***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب



تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، بیست وششمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «مساجد و نماز» با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در شبستان مسجد صفا تهران برگزار شد. در این نشست افرادی چون حجت الاسلام سید جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز، سردار سیروس صابری جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ، حجت الاسلام سعید دسمی مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور، حجت الاسلام احسان رضایی مسئول بسیج مساجد و محلات، محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، حجت الاسلام و المسلمین عبد العلی گواهی تولیت آستان امامزاده صالح(ع) و جمعی دیگر از مسئولان و نخبگان علمی حضور داشتند.

 

فعالیت 50 هزار مسجد در کشور / سردار همدانی نماز را در ارتش سوریه احیا کرد/ انقلاب اسلامی کار خود را از مساجد آغاز کرد/ پیامبر(ص) تبلیغ رسالت خود را با اقامه نماز جماعت آغاز کرد

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام سید جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز اظهارداشت: ماموریت اصلی تمام پیامبران دعوت به بندگی خداوند بود، به طوری که موسی بن عمران (ع) زمانی که ماموریت پیدا کرد تا با فرعون مبارزه کند، فرمود بنا داریم جامعه‌ای سرشار از یاد و تسبیح خدا بسازیم.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) کار رسالت خود را با اقامه نماز آن هم به جماعت آغاز کردند و زمانی که وارد مدینه شدند نیز به ساخت مسجد به عنوان اولین کار پرداختند و سالها بعد با گسترش اسلام برای دعوت دیگر حاکمان جهان به اسلام در نامه نگاری هایشان آنان را دعوت به نماز و تسبیح خدا کردند.

بهشتی گفت: جمهوری اسلامی ایران که امروز 40 سالگی عمر خود را جشن گرفته است، براساس یاد، نام و ذکر خدا کار خود را از مساجد آغاز کرد و بر لبان انقلابیون ما ذکر الله اکبر بود.

عضو ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه اهتمام به نماز در سند جامع نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است، تصریح کرد: در سال 76 سند جامع نماز در کشور تدوین شد و تمامی دستگاه‌ها و ارکان اجرایی کشور مامور شدند تا ذیل آن سندی پیرامون نماز برای دستگاه خود تدوین کنند.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش نیز مامور شد تا ارکان نماز را در بنای مدارس، آموزش دانش آموزان و خانواده ها بگنجاند به طوری که امروز بحث آموزش نماز در کتاب های درسی پایه‌های مختلف مدارس وجود دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز گفت: قبل از انقلاب نمازخوان داشتیم اما نخبگان کشور به نماز خواندن خود افتخار نمی‌کردند اما امروز مسئولین کشور براساس نمازخواندن گزینش می شوند و یکی از پارامترهای مدنظر در انتصابات اهمیت دادن به نماز است.

وی اضافه کرد: امروز ورزشکاران و نخبگان به نماز خواندن افتخار می کنند و قهرمانان ورزشی ما بعد از پیروزی سجده شکر انجام می‌دهند.

بهشتی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز به صورت سالانه گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر صدور پیام سالانه برای حج، هرسال پیامی به اجلاس نماز ارائه می کنند که نشان از اهمیت نماز نزد ایشان دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز افزود: در 4 سال گذشته، اجلاس نماز  3 سال پیرامون مسجد به بحث و تبادل نظر پرداخت و سال گذشته به موضوع فضای مجازی و تولیدات هنری با موضوع نماز پرداخت.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی، بندگی ارزش محسوب می شود، افزود: سردار همدانی در مدت حضور خود در جبهه سوریه، نماز را که اقامه آن در ارتش سوریه جرم بود، در فضای نظامی آن کشور نهادینه کرد و ساختار بسیج را در آن کشور با الگو گیری از داخل کشور ایجاد کرد که رکن اصلی آن نماز بود.

بهشتی با اشاره به اینکه در آیات قرآن کریم آمده اگر کسی جان خود را در دفاع از مسجد از دست بدهد ارزشمند است، تصریح کرد: ستاد اقامه نماز در قالب کتاب هایی به خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس پرداخته است که در آن تمامی این دلاوران به نمازهای جماعت زیبای جبهه ها اشاره کرده اند و در آیات قرآن کریم نیز خداوند به پیامبر(ص) می فرماید در جبهه های جنگ، نماز را به جماعت اقامه کنید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز با بیان اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای متعددی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته است اما در راس آنان احیای نماز قرار دارد، گفت: دانشجویان خارجی با حضور در دانشگاه‌های ایران جذب مساجد و نماز جماعت دانشجویان می شوند زیرا کلاس های دانشگاه ایران متناسب با زمان نماز برنامه ریزی می شود.

وی ادامه داد: در ایران زمان حرکت قطارها و هواپیماها براساس زمان نماز برنامه ریزی می شود که با مشاهده این اهتمام دشمنان انقلاب در فیلم ها و بازی های رایانه ای به مساجد و نماز هجمه وارد می کنند.

بهشتی با اشاره به سوابق خود در بخش نماز جشنواره فیلم فجر به عنوان داور گفت: با موعظه های حجت الاسلام قرائتی، فیلم سازان کشور این روزها به صورت خودجوش به نمایش نماز در فیلم های سینمایی می پردازند و در نمایشنامه های رادیویی نیز توجه به نماز مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز گفت: امروز بیش از 50 هزار مسجد در کشور فعال است که در ایام عادی سال برخی از آنان دارای 500 نمازگزار و در ایام خاص شاهد حضور بیش از 1000 نمازگزار هستند.

وی ادامه داد: اگر ملت ایران مانند بنی اسرائیل کفران نعمت کنند، این نعمت ها را از دست می دهد که امروز دشمنان این انقلاب به دنبال آن هستند تا در 40 سالگی این انقلاب چراغ و فروغ دستاوردها را کم سو نشان دهند اما براساس آیات قرآن کریم خداوند این اجازه را نخواهد داد حتی اگر آنان ناراحت شوند.

بهشتی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ملت ایران شهدای بسیاری را اهدا کرده تا کلمه الله اکبر بر پرچم این کشور نقش ببندد و ان شاء الله نیز از آن دفاع خواهد کرد تا این پرچم به دست صاحب اصلی اش امام زمان (عج) برسد.

