***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشرشده در پایگاه خبری فرهنگ سدید 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 

 

http://farhangesadid.ir/0000kE

جامعه و اقتصاد > معماری و شهر سازی

کد خبر: ۲۸۶۶

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

پ

یادداشت// سید جواد هاشمی فشارکی

بنای وهابیت در تخریب بقیع

هشتم شوال مصادف با سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت است، اما حذف و تخریب اماکن، نماد‌ها و آثار برجای مانده از صداسلام توسط وهابیون برای نخستین بار نیست که صورت می‌پذیرد و در موارد مشابه بسیاری تکرار شده است.

به گزارش «سدید»؛ دکتر سید جواد هاشمی فشارکی دبیر مسابقه طراحی جنه البقیع در آستانه هشتم شوال سالروز مصیبت تخریب جنه البقیع در یادداشتی نوشت:
غرب و صهیونیسم برای سیطره بر قلب جهان اسلام، با فتنه بدعت شکل گیری مسلک وهابیت و استقرار آن بر سرزمین حجاز، تحت سلطه دایمی وراثت دائمی خاندان آل سعود و تحت هدایت ونظارت غرب، در تلاش برای محو آثار اسلامی و کنترل این نقطه کانونی اسلام بوده و گام به گام در حال اجرا است. یکی از موضوعاتی که همزمان با قدرت یافتن وهابیت در عربستان به طور جدی پیگیری شده، حذف و تخریب اماکن، نماد‌ها و آثار برجای مانده از صداسلام است. برخی از این موارد در زیر مرور می‌شود:


محو کامل برخی مکان‌ها
وهابیون در راستای زدودن آثار اسلامی، برخی آثار تاریخی را که یاداوری حوادث دوره تاریخی خود هستند را مانند کوچه بنی هاشم، شعب ابیطالب، مکان استراحه پیامبر، محل واقعه غدیرغم و... را کاملا محو کرده اند، به نحویی که نشانه‌هایی از آن باقی نمانده است و اجازه بازدید از این اماکن تخریب شده هم داده نمی‌شود.


تخریب کامل وتغییر شکل ظاهری
برخی از مکان‌های مقدس که بقعه و یا نماد سنگ قبر و تابلو و... داشته اند، را کاملا تخریب و یا هم شکل کرده اند و به صورت، یک قبرستان یک دست و خاکی در آورده اند. تخریب بقعه چهار امام‌معصوم (ع) در قبرستان بقیع و تخریب بقاع سایر یاران و صحابه صدر اسلام، قبرستان ابوطالب، قبرستان شهدای احد و... از جمله این موارد است. 
مشابه همین اقدامات را داعش و تکفیری‌ها در تصرف سرزمین شام وعراق پیاده کرد. انفجار وتخریب حرم مطهر سامرا، حرم سکینه بنت امام علی (ع) و مقبره عماریاسر را می‌توان از جمله اقدامات این گروه‌های تروریستی دانست. حتی در مواردی به قبور مردم مسلمان سوریه هم رحم نشده و قبرستان‌ها را به ویرانه‌ای تبدیل کردند.
تخریب و تغییر کاربری مکان‌های تاریخی مانند مکان ام مشربه به میدان، محل تولد پیامبر نیز از دیگر اقدامات سران آل سعود است. وهابیان برای اینکه نشانی از این اماکن به جای نماند، آن‌ها را به یک ساختمان معمولی مبدل کرده اند.


تغییر در اسامی مکان‌ها
قطب عالم اسلام، وجود اول معصوم عالم بوده که وحی الهی برقلب نازنین آن حضرت الهام شده و ایشان مبلغ و مروج کلامی و رفتاری دین مبین اسلام هستند و جسم مطهر ایشان در محل فعلی دفن است و آثار وضعی و ثواب زیادی در زیارت آن حضرت وجود دارد. در سال‌های متمادی و همراه با توسعه این مکان، نام حرم حضرت محمد (ص) را مسجد نبوی گذاشته و در تابلو‌ها و آثارش به این نام مشهور شده است. به نحویی که متاسفانه سهوا، حجاج ما نیز بجای حرم نبوی، مسجدنبوی می‌گویند؛ و بدترین تاثیر آن در عدم التفات در آیین ورود به حرم که همانا اذن ورود و توجه حرمت مکانی است، می‌گذارد.


سیاست تخریب آثار تاریخی وساخت بنای مدرن
بسیاری از مساجدی که در صدر اسلام و به فراخور حوادث گوناگون ساخته می‌شد، توسط جریان وهابیت و به بهانه توسعه، تخریب شده است. مسجد مباهله در مدینه، مسجدالجن در مکه، مسجدذوقبلتن از جمله مساجد قدیمی هستند که یاداور حوادث تاریخی صدر اسلام هستند، اما توسط وهابیون کاملا تخریب گردیده و بدون حفظ بخش قدیمی و هویت تاریخی آن، یک بنای کاملا مدرن و با نمای تماما سنگ ساخته شده است، که اگر مناره آنرا شما مشاهده نکنید، اصلا متوجه مسجدبودن آن هم نمی‌شوید.


تغییر نماد‌ها
سه نماد رمی جمرات که از جمله نماد‌های غربی بود و مسلمین سالیانه بر هر سه نماد، به عنوان نمادشیطانی سنگ زده ورمی جمرات را به جای می‌آوردند، به نحویی تغییر شکل داده شده است که آن‌مشابهت ذهنی درحجاج با نماد‌های غربی به وجود نیاید.


عدم رعایت حریم بصری
در ساخت و ساز آثار تاریخی در اغلب کشور‌های دنیا، یک حریم بصری در نظر گرفته می‌شود، اما آل سعود تابع حریم اثار باستانی نیست و در کنار مسجدالحرام، برج بسیار مرتفع با انواع جله‌های بصیری ساخته است به طوری که به شدت کعبه را تحت تاثیر قرار داده و اثر نامطلوبی بر طواف کنندگان می‌گذارد. 
تنها چند نقطه مهم در عربستان باقی مانده که وهابیت هنوز قدرت جسارت به آن را نیافته است، یکی خود کعبه و یکی بقعه حرم نبوی است، اگرچه افراطیون وهابی چند سال پیش تهدید به تخریب حرم نبوی را نیز ابراز داشته اند.


در خصوص فضیلت و اهمیت قبرستان بقیع
هشتم شوال مصادف با سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت است. در فضیلت قبرستان شریف بقیع احادیث و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. از جمله اینکه در حدیثی فرمودند: "از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است، محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت می‎شوند" و در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا (ص) در قبرستان بقیع حضور یافتند و به اهل قبور خطاب می‎کردند: "درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد"
مکان دفن پیکر چهار امام معصوم (علیهم السلام) در قبرستان بقیع در کتب تاریخی و در فرهنگ شیعه به عنوان مشهد و حرم اهل بیت (علیهم‎السلام) تلقی شده است. امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم‎السلام) در قبرستان بقیع و در کنار هم دفن شده اند. به فاصله ۳ متری این قبرها، قبر عباس عموی گرامی رسول خدا (ص) قرار گرفته و در کنار آن نیز قبر دیگری است که متعلق به فاطمه بنت اسد مادر علی بن ابی طالب (امام اول شیعیان) است. قبل از ویرانی بقعه، همه قبور ششگانه در زیر گنبد و دارای ضریح زیبایی بودند.
همچنین مدفن تعدادی از همسران، فرزندان، اقوام و عشیره پیامبر اکرم و جمع کثیری از صحابه و یاران آن حضرت و تعداد بی شماری از شهدا و علما در این قبرستان شریف قرار دارند ودر هیچیک از شهر‌های مذهبی، چنین تعداد دفن ائمه (ع) را نداریم و در هیچیک از قبرستان‌های موجود، حتی وادی السلام در نجف اشرف، چنین تجمیع فضیلتی را شاهد نیستیم. پیکر‌های مطهری که همواره محل طواف فرشتگان آسمانی بوده و صد‌ها سال محل زیارت حجاج بیت الله الحرام و زوار حرم نبوی بوده و اکنون نیز به گونه غریبانه‌ای زیر آفتاب قرارگرفته اند؛ لذا می‌توان گفت: بقیع مهم‌ترین و والاترین قبرستان اسلام و بخشی از تاریخ اسنادی صدر اسلام است.


مراحل تخریب قبرستان بقیع و معماری وشهرسازی تحقیرکننده پیرامون آن
۹۷ سال پیش و در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ ه. ق. وهابیون در راستای محو آثار اسلامی، کل بقاع موجود در قبرستان بقیع را تخریب و ان را تبدیل به یک قبرستان ویران کردند؛ در گام دوم برای تضعیف مکان بقیع، محوطه ضلع جنوبی و غربی بقیع که ائمه هدی و انصار واهل بیت پیامبر دفن هستند، با فتنه شهرسازی، به نحویی تراز خیابان دو سمت را پایین می‌اورند، تا قبرستان کاملا از دید عابر حذف شود. در ضلع غربی که به سمت حرم نبوی است، با ایجاد پلکان دروسط ضلع و ساخت چند اطاق در پایین، مانع دیدبصری به سمت بقیع شده اند و در ضلع جنوبی با احداث یک ردیف مغازه چسبیده به دیوار بقیع، سیمای انرا تحت تاثیر منظر تجاری قرارداده اند و به عبارتی کل زواری از این دو سمت عبور می‌کنند، التفاتشان به بقیع حذف و یا کم شده است. در ضلع شمالی و شرقی نیز به دلیل بعد مسافت از قبور مطهر و نیز کم تردد بودن برای زوار، خلوتی خاصی به وجود آمده است.
در طراحی دیوار بقیع که از ریتم سنگ و مشبک توخالی استفاده شده، به قدری مرتفع و حجیم است، که محصوریت شدیدی را بر بقیع مستولی کرده و همچنین هر امکان عبوری را از آن محال کرده است، در حالیکه اساسا چنین ضرورتی وجود نداشته است. ورودی اصلی بقیع کاملا ساده بوده و براساس مفاهیم معماری اصلا جنبه دعوت کنندگی ندارد؛ و تعمدا یافتن ورودی ان به سهولت مشهود نیست. پیاده رو سازی در داخل بقیع نیز که براثر اعتراض و فشار علمای اسلام درست کردند، در حداقل عرض و حداقل مصالح بوده و هرچندسالی، نیز مقداری تغییر مکان داده می‌شود و حفظ هویت مکانی را تهدید می‌کند. علیرغم حجم زیاد زوار و گرمی هوا از حداقل امکانات رفاهی، حتی محل وضو و یاآب آشامیدنی خبری نیست.


سیاست محدود سازی برای زوار بقیع
علیرغم تمام مزاحمت واذیت‌های سعودی ها، در تمامی سنوات گذشته مسلمانان، مشتاقانه و غمبار به زیارت قبور بقیع اهتمام داشته و دارند؛ و وهابیون عرصه را برای زوار سال به سال تنگ‌تر کرده اند. در ابتدای سال‌های تخریب، زوار تا مجاور قبور مطهر چهار امام معصوم می‌توانستند بروند. در گرمای آفتابی که برقبور نیز می‌تابد، بایسند وزیارت کنند. به مرور این امکان، فاصله اش را بیشتر کرده اند؛ و از حدود دو دهه پیش امکان ورود به فرعی مسدود شده است. سال‌های بعد تابلوی بسیار بزرگی چندین متری مرتفع، در جلوی این فرعی نصب شده تا دید به قبور ایمه را محدود سازد. در حدود ده سال پیش امکان ایستادن سرپایی و خواندن زیارت میسر بود، لکن از چهارپنج سال پیش مامورین وهابی و شرطه‌ها ایستاده اند و اجازه توقف نمی‌دهند. اگر کسی بایستد با توهین وضرب وشتم نیز مواجه می‌شود و زوار فقط می‌توانند در معابر بقیع، با فشارجمعیت راه بروند و در زمان کوتاه زیارت سیار داشته باشند و غمبار سلام داده و توسل جویند و از طرف دیگر خارج شوند.
مظلومیت اهل بیت مدفون در بقیع، با بدعتی بنام وهابیت، فتنه دشمنان اسلام برای سیطره بر قبله گاه و مرکز تولد دین مبین اسلام به تخریب بقاع بقیع محدود نبوده و به مرور در حال گسترش است. در تغییر زمین و فضای قبرستان بقیع و چه در ایجاد محدودیت برای زوار مشتاق زیارت اهل بیت و قبور بقیع است؛ که علاوه برهتک حرمت، احتمال انهدام بیشتر آن در طرح‌های توسعه‌ای وجود دارد. از همین رو لازم است کهعلمای اسلام و سران وشخصیت‌ها و نهاد‌های جهان اسلام، بایستی مدیریت مشترک بقیع و حرمین شریفین باحضور نمایندگان مسلمانان سراسر دنیا را باجدیت دنبال کنند.
همچنین ضرورت دارد تاطرح‌هایی برای بازسازی و توسعه بقیع تهیه شود، تا انشاالله هم سبب امید و وجد و جهد بیشتر برای مسلمانان درخصوص بقیع شود و هم اینکه انشاالله زمینه سازی برای آزادی زودتر حرم‌های مطهر شده و پس از ازادسازی، وقفه‌ای برای تهیه طرح بازسازی صورت نگرفته و بلافاصله بتوان عملیات اجرایی صورت گیرد.

