***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

معرفی کتاب «درآمدی بر زیباشناسی اسلامی»

شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۵۸ ق.ظ

«درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» نوشته الیور لیمن و سومین نوبت انتشار کتاب «مبانی زیباشناسی» نوشته پیر سُوانه، جدیدترین کتاب‌های منتشرشده نشر ماهی در حوزه «زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر»

 

 

 

«درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» نوشته الیور لیمن و سومین نوبت انتشار کتاب «مبانی زیباشناسی» نوشته پیر سُوانه، جدیدترین کتاب‌های منتشرشده نشر ماهی در حوزه «زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر»

معرفی کتاب «درآمدی بر زیباشناسی اسلامی»

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» نوشته الیور لیمن و سومین نوبت انتشار کتاب «مبانی زیباشناسی» نوشته پیر سُوانه، جدیدترین کتاب‌های منتشرشده نشر ماهی در حوزه «زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر» است. 

زیبایی‌شناسی از نظرگاه سنت‌گرایی
«درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» الیور لیمن یکی از مهم‌ترین منابع حوزه مطالعاتی فلسفه‌ هنر از دیدگاه «سنت‌گرایی» است. این کتاب 9 فصل دارد که عناوین آن‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: «یازده اشتباه متداول درباره هنر اسلامی»، «خداوندِ خالق، خوشنویسی و نمادپردازی»، «دین، سبک و هنر»، «ادبیات»، «موسیقی»، «خانه و باغ»، «اعجاز قرآن»، «فلسفه و شیوه‌های نگریستن» و «تفسیر هنر، تفسیر اسلام، تفسیر فلسفه». 

روش لیمن در راستای نگارش این اثر، بدین گونه است که ابتدا به برداشت‌های نادرست و فرضیات ساده‌انگارانه درباره زیباشناسی اسلامی اشاره می‌کند و در ادامه به نقد آن‌ها و بیان دیدگاه‌های صحیح درباره هنر و زیباشناسی اسلامی می‌پردازد. 

لیمن برای انتشار ترجمه فارسی این کتاب، مقدمه‌ای نوشته است. در بخش‌هایی از این مقدمه می‌خوانیم: «بخش اعظم مطالبی که درباره زیباشناسی اسلامی نوشته شده مبتنی است بر فرضیات ساده‌انگارانه و نادرستی در این باب که چگونه می‌توان دین را با زیباشناسی وفق داد. این فرضیات معمولا بر این باور مبتنی است که دین حضور چشمگیری در اعمال و افکار هنرمندان دارد، در حالی که غالبا چنین نیست. یافتن تاثیر امور مختلف بر یک اثر هنری کار دشواری نیست، اما اصرار به کشف دین در دل هنر اسلامی اغلب حاکی از خیال‌پردازی و تنبلی فکری است تا چیز دیگر.» 

«درآمدی بر زیباشناسی اسلامی» به ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی را نشر ماهی در اردیبهشت گذشته (1393) با شمارگان هزار و 100 نسخه در 294 صفحه به بهای 16 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است. 

الیور لیمن استاد فلسفه دین دانشگاه کنتاکی آمریکاست. «سنت فلسفی یهودی در جهان اسلام»، «آینده فلسفه: پیش به سوی قرن بیست و یکم» و «دانشنامه قرآن کریم» نام دیگر آثار منتشرشده لیمن در ایران است. 

عمده‌ترین مسائل زیباشناسی در تاریخ فلسفه 
کتاب «مبانی زیباشناسی» اثر پیر سُوانه استاد زیباشناسی در دانشگاه بوردوی فرانسه شامل 6 بخش به ترتیب با عناوین: «زیباشناسی»، «تقلید»، «هنرمند»، «اثر هنری»، «مقایسه و طبقه‌بندی هنرها؛ پاراگون» و «داوری زیباشناختی» است. 

هر بخش این کتاب، به سه فصل تقسیم شده است. عناوین فصل‌های بخش نخست کتاب به این شرح است: «معنای زیباشناسی»، «زیباشناسی شامل چه چیزهایی نمی‌شود» و «زیباشناسی شامل چه چیزهایی می‌شود». نام فصل‌های بخش دوم کتاب نیز چنین است: «پیدایش میمه‌سیس»، «نقد میمه‌سیس» و «کاربردهای میمه‌سیس». 

همچنین «هنرمند و پیشه‌ور»، «هنرمند و فیلسوف» و «هنرمند و هنرمند» عناوین فصل‌های بخش سوم و «ارزش‌شناسی اثر هنری»، «پدیدارشناسی اثر هنری» و «هستی‌شناسی اثر هنری» نیز عناوین فصول سه‌گانه بخش چهارم کتاب است. 

فصل‌های بخش پنجم کتاب با نام کلی «مقایسه و طبقه‌بندی هنرها؛ پاراگون» نیز به این شرح است: «ریشه‌های مسئله»، «مسائل طبقه‌بندی» و «راه‌حل‌های بیناهنری».

سه فصل بخش ششم یا انتهایی کتاب نیز به‌ترتیب شامل این عناوین می‌شود: «تولد داوری زیباشناختی»، «نقد داوری» و «قوه حاکمه زیباشناختی و وارثان کانت». 

نشر ماهی سومین چاپ «مبانی زیباشناسی» اثر پیر سُوانه را با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی در شمارگان هزار و 500 نسخه، 192 صفحه و بهای 10 هزار تومان منتشر کرده است. نخستین انتشار این کتاب در پاییز 1389 و دومین چاپ آن در بهار 1391 روانه بازار نشر شده بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)http://www.irac.ir/fa/pages/NewsDetail/28494/معرفی-کتاب-درآمدی-بر-زیباشناسی-اسلامی