***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترسید جواد هاشمی فشارکی

منتشرشده در خبرگزاری بسیج

ماه خون و قیام در فراز و نشیب ویروس کرونا/عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل بردار نیست

منبع انتشارخبر : 

https://basijnews.ir/fa/news/9262541/

 

خبرگزاری طبنا :

https://telegra.ph/Tebnaa-08-11

 

کد خبر: ۹۲۶۲۵۴۱

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹- ۱۵: ۱۲

فرهنگ و جامعه » عمومی

ماه خون و قیام در فراز و نشیب ویروس کرونا/عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل بردار نیست

همه مبانی دینی مدیون حرکت و نهضت امام حسین(ع) است، لذا لازم است با رعایت بهداشت این مراسم معنوی برگزارگردد، زیرا این جلسات ضامن تداوم دین، ودنیای آفت زده جامعه است.

خبرگزاری بسیج:یادداشت/سوگواری ایام ماه محرم و صفر به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و اصحابش در واقعه کربلا در سال ۶۱ ه.ق. در صحرای کربلا با آیین های گوناگون و به صورت گسترده انجام می‌شود. عزاداری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی و به خصوص تاثیر معنوی برجامعه ، آن هم در شرایط بحرانی نیز داشته و دارد. سوگواری شیعیان در ماه محرم همواره به صورت خودجوش بوده‌ است و حکومت‌ها دخالتی در راه‌اندازی آن نداشته‌اند.اما در سال 99 به دنبال ویرویس منحوس کرونا و مشکلات اجتماعی آن ، سبب نگرانی برای ملیونها عاشق منتظردرعدم برگزاری آن و سبب مساله سازی معدودی گردیده است .

ماه خون و قیام در فراز و نشیب ویروس کرونا/عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل بردار نیست

 


 محرم واستکبارستیزی
قیام ونهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشته وچون مشعلی فروزان چراغ هدایت جوامع می باشد. شیعیان نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته و حکومت های جور وستم و استبداد را برنتابیده اند. تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم در جنبش های اصیل مردمی است که جلوه کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم؛ مردم نیز با شعارهای خود (همچون نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید داشته ودارند .


 محرم ایران در گذرزمان
روزهای عزاداری محرم  چهره ایران اسلامی به صورت چشمگیری تغییر کرده و یکپارچه سیاهپوش می‌شود. بیرق‌ها ی سیاه بر در و بام تکایا، مساجد، خانه‌ها، مؤسسات، ادارات و معابر برافراشته شده و همه سیاه پوش می شوند . در این ایام بانوان و آقایان و به خصوص نسل جوان و رویش های نهضت عاشورا در مساجد و معابر و تکایا جمع شده و عزا داری می کنند.و ضمن پاسداشت این واقعه سوزناک، برای خود توشه اخروی اندوخته می کنند.
رضاشاه پس از رسیدن به سلطنت، به تدریج مراسم عزاداری را ممنوع کرد. و در دوران پسرش محمدرضا شاه نیز محدودیت هایی به خصوص برای وعاظ ایجاد شد و در سال های آخر عمر ننگین دودمان شاهنشاهی، برخی از وعاظ و علما را نیز ممنوع المنبر کرده بود.اما آنان بی مهابا ایستاده در پای منبر ،به سخنرانی و تشریح ابعاد نهضت عاشورا پرداختند.
با فرا رسیدن تاسوعا و همچنین عاشورای سال 56 و 57 ، مردم تهران از سحرگاه این روز تظاهرات خود را آغاز کردند. در این تظاهراتِ باشکوه زن و مرد پیر و جوان به سمت میدان آزادی (شهیاد سابق) حرکت کردند و شعارهای سیاسی مذهبی سرداده و تصاویری از امام خمینی(ره) و پرچم های سیاه در دست داشتند و  علیه شخص محمدرضا پهلوی، شعار دادند. همچنین پارچه نوشته هایی علیه آمریکا و انگلیس در دست داشتند و این راهپیمایی ها تاثیر بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

 

 تاثیر انقلاب اسلامی بر محرم 
انقلاب اسلامی نیز متقابلا تاثیرشگرفی را بر مراسم محرم وصفر وهیئات مذهبی داشته است : 
- بیانات مکرر امامین انقلاب و مسئولین نظام در خصوص اهمیت و ضرورت مراسم محرم ( برعکس مسولین پیش از انقلاب)
- ایجاد تحول و انگیزه مضاعف 
- ایجاد فضای کاملا باز و آزادی برای انجام مراسم
- حمایت های مادی و معنوی نهادها و سازمانها از تکایا
- حمایت و کمک در واگذاری ملک وپروانه ساخت و تجهیزات 
- همراهی ماموران انتظامی در برقراری نظم و امنیت در زمانهای مراسم 
- شناسنامه دار کردن تکایا
- گسترش کمی و کیفی مراسم مساجد وتکایا
- گسترش دامنه آن به فراسوی مرزها 
- اوج آن بابسیج کشور در مراسم پیاده روی دهها میلیونی اربعین تجلی یافته است.
- و.....


 محرم 99 و رهبر انقلاب اسلامی
براساس اعلام حاج شیخ حسین انصاریان ، رهبر انقلاب برای برگزاری مجالس عزاداری ماه محرم دغدغه داشته و فرموده اند: "امسال با رعایت بهداشت هر چه پرشور تر جلسات محرم را برگزار کنید". مراجع عظام نیز تاکید دارندعزاداری محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی برگزار شود.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سخنرانی 10 مرداد1399 به مناسبت عید قربان فرمودند: " مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم می گوید. خب، عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند. عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."


