***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

اطلاعات ، نقشه و تصاویر ناب

موقعیت:

https://www.google.com/maps/place/Damascus,+Syria/@36.1949289,37.1332513,187m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x1518e6dc413cc6a7:0x6b9f66ebd1e394f2!8m2!3d33.5138073!4d36.2765279

 

 

فی "مشهد النقطة"...بضع قطرات من دم "الحسین"

 حلب تحیی ذکرى المبعث النبوی الشریف باحتفال فی مقام مشهد النقطة

 

Al-Nuqtah Mosque

The Masjid al-Nuqtah (Arabicمسجد النقطة‎ - Mosque of the Drop [of the blood of Husayn]) is a mosque located on Mount Jawshan in AleppoSyria. The main feature of the mosque is a stone believed to be stained with the blood of Husayn ibn ‘Alī by Shī‘ah Muslims

 

سید جواد هاشمی فشارکی

 

مشهد النقطه - مشهد الحسین 

 

 

مسجد النقطه یا مشهد النقطه و یا مشهد الحسین از زیارتگاه‌های شیعیان در شهر حلب سوریه است. این زیارتگاه در مکانی ساخته شده که گفته می‌شود سر امام حسین به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت بر آن سنگ جاری شده است.

 

 

پرونده:صخره مسجدالنقطه.jpg

ماجرا و انگیزه بنا

 

 

گفته شده است هنگامی که کاروان اسرا و سرهای شهدای کربلا از عراق به حلب رسیدند، در غرب این شهر در کنار کوه جوشن و معبد «مارت مروثا» منزل کردند. آنان سر امام حسین را بر صخره‌ای گذاشتند هنگامی که آن را برداشتند، چند قطرۀ از خون آن بر صخره جاری شده بود.[۱] پس از آن اهل حلب بر روی آن سنگ زیارتگاهی ساختند.[۲]

 

 

در برخی منابع برای پیدایش این بنا عوامل و انگیزه‌های دیگری بیان شده است[۳]؛ ابن عدیم علت بنای این زیارتگاه را دیدن شدن امام حسین[۴] یا امام علی[۵] در خواب در این محل دانسته است. برخی از پژوهشگران متأخر زیارتگاه را مکان دیر راهب مسیحی دانسته‌اند که یک شب سر امام را نزد خود نگهداری کرد. اما ابن عدیم میان دیر و زیارتگاه تمایز قائل شده و مکان دیر را در شمال این زیارتگاه ذکر کرده است.[۶]

 

 

Image result for ‫مسیراسرای کربلا‬‎

 

 

تاریخچه بنا

 

 

سیف الدوله حمدانی در سال ۳۵۰ق بر مکان سنگی که خون سر امام جاری شده بود، حجره و مسجدی ساخت و آن را مسجدالنقطه نامید.[۷] اما برخی از پژوهشگران تاریخچه این بنا را به قرن اول قمری -دوران عبدالعزیز اموی- بر گردانده‌اند. آنان گزارش‌های مربوط به احداث آن در دوران سیف الدوله حمدانی-قرن چهارم- و ملک صالح اسماعیل -قرن ششم- را ناظر بر توسعه و بازسازی آن دانسته‌اند.[۸]

 

 

صلاح الدین ایوبی (۵۶۵-۵۸۹) از این زیارتگاه دیدن کرده و مبلغی برای توسعه آن اختصاص داده است. پس از او فرزندش ملک الظاهر غازی آسیابی وقف آن کرد او همچنین شمس الدین ابوعلی حسین بن زهره را که در آن زمان نقیب سادات حلب بود متولی این بنا کرد. در این دوره چهار اتاق در شمال زیارتگاه ساخته شد.

 

 

در سال ۶۵۸ق مغولان به این زیارتگاه حمله کردند و اموال وقفی آن را بردند. پس از این حادثه سلطان ملک الظاهر بیبرس مملوکی آن را بازسازی کرد و برای آن امام جماعت، مؤذن و متولی قرار داد.[۹]

 

 

در دوره عثمانی مدتی به این زیارتگاه توجهی نشد. اما از نیمه دوم قرن سیزدهم قمری در ایام عاشورا اهالی حلب در این زیارتگاه مراسمی برگزار می‌کردند و در این مراسم داستان ولادت پیامبر اکرم خوانده و نذری پخش می‌شد. سلطان عبدالحمید عثمانی بخش‌هایی از آن را بازسازی کرد و هزینه‌های آن را از صندوق املاک سلطان عبدالحمید تآمین می‌شد. در جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸م) مشهدالحسین به انبار سلاح و مهمات جنگی تبدیل شد.[۱۰] در سال ۱۳۳۷ق برابر با ۱۹۱۸م بر اثر انفجاری ساختمان زیارتگاه تخریب شد اما سنگی که حاوی آثار خون سر امام حسین بود در این حادثه آسیبی ندید و به مشهدالمحسن منتقل شد.[۱۱]

