***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** بنام خدا * پایگاه جامع اطلاع رسانی موضوعات عمومی و تخصصی زیر : ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** بنام خدا * پایگاه جامع اطلاع رسانی موضوعات عمومی و تخصصی زیر : ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

# با : سلام و تهیت # و # خوشامدگویی #
***برای یافتن مطالب مورد نظر: داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی" شوید.
***این پایگاه : بصورت مستمر درحال بارگزاری اطلاعات می باشد.
***مطالب خود را : جهت بارگزاری ارسال بفرمایید .-- موفق باشید --

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

پیش نویس گزارش 40 ساله روستاها وعشایر- بخش 1

يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۳۳ ق.ظ



بخش روستا

الف) زیرساختی و فیزیکی

بهداشت روستایی

افزایش و ارتقای سطح سلامت و فراهم آوردن شرایطی برای دسترسی عادلانه و کامل‌تر آحاد جامعه به خدمات بهداشتی- درمانی مناسب، یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ایران بوده و هست. در این راستا از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی حفظ، تامین و ارتقای سلامت مردم جامعه سرلوحه فعالیت مسئولان کشور قرار گرفته‌است.

ارتقاء کیفیات و کمیات بهداشت روستایی و توسعه بهداشت در نواحی محروم روستایی به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های فعالیت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

Ø     بعد از انقلاب اسلامی ایران مراقبت های اولیه بهداشتی در مناطق روستایی با پوشش بیش از 95 درصدی، ارتقای بسیار چشمگیری را رقم زده است و نتیجه آن  افزایش امید به زندگی به میزان 22 سال در کشور بوده است[1].

Ø     افزایش سطح سواد و ارتقای فرهنگ سلامت در مناطق روستایی، همچنین تربیت بیش از 35 هزار بهورز و استقرار آنان در تمام روستاهای کشور و ارایه خدمات اولیه بهداشتی به مردم روستاها، از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت روستایی بوده است[2].

Ø     پیش از انقلاب تعداد آزمایشگاه های پزشکی روستایی در حدود 37 واحد بوده است، درحالی که این تعداد پس از انقلاب به 1668 واحد رسیده است[3].

Ø     استقرار پایگاه های اورژانس 115 در تمامی مراکز بهداشتی درمانی شبانه روزی روستایی[4] از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

Ø     از خدمات مهم جمهوری اسلامی، کاهش سهم روستائیان از هزینه بستری به میزان فقط 3 درصد در قالب بیمه سلامت روستائیان[5] است.

Ø     افزایش پایگاه های اورژانس هوایی به 33 مورد در سراسر کشور و استفاده از آن برای ارائه خدمات درمانی و آمبولانس هوایی در مناطق روستایی و محروم صعب العبور[6] از خدمات مهمی است که در حوزه سلامت روستایی ارائه شده است.

در ادامه به برخی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه سلامت روستایی پرداخته می‌شود.

خانه بهداشت

خانه بهداشت کوچک‌ترین واحد بهداشتی درمانی شبکه‌های بهداشتی درمانی است که در روستاهای کشور وجود دارد.

در هر خانه بهداشت یک یا چند بهورز کار می‌کنند. وظیفه بهورزان ارائه کلیه خدمات بهداشتی قابل ارائه در مرکز بهداشت به جمعیت تحت پوشش است. خانه‌های بهداشت، تحت پوشش یک مرکز بهداشتی درمانی فعالیت می‌کنند.

Ø     قبل از انقلاب 1340 واحد خانه بهداشت در سراسر روستاهای کشور وجود داشته است، بعد از انقلاب اسلامی این تعداد به 20000 واحد خانه بهداشت ارتقا یافته است که پوشش خوبی را در سطح روستاها برقرار نموده و رشد 15 برابری را نشان می‌دهد[7].

مرکز بهداشتی- درمانی روستایی

مرکز بهداشتی- درمانی روستایی تنها واحد پزشکی دولتی مستقر در مناطق روستایی است که بوسیله پزشک اداره می‌شود و جمعیتی بین 6000  تا 9000 نفر را تحت پوشش دارد. این واحد ضمن نظارت بر فعالیت‌های خانه‌های بهداشت و هدایت کارکنان آن‌ها، نیازهای درمانی تخصصی و بستری جمعیت تحت پوشش خود را از طریق ارجاع و ارتباط با بیمارستان شهرستان تامین می‌کند.

