***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 از بیست و دومین شنبه انقلاب 



http://farhangesadid.ir/fa/news/622/کمیته-گردشگری-و-زیارت-جنبش-مردمی-پاسداشت-چهل-سال-انقلاب-اسلامی

http://farhangesadid.ir/fa/news/622/کمیته-گردشگری-و-زیارت-جنبش-مردمی-پاسداشت-چهل-سال-انقلاب-اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری و زیارت به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در حسینیه جماران برگزار شد. در این نشست چهره‌هایی چون سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران، محمداکبری  مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، منوچهر جهانیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، شهاب طلایی مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت و دیگر کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

انقلاب اسلامی، گردشگری را از یک کالای لوکس به کالای ضروری مبدل کرد

خوشخو: پیش از انقلاب، نگاه گردشگران به ایران از بالا به پایین بود/ اوحدی: گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است/ گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد/ ادیبی: حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور/ اکبری: دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است/ طلایی: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد

در ابتدای این نشست، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در سخنانی با اشاره به اینکه گردشگری اصلی ترین محور توسعه در کشورها محسوب می شود، اظهارداشت: این صنعت حتی در کشورهایی که از لحاظ منابع مالی غنی هستند نیز مورد توجه و اهمیت است.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، دنیا را تشنه و منتظر مشاهده روی دادن اتفاقات جدید در این کشور کرد زیرا کشوری که کاملا تحت سلطه بیگانگان بود، برنامه ریزی هایش توسط آنان انجام می گرفت و متولیانش اراده ای از خود نداشتند، قرار بود با نفس روحانی امام خمینی(ره) برگ تازه ای را رقم بزند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشت که یکی از آنها خروج کشور از یوق سلطه بیگانگان بود تا عزم جدی شکل گیرد و به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه نقش آفرینی کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به گردشگری در آیینه انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، گردشگران خارجی، ایران را به عنوان یک کشور جهان سومی می شناختند و با نگاه از بالا به پایین و تحقیرآمیز به نظاره مناطق گردشگری ایران می آمدند اما امروز گردشگران خارجی محو عظمت دیداری انقلاب اسلامی و مظاهر فیزیکی کشور هستند.

وی گفت: اخیرا نخست وزیر انگلیس در بازدید از مترو تهران، این دستاورد انقلاب اسلامی را قابل قیاس با مترو کشور انگلستان و حتی زیباتر توصیف کرد.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: سالانه حدود 5 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید می کنند که اگر نقطه گذاری و اثرگذاری آن بررسی شود، برروی 30 میلیون نفر از مردم جهان تاثیرگذار خواهد بود زیرا این افراد در زمان ورود به کشور دارای یک دید هستند و در بازگشت دیدی متفاوت پیدا می کنند و بازتاب مثبتی از کشور به مردمان خود ارائه می دهند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران اضافه کرد: گردشگران خارجی با حضور در ایران، کشوری مهم، روی پای خود ایستاده و مصمم به پیشرفت را مشاهده می کنند که این دستاوردی مهم برای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ایران مقصد گردشگران فرهنگی محسوب می شود، افزود: براساس معیارهای بین المللی سالانه 3 تا 4 میلیون گردشگر فرهنگی وارد ایران می شوند.

ایمانی خوشخو ادامه داد: این گزاره  که به دلیل وجود برخی محدودیت ها گردشگر وارد ایران نمی شود نادرست است زیرا گردشگر فرهنگی آموخته است که باید ارزش های رایج در کشور مقصد را رعایت کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: امروز علاقه مندان بسیاری در جهان برای بازدید از پیشرفت های ایران در عرصه های تکنولوژی، نانو، بیوتکنولوژی، پالایشگاه و ... وجود دارد که این زاییده انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه گردشگری پیش از انقلاب اسلامی یک کالای لوکس برای مردم محسوب می شد، افزود: در آن دوران فردی که از لحاظ مالی تمکن بالایی داشت به مسافرت می رفت اما امروزه با ایجاد یک تعطیلات اندک در روزهای هفته، جاده های کشور پر از مسافر و گردشگر داخلی می شود و گردشگری به یک کالای ضروری برای سبد مردم تبدیل شده است.

ایمانی خوشخو ادامه داد: این میزان گردشگر داخلی در هیچ کشوری در جهان نظیر ندارد که جاده ها و مراکز اقامتی کشور قادر به پاسخگویی نیستند و این ضعف مسئولان است.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: امروز کمتر خانواده ای در ایران وجود دارد که سالانه یک مرتبه به زیارت امام رضا(ع) نرود البته خانواده هایی که دارای مشکل هستند نیز با بسته های حمایتی راهی مشهد می شوند.مسئد

وی گفت: طبق فرمول های اقتصادی در حوزه گردشگری، کشور ما با وجود این میزان گردشگر داخلی نیازمند فروش نفت نباید باشد که اگر هنوز این مهم محقق نشده است به دلیل عدم هدایت منابع مالی این عرصه به مسیر صحیح نیست.

ایمانی خوشخو با اشاره به رشد گردشگران در 40 ساله انقلاب اسلامی گفت: مدل های مختلف گردشگری در کشور ایران رواج دارد که یکی از آنها گردشگری مذهبی است که البته در این زمینه هنوز تبلیغات مناسبی فرضا بر روی وجود مقبره 30 پیامبر در کشور نشده است که قطعا در عرصه گردشگری مذهبی می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه گردشگری پزشکی امروز در کشور بسیار رواج دارد، افزود: بسیاری از بیمارستان های داخلی با توجه به استقبال خارجی ها نسبت به خدمات پزشکی ایران قادر به پاسخگویی به حجم بیماران نیستند که برای حل این موضوع باید مسئولان مختلف دست به دست یکدیگر دهند.

وی با بیان اینکه رواج گردشگری جنگ با عنوان راهیان نور در داخل کشور در دیگر مناطق جهان نظیر ندارد، گفت: این برنامه در داخل کشور با برنامه ریزی دقیق و جوشان در حال اجراست که حتی چندین تحقیق دانشگاهی در این عرصه نیز صورت گرفته است.

ایمانی خوشخو گفت: انقلاب اسلامی ارزش کاملی برای گردشگری قائل شد اما هنوز از ظرفیت کامل این عرصه استفاده نشده است که اگر صورت گرفته بود امروز شاهد این محدویت های مالی در کشور نبودیم.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران افزود: گردشگری تنها مولفه اقتصادی است که منابع خارجی مورد نیاز آن حداقل است و توزیع و تحصیل درآمد در آن همزمان است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، گردشکری را با معنویت همراه کرد، افزود: گردشگری دارای دو نگاه مادی و معنوی است که در بعد مادی از جمله کیفیت هتل و هواپیما و ...مدنظر است اما در نگاه معنوی، بعد روحانی و معنویت مدنظر قرار می گیرد زیرا خستگی موجب اقدام به سفر می شود.

