***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

اولویت های کلیـــدی سال

پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۷ ق.ظ

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

کد خبر: ۹۴۳۶صفحه نخست » مطالب

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
 

http://paydarymelli.ir/fa/news/9436/اولویت-های-کلیـــدی-سال-93

 

اولویت های کلیـــدی سال 93

  1. وقتی از یک سو تهدیدات مستمرفرهنگی واقتصادی وغیره دشمن مشاهده میشود واز سوی دیگر آسیب پذیریهای داخلی فرهنگی واقتصادی و آسیب های وارده برمردم ملاحظه میشود،هر فرد متعهدی دلواپس پیامدهای آن ودل نگران جبهه خودی می گردد.اساسا افراد بی تعهد ، نسبت به ارزشهای فرهنگی ووضعیت اقتصادی ، دقدقه ای ندارد وچه بسا خود منحرفین آفت وانگل جامعه  ومجرای ترجمان نظریات دشمن وپیاده سازی برنامه های دشمن شده وخواسته یا ناخواسته مرتکب خیانت به کشور خود میشوند. برهمین اساس رهبرانقلاب در سوم خرداد93 با اشاره به تلاش عده‌ای برای تئوریزه کردن «تفکر سازش و تسلیم»، خاطرنشان کردند: "کسانی که می‌خواهند سازش و تسلیم در برابر زورگویان را ترویج و نظام اسلامی را متهم به جنگ‌طلبی کنند، در واقع مرتکب خیانت می‌شوند. نظام اسلامی، نظام انسانی و شرف و احترام به کرامت بشریت و نظام صلح و خیر است.و همه مسئولان کشور در بخش‌های مختلف اعم از بخش‌های  اقتصادی، علمی و فرهنگی، سیاستگذاری، تقنین و مذاکرات خارجی باید بدانند که در حال مبارزه هستند و در مسیر ادامه مبارزه پیدایش و بقای نظام اسلامی قرار دارند.و این موضوع باید همچون تفکر گسترده‌ای بر تمام امور و شئون کشور حاکم باشد و باید خود را در مقابل جبهه استکبار قوی کرد و محکم ایستاد.".
  2. درصدر اسلام نیز ،مشرکان مکه به ویژه قریشیان که بیشترین نفوذ و موقعیت اجتماعی و اقتصادی شهر مهم زیارتی و عبادی  مکه را بر عهده داشتند، دشمنی‌های فراوانی با ظهور اسلام و شخص پیامبر اکرم (ص) نموده و زندگی مسلمانان را بسیار سخت و توان فرسا کردند.سران قریش در نشستی، در "دارالندوه" مجلس أعیان قریش موقعیت قوم و قبیله خویش و گسترش روزافزون اسلام را مورد بحث و بررسی قرار داده و تصمیم به محاصره اقتصادی و اجتماعی پیامبر (ص) و پشتیبانان و پیروانش گرفتند مشرکان با انعقاد این پیمان‌نامه، مسلمانان و حامیان آنان را کاملا منزوی کرده و آنان را تحت فشار اقتصادی و اجتماعی قرار دادند و خطری جدی برای رسول خدا (ص) به وجود آوردند.طایفه بنی‌هاشم برای حفظ جان رسول خدا (ص) و در امان ماندن از کید و کین قریش از مکه خارج شده و در شِعبی که در میان بلندی‌های اطراف مکه قرار داشت، نقل مکان کردند.بنی‌هاشم به مدت سه سال در آن دره خشک، با نهایت عسرت و تنگدستی بسر بردند ولی در برابر ناجوانمردی‌های قریش، مقاومت نمودند. سرانجام جبرئیل امین به پیامبر (ص) وحی نمود که موریانه‌ای، پیمان‌نامه قریش را جویده و آن را از بین برده است.و آن پیمان‌نامه را ملغی شد و مسلمانان صبورومقاوم، پس از سه سال تحمل رنج و سختی به رهبری پیامبر (ص) از محاصره شعب خارج شدند.
  3. پیش از انقلاب اسلامی ، به لحاظ وابستگیهای فکری وعملی رژیم گذشته به آمریکا ، عملا نهادهای مختلف کشور از جمله حوزه های فرهنگی واقتصادی براساس سیاستهای فرهنگی واقتصادی سفارت آمریکا هدایت وپیاده میگردید.ودقیقا اهداف استعماری آمریکا، توسط مسولین با بودجه ملی علیه ملت اجرا میگردید که غالبا با مصالح ملی ، بومی ومبانی دینی مغایر بود.لذا کشور را هرساله به وابستگی بیشتراقتصادی وجامعه را به سمت انحطاط فرهنگی بیشتر پیش می برد.لکن این سیر سراشیبی با وقوع انقلاب در بهمن سال 57 قطع گردید.