 

اعتقادات دینی 90 درصد مردم پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده است/ انقلاب مساجد را از حالت انفعال خارج و آن ها را فعال کرد/ آسان سازی و آشنا سازی دو محور تحول در امور نماز پس از انقلاب/ امروز همه صنوف از نمازخانه و مسجد بهره مند هستند

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

در ادامه این نشست محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز و مساجد و مقایسه جایگاه نماز قبل و بعد از انقلاب گفت: چند سال نخست پس از انقلاب، کشور درگیر نفاق و تروریسم بود، سپس جنگ به ما تحمیلی شد؛ پس از پیروزی در جنگ نیز شرق و غرب ایران اسلامی را آماج تحریم های گسترده قرار دادند اما آنچه که تا امروز انقلاب را حفظ کرده نماز و محوریت مسجد در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در گذشته نماز خوانده می شد اما انقلاب، اقامه نماز را در جامعه زنده کرد، اقامه یعنی نمازی که با فساد، فحشا، طاغوت و استکبار مبارزه می کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: مساجد قبل از انقلاب منفعل بودند اما انقلاب اسلامی آنها را فعال کرد در حقیقت انقلاب، مسجد را محور تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... قرار داد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دو محور آسان سازی وآشناسازی نماز را پس از انقلاب اسلامی اجرا کرد گفت: آسان سازی به این معنی که انقلاب اسلامی دسترسی ها را به مساجد و نمازخانه ها راحت کرد به نحوی که در حال حاضر در تمام مدارس، دانشگاه ها، پارک ها، جاده ها، اداره ها، مراکز خرید، پادگان ها، تفرجگاه ها و... نمازخانه و مسجد وجود دارد.

مظفر افزود: آشنا سازی مردم با معارف و کارکردهای نماز از دیگر محور هایی است که پس از انقلاب اسلامی حاصل شد؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم با حقیقت نماز آشنا شدند و نسبت به آن درک پیدا کردند به نحوی که تارک الصلاه ها، نماز خوان شدند و دائم النمازها نسبت به وظیفه دینی خود درک اجتماعی و فرهنگی پیدا کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ها و همایش های نماز در نظام اسلامی ایران گفت: جشن های تکلیف، همایش های نماز دانش‌آموزی و دانشجویی، تولید نرم افزارهای تخصصی نماز از جمله دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز است که قبل از انقلاب وجود نداشت.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تشریح کرد: پس از انقلاب، هزاران مسجد و نمازخانه توسط مردم و خیرین ساخته شده که این نشان از توجه ویژه مردم به امر نماز است.

مظفر در ادامه بیان دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز و مساجد گفت: پس از انقلاب اسلامی مرکز تخصصی نماز به وجود آمد؛ این مرکز به مربیان مهد روش آموزش نماز، به پرستاران نحوه خواندن نماز بیمار، به فیلم سازان چگونگی ساخت فیلم‌هایی با موضوع نماز، برای داستان نویسان نیز آموزش های تخصصی برای نوشتن کتاب و ... را ارائه می دهد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه عده ای با اهداف خاص یا از سر غفلت ادعا می کنند پس از انقلاب استقبال مردم به نماز کاهش یافت است اظهار کرد: دسترسی گسترده به مساجد و نمازخانه ها موجب شده تا نمازخواندن سهل شود، اگر قبل از انقلاب در محله ها آن هم به تعداد کم مسجد وجود داشت امروزه دانشگاه ها، اداره ها، مدارس و... دارای مسجد و نماز خانه هستند و به طور کلی همه مردم در هر صنفی که باشند به نمازخانه دسترسی دارند و امروز نماز بخشی از زندگی مردم شده است.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه هزاران مقاله، پژوهش نامه، پایان نامه در خصوص نماز نوشته شده است، گفت: پژوهش ها و پایان نامه ها که از ابتدای انقلاب تا امروز نوشته شده است نشان می دهد که اعتقاد 90 درصد مردم به مبانی دینی پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده است و مردم نسبت به قبل از انقلاب گرایش بیشتری به نماز پیدا کرده اند.

مظفر در پایان اظهارات خودگفت: بُعد نماز به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بسیار رشد کرده است به عنوان نمونه اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا که برگرفته از قیام امام حسین(ع) است پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است یا نمازهای اعیاد و مراسم که در دروران طاغوت اصلا مفهوم اجتماعی نداشتند پس از انقلاب اسلامی با شکوه هرچه تمام تر برگزار می شود.

 

مسجد تک بُعدی قبل از انقلاب امروز مرکز تصمیم گیری سیاسی شده است/ 10هزار گروه جهادی در مساجد تشکیل شده است/ برگزاری 900 نماز جمعه کشور که قبل از انقلاب وجود نداشت

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

حجت الاسلام و المسلمین عبد العلی گواهی تولیت آستان امامزاده صالح(ع) نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف حاصل شده و عمده دستاوردهای عرصه فرهنگی از مساجد آغاز و رشد پیدا کرده است.

وی تشریح کرد: در دوران دیکتاتوری، برخی از مساجد تنها برای دقایقی نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشاء برگزار می کردند در حالی که در هیچ مسجدی نماز صبح برگزار نمی شد اما پس از انقلاب و با توجه ویژه نظام، مساجد مرکز تحول شدند.

گواهی افزود: در دوران مبارزه امام خمینی (ره)، مساجد مرکز انتقال اخبار بودند لذا انقلاب از مساجد آغاز و در سطح جامعه گسترش یافت.

وی با اشاره فعالیت های جهادی در مساجد بعد از انقلاب اسلامی، گفت: رویش بسیج همگانی و جهادگران از مسجد بوده است به نحوی که از ابتدای انقلاب تاکنون مسجد به مرکز تصمیم سازی و تصمیم گیری جوانان و جهادگران تبدیل شده است.

تولیت آستان امامزاده صالح(ع) گفت: مراسم دعاخوانی مانند دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و دعای توسل پس از انقلاب اسلامی در درون مساجد به صورت گسترده وجود آمد. امروز حجم عظیمی از مردم در مساجد به برگزاری مراسمات مذهبی مشغول هستند در صورتی که خواندن این ادعیه ها قبل از انقلاب به صورت انفرادی و بسیار محدود آن هم در اعیاد خلاصه می شد.

وی با اشاره به دستاورد های دفاعی مساجد نیز گفت: اعزام به جبهه ها از درون مساجد شکل گرفت و این حاصل تدبیر امام خمینی(ره) در قرار دادن پایگاه های بسیج برای انجام امور نظامی، فرهنگی و اجتماعی در درون مساجد بود. لازم است تا مساجد همواره پایگاه بسیج، پایگاه فرهنگی و پایگاه معنوی بمانند و تقویت شوند.

گواهی با اشاره به دستاوردهای تربیتی مساجد گفت: حلقه‌های صالحین امر بسیار مهمی است که درون مساجد تشکیل شد و روحانیون و جوانان را به هم پیوند داد.

وی تشریح کرد: پس از انقلاب نقش مساجد از تک بعدی خارج شد و امور محله، منطقه، شهر و حتی کشور به درون مساجد آمد و نماز تک بعدی به محل تصمیم سازی های سیاسی همچون انتخابات مبدل شد.

تولیت آستان امامزاده صالح(ع) با اشاره به دستاورد های اجتماعی مساجد پس از انقلاب اسلامی گفت: اموری مانند برگزاری مراسم عقد، ایجاد صندوق های قرض الحسنه، تهیه جهزیه با کمک‌های مردمی و دیگر امور خیریه از جمله اقداماتی است که به برکت انقلاب اسلامی امروز در مساجد انجام می شود؛ امروز مردم به واسطه حضور مستمر در مساجد از احوالات یکدیگر باخبر هستند.