لذا بیانات ایشان برچند محور می باشد:
1) باتوجه به نفس مناسبت بسیارمهم مذهبی و تاکیدات دینی مبنی بربرگزاری مراسم محرم و تاثیرمعنوی آن برمردم وجامعه وهمچنین باتوجه به مشکلات روحی بوجود آمده ویروس کرونا، نفس برگزاری آن بسیار مطلوب می باشد.و آنچه که اقتضای مناسبت دینی است ، ایشان تمایل دارند که این مراسم برگزار شود.
2) با این مطلبی که فرموده اند: "اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."همانطور که ایشان در چندین نوبت دیگر هم صحبت کرده اند ، نسبت به اصل بحران کرونا دغدغه دارند و مکرر سفارشات لازم را کرده اند . ودر اینجا نیز التفات داشته وتاکید دارندکه بحران گسترش نیابد .
3) انچه که اقتضای شرایط کرونایی در کشورایجاد میکند، ایشان تاکید بررعایت اصول بهداشتی در مراسم دارند واینکه همگان تابع ضوابط اعلامی باشند.
4) باتوجه به این جمله :" مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید" مشخص میباشد ، ایشان خبرها را رصد کرده و از برخی موضع گیریها ، رضایت ندارند.
5) باتوجه به حمله ایشان مبنی بر :" خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند." یعنی این مساله نیاز به دامن زدن ندارد وبلاخره یک شکل مناسبی که اقتضای شرایط باشد برگزار میشود.وآن این نکته ایشان است که : " عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود "
6) باتوجه به این سخن : " و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم "ایشان درمجموع به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر ارایه اصول بهداشتی در برگزاری مراسم محرم واگذارکرده اند.


 هدف دشمنان محرم وعاشورا


از آنجا که اکثریت ملت ایران معتقد به تشیع هستند وفرهنگ عاشورا در وجودشان شعله ور می باشد ، و ریشه های انقلاب وتداوم نهضت انقلابی گری درمحرم و عاشوراست ، لذا دشمنان بدنبال خشکاندن باورهای مردم می باشد ، لذا به روشهای مختلف درصدد تضعیف آن هستند. درصدد ایجاد فتنه نرم علیه باورهای دینی برای پایین کشیدن شعله های فرزوان نهضت عاشورا می باشند. وبدنبال ارائه تصویری غیرعقلانی و غیر علمی از دین هستند.آنها در فضای مجازی یافته های پژوهشی مطرح می کنند که اساس درستی ندارد. برخی نیز با فضاسازی بدنبال ایجادوهن شیعه درعزاداری عاشورا هستند. شروع کرونا در کشور را به قم نسبت دادند و نیزشایعه سازی اینکه در خیابان های اطراف حرم امام رضا (ع) ویروس کرونا وجود دارد ،تا بدبینی نسبت به این شهرهای مذهبی ایجاد کنند و اکنون نوبت به تخریب زیرساختهای اعتقادی ماه محرم وعاشورا فرارسیده است .


 محرم وصفرسال 99 و سینه زنان کرونا
چندماهی است کل جهان با پدیده منحوس کرونا مواجه شده و مشکلات اجتماعی وفردی زیادی را بوجودآورده است .شروع ماه محرم برابر با روز یکشنبه 31 مرداد 1399وروز 8 و9 شهریور ماه روز تاسوعا و عاشورا وروز 17 مهر روز اربعین حسینی بوده ونیز احتمال تدوام وضعیت آلودگی ویروس در این ایام وجود دارد. وعلیرغم تاکید علما بر برگزاری عزاداری ایام محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی ، معهذا با واکنش‌های متفاوتی از ‏سوی برخی جریان ها و تعدادی رسانه‌های مساله ساز مواجه شده است. این گروه قبلا نیز در خصوص مساجد حتی در لیالی قدر ،با خشنودی از محدودیت های ایجاد شده در عدم بهره مندی معنوی مردم در این ایام بیماری و مشکلات سخت معیشتی ، بنظر میرسدعده ای وجریاناتی ، فراتر از حد معمول ، ویروس کرونا را بهانه کرده و هدف دیگری را دنبال می کنند بدنبال تنزل جایگاه تکایا وحسینیه ها فروکش کردن تاثیر معنوی محرمبرجامعه می باشند. 
رهبری در سخنرانی 10 مرداد 1399 بمناسبت عید قربان گفتند : " مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید. خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند." خوبست مروری شود براینکه هرکسی یک چیزی می گوید:


 از یک سو ، برخی مسولین دولتی شعار به ظاهر زیبای "هر خانه یک حسینیه باشد" سر می دهند،که در واقع حذف جایگاه حسینیه ها وتکایا را به همراه دارد.
 عده ای عقده گشایی ها با تیتر زنی و آتش توپخانه روزی نامه های زنجیری وهم‌صدایی .... با رسانه‌های غربی درباره محرم شده اند.
 در برخی مراکز که یا با محرم غریبه اند و یا عقده محرم را دارند تصمیم گیران این عرصه شده اند.
 از یک سو در فضای مجازی جو سازی که : عربستان( مذهب: تسنن ) بزرگ ترین گردهمایی مسلمانان جهان یعنی مراسم حج با میلیاردها سود را به دلیل همه گیری ویروس کرونا و اهمیت جان انسان ها لغو کرد.وعراق(مذهب: تشیع ) مراسم اربعین حسینی را به دلیل اهمیت سلامت و جان انسان ها در این شرایط لغو شده اعلام کرد.چین (مذهب: کمونیست ) مهم ترین رویداد در چین یعنی جشنواره سال نو چینی را به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو کرد.مراسم کارناوال بزرگ سائو پائولو در برزیل لغو شد!مراسم اهدای جایزه نوبل لغو شد!برنامه های روز پایتخت در تاجیکستان لغو شد!به خاطر اهمیت جان انسان ها .و حالا در ایران دنبال مراسم محرمند و این جان ملت است که کوچک ترین ارزشی برایشان ندارد.!!!!
 عده ای دیگراخباری ازگروه های انحرافی اسلامی منتشر میکنندکه طبق خبرهای رسیده: ".... تصمیم گرفته است در ایام ماه محرم با برگزاری مراسمات به اصطلاح عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فیلمبرداری از این مجالس، آن را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کند تا وجهه عموم عزاداران سیدالشهداء را تخریب کنند! و قرار شده است در کمک به پیشبرد این پروژه شوم و انتشار گسترده این فیلم های از قبل آماده شده، شبکه وهابی سعودی اینترنشنال، بی بی سی انگلیسی فارسی زبان و شبکه بهایی من‌وتو کمک کنند" تا انگیزه مردم را نسبت به اصل برگزاری مراسم محرم منصرف کنند.
 ازیک سو نیز دایه های مهربان تر از مادر چنین میگویند :"حالا با این نظرات فقهی، موضوع برگزاری مراسم عزاداری در محرم امسال را چگونه باید ارزیابی کرد؟ "
 و از سوی دیگر جمع کثیری شامل علما و مومنین ،که چشم انتظاررسیدن محرم بوده و به دنبال بهره مندی از جلسات معنوی محرم می باشند، بخصوص در این ایام سخت کرونا ، نگران عدم تشکیل این جلسات هستند.


