***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

سی امین نشست شنبه های انقلاب با موضوع  «هنرهای تجسمی»


دبیر کمیته هنرهای تجسمی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی در سی امین نشست شنبه‌های انقلاب مهم‌ترین دستاورد های انقلاب اسلامی را در حوزه هنرهای تجسمی تشریح کرد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، عباسعلی فلاح دبیر کمیته هنرهای تجسمی جنبش مردمی پاسداشت انقلاب اسلامی در سی امین نشست شنبه‌های انقلاب که با هدف تبیین دستاورد های انقلاب اسلامی در این حوزه برگزار شد، طی سخنانی مهم‌ترین دستاورد های انقلاب اسلامی را در حوزه هنرهای تجسمی تشریح کرد.

وی محورهای مهمترین دستاوردهای انقلاب در این حوزه را به شرح زیر اعلام کرد:

1- انقلاب اسلامی شکوفائی خلاقیت های هنرمندان و تولد سبک های جدید در هنرهای تجسمی بویژه در نقاشی و گرافیک را به دنبال داشت.

2-انقلاب اسلامی به هنرهای تجسمی هویت بخشید و آن را از پوچ گرائی و تعهدگریزی به سوی  هنر آرمانخواه ، انسان‌ساز و مسئولیت پذیر سوق داد.

3- تفکر انقلاب اسلامی سبک خلاقانه گرافیک مبتنی بر ظلم ستیزی و محروم نوازی را ایجاد کرد.

4- پس از انقلاب ، آثار تجسمی انقلابی با نقش بستن بر پوسترها ، نمایشگاه‌های سیار در معابر و خیابان ها، پیوندی نو با جامعه پیدا کردند .

5- برخلاف دوران قبل از انقلاب اسلامی که مضامین غالب آثار، آلوده به بداخلاقی و افسردگی و بیهودگی بود، با پیروزی انقلاب، مضامینی عالی دینی و ملی همچون؛ ازخود گذشتگی، شهادت، اتحاد ، عدالت خواهی و آزادی و آزادگی تجلی یافت.

6- هنرمندان تجسمی انقلابی با آثار خود برای حل بحران ها و مشکلات جامعه کوشش کرده اند.

7- از برکات انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی افزایش سواد بصری جامعه است.

8-  31 برابر شدن  مراکز آموزش عالی  هنر بعد از انقلاب . از10مرکز به 376 مرکز دانشگاهی .

9- افزایش 17 برابری تعداد نگارخانه های تجسمی کشور از30 نگارخانه به 500 نگارخانه بعد از انقلاب است . 

10- موزه هنرهای معاصر با 5000 متر تنها مرکز ارائه آثار تجسمی قبل از انقلاب بود که  بیشتر در اختیار هنرمندان خارجی قرار داشت،  اما پس از انقلاب بیش از 17000 متر فضای نمایشگاهی در کشور ایجاد شده است.

11- ایران دارای رتبه نهم تعداد نگارخانه (گالری هنری) در دنیا است .

12- معدل جذب دانشجوی هنر 31 برابرشده است؛ جذب دانشجو در سال های 1348 تا 1355فقط 3،655 نفر بوده است ؛ در حالی که  طی سال های 1388الی 1395به 114،846نفر افزایش یافته است.

13- افزایش بیش از صد برابری آموزشگاه های خوشنویسی کشور.

14- افزایش بیش از 50 برابری اساتید خوشنویسی کشور.

15- افزایش  بیش از 100 برابری مدرسان انجمن خوشنویسان کشور.

16- افزایش حدود 100  برابری فارغ التحصیلان خوشنویسی کشور.

17- ایجاد 2100 آموزشگاه خصوصی تجسمی بعد از انقلاب اسلامی.

18- به علت کمبود استاد متخصص هنر، مدرسانی برای تدریس  از خارج کشور دعوت به کار می شدند؛ بعد از انقلاب اسلامی با رشد نزدیک به 30 برابری دانشجویان هنر، این افتخار را داریم که تمام استادان هنر ایرانی هستند.

19- معدل چاپ کتاب از 1316الی 1357 در تمامی رشته ها 275 عنوان بوده است؛معدل چاپ کتاب هنر های تجسمی طی سال های 1370 الی 1396 به287عنوان می رسد.

20- طی 26 سال پس از انقلاب اسلامی  457/7 عنوان کتاب در حیطه هنرهای تجسمی منتشر شده است .

21- بیش از  7 برابرشدن رشته های هنر و هنرهای تجسمی در دانشگاه‌های کشور بیانگر اهتمام انقلاب اسلامی به گسترش عرصه های هنر است.

22- چند رشته‌ی مهمی که بعد از انقلاب اسلامی دایر شد رشته‌های عکاسی ، نگارگری ،طراحی فرش و... است که تا مقطع کارشناسی ارشد دانشجو تربیت می کند.

23- ایجاد ده‌ها مرکز پژوهشی هنر دستاوردی بزرگ برای انقلاب اسلامی است.

24- با ایجاد رشته پژوهش هنر از سال1370 تا 1396 بیش از 18هزار پایان نامه پژوهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نگاشته شده است.

25- مقالات منتشر شده هنرهای تجسمی از سال 1370تا 1396 - 542،741 عنوان است   .

26- برگزاری 10 دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی و 25 دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از دهه هفتاد تا کنون.

