***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر  سیدجواد  هاشمی فشارکی   

منتشر شده در  ایثار پرس

http://www.isarpress.ir/?p=4729

گروه : آخرین اخبار / تاپ / صفحه اول

  • شناسه : 4729
  • 22 فروردین 1400 - 22:37

براساس اصل 156 قانون اساسی ، حفاظت اطلاعات هر مرکز و مجموعه ای ماموریت های پنج گانه زیر را بعهده داشته و به تناسب سطح اهمیت حیاتی یا حساس یا مهم بودن آن و به تناسب عرصه و عیانی فضاها و موقعیت مکانی و شرایط محیطی بایستی تمهیدات 5 گانه زیر را دنبال نماید  :

 

سازمان حفاظت اطلاعات مأموریت زیر را بر عهده دارد: «حفظ و صیانت امنیتی از طریق پیش‌گیری‌، کشف‌، شناسایی‌ و خنثی‌‌کردن‌ فعالیت‌های‌ براندازی‌، جاسوسی‌، خراب‌کاری‌، موارد ایجاد نارضایتی‌، نفوذ جریانات‌ سیاسی، جرایم عمومی شبکه‌ای، مفاسد اقتصادی و جرایم اخلاقی برای حفاظت از کارکنان،‌ اطلاعات‌، اسناد و مدارک‌، اماکن‌، تأسیسات‌، وسایل‌ و تجهیزات‌ و امنیت‌ ارتباطات‌ با رعایت اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه‌ اصل‌ 156».

 به تناسب سطح اهمیت حیاتی یا حساس یا مهم بودن  هر مرکز و مجموعه ای و به تناسب عرصه و عیانی فضاها و موقعیت مکانی و شرایط محیطی حفاظت اطلاعات بایستی تمهیدات پنج گانه زیر لازم را دنبال نماید  :

 

یک - حفاظت اماکن و تأسیسات

اساساً حفاظت اماکن و تأسیسات یکی از انواع اقدامات دفاع غیرعامل است. منظور از حفاظت اماکن و تأسیسات تمام اقدام هایی است که به منظور حفظ اماکن و تأسیسات در برابر خطرهای طبیعی و غیرطبیعی اتخاذ و اجرا می شود.

برای برقراری حفاظت اماکن و تأسیسات از سامانه های موانع(موانع طبیعی مانند کوه، رودخانه، و... موانع مصنوعی مانند دیوار، برج مراقبت، روشنایی، سیم خاردار، سامانه های اعلام خطر، موانع انسانی، موانع حیوانی از قبیل سگ و...) و سامانه های شناسایی(شناسایی حضوری، شناسایی از روی اوراق و مستندات شناسایی) استفاده می شود.

با رشد و توسعه فن آوری سامانه های حفاظت اماکن و تأسیسات نیز دچار تحول گردیده و امروزه علاوه بر به روز رسانی سامانه های قدیم، از سامانه های جدید برای بهینه سازی حفاظت فیزیکی استفاده می شود. بکارگیری سامانه های هوشمند اعلام و اطفای حریق، سامانه های مانیتورینگ اماکن و تأسیسات از طریق دوربین های مداربسته، سامانه های حسگر ورود پنهان، دیوارهای نامرئی و مجهز به سامانه های اعلام خطر، سامانه های دزدگیر پیشرفته، دوربین های قوی دید در شب، سامانه های رادار و کنترل و مراقبت زمینی، سامانه های هوشمند مراقبت الکترونیک مجهز به سلاح یا دوربین، درهای مجهز به قفل های پیشرفته الکترونیکی، سامانه های شناسایی مبتنی بر هویت شناسی بیومتریک، حسگرها و سامانه های کنترل ورود و خروج اشیای غیرمجاز، سامانه های پردازشگر چهره و ...  از مصادیق سامانه های جدید حفاظت فیزیکی هستند.