  4. ازهنگام انقلاب شکوهمند اسلامی وقطع وابستگیهای نظام حاکمیتی به سرپنجه های سفارت آمریکا ، واستقرار جمهوری اسلامی با شعار اصولی استقلال وآزادی از نظام سلطه گر جهانی ، دشمنی ها آشکار گردیدودر طول سه ونیم دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی ،کشور در معرض انواع تهدیدات اقتصادی و تهاجم فرهنگی قرارداشته است ، لکن شدت وماهیت آن به این  میزان فعلی پرشدت وآشکار نبوده است . ازابتدای انقلاب اسلامی درحوزه فرهنگی با شب نامه ها،رادیوهای برون مرزی،مجلات، کتب،انتشارنوارهای ویدیویی وسپس سی دی های غیر مجاز،شبکه های ماهواره ای، اینترنت ، امکانات جانبی تلفن همراه وغیره روبه گسترش نهاده است  ودر حوزه اقتصادی نیز با بلوکه شدن داراییهای ایران ولغو کالاهای سفارش خریدهای قبل ازانقلاب ، محدودیت فروش، تحریم کالا ،قطع نامه ها ، محدودیتهای ارزی وبانکی وغیره مستمرا ادامه یافته است .
  5. در سالهای اخیر،صدای توپخانه های  جنگ اقتصادی ( با تحریم ومحاصره و...)وجنگ فرهنگی ( تهاجم فرهنگی از خارج وحتی داخل با حمایتهای غیر مسولانه مادی ومعنوی برخی نهادهای مسئول ) از سوی دشمنان بشریت  و منحرفین مدام بگوش میرسد، اگر سه دهه اول انقلاب صدای جنگ اقتصادی وفرهنگی ضعیف احساس میشد ، اما امروز غرش توپهای فرهنگی واقتصادی  با ابزارهای گوناگون وروشهای مختلف بگوش همه  حتی انها که خوابند میرسد جنگی که مرزها را در نوردیده ودرون کوچه ها و منازل  خزیده و امروز میدان جنگ بپا شده است . نبردی تمام عیار وبنیان کن ،که میدان آن عرصه های دفاع فرهنگی و دفاع اقتصادی کشور است و هل من مبارز می طلبد و بدین جهت است که فرمانده کل قوای صحنه جنگ،امسال را سال فرهنگ واقتصاد با عزم ملی ومدیریت جهادی نامیده اند.آزمون دیگری برای مدیران وملت در عمل به تکلیف ، نه کفایی که تکلیف عینی در صحنه جنگ . و فرمانده فرهنگی واقتصادی (مدیر جهادی ) و گردانهای رزمی ( عزم ملی ) نیاز دارد. هرکه دارد هوای کربلای فرهنگی واقتصادی بسم الله .
  6. با توجه به نام گذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال "فرهنگ واقتصاد با عزم ملی ومدیریت جهادی"، لازم است دولت به "امید"وعده های غربیها، همه تخم مرغهای خود را در سبد سیاست خارجی نگذاشته وحل همه مشکلات را بدان گره نزند و "کلید"سیاست را بیش از حد نچرخاند که امکان شکستن آن وجود دارد . بلکه ضرورت دارد این دو بخش "کلیدی" فرهنگ واقتصاد  با اولویت در برنامه کاری دولت  قرار گیرد.
  7. کلید فرهنگ با مدیریت جهادی وعزم ملی -  کلید دارنهاد فرهنگ وارشاداسلامی کشور به عنوان متولی اصلی فرهنگ وبا هماهنگی سایر دستگاههای فرهنگی مسول بایستی براساس آموزه های اسلامی وانقلابی  وبا مدیریتی جهادی تحولی اساسی در حوزه فرهنگ بوجود اورد وانرا به عزم ملی تبدیل نماید . ضرورت دارد راهبردهای فرهنگی براساس مبانی اسلامی وانقلابی به سرعت تدوین شده وسهم هرنهاد فرهنگی وعمومی اعلام گردیده وسپس عزم ملی را فراگیرد.
  8. کلید اقتصاد با مدیریت جهادی وعزم ملی - کلید دارنهاد اقتصادی کشوربه عنوان متولی اصلی وبا هماهنگی سایر دستگاههای مسول، بایستی براساس آموزه های دینی وانقلابی  ومبتی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی وبا مدیریتی جهادی تحولی اساسی در حوزه اقتصاد دولتی وتعاونی وبخش خصوصی  بوجود اورد وانرا به عزم ملی درتمامی حوزه های اجرایی اقتصاد مقاومتی تبدیل نماید. در این حوزه نیز ضرورت دارد راهبردهای اقتصادی براساس مبانی اسلامی وانقلابی به سرعت تدوین شده وسهم هرنهاد اقتصادی دولتی وخصوصی اعلام گردیده وسپس عزم ملی حوزه اقتصاد فراگیرشده و اقتصاد مقاومتی  تا پایان سال عینیت یابد.
  9. اصلاح ساختار و مبارزه با فسادهای اقتصادی وفرهنگی نظام اداری خواسته مهم مردم  وگام نخست ومهم مدیریت جهادی می باشد. بگونه ای که در نظام حاکم بر جامعه،هیچ فسادی نباشد و مردم تلاش برای ریشه‌کن کردن فساد و کوتاه کردن دست مفسدان از گلوگاه‌های مهم اقتصادی وفرهنگی و شریان‌های حیاتی جامعه را در عمل و رفتار مسئولان ببینند و باور کنند که آنها فقط به شعار و وعده های رنگین بسنده نمی‌کنند.چنانچه  همزمان با این وعده و شعار دلگرم‌کننده، شواهدی حاکی از نفوذ و جولان مفسدان اقتصادی وفرهنگی رامردم مشاهده کنند، نه تنها در تحقق وعده مسئولان تردید می‌کنند، بلکه نگران سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه می‌شوند که در معرض دستبرد مفسدان قرار گیرد.

