و معنوی آیة‌‌الله خراسانی رضوان‌الله‌علیه با پیام آیة‌‌الله‌العظمی مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان و با حضور آیات مقتدایی و طباطبایی‌نژاد، علما، مسئولین شهر و اعضای بیت آن عالم ربانی، پنج‌شنبه 19 اردیبهشت در مدرسه چهارباغ اصفهان برگزار شد.

حضرت آیةالله مظاهری در پیام خود به این همایش، از خدمات ارزنده این عالم جلیل‌القدر در حوزه علمیه اصفهان و اهتمام وافر به حفظ و صیانت از استقلال و کرامت حوزه علمیه و توسعه و گسترش آن و احیای مدارس متروک، تجلیل کردند. متن پیام معظم‌له به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قال‌الله‌تعالییرفع‌الله الذین آمنوا منکم والذین أوتواالعلم درجات

بزرگداشت مقام رفیع عالم و فقیه عالی‌مقام، حضرت آیةالله آقای سیدمحمدرضا خراسانی رضوان‌الله‌علیه که زعیم حوزه علمیه اصفهان در دوره اختناق طاغوت پهلوی بوده و در آن دوران تاریک و پرمشکل، با کمال آبرومندی و تدبیر، این حوزه کهن و با سابقه را - که سلف حوزه علمیه عظیم‌الشأن قم به‌شمار می‌رود- اداره فرمودند، اقدامی کاملاً بجا و شایسته است و از این جهت باید از متولیان و دست‌اندرکاران این برنامه، صمیمانه قدردانی نمود.

حق بزرگ این عالم جلیل‌القـدر بر حوزه مقدسه علمیه اصفهان و تحکیم و تثبیت موقعیت این حوزه در دوره‌ای- که یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های دستگاه حاکمه، هدم و نابودی حوزه‌های علمیه تشیع و خصوصاً حوزه‌های نامبردار و ریشه‌دار بود- حقی شایسته تمجید و تجلیل بی‌شمار و حقیقتاً فراموش‌ناشدنی است. اهتمام وافر ایشان به حفظ و صیانت از استقلال و کرامت حوزه علمیه و توسعه و گسترش آن و احیای مدارس متروک و توجه ویژه همراه با تدبیر عقلانی برای مقابله با خطرات و تعرضات دستگاه طاغوت به حوزه علمیه و روحانیت و برخورد سرشار از متانت و وقار و ادب و احترام پدرانه ایشان با عموم مدرسین و محصلین حوزه علمیه، این بزرگوار را عملاً در جایگاه عالیه زعامت حوزه علمیه اصفهان و پشتوانه حقیقی و دلسوز این حوزه قرار داده بود و عموم اعلام و اساطین حوزه نیز این مرتبت و جایگاه با اهمیت را عملاً تصدیق می‌نمودند. مایه و سرمـایه علمی و سوابق حـوزوی این عالم بزرگـوار و درک محضر اعاظم عالی‌مقـداری همانند آیـات‌الله‌العظام آقای حاج سیدمحمدباقر درچه‌ای و آقای آقا سیدمیرمحمدصادق خاتون‌آبادی و آقای آقاسیدمحمد نجف‌آبادی و آقای آقامیرسیدعلی نجف‌آبادی و آقای آخوند گزی و آقای آخوند فشارکی و آقای جهانگیرخان قشقایی و نظایر این بزرگان علم و عمل قدس‌الله‌اسرارهم که همگی افتخارات حوزه علمیه اصفهان بوده‌اند، از ایشان، فقیهی مبرز و متضلع ساخته بود و به‌ویژه تأثیرات علمی و اخلاقی فراوانی که از محضر پر فیض و شخصیت جامع‌الاطراف فقیه مهذب و مرجع بزرگ حضرت آیةالله‌العظمی آقای سیدمحمدباقر درچه‌ای اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف - که آیتی از آیـات باهـره الهی در علم و ورع و صفای روح و اخلاص بودند- در شیوه و سلوک مرحوم مغفور آیةالله خراسانی طاب‌ثراه جلوه‌گر گشته بود و خود این عالم بزرگوار نیز شاگردان بی‌شماری را تربیت نمودند که هریک در اصفهان و سایر مناطق و بلاد بزرگ و کوچک، پراکنده گشته و منشأ خدمات بزرگ در حـوزه‌ها و نیز هدایت و ارشاد مردم و مؤمنین بوده و هستند و از این جهت مرحوم حضرت آیةالله آقای حاج سیدمحمدرضا خراسانی طاب‌ثراه یکی از مبرزترین اساتید حوزه علمیه اصفهان به‌شمار می‌روند و این نیز یکی دیگر از ابعاد روشن زندگانی پربرکت ایشان است.