بیانات برخی افراد وجریانات داخلی ها 
گرچه پیشگیری ازگسترش ویروس کرونا بسیار مهم است ، ولی درهیچ حوزه دیگری ازمسایل جامعه چنین حجم عکس العمل ها ، توسط افراد وتیتر روزنامه ها وخبرگزاریهای مساله ساز مشاهده نمیشود. رهبری در سخنرانی 10 مرداد 1399 بمناسبت عید قربان گفتند : " ... خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند....." بدون قصد تکذیب و یا تایید آن ، برخی ازانبوه آنها را در زیر ملاحظه میکنید: 
o ماه محرم و خطر کرونا!
o سوال روز؛ تکلیف محرم چه می شود؟
o نحوه برگزاری مراسم‌های محرم در شرایط کرونا؟
o ای کاش حرم ائمه و نمازجمعه‌ها زودتر تعطیل می‌شد!
o کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم
o اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایام محرم منتشر شد
o تلاش برای برگزاری مراسم محرم در اوج شیوع کرونا در ایران !!!
o جلسه‌های عزاداری محرم با وجود کرونا باید برگزار شود!!- با طعنه و تمسخر
o تصویب پروتکل‌ بهداشتی مراسم محرم و صفر در ستاد مقابله
o در برگزاری مراسم محرم هیچیک از اصول مبارزه با کرونا را نمی توان رعایت کرد/ به خاطر یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد
o یک بام و دو هوای مسئولان در ماجرای کرونا
o رییس‌ستاد کرونا یا «منبری سال‌های دور» ؟
o رییس جمهور: مراسم عزاداری ماه محرم برگزار می‌شود.
o روحانی: مراسم محرم در مناطق قرمز کرونا هم باید برگزار شود.
o چرا روحانی «بازار محرم» را تعطیل نکرد؟
o انتقاد شدید از تاکید روحانی بر برگزاری عزاداری در بحران کرونا !
o هشدار به روحانی درباره کرونا و محرم !
o برگزاری مراسم محرم بررسی میشود .
o تعیین تکلیف مراسم دهه محرم در انتظار بررسی‌های بیشتر
o جدیدترین خبرهای «کرونا محرم» !!
o آیا کرونا در مراسم عزاداری محرم نیست؟
o مراسم عزاداری محرم در مناطق قرمز شیوع کرونا و بالا گرفتن...
o عزاداری محرم زیر سایه سنگین کرونا؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
o کرونا؟ موشک هم عزاداری محرم را متوقف نکرد !
o دوگانه سیاست و کرونا در محرم ۹۹
o کرونا در ایران؛ آرایشگاه، باشگاه، عروسی و عزا تعطیل است .
o حرف های کامل ...مداح درباره برگزاری عزاداری محرم در کرونا .
o فوت مداحی که کرونا را مسخره می کرد به دلیل کرونا !
o هشدار و نگرانی از کرونا؛ مقامات بر برگزاری مراسم عزاداری محرم...
o در آستانه محرم، ایران در وضعیت قرمز شیوع کرونا !
o کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم !
o بدون مناسک مذهبی هم می‌توانیم دین‌دار باشیم/ هوش مذهبی، آیین‌های....
o یک منبع در شهرداری: منافع مالی دلیل اصرار بر برگزاری....
o تعطیلی مراسم های مذهبی و هیات های همدان برای جلوگیری از کرونا !
o امکان برگزاری مراسم محرم در استان بوشهر وجود ندارد !
o مراسمات محرم خوزستان در کرونا برگزار خواهد شد !
o ....: کرونا نرود، عزاداری محرم هم باید تعطیل شود !
o روضه خانگی جایگزین برای هیأت در ایام شیوع کرونا !
o کاری نکنید که بگویند دین به سلامت مردم بی اعتناست !
o این‌ها زنگ‌های خطری هستند که متاسفانه شنیده نمی‌شوند، زیرا کسانی که باید بشنوند، سخت سرگرم تحکیم سنگر‌های ‏تارعنکبوتی خود هستند که در جنگ قدرت به دست آورده‌اند. هرطور که بخواهند در مناصب کلیدی مهره‌چینی می‌کنند تا قدرت خود را تحکیم و طرف ‏مقابل را زمین‌گیر نمایند. در چنین هنگامه‌ای طبیعی است که صدای شکستن استخوان‌های پابرهنه‌ها را طرفین جنگ قدرت ‏نشنوند، اما این صدا دیری نخواهد پائید که خود را به گوش آنان خواهد رساند، روزی که شاید کار از کار گذشته باشد. ‏
o بفرمایند اگر اجتماعات محرم امسال موجب افزایش ابتلای مردم مملکت اسلام به بیماری کشنده کرونا بشود و مرگ‌و‌میر آنان افزایش پیدا کند، آیا شرعا برگزاری این اجتماعات عزاداری جایز است؟ حالا باید دید این پرسش‌ها را بر چه پا‌یه‌ای پاسخ می‌دهند.!
o برپایی عزاداری محرم در ایام کرونا؛ خدمت یا خیانت ؟ «عامل وفاق را به عامل اختلاف تبدیل نکنیم» 
o کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم
o حرکت دسته‌جات در محرم غیرممکن است !!!
o ضرورت اقناع فرهنگی برای تقویت شور و شعور به‌منظور جلوگیری از خطر کرونا در ایام محرم !
o شرایط خاص در برگزاری مراسم محرم/ تجمع، مغایر پروتکل هاست !
o 8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟
o انتقاد از سخنان .... درخصوص برگزاری مراسم محرم 
o و دهها تیتر خبری و سخنان محفلی دیگر
سوالی که انسان را به تفکروا میدارد، اینکه : چه خبرشده ؟ چرا برای سایر مسایل مثل هجوم انبوه جمعیت به مناطق شمالی کشور وشلوغی پارکها و....چنین حجم وقیل وقالی راه نیافتاد؟