Ø     پیش از انقلاب اسلامی ایران تعداد مراکز بهداشتی- درمانی روستایی 518 واحد بوده است. این تعداد پس از انقلاب با افزایش 421 درصدی به تعداد 2697 واحد رسیده است[8].

واکسیناسیون

واکسیناسیون یا ایمن‌سازی به انجام کارهایی گفته می‌شود که با هدف جلوگیری از ایجاد عفونت یا کاهش حالت طبیعی بیماری در شخصی با تجویز آنتی بادی یا آنتی ژن به عمل آید. فراگیر شدن واکسیناسیون در ایران با راه‌اندازی مرکزی به نام انیستیتو پاستور ایران در سال 1299 هجری شمسی امکان پذیر شد.

Ø     پوشش واکسیناسیون در ایران قبل از انقلاب 30 درصد جمعیت کشور بوده است حال آن‌که اکنون و پس از انقلاب اسلامی این پوشش 100 درصدی است و همه جمعیت در برابر بیماری‌های مختلفی که واکسن آن‌ها وجود دارد، واکسینه می‌شوند[9].

راه روستایی

توسعه روستایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به نقش احداث و نگهداری راه روستایی در توسعه روستایی اشاره کرد. البته تجمیع مجموعه عوامل از جملـه آمـوزش، بهداشـت و درمـان، مسـکن، کشـاورزی، صـنایع دسـتی، بانـک و بانکداری، مخابرات و غیره توسعه روستایی را محقق می‌سـازند و نمـی‌تـوان انتظـار داشت تنها با احداث راه روسـتایی، توسـعه روسـتایی تحقـق پیـدا کنـد، اگـر چـه راه روستایی زمینه‌ساز و از عوامل اصلی در توسعه روستایی به شمار می‌رود.

بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه ارتقاء کمی و کیفی راه‌های روستایی صورت پذیرفته‌است که نقش‌بسزایی در ارتباط این نواحی با شبکه مراکز جمعیتی کشور داشته است.

طول انواع راه ها

Ø     پیش از انقلاب طول‌ راه‌های روستایی ساخته‌شده 8200 کیلومتر بوده است، با تلاش‌های صورت گرفته بعد از انقلاب طول راه‌های روستایی ساخته شده به 132000 کیلومتر یعنی رشد 16 برابری ارتقاء یافته است[10].

Ø     طول راه‌های روستایی آسفالت شده پیش از انقلاب 200 کیلومتر بوده‌است در حالی که این میزان در سال‌های پس از انقلاب به مقدار 107000 کیلومتر افزایش یافته است[11].

Ø     در حال حاضر میزان کل راه‌های روستایی در کشور ایران 204000 کیلومتر است که از این میزان حدود 23800 کیلومتر آن شوسه و 75985 کیلومتر آن راه خاکی روستایی است[12]. 

تعداد روستاهای برخوردار از طرح آسفالت و بهسازی معابر

Ø     تعداد روستاهای برخوردار از طرح آسفالت و بهسازی معابر داخلی روستا پس از انقلاب اسلامی به تعداد  14282 طرح رسیده است که اتفاقی مهم و چشمگیر در بهبود کیفیات و کمیات راه روستایی محسوب می‌شوند[13].

آب شرب روستایی

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران ، تامین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور بوده و هست. این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی‌بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور داشته و خواهد داشت.

Ø     بعد از انقلاب اسلامی توجه جدی به سلامت محیط و افزایش دسترسی مردم روستاها به آب آشامیدنی سالم صورت پذیرفته است به ‌گونه‌ای که میزان این دسترسی از 25 % در سال 57 به بیش از 90 % ارتقا یافته است[14].

تعداد روستاهای برخوردار از شبکه آب‌رسانی

Ø     به واسطه تلاش‌های گسترده بعد از انقلاب در حوزه تأمین آب روستایی تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی به 34468 روستا رسیده است[15].

Ø     درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب تا سال 1394، 80.02 درصد بوده است یعنی از جمعیت 20.8 میلیونی جمعیت روستایی 16.6 میلیون‌نفر از آن‌ها تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفته‌اند[16].

Ø     درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از آب لوله کشی  از 8.45 قبل از انقلاب به میزان 94.94 درصد افزایش یافته است[17].

Ø     تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی پیش از انقلاب اسلامی ایران 4700 روستا بوده، حال آن‌که این میزان در سال‌های بعد از انقلاب به تعداد 32453 تا پایان سال 1394 رسیده است[18].