وی افزود: بیش از 10 هزار گروه جهادی که از مساجد برخاستند از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان دستاوردهای زیرساختی در حوزه مساجد بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکیل 900 نمازجمعه فعال در کشور نشان از اهمیت نماز پس از انقلاب اسلامی است به نحوی که قبل از انقلاب در کشور نماز جمعه وجود نداشت.

تولیت آستان امامزاده صالح(ع) در پایان اظهارات خود دستاورد های فرهنگی و معنوی مساجد را تشریح کرد و گفت: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان با بیش از 100 هزار نمازگزار در صحن جامع رضوی حرم امام رضا(ع) از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ این در حالی است که قبل از انقلاب در بین مساجد شور و حال برگزاری نماز جماعت وجود نداشت؛ نماز عید سعید فطر قبل از انقلاب برگزار نمی شد اما امروز شاهد برگزاری بزرگترین نماز عید فطر جهان در تهران، ام القرای جهان اسلام هستیم.

 

مسجد پایگاه مورد اعتماد مردم در فعالیت های خیرخواهانه است/ قرض الحسنه های مساجد مدل اسلامی بانکداری/ ایجاد مشاغل خانگی و کارگاه های صنایع دستی برای نیازمندان بعد از انقلاب اسلامی در مساجد

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

حجت الاسلام احسان رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات در ادامه بیست و ششمین شنبه انقلاب در سخنانی با بیان اینکه خدمات اجتماعی مساجد به برکت شکل گیری انقلاب اسلامی در کشور بوده است، اظهارداشت: یکی از کارکردهای مهم اجتماعی مساجد، خدمات گروه های جهادی است که به برکت انقلاب اسلامی، این گروه ها به عنوان محل تجمع برادران بسیجی و غیربسیجی در مساجد با هدف خدمت رسانی به مردم و نیازمندان شکل گرفت.

وی ادامه داد: مساجد محل تجمع نیروی انسانی گروه های جهادی، جمع آوری کمکهای مالی، امکانات و کالاهای مورد نیاز نیازمندان است و گروه های جهادی از مساجد اعزام می شوند تا با حضور در مناطق محروم به ارائه خدمات بپردازند.

رضایی اضافه کرد: برخی از اعضای گروه های جهادی مورد هجمه ضدانقلاب قرار گرفتند به طوری که در مسیر خدمت رسانی جهادی به نیازمندان، شهید نیز اهدا شده است.

مسئول بسیج مساجد و محلات با بیان اینکه مساجد در حوادث غیرمترقبه به عنوان کانون خدمت رسانی فعال می شود، افزود: در زمان سیل و زلزله‌های اخیر کشور، مسجد همواره به عنوان محل مورد اعتماد مردم، کانون مراجعات مردمی برای ارائه کمک به نیازمندان بوده است.

وی اضافه کرد: مساجد کشور به منظور ارائه کمک به نیازمندان محل در مدل اسلامی بانک ها به تاسیس صندوق های قرض الحسنه به صورت رسمی یا غیررسمی مبادرت می کنند تا باری از سیستم اداری کشور نیز برداشته شود.

رضایی با بیان اینکه مساجد در زمان جشن های نیکوکاری از مرکز فعال کشور هستند، تصریح کرد: مساجد در جشن‌های نیکوکاری به مناسبت سال تحویل، ماه رمضان، بازگشایی مدارس و ... با تهیه بسته های حمایتی توسط هیات امنا، روحانی و اهالی مسجد، محلی برای کمک به نیازمندان می‌شوند.

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به تلاش های اهالی مسجد در تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت افزود: اهالی مسجد و بسیجیان با تهیه نیازهای جهیزیه دختران بی بضاعت زمینه ورود آنان به خانه بخت را فراهم می کنند.

وی گفت: یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی مسجد به برکت انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر لازم جهت مشاغل خانگی و کارگاه‌های صنایع دستی برای نیازمندان است که این فعالیت اقتصادی هرچند محدود، معاش آنان را تامین می کند.

رضایی افزود: بی سوادی یکی از میراث های پهلوی برای انقلاب اسلامی بود که انقلاب برای حل این مشکل نهضت سوادآموزی را ایجاد کرد و در این زمینه مساجد به عنوان یک پایگاه فعال به مدرسه و مکتب تبدیل شد و اهالی مسجد نیز همچون معلم به سوادآموزی به مردم مشغول شدند.

مسئول بسیج مساجد و محلات کشور اضافه کرد: مساجد در کنار ایجاد بستر برای سواد آموزی، این روزها کانون علم و آموزش های علمی روز نیز شده است و در فضای مسجد کلاس های رباتیک، رایانه، کنکور و الکترونیک با بستر سالم و معنوی برای جوانان و نوجوانان برپا می شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد در مسائل اجتماعی کانون حل اختلاف و دعواهاست، گفت: بزرگان مسجد، اهالی، هیات امنا و روحانی مسجد در زمان بروز دعوا و اختلاف میان اهالی محل به ریش سفیدی و میانجی گری می پردازند .

رضایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خیریه های مساجد با شناسایی نیازمندان و بی سرپرستان به پوشش و حمایت از آنان می پردازند که این از برکات انقلاب اسلامی است.

 

مسجد به عنوان هسته اصلی در انقلاب نقش داشته است

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

سردار سیروس صابری جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ و یکی از فرماندهان دفاع مقدس در ادامه این نشست در سخنانی گفت: یک تجربه خوبی از مساجد در دوران انقلاب اسلامی بدست آمده است و مسجد توانسته است کانون و هسته اصلی انقلاب اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: دوران انقلاب در مساجد اعلامیه های امام خمینی (ره) توزیع می شد و با وجود همه فشارها و محدودیت های پهلوی به مرکز اطلاع رسانی و خبری در بین مردم آن زمان تبدیل شده بود.

صابری با اشاره به تشکیل بسیج در مساجد ادامه داد: کاربرد دیگر مساجد در دوران انقلاب اسلامی تشکیل نیروهای امنیتی و حفاظتی بود که مسئولیت آنها حفاظت از مراکز و محله ها بود و حتی نیروهای آموزش داده را به سطوح مختلف کشور برای دفاع از میهن اسلامی روانه می کرد.

جانشین سپاه محمد رسول الله گفت: مسجد افراد را با کلمه زیبای شهادت ، ایثار و از خود گذشتگی آشنا می کند که نمونه واقعی آن را می توان در دوران دفاع مقدس مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: مسجد هم یک کانون فرهنگی و هم یک پادگان  نظامی است که در آن به افراد رزم های اولیه آموزش داده می شود تا برای دفاع از کشور آماده شوند.

صابری با بیان اینکه مسجد کانون تجمعات بوده و هست افزود: در دوران دفاع مقدس، مسجد به غیر از این که محلی برای سازماندهی افراد باشد در جایگاه یک پشتیبان هم ظاهر شد و مایحتاج جبهه های جنگ را جمع آوری و به جبهه های حق علیه باطل روانه می کرد.

وی تصریح کرد: مسجد اکنون به مثابه یک جایگاه و نهاد تربیتی برای جوانان در کل کشور تبدیل شده است.