گاهی اوقات، شاخصه های حفاظتی اماکن، خود موجب افشای اطلاعات هستند. چگونگی تشخیص و شناسایی این شاخصه ها و موانع  بر روی تصاویر ماهواره ای، نیازمند تخصص در رشته مـورد نظر می باشد و مفسر بـاید نسبت به عوارض و پدیده های موجود در مراکز نظامی اطلاعات تخصصی داشته باشد و در مورد خصوصیات فنی و ظاهری و نوع چینش پدیده های نظامی آگاه باشد و با استفاده از علم تفسیر و به کمک شکل ، سایه ، اندازه ، رنگ ، نقش ، تن عکس و بافت پدیده ها، نوع آنها را شناسایی کند. عوارض و پدیده‌هایی که جهت حفاظت از اماکن و مراکز نظامی مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به شرایط جغرافیایی ، سطح طبقه بندی ، شرایط زمانی دارای تنوع زیادی می باشد . همچنین پدیده هایی که مورد حفاظت قرار می‌گیرند دارای تنوع خیلی زیادی می باشند . در این صرفاً به برخی از موانع حفاظتی رایج اشاره می شود.   موانع حفاظتی عوامل و مسائلی هستند که سر راه ورود یا نفوذ افراد غیر مجاز و متجاوز قرار گرفته تا دسترسی این افراد را به تأسیسات کنترل نمایند که شامل عوامل طبیعی و مصنوعی می باشد . عوامل طبیعی می تواند در هر مکانی و محلی وجود داشته باشد و در مطالعه و بررسی مراکز نظامی بر روی تصاویر ماهـواره ای هیچگونـه حساسیتـی را ایجاد نمی کند و بـعنوان عواملی برای شناسایی و تمیز مراکز نظامی از غیر نظامی به کار نمی رود .

 

موانع مصنوعی

جهت حفاظت فیزیکی ازاماکن و تأسیسات اغلب از موانع مصنوعی استفاده می شود، موانع مصنوعی ،عواملی هستند که به دست بشر ساخته شده است و به خاطر وجود شرایط خاص ایجاد شده و با توجه به موقعیت و شرایط مختلف متنوع می باشد. لذا در تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی و با بررسی تخصصی در مورد این موانع ، می تواند مراکز نظامی ویا غیر نظامی و همچنین نوع کاربری و فعالیت آن مجموعه را آشکار کند . برخی از این موانع که شامل موارد زیر هستند:

 

الف-دیوارها :

دیوارها یکی از موانع نفوذی می باشند که در بیشتر اماکن مورد استفاده قرار می گیرند ، دیوارها با توجه به جنس و شرایط موجود دارای ارتفاع 1 متر تا حداکثر 4 متر می باشند که بعضی مواقع بالای آنها دستک های سیم خاردار نیز نصب می شود . دیوارها در بعضی مواقع با توجه به شرایط موجود دو جداره ساخته می شوند .  در تصاویر ماهواره ای دیوارها بصورت اشکال خطی دیده می شوند . با توجه به طول زیاد به راحتی قابل شناسایی می باشند ، علاوه بر این سایه ایجاد شده بوسیله دیوار به مفسر کمک می کند که تشخیص دهد که این عارضه خطی دارای ارتفاع نیز می باشد .

 

 ب-سیم خاردار:

 در مقر های وسیع که کشیدن دیوار به خاطر هزینه و زمان زیـاد بـه صرفـه نمی بـاشـد از سیم خــاردار استفاده مـی شود کـه بـرای جلوگیری از رخنه عـوامـل غیر مجاز به کار گرفته می شود سیم خاردار ها به دو دسته سیم خاردار ایستاده و حلقوی تقسیم می شوند . سیم خاردار ایستاده نوعـی سیم خـاردار است که به صورت عمودی و با کمک پایه های فلزی روی زمین نصب می گـردنـد. ایـن نوع سیم خاردار در تصاویر ماهواره ای بصورت عوارض خطی قابل تشخیص می باشند که اگر فاصله رشته ها از هم کم باشد می تواند سایه نیز ایجاد کند که باعث تشخیص راحت مانع و همچنین ارتفاع آن گردد .