 مراسم سال 99وسینه زنان محرم وصفر
به طور کلی، می‌توان ویژگی‌های ارزش عزاداری ، گریه و تباکی در مجالس سوگواری محرم را ابزاری در جهت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه اسلامی و تعظیم اهل بیت(ع) دانست. هم‌چنین اساس عزاداری عاشورا، لزوم آگاهی یافتن از اهداف قیام امام حسین(ع)،و لزوم اقتباس در مسایل اجتماعی مانند جنگ تحمیلی و دفاع از حرم و.... که رخ داده وتاثیرات شگرف خود راگذاشته و در اینده نیزمیتوانددرآزادی قدس و ... تجلی یابد، جستجو کرد.وموردتاکید ائمه(ع) و علمای اسلام و ضرورت نیاز شرایط بحران کرونا می باشد.کلیه شئون جامعه و از جمله مراسم و آیین مذهبی محرم ،فصل الخطاب بیانات رهبری انقلاب می باشد و ایشان نیز به تصمیم گیری ستاد ملی کرونا محول کرده اند و بر این اساس موارد زیر لازم است مورد ملاحظه قرارگیرد:


 بحث مراسم مذهبی و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)آمیخته با جان مردم است و بحث‌های جناحی نبایستی در این مراسم جایی داشته باشد .
 ملاک نحوه برگزاری مراسم محرم و نحوه راعایت اصول بهداشتی در طول برگزاری مراسم، تابع دستورالعمل ستادملی کرونا که اعلام خواهدشد، بایستی باشد.
 برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی هیچ منافاتی با شرایط کرونا ندارد و قطعا با رعایت دستورات پزشکی و بهداشتی و شرعی می توان به الگویی تأثیرگذار وتعالی بخش در جامعه رسید.
 همه مبانی دینی مدیون حرکت و نهضت امام حسین(ع) است، لذا لازم است با رعایت بهداشت این مراسم معنوی برگزارگردد، زیرا این جلسات ضامن تداوم دین، ودنیای آفت زده جامعه است. بنابراین مجلس عزاداری سیدالشهدا (ع) تعطیل بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر از سال‌های قبل بایستی برگزار ‌شود.
 در اینکه ویروس کرونا سلامت مردم را به طور جدی به خطر انداخته است ،هیچ شکی نیست.اما این را هم باید در نظر داشت که ایرانی‌ها در قدیم‌الایام زیر تازیانه‌ها هم عزاداری برای امام حسین (ع) را فراموش نکردند و بمب و موشک‌های جنگ هم باعث نشد مساجد و تکیه‌ها در ماه محرم خالی بمانندو قطعا ویروس منحوس کرونا نیز نخواهد توانست و دوستداران اهل بیت (ع) به نحو مناسبی ,هم  مراسم عزاداری  را برگزارکرده و هم ملاحظات بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
 به خاطر محبتی که مردم شیعه ایران به اهل بیت(ع)  دارند و مخصوصاً به واقعه کربلا اهمیت می‌دهند، لازم است تدابیر لازم اندیشیده شود تا ان‌شاءالله امسال هم در کشور شاهد حال و هوای عاشورایی باشیم.بنابراین، نوای عاشورا تحت هیچ شرایطی نباید خاموش شود و مردم باید برای همیشه و در هر موقعیتی که باشند پیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا را تبلیغ کرده و زنده تر نمایند و باتوجه به خانه نشینی چند ماهه کرونایی ،روحیه مضاعفی بگیرند .
 رعایت مسائل فاصله‌گذاری در تجمعات هیئات و دسته جات ضرورت دارد رعایت شود.
 به منظور پیشگیری ،تکایای روباز در فضاهای بازعمومی شهر و روستا ایجاد گردد.
 زدن ماده ضد عفونی در ابتدا و انتهای مراسم از سوی هیئات و زدن ماسک در طول مراسم از سوی مردم ، مورد توجه قرارخواهد گرفت .
 پذیرایی ها در حداقل ممکن و آن هم درحد ضرورت و با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد.
 به دنبال تجربه موفق در رمضان 99، خیرین مساجد و تکایا تداوم کمکهای مومنانه محرم و کمک به اقشار کم درآمد، در زمینه معیشتی و بهداشتی توجه بیشتری خواهند کرد. 
 صدا و سیما و رسانه های تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.
 هیئات مذهبی و رسانه ها نسبت به آماده سازی افکار عمومی و ارائه آموزش های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام نمایند.
 در جریان ابتلای اهل شهر سامرا در عراق به طاعون، آیت الله سید محمد طباطبایی فشارکی به شیعیان دستور داده بود، سه روز روزه بگیرند و زیارت عاشورا بخوانند و این مساله می تواند در سه روز منتهی به عاشورا تکرارشود.
 عشاق الحسین(ع) تابع ضوابط و احکام شرعی بوده و نخواهند گذاشت تا عزاداران امام حسین(ع) به خاطر شرکت در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان بیمار شوند.
 بسیجیان محیط های برگزاری و اطراف آن را چون گذشته سم زدایی خواهند کرد و فضای مادی را تطهیر می کنند تا با مراسم عزاداری تطهیر معنوی نیز صورت گیرد.
 محرم و صفر به جهت حوادث تاریخی و قداستی که دارد و نیز جایگاه فرهنگی و تاثیر معنوی آن ، لازم است به بهانه ویروس کرونا به آن تاخته نشود و بگذارند مردم ،طبق رویه سنوات گذشته مراسم خود را برگزار کرده و از فیض معنوی آن بهره مند شود و طبعا تابع فرامین رهبری و مقررات کشوری ملاحظات بهداشت کرونایی بوده وحتی بهتر از دیگران رعایت خواهند کرد و مصونیت برای کشور عاشورایی به همراه خواهد داشت .
 بابرگزاری درست مراسم، به دنیای وحشت زده از کرونا و معرفی نهضت عاشورا  به جهان و جذب قلوب انسانهای مستعد بدان ،ان شاءالله  الگوی موفق دیگری ارایه خواهد شد.
 و یقینا محرمی دیگر و شوری دیگر و غوغای دیگری بپاخ واهد خاست که پیش و پس از آن جهان به خود ندیده و نخواهد دید .
 اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا .

*دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

 

 

https://basijnews.ir/fa/news/9262541/%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D9%88-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D8%A8-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

یادداشت اولیه تهیه شده :

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

السلام علیک یا ابا عبدالله

ماه قیام در فراز ونشیب ویروس کرونا

 

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

مولف کتاب نظام مدیریت فرهنگی در شهر اسلامی – ایرانی ( برپایه مبانی نظری و فرایند فکری سازنده شهر اسلامی )

محرّم‏ و صفر است که اسلام را نگه داشته است

سوگواری ایام ماه محرم و صفر به مناسبت شهادت امام حسین (ع) واصحابش در واقعه کربلا در سال ۶۱  ه.ق. در صحرای کربلا با آیین های گوناگون وبصورت گسترده انجام می‌شود. عزاداری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی وبخصوص تاثیر معنوی برجامعه ، انهم در شرایط بحرانی نیز داشته ودارد. سوگواری شیعیان در ماه محرم همواره به صورت خودجوش بوده‌است و حکومت‌ها دخالتی در راه‌اندازی دسته‌های عزادار و برپایی مجالس سوگواری نداشته‌اند.اما در سال 99 بدنبال ویرویس منحوس کرونا و مشکلات اجتماعی آن ، سبب نگرانی برای ملیونها عاشق منتظردرعدم برگزاری آن و سبب مساله سازی معدودی گردیده است .

  1. محرم واستکبارستیزی

قیام ونهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ماهیتی ضدظلم و استکبار ستیز داشته وچون مشعلی فروزان چراغ هدایت جوامع می باشد. شیعیان نیز در گذر زمان همواره در برابر ظالمان قرار داشته و حکومت های جور وستم واستبداد را برنتابیده اند. تاریخ معاصر نیز شاهد نقش تعیین کننده محرم در جنبش های اصیل مردمی است که جلوه کامل بروز و ظهور این تاثیر را در انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم؛ مردم نیز با شعارهای خود (همچون نهضت ما حسینی است و رهبر ما خمینی است) به طور شفاف بر این امر تکیه و تاکید داشته ودارند .

  1. محرم ایران در گذرزمان

روزهای عزاداری محرم چهره شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای ایران به صورت چشمگیری تغییر کرده و سیاهپوش می‌شود. بیرق‌ها ی سیاه بر در و بام تکایا، مساجد، خانه‌ها، مؤسسات، ادارات و معابر برافراشته شده و همه سیاه پوش می شوند . در این ایام بانوان و آقایان و به خصوص نسل جوان ورویش های نهضت عاشورا در مساجد و معابر و تکایا جمع می‌شوند و عزا داری میکنند.و ضمن پاسداشت این واقعه سوزناک، برای خود توشه اخروی اندوخته میکنند.

رضاشاه پس از رسیدن به سلطنت، به تدریج مراسم عزاداری را ممنوع کرد. ودردوران پهلوی دوم نیز محدودیتهایی بخصوص برای وعاظ ایجاد کرد و در سالهای آخرعمرننگین دودمان شاهنشاهی، برخی از وعاظ وعلمارانیزممنوع المنبر کرده بود.اما آنان بی مهابا ایستاده در پای منبر ،به سخنرانی وتشریح ابعاد نهضت عاشورا پرداختند.

با فرا رسیدن تاسوعاوهمچنین عاشورای سال 56 و 57 ، مردم تهران از سحرگاه این روز تظاهرات خود را آغاز کردند. در این تظاهراتِ باشکوه زن و مرد پیر و جوان به سمت میدان آزادی (شهیاد آنروز) حرکت کردند. وشعارهای سیاسی مذهبی سردادند.مردم عزادار، تصاویری از امام خمینی(ره) و پرچمهای سیاه در دست داشتند.و مردم در این تظاهرات علیه شخص محمدرضا پهلوی، شعار دادند. همچنین پارچهنوشتههایی علیه آمریکا و انگلیس در دست داشتند. واین راهپیمایی ها تاثیر بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

  1. تاثیرانقلاب اسلامی برمحرم

انقلاب اسلامی نیز متقابلا تاثیرشگرفی رابر مراسم محرم وصفر وهیئات مذهبی داشته است :

  • بیانات مکررامامین انقلاب و مسولین نظام درخصوص اهمیت وضرورت مراسم محرم ( برعکس مسولین پیش از انقلاب)
  • ایجاد تحول و انگیزه مضاعف 
  • ایجاد فضای کاملا بازوآزادی برای انجام مراسم
  • حمایت های مادی و معنوی نهادها وسازمانها از تکایا
  • حمایت وکمک در واگذاری ملک وپروانه ساخت وتجهیزات
  • همراهی ماموران انتظامی در برقراری نظم وامنیت درزمانهای مراسم
  • شناسنامه دار کردن تکایا
  • گسترش کمی و کیفی مراسم مساجد وتکایا
  • گسترش دامنه آن به فراسوی مرزها
  • اوج آن بابسیج کشور در مراسم پیاده روی دهها ملیونی اربعین تجلی یافته است.
  • و.....
  1. محرم 99 و رهبر انقلاب اسلامی

براساس اعلام حاج شیخ حسین انصاریان ، رهبر انقلاب برای برگزاری مجالس عزاداری ماه محرم دغدغه داشته و فرموده اند: "امسال با رعایت بهداشت هر چه پرشور تر جلسات محرم را برگزار کنید". مراجع عظام نیز تاکید دارندعزاداری محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی برگزار شود. همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سخنرانی 10 مرداد1399 به مناسبت عید قربان فرمودند: " مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید. خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند. عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."

لذا صحبتهای ایشان برچند محور می باشد:

  1. باتوجه به نفس مناسبت بسیارمهم مذهبی و تاکیدات دینی مبنی بربرگزاری مراسم محرم و تاثیرمعنوی آن برمردم وجامعه وهمچنین باتوجه به مشکلات روحی بوجود آمده ویروس کرونا، نفس برگزاری آن بسیار مطلوب می باشد.و آنچه که اقتضای مناسبت دینی است ، ایشان تمایل دارند که این مراسم برگزار شود.
  2. با  این مطلبی که فرموده اند: "اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."همانطور که ایشان در چندین نوبت دیگر هم صحبت کرده اند ، نسبت به اصل بحران کرونا دغدغه دارند و مکرر سفارشات لازم را کرده اند . ودر اینجا نیز التفات داشته وتاکید دارندکه بحران گسترش نیابد .
  3. انچه که اقتضای شرایط کرونایی در کشورایجاد میکند، ایشان تاکید بررعایت اصول بهداشتی در مراسم دارند واینکه همگان تابع ضوابط اعلامی باشند.
  4. باتوجه به این جمله :" مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید" مشخص میباشد ، ایشان خبرها را رصد کرده و از برخی موضع گیریها ، رضایت ندارند.
  5. باتوجه به حمله ایشان مبنی بر :" خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند." یعنی این مساله نیاز به دامن زدن ندارد وبلاخره یک شکل مناسبی که اقتضای شرایط باشد برگزار میشود.وآن این نکته ایشان است که : " عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود "
  6. باتوجه به این سخن : " و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم "ایشان درمجموع به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر ارایه اصول بهداشتی در برگزاری مراسم محرم واگذارکرده اند.
  1. هدف دشمنان محرم وعاشورا