جانشین سپاه محمد رسول الله گفت: همان طور که مساجد در وقوع انقلاب اسلامی تاثیر داشته است در دوران دفاع مقدس نیز نقش مهمی را ایفا کرد و حتی جایگاهی برای اتحاد و همدلی بود.

وی با اشاره به نقش مساجد در دوران جنگ ادامه داد: مسجد جامع خرمشهر گل سر سبد و نمونه ای از جایگاه مسجد در دوران دفاع مقدس است و این مسجد به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی شناخته شد.

صابری همچنین گفت: 1791 مسجد در سطح شهر تهران موجود است که تک تک این مساجد کانون و پایگاهی برای حفاظت و امنیت تهران بزرگ است و توانسته در بین مردم و جوانان جایگاهی ویژه باز کند.

وی در پایان اظهارات خود گفت: در همه دوران ها ما شاهد آن بودیم که مسجد در همه کارها پیش قدم بوده و از هیچ کمکی مضایقه نکرده است.

 

مسجد کانون ولایت مداری، نظم پذیری و مبارزه با ظلم است/ مساجد امروز چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست/  الگو گیری کشورهای اسلامی از فعالیت‌های مساجد در ایران

مظفر: انقلاب، مساجد را از انفعال خارج و در عرصه‌های مختلف فعال کر‌د/ گواهی: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان در مشهد مقدس از افتخارات انقلاب است/ رضایی: مسجد بعد از انقلاب، کانون رفع مشکلات نیازمندان و حل معضلات اجتماعی شد/صابری: مساجد در وقوع انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش حیاتی داشتند/ بهشتی: هم اکنون ۵۰ هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کند/دسمی: تشکیل حلقه های صالحین در مساجد نقش مهمی در امور تربیتی دارد

حجت الاسلام سعید دسمی مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور نیز در سخنانی با بیان این که مسجد در جایگاه تربیتی قرار دارد اظهارداشت: نقش تربیتی مساجد همانند نقش های دیگر بی بدیل و بنیادی بوده و هست.

وی ادامه داد: مسجد توانسته است جوان انقلابی و مومن را تربیت کند و حتی توانسته است رزمندگان جان برکفی را آموزش داده و روانه جبهه های جنگ کند.

دسمی تاکید کرد: اکنون مسجد در جنگ های نرم فعال است و نیروهای مومن و معتقدی را برای مقابله با تهاجمات فرهنگی آموزش می دهند.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور گفت: مسجد به صورت خودجوش در همه کارها پیش قدم و جزو پا به‌رکاب ها به حساب می آید.

وی تصریح کرد: در دهه 80، طرحی به نام اسوه در 29 هزار مسجد در سطح کشور اجرا شد که توانسته است الگوهای عالی را به جوانان ارائه دهد.

دسمی ادامه داد: به عنوان نمونه یک مسجد در استان کرمان توانسته است با ایجاد یک خیریه 300 خانوار را تحت پوشش خود قرار دهد؛ این مورد را می توان یکی از اقدامات طرح اسوه نام برد.

وی تاکید کرد: اساس وجود مسجد تربیت و مسئولیت پذیر کردن افراد و حتی جایی برای طهارت روح و نفس انسان است.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با بیان اینکه مسجد در جایگاه تربیت و آموزش قرار دارد، افزود: افراد با آموزه های الهی و دینی در این مکان آشنا می شوند و توشه ای برای دنیا و آخرت خود بدست می آورند.

وی بیان کرد: مسجد کانون و جایگاه ولایت مداری، نظم پذیری، عشق ورزی، ارتباطات اجتماعی و مبارزه با ظلم است؛ درباره حضور در مسجد روایاتی موجود است که باعث تزکیه نفس و بالا بردن اراده انسان ها می‌شود.

دسمی با اشاره به نقش موثر مسجد در سطح جامعه ادامه داد: در مسجد حرکت های خوبی راه افتاده است که نمونه آن را می توان در تشکیل حلقه های صالحین مشاهده کرد که جایگاه ویژه ای در حوزه تربیتی دارد.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور تاکید کرد: ارائه آموزه های دینی از هر طریقی امکان دارد ولی از طریق مسجد راحت تر صورت می گیرد و باعث جذب بیشتر افراد می شود.

وی بابیان این که از طریق مسجد می توان افراد را با آموزهای دینی آشنا کرد ادامه داد: این آموزه ها از طریق حلقه‌های صالحین در سطوح مختلف کشور انجام می شود.

دسمی  تاکید کرد: مساجد امروز چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی تصریح کرد: مسجد فارغ از بحث تربیتی و آموزشی می تواند مکانی برای امور تفریحی و سرگرمی برای همه افراد باشد و حتی خانواده ها می توانند از این طریق ارتباط مناسبی با مسجد برقرار کنند و به نوعی مسجد باید تبدیل به یک پارک معنوی برای افراد شود.

دسمی در پایان سخنان خود گفت: افرادی از کشورهای اسلامی به ایران می آیند تا طرح های مختلفی را که در مساجد ما اجرا می شود، الگوبرداری کرده و در کشورهای خود اجرا کنند.




http://farhangesadid.ir/fa/news/705/مظفر-انقلاب-مساجد-را-از-انفعال-خارج-و-در-عرصه‌های-مختلف-فعال-کر‌د-گواهی-برگزاری-بزرگترین-نماز-جماعت-جهان-در-مشهد-مقدس-از-افتخارات-انقلاب-است-رضایی-مسجد-بعد-از-انقلاب-کانون-رفع-مشکلات-نیازمندان-و-حل-معضلات-اجتماعی-شدصابری-مساجد-در-وقوع-انقلاب-و-دوران-دفاع-مقدس-نقش-حیاتی-داشتند-بهشتی-هم-اکنون-۵۰-هزار-مسجد-در-کشور-فعالیت-می‌کنددسمی-تشکیل-حلقه-های-صالحین-در-مساجد-نقش-مهمی-در-امور-تربیتی-دارد



تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، حجت‌الاسلام هادی خمیسی دبیر کمیته مساجد و نماز جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در بیست و ششمین نشست شنبه‌های انقلاب اسلامی که با موضوع معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «مساجد و نماز» در شبستان مسجد صفا برگزار شد، طی اظهاراتی اهم دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه را بررسی کرد.

هادی خمیسی، دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «مساجد و نماز» را در 7 بخش زیر دسته‌بندی و اعلام کرد.

1 - اهتمام به گسترش فرهنگ نماز در انقلاب اسلامی

2 - دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش زیرساخت‌های فیزیکی اقامه نماز

3 - تحولات بنیادی در نقش مسجد

4 - نقش تربیتی مساجد

5 - نقش فرهنگی مساجد

6 - نقش مساجد در خدمات اجتماعی به مردم

7 - نقش امنیتی و دفاعی مساجد

وی در ابتدا به اهتمام انقلاب اسلامی در گسترش فرهنگ نماز اشاره و اهم دستاوردهای این بخش را به شرح زیر عنوان کرد:

1- انقلاب اسلامی رژیمی را که دشمن نماز و در مبارزه با نمازگزاران بود برانداخت و نظامی را که با تمام وجود به دنبال گسترش نماز و مسجد است را جایگزین آن کرد.

