***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

خبر و گزارش حوزه علمیه

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۲۵ ب.ظ

وی پس از گذراندن کلاس هشتم نظام قدیم، در سال 1348 تحصیلات حوزوی را شروع کرد. 

 سطح را نزد حضرات آیات ، فشارکی، ..... تلمذ نمود.




 
مجله  پیام حوزه  تابستان 1382، شماره 38 
خبر و گزارش
187

مصوبات شورای عالی حوزه علمیه

«تعیین نماینده شورای عالی حوزه علمیه در شورای عالی آموزش و پرورش»

شورای عالی حوزه علمیه، نماینده خود را به شورای عالی آموزش و پرورش معرفی کرد. این شورا در پاسخ به درخواست دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش طی مصوبه 404 خود، جناب حجة الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی را به نمایندگی شورای عالی حوزه در شورای عالی آموزش و پرورش برگزید.

شورای عالی آموزش و پرورش از زیر مجموعه های وزارت آموزش و پرورش است که زیر نظر ریاست محترم جمهوری فعالیت می کند.

«ساماندهی امر صدور مدرک تحصیلی خواهران طلبه»

شورای عالی حوزه، در مصوبه شماره 405، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را تنها مرکز قانونی برای صدور مدرک تحصیلی خواهران طلبه تعیین کرد. گفتنی است شورای عالی حوزه، پیش از این نیز مصوباتی جهت سامان دهی صدور مدرک تحصیلی خواهران داشته است.

«همکاری آموزشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه با مرکز مدیریت خواهران»

طبق مصوبه شماره 406 شورای عالی حوزه، همکاری دفتر تبلیغات اسلامی با مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، و دریافت خدمات آموزشی از آن مرکز، منعی ندارد. همچنین در صورت درخواست دفتر مذکور، مرکز مدیریت خواهران، موظف به ارائه سرویس و خدمات لازم است.

«تشکیل کمیته پی گیری پیام مقام معظم رهبری به دانش آموختگان حوزه»

شورای عالی حوزه علمیه طی مصوبه ای، مرکز مدیریت حوزه علمیه را موظف به تشکیل کمیته ای برای پی گیری و اجرایی کردن مفاد نامه مقام معظم رهبری به دانش آموختگان حوزه کرد.

جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه، در ماه های پایانی سال 81 در نامه ای به مقام معظم رهبری، خواهان راه اندازی کرسی های سه گانه «نظریه پردازی»، «پاسخ به سؤالات و شبهات» و «نقد و نظر» شدند. ایشان نیز در پاسخ، با حمایت از درخواست فضلای حوزه، خواستار مساعدت و پشتیبانی شورای عالی حوزه و شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

براساس این مصوبه، مدیر محترم حوزه نیز معاونت پژوهشی مرکز را مأمور تشکیل «دبیرخانه نهضت آزاداندیشی و تولید علم» نمود. این دبیرخانه تاکنون با تلاش مستمر خود فعالیت هایی را در جهت هماهنگی امور و انجام مصاحبه های علمی و برنامه ریزی برای برگزاری همایش نهضت آزاداندیش و تولید علم در حوزه علمیه قم صورت داده است.

«تأسیس رشته تخصصی "امامت و مهدویت"»

شورای عالی حوزه علمیه در مصوبه شماره 412، به مرکز مدیریت حوزه علمیه اجازه داد، رشته تخصصی کلام را باگرایش امامت و مهدویت تأسیس کند. این دوره آموزشی از مقطع سوم رشته تخصصی کلام آغاز می شود. شورای عالی، از مرکز مدیریت خواسته است، ضوابط، شرایط و برنامه های تفصیلی این رشته را تهیه و جهت تصویب به این شورا ارائه کند.

هم اکنون در برنامه تحصیلی حوزه علمیه قم، ده رشته تخصصی وجود دارد که عبارت اند از: کلام، تفسیر، تبلیغ، قضا، تاریخ، فلسفه، علوم حدیث، امامت و مهدویت، نهج البلاغه و مذاهب اسلامی.

«تصویب آیین نامه اجرائی واحد نظارت شورای عالی حوزه»

برای تحقق بخشیدن به اصول 37 و 38 اساسنامه شورای عالی و با هدف پایه گذاری و تکوین نظام جامع کنترل و هماهنگی و با توجه به ضرورت تمرکز در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های کلان، شورای عالی حوزه طی مصوبه شماره 413، به تاریخ 19/2/1382، آیین نامه اجرائی «واحد نظارت دبیرخانه شورای حوزه» را تهیه و ابلاغ کرد.

«افزایش دو واحد درس جامعه شناسی در رشته تخصصی تبلیغ»

به درخواست «مرکز آموزشی تخصصی تبلیغ»، شورای عالی حوزه، طی مصوبه 414 دو واحد درس «جامعه شناسی» به برنامه درسی دوره اول (دوره تربیت راهنما) اضافه کرد. همچنین با اضافه شدن درس «جامعه شناسی»، یک واحد درس «آشنایی با اصطلاحات روان شناسی و جامعه شناسی» از مجموعه دروس مشترک دوره اول، حذف گردید.

«تصویب کلیات رشته تخصصی تفسیر و برنامه درسی دوره اول آن»

شورای عالی حوزه علمیه به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت مفسران، محققان و مبلغان قرآن، همچنین تعمیم فرهنگ قرآن در جامعه اسلامی، کلیات رشته تخصصی تفسیر را برای دوره اول تصویب کرد.

براساس این مصوبه 416 دوره اول رشته تخصصی تفسیر برای دست یافتن به هدف تربیت مبلغ قرآنی در سطح عمومی، پرورش معلم و دبیر قرآن و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان طراحی شده است.

مدت این دوره با احتساب زمان تحقیق پایانی، سه تا چهار سال و به ارزش 81 واحد درسی خواهد بود.

«موافقت با اعمال مصوبه 293 درباره پذیرفته شدگان جدید جامعة الزهراء»

شورای عالی حوزه علمیه طی مصوبه 419 با درخواست مدیریت جامعة الزهراء مبنی بر اعمال مصوبه 293 (برنامه درسی سطح دو حوزه های علمیه خواهران) نسبت به طلاب جدید جامعة الزهراء، موافقت کرد. هم چنین مقرر شد برای طلابی که پیش از ابلاغ این مصوبه، وارد جامعة الزهراء شده اند، برنامه سابق، ملاک عمل باشد.

