***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز فشارکیون ******************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز فشارکیون ******************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
--پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر --
..... با سلام و تهیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی" شوید.....
*** این پایگاه : بصورت مستمر درحال بارگزاری اطلاعات می باشد....................................
*** مطالب خود را : جهت بارگزاری ارسال..... بفرمایید ..........................-- موفق باشید --

طبقه بندی موضوعی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌

جمعه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۱۷ ق.ظ




BonyadMaskan



 

   بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌


 
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ 21 فروردین سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران به منظور تأمین مسکن محرومان ومتولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی‌ایران تشکیل گردیده است.

 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ یک دفتر مرکزی در پایتخت (تهران) و 31 شعبه در مراکز استانها و بیش از 278 شعبه فرعی در سطح شهرستانهای کشور دارد. به علاوه هفت سازمان اجرایی نیز عملاً به منظور انجام مسئولیت ویژه بنیاد مسکن در رابطه با توسعه مسکن در شهرها و روستاها و اقشار کم‌درآمد و بازسازی  مناطق آسیب‌دیده از سوانح عهده‌دار وظایف مربوط می‌باشند.


 

 اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ طبق اساسنامه و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی عبارتند از : ‌

  مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با  مشارکت، همکاری و خودیاری مردم و دستگاههای مختلف

  تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزانقیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم و همکاری دستگاههای ذیربط در روستاها و شهرها

 تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده سازی آنها

 کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی کشور از طریق تهیه، تولید و توزیع

 تهیه طرح‌های‌هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاههای ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب واگذاری دولت

 تهیه و ارایه طرحهای لازم برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر جنگ، سیل، زلزله و سایر سوانح طبیعی و اجرای آنها با مشارکت مردم و هماهنگی با  سازمان‌ها و دستگاههای ذیربط

 مطالعه و برنامه ریزی و اجرای مصوبه دولت مبنی بر ساخت دو میلیون واحد مسکونی روستایی طی دو برنامه پنج ساله توسعه کشور (ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی


 

 

نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی از مناطق محروم

افزایش تولید مسکن در هر جامعه نه فقط نشان دهنده رشد اقتصادی است، بلکه در تأمین نیازهای اجتماعی افراد نقش مؤثری را ایفا می کند. بر این اساس بخش مسکن به عنوان یکی از فصول اساسی و اولویت دار برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر روستاها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی کشور محسوب می شوند که سهم عمده ای را در تولیدات سایر بخش ها و اشتغال بر عهده دارند. با این وجود در صورت کم توجهی به شرایط زندگی در این مناطق، ضمنتشدید روند مهاجرت به شهرها تعادل های اجتماعی، کالبدی و اقتصادی منطقه ای نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. همچنین در مناطق روستایی به علت کم بودن درآمد روستاییان و نبود مازاد اقتصادی، بهسازی سکونتگاههای روستایی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به کُندی انجام می شود. بر این مبنا در صورت وقوع حوادث طبیعی، زیان بسیاری به ساکنان این مناطق وارد خواهد شد. در این خصوص، وظیفه دولت در حمایت از بهسازی مساکن روستایی اهمیت فراوانی دارد.

سرمایه گذاری دولت در روستاها با تخصیص بودجه و اعتباردهی به مناطق روستایی، سبب توانمندی جوامع روستایی می شود، توانمندسازی اقتصادی، از جمله اعطای اعتبارات به جوامع روستایی باعث می شود تا بتوان فقر اقتصادی و در پی آن فقر فرهنگی و اجتماعی را از چهره روستاها زدود.

 

مسکن روستایی محلی برای زندگی، کار و تولید

از دیدگاه اقتصادی مسکن روستایی بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال روستا اثرگذار است. پیشینه مشارکت روستاییان در ساخت مسکن و وجود نیروی کار ساده و نیمه ماهر و دسترسی به زمین ارزان، امکان ساخت مسکن را به صورت تدریجی و با هزینه کم فراهم می کند.

ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره وری شاغلان از طریق آموزش و بهبود مهارت ها و در نهایت افزایش تولید در روستا به افزایش درآمد واقعی خانوار و کاهش فقر می انجامد.

علاوه بر این بخش ساختمان و مسکن در اقتصاد روستا، پس از کشاورزی بیشترین سهم را از شاغلان در زیربخش های اشتغال روستایی داشته است.