2-  تدوین سند راهبردی نماز،ابلاغ آیین‌نامه‌ها و تبادل توافقنامه مسئولین مربوطه با وزرا و دستگاه‌های اجرایی نشانه اراده حاکمیت اسلامی برای اقامه نماز در جامعه است.

3-  تشکیل اجلاس سالانه نماز متشکل از برجسته‌ترین شخصیت‌های فرهنگی نظام و ابلاغ مستمر پیام‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در آن مشتمل بر ترسیم نقشه راه از افتخارات منحصربه‌فرد نظام اسلامی است.

4-  قبل از انقلاب حاکمیت در دست فراماسونرها بود و هیچ نمازخوانی به مدیریت‌های بالا و مصادر حکومتی  راه نداشت و امروز هیچ بی‌نمازی به مصادر بالا و حتی پایین  حکومت نمی‌رسد. بلکه برجسته‌ترین شخصیت‌های نظام ، خود ، امام‌جمعه و جماعت هستند و بعضی از آنان شهید محراب شدند.

5- تنها نظام جهان که از برگزاری جلسات عالی آن گرفته تا کلاس‌های دانشگاهی و مدارس آن غالباً با وقت نماز تنظیم می‌شود نظام جمهوری اسلامی ایران است.

6- در فضای دین‌ستیزی پیش از انقلاب، نمازخوان‌ها اُمُّل و متحجر تلقی می‌شدند و اساتید و متخصصان غالباٌ از نمازخوانی در جمع اِبا داشتند و امروز بدان مفتخرند.

7- درحالی‌که در زمان طاغوت اقامه نماز در ادارات و کارخانه‌ها به‌نوعی بی‌انضباطی محسوب می‌شد، به یُمنِ انقلاب اسلامی وزرا، مدیران و کارگزاران ارشد در صفی واحد با عموم کارمندان و کارگران زیردست خود نماز می‌گزارند.

8- به برکت انقلاب اسلامی امروز ایران تنها کشور جهان است که در تمام پادگان‌ها و مراکز نظامی و انتظامی آن نماز جماعت برگزار می‌شود و سرباز و سرلشکر برادرانه در یک صف شانه‌به‌شانه هم نماز می‌خوانند.

9- پیش از انقلاب سرباز متدین برای خواندن نماز در پادگان بایستی طراحی می‌کرد که چگونه از بند انضباط ضد دینی برهد و نمازش را بخواند امروز همه‌چیز برای نماز او مهیا است.

10- نه در ایرانِ پیش از انقلاب و نه امروزه در هیچ کجای دنیا به‌مانند جمهوری اسلامی ، برنامه حرکت و توقّف هواپیماها ، قطارها و اتوبوس‌ها بازمان نماز تنظیم نمی‌شود.

11- احیای نماز جماعت صبح در تعداد زیادی از مساجد از برکات بعد از انقلاب اسلامی است.

12- اهتمام انقلاب اسلامی به اشاعه فرهنگ نماز موجب ایجاد رقابت و اشاعه فرهنگ نمازخوانی به سراسر جهان اسلام شد.

13- برگزاری نمازهای بزرگ پرجمعیت عید فطر و قربان از ابتکارات انقلاب اسلامی است و نماز عید فطر تهران بزرگ‌ترین نماز عید جهان اسلام است.

14- عناوین کتب مروج نماز پیش از انقلاب حتی به تعداد انگشتان دستان هم نمی‌رسید ولی امروزه بیش از 2000 عنوان کتاب با موضوعات متنوع و متناسب با سطوح سنی و اقشار مختلف در دسترس عموم است.

15- بعد از انقلاب ترویج نماز به یک دغدغه برای پژوهشگران تبدیل شد و هزاران پایان‌نامه دانشگاهی ، مقاله تحقیقی و پژوهش در این زمینه صورت گرفت و این موضوعی بی‌سابقه بود که به مُخیّلهِ محققان هم خطور نمی‌کرد۰

16- نماز که در عرصه هنر گذشته حتی در حد یک فریم عکس یا فیلم به آن اعتنا نمی‌شد، در پرتو انقلاب اسلامی به یکی از جذاب‌ترین سوژه‌های کار شاخه‌های مختلف هنری تبدیل شد.

17- درحالی‌که نمایش نماز سران کشورها در رسانه‌ها پدیده‌ای نادر و باهدف جلب افکار مسلمین به خود بود ، انتشار نمازهای خالصانه رهبران جمهوری اسلامی و صحنه‌هایی همچون نماز امام راحل (ره) روی تخت بیمارستان آثار و برکات زیادی در ترویج جهانی نماز داشته است.

18- انقلاب اسلامی فرهنگ نماز را آن‌چنان رواج داد که حتی در بعضی از فرودگاه‌های مهم جهان در کشورهای لائیک و دین‌گریز هم شاهد تخصیص اماکنی برای عبادت هستیم.

19- تأسیس مرکز تخصصی نماز در قم و مشهد و تربیت هزاران مدرّس و مبلّغ تخصصی در شیوه‌های دعوت به نماز برای اقشار گوناگون و تولید صدها محتوای متنوع نماز برای گروه‌های سنی مختلف اقدامی بی‌سابقه و از دستاوردهای انقلاب اسلامی است۰

20- نماز که مضمونی منزوی و به‌دور از رسانه‌ها بود امروز به اهتمام جوانان مؤمن با تولید ده‌ها هزار محتوا برای آحاد مردم به‌ویژه نسل نو و توزیع و بازنشر میلیونی در سایت‌ها و کانال‌ها و گروه‌های مجازی به دژ محکمی در مقابل شبیخون فرهنگی تبدیل‌شده است.

21- انقلاب اسلامی قُفل درب هزاران مسجد متروکه و یا تبدیل‌شده به موزه و انبار در کشورهای مختلف را شکست و مسجد و نماز را در جهان اسلام احیا کرد۰

دبیر کمیته مساجد و نماز، به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش زیرساخت‌های فیزیکی اقامه نماز اشاره و محورهای آن را به شرح زیر عنوان کرد:

1 - افزایش سه برابری تعداد مساجد و گسترش ده‌ها برابری مساحت زیربنای مساجد و افزایش صدها برابری نمازخانه‌ها و حسینیه‌ها در سال‌های پس از انقلاب که کماکان ادامه دارد، دلیلی مُتقَن بر اهتمام جدی نظام به اقامه نماز است.

2-  دانشگاه‌ها و مدارس که در آن‌ها نمازی اقامه نمی‌شد و متدیّنین برای انجام این واجب الهی حتی مجبور به ترک محیط می‌شدند با پیروزی انقلاب اسلامی به زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد و پررونق‌ترین نمازهای جماعت مزین شدند۰

3-  وجود مسجد در مراکز نظامی آن‌هم به زیباترین شکل در قلب پادگان‌ها پدیده‌ای منحصربه‌فرد در جهان و مولود انقلاب اسلامی است.