 

 

در سال ۱۹۶۰م مؤسسه بازسازی و احسان اسلامی جعفری برای برای بازسازی مشهدالنقطه تأسیس شد. این مؤسسه طی سال های ۱۹۶۱م تا ۱۹۶۷م کار بازسازی زیارتگاه را انجام داد و در سال ۱۹۷۹م ده اتاق در صحن خارجی آن ساخت و در سال ۱۹۹۰ م برابر با ۱۴۱۰ق سنگی که خون سر امام بر آن جاری شده بود به محل اصلی خود بازگردانده شد.[۱۲]

 

 

موقعیت

 

 

این زیارتگاه در دامنۀ کوه جوشن در غرب حلب قرار دارد[۱۳] در نزدیکی آن، مشهدالسقط و قبور برخی علمای شیعه مانند ابن زهره (۵۸۵ق)، ابن شهرآشوب و احمد بن منیر طرابلسی (۵۴۸ق) قرار دارد.[۱۴] برخی مورخان، علت نام‌گذاری کوه جوشن را منزل کردن شمر بن ذی الجوشن همراه اسیران و سرهای شهدای کربلا در آنجا ذکر کرده‌اند.[۱۵]

 

Related image

موقعیت استان حلب نسبت به کشور سوریه

 

 

 

Image result for ‫نقشه شهر حلب  حلب‬‎

شهر حلب

 

موقعیت مشهد النقطه

محدوده محوطه پارکینگ در سمت راست- صحن بزرگ در وسط - صحن مسقف درچپ

ساختمان حیاط مرکزی پایینی حوزه علمیه می باشد

وضعیت

 

 

منطقه مسجدالنقطه در حلب به «حی الانصاری» مشهور است. این مکان در نزدیکی مشهدالسقط قرار دارد و بر سردر آن نام چهارده معصوم حک شده است.[۱۶]

 

 

این بنا دارای شبستانی است که در انتهای آن ایوانی قرار دارد و کنار آن ضریحی کوچک است که در داخل آن سنگی بر روی استوانه‌ای قرار داده شده است گفته می‌شود این مکانی است که سر امام حسین بر آن گذاشته شده و قطره‌هایی از خون سر حضرت بر آن ریخته است.[۱۷]

نقشه مشهد الراس الحسین در حلب - 1396 

مشهد الإمام الحسین "ع" فی حلب یفتح أبوابه مجدداً لاستقبال الزائرین +صور

تصویر سه بعدی از بالای تپه 

 صحن مسقف

سید جواد هاشمی فشارکی - مهندس رضوان دوست  - محمد چترعنبرین 

 

ضریح مطهر

گوشه حیاط پارکینگ که توسط داعش تخریب شده است  ودر بهمن 1397 مرمت شده است 

 

پانویس

 

 

1.     حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۶.

 

 

2.     غزی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۲.

 

 

3.     غزی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۴۱۱.

 

 

4.     ابن عدیم، بغیه الطلب، بیروت، ج۱، ص۴۱۲.

 

 

5.     ابن عدیم، بغیه الطلب، بیروت، ج۱، ص۲۸۴.

 

 

6.     ابن عدیم، بغیه الطلب، بیروت، ج۱، ص۴۱۲-۴۱۳.

 

 

7.     حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۶-۲۳۷.

 

 

8.     ن. ک: خامه یار، آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه، ۱۳۹۳ش، ص۱۴۲-۱۴۵.

 

 

9.     خامه یار، آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه، ۱۳۹۳ش، ص۱۴۲-۱۴۹.

 

 

10.  غزی، نهرالذهب، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۲۱۳.

 

 

11.  حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۷-۲۳۸.

 

 

12.  خامه یار، آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه، ۱۳۹۳ش، ص۱۴۲-۱۴۹.

 

 

13.  حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۱۸۶.

 

 

14.  حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۴-۲۳۵.

 

 

15.  حموی، معجم البلدان، ۱۹۹۵م، ج۲، ص۱۸۶.