لذا تقویت و توسعه بخش مسکن روستایی باعث بهبود ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه روستا و تنوع بخشیدن به اقتصاد روستا، افزایش درآمدها و کاهش فقر و در نتیجه محرومیت زدایی شده است. 

 


 

فعالیتهای عمده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

 رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت اجتماعی، بستر سازی برای سازندگی کشور از جمله نکات اساسی است که گستره این ماموریت از جانب امام خمینی (ره)  بر عهده این نهاد مقدس گذاشته شد. مهمترین وظایف بنیاد مسکن در بخشهای مختلف به شرح زیر می باشد:


 

- بخش عمران روستایی

 - بخش معاونت بازسازی و مسکن روستایی

- معاونت مسکن شهری

 - شرکتهای تابعه


 

فعالیتهای بخش عمران روستایی شامل:

تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک روستایی، طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی، تملک و واگذاری زمین های روستایی، خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی، طرح تعیین محدوده روستا و طرح بهسازی روستاهای نمونه


 تهیه و اجرای طرح هادی روستایی

 طرحی است که به منظور هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها، ارائه تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستائیان، تامین عادلانه امکانات از طریق پیش بینی زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و نیز سایر نیازمندیهای عمومی روستایی


 

صدور اسناد مالکیت املاک روستایی              

صدور اسناد مالکیت فعالیتی حقوقی و فنی برای تهیه و تنظیم مدارک و نقشه‌های لازم برای صدور اسناد مالکیت اماکن روستایی در روستاهای بالای بیست خانوار است که با هدف ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت مسکونی روستاها، امکان بهره‌گیری روستائیان از تسهیلات بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک روستایی صورت می گیرد.


 

صدور اسناد مالکیت اماکن شهری  

صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی و املاک شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت است که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می گیرد.


 

طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی  

 طرحی است برای شناسایی و ارتقای فضاهای با ارزش روستایی به منظور حفاظت، احیاء، مرمت بافت و کالبد واجد ارزش در روستا، حفاظت و احیای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، کالبدی- فضایی، معماری و منظر روستایی و معرفی این ارزش ها در سطوح ملی و فراملی به ویژه در زمینه توسعه گردشگری.


 

طرح ساماندهی کالبدی سکونتگاههای روستایی

 این طرح به منظور توسعه هماهنگ و موزون فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی از طریق توزیع مناسب جمعیت و فعالیت و استقرار بهینه خدمات در محیط‌های روستایی هماهنگ با نظام شهری، ساماندهی فضایی سکونتگاه‌های روستایی و ساماندهی مناسب تاسیسات و خدمات رفاهی


 

تملک و واگذاری زمین های روستایی

 تملک و واگذاری زمین فعالیت حقوقی و فنی است برای انتخاب زمین‌های مناسب برای تملک قانونی، واگذاری زمین‌ها به متقاضیان واجد شرایط با هدف تامین زمین‌های لازم به منظور عمران و نوسازی روستاها و هدایت توسعه کالبدی روستاها


 

خدمات فنی صدور پروانه ساختمان روستایی

 طرحی است برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در صدور پروانه ساختمان های روستایی بر اساس ضوابط، مقررات فنی، طرح هادی مصوب و نظارت بر اجرای ساختمان‌های روستایی با هدف جلوگیری از ساخت و ساز غیراصولی و غیرمجاز در روستا، افزایش کیفیت ساخت و سازهای روستایی و دسترسی روستاییان به خدمات فنی و مهندسی


 

طرح بهسازی روستاهای نمونه

 طرحی است که تمامی پروژه های  عمرانی مورد نیاز روستا را شامل می شود و مجموعه اقدامات اجرایی در روستاهای نمونه است که بر مبنای سند توسعه روستا ( طرح هادی) صورت می گیرد و اهداف آن توسعه و ترویچ فعالیت بهسازی روستایی، توسعه اشتغال و معیشت روستاییان می باشد.


 

طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری

 طرحی برای ساماندهی نظام فعالیت و اسکان و نیز پیش بینی امکانات و خدمات مورد نیاز برای توسعه گردشگری است که در روستاهای منتخب با عنوان روستاهای هدف گردشگری تهیه و اجرا می گردد.   