 

/انتهای پیام/

0

برچسب ها: سدید - فرهنگ - هشتم شوال - تخریب بقیع -قبور ائمه

لینک کوتاه:http://farhangesadid.ir/0000kE

########

 

https://qazvin.iqna.ir/fa/news/3902082/%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%82%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%82%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C

 

 

 

 

 

۳۹۰۲۰۸۲

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

صفحه اصلی  » معارف

یادداشت / منتشز شده درخبرگزاری ایگنا

تخریب قبرستان بقیع در راستای زدودن آثار اسلامی

وهابیون در راستای زدودن آثار اسلامی برخی آثار تاریخی را، که یادآور حوادث دوره تاریخی خود هستند، مانند کوچه بنی‌هاشم، شعب ابی‌طالب و محل واقعه غدیر غم کاملاً محو کرده‌اند.

تخریب بقعه مطهر ائمه در قبرستان بقیع و ظلم وهابیون

کاملترین نسخه هدایت بشر به سوی آبادانی و خیر دنیا و آخرت فردی و اجتماعی است. ظهور و بروز دین اسلام در حجاز رخ داده و مرکز قبله مسلمین در مرکز ثقل کره زمین قرار دارد و در این سرزمین حوادث تاریخی زیادی رخ داده، که اهم آن نیز در قران کریم ذکر شده است و عبرتی است برای زندگی فردی، اجتماعی و حکومت داری مسلمین و همچنین فضایل عبادی و ثواب بسیار زیادی در برخی نقاط آن ذکر شده است.

در کمتر کشوری به اندازه حجاز آثار دوران قرون صدر اسلام وجود دارد و جای‌جای آن برگی از تاریخ صدر اسلام است. همچنین طبق واجبات دین اسلام، مناسک حج در مکه برگزار می‌شود و بیش از سه میلیون نفر در یک‌ زمان خاص، اعمال حج تمتع را به جا می‌آورند. طبق فرموده خداوند متعال در قرآن کریم، مکه مکرمه «قیاما للناس» قرار داده شده است.‌ مکانی که در آن اعلام ظهور حضرت حجت در آخرالزمان نیز، به وقوع خواهد پیوست، در مسجدالحرام واقع است. علاوه بر این‌ها، منابع عظیم نفت و گاز دنیا، در این سرزمین وجود دارد. بدین سبب سرزمین حجاز از شرایط بی‌نظیری در جهان اسلام و دنیا برخوردار است.

غرب و صهیونیسم برای سیطره بر قلب جهان اسلام با فتنه بدعت شکل‌گیری مسلک وهابیت و استقرار آن بر سرزمین حجاز، تحت سلطه دائمی وراثت دائمی خاندان آل‌سعود و تحت هدایت و نظارت غرب در تلاش برای محو آثار اسلامی و کنترل این نقطه کانونی اسلام بوده و گام‌به‌گام در حال اجرا است.

نخستین قبله مسلمین توسط حکومت جعلی اسرائیل تصرف و در سیطره این رژیم جنایتکار و وحشی قرار گرفت و غده‌ای سرطانی برای جهان اسلام شده است. دومین غده، بدعت تکوین وهابیت و استقرار حکومت وهابیون آل سعود بر کشور حجاز با فتنه و حمایت غربی‌ها و صهیونیسم جهانی، سبب گردیده، این قبله مسلمین و مرکز ثقل دین اسلام، تبدیل به مرکز فرمان کشتار مسلمانان در نقاط مختلف جهان و کانون فتنه علیه اسلام ناب گردد.

کشتار مردم مسلمان و مظلوم یمن و قظیف به‌صورت مستقیم و یا کشتار مردم مسلمان سوریه و عراق، با حمایت مستقیم آل‌سعود، کمک‌های مالی به صهیونیسم، خرید تسلیحات از غرب، ایجاد پایگاه‌های نظامیان امریکایی و غربی در عربستان و دوشیدن گاو شیرده آل‌سعود، کمک‌های سنگین به تکفیری‌ها، تبلیغات گسترده علیه شیعه و غیره، به خصوص محو آثار تاریخی صدر اسلام، از سیاست‌های اجرایی دشمنان اسلام توسط این حکومت منحرف و وابسته است.

دولت عربستان سعودی، با حکومت خاندان آل‌سعود و بر مبنای فرقه ضاله وهابیت به طرق مختلف در تلاش برای محو آثار تمدنی صدر اسلام است، به‌گونه‌ای که طی حکومت ظالمانه آنان، به‌مرور حوادث زیر رخ داده و یا در حال تکمیل آن، برای محو کامل هویت میراث مادی اماکن مقدسه است.

وهابیون در راستای زدودن آثار اسلامی، برخی آثار تاریخی را که یادآوری حوادث دوره تاریخی خود هستند را مانند کوچه بنی‌هاشم، شعب ابی‌طالب، مکان استراحت پیامبر، محل واقعه غدیر غم و غیره را کاملاً محو کرده‌اند، به‌نحوی‌که نشانه‌هایی از آن باقی نمانده است و اجازه بازدید هم نمی‌دهند.