 

 

16.  حسینی جلالی، مزارات اهل البیت و تاریخها، ۱۴۱۵ق، ص۲۳۴-۲۳۷.

 

 

17.  خامه یار، آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه، ۱۳۹۳ش، ص۱۴۹-۱۵۵.

 

 

منابع

 

 

·        ابن عدیم، عمر بن احمد بن ابی‌جراده، بغیة الطلب فی تاریخ حلب، دارالفکر، بیروت، بی‌تا.

 

 

·        حسینی جلالی، محمدحسین، مزارات اهل البیت و تاریخها، مؤسسه اعلمی، بیروت،الطبعة الثالثه، ۱۴۱۵ق؛۱۹۹۵م.

 

 

·        حموی بغدادی، یاقوت، معجم البلدان، دارصادر، بیروت، ۱۹۹۵م.

 

 

·        خامه یار، احمد، آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه، نشر مشعر، ۱۳۹۳ش.

 

 

·        غزی، کامل بالی حلبی، نهرالذهب فی تاریخ حلب، دارالقلم، حلب، ۱۴۱۹ق.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشایی زیارتگاه «مشهدالحسین» در حلب پس از ۵ سال + تصاویر

پس از گذشت بیش از چهار ماه از آزادسازی شرق حلب از اشغال تروریست‌های تکفیری، مراسم بازگشایی زیارتگاه معروف به مشهد‌‌الحسین(ع) در حلب که به مسجد «النقطه»‌نیز معروف است،با حضور خیل عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار شد.

بازگشایی زیارتگاه «مشهدالحسین» در حلب پس از 5 سال + تصاویر

لمی‌کیالی، خبرنگارخبرگزاری تسنیم، حلب : مراسم بازگشایی زیارتگاه معروف به مشهد‌‌الحسین(ع) در حلب که به مسجد «النقطه»‌نیز معروف است،با حضور خیل عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار شد.

این زیارتگاه پس از پنج سال بازگشایی شده است،‌چرا به سبب حضور گروه‌های تروریستی در شرق حلب و حملات آنها تخریب شده بود، اما پس از پایان  عملیات موفقیت‌آمیز ارتش سوریه در آزادسازی شرق حلب در دوم دی ماه 1395، کار بازسازی این مکان مقدس هم آغاز شد. گروه‌های تکفیری بارها برای اشغال این زیارتگاه و تخریب آن تلاش کرده بودند،‌اما ناکام ماندند.

مشهد «النقطه» در محله الانصاری شهر حلب قرار دارد، جایی که طی حضور گروه‌های تروریستی در شرق حلب، نقطه تماس میان ارتش سوریه و این گروه‌های حاضر در محله بستان القصر بود که طی مدت پنج سال اشغالگری خود، این مکان را به طور مستمر با خمپاره هدف قرار می‌دادند که به ویران شدن بخش‌های زیادی از آن منجر شد.

اما امروز مردم حلب پس از بازگشایی مشهد الحسین(ع)‌که حاوی قطره‌ای از خون راس مطهر امام حسین(ع) است، در این مکان حضور می‌یابند تا ارادت و عشق خود به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را مورد تاکید قرار داده و به مقام والای آن امام مظلوم ادای احترام کنند.

یکی از دست‌اندرکاران این زیارتگاه به خبرنگار تسنیم می‌گوید : این مراسم در این روزهای مبارک در مقام مشهد الحسین(ع) برگزار شد که تروریست‌ها بخش‌های زیادی از آن را ویران کرده بودند و امروز بازسازی و به یاری خداوند بازگشایی شد.

وی افزود : این مکان بزرگی است که ما از آن می‌آموزیم که مظلوم پیروز است و حق بر باطل پیروز می‌شود،‌ از امام حسین(ع)‌می‌آموزیم که چگونه به خاطر ارزش‌ها و اصول و اهدافی که خداوند می‌خواهد، خود را فدا کرد، شکی نیست که ما هم پیروز خواهیم شد همانطور که امام حسین(ع) پیروز شد،‌ امامی که به ما آموخت، هرگز ذلت و خواری نپذیریم و همچون بردگان فرار نکنیم، از خداوند می‌‌خواهیم به حق امام حسین(ع)، پیروزی سریع را به ما عنایت فرماید و ان شاء‌الله به حرمت این مقام و این مناسبت‌های مبارک ما پیروز هستیم.

