***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

 

 

26/8/1397

26 ابان 1397

ضرب الاجل ارزیابی مقاومت 11 بیمارستان روی گسل تهران

ضرب الاجل ارزیابی مقاومت 11 بیمارستان روی گسل تهران

47 کیلومتر از فضاهای شهری تهران بر روی پهنه گسلی قرار گرفته که در این فضا 11 بیمارستان ساخته شده و ضروری است که آسیب پذیری آنها در اولویت ارزیابی قرار گیرد.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز مطلعات و برنامه ریزی شهر تهران، هفتمین نشست تخصصی مدیریت بحران با عنوان "حفاظت از زیرساخت های حیاتی و حساس شهری در برابر تهدیدات، الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل" با حضور مدیران شهری و پدافند غیر عامل کشور ، اعضای ستادهای مدیریت بحران مناطق و شماری از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی با همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و معاونت هماهنگی و برنامه ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در سالن آمفی تئاتر سازمان برگزار شد.

در این نشست تخصصی موضوعاتی چون " زیرساخت ها و تاسیسات خدمات شهری در معرض مخاطرات طبیعی شهر تهران ، تهدیدات محتمل بر زیرساختها در شهر تهران و اقدامات لازم جهت پدافند غیرعامل در برابر این تهدیدات، چالش ها و فرصت های پیش رو در خصوص رعایت الزامات پدافند غیرعامل در زیرساختهای شهر تهران، رسالت شهرداری در پایداری زیرساختهای شهری" مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تشریح وضعیت زیرساخت ها و تاسیسات خدمات شهری در معرض مخاطرات طبیعی شهر تهران گفت: آسیب دیدن زیرساختهای شهر در افزایش خسارات و تلفات ناشی از بحران نقش مهمی دارد بطوریکه گاهی خسارات ناشی از آسیب زیرساختها چندین برابر خسارت اولیه می شود.

احمد صادقی با تحلیل وضع موجود گفت: زیر ساخت های شهر تهران به دو دسته حیاتی و حساس تقسیم می شوند که توجه به آسیب پذیری آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه 80 کیلومتر مربع پهنه گسلی در شهر تهران وجود دارد که 47 کیلومتر آن در محدوده شهری است، افزود: در این بین 11 بیمارستان روی پهنه گسل های اصلی شهر تهران ساخته شده که باید آسیب پذیری آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

صادقی افزود: تشکل های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران در زمان مقابله با سوانح نقش مهمی دارند و در عین حال آگاه سازی عمومی باعث مطالبه گری و حساس سازی شهروندان و مسوولان می شود.
 

در ابتدای این جلسه نیز علیرضا نوری، مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور فنی و عمرانی، استاندارد سازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اهمیت گرامی داشت هفته پدافند غیر عامل گفت: اولین هدف از این نشست علمی که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  برگزار شد، آن است که دست اندرکاران زیرساختهای شهر با اصول پدافند غیر عامل شهری آشنا شوند و همچنین ملزومات پدافند غیر عامل در زیرساختهای شهری را بدانند.

به گفته ی وی ایران به واسطه اهمیت خود در منطقه همواره با انواع تهدیدات روبرو بوده است. یکی از مهمترین گامهایی که باید در راه مبارزه با تهدیدات برداشت آن است که باید هزینه حمله را تا حد ممکن برای متخاصم افزایش داد که در این خصوص با توجه کافی به موضوع پدافند غیر عامل می توان هزینه ای که دشمن برای ایجاد میزان مشخصی از خسارت در زیرساختهای شهر باید بپردازد را افزایش داد. به رغم اهمیت موضوع، هنوز موضوع پدافند غیر عامل در میان مدیران ارشد و میانی شهرداری تهران و همچنین پرسنل شهرداری تهران اهمیت و جایگاه خود را نیافته است.

وی افزود: دست اندرکاران زیرساختهای شهری باید با دایره المعارف پدافند غیر عامل و زبان پدافند غیر عامل آشنا شوند تا بتوانند گامهای صحیح در این خصوص بردارند.  در این نشست، بخشی از جلسه به طرح موضوع تهدیدات مترتب بر زیرساختهای شهر تهران اختصاص یافت. تهدیدهایی که امروز بیش از پیش شاهد آنها هستیم و باید جهت کاهش آسیب پذیری خود در برابر آن مطالعه، پژوهش و برگزاری جلسات نشستهای علمی را در دستور کار داشته باشیم.

سخنران دیگر این نشست سید جواد هاشمی فشارکی، رئیس مرکز معماری و شهرسازی ژرفا بودند که ضمن تبیین رسالت شهرداری تهران، اسناد بالادستی و لازم الاجرا توسط شهرداری تهران را بررسی و همچنین اقدام به بحث در خصوص برخی پروژه های زیرساختی اجرا شده در شهر تهران کرد. تهدیداتی که برای زیرساختهای شهر تهران محتمل هستند و اقداماتی که می توان در خصوص دفاع غیر عامل در برابر تهدیدات انجام داد توسط مصطفی فرزام شاد مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر ارائه شدو نهایتا علی اکبر ستاره مدرس مجتمع دانشگاهی آمایش و پدافند غیر عامل به بیان چالشها و فرصتهای پیش رو در خصوص رعایت اصول پدافند غیر عامل در زیرساختهای شهر تهران پرداخت.

در این نشست همچنین اسدالله کریمی معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور در سخنانی با بیان اهمیت اجرای طرح های پدافند غیر عامل در شهر تهران گفت: مصون سازی زیر ساخت های شهری و محافظت از مردم در برابر تهدیدات دو هدف عمده پدافند غیر عامل بشمار می آید.

کریمی افزود: در اجرای طرح های عمرانی و شهری از جمله برنامه اسکان اضطراری و توسعه خطوط مترو حتما باید ملاحظات پدافند غیر عامل پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه بررسی تهدیدها و آسیب پذیری ها در چند محله تهران به عنوان مرحله پایلوت انجام شده تا بتوان تهدیدات و فرصت ها را شناسایی و بر اساس آن برنامه ریزی نمود، افزود: شهرداری تهران می تواند در این خصوص الگوی دیگر شهرها قرار گیرد.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور تاکید کرد: آگاهی بخشی به مدیران و ایجاد حساسیت و تعیین نقش برای مردم، همچنین تمرین و برگزاری مانورها در حوزه پدافند غیر عامل بسیار ضروری و با اهمیت است.

اخبار مرکز 

 

http://rpc.tehran.ir/default.aspx?tabid=671&ArticleId=21884

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی