***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

بنا های آرامگاهی امامزاده های بخش کوهپایه

پنجشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۴۱ ق.ظ


Ìا  امامزاده سید احمد واقع در روستای فشارک



موضوع : بنا های آرامگاهی  امامزاده های بخش کوهپایه امامزاده : بنا و یا مجموعه بناهایی است که بر مدفن فرزندان و یا فرزند زادگان ائمه اطهار و بزرگان سادات در طول دوره اسلامی بنا شده است . در ایران شمار زیادی از این گونه بناها موجود است که بخش قابل توجهی از آنها دارای آثار تاریخی و هنری ارزشمندی هستند. با توجه به مدارکی که در دست است  از همان سالهای نخستین وفات امامزادگان ، بناهای بزرگتر و مجلل تری بر مرقد ایشان بنا کرده و با انواع هنرها آن را مزین ساخته اند. افزون بر این ، برای نگهداری و تامین هزینه های آن ، اموال و املاکی را وقف آن امامزاده می کرده اند.  پس از به قدرت رسیدن علویان در طبرستان و سپس آل بویه در ایران ، آباد ساختن مرقدهای مطهر مورد توجه خاص قرار گرفت . با روی کار آمدن صفویان و رسمیت یافتن مذهب تشیع و ارادت ویژه ای که شاهان صفوی به امامان و امامزادگان داشتند ،ساخت ابنیه بر مدفن امامان و امامزادگان و یا بازسازی و مرمت و تزیین آنها رونق چشمگیری یافت . در خصوص معماری امامزاده ها سبک خاصی را نمی توان بیان کرد اما اکثر آنها عبارتند از یک اتاق چهار ضلعی و یا مدور با پوششی از گنبد نیم دایره چند ترک و یا شکلهای مشابه . در این اتاقها که به طور معمول ، حرم خوانده می شود ، مرقد در وسط اتاق و گاه در سرداب زیرین بنا قرار گرفته است . و بر روی آن صندوق و ضریح قرار داده اند . در برخی از این امامزاده ها برجسته ترین تکنیکهای معماری و شیوه های تزئینی و کتیبه نویسی مورد استفاده قرار گرفته که شکوه و جلال ویژه ای به این بنا ها بخشیده است . [بخش کوهپایه از قدیم الایام جزء از سرزمین اصفهان به حساب می آمد و واردین سادات به این خطه را می توان جزو واردین به سرزمین اصفهان به شمار آورد . مهاجران سادات این منطقه از شاخه های مختلف حسنی ، حسینی و موسوی بوده اند. ]                     ( اقتباس از کتاب مهاجران آل ابوطالب ص 91-104 )امامزاده های بخش کوهپایه عبارتند از: Ìامامزاده سید محمد بن احمد واقع در شهر کوهپایه Ì  امامزاده سید ناصر واقع در روستای تنیجان

  Ìامامزاده قاسم واقع در روستای امامزاده قاسم

 

   Ìامامزاده سید محمد واقع در روستای جزه

 

 Ìامامزاده بابا شیخ واقع در روستای پازه

 

Ì   امامزاده سید  ابراهیم (خویا )واقع در مزرعه شور

 

Ìا  امامزاده سید احمد واقع در روستای فشارک

 

Ì   اما مزاده سید طاهر واقع در روستای جشوقان

 

موضوع : بناهای مذ هبی مساجد بخش کوهپایه

 

