***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

کتاب در زمینه احکام فقهی معماری و ساخت و ساز

چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲ ب.ظ



تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۹
توسط حجت الاسلام و المسلمین حامد قربان زاده صورت گرفت

تالیف اولین کتاب در زمینه احکام فقهی معماری و ساخت و ساز

تالیف اولین کتاب در زمینه احکام فقهی معماری و ساخت و ساز
حجت الاسلام حامد قربانزاده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ رضوی در رابطه با انتشار کتاب جدیدش می گوید:«مدتی پیش چاپ اول کتاب حدود و شرایط شرعی ساخت و ساز، در دسترس علاقه مندان قرار گرفت که با استقبال مخاطبان رو به رو شد چرا که این کتاب به نوعی اولین کتاب در زمینه احکام تکلیفی ساخت و ساز و معماری در تاریخ فقه شیعه است.»
وی با بیان اینکه  تاکنون هر کتابی که تحت نام و موضوع معماری اسلامی تالیف شده است همگی بیانگر صورت های این معماری بوده و به بیان مصادیق این بناها و نکات نهفته در فلسفه آن می پرداختند می افزاید: اما این کتاب مشخصا به بیان احکام تکلیفی مرتبط با معماری و بنا و ساخت و ساز می پردازد و به مخاطب می گوید که چه چیزهایی واجب است که در معماری مورد نظر قرار گیرند و یا مکروهات و مستحبات ساخت و ساز چه چیزهایی است؟
حجت الاسلام و المسلمین حامد قربان زاده در ادامه به بیان ویژگی های این کتاب پرداخته و می گوید: «در دوره ای زندگی می کنیم که همه مردم به نقش انرژی های کیهانی در روح و روان افراد اذعان می کنند. حال چگونه ممکن است که کسی بگوید بنای ساختمان در روحیه افراد تاثیر ندارد؟» وی در ادامه می افزاید: «به دلیل تاثیر فراوانی که معماری ابنیه در روح و روان افراد دارد می بایستی با مراجعه به منابع اصیل اسلامی به این سوال مهم پاسخ بدهیم که آیا فقه شیعه برای مسئله مهم ساخت و ساز، حد و یا شرطی را معین کرده است یا خیر؟ پر واضح است که معماری امروزین جامعه ما به دلیل غربزدگی علوم انسانی ما و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه برای عموم معماران در درجه اول و سایر علاقه مندان و افراد جامعه در درجه بعد جهت ساخت و ساز طبق آموزه های دینی باعث ایجاد نوعی خشونت و عدم آرامش در معماری و معرفی الگوهای غربی مانند معماری رومی به عنوان الگوی اسلامی شده است.»

قربان زاده در ادامه اضافه می کند: «به همین جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصیل روایی و فقهی شیعه و بعضا اهل تسنن به یک دسته بندی جدیدی از مسائل شرعی که تاکنون به آن ها پرداخته نشده بود اقدام کرده و کلیه دستورات را ذیل احکام تکلیفی واجب، مستحب و مکروه درآوردم. بعد سعی کردم که به صورت مختصر به دلایل اختلافاتی که در ظاهر روایات و فتاوای علما وجود دارد اشاره کرده و تا حد امکان علت آن ها را بررسی کنیم.»
این استاد دانشگاه در ادامه به بیان اهمیت معماری وغفلت نهادهای مسئول نسبت به این موضوع اینگونه اشاره می کند: «مسئله معماری و بنا و حتی وسایل منزل آن قدر اهمیت دارد که در جوامع دیگر و حتی بعضا در ایران به صورت تخصصی به این موضوع می پردازند ، ولی به صورت غربی و یا شرقی شده اش که به فنگ شویی معروف است. یعنی ما در این علم به چیدمان ها و بررسی تاثیر آن ها در روح و روان می پردازیم . در حالی که در اسلام مطالب زیادی در این زمینه وارد شده است.» 




http://razavi.news/fa/news/2040/%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%81-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%86-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%AD%D9%83%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87%D9%8A-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۹