4 - به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ، ساخت هزاران مسجد و نمازخانه بین‌راهی ، اقامه نماز را برای مردمی که در سفرها برای یافتن مکان مناسب نماز به‌سختی می‌افتادند، هموار کرد.

5-  پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت پایبندی بخش اعظم مردم به اقامه به‌وقت نماز، مطالبات مردمی ، احداث مسجد و نمازخانه را به تفرجگاه‌ها هم کشاند و تمامی پارک‌ها و اماکن تفریحی به نمازخانه مجهز شدند۰

6 - به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تمامی ادارات ، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به مسجد و نمازخانه مجهز شدند.

7-  الزام به‌پیش بینی محل اقامه نماز در کلیه طراحی‌های مهندسی برای شهرک‌ها، برج‌ها، مراکز صنعتی و نظامی ، اماکن اداری و علمی و... از برکات انقلاب اسلامی است.

8 - وجود کتابخانه ، واحد فرهنگی، اماکن آموزشی، مهدکودک، سالن کنفرانس و... در مساجد که درگذشته به‌ندرت مشاهده می‌شد، به برکت فرهنگ انقلاب اسلامی، به‌صورت جزء لاینفک تمامی مساجد بزرگ درآمده است.

9-  تأسیس مجمع خیّرین مسجد ساز باهدف استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت و تکمیل هزاران مسجد کوچک و ارزان در مناطق روستایی و محروم و پرجمعیت از برکات پیروزی انقلاب اسلامی است.

10 - نبود مکان مناسب اسکان روحانیونی که به دعوت اهالی روستاها برای تبلیغ می‌رفتند و حضور مستمر روحانی در آنجاها را غیرممکن و مردم محروم را به‌زحمت می‌انداخت ، به برکت استقرار نظام اسلامی، این مشکل با ساخت هزاران خانه عالم و استقرار روحانیان طرح هجرت مرتفع شد.

11- به یُمن انقلاب اسلامی سازمان‌دهی و ساماندهی هیئت امناء مساجد و برگزاری جلسات توجیهی و برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مختلف آموزشی و رفاهی به خادمین مساجد که هیچ اهتمامی به آن نبود ، روش جاری کشور شده است.

12- دست‌اندازی‌های گسترده خاندان منحوس طاغوت به موقوفات ، اهتمام مردم به وقف را با تردید و اخلال مواجه ساخته بود. اما پایبندی نظام برآمده از انقلاب به احکام وقف و ترویج آن بخصوص در امر مسجد ، خودکفایی نسبی بخش عظیمی از مساجد را به دنبال داشته است .

13- به یُمن انقلاب اسلامی و پابه‌پای توسعه فناورانه ، ۸۰ درصد مساجد مجهز به سیستمهای رایانه‌ای و فضای مجازی هستند و تشکیل بانک جامع اطلاعات مساجد کشور گام بلندی در پیشرفت و کارآمدی نظام اداری مساجد تلقی می‌گردد.

14 - توجه نظام اسلامی به روزآمد کردن مساجد با برترین فناوری‌ها، مشارکت رو به توسعه بیش از ۱۴ هزار مسجد در پورتال ملی مساجد، سازمان‌دهی جبهه‌ای متحد در برابر شبکه‌سازی گسترده دشمنان اسلام را به دنبال دارد.

15-  انقلاب اسلامی ارائه خدمات متنوع همچون تأمین زمین، خدمات بیمه‌ای چندجانبه، حذف هزینه‌های انشعابات و... را جایگزین سیاست‌های مسجد ستیز نظام طاغوت کرد.

16-  احداث بیش از دویست مصلای بزرگ نماز جمعه از افتخارات نظام اسلامی است.

وی در ادامه این بحث، با اشاره به تحولات بنیادی در نقش مساجد با پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای انقلاب در این بخش را به شرح زیر برشمرد:

1- انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد و پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، کماکان مساجد نقطه شروع مسیرهای راهپیمایی‌ها و بسیاری از حرکت‌های خودجوش انقلابی مردمی هستند.

2- انقلاب، مساجد را که فقط محلی برای عبادت‌های فردی بود، به فعال‌ترین کانون انقلابی و مؤثرترین نهاد اجتماعی تبدیل کرد.

3- انقلاب اسلامی برخلاف سران کاخ‌نشین رژیم‌های طاغوتی عالم، کانون حکمرانی و صدور فرمان‌ها و اعلام مواضع رهبری خود را در مسجد، حسینیه و حرم قرار داد.

4- مساجد که قبل از انقلاب کانون معارضه و ارتقاء عداوت مردم با حاکمان طاغوتی بودند به مرکز شناخت و تبعیت از ولایت، عمق‌بخشی به روابط مهرورزانه میان مردم و حکومت، و خدمت متقابل مردم و دولت تبدیل شدند.

5- انقلاب، مساجد را یکی از فعال‌ترین کانون‌های سیاسی کشور کرد، حضور نامزدهای انتخاباتی در مساجد، حرکت‌های خودجوش دفاع از آزادیخواهان و مظلومان در مساجد، تداوم شعارهای اصلی سیاسی مردم در تعقیبات نمازها، نقش محوری مساجد در روند برگزاری انتخابات، ازجمله نقش‌آفرینی‌های سیاسی مساجد است.

6- برخلاف نظر مغرضان دین و انقلاب که درصدد القاء شبهه کاهش دین‌داری و اعتقاد به نماز در بین جوانان و آحاد جامعه هستند، یکی از یافته‌های مهم پژوهش‌های علمی و کاربردی، گویای اعتقاد ۹۰ درصد افراد جامعه به این واجب الهی و اثرات و برکات آن در زندگی خود هستند.

7- برقراری نماز سیاسی عبادی جمعه که در کشور سابقه نداشت، مرهون انقلاب اسلامی است.

8- با تأسیس پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد، خدمات بسیار متنوع حقوقی، علمی -آموزشی، خدماتی، تربیتی بهداشتی، روشنگری و ارتقاء بصیرت سیاسی و... در مساجد شکل گرفت.

9- رونق بخشی و اقبال عمومی گسترده و تجمعات میلیونی در مسجد مقدس جمکران و محوریت این مسجد در امر فرهنگ انتظار و مهدویت مرهون انقلاب اسلامی است.

10- در میدان نبرد نامتقارن فرهنگی و اجتماعی دنیای امروز، همگامی و نقش‌آفرینی نوین مساجد در بهره‌برداری از فضای مجازی و مشارکت در دفاع تبلیغاتی از اسلام و انقلاب با راه‌اندازی هزاران سایت و وبلاگ و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی با محتواهای ارزشمند از دستاوردهای نظام اسلامی است.