یک بانوی سوری که از شهر آزادشده از محاصره، «نبل» به این زیارتگاه آمده است، به خبرنگار تسنیم می‌گوید : ما این مناسبت را به امت اسلامی تبریک می‌گوییم، از همینجا از  ارتش سوریه که در آزادسازی این مکان مشارکت کرد، تشکر می‌کنم، از شهر آزادشده از حصار نبل آمده‌ام.

وی افزود : ما پنج سال بود که از آمدن به این مکان محروم بودیم، زیرا در محاصره قرار داشتیم، اما اکنون خیلی خوشحال و خوشبختیم و بار دیگر از ارتش سوریه و دکتر بشار اسد به خاطر تلاش‌هایی که انجام می‌دهند، و همه امت اسلام تشکر می‌کنم.

بر اساس روایت‌ها، زیارتگاه معروف به مشهد الحسین(ع) مکانی بوده است که کاروان اسرای مظلوم کربلا که از مسیر کوفه تا شام حرکت می‌کردند، برای مدتی در این مکان اقامت کردند.

 

 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/02/08/1391179/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%84%D8%A8-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-5-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

 

 

1960

 

صورة نادرة للمشهد تظهر حجم الدمار الذی لحق به

 

المشهد فی صورة نادرة بعد الانفجار سنة 1920

 

 

شب‌های عاشورایی «مشهدالحسین» حلب + فیلم و عکس

ارادتمندان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با حضور در مشهدالحسین موسوم موسوم به مسجد «النقطه» شهر حلب به سوگواری و عزاداری در رثای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازند.

شب‌های عاشورایی «مشهدالحسین» حلب + فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در حلب، عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) همزمان با ایام محرم الحرام و سالروز شهادت جانسوز سالار شهیدان و یاران باوفایش به سوگواری و عزاداری پرداختند.

 

 
 
 
 
 
 

 

این مراسم در مشهدالحسین(ع) موسوم به مسجد «النقطه» در شهر حلب واقع در شمال سوریه با حضور خیل عاشقان عزادار حسینی به ویژه هیئت‌های عزاداران از شهرک‌های آزاد شده نبل و الزهراء برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در مجالس سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ضمن گوش دادن به سخنرانی‌ها و مرثیه‌سرایی‌های وعاظ و ذاکران اهل بیت(ع) در سوگ شهدای مظلوم کربلا اشک ماتم ریختند.

زیارتگاه مشهدالحسین یا مسجد  النقطه به مدت پنج سال در اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری قرار داشت و به دست این گروه‌ها تخریب شده بود، اما پس از پایان  عملیات موفقیت‌آمیز ارتش سوریه در آزادسازی شرق حلب در دوم دی ماه 1395، کار بازسازی این مکان مقدس هم آغاز شد. گروه‌های تکفیری بارها برای اشغال این زیارتگاه و تخریب آن تلاش کرده بودند،‌اما ناکام ماندند.

مشهد «النقطه» در محله الانصاری شهر حلب قرار دارد، جایی که طی حضور گروه‌های تروریستی در شرق حلب، نقطه تماس میان ارتش سوریه و این گروه‌های حاضر در محله بستان القصر بود که طی مدت پنج سال اشغالگری خود، این مکان را به طور مستمر با خمپاره هدف قرار می‌دادند که به ویران شدن بخش‌های زیادی از آن منجر شد.

مردم حلب و دیگر مناطق سوریه پس از بازگشایی مشهد الحسین(ع)‌که بر اساس روایت‌ها،‌حاوی قطره‌ای از خون راس مطهر امام حسین(ع) است، در این مکان حضور می‌یابند تا ارادت و عشق خود به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را مورد تاکید قرار داده و به مقام والای آن امام مظلوم ادای احترام کنند.

بر اساس روایت‌ها، زیارتگاه معروف به مشهد الحسین(ع) مکانی بوده است که کاروان اسرای مظلوم کربلا که از مسیر کوفه تا شام حرکت می‌کردند، برای مدتی در این مکان اقامت کردند.

انتهای پیا

 

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/07/08/1533412/%D8%B4%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D9%84%D8%A8-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%88-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به کارگردانی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سوریه روی صحنه رفت. این نمایش پس از اجرای موفق و با استقبال گسترده از سوی هنرمندان و عموم مردم سوریه در حلب از امروز در دمشق روی صحنه خواهد رفت. «خورشید از حلب طلوع می کند» اجراهای آغازین خود در سوریه را در مشهد النقطه که به مشهد الامام الاحسین(ع) نیز شهرت دارد تجربه کرد. مسجد النقطه یا مشهد النقطه و یا مشهد الحسین از زیارتگاه‌های شیعیان در شهر حلب سوریه است. این زیارتگاه در مکانی ساخته شده که گفته می‌شود سر امام حسین به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت(ع) بر آن سنگ جاری شده است. از جمله روایات معروف مسجد‌النقطه خلوت کردن راهب مسیحی با سر مبارک سیدالشهدا(ع) است. از این رو داستان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نیز در همین راستا پیش می‌رود.