از دیگر ابعاد با اهمیت زندگی و اقدامات عالمانه ایشان، توجه به حفظ و نگاه‌داری مدارس علمیه اصفهان است، که نمادهای تاریخی و مراکز علمی این حوزه و محل تعلیم و تحصیل جمع بزرگی از اعلام و اساطین تشیع در طول تاریخ یک‌هزارساله این حوزه بزرگ بوده است، و از جمله جلوگیری از اقدام خباثت‌آمیز حکومت پهلوی در تخریب مدرسه صدر بازار و تأسیس کتابخانه آن مدرسه و نیز احیای مدرسه نفیس و بی‌بدیل چهارباغ، که اینک پس از گذشت چهاردهه از وفات آن زعیم عالی‌قدر، میزبان نشست تجلیل از مقام علمی و معنوی ایشان است.  کارنامه درخشان و سراسر خدمت مرحوم آیة‌الله خراسانی رحمه‌الله‌علیه برای همیشه در تاریخ منور حوزه علمیه اصفهان، ماندگار خواهد بود و سلوک سرشار از وقار و عقلانیت و اخلاق و متانت آن بزرگوار، مایه عبرت و درس‌آموزی همه حوزویان و روحانیت است.

از خداوند تعالی علو درجات ایشان را خواستارم و از همه مسئولان و شرکت‌کنندگان در این همایش صمیمانه تشکر می‌کنم. والسلام‌علیکم ورحمةالله وبرکاته

حسین مظاهری

27 جمادی‌الثانی 1434- 18 اردیبهشت 1392

برگزاری همایش بزرگان دینی، ارائه الگو است

عضو مجلس خبرگان رهبری هم در همایش بزرگداشت آیةالله سیدمحمدرضا خراسانی گفت: برگزاری همایش بزرگان دینی و تجلیل از مقام شامخ این بزرگان، ارائه الگو به نسل‌های آینده و تشویقی برای کسانی است که تازه ‌وارد این مسیر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، آیةالله مرتضی مقتدایی افزود: آیةالله خراسانی از بزرگانی بودند که تمام مراحل علمی را در اصفهان گذراندند و با تلمذ از بزرگان حوزه علمیه اصفهان، نقش بزرگی در احیای مکتب تشیع ایفا کردند.

ایشان با بیان این‌که نعمت هدایت بالاترین نعمت‌هاست، اظهار کرد: پیامبر اسلام و ائمه معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین در راه هدایت انسان‌ها رنج‌ها و سختی‌ها فراوانی دیدند، ولی از زیر بار مسئولیت رسالت شانه خالی نکردند.

 آیةالله مقتدایی اظهار کرد: در دوران غیبت، علمای دین در حراست از مکتب شیعه و اسلام ناب محمدی تمام تلاش خود را برای هدایت جامعه انجام دادند.

ایشان با اشاره به خدمات و مجاهدت‌های علمایی چون آیةالله خراسانی، ادامه داد: احادیث دینی تصریح دارد اگر سلسله علمای دین برای حمایت از دین نبودند هیچ‌کس نمی‌ماند مگر این‌که مرتد می‌شد و از مسیر حق گمراه می‌گشت.

دبیر دوم شورای عالی حوزه با اشاره به شبهه‌پراکنی‌های دشمن اظهار کرد: تنها علمای دین هستند که نمی‌گذارند این شبهات در جامعه منتشر شود و با این مشکلات مقابله می‌کنند.

در پایان این هماش میزگردی با حضور سه تن از شاگردان آیةالله خراسانی برگزار شد.

خاطرنشان می‌شود، آیةالله سیدمحمدرضا خراسانی، فرزند سیدمحمدجواد، از بزرگان و زعمای حوزه علمیه اصفهان بود. این عالم بزرگوار، نزد بزرگانی هم‌چون ملاعبدالکریم گزی، آقا سیدمحمدباقر درچه‌ای، شیخ محمدرضا مسجدشاهی و ملامحمد کاشانی معارف دینی را فراگرفت.

 ایشان اهتمام فراوان در حفظ و ادامه فعالیت مدارس علمیه اصفهان از خود نشان داد که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از تخریب مدرسه صدر بازار، احداث کتابخانه مدرسه صدر بازار به نام کتابخانه رضویه و تشکیل درس خارج فقه و اصول در مدرسه چهارباغ اصفهان اشاره کرد. این عالم جلیل‌القدر در سال 1356 شمسی دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.




https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/7880/102122/همایش-تجلیل-از-مقام-علمی-و-معنوی-آیة-الله-سیدمحمدرضا-خراسانی(ره)-/?SearchText=فشارکی