 

در ادامه این نشست،حجت‌الاسلام خمیسی به نقش تربیتی مساجد پرداخت و محورهای اصلی دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بخش را به شرح زیر بیان کرد:

1- راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه تربیتی جهان با حضور میلیون‌ها جوان و نوجوان در قالب ده‌ها هزار حلقه‌های صالحین پدیده‌ای بی‌نظیر و از برجسته‌ترین دستاوردهای تربیتی انقلاب اسلامی است.

2- درحالی‌که اراده دشمنان اسلام برای قطع ارتباط جوانان و مردم با مسجد بناشده است، بسط و گسترش و تعمیق محتوایی منابر، سخنرانی‌ها، جلسات و نشست‌های مختلف دینی و مذهبی توسط روحانیت، طلاب انقلابی و کارشناسان دینی تربیت‌یافته در مکتب ولایت پس از انقلاب، خنثی‌کننده این توطئه‌ها است.

3- انقلاب اسلامی، مساجد غبارگرفته و میعادگاه کهن‌سالان را به کانون جوشان فعالیت‌های پرنشاط جوانانه با حضور پرشور و فعال جوانان و نوجوانان و حتی کودکان تبدیل کرد.

4- نقش برجسته‌ی جوانان در اداره امور مختلف مساجد، پدیده‌ای بی‌سابقه و مدیون انقلاب اسلامی است.

5- در رژیم طاغوت، نماز و مروّجان آن وهن می‌شدند. اما به برکت انقلاب صدها هزار نفر از گروه‌های مؤثر جامعه اعم از مدیران و مربیان مهدهای کودک، مدیران و معلمان مدارس، مدیران اجرایی دستگاه‌ها، حتی پرستاران بیمارستان‌ها تحت تعلیم شیوه‌های دعوت به نماز قرارگرفته‌اند.

6- جذب، آموزش و به‌کارگیری هزاران نفر از اقشار مختلف به‌عنوان یاور افتخاری نماز، اقدامی بی‌سابقه و از ابتکارات خاص جمهوری اسلامی است.

7- علیرغم نشانه‌روی دشمنان اسلام و انقلاب برای هدف قرار دادن ایمان و معنویت جامعه اسلامی، احیا و برگزاری سنت معنوی و ارزشمند اعتکاف در ۳ هزار مسجد شاخص، مصلی ها و بقاع متبرکه سراسر کشور با حضور میلیونی جوانان، از دستاوردهای معنوی شاخص مساجد در انقلاب است.

8- مساجدی که غالباً جز یکی دو نوبت نماز جماعت در روز و سخنرانی دهه‌های محرم و شب‌های احیا برنامه‌ای نداشتند، به یُمن انقلاب با قرائت قرآن در پی هر نماز ، برگزاری محافل قرآنی، بیان احکام و... رونق یافته‌اند.

9 -مجالس بسیار محدود و کم تعداد دعای کمیل، ندبه، توسل، سمات و... که پیش از انقلاب در خفا و غربت در خانه‌ها برگزار می‌شد، پس از انقلاب، به مجالس باشکوه دعا در مساجد مبدل شد.

10 -ابتکار عمل انقلاب اسلامی در بهره‌برداری از برکات ایام ماه مبارک رمضان، فاطمیه، محرم و صفر، دهه ولایت، دهه کرامت و ... که غالباً در مساجد صورت می‌پذیرد، دشمنان اسلام را در نقطه تقابلی توسعه آیین‌های دینیِ جهانی، وادار به خلق مناسبت‌های پوچ و توخالی برای برانگیختن احساسات سکولاری ملت‌های جهان کرده است.

11 -مساجد با برنامه‌های مختلف آموزشی، توجیهی و مشاوره ویژه خانواده‌ها در مقابل توطئه دشمنان برای نابودی بنیان خانواده‌های ایرانی و تخریب نقش تربیتی مادران ایستاده‌اند.

12- در زمانی که کنتور شمارش ایجاد شبهه‌های دینی و سیاسی برای نشان دادن ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی و یا ایجاد و گسترش فتنه‌ها توسط دشمنان به‌شدت در حال چرخش است  این منابر، نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ تشکیل‌شده در مساجد است که با محوریت ائمه جماعات، روحانیت معزز، کارشناسان و هادیان سیاسی چرخ آن‌ها را از گردش می‌اندازند.

13 - درحالی‌که در رژیم گذشته امور مسجد هیچ متولی نداشت و تأمین روحانی و مبلغ برای مساجد علی السویه بود امروز تمامی مساجد شهر تهران و ۷۰ درصد مساجد کل کشور از امام جماعت برخوردار است و سالانه بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر روز روحانی و مبلغ در ایام تبلیغ و مناسبت‌های مختلف به مساجد روستاها و مناطق کشور اعزام می‌شوند.

 وی در ادامه به نقش فرهنگی مساجد اشاره‌کرده و محورهای این حوزه را این‌گونه عنوان کرد:

1-برپایی بزرگ‌ترین نماز جماعت مستمر جهان اسلام در حرم رضوی (ع) در تمام طول سال از افتخارات بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران در ترویج فرهنگ نماز و الهام‌بخش جهان اسلام است.

2-به برکت انقلاب اسلامی با برپایی پرشکوه و گسترده نماز ظهر عاشورا، شعائر رایج حسینی از پوسته ظاهری بیان مصائب به عمیق‌ترین لایه پیام قیام عاشورا رسید و با گره زدن اوج هیجان عاطفی با لطیف‌ترین نماد بندگی، دیانت حقیقی مردم را استحکام بخشید.

3-پیش از انقلاب ترمز تولید آثار ترویجی و تبلیغی نماز با گزارش‌ها و برخوردهای خشن ساواک کشیده می‌شد اما امروز نظام مبارک اسلامی با برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و جشنواره‌های فرهنگی هنری اهالی هنر را در خط مسابقه برای ترویج نماز قرار داده است.

4-امروزه مساجد با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از طریق برپایی نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها و جلسات پرسش و پاسخ و... خط مقدم مقابله با جبهه دشمن در ترویج بی‌بندوباری و بدحجابی در اجتماع هستند

5-در دورانی که دشمن بانفوذ در شبکه گردشگری، سوق دادن مردم به‌ویژه جوانان به سفرهای فساد انگیز را وجهه همت خود قرار داده، این مساجد هستند که با برگزاری تورهای زیارتی، تفریحی و سیاحتی و آموزشی احیاگر گردشگری تعالی‌بخش هستند.

6-به برکت فرهنگ انقلاب اسلامی مساجد فراگیرترین و مؤثرترین نهادهای مروج فرهنگ جهاد و شهادت‌اند.

7-برگزاری منظم یادواره‌های شهیدان، عیادت دسته‌جمعی اهالی مسجد از خانواده‌های شهدا و جانبازان انقلاب محل و ابراز احترام دسته‌ها عزاداری به این بزرگواران، برگزاری شب خاطره و نشر خاطرات و تصاویر نورانی شهدا و... نسل‌های مجاهدِ شجاع و شهادت‌طلب را تربیت‌کرده که آثار آن را در خیل جوانان مشتاق اعزام برای دفاع از حرم می‌توان دید.