کوروش زارعی کارگردان این نمایش درخصوص نام تازه‌ترین نمایش صحنه‌ای برون‌مرزی خود در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: عنوان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» است، این نام به این دلیل انتخاب شده است که در سال 61 هجری اتفاقات نمایش ما در حلب رخ داده است و اتفاقی که پس از این قصه نمایش برای مردم حلب رخ داده است، طوری است که حقیقتی را برای آن‌ها آشکار می‌کند و مردم حلب تاثیر بسیاری از آن می‌گیرند و دچار یک تحول عظیم و درونی می‌شوند. همان‌طور که گفتم قصه ما در حلب رخ داده و ما اولین اجراهای خود را در حلب داشتیم.

داستان این اثر روایت دلدادگی راهب مسیحی به امام حسین(ع) است

وی با اشاره به تقارن داستان این نمایش با مکان اجرا گفت: خلاصه نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» همان داستان مشهور مقتل است که کاروان اسرا به سوی شام شبی را در دیر راهبی مسیحی می‌گذرانند و راهب مسیحی زمانی که متوجه می‌شود که صندوقی که این کاروان همراه خود دارد سر مبارک امام حسین (ع) است تمام دارایی و اموالش را می‌دهد و خواهش می‌کند تا یک شب تا صبح اجازه بدهند او با سر مبارک حضرت تنها بماند. او شب تا صبح با امام گفت‌و‌گو می‌کند و همین ماجرا باعث می‌شود یک تحول و انقلاب درونی در راهب ایجاد شود. البته ما در نمایش نشان نمی‌دهیم او اسلام می‌آورد یا نه، اما نقطه تحول درونی او را در صحنه می‌بینیم.

بازیگر سریال محبوب و بین‌المللی «حضرت یوسف» ادامه داد: اجرای نمایش ما در حلب دقیقا در مکان واقعی نمایش یعنی همان دیر راهب مسیحی که هنوز پابرجاست اجرا کردیم. اجرای نمایش«خورشید از حلب طلوع می‌کند»  به نوعی مکان محور است؛ چرا که در فضای غیر از سالن روی صحنه رفت. ما در این مکان ظرفیت فضایی را ایجاد کردیم که برای تماشاگران چیزی حدود 1500 صندلی در هر اجرا وجود داشت. در دمشق نیز سالن مدنظر ما 2000 مخاطب در هر اجرا پذیرا خواهد بود.

زارعی درخصوص ادامه اجراهای این نمایش افزود: ما نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را از اواخر دهه سوم محرم 10 شب در شهر حلب روی صحنه بردیم و پس از آن با وقفه یک هفته‌ای به مدت 10 شب هم در شهر دمشق نمایش روی صحنه می‌رود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در معرفی بازیگران این اثر گفت: نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» 60 بازیگر دارد. تمامی بازیگران این نمایش حرفه‌ای و نام‌آشنا در میان مردم سوریه هستند و به سبب تسلط زبانی این بازیگران به زبان عربی شاهد بیشترین استقبال مخاطبان در ارتباط‌گیری با داستان و محتوای این اثر نمایشی بودیم. هنرمندان ایرانی نیز در این نمایش بخش‌های فنی و اجرایی را بر عهده دارند. به این ترتیب بازیگران با تجربه و کارکشته تئاتر سوریه با تیم فنی و اجرایی هنرمندان ایرانی گروه قدرتمندی را تشکیل داده تا اجراهای مشترکی در سوریه، ایران و جای جای دنیا داشته باشند.

وی افزود: نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته «ابوباسم حیادار» است و بازیگرانی چون «مروان غریوان»، «سمیر طویل»، «یاسین عدس»، «حسان الفیصل»، «محمد سقا»، «وجد السعید»، «عبود طویل»، «شام حسنی»، «بشری طویل»، «نور شاقول» و... نقش‌آفرینی می‌‌کنند.