برخی از مکان‌های مقدس که بقعه و یا نماد سنگ قبر و تابلو داشته‌اند، را کاملاً تخریب و هم‌شکل کرده و به‌صورت، یک قبرستان یکدست خاکی با سنگ طبیعی بر روی آن درآورده‌اند. تخریب بقعه چهار امام معصوم(ع) در قبرستان بقیع و تخریب بقاع سایر اشخاص گرامی صدر اسلام، قبرستان ابوطالب، قبرستان شهدای احد و غیره.

مشابه همین اقدامات را داعش و تکفیری‌های دست‌پرورده عربستان و غرب در تصرف سرزمین شام و عراق پیاده کرد. انفجار و تخریب حرم مطهر سامرا، حرم سکینه بنت امام علی و مقبره عمار یاسر و حتی به قبور مردم مسلمان سوریه رحم نکردند وداعش با بلدوزر و یا تراکتور سنگ‌های قبور را تخریب و به ویرانه‌ای تبدیل کردند.

قطب عالم اسلام، وجود اول معصوم عالم بوده که وحی الهی بر قلب نازنین آن حضرت الهام می‌شده و ایشان مبلغ و مروج کلامی و رفتاری دین مبین اسلام هستند و جسم مطهر ایشان در محل فعلی دفن است. و آثار وضعی و ثواب زیادی در زیارت آن حضرت وجود دارد، که با توسعه مراحل مختلف آن مکان مقدس در دوره‌های مختلف، نام آنجا را مسجد نبوی گذاشته و در تابلوها و آثارش به این نام مشهور شده، به‌نحوی‌که متأسفانه سهواً، حجاج ما نیز بجای حرم نبوی، مسجد نبوی می‌گویند. و بدترین تأثیر آن در عدم التفات در آیین ورود به حرم که همانا اذن ورود و توجه حرمت مکانی است، می‌گذارد.

بسیاری از مساجدی در قدیم ساخته شده بود، در محل حوادث صدر اسلام واقع بوده و یادآور آن حادثه تاریخی ‌بوده است، مانند مسجد مباهله در مدینه، مسجدالجن در مکه، مسجدذوقبلتن که توسط وهابیون به بهانه توسعه کاملاً تخریب گردیده و بدون حفظ بخش قدیمی و هویت تاریخی آن، یک بنای کاملاً مدرن و با نمای تماماً سنگ ساخته شده است، که اگر مناره آن را شما مشاهده نکنید، اصلاً متوجه مسجد بودن آن‌هم نمی‌شوید.

سه نماد رمی جمرات که شبیه نمادهای غربی بود و مسلمین سالیانه بر هر سه نماد، به‌عنوان نماد شیطانی سنگ زده ورمی جمرات می‌کنند، به نحوی تغییر دادند، که آن مشابهت ذهنی در حجاج با نمادهای غربی به وجود نیاید.

در ساخت‌وساز آثار تاریخی در اغلب کشورهای دنیا، یک حریم بصری در نظر می‌گیرند. ولی کشور عربستان تابع حریم آثار باستانی نیست. و در کنار مسجدالحرام، برج بسیار مرتفع ساخته، با انواع نورپردازی‌ها، به‌نحوی‌که به شدت کعبه با آن عظمت را تحقیر کرده و تأثیر بسیار نامطلوبی بر طواف کنندگان می‌گذارد و سبب پرت شدن حواس آنان از محوریت کعبه، به سمت آن برج شیطانی می‌شود. درحالی‌که چند سال پیش در اصفهان، یک مجتمع تجاری در فاصله‌ای از میدان امام خمینی (نقش جهان) با قدمت تقریباً چهارصدساله در حال ساخت بود، آن‌قدر مورد نقد داخلی و خارجی قرار گرفت، که مجبور شدند، ارتفاع آن را کوتاه کنند، درحالی‌که بناهای مکه و مدینه قدمت هزار و اندی سال دارد، مورد نقد محافل تخصصی دنیا قرار نمی‌گیرد. چراکه با سیاست عنادآمیز غربی‌ها همسوست.

تنها دو سه نقطه مهم در عربستان باقی‌مانده، که هنوز جرئت تخریب آن را نیافته‌اند، یکی خود کعبه و یکی بقعه حرم نبوی، گرچه افراطیون وهابی چند سال پیش تهدید به تخریب حرم نبوی را نیز ابراز داشته‌اند.

در خصوص فضیلت و اهمیت قبرستان بقیع: در فضیلت قبرستان شریف بقیع احادیث و روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) نقل گردیده است. از جمله این‌که در حدیثی فرمودند: «از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است، محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت می‌شوند.»

و در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا (ص) در قبرستان بقیع حضور یافتند و به اهل قبور خطاب می‌کردند: «درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد.»

مکان دفن پیکر چهار امام(ع) در قبرستان بقیع در کتب تاریخی و در فرهنگ شیعه به‌عنوان مشهد و حرم اهل بیت(ع) تلقی گردیده است و در این حرم مطهر قبر چهار تن از ائمه هدی؛ امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق(ع) در کنار هم و به فاصله ۳ متری این قبرها، قبر عباس عموی گرامی رسول خدا(ص) قرار گرفته و در کنار آن نیز قبر دیگری است که متعلق به فاطمه بنت اسد می‌باشد. قبل از ویرانی بقعه، همه قبور ششگانه در زیر گنبد و دارای ضریح زیبایی بودند.

همچنین مدفن تعدادی از همسران، فرزندان، اقوام و عشیره پیامبر اکرم و جمع کثیری از صحابه و یاران آن حضرت و تعداد بی‌شماری از شهدا و علما در این قبرستان شریف قرار دارند.

در هیچ‌یک از شهرهای مذهبی، چنین تعداد دفن ائمه(ع) را نداریم و در هیچ‌یک از قبرستان‌های موجود، حتی وادی‌السلام در نجف اشرف، چنین تجمیع فضیلتی را شاهد نیستیم. پیکرهای مطهری که همواره محل طواف فرشتگان آسمانی بوده و صدها سال محل زیارت حجاج بیت‌الله الحرام و زوار حرم نبوی بوده و اکنون نیز به گونه غریبانه‌ای است؛ لذا می‌توان گفت که بقیع مهم‌ترین و والاترین قبرستان اسلام و بخشی از تاریخ اسنادی صدر اسلام محسوب می‌شود.

وهابیون در راستای محو آثار اسلامی، کل بقاع موجود در قبرستان بقیع، ۹۷ سال پیش، در هشتم شوال ۱۳۴۴ تخریب و آن‌ را تبدیل به یک قبرستان ویران کردند.

در گام دوم برای تضعیف مکان بقیع، محوطه ضلع جنوبی و غربی بقیع که ائمه هدی و انصار و اهل‌بیت پیامبر دفن هستند، با فتنه شهرسازی، به‌نحوی تراز خیابان دو سمت را پایین می‌آورند، تا قبرستان کاملاً از دید عابر حذف شود. در ضلع غربی که به سمت حرم نبوی است، با ایجاد پلکان در وسط ضلع و ساخت چند اتاق در پایین، مانع دید بصری به سمت بقیع گردیده‌اند و در ضلع جنوبی با احداث یک ردیف مغازه چسبیده به دیوار بقیع، سیمای آن را تحت تأثیر منظر تجاری قرار داده‌اند و به عبارتی کل زواری از این دو سمت عبور می‌کنند، التفاتشان به بقیع حذف و یا کم شده است. در ضلع شمالی و شرقی، به دلیل بعد مسافت از قبور مطهر و نیز کم تردد بودن برای زوار، خلوتی خاصی به وجود آورده است.

در طراحی دیوار بقیع، که از ریتم سنگ و مشبک توخالی استفاده‌شده، به‌قدری مرتفع و حجیم است، که محصوریت شدیدی را بر بقیع مستولی کرده و همچنین هر امکان عبوری را از آن محال کرده است، در حالیکه اساساً چنین ضرورتی وجود نداشته است. ورودی اصلی بقیع کاملاً ساده بوده و براساس مفاهیم معماری اصلاً جنبه دعوت‌کنندگی ندارد و تعمداً یافتن ورودیان به سهولت مشهود نیست. پیاده‌روسازی در داخل بقیع نیز که بر اثر اعتراض و فشار علمای اسلام درست کردند، در حداقل عرض و حداقل مصالح بوده و هر چند سالی نیز مقداری تغییر مکان داده می‌شود و حفظ هویت مکانی را تهدید می‌کند. علیرغم حجم زیاد زوار همه کشور و گرمی هوا، از حداقل امکانات رفاهی، حتی محل وضو و یا آب آشامیدنی خبری نیست.

علی‌رغم تمام مزاحمت و اذیت‌های سعودی‌ها، در تمامی سنوات گذشته مسلمانان، مشتاقانه و غمبار به زیارت قبور بقیع اهتمام داشته و دارند و وهابیون عرصه را برای زوار سال‌به‌سال تنگ‌تر کرده‌اند. در ابتدای سال‌های تخریب، زوار تا مجاور قبور مطهر چهار امام معصوم می‌توانستند بروند. در گرمای آفتابی که بر قبور نیز می‌تابد، بایستند و زیارت کنند. به‌ مرور این امکان، فاصله‌اش را بیشتر کرده‌اند. و از حدود دو دهه پیش امکان ورود به فرعی مسدود شده است. سال‌های بعد تابلوی بسیار بزرگی چندین متری مرتفع، در جلوی این فرعی نصب شده تا دید به قبور ائمه را محدود سازد. در حدود ده سال پیش امکان ایستادن سرپایی و خواندن زیارت میسر بود، لکن از چهار پنج سال پیش مأمورین وهابی و شرطه‌ها ایستاده‌اند و اجازه توقف نمی‌دهند. اگر کسی بایستد با توهین و ضرب و شتم نیز مواجه می‌شود و زوار فقط می‌توانند در معابر بقیع، با فشار جمعیت راه بروند. و در زمان کوتاه زیارت سیار داشته باشند و غمبار سلام داده و توسل جویند و از طرف دیگر خارج شوند.

مظلومیت اهل‌بیت مدفون در بقیع، با بدعتی بنام وهابیت، فتنه دشمنان اسلام برای سیطره بر قبله‌گاه و مرکز تولد دین مبین اسلام، به تخریب بقاع بقیع محدود نبوده و به مرور در حال گسترش است. در تغییر زمین و فضای قبرستان بقیع و چه در ایجاد محدودیت برای زوار مشتاق زیارت اهل‌بیت و قبور بقیع هستند. که علاوه بر هتک حرمت، احتمال انهدام بیشتر آن در طرح‌های توسعه‌ای وجود دارد.

علمای اسلام و سران و شخصیت‌ها و نهادهای جهان اسلام، بایستی مدیریت مشترک بقیع و حرمین شریفین باحضور نمایندگان مسلمانان سراسر دنیا را با جدیت دنبال کنند.

همچنین ضرورت دارد تا طرح‌هایی برای بازسازی و توسعه بقیع تهیه شود، تا ان‌شاالله هم سبب امید و وجد و جهد بیشتر برای مسلمانان در خصوص بقیع گردد و هم اینکه ان‌شاالله زمینه‌سازی برای آزادی زودتر حرم‌های مطهر گردیده و پس از آزادسازی، وقفه‌ای برای تهیه طرح بازسازی صورت نگرفته و بلافاصله بتوان عملیات اجرایی صورت گیرد.

