***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

علامه «میرزا محمد حسین نایینی»

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۶ ق.ظ

و در سامرا نزد میرزای بزرگ شیرازی و سیدمحمد فشارکی و... سال‌ها تحصیل نمود. 


کد خبر 146150
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰

افتتاح نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری، ارتحال علامه «میرزا محمد حسین نایینی»، اشغال پاوه در کردستان توسط عناصر تجزیه طلب ضد انقلاب، تولد «امام فخر رازی» متکلم و فیلسوف شهیر اسلامی، تولد «لئوناردو داوینچی»، کشف بنزین و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از یاشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 24مرداد 1391 خورشیدی، 25رمضان 1433 هجری و 14 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


افتتاح نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری (1362 ش)


در اصل ۱۰۷ قانون اساسی آمده است که تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری، درباره همه فقهای واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یک‌صد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند؛ هرگاه یکی از آنان را اعلم، یا دارای مقبولیت عامه یا واجد شرایط مذکور در اصل یک‌صد و نهم تشخیص دهند، او را به رهبری انتخاب می‌کنند. اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نوزدهم آذرماه ۱۳۶۱ ش برگزار شد و ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخاب بقیه نمایندگان به دور دوم انتخابات موکول گردید. اولین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در تاریخ بیست و چهارم مردادماه ۱۳۶۲ ش با پیام حضرت امام خمینی (ره) افتتاح شد. 

ارتحال علامه «میرزا محمد حسین نایینی» استاد گرانقدر حوزه علمیه نجف اشرف (1315 ش)

حاج میرزا محمدحسین نایینی نجفی مشهور به میرزای نائینی ملقب به شیخ‌الاسلام، در سال 1239 ش در نائین متولد شد. در اصفهان نزد میرزا محمدباقرنجفی، حکیم جهانگیرخان قشقایی و ابوالمعالی کلباسی کسب علم نمود، سپس به عتبات رفت و در سامرا نزد میرزای بزرگ شیرازی و سیدمحمد فشارکی و سپس در کربلا نزد سیداسماعیل صدر و در نجف نزد آخوند خراسانی سال‌ها تحصیل نمود. سپس به تحصیل مشغول شد. 

آیات عظام سیدمحسن حکیم، سیدمحمود حسینی شاهرودی، سیدجمال الدین گلپایگانی، سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای، سیدمحمدهادی میلانی، شیخ محمدتقی آملی، سیدابوالقاسم خویی، علامه طباطبایی، میرزا هاشم آملی و ده‌ها فاضل و فقیه بزرگوار، خوشه‌چین معارف آن استاد بزرگ و زعیم حوزه علمیه نجف اشرف بودند. 

میرزای نایینی به همراه آخوند خراسانی نقش مؤثری در پیروزی نهضت مشروطه ایفا کرد. ایشان در آن زمان، کتاب «تنبیه الاُمَّة» را نگاشت و در آن، حاکمیت اسلام ناب را با دلیل و برهان قاطع اثبات کرد. در پی مخالفت با استیلای انگلستان بر عراق، توسط استعمار پیر به ایران تبعید شد. این امر در نهایت بر اثر فشار مردم و علما، با عذرخواهی پادشاه عراق و بازگرداندن محترمانه علما به عراق پایان یافت. سرانجام میرزای بزرگ نایینی، در 24 مرداد 1315 ش برابر در حدود 80 سالگی درگذشت و در جوار بارگاه مطهر امام علی (ع) به خاک سپرده شد.

حمله هواپیماهای عراق به جزیره نفتی خارک در جریان جنگ تحمیلی (1364 ش)

با فرا رسیدن تابستان 1364، عراق تهدید کرد که عراق حملات خود علیه کشتیرانی در خلیج فارس را تشدید خواهد کرد، تا بدین وسیله ایران را وادار به نشستن بر سر میز مذاکره کند. در پی این تهدیدات، عراق سرانجام در 24 مرداد 1364، پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک را مورد حمله قرار داد که این اقدام عراق به منزله بنیان نهادن گسترش دامنه جنگ ارزیابی شد. همزمان با حمله عراق به پایانه‌های نفت ایران در جزیره خارک، حملات هوایی عراق علیه مردم غیرنظامی در شهرها ادامه یافت.