ایمانی خوشخو همچنین اضافه کرد: سومین سمینار گردشگری و معنویت 23 مهرماه در قم برگزار می شود که دانشمندان مدعو در این سیمنار، نگاه جدیدی به گردشگری پیدا می‌کنند.

 رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به ظرفیت های جمهوری اسلامی در حوزه گردشگری افزود: ایران جزء 10 کشور برتر دنیا به لحاظ برخورداری از منابع تاریخی، فرهنگی و ... است اما این جایگاه کفایت لازم برای بهره برداری از منابع اقتصادی این حوزه را نمی‌دهد و باید برنامه ریزی لازم برای تبدیل آنان به محصول را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آیین ها جزء منابع اصلی گردشگری محسوب می شوند، گفت: آیین های زیبای عزاداری امام حسین(ع) در مناطق مختلف ایران به عنوان یکی از منابع مهم گردشگری محسوب می شوند که در سالهای اخیر ظرفیت هایی برای بازدید گردشگران از این آیین ها فراهم شده است که باید جدی تر گرفته شود.

ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: ایران از لحاظ منابع گردشگری غنی و در زمینه تقاضا نیز با استقبال گردشگران مواجه است و در بخش عرضه نیز اقدامات خوبی درحال شکل گیری است که اگر این مولفه های صحیح مدیریت شود، می تواند زمینه اشتغال و کسب درآمد را در کشور ایجاد کند که بوم گردی یکی از نمونه های عینی آن محسوب می‌شود.

 

گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است

خوشخو: پیش از انقلاب، نگاه گردشگران به ایران از بالا به پایین بود/ اوحدی: گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است/ گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد/ ادیبی: حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور/ اکبری: دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است/ طلایی: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد

در ادامه این نشست سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس سابق سازمان حج و زیارت طی سخنانی اظهار کرد: سازمان بین‌المللی unwto آمار متقن خود را از حدود 15 سال پیش بر اساس شاخص‌های TSA با عنوان اقتصاد گردشگری قرارداد. بر این اساس صنعت گردشگری به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا شناخته می‌شود و 1500 میلیارد دلار گردش مالی دارد.

وی ادامه داد: حدود 10 درصد از آمار GDP دنیا برای صنعت گردشگری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در شروع سال 97 گفت: رهبر انقلاب گردشگری را کم رحمت‌ترین صنایعی دانستند که باید به آن توجه ویژه کرد و فرمودند که باید 20 میلیون گردشگر در سال داشته باشم. این فرمایشات نشان از اهمیت و ظرفیت موجود این صنعت است.

وی در بیان شاخص‌های جهانی صنعت گردشگری ایران گفت: ایران جزو 10 کشور اول دنیا به لحاظ داشته‌ها و ظرفیت گردشگری است و در خصوص جاذبه‌های طبیعی ایران جزو 5 کشور برتر دنیا است.

اوحدی افزود: ایران در تنوع صنایع‌دستی، تنوع اقوام و کیفیت صنایع‌دستی جزو 7 تا10 کشور برتر دنیا قرار دارد و این موضوع حاصل توجه جمهوری اسلامی ایران به این حوزه است.

کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به اینکه نیروی انسانی مهم‌ترین ثروت گردشگری است، گفت: در نظرسنجی که بین مسافران بین‌المللی صورت گرفت، تقریباً هیچ‌ فردی از مهمان‌نوازی ایرانیان نقد نداشته است و این موضوع غیرقابل‌انکاری است.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت گفت: رتبه ایران در خصوص شاخص‌های رقابت‌پذیری ( محیطی، سلامت، امنیت، زیرساخت، اهمیت به صنعت گردشگری و...) بسیار خوب است. به‌عنوان نمونه رتبه امنیت گردشگری در ترکیه 109و روسیه 119 است درحالی‌که رتبه ایران در بین 50 تا 60 قرار دارد باوجوداینکه این رتبه نیز دستخوش ایران هراسی بوده است.

ساخت هتل پس از انقلاب رشد 400 درصدی داشته است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه زیرساخت ها در حوزه گردشگری بسیار زیاد بوده اما همچنان در نقطه مطلوب نیست، گفت: قبل از انقلاب حدود 300 هتل در ایران وجود داشت که امروز  شاهد رشد 400 درصدی ساخت هتل در ایران هستیم و لازم است تا برای رسیدن به افق 1404، 300 هتل دیگر ساخته شود.

وی تشریح کرد: یکی از مترقی‌ترین قوانین برای جذب سرمایه و رشد گردشگری، بعد از انقلاب اسلامی نوشته شد و طبق این قانون زمانی که فردی سرمایه خود را وارد کشور می‌کند عیناً از حقوق یک ایرانی برخوردار می‌شود و همه تسهیلاتی که شامل حال یک ایرانی می‌شود برای او نیز صدق می‌کند.

اوحدی افزود: سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند در هرزمانی که خواست میزان ارزی را که وارد کشور کرده، خارج کند و این موضوع در سایر کشورها بی‌سابقه است.

از مترقی‌ترین قوانین برای جذب سرمایه و رشد گردشگری، بعد از انقلاب اسلامی نوشته شد

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: اتفاق کم‌نظیر دیگر در جذب سرمایه خارجی بعد از انقلاب، ارجاع اختلاف سرمایه‌گذار به دادگاه‌های بین‌المللی است. در ایران به سرمایه‌گذار خارجی ویزا 3ساله تعلق می‌گیرد و اگر سرمایه‌گذاری در مناطق برخوردار انجام می‌شود؛ به مدت 8 سال، 80 درصد معافیت مالیاتی و در شهرهای کم برخوردار  13 سال، 100 معافیت مالیاتی را شامل می‌شود.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تصویب 1168 منطقه گردشگری که پیش از انقلاب اسلامی مفهومی نداشت؛ می‌تواند تحول عظیمی در حوزه اشتغال ایجاد کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: پس از انقلاب اسلامی 90 پروژه فعال، 220 پروژه در حال اخذ مجوز و 75 پروژه گردشگری به بهره‌برداری رسیده‌اند. 600 مجموعه بوم گردی در کشور فعال است درحالی‌که قبل از انقلاب بوم گردی اصلاً وجود نداشت.

اوحدی با اشاره به توجه ویژه به حوزه گردشگری و تخصیص بودجه‌های کلان برای توسعه این صنعت بیان کرد: سال 97؛ 8000 میلیارد تومان بودجه برای توسعه گردشگری اختصاص‌یافته است. علاوه بر این 20 درصد از منابع مصوب توسعه روستایی صندوق ملی (2400 میلیارد تومان) به توسعه گردشگری روستایی تعلق‌گرفته است.

وی تشریح کرد: دولت حمایت‌هایی بسیار خوبی از صنعت گردشگری انجام می‌دهد به‌عنوان نمونه اگر فردی وامی را برای ترویج گردشگری دریافت کرده باشد، دولت 8 درصد از سود این وام را به عهده می‌گیرد و پرداخت می‌کند.