27- در دوران پهلوی پنج دوره بینال داخلی برگزار شد  که داوران اصلی این مسابقات خارجی ها بودند در حالی که بعد از انقلاب فقط در دوسالانه‌ها و جشنواره‌های بین المللی به علت الزام جشنواره ای از داوران خارجی نیز استفاده شده است.

28- طی دو دهه اخیر آثار کاریکاتوریست های جوان ایرانی موجب اعتبار جشنواره های بین المللی خارجی شده است.

29- زنان هنرمند و متعهد در پیشرفت هنر  انقلاب نقش عمده ای داشته اند.

30- روند فزاینده حضور زنان متعهد در جشنواره ها و دوسالانه‌ها، موجب افزایش کسب مقام و رتبه درعرصه هنرهای تجسمی شده است.

31- نتایج حراج های تهران نشان از استحکام چرخش مالی در اقتصاد هنر دارد.

32- در 10 سال اخیر گردش مالی بخش هنرهای تجسمی بالا رفته و حدود 100میلیارد تومان در سال گردش مالی هنرهای تجسمی است.

33- سالانه گروه‌های متعددهنری به کشورهای مختلف اعزام شدند ؛که 220 گروه هنری به استعداد 923هنرمند طی سالهای 1395و 1396به 60کشور اعزام شده و سفیر فرهنگ ایران بوده اند.

34- برگزاری هفته های فرهنگی ایران به ارتقاء سطح مراودات و مناسبت های فرهنگی هنری دوجانبه بین المللی با کشورهای مسلمان و مستقل جهان کمک کرد. 

35- هفته های فرهنگی موجب تقویت اعتماد سازی و ارائه تصویری روشن از جمهوری اسلامی ایران در نزد مردم کشورها شد.

36- تقویت ارتباط مستقیم فرهنگی بین نخبگان، هنرمندان برجسته کشور با همپایان خود در کشورهای انقلابی و مستضعفان جایگزین ارتباط با هنرمندان لائیک و بدون هدف غربی شده است.

37- رویکرد انقلابی هنرمندان متعهد ایرانی موجب افشای جنایات صهیونیسم بین الملل درقالب تولیدات هنری شده است.

38-  افشای جنایت‌ها و نسل کشی های جنایتکاران بین المللی، از جمله وظایفی است که هنرمندان ایرانی بر حسب وجدان و منش انسان دوستانه خود برعهده گرفته‌اند.

39- وحدت مسلمانان ، یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان انقلابی ایران است.

40- کسب رتبه‌های هنرهای تجسمی در جشنواره های بین المللی توسط هنرمندان جوان ایران طی دو دهه گذشته بسیار رشد داشته است.

41- دفاع مقدس موجب شد تا جوانان هنرمند برای ثبت حماسه ها به هنر عکاسی ، نقاشی، خوشنویسی و...گرایش پیدا کنند که آثار بجا مانده از ایشان سندی تاریخی(برمظلومیت ملت ایران) محسوب می شود.

42- دوران انقلاب و دفاع مقدس موجب معرفی هنرمندان ایرانی به جهان شد.

43- دفاع مقدس موجب شکل گیری سبک خاصی در هنرهای تجسمی شده است .

44- چهار دوره  جشنواره بین المللی ویژه تولیدات هنری مقاومت در عرصه تجسمی .

45-  هزاران نمایشگاه آثار تجسمی و صدها جشنواره داخلی توسط هنرمندان بسیجی و انقلابی درکشور برگزار شده است.

46- عکاسی دفاع مقدس هنر عکاسی ایران را بین المللی کرد.

47- برگزاری مسابقات بین المللی کاریکاتور ایرانی موجب رشدتولیدات هنری ضدآمریکایی و صهیونیستی در جهان شده است.


http://farhangesadid.ir/fa/news/796/افزایش-سواد-بصری-جامعه-به-برکت-انقلاب-اسلامی-31-برابر-شدن%C2%A0-مراکز-آموزش-عالی%C2%A0-هنر-بعد-از-انقلاب-افزایش-17-برابری-تعداد-نگارخانه-های-تجسمی-کشور-نگارش-بیش-از-18هزار-پایان-نامه-پژوهشی-در-مقاطع-کارشناسی-ارشد-و-دکترا-پیرامون-هنر-بعد-از-انقلاب-اسلامی


تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
پ

به گزارش فرهنگ سدید، سی‌امین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «هنرهای تجسمی» و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، صبح امروز شنبه 19 آبان ماه در «سالن جلسات فرهنگستان هنر» برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست اساتید و صاحب نظرانی، چون دکتر محمدعلی رجبی دوانی استاد و پژوهشگر دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد، دکتر مرتضی حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس، علی تن، خوشنویس و مسئول اجرای نمایشگاه ها و جشنواره های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدکاظم حسنوند، استاد دانشگاه و مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، دکتر حسین عصمتی استاد دانشگاه و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران و جمع دیگری از کارشناسان و نخبگان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار دادند.

 

انقلاب اسلامی هنر را به خاستگاه حقیقی خود بازگرداند/ مردمی بودن ویژگی بارز هنر انقلاب اسلامی / هنر در دوران پهلوی دستوری مدیریت می شد/ انقلاب اساسا امری فرهنگی است

در ابتدای این نشست، دکتر محمدعلی رجبی دوانی استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در سخنانی اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی خاص است که عبارت انقلاب آن با انقلاب های حقیقی جهان مشترک اما در وجه اسلامی بودن، متفاوت بود.

