***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

18شهریور در تاریخ چه گذشت؟

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۶ ق.ظ

رحلت استاد کبیر "آیت اللَّه سیدمحمد فشارکی" فقیه محقق و عالم امامی(1316 ق)


کد خبر 247444
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴

درگذشت جلال آل احمد، آغاز فعالیت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی، پایان عملیات قادر در اشنویه، تولد "لئو تولْسْتویْ" نویسنده بلند آوازه روسی، امضای قرارداد تسلیم نیروهای ژاپنی به چین، پس از پایان جنگ جهانی دوم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 18 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 3 ذی القعده 1434 هجری و 9 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت نویسنده متعهد "جلال آل احمد" (1348ش)
جلال آل احمد 11 آذر در سال 1302 در تهران متولد شد. وی در سال 1322 رسماً عضو حزب توده شد و در کنار فعالیت‌های سیاسی، در رشته ادبیات فارسی، موفق به اخذ دانشنامه لیسانس گردید. در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. جلال، نویسندگی را از 16 سالگی آغاز کرده بود و پس از این که جذب حزب توده شد با آثار "کسروی" آشنا گردید. در مبارزه حزبی آل احمد جز شکست و سرخوردگی چیزی وجود ندارد، اما نهضتی که عمیق‌ترین تأثیر را بر روحیه او گذارد قیام 15 خرداد 1342 می‌باشد. جلال آل‌احمد در این هنگام به این حقیقت رسید که هر چه مکتب غیرخودی هست، جز فریب و استثمار و استعمار، چیزی ندارند. وی به این نتیجه رسید که تنها امید رهایی بسیج توده‌ها در دست روحانیت آگاه است نه روشنفکران غرب و شرق‌زده. 

بعد از این که جلال نسبت به روحانیت و به ویژه امام خمینی)ره( اظهار علاقه نمود، ساواک او را مورد تهدید قرار داد و سعی کرد که جلال را از روحانیت جدا کند. در سال 1347، جلال تهدید به مرگ شد. ساواک می‌خواست که وی را بدون سر و صدا از میان بردارد. سرانجام در یک صحنه ساختگی و مشکوک در این روز، بدون هیچ گونه سابقه بیماری در 46 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر جلال آل احمد در مسجد فیروزآبادی در ری به خاک سپرده شد. دید و بازدید، از رنجی که می بریم، سه تار، مدیر مدرسه، نون والقلم، نفرین زمین، خسی در میقات، اورازان، در خدمت و خیانت روشنفکران و ... از آثار اوست.

درگذشت استاد "علی نقی وزیری" پایه گذار موسیقی جدید ایران (1358 ش)
علی نقی وزیری در سال 1266 به دنیا آمد و از چهارده سالگی با موسیقی آشنا شد. وزیری در 1302 که به ایران بازگشت، مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد. وزیری از سال 1314 که حاضر نشد ارکستر مدرسه را برای نوازندگی در یک میهمانی درباری شرکت دهد، از کار برکنار شد و به خانه‌نشینی روی آورد. وزیری پس از شهریور 1320 به ریاست اداره موسیقی کشور و مجله موسیقی و اداره رادیو مشغول شد، اما چون با کارشکنی‌ها مواجه گردید به دانشگاه برگشت و تا پایان زندگی به تدریس پرداخت. او اولین پایه‌گذار و پدر موسیقی جدید ایران پس از انقلاب مشروطه است و باید او را پایه‌گذار موسیقی جدید ایران دانست. وزیری در ساختن و پرداختن نخستین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت کرد و قطعاتی مانند ای وطن، خاک ایران و نیز مارشِ ظَفَر را ساخت. استاد وزیری همچنین اولین کتاب در رشته موسیقی ایرانی به شیوه علمی را با نام "شیوه‌نامه" تار نگاشته است. استاد علی نقی وزیری سرانجام در 92 سالگی در گذشت.

