باشگاه جوانی برنا/ "سیدجواد هاشمی فشارکی" متولد سال 1340 است. در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی معماری تحصیل کرده و در حال حاضر مشغول تحصیل در سال چهارم دکتری رشته علوم راهبردی است. او به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع دکتری و گروه تخصصی علوم انسانی از سوی وزارت علوم انتخاب شده است. عضو انجمن علمی پدافند غیر عامل، عضو سازمان بسیج مهندسین، عضو هیأت تحریریه فصلنامه تخصصی دانش مهندسی است و با نشریاتی مثل فصلنامه ایمنی و پیام بحران همکاری دارد. دوره کارشناسی ارشد را سال 72 تمام کرده است و چهار سال پیش وارد دوره دکتری شده و می‌گوید در حال حاضر در پایان این راه هستم.

بر چه اساسی به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شدید؟
وزارت علوم دستورالعمل‌هایی دارد که بر طبق آن دانشجویان نمونه را انتخاب می‌کنند که بخشی از آن دارا بودن معدل بالای 17 است. فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی هم تأثیر دارند. 45 مقاله ارائه کرده‌ام؛ 8 مقاله بین‌المللی، 25 مقاله در همایش‌های ملی داخلی، 10 مقاله در همایش‌های منطقه‌ای، 10 مقاله در نشریات تخصصی کشور. همچنین در پروژه‌های تحقیقاتی همکاری یا نظارت داشته‌ام، 2 جلد کتاب نیز تألیف کرده‌ام.

از زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد، تدریس می‌کردم و در کنار آن، فعالیت‌های دانشجویی نیز داشته‌ام. در بیست و پنجمین جشنواره قرآن که امسال برگزار شد، رتبه آوردم. در جشنواره ملی ساختمان و جشنواره مهندسی دفاع مقدس هم رتبه‌هایی کسب کردم. 

در دانشگاه مالک اشتر چه دروسی تدریس می کنید؟
در دوره کارشناسی ارشد، مبانی نظری معماری، مکان یابی و دروسی در رشته پدافند غیر عامل را تدریس می کنم. به موازات تدریس کارهای اجرایی و نظارتی مهندسی هم انجام می‌دهم.

در زمان تدریس به دانشجوها چه نکاتی را رعایت می کنید؟
سعی می کنم دروسی که تدریس می شود، فقط نظری و تئوری و غیر قابل درک برای دانشجو نباشد. در کنار دروس نظری، موارد پژوهشی را هم برای دانشجویان در نظر می‌گیرم. سعی می‌کنم مباحثی که مطرح می‌کنم بیشتر علمی کاربردی باشند تا در حوزه تخصصی دانشجو در آینده منشا اثر باشند. 

چرا بین سال‌های تحصیل‌تان وقفه افتاد؟
دانشجوی نمونه وزارت علوم در در دوره ارشد، سال 72 بودم. در همان دوره از دانشگاه تهران پذیرش گرفتم اما چون جذب بازار کار در حوزه‌های مختلف مهندسی، کارهای ساخت و ساز مباحث کارشناسی و نظارت بر ساختمان ها شدم، مقداری فاصله بین سال‌های تحصیلم افتاد.

از رشته علوم راهبردی می گویید؟ به چه مباحثی می پردازد؟
رشته علوم راهبردی صرفا در دوره دکتری ارائه می‌شود. در این رشته رویکرد به سمت شناخت و بینش مباحث کلان یک جامعه در بعد داخلی و البته شناخت در محیط بین‌الملل در حوزه‌های مختلفی مثل اقتصاد و سیاست است. بررسی این‌که فضای بین الملل به چه سمتی میل پیدا می‌کند و اهداف و منافع ملی یک کشور باید به چه صورت باشد تا بتواند در این فرآیند جهانی تامین باشد. امکان نگاه کلان و راهبردی را به فرد می‌دهد تا بتواند در حوزه‌ای که در آینده در آن مشغول به خدمت می‌شود، به نحو صحیحی راهبری کند و مدیریت مطلوب و بهینه‌ای داشته باشد.

کتاب هایی که تالیف کرده اید در چه زمینه ای هستند؟
موضوعات کتاب‌هایم، فرهنگ دفاع غیر عامل، پدافند غیر عامل در آینه قوانین و مقررات، دلایل و چرایی پدافند غیر عامل و پناهگاه‌های شخصی و عمومی هستند.بررسی این‌که پناهگاه‌هایی که در سطح دنیا ساخته شده‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند و این‌که فضاهای امن کشور در آینده باید چگونه باشد. 

وظایف دانشجوها و جوان ها در حال حاضر برای کمک به پیشبرد منافع ملی چیست؟ 
جوانان متناسب با حوزه کارشان، خدماتی، آموزشی یا اجرایی، می‌توانند رویکرد مناسبی را در رابطه با منافع ملی داشته باشند. در مرحله آموزش، مهم شناخت و آگاهی نسبت به رشته تحصیلی‌شان است. این‌که چه تهدیداتی متوجه حوزه تخحصصی کارشان است؛ آگاهی از تهدیدهای داخلی و خارجی و راهکاری مقابله با تهدیدات چیست. لازم است نظام آموزشی و دانشجویان حتما توجه ویژه‌ای به این مسایل داشته باشند.

اگر جوان‌ها مشغول کار باشند، می‌توانند به تناسب شغلی که دارند رویکردهای مختلفی نیز داشته باشند. فردی که در مغازه‌ای یا اداره‌ای کار می‌کند، ممکن است حوزه کاری‌اش خطرات، پیامدها و آسیب هایی داشته باشد یعنی آسیب‌هایی که در دل آن شغل نهفته و خطر در دل آن مجموعه باشد، یا اینکه خطرزا باشد و خطرات انتشار پیدا کند. یا آسیب پذیری‌هایی در اطراف آن مجموعه وجود داشته و بخواهد به مجموعه سرایت کند.

امکان دارد تهدیدهایی از فراسوی مرزها از راه‌های سخت یا نرم، زیر ساخت ها، نرم افزارها، شبکه‌ها یا فضای عمومی جامعه را تهدید کند، جوان‌ها در این حوزه هم می‌توانند تاثیر گذار باشند. تلاش جوان‌ها در گام اول بینش و آگاهی و در گام بعدی تلاش و اقدام در جهت خنثی‌سازی می‌تواند باشد. برای مثال وقتی نمادهای از فرهنگ بیگانه به کشور ورود پیدا می‌کند، اولا تلاش در جهت شناسایی این نمادها، علایم یا رفتارها داشته باشیم که چه اثرات مخربی روی جامعه دارد، چون وقتی بینش داشته باشیم، جوان‌ها با آگاهی که دارند، می‌توانند در صدد مقابله برآیند و قبل از این‌که ویروس یا آلودگی در جامعه منتشر شود افراد به شکل خودجوش با آثار و پیامدهای آن مقابله کنند. اگر این‌گونه باشد افراد مثل واکسنی که همه جا حضور دارد مفید هستند. هر شخصی در داخل خانه خودش یا محل کارش واکسن و کمک‌های اولیه را دارد و می‌تواند مانع از انتشار مشکلات در جامعه شود. مجموعه این اقدامات امنیت ملی را تامین می‌کند و امنیت برای منافع ملی و جامعه تضمین می‌شود.

دوران جوانی‌تان چه ویژگی‌هایی داشت؟ اگر بخواهید مقایسه‌ای انجام بدهید، جوان‌های این دروه چه امتیازها و محدودیت‌هایی پیش رو دارند؟
سخت می‌شود آن دوران را با شرایط فعلی مقاییسه کرد. اما سعی می‌کنم متناسب با سوال‌تان به آن جواب دهم. دروان جوانی و نوجوانی ما با دوران انقلاب مقارن شد، در آن دورا ن سعی کردیم پا به پای انقلاب و در خدمت آن باشیم. بعد از انقلاب، صحنه‌هایی به وجود آمد که جامعه از مناطق مختلف مورد آسیب قرار می‌گرفت و سعی می‌کردیم کمک کنیم و کشور را در آن برهه یاری کنیم. 

در مقطع بعدی با جنگ مواجه شدیم، کلیت و تمامیت کشور مورد تهاجم قرار گرفت و در آن شرایط سعی کردیم در جبهه ها به مقابله با دشمنی که منافع ملی‌مان را مورد تهاجم قرار داده بود، برویم. آن مقطع در بحبوحه جوانی‌مان بود، عطر و بوی دفاع مقدس در جامعه طنین افکن بود و طبیعتا این عطر به ما هم رسید و توانستیم گام کوچکی در جهت پیشبرد انقلاب داشته باشیم. 

بعد آهنگ توسعه و سازندگی زده شد. در شرایط فعلی جوانان نقش بسیار مهمی در سازندگی زیر ساخت های کشور دارند و می‌توانند سد مقابله کننده‌ای علیه دشمن در مقابل تخریب ارکان کشور باشند. با اهتمامی که جوان‌های کشور به خرج می‌دهند می‌توانند آینده کشور را تضمین و بیمه کنند. 




***