وی اضافه کرد: عبارت «انقلاب» توسط مردم ایران بهتر از اعراب معنا شد زیرا آنان انقلاب را به عنوان شورش بیان می کنند، در حالی که انقلاب اساسا امری فرهنگی است که منشاء آن نیز قلب های انسان هاست که با متحول شدن این قلب ها محقق می شود.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امری فرهنگی بود و این وجه تمایز بارز آن با دیگر انقلاب هاست، گفت: متفکران غربی، انقلاب اسلامی را با نام خدا توصیف کرده اند، آن هم در دورانی که کفر مضاعف در جهان حاکم بود و پیروان اومانیسم، خود را خدای جهان می نامیدند و در این دوران، انقلاب اسلامی با شعار «الله اکبر» به میدان آمد و اعلام کرد خدا بزرگتر از وصف انسان هاست و ما برای این خدا جان می دهیم.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد ادامه داد: طی دیداری که با وزیر آموزش و پرورش کشور چین داشتم، وی اعلام کرد یکی از افتخارات من این است که در دوران مبارزات انقلاب اسلامی که جوانان ایرانی شعار الله اکبر سر می دادند، من سفیر چین در ایران بودم و این صحنه ها را مشاهده کردم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی برای رضای خداوند شکل گرفت و ذکر لبان انقلابیون ما « وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» بود و آنان به دنبال حسن در دنیا و آخرت بودند که در مسیر دستیابی به این خشنودی دستاوردهای دیگر نیز حاصل می شد.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه استقلال و آزادی دو دستاورد مهم انقلاب اسلامی محسوب می شوند که در سایه این اقدامات حاصل شد، افزود: استقلال نوعی از آزادی است که نتیجه آن رهایی از قیود بیگانگان است و آزادی در انقلاب اسلامی نیز دارای معنای متفاوت با معنای عام جهانیان با هدف آزادی از قیود خداوند است بلکه آزادی در انقلاب اسلامی به معنای آزادگی و حریت است.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر اضافه کرد: دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه استقلال و آزادی در 40 سال اخیر قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب اسلامی نیست.

وی یکی از مظاهر تمدنی انقلاب را هنر نامید و تصریح کرد: انقلاب اسلامی تعریف جدیدی به هنر بخشید که این تعریف بازگشت هنر به معنای واقعی خود یعنی نیک مردی و انسان کامل است و در حقیقت انقلاب اسلامی هنر را به خاستگاه حقیقی خود بازگرداند.

رجبی دوانی گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند که هنرمند باید اهل تهذیب نفس باشد تا او را «نیک نفس» کند زیرا نیکی تنها از نفس نیک ساطع می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی هنر را برای هنر تعریف می کردند، گفت: آنها معتقد بودند که هنر دارای زیبایی هایی است و باید برای هنر تعریف شود که البته زیبایی های آن ها نیز مشهود است اما انقلاب اسلامی در هنر تغییر ماهیت ایجاد کرد .

وی ادامه داد: اگر هنرمندی های قبل از انقلاب اسلامی دارای اعتبار و ارزشی هستند به دلیل توجه به روحیه نیک نفسی در هنر است، اگر چه بعد از حمله اسکندر به ایران، هنر تغییر ماهیت بسیاری یافت تا دوران اخیر اسلامی که مجددا معنای واقعی خود را یافته است.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه آیت الله شاهرودی می فرماید فطرت در حقیقت پاک است، گفت: انقلاب دعوت به بازگشت به فطرت ها کرد به همین دلیل باتوجه به اینکه وجود جوان ها هنوز آلوده نشده بود، با انقلاب همراه شدند و با شعار الله اکبر دستاوردهای بسیاری را به دست آوردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد افزود: هنر اساسا امری فطری است زیرا هنرمند در مقام ابداع به فطرت خود مراجعه می کند.

وی با اشاره به اینکه هر انقلابی در امر فرهنگ به سه حکم و اصل تاسیس، امضا و یا رد کردن می پردازد، گفت: انقلاب اسلامی به هنر، تفکری فطری بخشید و اصل جدیدی را ایجاد کرد و در ذیل آن فعالیت های هنری را که توسط برخی از هنرمندان محدود در قبل از انقلاب فارغ از سیاست های رژیم اجرایی می شد، تائید و امضا کرد.

رجبی دوانی ادامه داد: انقلاب اسلامی در گام سوم هنرهایی را که به عنوان دستاوردهای رژیم به دنبال جداسازی مردم از فطرت حقیقی خود بود رد کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد گفت: یکی از ویژگی های هنر انقلاب اسلامی، وجه مردمی بودن آن است به این معنا که تمام افراد در آن سهیم هستند که روال گذشته خلاف این امر بود و هنر به نوعی دستوری اجرا می شد.

وی افزود: در دوران پهلوی، بررسی در نظام آموزش و پرورش داشتم که در آن دستور داده شده بود با بهره گیری از ابزار هنر باید مردم را به کوچ کردن از روستاها به شهرها باید ترغیب کرد که این سیاست امروز مشکلات بسیاری را در کشور پدیدار کرده است.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی آموزش هنر علیرغم تمامی شعارها صورت نمی گرفت و صرفا امری تبلیغاتی بود، گفت: در آن دوران استاد فرشچیان امکان حضور در دانشگاهها را نداشت اما امروز در دوران انقلاب اسلامی دانشگاهی برای وی تاسیس می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به تحقیقات گسترده صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی پیرامون مسائل فرهنگی و هنری در کشور تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی بستر نقد حتی در سطح راس حاکمیت کشور فراهم شده است در حالی که قبل از انقلاب اسلامی نه تنها تحقیق و پژوهشی بر روی هنر و فرهنگ صورت نمی گرفت بلکه نقد نیز با زندانی کردن و اعدام شدن افراد همراه می شد.