استقبال هشت هزار نفری مخاطبان سوری در حلب

زارعی با تاکید بر استقبال عموم مردم از ارجاع این نمایش در مشهد النقطه گفت: طیف‌های گسترده‌ای از مردم، شیعیان، علمای اهل سنت، علمای مسیحی و گروه‌های مختلف با حضور در این نمایش از آن استقبال کردند. مسؤولان وزارت فرهنگ سوریه، پیش از پایان اجرای این نمایش در حلب درخواست اجرای این نمایش در شهر دمشق را داشتند؛ چرا که نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در حلب با استقبال هشت هزار نفری مخاطبان سوریه‌ای طی 10 شب مواجه شد. پس از اجرای این نمایش در شهر حلب، «خورشید از حلب طلوع می‌کند» از 28 مهرماه به مدت ۱۰شب در مصلای حرم حضرت زینب در دمشق به روی صحنه خواهد رفت.

زارعی ادامه داد: تولید نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» نخستین پروژه مشترک نمایشی میان کشور ایران و سوریه است که با درخواست وزارت فرهنگ و هنر سوریه کار تولید آن از ابتدای فصل تابستان سال جاری آغاز شده بود. این اثر اولین نمایش پس از حدود 70 سال است که با روایتی تاریخی و مضمونی دینی در کشور سوریه اجرا می‌شود. این اتفاق بر جذابیت و اشتیاق مخاطبان برای تماشای نمایش افزوده است. از طرف دیگر به گفته برخی هنرمندان سوری این اولین پروژه مشترک تئاتری با یک کشور دیگر پس از نزدیک به پنجاه سال است.

وی در تحلیل شهرهای انتخاب شده برای اجرای تازه‌ترین اثر صحنه‌ای خود گفت: دو شهر دمشق و حلب، از شهرهای به شدت فرهنگی و هنری سوریه هستند که هنرمندان درجه یک سوریه در این دو شهر زندگی و کار می‌کنند. البته در تصویر اصلی دمشق به دلیل بحث پایتخت بودن شهری کاملا سیاسی و حلب شهری کاملا فرهنگی است. حلب البته از نظر وسعت و جمعیت از دمشق بزرگ‌تر است و از مردمانی فرهیخته دارد که در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری فعال هستند. هر دو شهر هم درای سالن‌های حرفه‌ای هستند  و مرتب نمایش‌های‌شان روی صحنه به صورت مستمر اجرا می‌شود. یکی از نکات قابل توجه از تئاتر سوریه این است که سیستم اجرایی نمایش‌های سوری مانند کشورهای اروپایی است و نمایش‌هایشان اجراهای طولانی ندارند و نهایتا در 10 اجرا اثر به پایان می‌رسد.

بازیگر سینمایی «امپراتور جهنم» افزود: مردم شهر حلب استقبال گسترده و خوبی از تئاتر دارند. آن‌ها مشتاقانه تئاترها را دنبال می‌کنند و به تماشای نمایش‌ها می‌نشینند. بنده نیز در همین مدت کوتاه با همه مشغله‌های کاری توانستم دو نمایش را ببینم. نشانه‌هایی که از رونق تئاتر در حلب دیده می‌شود گویای علاقه مردمی به تئاتر در این شهر دارد. تئاتر در سوریه هنرمندان بین‌المللی دارد. این هنرمندان چه درآثار نمایشی و چه تلویزیونی دیگر کشورهای عربی نیز فعال هستند.

در پی تبادل فرهنگی و هنری بیشتر میان ایران و سوریه هستیم

زارعی با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات میان هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری دنیا با هنرمندان ایرانی به ویژه در هنر تئاتر گفت: نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اثری کاملا مشارکتی و در واقع تبادلی فرهنگی هنری بین هنرمندان ایرانی و سوری است. و دولت سوریه نیز شرایط خوبی را برای ما ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه مشکل لجستیکی برای اجرای نمایش نداشته و نداریم. در همین راستا هم سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نگاهی بینا‌فرهنگی و اشتراکات فرهنگی هنری دو ملت ایران و سوریه از این اثر تمام قد حمایت کرده است.

وی در همین راستا افزود: در دنیای امروز یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی هنری در راستای ارتباطات دو جانبه کشورها به ویژه کشورهایی با اشتراکات فرهنگی تولید همین نوع آثار است، امیدوارم این اثر سرمنشأ آغاز جریانی تازه از تبادلات تئاتری بین کشورهای غرب آسیا باشد، اتفاقی که باید زودتر از این‌ها رخ می‌داد. امیدواریم با تبلیغاتی که انجام شده و می‌شود شاهد اجراهایی پر شور باشیم.

زارعی ادامه داد: از آنجایی که هنرمندان و مردم سوریه سریال «حضرت یوسف» را دیده و با علاقه و دقت آن را دنبال کرده‌اند و من نیز در این سریال حضوری پر رنگ داشتم با من آشنایی کامل دارند. همین امر موجب شده تا آن‌ها ارتباطی بهتر با نمایش و اثر برقرار کنند. از طرف دیگر هم ما در سوریه به عنوان نماینده تئاتر ایران شناخته می‌شویم و تلاش داریم از جایگاه هنر تئاتر کشورمان هم تصویری خوب ارائه دهیم.

تئاتر سوریه هنرمندانی حرفه‌ای و بین‌المللی دارد

این هنرمند سرشناس تئاتر کشور هنرمندان تئاتر سوریه را بسیار حرفه‌ای دانست و گفت: هنرمندان سوری بسیار فعال هستند و بازیگران حرفه‌ای دارند. سوریه همواره هنرمندان مشهوری داشته است که حتی برخی از آن‌ها هر سال در فیلم‌های هالیوودی به ایفای نقش می‌پردازند. شهرت و حرفه‌ای بودن برخی از بازیگران سوری آنچنان زیاد است که نمی‌توان به سادگی آنها را برای نقش‌آفرینی دعوت کرد.

وی با خرسندی از کسب تجربه کار هنری در کنار هنرمندان سوری گفت: پیش از این تجربه نیز در پروژه سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش تجربه همکاری با بازیگران سوری از جمله جواد الشکرجی، طلحت حمدی و... داشته‌ام. به هر حال بازیگران سوری چه در کشورهای عربی و چه در سینمای جهان شناخته شده هستند. به این ترتیب ما در یکی از قدرتمندترین کشورهای فعال تئاتر عربی نمایش خود را اجرا می‌کنیم.

زارعی در همین راستا افزود: تئاتر سوریه دارای بازیگرانی خلاق، با هوش و بسیار با استعداد است. چرا که در تمرین‌های این اثر با هنرمندانی کاملا حرفه‌ای و طراز اول طرف هستم و توانایی‌های‌شان کاملا مشهود است.

احتمال حضور این نمایش در ایران و جشنواره تئاتر فجر

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از احتمال اجرای این نمایش با همین گروه در ایران خبر داد و گفت: یکی از اهداف بلند مدت ما از اجرای مشترک میان هنرمندان ایرانی و سوری نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در سوریه اجرا در ایران است. همچنین احتمالا نمایش پیش رو برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز شرکت داده شود. متولیان این نمایش تلاش دارند در دیگر کشورهای عربی نیز نمایش را اجرا کنند یا سال‌های آینده نیز اجرای این اثر در سوریه تکرار شوند. اجرای این نمایش یک تبادل فرهنگی هنری برای اولین بار بین دو کشور است. امیدوارم این جریان با آثاری دیگر نیز ادامه یابد.

 زارعی در پایان گفت: از سازمان هنری رسانه‌ای اوج و احسان محمدحسنی به جهت نگاه فرهنگی هنری بین‌المللی که دارند تشکر می‌کنم و آرزو دارم در این راه سخت همواره موفق و پیروز باشند. یکی از مسائلی که ایشان می‌توانند در دستور کار بعدی خود قرار دهند بحث آموزش و تجربه پردازی‌های میان خانواده تئاتر ایران و سوریه است.

گفتنی است، پس از اجرای موفق «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در شهر حلب، این نمایش از 28 مهرماه به مدت ۱۰ شب در مصلی حرم حضرت زینب(س) در دمشق به روی صحنه خواهد رفت.

یادآور می‌شود، نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» کاری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج به نویسندگی «ابوباسم حیادار» و کارگردانی «کوروش زارعی» است که این روزها در سوریه روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

 

http://sourehonar.ir/content/news/5638/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%C2%AB%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%84%D8%A8-%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%B9-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF%C2%BB-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%85%D8%B4%D9%82-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF

 

Aleppo – al-Naqteh Mosque 
حلب – مسجد النقطة‎

al-Naqteh Mosque (مسجد النقطة‎), located on the eastern slope of Jebel Joushan (جبل جوشن) in the west of Aleppo (حلب), is an important Shia shrine and place of pilgrimage. The shrine contains a stone that, according to tradition, caught drops of blood from the head of Hussein. The son of Ali and grandson of Mohammed, Hussein was killed in the Battle of Karbala (Iraq), and his head was being transported to Damascus (دمشق‎) via Aleppo (حلب) with prisoners of the battle.