به موجب مصوبه 293، برنامه درسی سطح دو حوزه های علمیه خواهران در بخش دروس ضروری (160 واحد) و دروس اختیاری (60 واحد) ارائه می شود.

«تعیین رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی شهرک مهدیه»

شورای عالی حوزه علمیه در مصوبه 420 خود، به پیشنهاد هیئت مدیره شهرک مهدیه، حجة الاسلام والمسلمین مشکات را به ریاست هیئت مدیره «مجتمع آموزشی شهرک مهدیه» منصوب کرد.

«تصویب کلیات طرح آموزش نیمه حضوری و غیر حضوری حوزه های علمیه خواهران»

مقررات آموزش غیر حضوری و نیمه حضوری خواهران در سطح دو، به تصویب شورای عالی حوزه علمیه رسید. براساس این مصوبه:

الف) دوره آموزشی نیمه حضوری، برای جبران کمبود دروس عمومی در صورتی است که امکان آموزش حضوری وجود ندارد.

ب) دوره آموزش غیر حضوری نیز برای جبران کمبود دوره عمومی در صورتی است که امکان ادامه تحصیل حضوری و غیر حضوری وجود نداشته باشد.

همچنین براساس تبصره این مصوبه، آموزش حضوری و غیر حضوری در صورتی مجاز است که خواهران دیپلمه، حداقل دو سال و خواهران دارای مدرک سوم راهنمایی حداقل سه سال از دوره عمومی را به صورت حضوری گذرانده باشند.

«چگونگی اعطای مدرک به قضات شاغل در قوه قضائیه و ادامه تحصیل آنان»

اعطای مدرک و ادامه تحصیل طلاب و فضلای شاغل در قوه قضائیه مشخص شد. به موجب مصوبه شماره 423 شورای عالی حوزه، به طلاب و فضلایی که در جامعه مدرسین، یا دفتر جذب قضات، پذیرش شده اند، مدرک سطح دو اعطا می شود. این افراد در صورتی که بخواهند مدارک بالاتر (سطح سه یا چهار) نیز بگیرند، لازم است علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط اعطای مدارک علمی سطح درخواستی، رساله پایانی نیز تدوین کنند. براساس این مصوبه برای آن دسته از مشمولان این مصوبه که خواستار دریافت موضوع رساله سطح سه هستند، در صورتی که نمره قبولی آن مرکز را داشته باشند، معدل چهارده ضرورت ندارد. قضات فاقد پرونده در مرکز مدیریت باید علاوه بر شرکت در امتحان جامع (کتبی، شفاهی و مصاحبه علمی) رساله پایانی نیز تدوین کنند.

«اعطای مدرک به فضلا و علمای مشهور افغانی مقیم قم»

شورای عالی حوزه علمیه قم برای مساعدت طلاب افغانی مقیم قم که خواستار مهاجرت به کشورشان هستند، راهکار اجرایی معینی را تصویب کرد.

براساس مصوبه شماره 424 خود، به تاریخ 15/9/1382، راهکار اجرایی ماده 2 مصوبه 378 را این گونه اعلام کرد:

برای اعطای مدرک به علما و فضلای مشهور افغانی که در حوزه های علمیه نجف اشرف یا قم، اشتغال به تحصیل داشته اند، به ترتیب ذیل اقدام گردد:

الف) نسبت به علما و فضلایی که در مرکز جهانی علوم اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم پرونده تحصیلی ندارند به یکی از پنج ردیف زیر عمل شود:

1. چنانچه حداقل هشت سال سابقه تدریس در سطح دو، یا پنج سال سابقه تدریس در سطح سه داشته باشند، موضوع رساله سطح سه به آنان داده شود.

2. چنانچه هشت سال سابقه تدریس سطح سه، یا پنج سال تدریس خارج داشته باشند. پس از بررسی نوشته علمی یکصد صفحه ای، در کمیته تخصصی مربوطه و تأیید شورای مدارک علمی، مدرک سطح چهار به آنان اعطا شود.

3. چنانچه دارای دو کتاب علمی منتشر شده در حد رساله سطح سه باشند، پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه و تأیید شورای مدارک علمی، به آنان مدرک سطح سه داده شود.

4. چنانچه دارای سه کتاب علمی منتشر شده در حد رساله سطح چهار باشند، پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه و تأیید شورای مدارک علمی، مدرک سطح چهار به آنان اعطا شود.

5. کسانی که از مشاهیر و فضلا هستند، با تأیید دو نفر از اساتید و علمای معروف حوزه که مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه هستند، و احراز مراتب علمی آنان توسط کمیته تخصصی مربوطه و تأیید شورای مدارک علمی، پس از تدوین رساله علمی سطح چهار، براساس آن، مدرک سطح چهار به آنان داده شود.

ب) افرادی که هیچ یک از راه های پنج گانه مذکور در بند «الف» شامل حالشان نمی شود، با شرکت در یک امتحان جامع (کتبی، شفاهی، مصاحبه علمی) سطح علمی آنان مشخص می گردد، چنانچه توانایی آنان در حد سطح سه یا چهار ارزیابی شود، موضوع رساله سطح سه یا چهار، و اگر در حد سطوح پایین تر باشند، مدرک همان سطح به آنان داده شود.

ج) طلاب و فضلایی که در مرکز جهانی علوم اسلامی پرونده دارند، طبق ضوابط آن مرکز نمرات آنان توسط مرکز مدیریت حوزه تأیید و براساس آن مدرک صادر نماید.

«اعطای مدرک علمی به خواهران فارغ التحصیل از مرکز علوم اسلامی جانبازان»

براساس مصوبه 425 شورای عالی حوزه، که در تاریخ 22/9/1382 به تصویب رسید، به خواهرانی که در سال های 1374 تا 1381 در مرکز علوم اسلامی جانبازان تحصیل کرده اند، مدرک علمی اعطا می شود. براساس این مصوبه سطح علمی خواهران شاغل به تحصیل مرکز یاد شده در یک آزمون جامع تعیین و برمبنای آن مدارک لازم به آنان اعطا خواهد شد.

ضمنا شاغلان به تحصیل و پذیرفته شدگان جدید هم در صورتی که مرکز علوم اسلامی جانبازان زیر پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قرار گیرد، طبق ضوابط این مرکز، مدرک علمی خود را دریافت خواهند نمود.