وی اضافه کرد: امروزه امکان چاپ آثار هنری در تراز چاپ های جهانی در سطح کشور فراهم است که تمامی این دستاوردها با رهنمود مقام معظم رهبری محقق شده است.

رجبی دوانی گفت: زمانی نمایشگاه هنر اسلامی و ایرانی در محضر مقام معظم رهبری برپا شده بود که ایشان پس از بازدید فرمودند که هنر ما باید از هنرهایی استخراج شود که ریشه در اسلام و ایران دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: حرکت ایدئولوژیکی هنرهای تجسمی و دیگر رشته های هنری کشور نوید تحقق یک هنر مبارک را می دهد که برگرفته از آرمان های اسلام خواهد بود که در این راستا امروز شاهد کاهش حجم آثار و عمق بخشیده شدن به آنها هستیم که امیدوارم این روند در آینده گسترش یابد و هرچه بیشتر از تفکر طاغوتی در هنر دور شویم.

 

انقلاب اسلامی سبب پیدایش حوزه های هنری مستقل و کوچک شد/ جوانان مسلمان ایران یک رویکرد تازه ای در هنر و زبان انقلاب ایجاد کردند/ تصویب یک رشته هنری توسط رئیس دولت نهم

در ادامه این نشست مرتضی حیدری استاد دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی بابیان اینکه انقلاب اسلامی حاوی شعارهای عمیقی است، گفت: یکی ازشعارهای انقلاب اسلامی استقلال بود که این شعار باکلمه «الله» مزین و آغاز شد و ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی سبب پیدایش حوزه های هنری مستقل و کوچک شد که این حوزه ها همسو با انقلاب بوده و در همین راستا نیز در حرکت هستند.

حیدری گفت: استقلال فرهنگی به معنایی است که در آن بتوان عمل آزادانه داشت که به برکت انقلاب اسلامی این شعار تحقق و شکل عملی به خود پیدا کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حضور جوانان مسلمان و هنرمند در اوایل انقلاب که معتقد به کلمه الله و رهبری امام خمینی (ره) بودند یک رویکرد تازه ای در هنر و زبان انقلاب ایجاد کرد.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به سبک های هنری اشاره و بیان کرد:  اساتیدی چون بهار و محمدرضا شفیعی کدکنی معتقد هستند که سبک یک تحیر و طرز تفکر و ذهنیت هنرمند است وآن هنرمند با ذهنیت خود آن سبکی را خلق می کند.

وی افزود: خیلی از سبکهای امروزی شیوه تند و آرمانی دارند و نمی توانند بیانگر هنر و زبان انقلاب اسلامی باشند از این رو هنرمندان انقلاب اسلامی دست به خلق سبک هایی از جنس انقلاب زدند.

حیدری گفت: سبک یکی از صورت های تعین یافته اندیشه و به معنای بازگشت به اصل اصیل خود است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هنر انقلاب اسلامی را نمی توان به سبک های رئالیسم و سوسیالیسم بیان کرد بلکه این جنبش و حرکت الهی باید در قالب توحیدی و مردمی بیان شود.

حیدری در توصیف ویژگی های یک نقاش انقلابی خاطرنشان کرد:  نقاش انقلاب به  شی و اجسام نگاه ندارد بلکه به درون و باطن آن نگاه دارد؛ البته این تفکر و سبک در دوره های مختلف ایران بوده اما در دوره صفویه به اوج خود رسید و بعد از انقلاب توسط استاد فرشچیان که خالق صحنه عاشورا است به جایگاه تعالی خود رسید و در حقیقت به سبک الهی و دینی خود نزدیک شد.

عضو هیات امنای هنرهای تجسمی ایران با اشاره به برخی کوتاهی های صورت گرفته در زمینه هنرهای تجسمی بیان کرد: یکی ازنقد‌های من این است که در طول این چهل سال حمایت شایسسته‌ای از این هنر صورت نگرفته است مثال آن اجازه انتشار نیافتن یافته های استاد رجبی است که اگر منتشر می شد می توانست خوراک خوبی برای دروس دانشگاهی در بخش هنر یاشد.

وی اضافه کرد: رشته هنرهای اسلامی که در اوایل انقلاب به همت آقایان آیت اللهی و رجبی و... تهیه و تدوین شده بود در آن زمان با کج سلیقه ای بعضی از مدیران تصویب نشد ولی در دولت نهم به همت رئیس جمهور وقت این رشته طی 6 روز تاسیس و آغاز به کار کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: متاسفانه عده ای از دوستان به صورت انفرادی کار می کنند که هیچ توفیقی ندارد بلکه اگر هنر به صورت گروهی شکل بگیرد و انجام شود بازخورد خوبی به دنبال خواهد داشت.

