***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

حرم مطهر طفلان مسلم علیهماالسلام

يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۵ ق.ظ






حرم مطهر طفلان مسلم علیهماالسلام
  

حرم مطهر طفلان مسلم علیهماالسلام

آستانه طفلان مسلم ، مدفن ابراهیم و محمد فرزندان مسلم بن عقیل بن ابی طالب که به دست حارث در سنه 61 قمری به شهادت رسیدند.

این آستانه مبارکه در غرب شهر مسیب در کنار شط فرات ، در چهار فرسخی کربلا و از توابع استان کربلا ، واقع شده و توسط یک راه فرعی به جاده اصلی کربلا – بغداد می پیوندد.

 عمارت اول : تاریخ عمارت اول این آستانه مبارکه به قرن چهارم هجری باز می گردد که توسط عضد الدوله دیلمی بنا گشت و زائرینی که قصد تشرف به آستانه حضرت سید الشهدا علیه السلام را داشتند در سر راه خود به زیارت این آستانه ، مشرف می گشتند.

عمارت دوم : پس از فتح بغداد توسط شاه اسماعیل صفوی ، آستانه تجدید بنا گشت .

عمارت سوم : توسط حاج ملا محمد صالح بزغانی قزوینی حائری و به دست سردار حسن خان و حسین خان قزوینی بین سالهای 1243 و 1246 قمری انجام گرفت و صحن بزرگ و در اطراف آن حجره هایی جهت سکونت زائرین احداث شد.

در وسط صحن شریف حرم آستانه واقع است که دارای دو گنبد کاشیکاری است . در اصلی آستانه به صحن بزرگ باز می شود و در مقابل در ورودی صحن ، ایوان مستطیل شکل سرپوشیده ایست و در طرفین ایوان مذکور کفش کن قرار دارد . از ایوان دو در ورودی به داخل حرم مطهر که به شکل مستطیل است راه می دهد و در وسط حرم ، ضریح مقدس و صندوق بر روی هر قبر ، یک گنبد کاشیکاری باشکوه برپا شده است.

گاهی بین اهل علم ومحققین و مورخین بحث بر این بوده که آیا این محل پیکر مطهر دو طفلان حضرت مسلم را دربردارد و یا اینکه محلی است که خون پاک آنان بر زمین ریخته است ؟ شواهد و مدارک موجود دلالت بر این دارند که این آستانه مبارکه ، محل دفن دو طفلان مسلم ابن عقیل است.

منبع : دایرة المعارف تشیع جلد یک (آب - احیاء) زیر نظر؛احمد صدر حاج سید جوادی ، بهاالدین خرمشاهی ، کامران فانی 1383 چاپ پنجم نشر شهید سعید محبی ، صفحه 103


http://fa.atabat.org/view/3343/حرم-مطهر-طفلان-مسلم-علیهماالسلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۲