این کارشناس حوزه گردشگری  با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر ارز و دلار موجب شده تا دستاوردهای انقلاب اسلامی کمتر دیده شود، گفت: پس از انقلاب رویدادهای بزرگی در حوزه گردشگری رخ داد. گردشگری سلامت ازجمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و این حوزه بسیار رونق دارد زیرا کیفیت و هزینه درمان در ایران مناسب است.

گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: گردشگری فرهنگی را جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک مقوله گردشگری ایجاد کرد درحالی‌که قبل از آن در دنیا تنها گردشگری تفریحی وجود داشت.

وی ادامه داد: علیرغم کارشکنی‌های عربستان و کشورهای غربی، در سال 2018 تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان و همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا شناخته شد و این موضوع به خاطر ظرفیت‌های عظیمی است که پس از انقلاب ایجادشده است.

اوحدی  با اشاره به اینکه مرزهای کشور ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد، گفت: خیل عظیم مسافران بین‌المللی شمال آسیا برای رفتن به عراق به‌ویژه سفر اربعین از مرزهای ایران عبور می‌کنند.

وی افزود: عربستان تعداد کل گردشگران حج عمره و تمتع را 7 میلیون نفر اعلامی می‌کند درحالی‌که تنها در مراسم اربعین تعداد گردشگرانی که بین ایران و عراق جابه‌جا می‌شوند حدود 6 میلیون نفر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ویزا، امنیت، حمل‌ونقل، زیرساخت، اقامت و.... بخش‌های عمده گردشگری را تشکیل می‌دهند که برای مدیریت آن عزم ملی را می‌طلبد زیرا در صنعت گردشگری توزیع عادلانه ثروت رخ می‌دهد و مردم به میزان بالایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت درگیر هستند.

اوحدی بیان داشت: در حوزه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی ظرفیت عظیمی وجود دارد که هیچ توقفی در آن نیست و این صنعت یکی از راه‌های عبور از تحریم‌ها محسوب می‌شود که برای تحقق آن وزارت امور خارجه باید ورود جدی داشته باشد و روادیدها که یکی از موانع سفر است، را لغو کند.

 

حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور

خوشخو: پیش از انقلاب، نگاه گردشگران به ایران از بالا به پایین بود/ اوحدی: گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است/ گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد/ ادیبی: حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور/ اکبری: دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است/ طلایی: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد

سردار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از دیگر مهمانان این نشست طی سخنانی اظهارداشت: الحمدالله در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی، قدم های خوبی در حوزه گردشگری برداشته شده است. در این راستا اردوهای راهیان نور نیز برای معرفی ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش آفرین بوده است.

وی ادامه داد: اردوهای راهیان نور در ایام دفاع مقدس نیز برگزار می شد و در آن دوران خانواده های رزمندگان در مناطق جنگی حضور پیدا می کردند؛ بعد از پایان جنگ نیز این اردوها به‌صورت هدفمند برنامه ریزی و اجرا شد.

اردوهای راهیان نور محور گردشگری تعالی بخش است

ادیبی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور محور گردشگری تعالی بخش است، تصریح کرد: اردوهای راهیان نور برای حفظ ارزش های دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف رویدادهای آن دوران که شرق و غرب برای تسلط و نابودی این کشور همراه شده اند، برگزار می شود و در حال سیر مسیر رو به رشد خود است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور ادامه داد: مقام معظم رهبری این اردوها را فناوری راهیان نور نامیدند که امروز توانسته، اتفاقات بزرگی در عرصه گردشگری رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور در زمینه تربیت جوانان انقلابی و آشناسازی آنان با آرمان ها و بنیان های دفاع مقدس تاثیرگذار است، تصریح کرد: در مقاطع مختلف این اردو ها اعم از اعزام، حضور در یادمان ها و اسکان، برنامه های متنوعی اجرا می شود که تاثیر بسیاری بر جوانان کشور دارد و در این زمینه نیز برنامه ریزی و اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

ادیبی ادامه داد: اردوهای راهیان نور در گام اول تنها در استان خوزستان و در بازه زمانی اسفندماه و فروردین ماه برگزار می شد اما با استقبال مردم که به صورت خودجوش راهی این مناطق می شوند، این برنامه از یک استان و یک منطقه زمانی به 7 استان( خوزستان، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، بوشهر و هرمزگان) در طول ایام سال تسری یافت.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اضافه کرد: امروز در پهنه جغرافیایی دفاع مقدس، 58 یادمان بصورت موضوع محور، شخص محور و عملیات محور ایجاد شده است که به عنوان نقاط اصلی گردشگری راهیان نور مطرح هستند.

وی اضافه کرد: براساس اطلاعات دقیق سامانه‌ای، آمار اعزام راهیان نور از 400 هزار نفر در سال 84 ، امروز به 6 میلیون نفر رسیده است که در طول سال با حضور در این 7 استان کشور از یادمان های دفاع مقدس بازدید می کنند.

ادیبی گفت: این 6 میلیون زائر راهیان نور در قالب کاروان های دانش آموزی، دانشجویی و عمومی در این مناطق حاضر می شوند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه در زمینه اسکان زائران در مناطق جنگی نیازمند زیرساخت هایی بودیم تا پاسخگوی حضور خودجوش مردم باشد، افزود: امروز به همت نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ... امکان اسکان 120 هزار نفر شب‌اقامتی در مناطق عملیاتی فراهم شده است که در این راستا استان خوزستان دارای بیشترین ظرفیت است.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات فرهنگی متنوع در اردوهای راهیان نور از طرفیت داوطلبین خادم استفاده می شود که در 11 قرارگاه به خدمات رسانی می پردازند که این امر موجب مسئولیت سازی در تمامی حوزه های راهیان نور اعزام از امنیتی، فرهنگی، خدماتی و ... شده است.

ادیبی گفت: هم اکنون 100 هزار نفر در کشور متولی زمینه سازی برای حضور مردم در اردوهای راهیان نور هستند.

تشریح اقدامات 3 شبکه خدمت رسانی در راهیان نور

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به وجود سه شبکه خدمات رسانی در اردوهای راهیان نور تصریح کرد: شبکه اول متعلق به راویان است؛ هم اکنون 25 هزار راوی دفاع مقدس آموزش های لازم را فراگرفته اند و به همراه کاروان ها در محل های اسکان و یادمان ها به روایت رویدادهای دفاع مقدس مشغول هستند.

وی ادامه داد: شبکه دوم خادمین راهیان نور هستند که حقیقتا رویش عظیم انقلاب اسلامی محسوب می شوند و در این عرصه 64 هزار خادم جوان 15 تا 35 ساله مشغول خدمات رسانی هستند که داوطلبانه در این مناطق حضور پیدا می کنند.

ادیبی اضافه کرد: فرایند حضور داوطلبانه خادمین در اردوهای راهیان نور ، یک کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی محسوب می شود.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: سومین شبکه مبلغان دینی هستند که شامل 15 هزار روحانی همراه با کاروان ها و یا حاضر در محل اسکان و یادمان ها هستند که به ارائه خدمات فرهنگی به زائران مشغول هستند.