 

تعداد آموزشگاهها پس از انقلاب 31 برابر شده است/ با افزایش 30 برابری تعداد دانشجویان هنرهای تجسمی تعداد آن ها به 114 هزار نفر پس از انقلاب رسیده است / ایران دارای رتبه نهم در تعداد نگارخانه در جهان است/ تاسیس 259 فرهنگسرا  پس از انقلاب موجب شد تنها فرهنگسرای متعلق به ثروتمندان از انحصار خارج شود/ چاپ 45 هزار عنوان کتاب  و 18 هزار مقاله علمی هنرهای تجسمی در 16 سال

علی تن، خوشنویس و مسئول اجرای نمایشگاه ها و جشنواره های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سی امین شنبه انقلاب در سخنانی اظهار داشت: پیشرفت فرهنگ با بحث کمیت همراه نیست بلکه پیشرفت همراه با رشد کیفیت و کمیت اتفاق می افتد، در حقیقت اگر محتوا رشد کند فرهنگ نیز رشد می کند.

وی ادامه داد: در حوزه هنر کیفیت حرف اول را می زند و این رویدادی است که در این چهل ساله انقلاب رخ داده است.تن با اشاره به رشد زیرساخت های هنر های تجسمی پس از انقلاب اسلامی گفت: افزایش و تاسیس زیر ساخت های فیزیکی پس از انقلاب اسلامی کاملا ملموس و رشد آن ها قابل مشاهده است به صورت که پس از انقلاب اسلامی هم در بخش زیر ساخت های دولتی و هم خصوصی کشور رشد چشمگیری داشته است.

این خوشنویس کشورمان تصریح کرد: علیرغم تلاش های خارجی و داخلی دشمن به جهت ایجاد گمراهی فرهنگی از طریق فشارهای اقتصادی، رشد فرهنگی پس از انقلاب بسیار زیاد شده است.

مسئول اجرای نمایشگاه ها و جشنواره های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان دستاوردهای زیرساختی بخش دولتی پس از انقلاب اسلامی گفت: اکثر دانشکده های فرهنگ و هنر پس از انقلاب اسلامی ساخته شد؛ ساخت مراکز آموزشی علمی و کاربردی، دولتی، آزاد، نگار خانه ها، انشارات و... با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: با حمایت های دولت‌های پس از انقلاب، بخش خصوصی نیز در حوزه های هنرهای تجسمی بسیار فعال شده است به نحوی که بخش خصوصی در این حوزه نگارخانه، انجمن، بنیاد، آموزشگاه آزاد و خانه فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

تن با اشاره به رشد زیرساختی آموزشکده های هنر پس از انقلاب اسلامی گفت: در دوران ستم شاهی در ایران تنها 10 آموزشکده هنر وجود داشت که این تعداد در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی به 376 آموزشگاه و آموزشکده رسیده است؛ در واقع تعداد آموزشگاه ها پس از انقلاب نسبت به دوره قبل از آن  31 برابر شده است.

این خوشنویس کشورمان ادامه داد: تعداد رشته های هنر های تجسمی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 7 برابر شده است که این نشان از اهمیت و توجه جمهوری اسلامی ایران به رشته هنر دارد.

معاون مرکز هنرهای تجسمی ایران افزود: تعداد دانشجویان رشته های هنرهای تجسمی در سال های 1348 تا سال 1355 فقط 3655 نفر بود که این آمار در سال 1388 تا سال 1395 به بیش از 114 هزار نفر افزایش یافته است. در حالی که قبل از انقلاب اکثر اساتید خارجی بودند اما امروز با توجه به رشد 30 برابری تعداد دانشجویان این افتخار وجود دارد که حتی یک استاد خارجی در عرصه هنرهای تجسمی به کار گرفته نشده است.

وی با اشاره به فعالیت نیمه تعطیل نگارخانه ها در دوران پهلوی گفت: 30 نگارخانه موجود قبل از انقلاب یا متعلق به سفارتخانه ها خارجی بودند که اهداف فرهنگی آن ها را پیاده می کردند و یا به صورت نیمه تعطیل کار می کردند اما پس از انقلاب اسلامی 500 نگارخانه در کشور ساخته شد که بر این اساس ایران دارای رتبه نهم در تعداد نگارخانه در جهان است.

وی با اشاره به دستاورد های انقلاب در بخش خصوصی هنرهای تجسمی گفت: 2100 آموزشگاه خصوصی پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد که این نشان از رشد 37 برابر نسبت به قبل از انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هنرهای تجسمی تنها در بخش خوش نویسی تعداد آموزشگاه ها 100 برابر شده است گفت: قبل از انقلاب تنها 12 استاد در عرصه هنرهای تجسمی فعال بود که امروزه این آمار 50 برابر شده است.

تن درباره اقتصاد هنر پس از انقلاب اسلامی گفت: به طبع در کنار پیشرفت های زیرساختی و محتوایی، فروشگاه های فرهنگی نیز رشد می کند.وی ادامه داد: تاسیس نگارخانه ها موجب رونق اقتصادی هنر شده و علیرغم کاستی ها اقتصاد هنر پس از انقلاب اسلامی شکوفا شده است و در حال حاضر حراجی هایی که در سطح کشور برگزار می شوند دارای فروش بالایی هستند به عنوان نمونه حراجی سوم تهران 13 میلیارد تومان فروش داشته است که این عدد در حراجی چهارم به 25 میلیارد تومان رسیده است.

این خوشنویس هنر انقلاب اسلامی در ادامه دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی را تشریح کرد و گفت: قبل از انقلاب تنها یک فرهنگسرا در کشور  وجود داشت که با توجه به مکان آن در شمال تهران تنها مورد استفاده قشر خاصی از جامعه قرار می گرفت اما پس از انقلاب اسلامی 259 فرهنگسرا در سراسر کشور ساخته شد.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها  257 عنوان کتاب در حوزه هنرهای تجسمی به چاپ رسید در حالی که پس از انقلاب از سال 1370 تا سال 1396، 45 هزار عنوان کتاب در این حوزه چاپ و منتشر شد؛ چاپ 18 هزار عنوان مقاله علمی هنرهای تجسمی در نشریات معتبر جهانی از دیگر دستاورد های انقلاب اسلامی است.

تن با اشاره به حضور زنان در عرصه هنرهای تجسمی گفت: پذیرش بانوان در عرصه هنرهای تجسمی پس از انقلاب موجب شد که تعداد فارغ التحصیل زن در رشته های هنرهای تجسمی از مردان پیشه بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری همایش های و جشنواره های هنرهای تجسمی پس از انقلاب اسلامی گفت: تعداد جشنواره برگزارشده قبل از انقلاب صفر بود اما پس از انقلاب اسلامی شاهد برگزاری جشنواره های متعددی همچون فجر و رضوی، آیات، قلم، بصیرت و مشق عشق در عرصه ملی و بین المللی هستیم به نحوی که در این زمینه 10 جشنواره بین المللی و 25 جشنواره داخلی برگزار شده است.

تن در پایان اظهارات خود گفت: در دو سال گذشته بالغ بر 1000 نمایشگاه در داخل کشور برگزار شده است و 220 گروه هنرهای تجسمی متشکل از 923 هنرمند در به 60 کشور جهان اعزام شده اند.

 

ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است / جذب دانشجو در رشته هنر بعد از انقلاب اسلامی، 31 برابر شد/ به زودی مقطع دکتری رشته هنرهای تجسمی ارائه خواهد شد/ اعزام 220 گروه هنری به 60 کشور جهان تنها ظرف مدت یکسال/ برگزاری هفته های هنر، زمینه ساز معرفی هنر اصیل انقلاب به جهانیان است/ ایران اسلامی یکی از ستون های مهم طراحی کاریکاتور  در جهان است/ ایران به برکت دفاع مقدس، در عکاسی صاحب سبک است

در ادامه این نشست، دکتر محمدکاظم حسنوند، استاد دانشگاه و مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران اظهارداشت: ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است لذا نظام جمهوری اسلامی ایران برای امر آموزش و پژوهش فرهنگی اهمیت ویژه ای قائل است که قابل قیاس با پیش از انقلاب اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه در عرصه هنرهای تجسمی، آموزش و پرورش دارای اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: اغلب هنرمندان تجسمی در جهان دارای تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی هستند به طوری که در دوران پست مدرن 95 درصد هنرمندان برجسته جهان یا در دانشگاه تدریس می کنند و یا فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

حسنوند با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها چند دانشکده و موسسه آموزشی محدود در زمینه هنر فعال بود، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی جذب دانشجو و پرورش استاد در رشته های هنر رشد یافت و نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 31 برابر شد به طوری که قبل از انقلاب و در بازه زمانی سال 1348 تا 1355 تنها 355 دانشجو جذب رشته های هنر شده بوده اند اما در بازه زمانی 1388 تا 1395 انقلاب اسلامی، 114 هزار و 846 دانشجو جذب شدند.

مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی اضافه کرد: مدرسان رشته هنرهای تجسمی قبل از انقلاب اسلامی محدود بود و آنها نیز توسط اساتید خارجی تربیت می شدند اما بعد از انقلاب اسلامی تعداد این مدرسان رشد قابل توجهی یافت.

وی با بیان اینکه آموزش دانشگاهی رشته های تخصصی هنر در قبل از انقلاب اسلامی محدود بود، گفت: در این دوران ابتدا دانشجویان به صورت عمومی جذب دانشکده هنرهای زیبا می شدند و سپس در مقاطع بعدی به صورت تخصصی تحت آموزش قرار می گرفتند که این آموزش ها نیز صرفا در حوزه هنرهای معماری و شهرسازی خلاصه می شد اما به برکت انقلاب اسلامی آموزش های دانشگاهی در سرفصل های مختلف علمی هنری گسترش یافت و امروز تا مقاطع ارشد و دکتری نیز رشد داشته است به طوری که براساس مصوبه وزارت علوم به زودی مقطع دکتری رشته هنرهای تجسمی نیز ارائه خواهد شد.

حسنوند گفت: در حوزه بین الملل قبل از انقلاب اسلامی تنها به صورت متفرقه از طریق برخی سفارتخانه ها، نمایشگاه هایی برگزار می شد و سخنرانی هایی برای هنرمندان ترتیب داده می شد اما بعد از انقلاب اسلامی این عرصه توسعه بسیاری یافت و ابتدا توسط حوزه روابط بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعدها توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت به طوری که در بازه زمانی 1395 تا 1396، 220 گروه شامل 923 هنرمند به 60 کشور جهان اعزام شدند.

مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ادامه داد: جشنواره ونیز یکی از جشنوارهای مهم و ویژه در عرصه هنرهای تجسمی در جهان است که هنرمندان ایرانی نیز هرساله در آن حضور پیدا می کنند.

وی گفت: کارگاه های هنری و سخنرانی های متعددی توسط هنرمندان در هفته های هنری برگزار می شود که زمینه آشنایی هنرمندان دیگر کشورها با هنر اصیل انقلاب اسلامی را فراهم می کند.

حسنوند تصریح کرد: هنرمندان دانشجو و استاد ایران اسلامی هرساله برای تحقیق و پژوهش به دیگر کشورهای جهان اعزام می شوند و در این فرصت نیز به معرفی هنر انقلاب اسلامی می پردازند.

مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمیتشریح کرد: با توجه به روحیه انقلابی و موضع گیری های سیاسی ایران آثار هنری ایرانیان در رشته های گرافیک، پوسترسازی، تصویرسازی و کاریکاتور در عرصه بین الملل  بسیار مدنظر و مورد توجه است و رشد هنرمندان ایرانی در این رشته ها علاوه بر دلایل استعدادی به دلیل وجود نشریات تخصصی و برگزاری مسابقات بین المللی در این حوزه ها محقق شده است، به طوری که امروز کاریکاتوریست های ایرانی به عنوان یکی از ستون های مهم این هنر محسوب می شوند.

وی با اشاره به پیشرفت های رشته عکاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تصریح کرد: رشته عکاسی ایران به عنوان یکی از هنرهای تجسمی بعد از دوران دفاع مقدس در جهان مطرح شد و حتی ایران را به عنوان یک کشور دارای سبک به جهانیان معرفی کرد.

حسنوند اضافه کرد: امروزه عکاسی به عنوان زیربنای تمامی هنرهای تجسمی در جهان مطرح است و تمام این هنرها وابسته به عکس هستند.

مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز در صنعت عکس جهان دارای سبک عکاسی جنگ، دفاع مقدس، تصاویر شهدا و ... است که موفق شده، ژانر جدیدی را به جهانیان معرفی کند.

 

هنرمندان در دوران دفاع مقدس به دنبال اطلاع رسانی وقایع به مردم بودند/ نمایش هنرهای تجسمی و مواریث دوران دفاع مقدس در30 باغ موزه کشور / تاثیر دوران دفاع مقدس بر آثار تولیدی هنرمندان کشور

حسین عصمتی استاد دانشگاه و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در بخش پایانی این نشست اظهارداشت: جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس یکی از برهه های تاریخی مهم و اثرگذار کشور بود که اقشار مختلف جامعه اعم از هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد، به همین خاطر هنرمندان کشور تلاش کردند تا تحت تاثیر این رویداد مهم، فعالیت های هنری خود را سمت و سو دهند و هماهنگ کنند.

وی اضافه کرد: آثار تولید شده هنری در حوزه هنرهای تجسمی را می توان به دو بخش دوران دفاع مقدس و دوران بعد از آن  تقسیم کرد که هرکدام دارای ویژگی هایی است.

عصمتی با اشاره به اینکه با آغاز جنگ تحمیلی، بسیاری از عکاسان، نقاشان، گرافیست ها و خوشنویسان در جبهه های نبرد حضور پیدا کردند و از هنر خود برای ثبت وقایع آن دوران استفاده کردند، افزود: در این زمینه عکاسان بیشترین حضور و نقش را ایفا کردند و به ثبت وقایع پرداختند.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه یکی از ویژگی های حضور این هنرمندان، تلاش برای ثبت موضوعات خاص دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: هنرمندان عکاس هم در خط مقدم و هم در بخش پشتیبانی جبهه ها حضور داشتند و یکی از اهداف آنها به همراه هنرمندان نقاش، گرافیک و خوشنویس اطلاع رسانی به مردم بود.

وی ادامه داد: این هنرمندان با شیوه های هنری تلاش می کردند تا ماهیت و ارزش های دوران دفاع مقدس را ثبت و اطلاع رسانی کنند.

عصمتی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس گرافیست ها و نقاشان حوزه هنری بسیار فعال بودند و هنرمندان این سازمان موفق به خلق آثار بسیاری شدند که نمونه هایی از آن در کتاب های 10 سال گرافیک انقلاب اسلامی و 10 سال نقاشی انقلاب به ثبت رسیده است.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه در دوره دوم به عنوان دوران بعد از دفاع مقدس، هنرمندان فرصت بیشتری برای خلق آثار هنری با بهره گیری از جنبه های مختلف علمی یافتند، افزود: در این دوران پایان نامه ها و مقالات متعددی در دانشگاه های هنر پیرامون دفاع مقدس تالیف شد و کتاب های متعددی نیز پیرامون این موضوع به چاپ رسید.

وی اضافه کرد: سیاستمداران هنری کشور در این راستا با برنامه ریزی هایی در تلاش هستند تا این دستاوردهای عرصه هنر به نسل های بعدی نیز منتقل شود ، به همین خاطر باغ موزه هایی با مشارکت شهرداری و سپاه در نقاط مختلف کشور تاسیس شد که هم اکنون 30 باغ موزه در کشور فعال و یا در حال ساخت است که در آنها هنرهای تجسمی و مواریث جنگ نگهداری و نمایش داده می شود.

عصمتی گفت: نمایشگاه آثار هنری دوران دفاع مقدس نیز در کشور برگزار می شود که در قالب آن با دعوت از هنرمندان و فعالیت آنان در کارگاههای هنری، آثار جدیدی خلق می شود.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی، انجمن های متعددی در حوزه مقاومت شکل گرفت، تصریح کرد: یکی از مهمترین انجمن های تشکیل شده در این حوزه که با مشارکت بنیاد روایت فتح تاسیس شد، انجمن عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که هدف آن شناسایی و معرفی هنرمندان دوران دفاع مقدس و جلوگیری از تخریب نگاتیوهای آن دوران است.

وی اضافه کرد: اعضای این انجمن امروز با حضور در جبهه مقاومت سوریه همچنان برعهد خود در زمینه پاسداشت ارزش های این حوزه، ثابت قدم هستند.

عصمتی گفت: انجمن عکس انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تلاش است تا مفهوم مقاومت را در جهان نهادینه کند لذا یکی از اهداف آنان در برگزاری نمایشگاه ها، معرفی و حمایت از عکاسان جوان است.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با اشاره به فعالیت مجسمه سازان در دوران دفاع مقدس گفت: آثار هنرمندان مجسمه ساز پس از پایان جنگ، جلوه بیشتری یافت به طوری که امروز شاهد تندیس های قهرمانان جنگ در میادین، بوستان ها و فرهنگسراها هستیم.

وی با اشاره به فعالیت های هنری سازمان بسیج گفت: این سازمان با تاسیس بسیج هنرمندان و تشکیل انجمن های مختلف ذیل آن، از جمله انجمن هنرهای تجسمی، موفق به برگزاری نمایشگاه های متعددی شده است.

عصمتی گفت: سازمان حوزه هنری از دیگر مجموعه های فعال کشور در عرصه هنر انقلابی است که در دوران جنگ تحمیلی نیز حضوری فعال داشت و نمایشگاه های متعددی نیز از جمله نمایشگاه اسماء الحسنی و جوان در این عرصه برگزار کرده است.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: سازمان فرهنگی و رسانه ای اوج و خانه طراحان انقلاب اسلامی از جمله نهادهای تاثیرگذار هنری کشور هستند که آثار حرفه ای را این روزها تولید کرده و موفق به جذب هنرمندان شده اند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: معتقدم تمام فعالیت های هنری صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی قابل ارتقاء است که امیدوارم به زودی زود شاهد این رشد و پیشرفت باشیم.




http://farhangesadid.ir/fa/news/794/رجبی-دوانی-انقلاب-اسلامی-هنر-را-به-خاستگاه-حقیقی-خود-بازگرداند-حیدری-انقلاب-اسلامی-سبب-پیدایش-حوزه‌های-هنری-مستقل-و-کوچک-شد-تن-31-برابر-شدن-آموزشگاه-های-هنرهای-تجسمی-پس-از-انقلاب-اسلامی-حسنوند-ایران-اسلامی-یکی-از-ستون-های-مهم-طراحی-کاریکاتور%C2%A0-در-جهان-است-عصمتی-هنرمندان-در-دوران-دفاع-مقدس-به-دنبال-اطلاع-رسانی-وقایع-به-مردم-بودند


سی امین نشست شنبه های انقلاب با موضوع  «هنرهای تجسمی» و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، روز شنبه 19 آبان ماه در فرهنگستان هنر برگزار می شود.

تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
پ

 

به گزارش فرهنگ سدید به نقل از روابط عمومی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، سی امین نشست شنبه های انقلاب با موضوع  «هنرهای تجسمی» و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، روز شنبه 19 آبان 97 ساعت 9:30 صبح در «سالن جلسات فرهنگستان هنر واقع در؛ خیابان ولیعصر(عج) نرسیده به خیابان طالقانی، روبروی خیابان رشت، فرهنگستان هنر، برگزار می شود.

 

در این برنامه، کارنامه چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «هنرهای تجسمی»، در موضوعاتی همچون: مبانی نظری و فکری انقلاب اسلامی به هنرهای تجسمی، زیرساخت های هنرهای تجسمی، رویدادها و رخدادهای هنرهای تجسمی، آموزش و پژوهش در هنرهای تجسمی، هنر در مقاومت و دفاع مقدس، تولید و اقتصاد در هنر، هنرهای تجسمی در عرصه بین الملل و جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه هنرهای تجسمی در منطقه و جهان مورد بررسی و تبیین قرار خواهد گرفت.

 

در این مراسم، اساتید و صاحب نظرانی، چون؛ دکتر محمدعلی رجبی دوانی استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر وزیبایی‌شناسی، دکتر محمدکاظم حسنوند استاد دانشگاه و مدیر کمیته پژوهش هنر انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، آقای علی تن استاد خوشنویسی و معاون مرکز هنرهای تجسمی ایران، دکتر مرتضی حیدری استاد دانشگاه و عضو هیأت مؤسس و هیأت امنای هنرهای تجسمی ایران و مدیر سابق مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، دکتر حسین عصمتی استاد دانشگاه و دبیر هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، سید عباس میرهاشمی مسئول انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و جمع دیگری از کارشناسان و نخبگان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار خواهند داد.

 

بر اساس این گزارش، برنامه «شنبه‌های انقلاب» که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، شنبه‌های هر هفته یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف را با حضور چهره‌های شاخص آن حوزه، بررسی می‌کند.

 

http://farhangesadid.ir/fa/news/793/سی-امین-نشست-شنبه-های-انقلاب-با-موضوع%C2%A0-هنرهای-تجسمی-برگزار-می-شود

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۹