منابع، مخازن و تصفیه‌خانه‌های روستایی

Ø     با تلاش‌های گسترده‌ای که بعد از انقلاب رخ داده است ظرفیت تصفیه‌خانه‌های روستایی به 432530 مترمکعب در روز رسیده است[19]‌.

Ø     تعداد تصفیه خانه‌های آب در دست بهره‌برداری بخش روستایی به 200 واحد ارتقاء یافته است[20].

Ø     حجم کل مخازن آب روستایی به 3 میلیون و 663 هزار مترمکعب و حجم مخازن در مدار بهره‌برداری آب روستایی به 3 میلیون و 421 هزار مترمکعب دست یافته است[21].

طول لوله کشی آب

Ø     طول شبکه توزیع آب روستایی بعد از انقلاب اسلامی به 174750 کیلومتر رسیده است و میزان توسعه شبکه توزیع آب به میزان 171609 کیلومتر نائل آمده است[22].

تعداد مشترکین آب

Ø     تعداد کل انشعاب آب روستایی تا پایان سال 1394، 5280728 بوده است[23].

برق روستایی

وزارت نیرو در راستای یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران که ارتقاء سطح رفاهی و معیشتی قشـر محـروم و تلاشگر روستایی است نسبت به برقدار کردن روستاها کوشش وافر داشته و  دارد مسلما این کار جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به شهرها و رونق کشاورزی درکشور را در پی خواهد داشت.

Ø     در بخش روستایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون فعالیت های گسترده ای صورت گرفته است بطوری که در پایان سال 1395، تعداد روستاهای برقدار 13.8 برابر، تعداد مشترکین روستایی خانگی برقدار 8.9 برابر ، طول خطوط فشار متوسط روستایی 20.3 برابر، طول خطوط فشار ضعیف روستایی 8.4 برابر ، ظرفیت ترانسفورماتورهای توزیـع 16.6 برابـر و تعداد ترانسفورماتورهای توزیع 15.7 برابر سال 1357 گردیده است[24] .

تعداد روستاهای برخوردار از شبکه برق

Ø     در پیروی از سیاسـت کـلان کشـور کـه برقـدار شـدن روسـتاهای بالای 20 خانوار مدنظر بوده است، درحال حاضر 100 درصد این گونه روستاها برقدار شده اند[25].

Ø     پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد روستاهای برقدار کشور 4350 روستا بوده است در حالی که این میزان در سال‌های پس از انقلاب و تا سال 1395 به تعداد 56793 روستا رسیده است یعنی تجربه درصد پیشرفت 13.8 برابری[26].

Ø     تعداد روستاهای بالای 20 خانوار برقدار موجود تا پایان سال 1395، 42118روستا و تعداد روستاهای زیر 20 خانوار برقدار موجود تا پایان سال 1395، 14675روستا می‌باشد[27].

Ø     برای اولین بار پس از انقلاب و درسال های اخیر لزوم اسـتفاده از انرژی های نو (فتوولتائیک) به دلیل سادگی و سهولت درنصب و راه اندازی، حمل نقل آسان، ضریب اطمینـان بـالا، عـدم وجود قطعات مکانیکی، همخوانی با طبیعت و همچنین عدم نیاز به سوخت مدنظر قرار گرفته است به‌گونه‌ای که تا پایان سال 1395 تعداد 217 روستا شامل 2350 خانوار از این طریق برقدار شده‌اند[28].

طول شبکه برق

Ø     کل طول شبکه فشار متوسط و ضعیف روستایی پیش از انقلاب 19045 کیلومتر بوده است، این فاکتور پس از پیروزی انقلاب با حدود پیشرفت 13 برابری به طول 245007 کیلومتر رسیده است[29].

Ø     طول شبکه فشار متوسط روستایی موجود تا پایان سال 1395، 145049 می‌باشد؛ مقایسه این مقدار با وضعیت قبل از انقلاب طول شبکه فشار متوسط روستایی 7145 کیلومتر بوده است، افزایش 20.3 برابری را نشان می‌دهد[30].

Ø     طول شبکه فشار ضعیف روستایی کشور از 11900 کیلومتر پیش از انقلاب با افزایش 8.4 برابری به میزان 99958 کیلومتر تا پایان سال 1395 دست یافته است[31].

Ø     ظرفیت ترانسفورماتورهای منصوبه روستایی موجود تا پایان سال 1395، 7687 مگاولت آمپر معـادل 6/7 درصـد ظرفیـت ترانسفورماتورهای توزیع کشور می‌باشد[32].