«تفسیر بند الف ماده 5 مصوبه 214 و تبصره ماده 23 مصوبه 313»

شورای عالی حوزه علمیه با مصوبه 426 مورخ 22/9/1382 خود، با تفسیر دو ماده فوق، وضعیت فارغ التحصیلان مراکز تخصصی را که قبل از سال 1378 وارد سطح 4 رشته های تخصصی شده اند، مشخص کرد.

به موجب این مصوبه، اگر معدل این فارغ التحصیلان کمتر از شانزده باشد، با دارا بودن حداقل معدل چهارده و تدوین رساله، مدرک سطح سه دریافت می کنند.

طلاب مذکور پس از دریافتِ خارج از نوبت موضوع رساله، باید حداکثر در مدت یک ماه رساله ای پنجاه صفحه ای تدوین و از آن دفاع کنند.

چهارمین دوره شورای عالی حوزه علمیه، آغاز به کار کرد

فعالیت دوره چهارم شورای عالی حوزه علمیه از ابتدای اردیبهشت ماه 1383 به طور رسمی، آغاز گردید. اعضای این شورا در دوره چهارم، نه نفرند که به پیشنهاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تأیید مقام معظم رهبری -مدظله العالی- و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- به مدت چهار سال منصوب شده اند.

اعضای شورای عالی حوزه عبارت اند از:

حضرات آیات: رضا استادی، محمدتقی مصباح یزدی، محمدیزدی، مرتضی مقتدایی و محمد مؤمن و حجج اسلام: سیدمحمد غروی، محمدمهدی شب زنده دار، محمود عبداللهی و محمود رجبی.

شورای عالی حوزه علمیه، در اولین نشست خود که در تاریخ 22/2/1383 برگزار گردید، طی مصوبه ای، حضرت آیت الله مؤمن را به عنوان دبیر اول این دوره انتخاب و منصوب کرد، هم چنین حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی به عنوان دبیر دوم این دوره برگزیده شد.

براساس آیین نامه داخلی شورای عالی، مدت مسئولیت دبیر اول شورا یکسال و دبیر دوم شش ماه می باشد.

انتصاب مدیر حوزه علمیه قم

براساس مصوبه 435 شورای عالی حوزه که در تاریخ 22/3/1383 به تصویب رسید، جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای حسینی بوشهری، به مدت دو سال دیگر، به عنوان مدیر حوزه علمیه منصوب شد.

متن این حکم به شرح زیر است:

حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهاشم حسینی

بوشهری «زیدت توفیقاته»

نظر به آشنایی جناب عالی در امر مدیریت حوزه مبارکه علمیه قم و حوزه های شهرستان ها و توفیقاتی که در اداره آنها داشته اید و با تشکر از زحمات شما و همکاران محترمتان در خدمت به سربازان حضرت امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» با عنایت به مصوبه مورخ 22/3/1383 شورای عالی حوزه علمیه قم، آن جناب به مدت دو سال به عنوان مدیر حوزه علمیه قم (بخش برادران) منصوب می شوید.

امید است با اتخاذ تدابیر لازم در چارچوب مصوبات عالی حوزه علمیه، بیش از پیش در انجام این وظیفه همت گمارید و زمینه رشد علمی و معنوی طلاب محترم و بالندگی حوزه های علمیه را فراهم آورید تا مدیریتی نمونه و چشمگیر ابراز دارید که این زحمات و فعالیت ها مورد عنایت حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه می باشد.

توجه دارید حسب نظر اعضای شورای عالی حوزه در این دوره جدید مدیریت، اهتمام به رعایت و به کارگیری همه مصوبات شورا در رابطه با امر مدیریت لازم است و مخصوصا ارائه گزارشات اجرایی خوب برنامه ها در موعد مقرر و تدوین برنامه های سالانه و میان مدت 5 ساله و برنامه بلند مدت و همکاری لازم در موارد لازم با شورای عالی ضروری و مورد تأکید است.

امید است همگی در انجام وظیفه و خدمت به حوزه علمیه و به طلاب و فضلا و علمای گرانقدر موفق باشیم و رضایت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» را فراهم آوریم و مشمول عنایات خاصّه آن بزرگوار قرار گیریم.

دبیر شورای عالی حوزه

محمد مؤمن

انتصاب مدیر حوزه های علمیه خواهران

شورای عالی حوزه طی مصوبه ای مدیریت آیت الله شرعی، در حوزه های علمیه خواهران را برای مدت دو سال تمدید کرد. در بخشی از متن حکم انتصاب ایشان آمده است:

با توجه به توفیقاتی که آن جناب در انسجام بخشیدن و تنظیم امور این حوزه ها داشته اید، شورای عالی در تاریخ 12/4/1383 حضرتعالی را به مدت دو سال مجددا به عنوان مدیر حوزه علمیه (بخش خواهران) منصوب کرد. امید است با اتکال به خداوند متعال و در ظل عنایات خاصه حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء با دقت لازم در رعایت مصوبات شورای عالی حوزه علمیه در پیشبرد بهتر امور موفق تر باشید. تا ان شاءالله تعالی خواهران عزیز نیز در سایه این خدمات با معارف الهی اسلامی آشنا شده حتی «مخدَّرات در حجال» نیز از این نعمت بهره مند گردند.

دبیر شورای عالی حوزه

محمد مؤمن

زندگی نامه و سوابق علمی اعضای شورای عالی

زندگی نامه آیت اللّه محمد مؤمن

آیت اللّه محمد مؤمن در سال 1316 هجری شمسی در یک خانواده مذهبی در قم متولد شد.

تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز نمود و بعد از مدتی در یکی از مدارس اسلامی ملی آن زمان مشغول به تحصیل دروس ابتدائی شد. و در سن 16 سالگی به تحصیل علوم دینی رو آورد و به علت مشکلات اقتصادی مدتی در کنار تحصیل به شغل آموزگاری نیز پرداخت.

وی در مدت پنج سال، دروس مقدمات و سطح عالی حوزه را با موفقیت به پایان رساند و در ششمین سال تحصیلش در درس خارج اصول امام خمینی قدس سره شرکت کرد.