تولد "ابن مُنَیِّر" فقیه و مفسر مسلمان مصری(620 ق)
ابوالعبّاس ناصرالدین احمد بن محمد بن منصور معروف به ابن مُنَیِّر در اسکندریه در مصر زاده شد. وی علوم مقدماتی را نزد پدرش فراگرفت و سپس رشته‌های مختلف علوم دینی چون فقه، ادبیات عرب و علوم قرآن را نزد اساتید مشهور زمان آموخت و در این رشته‌ها تخصص یافت. ابن مُنَیِّر در دوران زندگی خود، مناصب مختلفی داشته و مدتی متصدی قضاوت بوده است، هرچند که با سعایت و حسادت جمعی از دشمنانش از این کار برکنار شد. از این دانشمند مسلمان، آثار متعددی در زمینهٔ تفسیر قرآن و دیگر علوم برجای مانده که کتاب الانصاف فیما تَضَمَّنَهُ الکَشّاف مِن الاعتِزال، بارها در قاهره به چاپ رسیده است. همچنین البحر الکبیر و نیز تحریرُ التَنزیه و تَحذیرُ التشبیه از دیگر آثار اوست. ابن مُنَیِّر در 63 سالگی در اسکندریهٔ مصر درگذشت و در مسجدی که امروزه به جامع المُنَیِّر معروف است به خاک سپرده شد.


درگذشت فقیه جلیل آیت اللَّه "مهدی مدرس یزدی" (1371 ش)
آیت‌اللَّه مهدی مدرس یزدی در سال 1287 ش (1326 ق) در یزد به دنیا آمد و پس از گذراندن دروس مقدماتی، در سیزده سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. سپس راهی نجف گردید و از محضر درس عالمان نامداری همچون سید ابوالحسن اصفهانی و آقاضیاء الدین عراقی به مدارج والای علمی رسید. وی همچنین از آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید حسین بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء الدین عراقی گواهی اجتهاد دریافت کرد و مورد وثوق آنان قرار گرفت. این فقیه جلیل پس از مدتی به اصرار جمعی از مؤمنین تهران به این شهر عزیمت نمود و به مدت بیش از پنجاه سال در محله امامزاده یحیی، به تدریس خارج فقه و اصول، ارشاد مردم و تألیف کتب پرداخت. همچنین حواشی بر کتب عروةُالوثقی، رسایل و مکاسب و نیز دیوان اشعار از جمله آثار اوست. آیت‌اللَّه مهدی مدرس یزدی سرانجام در 18 شهریور 1371 برابر با 11 ربیع الاول 1413 ق در 83 سالگی به جوار رحمت حق تعالی شتافت.

آغاز فعالیت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی (1380 ش)
در روز 18 شهریور 1380، مصادف با میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. مهم‌ترین هدف از راه این خبرگزاری، توجه همه جانبه به موضوعات مربوط به زنان است تا مشکلات و مسائل آنان را به صورت گسترده منعکس کند. 

نکته دیگر، بُعد بین‌المللی آن است، چرا که اخبار و گزارش‌هایی که از زنان ایرانی در خارج از کشور منعکس می‌شود، وضعیت زنان را به شکل واقعی بیان نمی‌کند. به این ترتیب، اطلاع رسانی درست می‌تواند زن را در بهترین جایگاه انسانی و اجتماعی خود قرار دهد. حوزه‌های فعّالیت این خبرگزاری در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، سیاسی و ادبی است.

رحلت استاد کبیر "آیت اللَّه سیدمحمد فشارکی" فقیه محقق و عالم امامی(1316 ق)
سیدمحمد بن امیر سید قاسم طباطبایی فشارکی اصفهانی، از بزرگان علمای شیعه در اوایل قرن چهاردهم هجری و از شاگردان میرزای شیرازی است. او در همان زمان، مرجعِ تدریسِ افاضل بسیاری در سامرا بود. پس از وفات استاد، راهی نجف اشرف گردید و حوزهٔ درس وی نیز در آن سامان برپا شد. میرزای نایینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری و دیگر بزرگان از شاگردان ایشان هستند. مراتب علم و فضل آیت اللَّه فشارکی به اندازه‌ای است که درکلمات برخی از بزرگان به "استادِ کبیر" معروف می‌باشد. علی رغم فراهم بودن شرایط لازم جهت به دست گرفتن ریاست علمی و مرجع دینی، به این امور اعتنایی نکرد و تنها به تدریس و تالیف پرداخت. اِصالةُ البَرائه، الاغتسالِ و الفُروعُ المُحَمَّدیَّه ازآثار اوست. 