سیدجواد هاشمی فشارکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه

انتهای پیام

گزارش خطا

برچسب ها: بقیع ، ائمه ، حجاز ، صدر اسلام ، ظهور منجی

 

خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

 

https://qazvin.iqna.ir/fa/news/3902082/%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%82%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%82%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C

 

#########

متن اولیه

###########

تخریب بقعه مطهر ائمه مظلوم بقیع (ع) ، وتداوم سیاست های ظالمانه وهابیون / هشتم شوال سالروز مصیبت تخریب جنه البقیع 

📝دکتر سید جواد هاشمی فشارکی 
پژوهشگر و دبیر مسابقه طراحی جنه البقیع
                                         السلام علیکم یا اهل بیت النبوه                                                       
                         ✳آخرین دین الهی، کاملترین نسخه هدایت بشر به سوی آبادانی وخیر دنیا واخرت فردی و اجتماعی است . ظهور و بروز ،دین اسلام در حجاز رخ داده و مرکز قبله مسلمین در مرکز ثقل کره زمین قرار دارد. ودر این سرزمین حوادث تاریخی زیادی رخ داده ،که اهم آن نیز در قران کریم ذکر شده است وعبرتی است برای زندگی فردی ، اجتماعی وحکومت داری مسلمین وهمچنین فضایل عبادی و ثواب بسیار زیادی در برخی نقاط آن ذکر شده است.و در کمتر کشوری به انداز حجاز ،آثار دوران قرون صدراسلام وجود دارد وجای جای آن برگی از تاریخ صدر اسلام است . همچنین طبق واجبات دین اسلام ،برگزاری کنگره سراسری سالانه همه مذاهب جهان اسلام در ایام حج در مکه برگزار میشود و بیش از سه ملیون نفردر یک زمان خاص، اعمال حج تمتع را بجا می آورند. طبق فرموده خداوند متعال در قران کریم،مکه مکرمه " قیاما للناس" قرارداده شده است .‌ مکانی که در آن اعلام ظهور حضرت حجت در آخرالزمان نیز،بوقوع خواهدپیوست ، در مسجدالحرام واقع می باشد. علاوه براینها ،منابع عظیم‌نفت و گاز دنیا،در این سرزمین وجوددارد . بدین سبب سرزمین حجاز از شرایط بی نظیری در جهان اسلام و دنیا برخوردار است .
  غرب و صهیونیسم برای سیطره بر قلب جهان اسلام ، با فتنه بدعت شکل گیری مسلک وهابیت و استقرار آن بر سرزمین حجاز ،تحت سلطه دایمی وراثت دائمی خاندان آل سعود و تحت هدایت ونظارت غرب، در تلاش برای محو آثار اسلامی و کنترل این نقطه کانونی اسلام بوده و گام به گام در حال اجرا می باشد.
✅غده ای بنام وهابیت در مرکز اسلام : نخستین قبله مسلمین توسط حکومت جعلی اسرائیل تصرف ودر سیطره این رژیم جنایتکار و وحشی قرار گرفت . وغده ای سرطانی برای جهان اسلام شده است . دومین غده ، بدعت تکوین وهابیت و استقرار حکومت وهابیون آل سعود بر کشور حجاز با فتنه و حمایت غربی ها و صهیونیسم جهانی ، سبب گردیده ، این قبله مسلمین و مرکز ثقل دین اسلام ، تبدیل به مرکز فرمان کشتارمسلمانان در نقاط مختلف جهان وکانون فتنه علیه اسلام ناب گردد. کشتارمردم مسلمان ومظلوم یمن و قظیف بصورت مستقیم و یا کشتار مردم مسلمان سوریه وعراق و.... با حمایت مستقیم آل سعود، کمکهای مالی به صهیونیسم ، خرید تسلیحات از غرب، ایجادپایگاههای نظامیان امریکایی وغربی در عربستان و دوشیدن گاو شیرده آل سعود، کمکهای سنگین به تکفیریها ، تبلیغات گسترده علیه شیعه و غیره ، بخصوص محو آثارتاریخی صدر اسلام ،از سیاستهای اجرایی دشمنان اسلام توسط این حکومت منحرف و وابسته میباشد .
✅سیاست وهابیت در محو آثار تمدن صدر اسلام:
دولت عربستان سعودی ، با حکومت خاندان آل سعود و برمبنای فرقه ضاله وهابیت ، به طرق مختلف در تلاش برای محو آثار تمدنی صدر اسلام میباشد، بگونه ای که طی حکومت ظالمانه آنان ، به مرور حوادث زیر رخ داده و یا در حال تکمیل آن ، برای محو کامل هویت میراث مادی اماکن‌مقدسه میباشد . که در زیر شمه ای از برشماری میشود:
💠محو کامل برخی مکانها :
وهابیون در راستای زدودن آثار اسلامی ، برخی آثار تاریخی را که یاداوری حوادث دوره تاریخی خود میباشند را مانند کوچه بنی هاشم ، شعب ابیطالب ،مکان استراحه پیامبر  ، محل واقعه غدیرغم و غیره را کاملا محو نموده اند ، بنحویی که  نشانه هایی از آن باقی نمانده است و اجازه بازدید هم نمیدهند . 
💠تخریب کامل وتغییر شکل ظاهری : برخی از مکانهای مقدس ، که بقعه و یا نماد سنگ قبر و تابلو و.... داشته اند ، را کاملا تخریب کرده و همشکل کرده و بصورت ،یک قبرستان یک دست خاکی با سنگ طبیعی بر روی آن در آورده اند. تخریب بقعه چهار امام‌معصوم ( ع) در قبرستان بقیع و تخریب بقاع سایر اشخاص گرامی صدر اسلام ، قبرستان ابوطالب ، قبرستان شهدای احد و غیره .
مشابه همین اقدامات را داعش وتکفیریهای دست پروده عربستان و غرب در تصرف سرزمین شام وعراق پیاده کرد. انفجار وتخریب حرم مطهر سامرا، حرم سکینه بنت امام علی و مقبره عماریاسر و حتی به قبور مردم مسلمان  سوریه رحم نکردند و داعش با بلدوزر و یا تراکتور سنگهای قبور را تخریب و به ویرانه ای تبدیل کردند. 
💠تخریب و تغییر کاربری مکانهای صدر  اسلام : و نگذاشتن نشانی از آن ، مانند مکان ام مشربه به میدان ، محل تولد پیامبر و تبدیل آن به یک ساختمان معمولی و.....  
💠تغییر در اسامی مکانها : قطب عالم اسلام ، وجود اول معصوم عالم بوده که وحی الهی برقلب نازنین آن حضرت الهام میشده و ایشان مبلغ و مروج کلامی و رفتاری دین مبین اسلام میباشند و جسم مطهر ایشان در محل فعلی دفن است . و آثار وضعی و ثواب زیادی در زیارت آن حضرت وجود دارد ، که باتوسعه مراحل مختلف آن مکان مقدس در دوره های مختلف ،  نام آنجا را مسجد نبوی گذاشته و در  تابلوها و آثارش به این نام مشهور شده ، بنحویی که متاسفانه سهوا ، حجاج ما نیز  بجای حرم نبوی ، مسجدنبوی میگویند .و بدترین تاثیر آن در عدم التفات در آیین ورود به حرم که همانا اذن ورود و توجه حرمت مکانی است، میگذارد .
💠سیاست تخریب آثار تاریخی وساخت بنای مدرن : بسیاری از مساجدی در قدیم ساخته شده بود ، در محل حوادث صدر اسلام واقع بوده و یاداور آن حادثه تاریخی می بوده است ، مانند مسجد مباهله در مدینه ، مسجدالجن در مکه، مسجدذوقبلتن  و.... که توسط وهابیون به بهانه توسعه کاملا تخریب گردیده و بدون حفظ بخش قدیمی و هویت تاریخی آن ، یک بنای کاملا مدرن و با نمای تماما سنگ ساخته شده است ، که اگر مناره آنرا شما مشاهده نکنید، اصلا متوجه مسجدبودن آن هم نمی شوید .
💠تغییر نمادها:سه نماد رمی جمرات که شبیه نمادهای غربی بود و مسلمین سالیانه بر هر سه نماد ، بعنوان نمادشیطانی سنگ زده ورمی جمرات می نمایند ، بنحویی تغییر دادند ، که آن‌مشابهت ذهنی درحجاج با نمادهای غربی بوجود نیاید.
💠عدم رعایت حریم بصری : در ساخت و ساز آثار تاریخی در اغلب کشور های دنیا ، یک حریم بصری در نظرمیگیرند .‌ولی کشور عربستان تابع حریم اثار باستانی نیست .ودر کنار مسجدالحرام ،برج بسیار مرتفع ساخته ، با انواع نورپردازیها ، بنحویی که بشدت کعبه با آن عظمت را تحقیر کرده و تاثیر بسیار نامطلوبی بر طواف کنندگان میگذارد و سبب پرت شدن حواس آنان از محوریت کعبه ، به سمت آن برج شیطانی میشود . در حالیکه چندسال پیش در اصفهان ، یک مجتمع تجاری در فاصله ای از میدان امام خمینی (نقش جهان ) با قدمت تقریبا چهارصدساله در حال ساخت بود ، انقدر مورد نقدداخلی و خارجی قرارگرفت ، که مجبورشدند ، ارتفاع آنرا کوتاه کنند ، در حالیکه بناهای مکه ومدینه قدمت هزار واندی سال دارد ، مورد نقدمحافل تخصصی دنیا قرار نمیگیرد . چرا که با سیاست عنادآمیز غربیها همسوست .
تنها دو سه نقطه مهم در عربستان باقی مانده ، که هنوز جرات تخریب آنرا نیافته اند، یکی خود کعبه و یکی بقعه حرم نبوی ، گرچه افراطیون وهابی چند سال پیش تهدید به تخریب حرم نبوی را نیز ابراز داشته اند .
✅در خصوص فضیلت و اهمیت قبرستان بقیع : در فضیلت قبرستان شریف بقیع احادیث و روایات متعددی از پیامبر اکرم(ص) نقل گردیده است. از جمله این که در حدیثی فرمودند: "از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه شب چهارده است، محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت می‎شوند."
و در حدیث دیگری آمده است که رسول خدا(ص) در قبرستان بقیع حضور یافتند و به اهل قبور خطاب می‎کردند: "درود بر شما، خداوند ما و شما را بیامرزد شما پیشاهنگان ما بودید و ما هم در پی شما خواهیم آمد."
مکان دفن پیکر چهار امام ( علیهم السلام) در قبرستان بقیع در کتب تاریخی و در فرهنگ شیعه به عنوان مشهد و حرم اهل بیت(علیهم‎السلام) تلقی گردیده است و در این حرم مطهر قبر چهار تن از ائمه هدی؛ امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم‎السلام) در کنار هم و به فاصله 3 متری این قبرها، قبر عباس عموی گرامی رسول خدا (ص) قرار گرفته و در کنار آن نیز قبر دیگری است که متعلق به فاطمه بنت اسد می‎باشد. قبل از ویرانی بقعه ، همه قبور ششگانه در زیر گنبد و دارای ضریح زیبایی بودند. 
همچنین مدفن تعدادی از همسران، فرزندان، اقوام و عشیره پیامبر اکرم و جمع کثیری از صحابه و یاران آن حضرت و تعداد بی شماری از شهدا و علما در این قبرستان شریف قرار دارند.
ودر هیچیک از شهرهای مذهبی ،چنین تعداد دفن ائمه(ع) را نداریم و در هیچیک از قبرستانهای موجود، حتی وادی السلام در نجف اشرف، چنین تجمیع فضیلتی را شاهد نیستیم . پیکرهای مطهری که همواره محل طواف فرشتگان آسمانی بوده و صدها سال محل زیارت حجاج بیت الله الحرام و زوار حرم نبوی بوده و اکنون نیز به گونه غریبانه ای می باشد .
 لذا میتوان گفت :بقیع مهم ترین و والاترین قبرستان اسلام و بخشی از تاریخ اسنادی صدر اسلام می باشد.
✅مراحل تخریب قبرستان بقیع و معماری وشهرسازی تحقیرکننده پیرامون آن : وهابیون در راستای محو آثار اسلامی ،کل بقاع موجود در قبرستان بقیع، ۹۷ سال پیش، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ ه ق تخریب و انرا تبدیل به یک قبرستان ویران مینمایند. 
در گام دوم برای تضعیف مکان بقیع ، محوطه ضلع جنوبی و غربی بقیع که ایمه هدی و انصار واهل بیت پیامبر دفن هستند ، با فتنه شهرسازی ،بنحویی تراز خیابان دو سمت را پایین می اورند، تا قبرستان کاملا از دید عابر حذف شود . در ضلع غربی که بسمت حرم نبوی است ، با ایجاد پلکان دروسط ضلع و ساخت چند اطاق در پایین ، مانع دیدبصری به سمت بقیع گردیده اند و در ضلع جنوبی با احداث یک ردیف مغازه چسبیده به دیوار بقیع ، سیمای انرا تحت تاثیر منظر تجاری قرارداده اند و بعبارتی کل زواری از این دو سمت عبور میکنند، التفاتشان به بقیع حذف و یا کم شده است . در ضلع شمالی و شرقی ،بدلیل بعد مسافت از قبور مطهر و نیز کم تردد بودن برای زوار ، خلوتی خاصی بوجود آورده است. 
در طراحی دیوار بقیع ، که از ریتم سنگ و مشبک توخالی استفاده شده ، بقدری مرتفع و حجیم است ، که محصوریت شدیدی را بر بقیع مستولی کرده و همچنین هر امکان عبوری را از آن محال کرده است ، در حالیکه اساسا چنین ضرورتی وجود نداشته است . ورودی اصلی بقیع کاملا ساده بوده و براساس مفاهیم معماری اصلا جنبه دعوت کنندگی ندارد. و تعمدا یافتن ورودی ان بسهولت مشهود نمی باشد . پیاده رو سازی در داخل بقیع نیز که براثر اعتراض و فشار علمای اسلام درست کردند، در حداقل عرض و حداقل مصالح بوده و هرچندسالی ، نیز مقداری تغییر مکان داده میشود و حفظ هویت مکانی را تهدید می کند. علیرغم حجم زیاد زوار همه کشور و گرمی هوا ،از حداقل امکانات رفاهی ، حتی محل وضو ویاآب  آشامیدنی خبری نیست .
✅سیاست محدود سازی برای زوار بقیع : علیرغم تمام مزاحمت واذیتهای سعودی ها، در تمامی سنوات گذشته مسلمانان ، مشتاقانه و غمبار به زیارت قبور بقیع اهتمام داشته و دارند . و وهابیون عرصه را برای زوار سال به سال تنگ تر کرده اند . در ابتدای سالهای تخریب ، زوار تا مجاور قبور مطهر چهار امام معصوم می توانستند بروند.در گرمای آفتابی که برقبور نیز می تابد، بایسند وزیارت کنند. به مرور این امکان ،فاصله اش را بیشتر کرده اند. و از حدود دو دهه پیش امکان ورود به فرعی مسدود شده است . سالهای بعد تابلوی بسیار بزرگی چندین متری مرتفع، در جلوی این فرعی نصب شده تا دید به قبور ایمه را محدود سازد .در حدودده سال پیش امکان ایستادن سرپایی و خواندن زیارت میسر بود، لکن از چهارپنج سال پیش مامورین وهابی و شرطه ها ایستاده اند و اجازه توقف نمی دهند.‌اگر کسی بایستد با توهین وضرب وشتم نیز مواجه میشود و زوار فقط میتوانند در معابر بقیع، با فشارجمعیت راه بروند. و در زمان کوتاه زیارت سیار داشته باشند و غمبار سلام داده و توسل جویند و از طرف دیگر خارج شوند.
✅سخن‌پایانی : مظلومیت اهل بیت مدفون در بقیع ، با بدعتی بنام وهابیت ،فتنه دشمنان اسلام برای سیطره بر قبله گاه و مرکز تولد دین مبین اسلام ، به تخریب بقاع بقیع محدود نبوده و به مرور در حال گسترش می باشد. در تغییر زمین و فضای قبرستان بقیع و چه در ایجاد محدودیت برای زوار مشتاق زیارت اهل بیت و قبور بقیع می باشند. که علاوه برهتک حرمت ، احتمال انهدام بیشتر آن در طرحهای توسعه ای وجود دارد .
علمای اسلام و سران وشخصیت ها و نهادهای جهان اسلام، بایستی مدیریت مشترک بقیع و حرمین شریفین باحضور نمایندگان مسلمانان سراسر دنیا را باجدیت دنبال نمایند.
همچنین ضرورت دارد تاطرحهایی برای بازسازی و توسعه بقیع تهیه گردد ، تا انشاالله هم سبب امید و وجد وجهد بیشتر برای مسلمانان درخصوص بقیع گردد و هم اینکه انشاالله زمینه سازی برای آزادی زودتر حرمهای مطهر گردیده و پس از ازادسازی ، وقفه ای برای تهیه طرح بازسازی صورت نگرفته و بلافاصله بتوان عملیات اجرایی صورت گیرد ‌.
✅حسن ختنام :
بزودی بنویسند به دیواربقیع : کارگران مشغولند به کار احداث ضریح