There are varying accounts of the history of this site. According to Shia tradition, a Christian monk of Aleppo (حلب) could see light emanating from the head of Hussein as the caravan approached the city. In exchange for 10,000 dirhams, he was permitted to keep the head with him through the night. He placed the head on a stone, and blood fell onto it. The next morning, he returned the head and converted to Islam. An alternate version omits the monk, and claims that after blood dripped from the head onto the rock, blood began gushing forth from the rock. According to Sunni tradition, a shepherd was instructed in a dream to build a mosque in honor of Hussein at this location, where one of his goats had its foot sunken into rock. When he awoke and rescued his goat, a river of water began to flow from the rock.

The mosque is known to have been constructed from 1183 to 1260 in honor of Hussein, a challenge to Sunni orthodoxy at the time. The mosque eventually fell into disuse, and during the Ottoman period it was used for munitions storage for Turkish forces. An explosion in 1920 largely destroyed the building. Contributions by the Shia community brought about its reconstruction in the 1960s and 1970s, aided by plans and photographs from the German researcher Herzfeld prior to the explosion. The mosque has been expanded in recent decades to accommodate increasing pilgrimage traffic from Iran. The roof over the inner courtyard was added in 1991.

Note that this site is often referred to as Mashhad al-Hussein (الحسین‎ مشهد‎).

 

عمارة مشهد الحسین علیه‌السلام :

أما عن عمارة مشهد الحسین علیه‌السلام فالذی بناه لأول مرة هو سیف الدولة الحمدانی عام ٣٥١ ه‍.

وتمّت العمارة الثانیة للمشهد فی أیام الدولة النوریة فی زمن الملک الصالح ابن الملک العادل نور الدین ، ولم یکن هذا متعصبا ضد الشیعة کأبیه الملک نور الدین محمود زنکی.

فقد تداعى أهل حلب [فی عصره] لبناء المشهد بعد أن رأى راع للغنم رؤیا مؤثرة ، ونبع الماء فی ذلک المکان على یدیه ، وأنفقوا علیه من أموالهم. وانتهت عمارته فی سنة ٥٨٥ ه‍. ولما ملک الظاهر غازی بن صلاح الدین الأیوبی حلب سنة ٥٨٩ ه‍ ، وکان محبا لأهل البیت علیهم‌السلام ، اهتم بالمشهد ووقف علیه رحى تعرف بالکاملیة ، وفوّض أمره إلى نقیب الأشراف. ثم خلفه ولده العزیز ، وفی أیامه تمّ بناء حرم إلى جانبه وبیوت للزوار.

ولم یلبث التتار أن استولوا على حلب ، فدخلوا إلى هذا المشهد ونهبوا ما کان الناس قد وضعوا فیه من الستور والبسط والفرش والأوانی النحاسیة والقنادیل الذهبیة والفضیة والشمع ، وکان شیئا کثیرا. وشعثوا بناءه ونقضوا أبوابه. ولما ملک الظاهر بیبرس جدّد ذلک ورممه.

ـ أحوال مشهد الحسین علیه‌السلام أیام الدولة العثمانیة :

(نهر الذهب فی تاریخ حلب ، ج ٢ ص ٢٨٢)

یقول کامل الغزی الحلبی :

وکان هذا المشهد مهملا ، ثم منذ نصف قرن أخذت تقام فیه یوم عاشوراء حفلة دینیة ، وکذلک فی لیلة السابع والعشرین من رجب ، کما سنذکر بالتفصیل. وفی سنة ١٣٠٢ ه‍ جدّدت فیه الجهة الشمالیة من القبلیة ، وبعد بضع سنین أهدى السلطان عبد الحمید العثمانی ستارا حریریا مزرکشا بآیات قرآنیة ، وضع على المحراب ، وفرشت أرض قبلیته بالطنافس الجمیلة ، وجدد ترخیم أرض الصحن ، ورتّب له إمام ومؤذن وخادم وموظفون یقرؤون کل یوم أجزاء شریفة. وبعد الانقلاب الدستوری العثمانی أهملت هذه الحفلات والشعائر.

ویقول الأستاذ عبد الرحمن الکیالی فی کتابه (أضواء وآراء) ص ٨٣ :

https://books.rafed.net/view.php?type=c_fbook&b_id=3230&page=353

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۰