سیم خاردار حلقوی مانع سریع الاحداثی است که برای مقرهای موقت و تاکتیکی استفاده می شود . معمولاً سیم خاردار حلقوی به صورت دو تایی مورد استفاده قرار می گیرند و برای بالا بردن ارتفاع نیز یک ردیف اضافه بر روی آن نصب می گردد . سیم خاردار حلقوی نیز در تصاویر ماهواره ای بطور عارضه ای خطی نمایش داده می شود و با این تفاوت که پهنای آن نسبت به سیم خاردار ایستاده بیشتر می باشد .

سیم خاردار ترکیبی از دو ردیف سیم خاردار ایستاده به موازات یکدیگر احداث می شود که معمولاً بین دو ردیف بوسیله سیم خاردار حلقوی یا موانع دیگر پر می شود . این نوع سیم خاردار ها در تصاویر ماهواره ای بصورت عارضه ای خطی که پهنای آن از سیم خاردار ایستاده پهن تر می باشند و تا حدودی شبیه به دیواره دو جداره می باشند .

 

ج-میادین مین:

میادین مین بطور گسترده بیشتر در مواقع جنگ و در بین خطوط مقدم درگیری مورد استفاده قرار می گیرند . در مقرهای ثابت نظامی معمولاً بعنوان موانع تقویتی همراه با سیم های خاردار و دیگر موانع در مقر های خارج از شهر بکار گرفته می شوند . مین ها در تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی به خودی خود قابل شناسایی نمی باشد ولی موانع میادین مین همراه با سیم های خاردار بوده و بصورت رشته ای در مناطق وسیع کاشته می شوند . اشکال ترکیبی را ایجاد کرده که شناسایی آنها آسان تر می شود .

 

د- پدافند هوایی:

 یکی از شاخصه های اهداف حفاظتی وجود سیستم های پدافند زمین به هوا می باشد، که معمولاً در بلندترین محل های موجود در پایگاهها ، یا بر روی دپو ها ، مستقر می شوند. شناسایی توپ پدافند در تصاویر ماهواره ای ، بخاطر کوچک بودن مشکل و نیاز به تصاویر با قدرت تفکیک بالا دارد . ولی شناسایی دپو ها به خاطر شاخص بودن راحت تر می باشد.

 

ه-برجک های نگهبانی: 

برای استقرار نگهبان ها ساخته می شوند. برای اینکه نگهبان منطقه وسیع تری را ببیند و نسبت بـه اطراف خود اشراف داشته باشد، اتاقک های نگهبانی را بر روی برج های آهنی مـی سازنـد کـه با توجه به ناهمواری و شکل مقر ، نسبت به همدیگر دارای فواصل متفاوتی می باشند. برجک ها بر روی تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی با قدرت تفکیک بالا قابل شنـاسـایی بوده و دارای سایه می باشند.

هدف از حفاظت فیزیکی اماکن وتأسیسات، صرف نظر از تهدیدات طبیعی، جلوگیری از نفوذ افراد خرابکار یا غیر مجاز به داخل ساختمان ها و اتخاذ تدابیر لازم در جهت ممانعت از آسیب رساندن به تاسیسات و تجهیزات و منابع انسانی است. به همین منظور راهکارهای زیر بر حسب طبقه بندی اماکن و تأسیسات مورد نظر پیشنهاد می گردد :

  • نصب سامانه های مونیتورینگ در درب ورودی
  • استفاده از رایانه جهت ثبت ورود و خروج و تردد افراد و تجهیزات
  • کنترل بیشتر ورود و خروج کالا ، اجناس و  نیروی انسانی
  • عدم ورود اتومبیلهای پیمانکاران بداخل مجموعه
  • دقت در انجام هماهنگی ها  جهت ورود و خروج پیمانکاران در محل درب ورودی
  • بازرسی دقیق ورود و خروج پیمانکاران و  سایر افراد به ویژه کار گران روز مزد بداخل مجموعه
  • افزایش تعداد نیروی انسانی مورد نیاز این بخش
  • تقویت سیستم مونیتورینگ در فضای پیرامونی و تکمیل زنجیره موجود مونیتورینگ
  • استفاده از سامانه های مونیتورینگ دید در شب و هوای مه آلود در نقاط حساس پیرامونی
  • تجهیز نیروهای بازرسی به تجهیزات امنیتی
  • ارتقاء و ضعیت موجود اعلام خبر و خطر
  • برگزاری دوره های آموزشی و باز آموزی برای کار کنان حفاظت فیزیکی
  • دقت در انتخاب و به کار گیری نیروهای این بخش با توجه به وضعیت جسمانی ، آمادگی ذهنی و اعتقادی

 

و-سائر موارد

و موارد دیگری که در حفاظت فیزیکی بصورت خاص مورد استفاده قرار میگیرد

 

دو. حفاظت اسناد و اطلاعات

اسناد ممکن است به صورت نوشته، فیلم یا صدا بر روی رسانه های معمولی(کاغذ، سنگ، چوب، فلز و...) یا رسانه های الکترونیکی یا دیجیتالی (نوار مغناطیسی، رسانه های ذخیره ساز، کارت هوشمندو...) نگهداری شوند.

هرگاه اطلاعات ارایه شده دارای اهمیت باشد، آنگاه باید درباره حفاظت آن کوشید، حفاظت در برابر دسترسی غیرمجاز، اختلال، نابودی یا به عبارت دیگر حفاظت اسناد و مدارک. حفاظت اطلاعات، حفاظت از تمامی رسانه هاست. دسترسی به این رسانه ها، زمینه دستیابی دشمن به اطلاعات نیروها را فراهم می کند[1].

استفاده از سیستم های نوین بایگانی، محفظه ها، فایل های فلزی، گاوصندوق های پیشرفته، رسانه های ذخیره ساز نوین و... از  جمله سیستم های جدید در زمینه حفظ و حراست از اسناد و مدارک است. باید توجه داشت که اقدام های حفاظت اسناد و مدارک تنها محدود به نگهداری آنها نمی شود بلکه شامل اقدام ها و تمهیدهایی است که اطلاعات قابل دسترس از طریق اسناد را به هنگام مفقود شدن یا سرقت در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت کرده و از سوء استفاده و جعل اسناد یا تولید اسناد جعلی پیشگیری می کند. حفاظت از اسناد دیچیتالی (ممانعت از دسترسی غیرمجاز، ممانعت از نابودی، حفاظت اطلاعات به هنگام فقدان) از سطح کیفی بالاتری برخوردار می باشد. اسناد و اوراق بهادار، کارت های الکترونیکی  و... در این دسته از اسناد قرار دارند. 

همان گونه که اشاره شد هدف حفاظت از اطلاعات، جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات و منابع اطلاعاتی و یا آشکار شدن یک طرح وبرنامه خاصی در یک سازمان است لذا به منظور تحقق این امر و حفظ اطلاعات و دانش فنی موجود در  مجموعه ها راهکار های زیر پیشنهاد می گردد :

  • انسجام و یکپارچگی اسناد     
  • یکپارچه سازی محل نگهداری اسناد و مدارک
  • تهیه نسخه پشتیبان از اسناد و مدارک به صورت لوح فشرده و اسناد مکتوب
  • تجهیز مرکز نگهداری اسناد به سیستم مونیتورینگ و پایش
  • تجهیز مرکز نگهداری اسناد به امکانات فنی مورد نیاز
  • رعایت استانداردهای لازم در خصوص نگهداری و آرشیو منابع اطلاعاتی

 

سه. حفاظت تجهیزات

در کنار بهره مندی از نیروهای انسانی متخصص ، تواتمند و متعهد،  حفظ و نگهداری  تجهیزات  که  بعضا" برخی از آنها   کلیدی  بوده و  نقش مهمی در تولید محصولات راهبردی دارند و  به  عنوان  سرمایه های ملی محسوب می شوند امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .  با توجه به شرایط تحریم جهانی علیه کشور  که امکان خرید و یا جایگزین کردن  این  تجهیزات  را  با  مشکلات  زیادی  همراه  ساخته و در برخی موارد نیز امکان خرید و جایگزین نمودن آنهارا  از ما سلب کرده  است ضرورت حفاظت و صیانت از این منابع و سرمایه های ملی  پیش  از  پیش  احساس می شود .    