بزودی بنویسند به دیوار بقیع : چند روزی مانده به اتمام ضریح

بزودی بنویسند به دیواربقیع : مهدی فاطمه آید، به تماشای ضریح

بزودی بنویسند به دیواربقیع : عید امسال، نماز، صحن بقیع

بزودی بنویسند به دیواربقیع : فلش راهنما ،مرقد زهرای شفیع

بزودی بنویسند به دیوار بقیع : مهدی فاطمه کرده زمکه طلوع

 

کانال فرهنگ سدید


.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۰

نظرات  (۳)

۱۷ خرداد ۹۹ ، ۱۸:۳۵ یونس پاینده

با سلام ودرود

جناب آقای دکتر خدا قوت

بسیار عالی و بجا می باشد اجرت با خدا و شفاعت اهل البیت انشالله

النماس دعا

پاسخ:
سلام  - ممنون از فعالیت ها وتلاشهای شما درخصوص ایمه بقیع - موید باشید

سلام و خداقوت

بسیار عالی. استفاده کردیم. 

الهم عجل الولیک الفرج

۱۰ خرداد ۹۹ ، ۰۰:۱۵ مهدی عسکرپور

میشه وبمو دنبال کنید؟
منم دنبالتون میکنم باشه؟
www.mahdiaskarpoor.ir

برای دنبال کردن به این لینک برید:

http://blog.ir/panel/-/followed_blogs?follow=mahdiaskarpoor.ir

من هر کسی که دنبالم کنه دنبال میکنم