وی افزود: این شبکه ها یک مدل وحدت تمام عیار میان اقشار جامعه است که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

ادیبی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به مردم بومی در استان های حاضر در اردوهای راهیان نور تصریح کرد: به طور مثال در استان های کردستان و آذربایجان غربی برنامه های ویژه ای ذیل سند مهندسی فرهنگی راهیان نور پیرامون برجسته سازی تلاش های مردم اهل سنت با ایجاد گروه پیشمرگان مسلمان در راستای مقابله با دشمن داخلی و خارجی شده است تا ارتباط عمیقی میان مردم استان های مختلف صورت گیرد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اضافه کرد: پرداختن به شخصیت های مختلف دوران دفاع مقدس همچون شهید چمران، شهید حسن باقری و ... و همچنین ایجاد یادمان هایی ویژه اشخاص مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

76 درصد زائران راهیان نور جوانان هستند

وی گفت: 76 درصد از جمعیت 6 میلیونی اعزامی به اردوهای راهیان نور را جوانان 15 تا 35 ساله تشکیل می دهند که هدف این اردوها نیز اتصال این قشر به مبانی ارزشی دفاع مقدس است.

ادیبی تصریح کرد: همزمان با اعزام زائران در قالب کاروان های عمومی با خودروهای جمعی، بسیاری از هموطنان نیز با خودروهای شخصی عازم این مناطق می شوند که برای ارائه خدمات مختلف به آنان سامانه هایی تعبیه شده است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: برنامه های ویژه ای برای کودکان در یادمان ها و مراکز فرهنگی اجرایی می شود تا زمینه اقدامات فرهنگی در آینده برای انقلاب اسلامی فراهم شود.

 

قبل از انقلاب گردشگری فقط مخصوص قشر خاصی بود

خوشخو: پیش از انقلاب، نگاه گردشگران به ایران از بالا به پایین بود/ اوحدی: گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است/ گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد/ ادیبی: حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور/ اکبری: دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است/ طلایی: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد

در ادامه این نشست، محمد رضا اکبری مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در سخنانی اظهار داشت: صنعت گردشکری یک صنعت فن آور است و هرچقدر کشور بتواند در زیرساخت های گردشگری خوب عمل کند صنعت گردشگری رونق زیادی پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به زیرساخت های صنعت گردشگری ادامه داد: با توسعه زیرساخت هایی ازجمله زیرساخت های حمل ونقل، اسکان و حتی زیرساخت های گردشگری سلامت، می توانیم این صنعت را توسعه بدهیم.

اکبری گفت: بعد از انقلاب توانسته ایم گردشگری را مردمی کنیم این در حالی است که قبل از انقلاب گردشگری فقط مخصوص یک قشر خاصی بود.

وی با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه گردشگری بعد از انقلاب اسلامی بیان داشت: بعد از انقلاب توانسته ایم صنعت گردشگری را از تک بعدی به چند بعدی تبدیل کنیم که نمونه های آن را می توان به گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و گردشگری فرهنگی اشاره کرد.

مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: از طریق دیپلماسی گردشگری توانسته ایم تمام توطئه های علیه اسلام و ایران را خنثی کنیم و ایران را که آن طور است به جهان نشان دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در صنعت گردشگری مذهبی، حدود 90 درصد از گردشگران از عزاداری هایی که در استان های کشور مانند: یزد و ...برگزار می شود بازدید کرده اند.

اکبری با اشاره به دوران پهلوی ادامه داد: در آن زمان فقط یک مرکز تعلیم برای کارآموز های گردشگری بود و در کشور تنها 40 نفر کارشناس این حوزه بودند اما تعداد این مراکز بعد از انقلاب به 40 مرکز رسیده است و توانسته ایم 50 هزار نفر در حوزه گردشگری آموزش بدهیم.

دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است

وی گفت: قبل از انقلاب تعداد دفاتر خدمات مسافرتی در کشور حدود 150 دفتر بود اما امروز تعداد این دفاتر به 400 هزار و 800 دفتر رسیده است.

اکبری افزود: بعد از انقلاب توانسته ایم بیش از 25 هزار مدیر فنی در حوزه گردشگری آموزش بدهیم.

مدیرکل مطالعات و آموزش سازمان میراث فرهنگی بیان داشت: اکنون بیش از 22 نشریه اختصاصی برای گردشگری ایجاد شده است این درحالی است که قبل از انقلاب حتی یک نشریه اختصاصی در این حوزه نداشتیم چرا که نگاه انقلاب به صنعت گردشگری یک نگاه مزیت محوربوده و هست.

وی با اشاره به گردشگری سلامت ادامه داد: در سال 96 حدود 5 میلیون گردشگر در حوزه سلامت داشتیم و همچنین در حوزه گردشگری کشاورزی رونق زیادی ایجاد شده که کشاورزان توانسته اند 60 درصد از درآمد های خود را از این طریق کسب کنند.

اکبری گفت:  از 700 هزار نفر گردشگر قبل از انقلاب به 80 میلیون نفر مسافر شب اقامت و حدود 5/5 میلیون مسافر ورودی رسیده ایم و به این معنی است که 48 درصد رشد در این حوزه داشته ایم.

وی اضافه کرد: در گردشگری زیارتی اکنون حدود 3 میلیون زائر از کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان در کشور داریم و با کمی سعی و تلاش می توانیم این تعداد را به 10 میلیون زائر افزایش دهیم.

اکبری گفت: در سال 57، برای گردشگران 83 هزار تخت در کشور بود که بعد از انقلاب این تعداد به 600 هزار تخت رسید که 300 هزار آن رسمی و 300 هزار دیگر غیر رسمی است که به خانه مسافرها اطلاق می شود.

 

 ایجاد وزارت گردشگری نشان از بلوغ کشور در این عرصه است

خوشخو: پیش از انقلاب، نگاه گردشگران به ایران از بالا به پایین بود/ اوحدی: گردشگری سلامت دستاورد مهم انقلاب اسلامی است/ گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد/ ادیبی: حضور سالانه 6 میلیون زائر در اردوهای راهیان نور/ اکبری: دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است/ طلایی: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد

شهاب طلایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت در پایان این نشست که با موضوع گردشگری و زیارت برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به دوران بلوغ خود رسیده است و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله گردشگری توانسته با دستیابی به بلوغ، مسیر رشد و پیشرفت را طی نماید.

وی با اشاره به اینکه امنیت به‌عنوان اولین شاخص توسط سازمان‌های جهانی در زمینه گردشگری مطرح می‌شود، افزود: زیرساخت‌های توسعه گردشگری برپایه امنیت بنا می‌شود که اگر این شاخص وجود نداشته باشد، امکان توسعه و پیشرفت وجود نخواهد داشت.