مهم ترین اساتید ایشان در دروس خارج، آیات عظام آقایان مرحوم امام خمینی قدس سره ، محقق داماد و حاج شیخ مرتضی حائری بودند، گرچه از محضر اساتید گرانقدر دیگری مانند آیات عظام آقایان مرحوم گلپایگانی و بروجردی و اراکی نیز بهره بردند.

پس از فراگیری یک دوره کامل اصول، به تدریس چند دوره رسائل ، مکاسب و شرح تجرید الاعتقاد، بدایة الحکمه، نهایة الحکمة و بخشی از اسفار و عرشیه پرداختند و هم اکنون نیز به تدریس خارج اصول اشتغال دارند.

آیت اللّه مؤمن کتب زیادی را در پرونده فعالیت های علمی خود دارد که برخی از آنها عبارت اند از:

- تقریرات درس های اصول ، مکاسب محرمه و بیع حضرت امام خمینی قدس سره ، با حواشی معظم له بر آن؛

- تقریرات درس مرحوم آیت اللّه محقق داماد در مبحث صوم و صلاة؛

- یک دوره کامل اصول فقه استدلالی با نام تسدید الاصول؛

- ده رساله فقهی در موضوعات مسائل مستحدثه با نام کلمات سدیده؛

- ولایت امام و پیامبر صلی الله علیه و آله بر امر قانونگذاری کلی؛

- ولایت امام و پیامبر صلی الله علیه و آله بر جامعه اسلامی؛

- حاشیه بر اسفار و شواهد الربوبیة.

از فعالیت های مبارزاتی ایشان قبل از انقلاب می توان به رساندن نامه تعدادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به امام خمینی قدس سره در نجف اشاره کرد که حاوی اعلام مرجعیت امام خمینی قدس سره بود. پس از رسیدن این نامه به دست امام ایشان ابتدا اعتراض کردند؛ اما پس از توضیحات آیت اللّه مؤمن از وضیعت ایران، سکوت فرمودند.

- حضور ایشان در جلسات جامعه مدرسین در پیش از انقلاب و پی گیری مصوبات و بیانیه های آن، از فعالیت های درخشان ایشان است که سرانجام سبب شد در سال 1353 دستگیر و به سه سال تبعید در شهداد کرمان محکوم شوند. ایشان پس از هشت ماه اقامت در شهداد به تویسرکان منتقل شدند و باقی مانده تبعید را در آنجا گذراندند.

مهم ترین مسئولیت های ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارت اند از:

- مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاه های انقلاب در سراسر کشور به دستور حضرت امام قدس سره ؛

- ریاست دادگاه عالی انقلاب اسلامی؛

- عضویت در شورای عالی قضائی؛

- عضویت در شورای نگهبان با حکم امام خمینی؛ از سال 1362 و ابقا در آن مسئولیت با حکم مقام معظم رهبری تاکنون؛

- مدیریت حوزه علمیه قم و عضویت در شورای عالی حوزه؛

- نمایندگی مردم سمنان در دوره اول و دوم و نمایندگی مردم قم در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری؛

- ریاست مجمع فقه اسلامی.

آیت اللّه مؤمن هم اکنون از اساتید حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه و دبیر اول این شورا می باشند.

زندگی نامه حضرت آیت اللّه یزدی

آیت اللّه محمد یزدی در سال 1310 هجری شمسی در اصفهان در یک خانواده اهل علم و تدین به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی را در همان شهر گذراند و با نظارت و اشراف پدر که از روحانیان شاخص بود، وارد حوزه علمیه اصفهان شد و دروس حوزه را تا حد رسائل و مکاسب در محضر اساتیدی مانند حضرات آیات فقیه، ادیب و... تلمذ نمود، سپس برای ادامه تحصیل، به قم عزیمت کرد و در دوره سطح از محضر حضرات آیات مرحوم لاکانی ، بُدلا، مرعشی و سلطانی بهره برد.

در ادامه با حضور در حلقه درس خارج حضرات آیات عظام مرحوم بروجردی، اراکی، آملی، امام خمینی قدس سره و درس تفسیر مرحوم علامه طباطبایی به تحصیلات خود ادامه داد.

ایشان از همان ابتدا به تدریس دروس حوزوی همت می گماشت. هم اکنون نیز مشغول تدریس درس خارج فقه هستند.

از تألیفات ایشان می توان به مقالات و کتب ذیل اشاره کرد:

انسان شناسی، بشر و خداشناسی، گمشده شما، پاسخ تهمت های مردوخ، حسین بن علی را بهتر بشناسیم، فقه القرآن، اُسس الایمان فی القرآن، شرح قانون اساسی، تفسیر سوره حمد، الولادة الاصطناعیه للانسان، حکم التماثیل، مَنْ اَلَّذی بیده سهم الامام، رسالة فی القسامه.

مبارزات ایشان در قبل از انقلاب در دو محور متمرکز بود.

1 ـ ایراد سخنرانی های روشن گرانه در شهرهای مختلف، از جمله مسجد امام حسن عسگری علیه السلام قم، که با تأیید امام خمینی قدس سره نیز همراه بود.

2 ـ عضویت و فعالیت مؤثر در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فعالیت در عرصه اطلاع رسانی به مردم انقلابی از طریق پیام ها و اعلامیه های حضرت امام قدس سره .

در پی این مبارزات ، ایشان به کنگان ، بوشهر، رودبار و... تبعید شدند و سختی زندان های قزل قلعه تهران ، کرمانشاه و بوشهر را به جان و دل خریدند.

برخی از مسئولیت های ایشان بعد از انقلاب عبارت اند از:

ـ ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم؛

ـ ریاست دفتر امام؛

- نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی؛

ـ نمایندگی مجلس شورای اسلامی (یک دوره از قم و یک دوره از تهران)؛

ـ عضویت در شورای نگهبان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی؛

ـ ریاست قوه قضائیه (ده سال)؛

ـ نمایندگی مجلس خبرگان.

آیت اللّه یزدی هم اکنون ضمن تدریس خارج فقه و تفسیر در حوزه علمیه قم، عضو شورای نگهبان، امام جمعه موقت تهران، نائب رئیس و قائم مقام اجرایی جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه می باشد.

زندگی نامه آیت اللّه محمد تقی مصباح یزدی

آیت اللّه محمدتقی مصباح یزدی در بهمن ماه 1313 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی در شهر یزد دیده به جهان گشود.

وی پس از تحصیلات ابتدایی، در سال 1326 وارد حوزه علمیه یزد شد و به فراگیری معارف اسلامی پرداخت و در مدت چهار سال مقدمات و سطح متوسطه حوزه را با موفقیت گذراند.

جدیت او در فراگیری دانش سبب شد خانواده اش در سال 1330 به تشویق برخی از اساتید رهسپار نجف اشرف شوند تا فرزندشان بتواند آنجا ادامه تحصیل دهد. اما مشکلات مالی خانواده بیش از شش ماه به آنها اجازه ماندن نداد. ایشان پس از بازگشت به ایران، عازم قم شدند.

در قم، درس خیارات مکاسب و منظومه را نزد آقا مرتضی تهرانی و کفایه را در نزد شیخ عبدالجواد جبل آملی تلمذ نمود. و در دروس بالاتر از محضر اساتید معظم آیات عظام آقایان امام خمینی قدس سره سید محمد حسین بروجردی، علامه طباطبایی و بهجت بهره برد.

از دیگر اساتیدی که در شکل گیری شخصیت ایشان مؤثر بودند مرحوم انصاری همدانی و مرحوم آقا شیخ عباس قوچانی را می توان نام برد.

ایشان تدریس منظم خود را در مدرسه علمیه حقانی آغاز کرد و ابتدا به تدریس مباحث قرآنی، تفسیر و مباحث اخلاقی و تربیتی پرداخته و کتاب فلسفتنا از سید محمد باقر صدر و بدایة الحکمه علامه طباطبایی را در طول ده سال در آن مدرسه تدریس نمود.

ایشان اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی فرا گرفته و سال ها به تدریس فلسفه اسلامی و غرب در حوزه های علمیه و دانشگاه ها پرداخت.

آیت اللّه مصباح یزدی تاکنون کتب فراوانی در زمینه های گوناگون اسلامی نگاشته است. که برخی از آنها عبارتند از:

خداشناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی، قرآن شناسی، اخلاق در قرآن، آموزش فلسفه، شرح نهایة الحکمه، شرح جلد اول اسفارالاربعه، دروس فلسفه اخلاق، نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم، آموزش عقائد، قرآن در آینه نهج البلاغه و پذیرفتن بخش آموزش مؤسسه در راه حق، طرح تأسیس مرکزی با عنوان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تأسیس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم، تأسیس مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی قدس سره و تربیت صدها چهره فاضل و محقق از خدمات شایان توجه ایشان است. معظم له در دفاع از کیان تشیع و معارف اصیل اسلامی همواره پیشتاز بوده و در این راه تمامی مساعی خویش را قبل و بعد از پیروزی انقلاب به کار گرفته است.

آیت اللّه مصباح یزدی در دوره رژیم شاهنشاهی، مبارزات گسترده ای را بر ضد آن رژیم و عوامل آن انجام دادند که بخش شایان توجهی از زندگی ایشان را در بر می گیرد. از جمله فعالیت های ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ تنظیم شکوائیه به زبان انگلیسی و ارسال آن به سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر؛

ـ ایراد سلسله سخنرانی ها در حکومت اسلامی؛

ـ تدوین اساسنامه اولین تشکل سازمان یافته مبارزاتی روحانیت؛

ـ چاپ مخفیانه اعلامیه ها و سخنرانی های امام قدس سره ؛

ـ امضای حدود 18 نامه و اعلامیه در محکومیت رژیم شاه و حمایت از امام قدس سره ؛

آیت اللّه مصباح یزدی هم اکنون از اساتید حوزه علمیه قم، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه قم می باشند.

زندگی نامه آیت اللّه مرتضی مقتدایی

آیت اللّه مرتضی مقتدایی در سیزدهم رجب سال 1314 هجری شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت اللّه حاج میرزا محمود مقتدایی از بزرگان و دانشمندان مشهور اصفهان بود.

وی پس از به پایان رساندن دوره ابتدائی، تحصیلات حوزوی خود را نزد پدر شروع نمود و در سال 1331 وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از محضر اساتید معظم مرحوم حاج شیخ محمدرضا نجفی، مرحوم آقای فیض، شهید شمس آبادی، مرحوم حاج میرزا رضا کلباسی، مرحوم حاج میرزاعلی آقای شیرازی و مرحوم آیت اللّه خادمی بهره برد.

در سال 1338 به قم عزیمت نمود و در محضر اساتید معظم آیات عظام آقایان امام خمینی قدس سره ، مرحوم بروجردی، مرحوم محقق داماد، مرحوم گلپایگانی، مرحوم اراکی و مرحوم علامه طباطبائی تلمذ نمود.

ایشان از سال های آغازین اشتغال به تحصیل، به تدریس نیز پرداختند و در این مدت کتب دوره سطح را بارها تدریس نمودند و هم اکنون نیز به تدریس خود به ویژه در مرکز «تخصصی قضا» ادامه می دهند.

آیت اللّه مقتدایی در سال های پیش از انقلاب و پس از آن در سنگرهای سیاسی گوناگونی حضور فعال داشته اند.

قبل از انقلاب در موقعیت های گوناگون به نشر اعلامیه ها و رساله عملیه امام (ره ) و قدردانی و تجلیل از او در سخنرانی ها پرداختند و در جریان رفراندوم شاه - که علما، از جمله امام قدس سره آن را تحریم نمودند - پیام امام را به علمای اصفهان رسانیدند که در پی آن بازار اصفهان تعطیل شد.

از دیگر فعالیت های ایشان قبل از انقلاب، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شرکت در جلسات آن بود که امضای وی در زیر بسیاری از اعلامیه ها و بیانیه های مهم آن مرکز به چشم می خورد.

اما مسئولیت های ایشان پس از انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

ـ قاضی دادگاههای انقلاب اسلامی؛

ـ عضو و سخنگوی شورای عالی قضایی؛

ـ ریاست دیوان عالی کشور؛

ـ ریاست دادسرای دیوان عالی و دادستان کل کشور؛

ـ عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

ـ چندین دوره عضویت در شورای عالی حوزه علمیه قم؛

ـ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره دوم و سوم از استان اصفهان ؛

آیت اللّه مرتضی مقتدایی هم اکنون از اساتید خارج فقه حوزه، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی حوزه علمیه می باشند.

زندگی نامه آیت اللّه استادی

آیت اللّه رضا استادی مقدم (تهرانی) در سال 1316 هجری شمسی در تهران و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.

پس از اتمام تحصیلات ابتدائی و در سن شانزده سالگی، تحصیلات حوزی خود را در مدرسه علمیه مروی تهران آغاز کرد. در آنجا از محضر آقایان حاج شیخ عبدالکریم حق شناس ، حاج شیخ احمد مجتهدی، مرحوم حاج شیخ هادی مقدس واعظ و مرحوم حاج میرزا عبدالعلی تهرانی بهره برد.

پس از چهار سال تحصیل در تهران وارد حوزه علمیه قم شد و دروس سطح را در محضر اساتید معظم آقایان ستوده، شیخ حسین نوری، خزعلی، شاه آبادی، سبحانی، مکارم شیرازی و بروجردی تلمذ نمود.

با پایان یافتن دوره سطح در دروس خارج آیات عظام آقایان مرحوم سید محمد محقق داماد، مرحوم گلپایگانی ، مرحوم شریعتمداری ، مرحوم اراکی و... حضور یافت. ایشان همچنین در چند ماهی که به نجف اشرف مشرف شده بودند، در درس خارج امام خمینی قدس سره ، آیت اللّه العظمی خوئی و شهید سید محمد باقر صدر شرکت می جستند.

آیت اللّه استادی در طول سال های متمادی به تدریس کتاب های شرح لعمه، اصول فقه، مکاسب، رسائل و کفایة و نیز اصول عقاید و تفسیر پرداخته است.

ایشان در کنار تدریس به تألیف، تصحیح و ترجمه ده ها جلد کتاب و موسوعه های علمی نیز پرداخته است.

برخی از کتب تألیفی ایشان عبارت اند از: اصول عقائد، آیینه صدق و صفا، گزیده منتهی الآمال، مختصر نجم الثاقب، آشنایی با تفسیر و مفسران، شفاعت در قرآن، حدیث و امامت در چند درس. از دیگر فعالیت های علمی ایشان می توان به تصحیح کتب الکافی فی الفقه، تقریب المعارف، نفس المهموم، خلاصة التوحید و مائده سماویه اشاره کرد.

آیت اللّه استادی پیش از انقلاب، دوشا دوش مردم و در صف اول مبارزه با رژیم شاه قرار داشت. پس از انقلاب نیز به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آمد. وی در سال های گوناگون انقلاب اسلامی هماره به تبعیت از راه امام خمینی قدس سره و حمایت از رهبری مقام معظم رهبری حضرت آیت اللّه خامنه ای تأکید داشته و در پاس داشتن دستاوردهای انقلاب که حاصل خون هزاران شهید بوده تلاش فراوان کرده است.

برخی از مسئولیت های وی پس از انقلاب اسلامی عبارت اند از:

ـ مدیریت حوزه علمیه قم (چندین دوره عضویت در شورای عالی حوزه)؛

ـ عضویت در شورای نگهبان با حکم مقام معظم رهبری؛

ـ نمایندگی مجلس خبرگان در دوره سوم از تهران؛

ـ سرپرست کتابخانه مسجد اعظم؛

ـ عضو هیئت امنای دائرة المعارف اسلامی؛

ـ عضو مشاوران کتابخانه آستان قدس رضوی؛

ـ عضو هیئت مدیره موسسه در راه حق.

آیت اللّه استادی هم اکنون از اساتید حوزه، عضو جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه علمیه قم می باشند.

زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی

حجت الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی در سال 1326 هجری شمسی در اصفهان در یک خانواده متدین دیده به جهان گشود.

پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در سال 1341 وارد حوزه علمیه قم شد و در مدرسه علوی که زیر نظر مرحوم آیت اللّه العظمی گلپایگانی و با مدیریت شهید بهشتی و شهید ربانی شیرازی اداره می شد، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

ایشان در تحصیلات سطح حوزه از محضر اساتید عظام آقایان، فاضل، نوری همدانی، اعتمادی و مظاهری بهره بردند.

حدود ده سال در درس خارج فقه مرحوم آیت اللّه حائری شرکت کردند. اساتید دیگر ایشان در درس خارج فقه حضرات آیات عظام وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی، و در درس خارج اصول آیات عظام اراکی، شیخ هاشم آملی و حائری بودند.

ایشان از همان ابتدا از تدریس نیز غافل نماندند و در طول سال ها، درس های ادبیات، لمعه، مکاسب و درس سطوح عالیه را تدریس نمودند و اخیرا بیشتر تدریس شان بر تفسیر قرآن متمرکز شده و حدود هشت سال است که تفسیر عمومی پایه های هفت تا ده حوزه را در مدرسه دارالشفاء و مدرسه آیت اللّه گلپایگانی تدریس می کنند. علاوه بر تدریس در حوزه، در مرکز تخصصی تفسیر، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره و برخی دانشگاه ها تدریس دارند.

ایشان علاوه بر مشارکت در نگارش تفسیر نمونه، با تسلطی که بر مباحث فقهی اسلامی دارند، تألیفاتی نیز در این زمینه داشته اند که از جمله می توان به کتاب مبانی فقهی اقتصاد اسلامی، کتاب اخلاق برای همه اشاره کرد.

معظم له در طول نهضت و پس از آن همواره در سنگرهای مختلف در خدمت نظام اسلامی بودند. خدمت در دستگاه قضایی در سال های اولیه پیروزی انقلاب و عضویت در شورای سیاست گذاری صدا و سیما از جمله آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی هم اکنون از اساتید حوزه علمیه قم، عضو شورای مشورتی -فقهی شورای نگهبان، عضو جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه می باشند.

زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین غروی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد غروی در سال 1329 هجری شمسی در یک خانواده روحانی در تهران پا به عرصه وجود گذاشت. علاوه بر پدر، چند نسل از اجداد ایشان نیز روحانی بودند. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در سال 1341 هجری شمسی وارد حوزه علمیه شد و تحصیلات خود را در مدرسه ملا محمد جعفر تهران (مدرسه آقای مجتهدی) شروع کرد.

در این مدرسه در محضر اساتیدی مانند آقایان طبرستانی، مصطفوی، حاج شیخ حسین کنی و حاج ابوالقاسم تنکابنی تلمذ نمود و در حالی که بیشتر رسائل و مکاسب را در تهران خوانده بود، در سال 1348 وارد حوزه علمیه قم شد و در حلقه درس اساتید سطح آن زمان حضرات آیات آقایان حرم پناهی، فاضل، سلطانی و سبحانی شرکت کرد و تا سال 1350 دروس سطح را با موفقیت به پایان رساند و در پای درس اساتید خارج حضور یافت.

در دوره درس خارج ابتدا از محضر آیات عظام گلپایگانی، شیخ کاظم تبریزی، شاه آبادی و شیخ میرزا جواد تبریزی بهره برد و سپس در درس خارج فقه آیت اللّه العظمی وحید خراسانی شرکت نمود و تاکنون حدود 24 سال است که در درس فقه ایشان شرکت می کند.

ایشان در فلسفه، منظومه را در محضر آقای شیخ یحیی انصاری و اشارات را در محضر آیت اللّه حسن زاده آملی و اسفار را در خدمت آیت اللّه جوادی آملی تلمذ نمودند و در مباحث عرفانی، تمهیدالقواعد و شرح نصوص را از محضر آیت اللّه جوادی آملی استفاده کردند. ایشان همچنین در زمینه فلسفه و معارف اسلامی از شاگردان مبرَّز حضرت آیت اللّه مصباح یزدی محسوب می گردند.

ایشان در طول نهضت امام خمینی قدس سره و بعد از پیروزی انقلاب در زمینه های مختلف مشغول به خدمت بوده اند. حضور مؤثر در شمال کشور به منظور مقابله با التقاط فکری منافقین در آن منطقه به همراه تعدادی از فضلای حوزه علمیه و حضور نسبتا طولانی در مناطق عملیاتی و جنگی به عنوان نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی منطقه آبادان و بوشهر، از جمله خدمات ایشان است.

ایشان مدتی طولانی به تدریس دروس حوزوی در سطوح مختلف و علوم اسلامی نظیر روان شناسی، انسان شناسی و فلسفه اسلامی، در مقطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی تهران اشتغال داشته اند. همکاری در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، عضویت در شورای آموزشی مؤسسه در راه حق و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره ، مسئولیت دوره روان شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و نظارت بر تدوین ده ها کتاب و رساله علمی از جمله خدمات علمی ایشان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین غروی هم اکنون از اساتید خارج فقه و اصول حوزه و عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه می باشند.

زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی شب زنده دار در سال 1332 هجری شمسی در خانواده ای روحانی در داراب متولد شد. پدر ایشان، آیت اللّه شب زنده دار، از بزرگان حوزه علمیه محسوب می شود.

وی پس از گذراندن کلاس هشتم نظام قدیم، در سال 1348 تحصیلات حوزوی را شروع کرد. ادبیات را نزد اساتیدی چون جناب آقای رضوی و حضرت آیت اللّه شب زنده دار (ابوی ایشان) و سطح را نزد حضرات آیات مؤمن، مشکینی، ستوده، فشارکی، مصلحی، طاهری، استادی و جنتی تلمذ نمود. در علوم عقلی، کشف المراد را نزد آیت اللّه راستی کاشانی و منظومه را نزد مرحوم شهید مفتح، اسفار را نزد آقایان حاج سیدرضا صدر، آیت اللّه صدر، آیت اللّه امینی، آیت اللّه انصاری شیرازی و شفا را نزد آیت اللّه جوادی و منطق و اشارات را نزد آیت اللّه حسن زاده تلمذ نمود. ایشان دروس خارج را از محضر حضرت آیت اللّه تبریزی، آیت اللّه آقا شیخ کاظم تبریزی و آیت اللّه شیخ مرتضی حائری، فرزند مؤسس، استفاده کردند و اکنون حدود بیست سال است که در حلقه درس آیت اللّه العظمی وحید خراسانی حضور می یابند.

ایشان از همان اوائل طلبگی به تدریس علوم مختلف حوزوی نیز پرداختند و ادبیات تا سطوح عالی و سپس خارج فقه و اصول را تدریس کردند. همکاری با حضرت آیت اللّه طاهری در سازمان دهی وضعیت حوزه علمیه پاکستان و بخشی از شبه قاره هند که هم اکنون نیز ادامه دارد. همچنین همکاری با معظم له در تأسیس مؤسسه فقهی حضرت بقیة اللّه ، به منظور تربیت فضلای خوش استعداد در زمینه فقه اصیل اسلامی، و شرکت در مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان از جمله فعالیت های ایشان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شب زنده دار، هم اکنون نماینده شورای عالی در هیأت امنای مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس خارج از کشور، عضو جامعه مدرسین و عضو شورای عالی حوزه علمیه قم می باشند.

زندگی نامه حجت الاسلام والمسلمین رجبی

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در سال 1330 هجری شمسی در شهیده جاسب در خانواده ای متدین دیده به جهان گشود. پدر ایشان گرچه روحانی نبود، ولی مردی متعبدِ متعهد و مرتبطِ با روحانیت و مراجع بود و همین ارتباط باعث علاقه وی به روحانیت و محیط حوزه شد؛ از این رو، ایشان پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در اوایل سال 1344 وارد حوزه علمیه قم شدند.

ایشان در دوره مقدمات و سطح حوزه، از اساتید محترم حضرات آیات آقایان شب زنده دار، نوری همدانی، علم الهدی، اشتهاردی، افتخاری، ستوده، سبحانی و مؤمن بهره بردند.

در درس خارج در حلقه درس آیات عظام شیخ کاظم تبریزی، شیخ مرتضی حائری و وحید خراسانی شرکت کردند.

ایشان ضمن تحصیل علوم حوزوی با مؤسسه در راه حق و دفتر همکاری حوزه و دانشگاه همکاری فعال داشتند که هم اکنون نیز این همکاری ادامه دارد.

وی از همان ابتدا به تدریس دروس حوزوی پرداخت و در زمینه ادبیات، فقه، منطق و فلسفه تدریس کردند و ضمن تدریس در سطوح عالی حوزه، در مؤسسه پژوهشی امام خمینی قدس سره و در دانشگاه تدریس داشته و دارند.

نامبرده دارای تألیفات و تحقیقات عدیده در زمینه های مختلف علوم اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی هم اکنون از اساتید حوزه علمیه قم، جزو مسئولان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره ، عضو جامعه مدرسین و همچنین عضو شورای عالی حوزه می باشند.

تأسیس دفتر برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه با مدیر جدید

به منظور تدوین متون درسی مورد نیاز حوزه های علمیه، «دفتر برنامه ریزی و تدوین متون درسی» تأسیس شد. این دفتر زیر نظر مدیر محترم حوزه علمیه و با مسئولیت جناب حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی فعالیت خود را آغاز کرده است.

براساس مصوبه شورای سیاستگذاری، این دفتر در حوزه برنامه ریزی و تدوین متون درسی و کمک درسی، فعالیت خواهد کرد.

تدوین صد پایان نامه در سطح سه و چهار حوزه در موضوعات جدید

معاونت پژوهشی حوزه، با توجه به ضرورت های نهضت نرم افزاری و تولید علم، طی نامه ای به مدیر محترم حوزه هدایت صد پایان نامه را در جهت موضوعات جدید و فاقد پیشینه پژوهش مشخص در حوزه علوم دینی، خواستار گردید. در پی این درخواست مدیر محترم حوزه ضمن موافقت با کلیات طرح، خواستار ارائه راه حل های پیشنهادی و طرح عملیاتی آن شد. در تماس پیام حوزه با معاونت پژوهش حوزه اعلام شد این طرح هم اکنون در دست طراحی است و به زودی برای بررسی جوانب آن و راهکارهای اجرایی مربوط، به مدیر محترم حوزه ارائه خواهد شد.

گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ معاونت محترم آموزش حوزه با طلاب

مقام معظّم رهبری امسال را سال پاسخگویی مسئولان نامیده اند. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز در اطاعت از این فرمان، قصد دارد در جلساتی، به پرسش های طلاّب پاسخ گوید. در اولین جلسه این برنامه که در تاریخ 2/2/1383 برگزار شد، حجت الاسلام رفعتی معاون محترم آموزشی حوزه، درخصوص جمعی از طلاب به پرسش های آنها پاسخ گفت. معاون آموزشی حوزه در این جلسه در پاسخ به سئوالی در باره رسالت های این معاونت، برنامه ریزی آموزشی و پی گیری تصویب این برنامه ها، اجرای برنامه های آموزشی، نظارت آموزشی بر بخش های اجرا کننده در مدارس و حوزه های علمیه سراسر کشور، برگزاری امتحانات کتبی و شفاهی، نظارت برامتحانات، اعطای مدرک و گواهی تحصیلی، بررسی وضعیت آموزشی حوزه و ارزیابی کاستی ها و نواقص آموزش در حوزه و تلاش برای برطرف کردن آنها از طریق طرح مسئله در شورای عالی را از جمله رسالت های معاونت آموزشی حوزه برشمرد.

ایشان در باره مدارک علمی حوزه گفت: مدارکی که حوزه صادر می کند، معادل نیست، بلکه مدرک رسمی است که براساس مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به طلاب اعطا می شود و همانند مدارکی است که سایر نهادهای رسمی علمی کشور صادر می کنند.

معاونت آموزشی حوزه، در باره تصحیح اوراق امتحانی گفت: تصحیح برگه های امتحانی فقط ازسوی اساتید محترم انجام می شود و به هیچ کارمندی حتی اگر تدریس داشته باشد، برگه ای برای تصحیح داده نمی شود و ما برای رسیدن به وحدت روش و جلوگیری از اعمال سلیقه، پاسخ صحیح وکامل سئوالات امتحانی را در اختیار اساتید تصحیح کننده قرار می دهیم.

حجت الاسلام رفعتی در باره مشکل پرداخت شهریه گفت: از چند سال پیش، مدیریت محترم حوزه پیشنهادهایی برای اصلاح وضعیت پرداخت شهریه مطرح کرده است، از جمله اینکه صندوق واحدی برای پرداخت شهریه تشکیل بشود؛ ولی مسئولیت پرداخت شهریه برعهده مدیریت نیست بلکه این مسئله مربوط به دفاتر مراجع عظام است.

معاون آموزشی حوزه، در باره امتحان شفاهی نیز گفت:« حوزه را نمی شود با سایر مراکز آموزشی مقایسه کرد. در حوزه، پیش از آنکه امتحان کتبی باشد، امتحان شفاهی مرسوم بوده است». او افزود:«متن خوانی و متن محوری جزء شاخص های اصلی نظام آموزشی حوزه است و توانایی طلبه ها در این زمینه را جز با امتحان شفاهی نمی توان سنجید». آقای رفعتی در پاسخ به این پرسش که چرابه برخی از طلابی که سطح دو حوزه را تمام کرده اند، اجازه تحصیل در دانشگاه داده نمی شود گفت: تا قبل از سال 1379، طبق مصوبه شورای عالی، طلاب نمی توانستند به دانشگاه ها بروند، جز سه مرکز دانشگاهی: 1. دانشگاه مفید 2. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره 3.رشته تربیت مدرس دانشگاه قم. در اواخر سال 1378، بنده پیشنهای را تنظیم کردم و به شورای عالی دادم بحمدالله شورا هم این پیشنهاد را تصویب کرد (مصوبه 292) و برای ورود طلبه به دانشگاه، سازکاری تعریف نمود که براساس آن وقتی طلبه ای در کنکور دانشگاه قبول شد، باید برای تحصیل در دانشگاه از حوزه مجوز دریافت کند. تاکنون به هشتاد و پنج در صد از درخواست کنندگان تحصیل دردانشگاه ها مجوز داده شده است و اگر هم در مواردی با تقاضای این افراد، موافقت نشده، به این دلیل بوده که متقاضی شرایط لازم را نداشته است.

معاون آموزشی حوزه در باره مشکلِ ناتمام ماندن بیشتر دروس حوزه در آخر سال تحصیلی گفت: راه کار اصلی حل این مشکل، کم کردن تعطیلات است، با این تعطیلات زیاد اگر بخواهیم درس ها به طور کامل خوانده شود، باید تعداد پایه ها را به بیست پایه برسانیم! او با اشاره به نبود نظارت روزمره به حضور طلاب در کلاس های دروس، گفت تعطیلات حوزه تنها با یک اراده جمعی از سوی طلاب سامان پیدا می کند.


https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4210/5054/44855/خبر-و-گزارش/?SearchText=فشارکی