اشغال پاوه در کردستان توسط عناصر تجزیه طلب ضد انقلاب (1358 ش)

یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توطئه و تهاجم دشمن با حمله احزاب چپ به ویژه حزب دموکرات به مهاباد در اول اسفند 57 آغاز شد و به قصد تشکیل کردستان بزرگ، تهاجم وحشیانه خود را آغاز کردند. آنان قصد داشتند قسمتی از قلمرو حاکمیت ملی و اسلامی ایران را جدا ساخته و نقشه‌های شوم دشمنان نظام اسلامی مبنی بر تجزیه کشور را به اجرا درآوردند. افراد مسلح حزب منحله دموکرات در ادامه تجاوزات خود، در روز 24 مرداد 58، همه راه‌های ورودی شهر پاوه در استان کردستان را به محاصره و کنترل خود درآورد و به گروهان‌ها و مراکز سپاه پاسداران یورش برد.
آنان پس از به دست گرفتن تمام نقاط حساس شهر و ارتفاعات مهم منطقه، به جنایات متعددی دست زدند که در یک مورد، شهادت دلخراش 25 تن از برادران پاسدار بستری در بیمارستان شهر و چهل نفر دیگر از مردم بود. در پی این جنایات فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای آزادسازی سریع شهر صادر گردید و پس از جانفشانی‌های سردار چمران و سرلشکر فلاحی در طی نبردی سهمگین، این شهر از لوث وجود ضدانقلاب پاک شد.


تولد «امام فخر رازی» متکلم و فیلسوف شهیر اسلامی (544 ق)

ابوعبداللَّه محمد بن عمر بن حسین طبرستانی رازی معروف به امام رازی، فخر رازی و امام فخرالدین و شیخ الاسلام، از بزرگ‌ترین علمای شافعی مذهب، جامع علوم عقلی و نقلی و متبحّر در تاریخ، کلام، فقه، اصول، تفسیر، حکمت، ادبیات و ریاضی است. وی را به سبب شبهاتی که در مسایل گوناگون وارد می‌کرد «امام المُشَکَّکین» می‌نامند. گویند که او به صراحت از اسماعیلیان بد می‌گفت اما با تهدید یکی از شاگردانش که اسماعیلی بود، از بدگویی نسبت به این گروه دست برداشت. از فخر رازی تالیفات بسیاری به جا مانده است از قبیل: اسرارُ النجوم، تفسیر کبیر، شرح اشارات ابن سینا و ده‌ها کتاب دیگر. امام فخر رازی در عید فطر سال 606 ق در 62 سالگی در هرات درگذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

مفقود شدن روحانی مبارز «امام موسی صدر» رهبر شیعیان لبنان در لیبی (1398 ق)



سیدموسی صدر در سال 1347 ق در عصر حکومت رضاخان در قم به دنیا آمد. در سال 1360 ق وارد حوزه‌ علمیه‌ی قم گردید و پس از طی مقدمات و سطوح، در حلقه‌ درس آیات عظام سید احمد خوانساری و حجت شرکت جست و همچنین از درس پدر خویش و نیز حضرت امام خمینی بهره بُرد. پس از فوت پدر راهی نجف اشرف گردید و در آن جا در زمره‌ مجتهدان قرارگرفت. احساس وظیفه، او را به لبنان کشاند و رهبری مردمی را پس از علامه شرف الدین به عهده گرفت. امام موسی صدر، در آنجا خدمات فراوانی را به انجام رساند و قصد سر و سامان دادن به اوضاع مسلمانان، او را لحظه‌ای از تلاش غافل نمی‌کرد. سرانجام طی دعوتی رسمی راهی لیبی گردید و پس از یک هفته اقامت، در 25 رمضان 1398 ق در حالی که قصد مراجعت به لبنان را داشت به طور مشکوکی ناپدید گردید.

تولد «لئوناردو داوینچی» نقاش، هنرمند و مبتکر نامدار ایتالیایی (1452 م)

لئوناردو داوینچی، هنرمند شهیر ایتالیایی در 14 اوت 1452 م در روستای وینچی درنزدیک شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. وی از آغاز جوانی به مطالعه در طبیعت علاقه داشت و پس از چندی به فراگیری هنر نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخت. او چند سالی نیز در فرانسه زندگی کرد و کارهای هنری و علمی خود را ادامه داد. با اینکه داوینچی در قرون وسطی زندگی می‌کرد، اما اختراعات، اکتشافات و نوآوری‌هایش، وی را در زمره پیش‌گامان رُنِسانس قرار داده است. اختراعات و اکتشافات او به قدری زیاد است که باعث حیرت انسان می‌گردد. داوینچی هنرمند بزرگی بود که آثارش را با نبوغ و آینده‌نگری ژرفی به وجود می‌آورد. از وی آثار بسیاری برجای مانده که تابلوهای شام آخر و لبخند ژوکونْدْ (مونالیزا) شهرتی جهانی دارند. هم‌چنین ساختمان کلیسای جامع میلان، از آثار برجسته معماری اوست. لئوناردو داوینچی سرانجام در دوم ماه مه 1519 م در 67 سالگی درگذشت.

تسلیم ژاپن در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم در آسیا (1945 م)

جنگ جهانی دوم که با حمله آلمان نازی در سپتامبر 1939 م آغاز شده بود، 5 سال به طول انجامید. شکست هیتلر در نقشه‌های بلند پروازانه‌اش و سرانجام خودکشی وی و تسلیم آلمان و به کارگیری سلاح هسته‌ای در ژاپن باعث شد تا با تسلیم بی‌قید و شرط ژاپن در برابر متفقین، آتش جنگ جهانی دوم به طور کامل خاموش شود. آمار تلفات جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد که حدود صد میلیون نفر در این جنگ بسیج شده بودند. از این میان 50 میلیون نفر از آنان یعنی به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر به چنگال مرگ افتادند. از سال‌های 1942 - 43 و 1943 م شکست‌های بزرگی بر ژاپن وارد آمد و تا سال 1945، متفقین به تدریج تمام سرزمین‌های اشغالی و بعضی از جزایر ژاپن را تصرف کردند. امریکا نیز با بمباران هسته‌ای ژاپن در ششم و نهم اوت 1945، شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را به مخروبه‌ای تبدیل کرد و با این عمل، ژاپن را به زانو درآورد. سرانجام با اعلان جنگ شوروی به ژاپن، این کشور متحد آلمان، شرایط متفقین را پذیرفت و به آتش بس تن داد.

کشف بنزین (1825 م)

در چنین روزی در سال 1825 میلادی، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید. فیزیک دان و شیمی دان معروف، مایکل فارادی در سال 1791 در نوینگتون به دنیا آمد. خانواده‌ او کمی پس از تولد او به لندن نقل مکان کرد. مایکل که در یک خانواده شلوغ به دنیا آمد و یکی از 10 فرزند پدر و مادرش بود، در جوانی به خواندن و نوشتن علاقه‌ی زیادی داشت و در علوم بیش از همه، عاشق مثلثات بود. در سن 14 سالگی و از فرط علاقه به کتاب سرانجام توانست کار مورد نظر خود را پیدا کند و به عنوان کتاب دار و کتاب فروش در یک مغازه مشغول به کار شد. شوق و ذوق زیاد او به کتاب با این کار راضی شد تا مایکل جوان بتواند همواره در کنار کتاب‌ها باشد و در اوقات فراغت به انبوهی از کتاب دسترسی داشته باشد. 
برای موضوعاتی که علاقه مند بود، مدام کتاب می‌خواند و در کلاس درس اساتید به عنوان مخاطب آزاد حاضر می‌شد. یکی از این استادها «سرهامفری دیوی» بود. موقعیت اصلی در زندگی فارادی زمانی آغاز شد که دیوی به دلیل کوری نسبی از مایکل خواست تا به عنوان دستیار در کالج سلطنتی علوم به او کمک کند. فارادی در این زمان از استاد بزرگ شیمی، یعنی، سردیوی درس می‌گرفت پس از مشارکت در پروژه های مختلف به جایی رسید که می‌توانست به طور مستقل در آزمایشگاه تحقیق و مطالعه کند. تحقیقات مستقل او در زمینه‌هایی بود که خارج از محیط کاری خود به آن می‌پرداخت و همین تحقیق‌ها، موقعیتی بزرگ برای او فراهم آورد. در سال 1825 توانست پس از تحقیق بر مشتقات نفتی، بنزین را کشف کند.


عملیات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش)

 

عملیات محدود عاشورای ‌۲ در ساعت ‌۲ بامداد روز بیست و چهارم مردادماه ‌۱۳۶۴ ش با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی» در منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران توسط نیروهای زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مرحله اجرا درآمد. نیروهای رزمنده خودی در این حمله یک روزه که با هدف انهدام نیروهای رژیم بعثی عراق مستقر در منطقه آغاز شده بود، ضمن رسیدن به هدف مذکور و کشته و زخمی نمودن و به اسارت درآوردن ‌۵۱۰ تن از نیروهای دشمن متجاوز، به گردان ‌۱ و ۲ از تیپ ‌۱۱۴ لشکر ۳۵ عراق آسیب رساندند. هم‌چنین چندین دستگاه خودرو و مقادیری مهمات از دشمن نابود شد و علاوه بر به غنیمت گرفتن چند قبضه خمپاره‌انداز و مهمات از نیروهای بعثی، شماری سلاح سبک و سنگین نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد و مهم‌تر از همه این‌که تپه دوقلو و ارتفاع ‌۱۴۵ از تصرف دشمن خارج شد.

برخی از رویدادهای 14 اوت

410: آلاریک ها شهر رم را غارت کردند این شهر شش دهه بر جهان غرب سلطه داشت.
1385: پرتغالی‌ها حکومت کاستیل اسپانیا را در جنگ شکست دادند و استقلال خود را حفظ کردند.

1842: سرخپوستان سمینول از نظامیان دولت واشنگتن شکست خوردند و در پی آن، دولت واشنگتن بومیان (سرخپوستان) مناطق شمالی فلوریدا را هم به نقطه دور دست آن زمان «اکلاهما» تبعید کرد و از مناطق شرقی این کشور که هزاران سال در آنجا زندگی کرده بودند دور ساخت.



https://www.mashreghnews.ir/news/146150/از-کشف-بنزین-تا-پایان-جنگ-جهانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۶