طلایی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت شیشه‌ای محسوب می‌شود، گفت: این صنعت ازلحاظ مباحث امنیتی بسیار شکننده است و برخورداری از امنیت پایدار در راستای پیشرفت و رشد این صنعت بسیار تأثیرگذار است.

افزایش گردشگر خارجی به جهت برخورداری از امنیت پایدار در کشور

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت با اشاره به اینکه امروز با زحمات و تلاش‌های گروه‌ها و واحدهای مختلفی ازجمله شهدای مدافع حرم تا شهدای امنیت در کشور امنیت پایدار در مرزهای جغرافیایی ایجادشده است، تصریح کرد: گسترش خدمات گردشگری و افزایش تعداد گردشگران بر بستر همین امنیت به وجود آمده است. الحمدالله در کشور ما هم گردشگری موجب ارتقای امنیت شده و هم امنیت زمینه‌ساز رشد و گسترش گردشگری شده است.

وی ادامه داد: امروز ایران از معدود کشورهایی است که ویزای ورود به کشور را در فرودگاه صادر می کند و  این حاصل از امنیت حاکم در کشور است.

طلایی گفت: گردشگران ورودی چه به‌صورت انفرادی و چه به‌صورت خانوادگی بدون دغدغه می‌توانند به اقصی نقاط کشور سفر کنند که حاصل این مهم را می توان در تفاوت دیدگاه آنان در لحظه خروج نسبت به لحظه ورود به کشور مشاهده کرد.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت گفت: کشورهای سرآمد در حوزه گردشگری همواره شاهد حوادث تروریستی هستند اما الحمدالله این موضوع در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به تغییر نگرش به گردشگری در سایه انقلاب اسلامی افزود: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد.

بیش از 96 درصد از گردشگران ورودی به کشور مسلمان هستند

طلایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی در حرکت است، گفت: این رویه در گردشگری کشور نیز مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که بیش از 96 درصد از گردشگران ورودی به کشور، از کشورهای مسلمان هستند.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت بابیان اینکه امروزه ایران محلی برای گردشگری خانوادگی و امن مسلمانان در منطقه شده است، افزود: گردشگران مسلمان برای مسافرت راهی ایران می‌شوند تا گردشگری حلال را تجربه کنند و این دستاورد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایران در صنعت گردشگری به سمت درآمدهای حلال حرکت کرده است و در این زمینه همگرایی مسلمانان را هدف قرار داده است.

طلایی با اشاره به اینکه در بازه زمانی اربعین تمام دستگاه‌های کشور بسیج می‌شوند تا گردشگر و مسافر راهی یک کشور دیگر شوند، تصریح کرد: این رویه در هیچ کشوری نظیر ندارد زیرا انقلاب اسلامی در موضوع اربعین به دنبال همگرایی است.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت ادامه داد: کلیدواژه گردشگری در بیانات مقام معظم رهبری طی 10 سفر اخیر استانی معظم له مشهود بوده است و گردشگری پرتکرارترین واژه مسئولان طی دهه اخیر شده است که نشان از اهمیت مسئولان نظام به این صنعت است.

وی گفت: جمهوری اسلامی توانسته است با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های رایج در کشور، صنعت توریسم را افزایش دهد که در این زمینه کوچک‌ترین آیین‌های سنتی کشور به‌عنوان جاذبه گردشگری بها گرفته است و در استان‌های مختلف ظرفیت‌های گردشگری موردتوجه قرار واقع‌شده است.

طلایی با اشاره به اینکه در 40سالگی انقلاب اسلامی نهادهای تصمیم گیر کشور به‌گونه‌ای حرکت کرده‌اند تا وزارت گردشگری در ساختار کشور شکل گیرد، افزود: شکل‌گیری این وزارت خانه نشان از بلوغ صنعت گردشگری در کشور است که نیازمند ساختاری ویژه برای پیاده‌سازی برنامه‌های این حوزه شده است.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه، بندی مستقیماً به توسعه گردشگری اشاره می‌کند، گفت: نهادهای سیاست‌گذار کشور همچون مجمع تشخصی مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حال تصمیم‌گیری در حوزه گردشگری کشور هستند تا نگاه متعالی به این حوزه را جایگزین نگاه لذت جویانه کنند.

وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی در این راستاست که همه به مسافرت بروند، به‌طوری‌که امروز بر اساس اعلام مرکز آمار، بیش از 40 میلیون ایرانی در طول سال به مسافرت می‌روند که البته با آمارهای میانگین جهانی کمی فاصله دارد.

طلایی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیازمند همگرایی همه دستگاه‌ها برای بهره‌برداری هرچه بهتر از این ظرفیت هستیم، تصریح کرد: امروز وزرای مختلف بهداشت، راه و شهرسازی، صنعت و ... در حوزه‌های خود به صنعت گردشگری توجه دارند که نشان‌دهنده روند رو به رشد کشور در این عرصه است.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت گفت: آمار گردشگران ورودی به کشور علی‌رغم تمامی تبلیغات منفی علیه ما، هرساله رو به رشد است و در حوزه گردشگران داخلی نیز جمهوری اسلامی با توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و اقامتی، توانسته رشد قبال توجهی را به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه انقلاب اسلامی در هر حوزه‌ای مبتنی بر ارزش‌هاست لذا به صنعت گردشگری نیز نگاه صرفاً اقتصادی ندارد و نگاه فرهنگی و ارزشی را باهدف تحقق تمدن نوین اسلامی همراه با این صنعت کرده است.


http://farhangesadid.ir/fa/news/620/خوشخو-پیش-از-انقلاب-نگاه-گردشگران-به-ایران-از-بالا-به-پایین-بود-اوحدی-گردشگری-سلامت-دستاورد-مهم-انقلاب-اسلامی-است-گردشگری-فرهنگی-اولین-بار-در-جهان-بعد-از-انقلاب-ایجاد-شد-ادیبی-حضور-سالانه-6-میلیون-زائر-در-اردوهای-راهیان-نور-اکبری-دفاتر-خدمات-مسافرتی-نسبت-به-قبل-از-انقلاب-2600-برابر-شده-است-طلایی-جمهوری-اسلامی-صنعت-توریسم-را-از-یک-هدف-لذت-جویانه-به-سمت-فرهنگ-و-تعالی-بخشی-سوق-داد


رئیس کمیته گردشگری و زیارت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی گفت: امروزه بیش از 200 هزار گردشگر سلامت سالانه از سراسر دنیا جهت درمان به ایران مراجعه می کنند در حالی که در گذشته نه تنها حتی یک مورد سابقه نداشته بلکه ایرانیان می باید برای درمان های معمولی به خارج می رفتند.

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، منوچهر جهانیان رئیس کمیته گردشگری و زیارت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، در اظهاراتی دستاوردهای چهار دهه انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری و زیارت را تبیین و پیشرفت‌های ایران در این حوزه نسبت به سطح جهانی را بررسی کرد. در ابتدا این نشست موضوع  زیرساخت گردشگری مطرح شد که دستاوردها این بخش عبارت‌اند از:

1- با 15851مورد مرمت آثار باستانی پس از انقلاب اسلامی، گردشگری تاریخی رونق بی‌سابقه و شایان توجهی یافت.