8-انقلاب اسلامی با خلق هنرِ مسجد محور همچون گروه‌های سرود نوجوانان مسجد، گروه‌های نمایش و تئاتر مسجد، تیم‌های تزیین و فضاسازی مناسبت‌ها، خطاطان و طراحان پوسترها، مداحان و ذاکران، مستندسازان، سازندگان کلیپ‌ها و گزارش‌های تصویری و... زیرساختی پایان‌ناپذیر برای هنر انقلابی ایجاد کرد.

9-تولید هزاران محتوای دیجیتالی با موضوع نماز در قالب عکس، گرافیک، موشن گرافیک، بازی، پویانمایی، نماهنگ‌های صوتی و تصویری، لوح فشرده، ابزار کمک‌آموزشی و ... انقلاب بزرگ تولیدات رسانه‌ای را برای ترویج فرهنگ نماز پدید آورده است.

10-مساجد با ابتکار انقلابی و برگزاری جشن تکلیف برای میلیون‌ها نفر از دانش آموزان در سن بلوغ توطئه بازیچه کردن سن تکلیف دختران و پسران برای اغراض سیاسی را خنثی کردند.

حجت‌الاسلام خمیسی با اشاره به اینکه بسیاری از خدمات اجتماعی از طریق مساجد، صورت می‌گیرد، به تبیین نقش خدمات اجتماعی مساجد به مردم پرداخت و دستاوردهای این بخش را به شرح زیر برشمرد:  

1-تشکیل هزاران گروه جهادی در مساجد برای آبادسازی مناطق محروم، ابتکار عمل گره‌گشای انقلاب اسلامی در جبران ویرانی‌های به‌جامانده از دوران سیاه ستم‌شاهی در ایران است.

2-نقش درخشان امدادرسانی مالی، انسانی و تدارکاتی مساجد در حوادث غیرمترقبه کشور پس از انقلاب اسلامی نه‌تنها نسبت به دوران پیش از انقلاب بلکه در جهان بی‌نظیر است۰

3-انقلاب اسلامی با تکیه‌بر کانون الهی مساجد،  نگین برجسته اقتصاد اسلامی یعنی سنت نیکوی قرض‌الحسنه را با تأسیس هزاران صندوق قرض‌الحسنه جلا داد.

4-کمک‌های عظیم خیرخواهانه مردمی در جشن‌های نیکوکاری و عاطفه‌ها که از مساجد کشور آغاز شد، اقدامی بی‌سابقه و مولود انقلاب اسلامی است.

5-رشد نجومی تهیه جهیزیه در مساجد برای زوج‌های جوان و تسهیل در امر ازدواج نیازمندان پس از انقلاب، به‌عنوان یک سنّت حسنه از دستاوردهای مسجد تراز انقلاب است.

6-راه‌اندازی مشاغل خانگی و زودبازده توسط خواهران با تکیه‌بر مساجد و برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های محصولات هنری و صنایع‌دستی از ابتکارات جمهوری اسلامی است که نه‌فقط درگذشته بلکه حتی در دنیای امروزی نمونه‌ای ندارد.

7-نتیجه ۵۷ سال حکومت طاغوت، ملتی با اکثریت بی‌سواد بود. پس از انقلاب، مساجد با برگزاری اولین کلاس‌های سوادآموزی این طلسم را شکستند و استمرار این جریان مبارک، نقش بی‌بدیل مساجد در رشد علمی کشور را در ذهن‌ها جاودانه کرد.

8-نظام شاهنشاهی در پی القاء دین به‌عنوان افیون جامعه بود، اما آموزه‌های منبعث از انقلاب اسلامی به نخبگان آموخت که با بهره‌گیری از مساجد به‌عنوان پایگاه علمی و برگزاری دوره‌های مختلف رباتیک، الکترونیک، نرم‌افزار و...  و کلاس‌های تقویتی تحصیلی زکات علم خود را بپردازند۰

9-انقلاب اسلامی اغلب مساجد را به یک خیریه فعال و کمیته امداد مردمی تبدیل کرد.

10-امروزه مساجد به‌ویژه در شهرستان‌ها و روستاها پناهگاه و مکان مناسب برای رسیدگی به اختلافات و منازعات مختلف مردم هستند و ائمه جماعات و مؤمنین معتمد در امر داوری و حل اختلاف مردمی نقش مهمی دارند که این در زمان رژیم گذشته رایج نبود.

11-مساجد با اجرای طرح بسیج اقتصادی و توزیع عادلانه کالاهای اساسی موردنیاز مردم در جنگ، بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی را به بهترین نحو مدیریت کردند.

 دبیر کمیته «مساجد و نماز» جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در پایان بیست و ششمین نشست شنبه‌های انقلاب، به نقش دفاعی و امنیتی مساجد پرداخت و دستاوردهای این بخش را به شرح زیر بیان کرد:

1- با شکل‌گیری انقلاب و تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی، مساجد محور اصلی برقراری نظم و امنیت کشور شدند و پایگاه‌های بسیج این نقش را استمرار بخشیدند.

2-در دوران دفاع مقدس سهم مساجد در جذب و سازمان‌دهی یگان‌های خط‌شکن جبهه‌ها خیلی بیشتر از پادگان‌های نظامی بود.

3-در هنگام تجاوز دشمن به شهرهای مرزی همچون خرمشهر، سوسنگرد گیلان غرب و... قرارگاه رزمی، مرکز آموزشی، بُنهِ تدارکاتی، پست امداد پزشکی، سنگر استراحت مدافعان، مسجد بود.

4-مساجد کانون‌های هویتی محله و اصلی‌ترین رکن پشتیبانی مردمی و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ و مقاومت بوده و هستند.

5-در مقابله با فتنه‌ها و کودتاها، مساجد محل دریافت اطلاعات مردمی و کانون بصیرت بخشی و آگاهی دهی عمومی به اقشار مختلف هستند.

6-باوجود آرزوی دشمن برای حذف مسجد از نقطه کانونی جبهه مقاومت، و کم انگیزه کردن بسیجیان در حفظ آمادگی دفاعی، برگزاری اردوهای نظامی بسیج مساجد و محلات، ترجمان  " وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ ..." شده است.

7-گشت‌های محلی و ایست و بازرسی‌ها، توسط جوانان مسجدی بسیج ، محیط را برای تروریست‌ها و منافقین و متجاوزان به حقوق مردم ناامن و برای توده‌های مردم امنیت را به ارمغان آورده است.




http://farhangesadid.ir/fa/news/708/انقلاب-اسلامی-مساجد-را-به-یک-خیریه-فعال-و-کمیته-امداد-مردمی-تبدیل-کرد-تألیف-2-هزار-عنوان-کتاب-پیرامون-ترویج-نماز-به-برکت-انقلاب-افزایش-سه-برابری-تعداد-مساجد-و-گسترش-ده‌ها-برابری-مساحت-زیربنای-آنان-انقلاب-اسلامی-با-خلق-هنرِ-مسجد-محور-زیرساختی-پایان‌ناپذیر-برای-هنر-انقلابی-ایجاد-کرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۴