همان گونه که تجهیزات و سلاح ومهمات با تاثیرپذیری از فناوری، به طور شگرفی متحول شده است لازم است برای بهینه سازی حفاظت از آنها در مراحل مختلف مانند طراحی، تولید، نگهداری، به کارگیری، آزمایش، حمل و نقل و... از فن آوری بهره جست.

استفاده از فن آوری اطلاعات در زمینه کنترل تجهیزات، سلاح و مهمات و صدور مجوز برای استفاده و نگهداری از آنها در قالب بانک های اطلاعاتی، استفاده از فن آوری در زمینه هویت شناسی بیومتریک صاحبان اصلی سلاح در زمینه بکارگیری مجاز، کنترل سلامت جسمی و روحی صاحب سلاح به منظور استفاده درست و به جا از سلاح و... می تواند در رشد و ارتقای حفاظت از تجهیزات و سلاح و مهمات مؤثر واقع شود. برای مثال اگر برای شلیک، هویت شناسی بیومتریک انجام شود، دیگر فرد غیرمجاز نمی تواند با اسلحه غیر، شلیک کند.

 

چهار.  حفاظت نیروی انسانی

تمامی تدابیر، روش ها و اقدام هایی که برای مصون نگه داشتن کارکنان در برابر تهدیدهای امنیتی و غیرامنیتی اتخاذ و انجام می شود در مقوله حفاظت نیروی انسانی جای می گیرد. حفظ جان کارکنان به عنوان با ارزش ترین سرمایه های یک سازمان و کاهش تلفات جانی آنها در برابر تهدیدها و  حملات نظامی دشمن در واقع یکی مهم ترین کارکردهای دفاع غیرعامل است.

 امروزه با نگرش به پیشرفت ها و دست آوردهای علمی و فناورانه در زمینه های گوناگون از جمله صنایع دفاعی و نظامی،  ترور و حذف فیزیکی نخبگان و افراد مؤثر در این برنامه ها، یکی از الویت های دشمنان در انجام اقدامات خصمانه می باشد. بنابراین پیشگیری و مقابله با ترور بایستی در الویت فعالیت ها و برنامه های دفاعی کشور قرار گیرد تا از ذخایر ارزشمند نیروی انسانی به طور شایسته محافظت نماییم. علاوه بر ترور فیزیکی نیروی انسانی نخبه و مؤثر، سایر اقسام ترور مانند اهانت و ایجاد خسارت، ایراد ضرب و جرح، ربایش فرد و اعضای خانواده وی نیز بایستی در برنامه های حفاظتی مورد توجه قرار گیرد.

در فرایند حفاظت کارکنان، اقدام هایی مانند بررسی جز و کل سوابق، بررسی سوابق عقیدتی، بررسی سوابق خدمتی، کنترل امنیتی، مصاحبه، آموزش حفاظتی، توجیه حفاظتی، آگاه سازی حفاظتی و...  انجام می شود و لازم است از فناوری های پیشرفته در این زمینه مانند بکارگیری ابزارهای مختلف، ابزارهای مراقبت الکترونیکی، تجهیز سامانه های به سخت افزارها و نرم افزارهای کنترل امنیت و... بهره گرفته شود.

در بحث حفاظت نیروی انسانی، یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در حفاظت از شخص، رعایت اصول حفاظت شخصی است. یادگیریِ مراقب بودن نسبت به محیط اطراف به همراه نقشه قبلی و کمی حس ششم، در حقیقت بخش اعظم کار را تشکیل می دهد.[2] حفاظت شخصی متأثر از نوعی فرهنگ سازمانی ناشی از تهدیدات بالفعل و بالقوه مترتب بر نیروی انسانی است و آموزش و آگاه سازی از جایگاه خاصی در این موضوع برخوردار است. در فرهنگ سازی اصول و ضوابط حفاظت شخصی، آشنایی آحاد کارکنان، نخبگان، مدیران و سایر افراد مؤثر با روش ها و راه کارهای کاهش خطرات و چگونگی افزایش حفاظت شخصی کارکنان و خانواده ها در زندگی روزمره و دور شدن از تهدیدهای احتمالی مد نظر است. این روش ها و اقدامات که می تواند در طرح حفاظت شخصی نیز مورد توجه قرار گیرد، لازم است حسب مورد به موضوعات زیر بپردازد.