2- در دوران سیاه قاجار و پهلوی، سران کشور به ویژه درباریان به‌جای نقش آفرینی در حفاظت از میراث فرهنگی درتخریب، قاچاق و به یغما بردن آن نقش کلیدی داشتند بطوری که در صورت استمرار آن وضع اکثر آثار ایرانی را باید در موزه های خارج می دیدیم.

3-   تصویب بیش از 600  ماده قانون، آیین‌نامه، دستورالعمل و... درحوزه گردشگری نشان از عمق توجه انقلاب اسلامی به توسعه بنیادین گردشگری دارد.

4-   در گذشته اکثر جمعیت ایران از سفر محروم بودند اما با رشد 500 برابری راه‌های روستایی و ۳۲ برابری راههای بین شهری پس از انقلاب اسلامی، سفر و گردشگری در سبد زندگی خانوار ایرانی قرار گرفت.

5-تأسیس بیش از 250 مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی با ارائه کلیه خدمات متنوع مورد نیاز مسافران که خدمت بزرگی به رونق گردشگری بود ،  بعد از انقلاب شکل گرفت.

6- ایجاد و تأسیس 270 پارک جنگلی در سطح کشور و تجهیز بوستان های متعدد شهری با امکانات مناسب به عنوان یکی از جاذبه‌های نوین گردشگری پس از انقلاب است.

7-   200 برابر شدن مسیرهای گردشگری در ایران و افزایش محورها پس از انقلاب اسلامی

8-  قبل از انقلاب جاذبه های کوچک ومتنوع گردشگری اعم از خانه های تاریخی، بقاع متبرکه، مقبره-های پیامبران ، دانشمندان و مجاهدان و علما، مدارس، مساجد، کلیساها ، آتشکده ها، بازارها، برخی روستاها و تپه های تاریخی، ارگ ها ، برج ها ، حمام ها، مناره های طبیعی (دودکش ها) و سازه های، پل-ها ، دریاچه ها ،جزایر و بنادر،کویرها، کال ها وکلوت ها (کوه های شنی)، باغ ها ، تالاب ها و مرداب ها، چشمه های آب گرم معدنی، قنات ها، آبشارها ، غارها و تپه ها و دره ها، گردنه ها و.... غالبا در ردیف اماکن گردشگری محسوب نمی شد پس از انقلاب اسلامی با سرمایه گذاری ویژه وتوجه شایسته 401 مورد از این نوع اماکن، آماده سازی و جهت بازدید به گردشگران داخلی وخارجی معرفی شد.

9-   پس از انقلاب پابه پای جاذبه های گردشگری بین المللی اماکن ویژه ای همچون پیست های بین المللی اسکی، اتومبیل سواری، پاراگلایدر، پارک ژوراسیک، دریاچه ها و آبشارهای مصنوعی برای نقاط غیر برخوردار از جمله تهران، بازسازی و افتتاح باغ های؛ گیاه شناسی ملی، پرندگان، مینیاتوری و احداث خانه موزه ها و باغ موزه ها از ابتکارات جذاب برای جلب مسافران داخلی و گردشگران خارجی است.

10-  قبل از انقلاب، سازمان‌ متولی صرفا به ارائه خدمات به گردشگران خارجی و معرفی چند محور و جاذبه محدود می‌پرداخت ولی بعد  از انقلاب اسلامی ایران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاوه بر گردشگران خارجی به توسعه سفرهای داخلی و معرفی توانمندی ها و ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری در اقصی نقاط کشور می‌پردازد.

11-   رشد بیش از 200 برابری صدور مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی و افزایش تعداد این گونه دفاتر به بیش از 4800 مورد بعد از انقلاب اسلامی جهش نجومی در این گونه خدمات محسوب می شود و از مردمی شدن کار حکایت دارد.

12-   در اقدامی بی سابقه به برکت انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ کشور دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی تاسیس شد و 30000 نفر در این زمینه تربیت حرفه ای شدند.

13-   رشد 4 برابری هتل های ثبت شده درکشور و افزایش آن از 291 مورد در سال۵۷ به بیش از 1200 مورد بدون احتساب مهمانسراهای فراوان نهادها، پیشرفتی خیره کننده در زیرساخت های گردشگری محسوب می شود.

14-  تعداد تخت هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل آپارتمان‌ها بدون احتساب سایر مراکز اقامتی تا سال 1397 به بیشتر از 000/400 تخت افزایش یافته است.

15-   قبل از انقلاب تنها مرکز آموزش مرتبط با گردشگری در کشور، هنرستان ایرانگردی و هتل داری بود که پس از انقلاب با تحولی شگرف علاوه بر تاسیس دانشکده گردشگری، بیش از100 گروه علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مختلف کشور در این محور فعال شدند که رونق زیادی به ارتقاء کیفی این صنعت داده اند.

16-  قبل از انقلاب نشریه تخصصی گردشگری وجود نداشت درحال حاضر22 نشریه تخصصی گردشگری وزیارتی، 310 سایت اختصاصی  و صدها کانال در فضای مجازی در دسترس علاقه-مندان و متخصصان می باشد.

منابع انسانی گردشگری، محور دیگر اظهارات این کارشناس گردشگری بود که اهم دستاوردها و پیشرفت‌های حاصل شده  در این بخش به شرح زیر است:

1-   تمامی ۳۰۰عضو هیئت علمی و صدها مدرس رشته گردشگری در کشور تربیت یافتگان تخصصی پس از انقلاب اسلامی هستند.

2-   تحصیل بیش از 20 هزار نفر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در گردشگری با ۷۷ فارغ التحصیل و دانشجوی مقطع دکتری و همچنین جذب سالانه بیش از 1000 نفر از این تعداد در بازار کار، حاصل توجه به تخصصی کردن ،گردشگری پس  از انقلاب است.

3-   تعداد نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری اعم از دانشگاه ها ، هتل ها ، آژانس ها و راهنمایان تورها بالغ بر000/100 نفر است که آمار قبل از انقلاب در دسترس نیست.

4-  با رشد 275 برابری آموزش راهنمایان گردشگری تعداد این عناصر کلیدی در گردشگری ایران از 40 نفر در قبل انقلاب به 7000 نفر راهنمای دارای مجوز پس از انقلاب افزایش یافت.

5-  با آموزش 5300 نفر برای مدیریت هتل‌ها پس از انقلاب تعداد عنصر متخصص و حرفه ای در این زمینه 7 برابرشد.

6-  پس از انقلاب اسلامی 7000 نفر به عنوان راهنمایان طبیعت‌گردی، ایرانگردی، جهانگردی و جغرافیای گردشگری آموزش دیدند در حالی که قبل از انقلاب چنین تخصصی به کلی درایران وجود نداشت.

رئیس کمیته گردشگری و زیارت به موضوع منابع فرهنگی گردشگری نیز اشاره کرد و مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را این گونه بیان کرد:

1- شگفت زدگی اغلب گردشگران خارجی از مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و اختلاف فاحش آن با تصویر سیاهی که رسانه های بیگانه از ایران ساخته اند، آنان را به بهترین مبلغان و سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهایشان تبدیل کرده است.

2-  با وجود ادعای سردمداران رژیم گذشته به ترویج تاریخ ایران و علاقمندی آنان به سلسله های شاهنشاهی و بهره مندی رژیم ازحمایت ابرقدرت ها در مجامع جهانی، رژیم طاغوت حتی توانایی ثبت جهانی آثار تاریخی ایران زمین مانند تخت جمشید و پاسارگاد را هم نداشت و این آثار پس از انقلاب به ثبت جهانی رسیده است.

3-  قبل از انقلاب مسافرت متعلق به طبقات خاصی از جامعه بود. در حالی که بعد از انقلاب سفر جزئی از برنامه زندگی مردم شده است. به استناد گزارشات موجود فقط در 4 ماهه نخست سال 1396  بالغ بر 80 میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.

4-  تملک 83 کاخ در داخل و خارج از کشور توسط شاه و خانواده‌اش برای خوش‌گذرانی، عیاشی و قمار و پذیرایی از درباریان و مهمانان فاسق خارجی در ازای محرومیت اکثر مردم از مسافرت های معمول.

5-  درجمهوری اسلامی ایران،کاخ هایی که محل زیست و خوشگذارانی شاهان و خاندان سلطنتی بوده است به مجموعه های ملی عبرت انگیز و مورد استفاده برای میلیون ها نفر بازدیدکننده داخلی و خارجی در سال تبدیل شده است.

6-  جمهوری اسلامی ایران با رواج بازدید گردشگران داخلی و خارجی از25 کاخ موزه کشور بستر مناسبی ازعبرت آموزی را فراهم کرده است.

7-  با وجود حمایت همه قدرتهای فاسد جهانی از رژیم طاغوت برای ترویج گردشگری به ایران و مقابله همه آن قدرت ها با جمهوری اسلامی تعداد گردشگران خارجی که در گذشته فقط ۵۰۰ هزار نفر بود با رشد 10 برابری سفر گردشگران خارجی به 5 میلیون نفر در سال رسیده است.

8-  تغییر مشهود نگاه دنیا به مردم ایران از نگاهی تحقیرآمیز و ذلیلانه قبل از انقلاب به نگاهی احترام آمیز و عزت مندانه پس از انقلاب.

9- در حالی که قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم حتی توان سفر به مشهدمقدس را هم نداشتند تنها در سال 96 تعداد ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر به مقاصد زیارتی حج و عتبات عالیات سفر کرده اند.

10- در یک حرکت افتخارآمیز و بی سابقه نسبت به قبل از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران  120 موسسه آموزش گرشگری تاسیس شده و با آموزش و توانمند سازی 27500 در تخصص های مرتبط با گردشگری بسترهای رشد روز افزون این حرفه را محیا کرده است.

11-  صدور72113 گواهینامه پایان دوره کوتاه مدت گردشگری پس از انقلاب اسلامی که نمایانگر رشد 30 برابری نسبت به قبل از انقلاب است.

در ادامه جهانیان به موضوع منابع اقتصادی گردشگری پرداخت و در مقایسه وضعیت گردشگری دوران پهلوی و انقلاب اسلامی گفت:

1- پس از انقلاب با رشدی 50 برابری درآمد ارزی حاصل از ورود گردشگران خارجی به رقمی  بالغ بر 55.5 میلیارد دلار رسیده است این در حالی است که دشمنان نظام جریان تبلیغی گسترده‌ای را برای عدم عزیمت گردشگران خارجی به ایران به راه انداخته‌اند.

2- امروزه بیش از 200 هزار گردشگر سلامت سالانه از سراسر دنیا جهت درمان به ایران مراجعه می کنند در حالی که در گذشته نه تنها حتی یک مورد سابقه نداشته بلکه ایرانیان می باید برای درمان های معمولی به خارج می رفتند.

3- رژیم طاغوت با هزینه کردن اموال ملت برای گردشگران نورچشمی و گردن کلفت های جهان سفره های رنگین و بساط هایی مثل جشنهای ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی به راه می انداختند اما جمهوری اسلامی ایران با برگزاری بیش از 555 رویدادگردشگری اعم ازنمایشگاه، جشنواره،هفته فرهنگی استان ها و....وبرپایی 15 نمایشگاه سالیانه درسطح بین المللی و خارجی،گردشگری خارجی را مردمی و به حرفه ای پرسود اقتصادی تبدیل کرد.

4- توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران باعث رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی نسبی در مناطق هدف گردشگری شده است.

5- طبق آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷ گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود 7میلیارد دلار معادل 6/1درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.(به نقل از معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران)

6- با پذیرش عضویت شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران از سوی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) برای اولین بار یک شرکت ایرانی از بخش خصوصی به عضویت این سازمان در آمد.

رئیس کمیته گردشگری و زیارت همچنین به دستاوردهای سیاسی – امنیتی گردشگری اشاره کرد و دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در این حوزه را به شرح زیر بیان کرد:

1-  برقراری امنیت کامل برای حضور گردشگران در هر زمانی و هرمکانی از کشور پس از انقلاب اسلامی.

2-  ورود  095/141/1 نفر در سال96 به قصد زیارت به کشور با وجود سیاست شیعه هراسی و ایران هراسی دشمنان نظام نشان از موفقیت انقلاب اسلامی و غلبه فرهنگی بر دشمنان است.

3-  برای اولین بار کشور ایران در سال ۱۳۹۲ به عنوان نایب رییس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شد و تا سال ۲۰۱۷ ( از سال ۲۰۱۴) در عضویت شورای اجرایی و کمیته بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان بوده است.

محور گردشگری داخلی از دیگر مواردی بود که جهانیان در این نشست مورد بررسی قرار داد و عمده پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در این بخش را مطرح کرد. بارزترین محورهای مطرح شده عبارت است از: 

1-  پس از انقلاب اسلامی با توسعه صحن ها و رواق های بارگاه رضوی (ع) از 12 هزار متر مربع به حدود 600هزار متر مربع (رُشد 50 برابری)، این حرم نورانی به سومین مسجد بزرگ جهان و از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور تبدیل شد و برای 30میلیون گردشگر مسلمان در سال آماده گردیده است.

2-  زیارت ده ها هزارنفری شیعیان در ایام شهادت امام رضا علیه السلام درقالب پیاده روی زوّار داخلی و خارجی یکی از ابتکار عمل فاخر جمهوری اسلامی ایران در گردشگری زیارتی و مذهبی است.