تولد "لوئیچی گالوانی" پزشک، فیزیک‌دان و ریاضی‌دان ایتالیایی (1737م)
لوئیچی گالوانی فیزیک‌دان و ریاضی‌دان ایتالیایی در 9سپتامبر سال 1737 در ایتالیا به دنیا آمد. وی ابتدا در علم طب فارغ التحصیل شد، ولی علاقه او به فیزیک به قدری بود که یکسره از طب دست برداشت و به فیزیک پیوست. گالوانی به سبب تحقیقاتش در علم جراحی و کالبدشکافی، شهرت فراوان دارد و در پرتو مطالعات وسیع خود به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه کشف علل تحریک اعصاب نائل شد. وی در تحقیقات خود در این زمینه به وجود الکتریسیته در بافتِ بدنِ موجود زنده پی برد. او این مطلب را به صورت یک اصل علمی بیان نمود و جایگاه مهمی در تحقیقات علمی یافت به طوری که امروزه اصطلاحات متعددی در الکترونیک به نام گالوانی می‌باشد. لوئیچی گالوانی سرانجام در 4 دسامبر سال 1798 در 61 سالگی درگذشت.

تولد "لئون تولْسْتویْ" نویسنده بلند آوازه روسی (1828م)
کُنت لی‌یِف نیکُلاویچ تُولْسْتوی در 9 سپتامبر سال 1828م در روستایی در 250 کیلومتری مسکو به دنیا آمد. از نوجوانی، استعداد درخشان و هوش سرشارش، معلمان را به تعجب وا می‌داشت. با این حال مدت زیادی در دانشگاه ماندگار نشد و پس از چهارسال خدمت در ارتش، به قصد پرداختن به نگارش، از نظام خارج شد. وی از آن پس به خلق آثار ادبی روی آورد و رمان‌های متعددی نگاشت. لئون تولستوی عالی‌ترین نمایش‌گر روح ملت روس و از بزرگترین نویسندگان جهان است. او مانند یک دانشمند الهیات و معتقد به اصول اخلاقی در جستجوی مرامِ دوستی پاک و بی‌آلایشی بود که در مسیحیت اولیه وجود داشت و همین امرْ آثار او را مشحون از بشردوستی و احترام به وجود انسان کرده است. 

تولستوی در مجسم کردن اخلاق و روح مردم روس مقامی ارجمند داشت و معتقد بود که تنها محبت است که باید بر مردم حکومت کند. این عقاید باعث شد که کلیسا، تولستوی را در 72 سالگی تکفیر نماید. اعتقاد خود وی این بود که همه ادیان بزرگ، بالذات هدایتگر به سوی خداوند هستند. تولستوی مطابق تعلیمات خود، خویشتن را از قید و بند مال و دارایی‌اش رها ساخت و همانند روستائیان به زندگی پرداخت. هم‌چنین آثار دیگر او از جمله قزاق‌ها، هنر چیست و حاجی مراد، همه در حد شاه‌کارهای ادبی روس است. لئون تولستوی در اواخر عمر خانه را ترک کرد تا این که سرانجام در 20 نوامبر سال 1910م مانند بی‌نواترین افراد در بی‌خانمانی و سرگردانی در 82 سالگی درگذشت.

آغاز جنگ های "هفت ساله" میان امپراتوری ایران و روم (572م) 
در چنین روزی در سال 572 میلادی جنگ های معروف به جنگ هفت ساله میان امپراطوری روم و ایران در عهد انوشیروان در گرفت. او نخست با ژوستینین صلح کرد اما چون مطلع شد بین منذ ر، امیر حیره و امپراطورروم بر ضد ایران قرار دادی بسته شده است از رود فرات گذشت و شهر انطاکیه را گشود . وی در سال 543 میلادی عازم ارمنستان شد و در نتیجه این جنگ رو میان متعهد شدند سالیانه دو هزار مسکوک طلا به ایران بپردازذد . او در اواخر عمر خود به مدت هفت سال با رومیان جنگید و در این جنگ ها نصیبین و شهر دارا را گشود و در نتیجه امپراطورروم کناره گرفت و کنت تیبریوس به مقام امپراطوری رسید .

امضای قرارداد تسلیم نیروهای ژاپنی به چین، پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945م)
به موجب قرارداد تسلیم ژاپن به چین که در نهم سپتامبر 1945م، یک هفته پس از پایان کامل جنگ جهانی دوم در جنوب شرقی آسیا به امضا رسید، نیروهای ژاپنی که چین را اشغال کرده بودند، به دستور هیرو هیتو امپراتور وقت ژاپن، اسلحه خود را بر زمین گذاشتند و بدین ترتیب جنگ تاریخی چین و ژاپن پایان یافت. این مسئله حاصل اتحاد نیروهای مسلح کمونیست و ارتش دولتی چین بود. با این حال، پس از شکست ژاپن، جنگ داخلی میان کمونیست‌ها و حکومت مرکزی چین آغاز شد و پس از مدتی نبرد، کمونیست‌ها بر سراسر خاکِ چین تسلط یافتند و نظام کمونیستی را بر این کشور حاکم کردند.

روز ملی و استقلال "کره شمالی" و تأسیس این کشور (روز جمهوری) (1948م)
جمهوری دموکراتیک کره یا کره شمالی کشوری است در شرق آسیا که قسمت شمالی شبه جزیره کره را به خود اختصاص داده است. کره شمالی با مساحت 122/762 کیلومتر مربع و جمعیت 24 میلیون نفر در همسایگی چین و کره جنوبی قرار دارد. پایتخت کره شمالی، "پیونگ یانگ" و واحد پول آن وون می‌باشد. اکثریت مردم این کشور فاقد دین بوده و فقط درصد کمی پیرو مذاهب بودایی و کنفوسیوسی هستند. مراسم و تبلیغات مذهبی در این کشور از تاریخ استقرار نظام کمونیستی منسوخ شده است. نژاد و زبان رسمی این کشور آسیایی، کره‌ای است و نظام سیاسی حاکم بر کره شمالی جمهوری تک حزبی است. در سال 1894م جنگی بین ژاپن و چین بر سر کره رخ داد و با پیروزی ژاپنی‌ها کره رسماً ضمیمه قلمرو امپراتوری ژاپن گردید. با ورود نیروهای شوروی به خاک کره و تصرف نیمه شمالی آن، کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و کمونیست‌های شوروی اداره مناطق شمالی را به دست گرفتند. تا اینکه در نهم سپتامبر 1948 "جمهوری دموکراتیک" خلق کره اعلام موجودیت کرد.

پایان عملیات کوچک قادر در اشنویه توسط ارتش (1364 ش)
عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان (عج) در محور سیدکان - چومان مصطفی به صورت گسترده در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۴ به فرماندهی ارتش انجام شد. این عملیات در تاریخ18/6/1364 خاتمه یافت.


برخی از رخدادهای امروز
1850:   کالیفرنیا به عنوان عضو سی و یکم وارد اتحادیه (ایالات متحده) شد.
1908:   ارویل رایت Orville wright برای نخستین بار در تاریخ، با هواپیمایی که ساخته بود به مدت یک ساعت در آسمان پایگاه مایر در نزدیکی شهر واشنگتن پرواز کرد. پروازهای قبلی به یک ساعت نمی رسید.
1914:   نخستین نبرد مارن میان سربازان آلمان و فرانسه پایان یافت. در این نبرد تلفات ارتش آلمان 800 هزار کشته گزارش شده است.
1944:   ارتش شوروی در این روز بلغارستان را از دست نیروهای آلمان خارج ساخت. در جنگ دوم جهانی، شوروی برای عقب راندن آلمانیها از آن کشور و اروپای شرقی و جنوبی، تلفاتی بیش از 26 میلیون کشته متحمل شد.




https://www.mashreghnews.ir/news/247444/18شهریور-در-تاریخ-چه-گذشت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۶