 

10)  برخورد جهادی با مفسدان اقتصادی وفرهنگی دومین گام این مدیریت جهادی خواهد بود.رسالت قوه قضائیه برای برخورد با موضوعات مهم مفاسد فرهنگی واقتصادی، بیش از نقش فعلی این نهاد عدالت پیشه است.بدیهی است وقتی مدعی‌العموم براساس  فلسفه ذاتی خودمی‌تواند بعنوان ضابط نظم و امنیت جامعه، کسی را که مرتکب یک جرم ساده شده مورد تعقیب و مجازات قرار دهد و به طریق اولی می‌بایستی با قاطعیت در برابر کسانی که امنیت فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی جامعه را درمعرض حطر قرار میدهند و حتی امنیت ملی را تهدید می‌کنند، برخورد قاطع وعاجل نماید.

 

11)  براساس بیان معاون اول قوه قضائیه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی " دولت مرزبان اقتصادی و فرهنگی کشور است و باید در این مرزبانی با رصد کردن و بصیرت و احساس مسئولیت عمل کند و اجازه ندهد که اقتصاد و فرهنگ کشور آلوده شود".لکن متاسفانه نه تنها از مزرها حراست نمی شود بلکه از سوی برخی مسولین حتی این مرزها مورد خدشه واقع می شود .که اگر دولت به وظیفه ذاتی خود در این رابطه عمل کند و زمینه‌های فساد را از بین ببرد همه مشکلات مردم در ارتباط با مسایل اقتصادی  وفرهنگی حل خواهد شد.

 

  1. درهنگامه تهاجم دشمن بعثی به میهن اسلامی ، ارتش به جامانده از رژیم قبل فاقد کارایی ماموریت ذاتی خود یعنی دفاع از مرز وبوم کشور بود و سپاه نیز نهال نورسته انقلاب وفاقد تجهیزات وسازمان مناسب دفاعی بود فلذا این دو نهاد توان دفاع در برابر صدام مجهز وآماده شده توسط دو قطب غرب وشرق نمی توانستند تجاوز را دفع کنند واگر  حضوربسیج عمومی در صحنه جنگ نبود امکان پیروزی قاطع بردشمن متجاوز میسر نمی شد.لذا درشرایط امروز نیز،در حوزه فرهنگ بعلت تهدیدات و مشکلات عدیده فرهنگی ، امکان موفقیت نهادهای فرهنگی در دستیابی به اهداف فرهنگ اسلامی ایرانی میسر نخواهد شد . در حوزه اقتصادنیزبعلت تهدیدات و مشکلات عدیده  اقتصادی ومعیشتی مردم وجامعه وکشور، امکان موفقیت نهادهای اقتصادی در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد ،مگر اینکه بسیج عمومی صورت گرفته وامکانات مادی ومعنوی جامعه به مدد این دو نهاد ایند.

 

  1. برای فراگیری "عزم ملی " براساس الگوی دفاع مقدس بایستی گردانهای بسیجی در این جهاد فرهنگی واقتصادی حضور یابند وبراساس دستورات قرارگاه های دفاع فرهنگی واقتصادی ، باروحیه جهادی وروش بسیجی وار به مدد نهادهای مسول آمده ومصداق عینی عزم ملی فراهم گردد.لکن شرط تحقق آن پوشیدن لباس بسیجی فرهنگی واقتصادی توسط مدیران مربوطه و تبدیل شدن به "مدیر جهادی "فرهنگ و"مدیر جهادی "اقتصاد می باشد

 

  1. نظام سلطه تلاش دارد ضرباتی که طی 35سال گذشته از انقلاب اسلامی دریافت کرده، این بار با جنگ تمام عیار اقتصادی و فرهنگی نظام اسلامی را به زانو در آورد. به همین دلیل تنها راه عبور از این میدان بهره‌گیری در همان الگو‌ها و اتکای به ظرفیت‌های داخلی است و تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی نسخه‌ای درونی برای مواجهه با تهاجم چندجانبه دشمنان است.  لذا بی‌مناسبت نیست که اگر میز مذاکرات هسته‌ای را در شرایط کنونی و جنگ اقتصادی دشمن را صحنه تقابل نظام سلطه علیه نظام اسلامی بدانیم ‌. در آن صورت تبلور روحیه و مدیریت جهادی مبتنی به حمایت‌های درونی و متکی بر اصول و شاخصهای نظام اسلامی ما را قادر خواهد ساخت که از این گردنه وپیچ تاریخی ،با عزت و اقتدار عبور کنیم.

 

  1. در حالیکه تهدیدات دشمن در حوزه های فرهنگی واقتصادی بسیار مهم بوده وپیامدهای آن بسیار سنگین وخسارت بار می باشد ، واز انجا که نزدیک 3 ماه از آغاز سال جدید با عنوان فرهنگ واقتصاد با عزم ملی ومدیریت جهادی سپری شده است و انتظار میرود تاکنون مدیریت جهادی در این دو حوزه فعال شده و هماکنون دوره اجرای آن که عزم ملی میطلبد را شروع نموده باشیم . و میتواند معیاری برای آزمون شایستگی ها وصلاحیت مدیران کشورقرارگیرد . به هر جهت  بنا به ضرورت امیــد  است، نشانه های تدبیــر در حوزه های  کلیـــدی فرهنگ واقتصاد کشور به فوریت  وبا اولویت شکل گیرد.

 

  1. بیانات امام خامنه‌ای در 3خرداد93  چراغ راه این موضوع به عنوان حسن ختام است :"دنیای امروز مملو از دزدان غارتگر عزت و حیثیت و اخلاق بشریت است که با مجهز شدن به علم و کسب ثروت و قدرت، با وجهه‌ای به ظاهر انسانی به راحتی مرتکب جنایت می‌شوند و به آرمان‌های بشری خیانت و در نقاط مختلف دنیا جنگ‌افروزی می‌کنند.در چنین شرایطی چاره‌ای جز ادامه مبارزه و حاکم بودن تفکر مبارزه در همه امور کشور اعم از داخلی و خارجی وجود ندارد...همه مسئولان کشور در بخش‌های مختلف اعم از بخش‌های  اقتصادی، علمی و فرهنگی، سیاستگذاری، تقنین و مذاکرات خارجی باید بدانند که در حال مبارزه هستند و در مسیر ادامه مبارزه پیدایش و بقای نظام اسلامی قرار دارند.مبارزه و جهاد تمام‌شدنی نیست چون شیطان و جبهه شیطان همواره وجود دارد اما ممکن است در شرایط مختلف شیوه‌ها و روش‌های جهاد و مبارزه متفاوت باشد...واین مبارزه هنگامی به پایان خواهد رسید که جامعه بشری بتواند خود را شَرّ جبهه استکبار و در رأس آن آمریکا که پنجه‌های خود را بر جسم و روح و فکر بشریت گسترانیده است، رهایی دهد که این کار نیز نیازمند مبارزه‌ای دشوار و طولانی و گام‌های بلند خواهد بود " ."نباید به صرف به‌وجود آمدن و یا گسترش یک ابزار فرهنگی در جامعه، تلقی پیشرفت فرهنگ شود بلکه پیشرفت فرهنگی در جامعه، هنگامی است که فرهنگ دینی و انقلابی گسترش یابد"."معتقدم، علاج مشکلات در درون کشور است.برای حل مشکلات باید راه‌حل صحیح را شناخت و با دلیری و شجاعت آن را انجام داد که یک گام بلند در این عرصه اقتصاد مقاومتی است...برای اجرای اقتصاد مقاومتی تمجید و ستایش لفظی کافی نیست بلکه باید حرکت و اقدام کرد"...

 

  1.   به امیــد ظاهرشدن نشانه های تدبیــر در امور  کلیـــدی فرهنگی واقتصادی،با فعال شدن مدیریت جهادی  در دونهاد فرهنگ واقتصاد کشوردرجهت کاهش آسیب پذیریهای فرهنگی واقتصادی دربرابرتهدیدات عدیده فرهنگی واقتصادی وظاهر شدن نشانه های "پایداری فرهنگی "و"اقتصادمقاومتی"در سال فرهنگ واقتصاد با عزم ملی ومدیریت جهادی.

 

عضو هیات مدیره انجمن علمی پدافند غیرعامل کشور

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

http://paydarymelli.ir/fa/news/9436/اولویت-های-کلیـــدی-سال-93

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۹