با بعثت رسول اکرم (ص) به پیامبری و گسترش دین مبین اسلام در ممالک مختلف آن روزگار ، اهتمام ویژه ای صرف مسجد سازی گردید که در دوره های بعد نیز تداوم یافت .بدین تربیت معماری مذهبی در اسلام جایگاه ویژه خود را یافت . عوامل ساخت مسجد عبارت بود از : ادای فرضیه نماز جماعت – تاکید قرآن و برزگان دین بر ساخت و نگاهداری مسجد – مسجد به عنوان پایگاه عقیدتی ، سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی و علمی - -پدیده وقف ، همچنین تقدسی که مسلمانان برای مسجد به عنوان خانه خدا قائل بودند موجب توجه ویژه عمومی به این نهاد مقدس شد. مردمی که خود در خانه های گلین و ساده می زیستند با به خدمت گرفتن معماران و استاد کاران چیره دست ، بناهای با شکوه و زیبایی تحت عنوان مسجد بنیان نهادند که هزاران نفر برای انجام مراسم دینی در آن گرد هم می آمدند. به طور کلی مساجد ایران از چهار گروه شبستانی ، چهار طاقی ، ایوانی و چهار ایوانی تشکیل می شوند. مساجد شبستانی مشتمل بر بخش سر پوشیده در جانب قبله ، حیاط مرکزی ، ایوان جلوی حیاط و صفه هایی در اطراف می باشند. مساجد چهار طاقی شامل چهار ستون در چهار گوشه مربع شکل بوده که به وسیله چهار قوس در چهار جهت اصلی نمایان شده است .این فضا که بر روی آن گنبد مدوری با خیز کم و بدون ساقه قرار گرفته است . به وسیله چهار درگاه به فضای خارج ارتباط می بابد. اولین کاربرد ایوان در مساجد ایوانی را باید در شکل گیری ایوان در جانب جنوب و مقابل گنبد خانه دانست . ایوان شمالی نیز بعداٌ و به صورت قرینه و به صورت قرینه سازی با ایوان جنوبی و جهت استفاده از آفتاب زمستان ساخته گردید. شمار ی از مساجد ایران به شکل تک ایوانی بنا شده اند که از آن میان می توان به مسجد جامع یزد و مسجد جامع سمنان اشاره کرد.( مسجد جامع کوهپایه هم به صورت تک ایوانی می باشد.) از دوره سلجوقی به بعد طرح چهار ایوانی به عنوان شکلی پسندیده و جذاب در معماری مساجد به کار گرفته شده است مسجد جامع اصفهان و اردستان نمونه ای از چهار ایوانی است . به طور کلی مساجد دارای عناصر معماری مشترکی می باشند که آنها را از دیگر بناها متمایز می سازد. این عناصر مشتمل بر صحن ، ایوان ، رواق ، مناره ، گنبد ، شبستان و محراب می باشد . در بخش کوهپایه مساجد زیادی وجود دارد ولی تعدادی از اینها دارای قدمت طولانی می باشند که عبارتند از :مسجد جامع کوهپایه : براساس مدارک واسناد موجود و شکل معماری گنبد ، ایوان و منبر کاشی و گچ بری و نوشته  محراب نشاگر قدمت آن در زمان قبل از سجلوقیان را نشان می دهد .مسجد جامع (زنجیر )روستای  زفره :

براساس  کاشی کاری سر در مسجد قدمت آن را سال 790 هجری قمری نشان می دهد . مسجد دلاورآقا (جامع) روستای جشوقان :این مسجد که بر دامنه تپه ای قرار دارد . مطابق سرد و کتبیه سال 1076 هجری قمری یعنی مقارن با زمان سلطنت شاه عباس دوم صفوی است بنای مسجد دارای مجموعه شبستانها ، گنبد خانه و محراب ، پنجره های مشبک آجری با پایه های قطور و ایوان است ، گنبد آجری و بدون مناره مسجد  یاد آور نمای یک بنای ساده اما با قدمت چند صد ساله است . کتیبه سنگ مرمربا یازده بیت شعر و ماده تاریخ به صورت حکاحکی برجسته نشانگر قدمت این مسجد است . ( علیرضا انواری دبیر تاریخ)  مسجد زعفرانیه کوهپایه :

بنای این مسجد با آجرهای چهار گوش و قدمت آن زمان صفویه و علت اسم آن را به روایتی بند کشی آجر های آن به رنگ زعفران بوده است می نامند. ( گرد آورنده : علیان )

 


http://koohpayeh.blogfa.com/post/5

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۰