Ø     تعداد ترانسفورماتورهای منصـوبه روسـتایی موجـود تـا پایـان سـال1395، 76735 دسـتگاه معـادل  11.7 درصـد تعـداد ترانسفورماتورهای توزیع کشور است[33].

تعداد مشترکین برق

Ø     تعداد کل مشترکین روستایی کشور تا پایان سال 1395، 7495310 مشترک می‌باشد حال آن‌که این میزان پیش از انقلاب اسلامی حدود 842000 مشترک بوده است. همچنین تعداد کل مشترکین خانگی روستایی کشور تا پایان سال 1395، 6616000 مشترک می‌باشد[34].

گاز روستایی

تأمین گاز برای روستاها و گازکشی به نواحی و بخش‌های روستایی کشور از مهمترین اقداماتی است که در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است. گازرسانی به روستا‌ها اقدامامی مهم در جهت محرومیت‌زدایی از روستاها محسوب می‌شود و موجبات پایایی بیشتر روستاها و ماندگاری جمعیتی آن‌ها می‌گردد. گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می‌آید.

تعداد روستاهای برخوردار از شبکه گازرسانی

Ø     پیش از انقلاب اسلامی تنها یک روستا[35] متصل به شبکه گازرسانی بوده است حال آن‌که تا ابتدای سال 1396، تعداد روستاهای متصل به شبکه سراسری گاز در کشور به 23 هزار روستا رسیده است[36] و در پایان سال 1396 این تعداد به 26000 روستا افزایش یافته است که این معادل 81 درصد روستاهای کشور محسوب می‌شود[37] و این روند همچنان در حال افزایش است.

تعداد مشترکین گاز

Ø     با انجام عملیات‌های گازرسانی روستایی در دوران پس از انقلاب اسلامی، پوشش خانواده‌های روستایی برخوردار از گاز به حدود 77 درصد می رسد و بر این مبنا ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار خانوار مشترک شبکه گازرسانی کشور هستند[38].

تلفن روستایی

رشد و توسعه تحولات در عرصه فناوری و ارتباطات و تأثیر آن بر زندگی مردم موجب شد تا بعد از انقلاب اهتمام ویژه‌ای در این حوزه صورت پذیرد و اتصال روستاها و مردمان روستانشین به شبکه مخابرات و تلفن برقرار گردد و در این راستا اهتمام صورت پذیرد.

تعداد روستاهای برخوردار از شبکه مخابرات و تلفن

Ø     تا پایان سال 1357 تنها 312 روستا به شبکه مخابرات متصل بودند حال آن‌که با تلاش‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه صورت پذیرفته است تا سال 1394 بالغ بر 53123 روستا به شبکه مخابرات وصل شده‌اند و ارتباط تلفنی کاملی با سایر نقاط مکانی دارند[39]. هم اکنون ۵۵ هزار و ۱۳۵ روستا دارای ارتباط هستند و در ۴۸ هزار و ۹۵۸ روستای کشور تلفن خانگی نصب شده است. این درحالی است که یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۹۳ روستایی دارای تلفن بی سیم روستایی (WLL) هستند[40]. این مسئله نشان دهنده رشد 177 برابری اتصال روستاها به شبکه مخابرات می‌باشد.

تعداد روستاهای برخوردار از دفاتر ICT

Ø     ایجاد دفاتر ICT در روستاها از ابتکارات جمهوری اسلامی در ایران محسوب می‌شود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک اقدام  فراگیر، 10000 روستای کشور را  به دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی تجهیز نمود.

این دفاتر علاوه بر ارائه خدمات مختلفی مانند پست، پست بانک، تلفن و سایر خدمات دولتی، ارتباط روستاهای مورد نظر را با شبکه اینترنت فراهم می‌نمایند و برای هریک از روستاهای مورد نظر حداقل یک نقطه دسترسی به اینترنت ایجاد می‌نمایند. اجرای این پروژه ضریب نفوذ تلفن ثابت را نیز در روستاها افزایش خواهد داد. علاوه بر خدمات پستی و ارتباطی، این دفاتر زمینه لازم جهت ارائه خدمات سایر سازمان‌های دولتی را نیز فراهم می‌نمایند. سازمان‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی خدمات مختلفی را به روستاییان ارائه می‌نمایند.

با بهره‌گیری از دفاتر خدمات فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی این سازمان‌ها می‌توانند خدمات خود را به صورت الکترونیکی به روستاییان عرضه نمایند و بسیاری از مشکلات روستاییان مانند تردد به شهرها برای استفاده از خدمات دولتی رفع خواهد گردید[41].