3-  پذیرایی سالیانه از 100 میلیون زائر مسلمان در حرم های مطهرحضرت معصومه(س)، شاه چراغ و سایر امام زادگان واجب التعظیم، پیامبران و 8500 بقعه با ترویج گردشگری مذهبی و زیارتی خدمت بی نظیر ترویج تفکر دینی بر گردشگری است.

4- جریان‌سازی زیارتی مهدوی با توسعه و ترویج زیارت مسجد جمکران پس از انقلاب اسلامی.

5-  برپایی راهپیمایی میلیونی مردم تهران در اربعین حسینی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه.

6-  پس از انقلاب اسلامی با وجود کینه ورزی و کارشکنی قدرت های شیطانی نسبت به ایران در مجامع-بین المللی 22 اثر تاریخی و طبیعی ایران ثبت جهانی شد در حالی که در کل رژیم های گذشته تا سال ۵۷ فقط ۷ اثر ثبت شده بود.

7- تحولات شایان توجه گردشگری در ایران بعد از انقلاب اسلامی با فعال شدن 125 تشکل حرفه‌ای گردشگری استانی بدون هیچ گونه سابقه مشابهی در زمان حکومت پهلوی.

8-  ترویج گردشگری انقلابی از طریق اهتمام متولیان گردشگری برای مورد توجه قرار گرفتن برخی از اماکن سیاسی، تاریخی، اجتماعی کشور از جمله بیت حضرت امام خمینی (ره) مرقد مطهر ایشان، مزار شهداء به ویژه شهدای شاخص در بهشت زهرا سلام الله علیها ، لانه جاسوسی امریکا و طبس و...

9-  تبدیل مزار بسیاری از مجاهدان، عرفا و دانشمندان مغضوب دستگاه ستم شاهی که بخاطر عدالت-خواهی و استعمارستیزی وبیان حقایق هرگز در زمره نقاط گردشگری نبودند، به مقاصدی برای گردشگری تعالی بخش پس از انقلاب اسلامی.

10-  برگزیده شدن شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018.

11-  برگزیده شدن شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018.

12-  معرفی شدن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017.

13-  معرفی شدن اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2006.

در بخش دیگر این نشست رئیس کمیته گردشگری و زیارت، راهیان نور را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه زیارت عنوان کرد که محورهای مهم آن به این شرح است:

1- ابداع و جریان سازی گردشگری راهیان نور به عنوان فناوری نوین دفاع مقدس و جایگزین گردشگری سیاه در دنیا که ده ها میلیون زائر داخلی و خارجی را با مفهوم ایثار، مقاومت و شهادت آشنا کرده است.

2-  ساخت و تجهیز 22 یادمان دفاع‌مقدس در 7 استان برای انتقال فرهنگ دفاع‌مقدس به گردشگران.

3-  ساخت و تجهیز هزاران مزار و بقعه شهید گمنام به عنوان دارالشفای آزادگان و محلی برای زیارت عاشقان، عارفان و دلسوختگان.

4- راه‌اندازی و ایجاد 4 باغ موزه دفاع مقدس در شهرهای تهران، کرمان، همدان و زنجان.

5-  رایج شدن بازدید 2940 گردشگر خارجی از یادمان های دفاع مقدس در سال های اخیر.

جهانیان در پایان اظهارات خود به موضوع ابتکارات گردشگری جمهوری اسلامی پرداخت و مهمترین دستاوردهای این حوزه را به شرح زیر برشمرد:

1- ایجاد و راه‌اندازی بیش از 1000 اقامتگاه‌ بوم گردی و معرفی 500 منطقه نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری.

2-  بازتعریف و رونق انواع گردشگری و معرفی مقاصد جدید به جای انحصار گردشگری در بازدید از نقاط تاریخی و سیاحتی مانند گردشگری زیارتی، مذهبی، بوم گردی، روستایی و عشایری، سلامت، راهیان نور، ورزشی و الکترونیک و...

3- حضور مسافران وگردشگران خارجی در مجامع اقتصادی و نمایشگاه های تجاری، طبیعت گردی، گردشگری سلامت، کنگره های بین المللی علمی، عرصه های پژوهشی، راهیان نور وگردشگری انقلابی و معنوی و رُشد گردشگری زیارتی.

4-  اقدام آستان قدس رضوی در فراهم نمودن امکان سفر مومنینی که تاکنون موفق به سفر زیارتی امام رضا علیه السلام نشده اند.

5- تأسیس و راه اندازی موزه هایی نظیر جواهرات ملی برای تماشای عبرت آموز گردشگران داخلی و خارجی ازگنجینه هایی که سلاطین و شاهان ظالم و ستمگر از چپاول سرمایه ملت ها به دست آورده بودند.

6- رشد کمی و کیفی گردشگری دریایی پس از انقلاب، درحالیکه قبل از انقلاب در خیال مردم ایران حتی بومیان ساحل نشین ،گردشگری تفریحی دریایی مفهومی نداشت.

7- آغاز فعالیت تنها انجمن علمی گردشگری ایران پس از انقلاب از سال 1389 برای ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت گردشگری و بهبود امور آموزش و پژوهش در این رشته.

8- برگزاری3 نوبت پیش همایش اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب کبیر اسلامی با نگاه و رویکرد معنویت در تمامی گونه‌های گردشگری.



http://farhangesadid.ir/fa/news/623/شگفت-زدگی-اغلب-گردشگران-خارجی-از-مشاهده-پیشرفت‌ها-و-دستاوردهای-انقلاب-اسلامی-بعد-از-انقلاب-سفر-جزئی-از-برنامه-زندگی-مردم-شده-است-سفر-سالانه-بیش-از-200-هزار-گردشگر-سلامت-از-سراسر-دنیا-جهت-درمان-به-ایران-ورود-بیش-از-یک-میلیون-و-100-هزار-نفر-در-سال96-به-قصد-زیارت-به-کشور


بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با عنوان «گردشگری» در روز شنبه ۲۴ شهریورماه ساعت ۹ صبح در حسینیه جماران برگزار می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۳ شهریور ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید به نقل از روابط عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با عنوان «گردشگری» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه، در روز شنبه ۲۴ شهریورماه ساعت ۹ صبح در «حسینیه جماران» برگزار می‌شود.
در این برنامه، کارنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری در موضوعاتی، چون زیرساخت‌های گردشگری، گردشگری داخلی و راهیان نور و همچنین ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری، منابع نیروی انسانی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی گردشگری در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بررسی و جایگاه ایران در منطقه و جهان تبیین می‌شود.
در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظرانی همچون یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج، سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم، منوچهر جهانیان رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و جمع دیگری از اساتید دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار خواهند داد.
بر اساس این گزارش، برنامه «شنبه‌های انقلاب» که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، شنبه‌های هر هفته یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف را با حضور چهره‌های شاخص آن حوزه، بررسی می‌کند.


http://farhangesadid.ir/fa/news/619/بیست-و-دومین-نشست-شنبه‌های-انقلاب-با-موضوع-گردشگری-برگزار-می‌شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۵