از آنجا که اکثریت ملت ایران معتقد به تشیع هستند وفرهنگ عاشورا در وجودشان شعله ور می باشد ، و ریشه های انقلاب وتداوم نهضت انقلابی گری درمحرم و عاشوراست ، لذا دشمنان بدنبال خشکاندن باورهای مردم می باشد ، لذا به روشهای مختلف درصدد تضعیف آن هستند. درصدد ایجاد فتنه نرم علیه باورهای دینی برای پایین کشیدن شعله های فرزوان نهضت عاشورا می باشند. وبدنبال ارائه تصویری غیرعقلانی و غیر علمی از دین هستند.آنها در فضای مجازی یافته های پژوهشی مطرح می کنند که اساس درستی ندارد. برخی نیز با فضاسازی بدنبال ایجادوهن شیعه درعزاداری عاشورا هستند. شروع کرونا در کشور را به قم نسبت دادند و نیزشایعه سازی اینکه در خیابان های اطراف حرم امام رضا (ع) ویروس کرونا وجود دارد ،تا بدبینی نسبت به این شهرهای مذهبی ایجاد کنند و اکنون نوبت به تخریب زیرساختهای اعتقادی ماه محرم وعاشورا فرارسیده است .

  1. محرم وصفرسال 99 وسینه زنان کرونا

چندماهی است کل جهان با پدیده منحوس کرونا مواجه شده و مشکلات اجتماعی وفردی زیادی را بوجودآورده است .شروع ماه محرم برابر با روز یکشنبه 31 مرداد 1399وروز 8 و9 شهریور ماه روز تاسوعا و عاشورا وروز 17 مهر روز اربعین حسینی بوده ونیز احتمال تدوام وضعیت آلودگی ویروس در این ایام وجود دارد. وعلیرغم تاکید علما بر برگزاری عزاداری ایام محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی ، معهذا با واکنش‌های متفاوتی از ‏سوی برخی جریان ها و تعدادی رسانه‌های مساله ساز مواجه شده است. این گروه قبلا نیز در خصوص مساجد حتی در لیالی قدر ،با خشنودی از محدودیت های ایجاد شده در عدم بهره مندی معنوی مردم در این ایام بیماری و مشکلات سخت معیشتی ، بنظر میرسدعده ای وجریاناتی ، فراتر از حد معمول ، ویروس کرونا را بهانه کرده و هدف دیگری را دنبال می کنند بدنبال تنزل جایگاه تکایا وحسینیه ها فروکش کردن تاثیر معنوی محرمبرجامعه می باشند.

رهبری در سخنرانی 10 مرداد 1399 بمناسبت عید قربان گفتند : " مدتهاست هرکسی یک چیزی درباره محرم میگوید. خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند." خوبست مروری شود براینکه هرکسی یک چیزی میگوید:

  • از یک سو ، برخی مسولین دولتی شعار به ظاهر زیبای "هر خانه یک حسینیه باشد" سر میدهند،که درواقع حذف جایگاه حسینیه ها وتکایا را بهمراه دارد.
  • عده ای عقده گشایی ها با تیتر زنی وآتش توپخانه روزی نامه های زنجیری وهم‌صدایی .... با رسانه‌های غربی درباره محرم شده اند.
  • در برخی مراکز که یا با محرم غریبه اند و یا عقده محرم را دارند تصمیم گیران این عرصه شده اند.
  • از یک سو در فضای مجازی جو سازی که : عربستان( مذهب: تسنن ) بزرگ ترین گردهمایی مسلمانان جهان یعنی مراسم حج با میلیاردها سود را به دلیل همه گیری ویروس کرونا و اهمیت جان انسان ها لغو کرد.وعراق(مذهب: تشیع ) مراسم اربعین حسینی را به دلیل اهمیت سلامت و جان انسان ها در این شرایط لغو شده اعلام کرد.چین (مذهب: کمونیست ) مهم ترین رویداد در چین یعنی جشنواره سال نو چینی را به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو کرد.مراسم کارناوال بزرگ سائو پائولو در برزیل لغو شد!مراسم اهدای جایزه نوبل لغو شد!برنامه های روز پایتخت در تاجیکستان لغو شد!بخاطر اهمیت جان انسان ها .و حالا در ایران دنبال مراسم محرمند و این جان ملت است که کوچک ترین ارزشی برایشان ندارد.!!!!
  • عده ای دیگراخباری ازگروه های انحرافی اسلامی منتشر میکنندکه طبق خبرهای رسیده: ".... تصمیم گرفته است در ایام ماه محرم با برگزاری مراسمات به اصطلاح عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فیلمبرداری از این مجالس، آن را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کند تا وجهه عموم عزاداران سیدالشهداء را تخریب کنند! و قرار شده است در کمک به پیشبرد این پروژه شوم و انتشار گسترده این فیلم های از قبل آماده شده، شبکه وهابی سعودی اینترنشنال، بی بی سی انگلیسی فارسی زبان و شبکه بهایی من‌وتو کمک کنند" تا انگیزه مردم را نسبت به اصل برگزاری مراسم محرم منصرف کنند.
  • ازیک سو نیز دایه های مهربان تر از مادر چنین میگویند :"حالا با این نظرات فقهی، موضوع برگزاری مراسم عزاداری در محرم امسال را چگونه باید ارزیابی کرد؟ "
  • وزسوی دیگر جمع کثیری شامل علما و مومنین ،که چشم انتظاررسیدن محرم بوده وبدنبال بهره مندی از جلسات معنوی محرم می باشند، بخصوص در این ایام سخت کرونا ، نگران عدم تشکیل این جلسات هستند.
  1. بیانات برخی افراد وجریانات داخلی ها

گرچه پیشگیری ازگسترش ویروس کرونا بسیار مهم است ، ولی درهیچ حوزه دیگری ازمسایل جامعه چنین حجم عکس العمل ها ، توسط افراد وتیتر روزنامه ها وخبرگزاریهای مساله ساز مشاهده نمیشود. رهبری در سخنرانی 10 مرداد 1399 بمناسبت عید قربان گفتند : " ... خب عزاداری را بالاخره به یک شکلی برگزار می‌کنند....." بدون قصد تکذیب و یا تایید آن ، برخی ازانبوه آنها را در زیر ملاحظه میکنید:

  • ماه محرم و خطر کرونا!
  • سوال روز؛ تکلیف محرم چه می شود؟
  • نحوه برگزاری مراسم‌های محرم در شرایط کرونا؟
  • ای کاش حرم ائمه و نمازجمعه‌ها زودتر تعطیل می‌شد!
  • کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم
  • اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایام محرم منتشر شد
  • تلاش برای برگزاری مراسم محرم در اوج شیوع کرونا در ایران !!!
  • جلسه‌های عزاداری محرم با وجود کرونا باید برگزار شود!!- با طعنه و تمسخر
  • تصویب پروتکل‌ بهداشتی مراسم محرم و صفر در ستاد مقابله
  • در برگزاری مراسم محرم هیچیک از اصول مبارزه با کرونا را نمی توان رعایت کرد/ به خاطر یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد
  • یک بام و دو هوای مسئولان در ماجرای کرونا
  • رییس‌ستاد کرونا یا «منبری سال‌های دور» ؟
  • رییس جمهور: مراسم عزاداری ماه محرم برگزار می‌شود.
  • روحانی: مراسم محرم در مناطق قرمز کرونا هم باید برگزار شود.
  • چرا روحانی «بازار محرم» را تعطیل نکرد؟
  • انتقاد شدید از تاکید روحانی بر برگزاری عزاداری در بحران کرونا !
  • هشدار به روحانی درباره کرونا و محرم !
  • برگزاری مراسم محرم بررسی میشود .
  • تعیین تکلیف مراسم دهه محرم در انتظار بررسی‌های بیشتر
  • جدیدترین خبرهای «کرونا محرم» !!
  • آیا کرونا در مراسم عزاداری محرم نیست؟
  • مراسم عزاداری محرم در مناطق قرمز شیوع کرونا و بالا گرفتن...
  • عزاداری محرم زیر سایه سنگین کرونا؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
  • کرونا؟ موشک هم عزاداری محرم را متوقف نکرد !
  • دوگانه سیاست و کرونا در محرم ۹۹
  • کرونا در ایران؛ آرایشگاه، باشگاه، عروسی و عزا تعطیل است .
  • حرف های کامل ...مداح درباره برگزاری عزاداری محرم در کرونا .
  • فوت مداحی که کرونا را مسخره می کرد به دلیل کرونا !
  • هشدار و نگرانی از کرونا؛ مقامات بر برگزاری مراسم عزاداری محرم...
  • در آستانه محرم، ایران در وضعیت قرمز شیوع کرونا !
  • کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم !
  • بدون مناسک مذهبی هم می‌توانیم دین‌دار باشیم/ هوش مذهبی، آیین‌های....
  • یک منبع در شهرداری: منافع مالی دلیل اصرار بر برگزاری....
  • تعطیلی مراسم های مذهبی و هیات های همدان برای جلوگیری از کرونا !
  • امکان برگزاری مراسم محرم در استان بوشهر وجود ندارد !
  • مراسمات محرم خوزستان در کرونا برگزار خواهد شد !
  • ....: کرونا نرود، عزاداری محرم هم باید تعطیل شود !
  • روضه خانگی جایگزین برای هیأت در ایام شیوع کرونا !
  • کاری نکنید که بگویند دین به سلامت مردم بی اعتناست !
  • این‌ها زنگ‌های خطری هستند که متاسفانه شنیده نمی‌شوند، زیرا کسانی که باید بشنوند، سخت سرگرم تحکیم سنگر‌های ‏تارعنکبوتی خود هستند که در جنگ قدرت به دست آورده‌اند. هرطور که بخواهند در مناصب کلیدی مهره‌چینی می‌کنند تا قدرت خود را تحکیم و طرف ‏مقابل را زمین‌گیر نمایند. در چنین هنگامه‌ای طبیعی است که صدای شکستن استخوان‌های پابرهنه‌ها را طرفین جنگ قدرت ‏نشنوند، اما این صدا دیری نخواهد پائید که خود را به گوش آنان خواهد رساند، روزی که شاید کار از کار گذشته باشد. ‏
  • بفرمایند اگر اجتماعات محرم امسال موجب افزایش ابتلای مردم مملکت اسلام به بیماری کشنده کرونا بشود و مرگ‌و‌میر آنان افزایش پیدا کند، آیا شرعا برگزاری این اجتماعات عزاداری جایز است؟ حالا باید دید این پرسش‌ها را بر چه پا‌یه‌ای پاسخ می‌دهند.!
  • برپایی عزاداری محرم در ایام کرونا؛ خدمت یا خیانت ؟ «عامل وفاق را به عامل اختلاف تبدیل نکنیم»
  • کرونا و چالش‌های برگزاری مناسک محرم
  • حرکت دسته‌جات در محرم غیرممکن است !!!
  • ضرورت اقناع فرهنگی برای تقویت شور و شعور به‌منظور جلوگیری از خطر کرونا در ایام محرم !
  • شرایط خاص در برگزاری مراسم محرم/ تجمع، مغایر پروتکلهاست !
  • 8 نکته درباره اصرار به برگزاری مراسم محرم: اگر از خود امام حسین(ع) می پرسیدیم چه می گفتند؟
  • انتقاد از سخنان .... درخصوص برگزاری مراسم محرم
  • ودهها تیتر خبری و سخنان محفلی دیگر

سوالی که انسان را به تفکروا میدارد، اینکه : چه خبرشده ؟ چرا برای سایر مسایل مثل هجوم انبوه جمعیت به مناطق شمالی کشور وشلوغی پارکها و....چنین حجم وقیل وقالی راه نیافتاد؟

 

  1. مراسم سال 99وسینه زنان محرم وصفر

به طور کلی، می‌توان ویژگی‌های ارزش عزاداری ، گریه و تباکی در مجالس سوگواری محرم را ابزاری در جهت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر واصلاح جامعه اسلامی و تعظیم اهل بیت(ع) دانست. هم‌چنین اساس عزاداری عاشورا، لزوم آگاهی یافتن ازاهداف قیام امام حسین(ع)،و لزوم اقتباس درمسایل اجتماعی مانند جنگ تحمیلی و دفاع از حرم و.... که رخ داده وتاثیرات شگرف خود راگذاشته و در اینده نیزمیتوانددرآزادی قدس و ... تجلی یابد، جستجو کرد.وموردتاکید ایمه (ع) و علمای اسلام وضرورت نیازشرایط بحران کرونا می باشد.کلیه شون جامعه واز جمله مراسم وایین مذهبی محرم ،فصل الخطاب بیانات رهبری انقلاب می باشد و ایشان نیز به تصمیم گیری ستادملی کرونا محول کرده اند و بر این اساس موارد زیر لازم است مورد ملاحظه قرارگیرد:

  • بحث مراسم مذهبی و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)آمیخته با جان مردم است و بحث‌های جناحی نبایستی در این مراسم جایی داشته باشد .
  • ملاک نحوه برگزاری مراسم محرم ،ونحوه راعایت اصول بهداشتی در طول برگزاری مراسم، تابع دستورالعمل ستادملی کرونا که اعلام خواهدشد، بایستی باشد.
  • برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت ملاحظات بهداشتی هیچ منافاتی با شرایط کرونا ندارد وقطعا با رعایت دستورات پزشکی و بهداشتی و شرعی می توان به الگویی تأثیرگذار وتعالی بخش در جامعه رسید.
  • همه مبانی دینی مدیون حرکت و نهضت امام حسین(ع) است، لذا لازم است با رعایت بهداشت این مراسم معنوی برگزارگردد، زیرا این جلسات ضامن تداوم دین، ودنیای آفت زده جامعه است. بنابراین مجلس عزاداری سیدالشهداء (ع) تعطیل بردار نیست و امسال با رونق و شکوه بیشتر از سال‌های قبل بایستی برگزار ‌شود.
  • در اینکه ویروس کرونا سلامت مردم را به طور جدی به خطر انداخته است ،هیچ شکی نیست.اما این را هم باید در نظر داشت که ایرانی‌ها در قدیم‌الایام زیر تازیانه‌ها هم عزاداری برای امام حسین (ع) را فراموش نکردند و بمب و موشک‌های جنگ هم باعث نشد مساجد و تکیه‌ها در ماه محرم خالی بمانند.وقطعا ویروس منحوس کرونا نیز نخواهد توانست ومردم به نحومناسبی ,هم مجلس را برگزارکرده هم ملاحظات بهداشتی را رعایت خواهندکرد.
  • به خاطر محبتی که مردم شیعه ایران به اهل بیت دارند و مخصوصاً به واقعه کربلا اهمیت می‌دهند، لازم است تدابیر لازم اندیشیده شود تا ان‌شاءالله امسال هم در کشور شاهد حال و هوای عاشورایی باشد؛ نوای عاشورا تحت هیچ شرایطی نباید خاموش شود و مردم باید برای همیشه و در هر موقعیتی که باشند پیام امام حسین(ع)  و واقعه کربلا را تبلیغ کرده و زنده تر نمایند. وباتوجه به خانه نشینی چند ماهه کرونایی ،روحیه مضاعفی بگیرند .
  • رعایت مسائل فاصله‌گذاری در تجمعات هیئات و دسته جات ضرورت دارد رعایت شود.
  • به منظور پیشگیری ،تکایای روباز در فضاهای بازعمومی شهر وروستا ایجاد گردد.
  • زدن ماده ضد عفونی در ابتدا وانتهای مراسم از سوی هییات  وزدن ماسک در طول مراسم  از سوی مردم ، مورد توجه قرارخواهد گرفت .
  • پذیرایی ها درحداقل ممکن وآنهم درحد ضرورت و با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد.
  • بدنبال تجربه موفق در رمضان 99، خیرین مساجدوتکایا تداوم کمکهای مومنانه محرم و کمک به اقشار کم درآمد، در زمینه معیشتی و بهداشتی توجه بیشتری خواهندکرد.
  •  صدا و سیما ورسانه های تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.
  • هیئات مذهبی و رسانه ها نسبت به آماده سازی افکار عمومی و ارائه آموزش های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام نمایند.
  • در جریان ابتلای اهل شهر سامرا در عراق به طاعون، ایت الله سید محمد طباطبایی فشارکی به شیعیان دستور داده بود، سه روز روزه بگیرند و زیارت عاشورا بخوانندو این مساله می تواند درسه روز منتعی به عاشورا تکرارشود.
  • عشاق الحسین پایبند هستند وتابع ضوابط و احکام شرعی ونخواهند گذاشت تا عزادارن امام حسین به خاطر شرکت در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان بیمارشوند.
  • بسیجیان محیط های برگزاری واطراف آنرا چون گذشته سم زدایی خواهند کرد و فضای مادی را تطهیر میکنند تا با مراسم عزاداری تطهیر معنوی نیز صورت گیرد.
  • محرم و صفر به جهت حوادث تاریخی و قداستی که دارد ونیز جایگاه فرهنگی و تاثیر معنوی آن ، لازمست به بهانه ویروس کرونا به آن تاخته نشود و بگذارند مردم ،طبق رویه سنوات گذشته مراسم خود را برگزار کرده و از فیض معنوی آن بهره مند شود و طبعا تابع فرامین رهبری و مقررات کشوری ملاحظات بهداشت کرونایی بوده وحتی بهتر از دیگران رعایت خواهندکرد و مصونیت برای کشور عاشورایی بهمراه خواهد داشت .
  • بابرگزاری درست مراسم، به دنیا ی وحشت زده ازکرونا ومعرفی زیبای نهضت عاشورا درجهان وجذب قلوب انسانهای مستعد بدان ،انشاالله الگوی موفق دیگری ارایه خواهد شد.
  • ویقینا محرمی دیگر و شوری دیگر و غوغای دیگری بپاخواهد خواست.که پیش و پس از آن جهان بخود ندیده و نخواهد دید .
  • اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا .