***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

عدم درک حقیقتِ ولایت فقیه یک خطر است

يكشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۶:۴۹ ب.ظ

وقتی آیت ‌الله فشارکی بعد از اثرگذاری فرمان تحریم تنباکو خدمت میرزای شیرازی رسید تا بازتاب اثر این فتوا را بدهد، نقل می کند که دیدم میرزا بلند بلند گریه می کند و///

https://defapress.ir/fa/news/303334/%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA%D9%90-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 
حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه یکی از مشکلات بعضی بزرگان در عصر امام(ره) این بود که آن‌ها ولی‌فقیه را قبول داشتند نه ولایت فقیه را، گفت: عدم درک حقیقتِ ولایت فقیه یک خطر است.
 
کد خبر: ۳۰۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ - 09August 2018
 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام «سید عباس موسوی مطلق» در اولین جلسه از سلسله جلسات رشد معنوی سیاسی که با هدف بازخوانی کتب ولایت فقیه و چهل حدیث امام خمینی(ره) در مسجد 72 تن مجموعه سرچشمه برگزار شد، اظهار داشت: بحث ولایت فقیه یک بحث دامنه‌دار و پرچالش است و ما هم نمی‌خواهیم اصل این موضوع را در اندیشه‌های مختلف مرور کنیم؛ اما لازمه این بحث آن است که دوستان یک صبر و حوصله‌ای را داشته باشند تا بر مبنای کتاب امام خمینی(ره) که در قالب درس‌هایی تحت عنوان حکومت اسلامی و ولایت فقیه مطرح شده بود پیش برویم و به شبهات و سوالاتی که در ذهن است تا انتهای کتاب پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه از جمله موضوعات اساسی و اصیل انقلاب اسلامی است که سال‌ها در غربت به سر برده و از اندیشه امام در این زمینه نیز بسیار کم کار شده است، گفت: اگر ببینید شرح های مختصری هم بر این کتاب امام خمینی(ره) نوشته شده که توقع بیش از این است. انیشتین یک نظریه دارد که تا دهه قبل حدود 20 هزار شرح بر آن در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه نوشته شده است اما درباره نگاه و تفکر امام خمینی(ره) این مدل کارها بسیار کم انجام شده است.

حجت الاسلام موسوی مطلق اساس انقلاب و اسلام را ولایت فقیه دانست که در اندیشه امام جامع‌ترین شکل آن بیان شده است و گفت: دشمن چنان از این مباحث در قبل از انقلاب هراس داشت که تکثیر این مطالب جرم نابخشودنی محسوب می‌شد.

وی افزود: امام(ره) در مقدمه این بحث می‌فرماید که «موضوع ولایت فقیه فرصتی است که راجع به بعضی امور و مسائل مربوط به آن صحبت شود. ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آن موجب تصدیق می شود و چندان به برهان احتیاج ندارد» امام خمینی (ره) این تصدیق را خیلی روشن می بیند و باید اینچنین باشد؛ اما ما امروز می توانیم اعتراف کنیم تصور ولایت فقیه به تصدیق آن منجر نمی شود، حال یا چشم ها بسته است یا عقل ها از درک عاجز هستند یا اصلا این موضوع بیان نشده که تصور آن در اذهان بیاید که به تصدیق منجر شود.

حجت الاسلام موسوی مطلق عدم درک حقیقتِ ولایت فقیه را یک خطر دانست و تصریح کرد: یکی از مشکلات بعضی بزرگان در عصر امام این بود که آن ها ولی فقیه را قبول داشتند نه ولایت فقیه را، یعنی فقط امام(ره) را به عنوان یک انسان کامل قبول داشتند و اطاعت از ایشان را بر خود واجب می دانستند که همین افراد بعدا برای نظام اسلامی اشکال تراشی کردند و در حرکت امام و نظام مانع ایجاد کرده و با اصول فاصله گرفتند.

وی با بیان اینکه فرق است، بین اینکه کسی ولی فقیه را قبول داشته باشد با کسی که ولایت فقیه را قبول دارد تاکید کرد: آنکه ولی فقیه را قبول دارد و ولایت فقیه را قبول ندارد اعتقادش عمق ندارد و نمی توان گفت این فرد پای انقلاب می ماند. ممکن است این فرد زیر پرچم ولی فقیه بعدی نرود، زیرا مبنای این فرد درست استوار نشده و امروز هم این خطر وجود دارد و باید بطور همزمان هم ولی فقیه و هم ولایت فقیه را قبول داشت. امروز هم این حس می شود که خیلی از مومنین ولی فقیه را قبول دارند اما ولایت فقیه برایشان جا نیفتاده است. حتی گاهی روی برخی الفاظ، این افراد دچار مشکل می شوند، مثلا می گویند ما ولایت فقیه را قبول داریم اما مطلقه بودن آن را قبول نداریم، معلوم است این افراد جایگاه فقیه، جایگاه ولایت و معنای مطلقه را درست درک نکرده اند.

این سخنران محافل مذهبی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) قبل از انقلاب که فرموده اند «اینکه امروز به ولایت فقیه چندان توجهی نمی شود و احتیاج به استدلال پیدا کرده است، علتش اوضاع اجتماعی مسلمانان عموما و حوزه های علمیه خصوصا است» گفت: به نظرم این بیان حضرت امام امروز هم صدق می کند. یعنی ایشان هم فضای اجتماعی تمام مسلمان ها که آنچنان درباره اش کار نشده و هم حوزه های علمیه را مقصر می داند که این مبنا را کار نکرده اند و علتش را محال بودن این امر می دانستند. این درحالی است که بخش اعظمی از فقه ما تا حکومت پشتوانه اش نباشد اصلا اجرایش امکان پذیر نیست که در آینده به آن اشاره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نقش استعمار در معرفی ناقص و نادرست اسلام اولین عاملی است که حضرت امام آن را دلیلی بر غربت ولایت فقیه نزد مردم می داند ادامه داد: این را بدانید که همیشه دشمن وقتی کار ازدستش در می رود و نمی تواند یک موضوع را در نطفه خفه کند، تمام تلاشش این است که آن را به انحراف بکشاند. دشمنان نتوانستند جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند پس به این سمت رفتند که مسیر اسلام را منحرف کنند. استعمار می داند که ریشه اسلام را نمی تواند بخشکاند اما می تواند اسلام را بد معرفی کند و لذا بد معرفی کردن، اثر مخربش از معرفی نکردن به مراتب بیشتر است و انصافا به استعمار و یهود برای بدمعرفی کردن ولایت فقیه باید نمره ۲۰ داد.

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: امام با معرفی مجدد ولایت فقیه کاری کرد که در طول تاریخ نظیر نداشت و ایشان یکی از اصول را احیا کرد، اصلی که مرده بود و زنده شد. البته بخش اعظم علمای هم دوره حضرت امام(ره)، موضوع ولایت فقیه را قبول داشتند اما آن را دور از ذهن می دانستند که بخواهند درباره اش صحبت کنند و لذا برای ایشان نیز بعد از بیان این مطالب در نجف مشکلات فراوانی به وجود آمد.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: حضرت امام دلیل دوم را اینگونه بیان می کند که «بعد از آن ها نوبت به طوایفی رسید که به یک معنا شیطان تر از یهود هستند، این ها به صورت استعمارگر از 300 سال پیش یا بیشتر به کشورهای اسلامی راه پیدا کردند» و منظور آن است که قرن 16 میلادی پرتغالی ها آمدند و کشورهایی را به استعمار کشیدند که از 300 سال پیش موجی علیه جایگاه ولایت فقیه ایجاد شد و بعد از آن هم این شدت حمله ها رفته رفته بیشتر شد.

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: وقتی آیت ‌الله فشارکی بعد از اثرگذاری فرمان تحریم تنباکو خدمت میرزای شیرازی رسید تا بازتاب اثر این فتوا را بدهد، نقل می کند که دیدم میرزا بلند بلند گریه می کند و می گوید امروز دشمنان و استعمار فهمیدند که نقطه قوت اسلام ولایت فقیه است و از امروز طوری دیگر این جایگاه را هدف قرار می دهند که اتفاقا بعد از صدور فتوای میرازی شیرازی حملات به ولایت فقیه بسیار سنگین شد. آنجا دشمن فهمید که ولایت فقیه دارای ولایت تشریعی است، یعنی توانست چیزی که حلال بود را حرام اعلام کند که تاثیرگذار هم بود و امام(ره) نیز در همین زمینه می فرماید ولی فقیه همان ولایت نبی مکرم اسلام را دارد.

انتهای پیام/ 121

 

 

 

 

 

 

 

 

http://defapress.ir/fa/news/303334/عدم-درک-حقیقتِ-ولایت-فقیه-یک-خطر-است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۶