 

فعالیتهای معاونت بازسازی و بهسازی مسکن روستایی

 طرح ویژه بهسازی و نوسازی (مقاوم سازی) مسکن روستایی، طرح نظام فنی روستایی، بازسازی و طرح جامع مسکن روستایی


 

طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی

 مسکن روستایی به عنوان محل فعل و انفعالات حیات اقتصادی روستا، نمود معین و کالبد قابل مشاهده روستا را متجلی می سازد و بستر و عنصر بسیار مهم حیات اقتصادی و هویت یابی فرهنگی ایفای نقش می کند.


 با توجه به بهسازی مسکن روستایی، بنیاد مسکن طرح ویژه مسکن روستایی (مقاوم سازی 2 میلیون واحد مسکونی روستایی) را با عنوان طرح جامع بهسازی مسکن روستایی تهیه نمود. این طرح با تغییر در ساختمانهای بی دوام به بناهای بادوام، طی یک دوره مشخص 10 ساله و ساخت 2 میلیون واحد روستایی برنامه ریزی شده است.


  اهداف طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی شامل: احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، تامین مسکن متناسب با نیاز روستایی و جنبه زیباشناسانه سیمای روستا، احداث مسکن سبز روستایی، احداث مسکن مقاوم و بادوام، تغییر فضای روستا از محیطی غیربهداشتی به فضایی شاداب و زیبا به منظور جلوگیری از مهاجرت، تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی، ترویج فرهنگ بیمه و ایجاد زمینه های لازم برای تحت پوشش بیمه قراردادن واحدهای مسکونی روستایی، تلاش در بهینه سازی مصرف انرژس در مسکن روستایی، ایجاد تحرک در چرخه تولید مسکن روستایی.


 

طرح جامع مسکن روستایی

 این طرح سندی است ملی که چشم انداز بخش مسکن را در سال های آینده ترسیم می نماید. هدف از تدوین طرح جامع مسکن روستایی، ایجاد سند راهبردی اجرایی به منظور تامین مسکن متناسب با نیازهای کالبدی، اقتصادی و فرهنگی روستائیان است که در بستر اکولوژیکی خود همسو با توسعه پایدار محیطی می باشد.


 

بازسازی مسکن روستایی           

 سوانح طبیعی مانند سیل، طوفان، رانش زمین و زلزله بسیاری از سکونتگاه های ایران به ویژه مناطق روستایی را تهدید می کند و با توجه به وظایف قانونی بنیاد مسکن در زمینه بازسازی و نوسازی سکونتگاه های آسیب پذیر، پس از وقوع سانحه، بازسازی این مناطق در دستور کار این نهاد قرار گرفته است. مراحل بازسازی شامل اقدام های مقدماتی، برنامه ریزی، تهیه طرح های کالبدی، آواربرداری، تامین توزیع تسهیلات بانکی، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی می باشد که با هدف بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهرها و روستاها متناسب با ظرفیتها ، قابلیت ها به منظور احیای کالبد شهرها و روستاها، به کارگیری فنآوری‌های نوین ساختمان در فرآیند بازسازی و روستاهای آسیب دیده صورت می گیرد.


 

طرح نظام فنی روستایی

 مصوینت و امنیت روستاییان به وجود واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بستگی دارد. این طرح برای گسترش و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها در سطح روستاهای کشور، جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی در سطح روستاها، ترویج استفاده از مصالح بومی و استاندارد، طراحی و تهیه نقشه های اجرایی و نظارت فنی بر ساخت و سازهای روستایی. با راه اندازی این طرح، از سال 1384 تا 1392 بیش از 1700000 واحد مسکن روستایی با رعایت اصول فنی و مقررات ملی ساختمان احداث شده اند.


 

فعالیتهای معاونت مسکن شهری

 مسئولیت برنامه ریزی، تامین زمین و انجام مطالعه ها و تهیه طرح های لازم برای احداث پروژه های مسکن برای افراد درآمد، تامین منابع اعتباری اعم از تسهیلات بانکی و منابعی از بنیاد مسکن و کمک های دولتی به حساب 100، مدیریت ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر، ساخت و طراحی ساختمان های اداری و رفاهی


مسکن مهر                        

 یکی از مهم ترین طرح های عمرانی برای تامین مسکن در کشور است که بخشی از آن در شهرهای زیر 25 هزار نفر و با مسئولیت بنیاد مسکن انجام می گیرد. در این طرح تامین زمین به صورت اجاره بلند‌مدت و ارزان‌قیمت با هدف حذف بهای زمین از قیمت تمام شده واحد مسکونی، ثبت نام از متقاضیان دارای شرایط ( متاهل، فاقد مسکن، استفاده نکردن از کمکهای دولت برای خرید مسکن، حداقل 5 سال سکونت در محل مورد تقاضا برای مسکن) و ساماندهی آن، پرداخت تسهیلات با نرخ سود یارانه‌ای (سود کم) از طریق بانکهای عامل، واگذاری واحدهای احداثی و صدور اسناد اعیانی به نام مالکان.


انجمن خیرین مسکن ساز

بی سرپناهی منشاء رنج هر خانواده وبسیاری از آفات زیان بار جامعه بشری است.اقدام همه جانبه دولت وافراد خیّر ونیکوکار درجهت رفع مشکل مسکن نیازمندان بطور مسلم چهره فرهنگی،سیاسی واقتصادی جامعه را تغییر خواهد داد.

با افتتاح حساب 100 حضرت امام خمینی(ره) درجمهوری اسلامی ایران سنگ زیربنای رفع معضل مسکن در کشور نهاده شد.

درادامه واستمرار این اقدام تاریخی به منظور جلب مشارکت مردم وتسریع برای تحقق هدف مقدس حساب 100 حضرت امام خمینی(ره) انجمن خیرین مسکن ساز ایران درسال 1383 تأسیس و ذیل شماره 16684 به ثبت رسیده است.

این انجمن هم اکنون با مساعدت بنیادمسکن درمرکز 30 استان کشور و 92شهرستان بصورت انجمن،شعبه ودفترنمایندگی با همت خیرین محترم مسکن ساز درحال فعالیت می باشد.


http://www.bonyadmaskan.com/Pages/Introduction.aspx




http://www.bonyadmaskan.com/Pages/Statute.aspx


آیین نامه اجرایی قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

ماده 1

بنیاد مسکن پس از مطالعه دقیق در مورد کمبود مسکن و تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستائی و شهری در کلیه مناطق کشور با توجه به امکانات خود و مسکن مورد نیاز هر منطقه، نسبت به تدوین برنامه‌های تولید انبوه مسکن خود اقدام مینماید.


ماده 2

به منظور اجرای مواد 2 و 3 اساسنامه بنیاد مسن موضوع احداث مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت شهری و روستائی بنیاد مسکن میتواند از تسهیلات اعتباری کلیه بانکهای کشور در قالب عقود اسلامی و یا عملیات بدون ربای بانکی استفاده نماید. تبصره ـ انعقاد هر گونه قرارداد و ایجاد تعهدات مالی برای بنیاد در مقابل بانکها یا اشخاص حقیقی و حقوقی و روشهای مشارکت و جلب خودیاری مردمی بر اساس دستورالعملی است که به تصویبب سرپرست بنیاد مسکن میرسد.


ماده 3

به منظور اجرای ماده 4 اساسنامه و تبصره‌های ذیل آن جهت تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژه‌های بیناد اقدامات زیر حسب مورد انجام میگیرد: الف ـ تهیه زمین از طریق سازمان زمین شهری به صورت قطعی بر اساس درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی. تبصره ـ به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میشود تا جهت مشخص نمودن روش درخواست و مراحل اجرائی دریافت زمین از سازمان زمین شهری با مدیرعامل سازمان زمین شهری موافقت‌نامهای را تنظیم نمایند. ب ـ تهیه زمین از طریق بیناد مستضعفان (بنیاد جانبازان) بر اساس طرحهای مصوب شورای مرکزی و درخواست سرپرست بیناد مسکن انقلاب اسلامی. ج ـ قبول هبه زمینهای ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی که مایلند زمینهای خود را به بنیاد هبه نمایند. تبصره 1 ـ قبول همه صرفاً از طریق دفتر مرکزی بنیاد مسکن انجام میگیرد که دستورالعمل مربوط به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید. تبصره 2 ـ در مورد قبول هبه هماهنگی با دفتر نمایندگی حضرت امام الزامی است. د ـ در جهت اجرای تبصره 3 ماده 4 به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میشود تا دستورالعمل مربوطه را با توافق رئیس سازمان جنگلها و مراتع و همچنین هیأت هفت نفره مرکزی واگذاری زمین تهیه و ابلاغ نماید.

ماده 4

در صورت عدم امکان تأمین زمین مناسب از طریق ماده 3 این آئین‌نامه بنیاد میتواند در چارچوب قانون زمین شهری در جهت اجرای مواد 2 و 3 اساسنامه نسبت به تهیه زمین از سایر مراجع اقدام نماید.


ماده 5

امور املاک، مستغلات و زمین (موضوع مواد 3 و 4 این آئیننامه) کلاً توسط دفتر مرکزی صورت میگیرد. تبصره: سرپرست بنیاد مسکن میتواند اختیار موضوع ماده 5 این آئیننامه را به سرپرستان استانها و یا اشخاص دیگر حسب مورد تفویض نماید.


ماده 6

بنیاد جهت تهیه طرح پروژه‌های مصوب میتواند از خدمات مهندسین مشاور و یا کارشناسان خود در دفتر مرکزی و استانها استفاده نماید. در هر صورت تصویب کمیسیون بررسی و تصویب طرحها حسب مورد قبل از اجرای هر طرح الزامی است..


ماده 7

اجرای پروژههای مصوب بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور به صورت استفاده از خدمات پیمانکاران و یا به صورت امانی انجام میگیرد.


ماده 8

بنیاد میتواند از طریق ایجاد شرکتهای وابسته و یا مشارکت بخش خصوصی و دولتی داخلی و خارجی بر اساس قانون تجارت در انجام وظایف قانونی خود اقدام نماید. تبصره ـ تصویب شورای مرکزی در موارد ماده فوق الزامی است.


ماده 9

مراحل نظارت بر اجرای پروژه‌ها از طریق دفتر مرکزی بنیاد مسکن بر اساس شرح وظایف پیشبینی شده درساخت ارگان اساسی و نمودار سازمانی مصوب انجام می‌گیرد. تبصره ـ دفتر مرکزی میتواند در جهت انجام مراحل نظارت ماده فوق از خدمات شخصیتهای حقیقی و حقوقی به موجب قرارداد و بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور استفاده نماید.


ماده 10

به منظور تهیه و تولید مصالح ساختمانی بنیاد میتواند مستقیماً نسبت به ایجاد کارگاهها و کارخانه‌های مربوط و یا با استفاده از ماده 18 این آئین‌نامه در جهت ایجاد شرکتهای وابسته و یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام نماید.

ماده 11

به منظور اجرای تبصره 2 ذیل ماده 5 اساسنامه به سرپرست بیناد اختیار داده میشود تا نسبت به درخواست انتقال واحدهای تولیدی مذکور در ماده فوق الذکر اقدام مینماید.


ماده 12

در جهت اجرای مواد 10 و 11 این آئیننامه برنامه تولید، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی بنیاد مسکن شامل مطالعه وضعیت موجود مصالح ساختمانی کشور، اهداف، سیاستها و خط مشی بنیاد در زمینه تکنولوژی و توسعه تولید مصالح ساختمانی توسط دفتر مرکزی تهیه و پس از تصویب شورای مرکزی به مرحله اجراء گذاشته می‌شود.
 

ماده 13

نظارت بر پرداخت و مصرف وامهای قرضالحسنه مسکن روستائی و ارزان قیمت شهری که از محل منابع مالی سیستم بانکی کشور تأمین میشود (موضوع ماده 6 اساسنامه بنیاد مسن) به موجب دستورالعملی است که با هماهنگی بنیاد مسکن و بانک مرکزی تهیه و پس از تصویب مراجع ذیربط به مورد اجراء گذاشته میشود. تبصره ـ به سرپرست بنیاد اختیار داده می‌شود تا با هماهنگی بانک مرکزی نسبت به انجام مراحل تهیه و تصویب دستورالعمل فوق الذکر اقدام مینماید.


ماده 14

آئیننامه اجرائی مواد 7 و 8 اساسنامه به صورت جداگانه تهیه و پس از طی مراحل قانونی به مورد اجرا گذارده می‌شود.

ماده 15

آئین‌نامه اجرائی فصل سوم اساسنامه در ساخت ارکان اساسی و نمودار سازمانی بنیاد منظور، که با تصویب مراجع پیشبینی شده در این قانون به مورد اجراء گذارده میشود


ماده 16

پس از تهیه طرح و انجام اقدامات اولیه برای ساخت واحدهای مسکونی و یا مجتمع‌های زیستی روستائی و شهری استفاده از منابع مالی منظور شده در اساسنامه بنیاد فقط با تصویب دفتر مرکزی و بر اساس برنامه و بودجه پیشبینی شده صورت می‌پذیرد .


ماده 17

ایجاد هر گونه تعهد مالی یا افتتاح حساب جاری و قرضالحسنه دریافت کمکهای مردمی، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با مجوز دفتر مرکزی صورت می‌گیرد و به موجب دستورالعملی است که به تصویب سرپرست بنیاد خواهد رسید.

ماده 18

کلیه درآمدهای حاصله از فعالیتهای بنیاد مسکن در سراسر کشور به حساب تمرکزی وازیر میگردد و کلیه هزینه‌ها اعم از جاری و عمرانی در قالب اعبتارات مصوب به مصرف خواهد رسید.


ماده 19

در مواردیکه از منابع بانکی جهت سرمایهگذاری در ایجاد واحدهای مسکونی استفاده میشود با توجه به وضعیت متقاضیان واحدهای مسکونی، بنیاد میتواند از بانکها درخواست نماید که پس از اتمام ساختمان، بانک نسبت به انعقاد قرارداد فروش اقساطی با متقاضیان در قالب مقررات عمومی بانکها اقدام نماید.

ماده 20

بنیاد مؤظف است هر ساله منابع لازم جهت اجرای طرحهائی که به موجب این قانون باید منابع آنها از طریق دولت تأمین شود و همچنین دریافت کمکهای دولت به بنیاد موضوع ردیف 4 ماده 15 اساسنامه را در قالب برنامه و بودجه سالیانه خود پیشبینی و از طریق وزارت برنامه و بودجه جهت منظور نمودن لایحه قانونی بودجه سالیانه کل کشور اقدام نماید.


ماده 21

در جهت اجرای تبصره 2 ماده 5 اساسنامه، وزارت بازرگانی سهمیه لازم را از مصالح ساختمانی و ماشین آلات مورد نیاز را با توجه به طرحهای اعلام شده بنیاد، در اختیار بنیاد مسکن قرار میدهد.


ماده 22

در جهت سازماندهی تشکیلات و انجام وظایف محوله سیستمها و دستورالعملهای زیر با تصویب شورای مرکزی به مرحله اجراء گذاشته میشود. الف ـ سیستم حقوقی و دستمزد و دستورالعمل استخدامی. ب ـ سیستم گردش مکاتبات و بایگانی. ج ـ سیستم مالی و قیمت تمام شده. د ـ سیستم تدارکات و انبار هـ ـ دستورالعمل برنامه‌ریزی تعمیرات و نگهداری ماشین آلات. و ـ سیستم کنترل کیفیت محصولات. ز ـ سیستم گردش اطلاعات تولیدی. ح ـ سیستم کدگذاری اقلام انبارها و انبارگردانی. ط ـ دستورالعمل واگذاری واحدهای مسکونی. ی ـ دستورالعمل چگونگی قبول هبه و مقررات مالی خاص آن.


ماده 23

آئین‌نامه مالی و معاملات بصورت جداگانه تهیه و پس از طی مراحل قانونی بمورد اجرا گذاشته می‌شود.


ماده 24

تا تصویب آئین‌نامه‌های خاص، دستورالعملها و سیستمهای مذکور در این آئین‌نامه، آئیننامه‌ها و دستورالعملهای موجود ملاک عمل میباشد

ماده 25

از تاریخ تصویب این آئین‌نامه کلیه مقررات مغایر با آن ملغی میگردد. این آئین‌نامه در 25 ماده و 8 تبصره تهیه و از تاریخ تصوی به مورد اجرائ گذارده خواهد شد. نماینده حضرت امام در بنیاد مسکن و ریاست شورا وزیر مسکن و شهرسازی و عضو شورا سرپرست بنیاد مسکن و عضو شورا عضو شورا باستناد ماده 19 قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آئین‌نامه اجرائی فوق مورد تصویب اینجانب قرار گرفت. وزیر مسکن و شهرسازی



https://www.mrud.ir/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%8A/%D8%A2%D9%8A%D9%8A%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D9%87%D8%A7/%D8%A2%D9%8A%D9%8A%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%86%D9%8A%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D9%83%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۳