تعداد روستاهای برخوردار از USO

Ø     از دستاوردهای خاص جمهوری اسلامی طرح خدمات مخابرات اجباری در مناطق محروم (USO)  است. تعداد روستاهایی که از محل طرح خدمات مخابرات اجباری در مناطق محروم (USO) دارای تلفن خانگی شده اند، ۱۷۱۴ روستا می‌باشد.

از عمده‌ترین اهداف و نتایج اجرای سازی پروژه USO در روستاها می‌توان موارد ذیل را برشمرد: توسعه فضای دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی در روستا‌ها. ارائه خدمات ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات به منظور فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی موثر با هدف کاهش مهاجرت از روستا‌ها و ارتقاء سطح درآمدزایی روستاییان. ایجاد قابلیت ارسال فکس. پوشش تلفن همراه مشترکین سایر اپراتور‌ها در روستا‌ها.

تعداد روستاهای برخوردار از ارتباطات سیار تلفن همراه

Ø     پس از انقلاب اسلامی و با عرضه سیم‌کارت‌های تلفن همراه، بیش از 45000 روستا تحت پوشش شبکه ارتباطات سیار ایران قرار گرفته‌اند[42].

تعداد مشترکین

Ø     تعداد خطوط منصوبه تلفن روستایی توسط شرکت مخابرات ایران 6222605 خط و یا اشتراک می‌باشد[43] که نشان دهنده بهره‌مندی بالغ بر  97 درصد خانوارهای روستایی از تلفن است[44]. و علاوه بر این 1511993 روستایی دارای تلفن بی سیم روستایی (WLL) هستند[45]

تعداد خانوارهای روستایی برخوردار از اینترنت در محل سکونت

Ø     تا سال 1394، 2317398 خانوار روستایی در محل سکونت خود از اینترنت بهره‌مند شده‌اند که این میزان برابر 36.7 درصد از خانوارهای روستایی است[46].

 مدارس روستایی

یکی از مهم‌ترین موضـوعاتی کـه در دهه‌های اخیر و به‌ویژه بعد از وقـوع انقـلاب شـکوهمند اسلامی در کل کشور خصوصـا در روسـتاها مـد نظر مسئولان و دولت جمهوری اسلامی بوده بحث افزایش سواد و کاهش بیسـوادی بـوده اسـت و بـرای دسـتیابی بـه ایـن هــدف فعالیتهــای متعــددی انجــام شــده است.

تعداد مدارس

توسعه سواد در هر جامعه‌ای در گرو توسعه فضاهای آموزشی آن جامعـه اسـت. در این راستا اهتمام جدی پس از انقلاب جهت افزایش و توسعه فضاهای آموزشی به خصوص در روستاها جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر روستاییان از تسهیلات آموزشی و ارتقاء سطح سواد آن‌ها صورت پذیرفته است.

Ø     مجموع واحدهای آموزشی روستایی پیش از انقلاب و تا سال 1357، 22253 واحد بوده است که از این تعداد 22244 واحد آن روزانه و تنها 9 واحد به صورت شبانه‌روزی بوده‌است. حال آن‌که پس از انقلاب اسلامی ایران تعداد واحدهای آموزشی روستایی به 56415 واحد رسیده یعنی ارتقائی حدود 2.5 برابری که از این میان 55485 واحد آن آموزشی روزانه و 930 واحد آموزشی شبانه‌روزی است[47].

Ø     ایجاد و توسعه مدارس شبانه‌روزی یکی از عملکردهای خوب آموزش و پرورش بعد از انقلاب است که مشکل تحصیل دانش‌آموزان ساکن در مناطق پراکنده روستایی و عشایری را مرتفع ساخته است. در این زمینه افزایش حدود 104 برابری را شاهد هستیم[48].

جمعیت دانش‌آموزان مدارس روستایی

Ø     امروز و به یمن ارتقاء تسهیلات و مراکز آموزشی در روستاها 25 درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند[49].

نهضت سوادآموزی

Ø     سازمان نهضت سـوادآموزی بــرای ریــشه‌کن کــردن بیســوادی در کــشور در سـال‌های اولیـه انقـلاب و بـه دسـتور بنیانگذار جمهـوری اسـلامی امـام خمیـنی (ره) شکل گرفت. بر همین مبنا هفتم دی ماه سال 1358 تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور[50] صورت گرفت.

Ø     سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی در روستاها در سه دوره دسته‌بندی می‌شوند که آمار هرکدام از دوره‌ها تا سال 1394 به قرار زیر است[51]:

الف) دوره سواد آموزی که جمعیت 140448 نفر را در بر می‌گیرد.

ب) دوره انتقال که جمعیت 62829 نفر را شامل می‌شود.

ج) دوره تحکیم که جمعیت 40914 نفر را در بر می‌گیرد.

دسترسی به شبکه های تلویزیونی

صدا و سیما و به خصوص شبکه‌های تلویزیونی نقش بسزایی را در ارتقاء فرهنگ عمومی، افزایش دانش و اطلاعات، انتقال سریع اخبار و رویدادها و سرگرمی و تفریح مردم ایفا می‌کنند. در این زمینه پس از انقلاب اسلامی سعی شده با ارتقاء کیفیت و امکان دسترسی به پوشش سراسری صدا و سیما در روستاها و به روز کردن تجهیزات دیجیتال گام مؤثری در بهره‌وری هرچه بیشتر روستاییان برداشته شود. 

تعداد روستاهای برخوردار

Ø     درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های آنالوگ سیما در روستاها (از مبدل‌های 1 کاناله تا 5 کاناله) معادل 98.4 درصد می‌باشد. البته به دلیل تغییر سیستم‌های پخش برنامه‌ها از آنالوگ به دیجیتال گسترش مبدل‌های آنالوگ متوقف گردیده و در حال تغییر به مبدل دیجیتال می‌باشد[52].

طرح هادی روستایی

 پایه چنین طرح‌هایی در کشور از سال 1362 و تحت عنوان، روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی‌گیری شد .

تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله، اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است.

بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه 12/10/78 هیأت دولت، طرح هادی روستایی عبارت است از :

« طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌نماید.

مراحل تهیه طرح هادی:

مرحله اول: تهیه نقشه پایه و وضع موجود روستا

مرحله دوم : مطالعات پایه و تشخیص وضعیت

مرحله سوم : تحلیل و استنتاج از بررسیها و تدوین چشم اندازها

مرحله چهارم: تعیین پروژه های پیشنهادی و تهیه طرح هادی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه

تعداد روستاهای دارای طرح هادی

Ø     پیش از انقلاب هیچ‌گونه طرح توسعه‌ای برای روستاها وجود نداشت حال آن‌که پس از انقلاب و براساس آمار سال 90 بیش از 37 هزار روستا در کشور وجود دارد که طرح هادی 99 درصد آن‌ها تهیه شده است[53].

Ø     مطابق سرشماری سال 1395 تعداد روستاهای بالای 20 خانوار کشور به 39 هزار روستا رسیده‌است و لذا باید برای حدود 2 هزار روستا از این تعداد طرح تهیه شود[54].

تعداد طرح های هادی اجراشده

Ø     بهسازی محیط روستا و طرح هادی برای 16 هزار روستا انجام شده است و اکنون در مراحل مختلف اجرا هستند، در این راستا ابتدا الگوسازی و فاز اول معابر اجرا و بقیه طرح به مرور زمان با مشارکت مردم انجام می‌شود[55].

تعداد طرح‌های هادی نیمه‌تمام

Ø     از سال 1396 بازنگری طرح هادی 2 هزار روستا در دستور کار قرار گرفته است و اجرای طرح هادی 3 هزار و 400 روستا که بیشتر آن‌ها نیمه تمام هستند نیز در برنامه قرار دارد[56].

مسکن روستایی

براساس گزارش سال 2000 برنامه عمران ملل متحد UNDP ایران یکی از سانحه‌خیزترین کشورهای جهان محسوب می‌شود مانند سیل، طوفان، رانش زمین و از همه مهمتر زلزله، هر ساله بسیاری از سکونتگاهای ایران را به ویژه در مناطق روستایی تهدید می‌کند.

بنابراین بنیاد مسکن برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده است.

طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 1374 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقاء سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز گردید. این مهم توأم با ارایه تسهیلات و زیرساخت‌ها، قابلیت آن را می‌یافت که به ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم انداز روستا، مقاوم سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی بیانجامد.

نوسازی و بهسازی

Ø     از سال ۸۴ تاکنون سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور نوسازی و مقاوم‌سازی شده اند[57].

Ø     از سال ۸۴ تا سال 1396 نوسازی یک میلیون و ۶۲۱ هزار واحد روستایی به اتمام رسیده است[58].

Ø     تا پایان سال 1396 بالغ بر دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور بازسازی، نوسازی و بهسازی شده که در برابر حوادث طبیعی مقاوم هستند[59]

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی