دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب گفت: با تقاضای تاسیس اولیه حزب یاران انقلاب اسلامی ایران موافقت شد و جزئیات مصوبه به هیات متقاضی تاسیس با رعایت تشریفات قانونی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب ظهر دوشنبه ۵ شهریور ۹۷ در نشست خبری مصوبات نهمین جلسه ماده ۱۰ احزاب را تشریح کرد و گفت: این جلسه با دعوت قبلی تشکیل شد و در این جلسه با تقاضای تاسیس اولیه حزب یاران انقلاب اسلامی ایران موافقت شد و جزئیات مصوبه به هیات متقاضی تاسیس با رعایت تشریفات قانونی ابلاغ خواهد شد.

سرمست در ادامه بیان کرد: گزارش مجمع عمومی حزب اعتماد ملی مطرح شد و انطباق اساسنامه و مرامنامه حزب با قانون جدید مصوب شد و با توجه به وجود برخی اشکالات در فرایند انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسین مقرر شد مجددا و با تشکیل مجمع عمومی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با حضور نمایندگان کمیسیون ماده ۱۰ احزاب آقای امیری اصفهانی، کمالی و سرکار خانم مافی و ناظر وزارت کشور نسبت به انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسین اقدام نمایند.

وی افزود: گزارش مجمع عمومی حزب آزادی طرح و اصلاح اساسنامه و مرامنامه و برگزاری شورای مرکزی و بازرسی این تشکل تصویب شد و جزئیات مصوبه به حزب ابلاغ می شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین اعلام کرد: گزارش مجمع حزب میروان زینب سلام الله علیها مبنی بر انطباق مرامنامه و اساسنامه مبنی بر انتخاب شورای مرکزی و بازرسان این تشکل مورد تایید قرار گرفت و کلیات مصوبه کتبا به حزب ابلاغ خواهد شد.

سرمست در ادامه به تشریح عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به مناسبت هفته دولت پرداخت و گفت: ۲۱ جلسه در طول دولت دوازدهم تشکیل و بالغ بر ۱۷۰ مصوبه در مدت ۹ ماه گذشته مصوب کردیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را کردیم که در راستای اجرای قانون جدید شرایطی را فراهم کنیم که تمامی درخواست های احزاب در کمال امنیت و رعایت بی طرفی از سوی کمیسیون پیگیری شود و شرایط برگزاری انتخابات آنها را فراهم می کنیم و آنهایی که انتخابات برگزار کردند پرونده آنها در دست بررسی قرار گرفت.

وی همچنین گفت: در طول یکسال گذشته معاونت سیاسی وزارت کشور در راستای تقویت فرهنگ تحزب همایش علمی تحزب و توسعه را با مشارکت فعالیت حزبی و اساتید صاحب نظر علوم سیاسی برگزار کرد، کارگاه های آموزشی برای تبیین قوانین، مقررات و آیین نامه های مربوط به احزاب را در سطح استانهای سراسر کشور در دستور کار خود قرار داد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد و افزود: همایش های فضای طبق سیاست معاونت سیاسی مبنی و تقویت و مشارکت و زمینه گستری بود.

سرمست به جلسه روز گذشته کمیسیون شوراهای مجلس اشاره کرد و گفت: این جلسه برای استماع گزارش کمیسیون ماده ۱۰ تشکیل شد و بنده به عنوان دبیر کمیسیون در آن کمیسیون شرکت داشتم و گزارش عملکرد کمیسیون را به جلسه ارائه دادم.

وی همچنین گفت: حزب اعتماد ملی فرآیند انطباق اساسنامه و مرامنامه بر اساس جلساتی که با کارشناسان داشته، انجام داده اما برای برگزاری انتخابان شورای مرکزی و بازرسان دچار اختلاف و آتش شده بنابر این دومین کنگره از نظر کمیسیون دارای اشکال است و دوباره باید اقدام کند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: برای اینکه نظارت بیشتر شود کمیسیون مصوب کرد که علاوه بر ناظر وزارت کشور ۳ عضو کمیسیون هم که عبارتند از امیر اصفهانی، کمالی و مافی نماینده ناظر در مجلس در کنگره حضور داشته باشند تا بر فرآیند انتخابات نظارت کنند.

سرمست همچنین بیان کرد: اکنون نسبت به ارکان حزب هرگونه اظهار نظر در این خصوص را به بعد از انتخابات موکول می کنیم و کمیسیون وارد بحث ارکان حزب و اعضای آن نشده است و کنگره مجمع باید مجددا برگزار شود تا مشخص شود چه کسی انتخاب شود.

وی در مورد انتشار یک مقاله در روزنامه ای که روز گذشته چاپ شد و مطلبی از فعالیت حزب ملی مذهبی ها توسط توسلی عنوان شده بود، گفت: شمولیت قانون احزاب در خصوص احزابی است که پروانه فعالیت دارند و این فرد درخواستی در طول مدت حضور من برای اخذ پروانه ندادند.