  • اقدامات تأمینی در انتخاب محل سکونت
  • اقدامات تأمینی در انتخاب منزل مسکونی
  • اقدامات تأمینی در ابتدای سکونت در منزل
  • نحوه برقراری امنیت در منزل مسکونی و حفاظت پیرامونی آن
  • اقدامات تأمینی در زمان حضور در منزل
  • اقدامات تأمینی در زمان خروج از منزل
  • اقدامات تأمینی در زمان ورود به منزل
  • اقدامات حفاظتی خودرو
  • اقدامات تأمینی در زمان استفاده از خودرو
  • اقدامات تأمینی در حین تردد

 

پنج . حفاظت فن آوری اطلاعات و ارتباطات

شامل تمامی اقدام ها و تمهیدهایی است که موجب حذف یا کاهش قابل قبول تأثیر تهدیدها و خطرها بر کارآمدی فن آوری اطلاعات و ارتباطات شده و در نتیجه امنیت موضوع را باعث می شود. فن آوری اطلاعات، شاخه ای از فن آوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار و شبکه افزار مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن در زمینه های ذخیره سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل و داده آمایی خودکار امکان پذیر است. موضوعاتی مانند حفاظت مخابرات، حفاظت رایانه و حفاظت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در این مقوله جای دارند.

  تخلیه تلفنی رایج ترین تهدید مترتب در حوزه مخابرات است. از  جمله ویژگی هایی که این روش را به روش ارزشمندی تبدیل نموده، عبارت است از:

  • دشمن نیازی به حضور فیزیکی ندارد .
  • بسیار ارزان قیمت می باشد و هزینه واقعی آن تنها هزینه یک تماس تلفنی ساده است .
  • مستقیما" به مراکز اطلاعاتی متصل می شود.
  • امکان فریب و زیرپاکشی فرد مورد تماس وجود دارد.

با توجه به رواج روز افزون استفاده از سامانه های ارتباطی اعم با سیم و بی سیم، اتخاذ تمهیدات حفاظتی برای پیشگیری از شکست های حفاظتی در حوزه مخابرات مانند شنود، تخلیه تلفنی، دخالت در تماس، جهت یابی و نقطه یابی، اختلال در تماس، قطع ارتباط و ... از اهمیت مضاعفی برخوردار است. علاوه بر امن کردن کانال های ارتباطی و دقت در بکارگیری متصدیان مخابراتی، آگاه سازی و توجیه کارکنان به ویژه با استفاده از روش های اقناعی از مؤثرترین روش ها در این زمینه محسوب می شود. امنیت اطلاعات مخابره شده، از طریق اقدامات متعددی از قبیل کاهش مدت زمان مخابره، کاهش قدرت مخابره، استفاده از آنتن های راه دور، آنتن های جهت یاب، خطوط تلفن ثابت ساخته شده از سیم یا غیراپتیک و خطوط سیستم های هدف گیری انجام می پذیرد.

ماهیت کارکردی مراکز دفاعی و نظامی و این که منابع اطلاعاتی موجود در آنها به عنوان یک ثروت و دارایی محسوب می شوند ایجاب می کند کارکنان نسبت به شیوه های جنگهای اطلاعاتی که بستر آن فناوری ارتباطات و اطلاعات است آگاهی و اشراف کامل داشته باشند از این رو برگزاری کلاسهای توجیهی و توجه به رشد و ارتقاء  آگاهی های کارکنان، لازم است  مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر، نظر به ماهیت اطلاعاتی که ممکن است در رایانه ها وجود داشته باشد تدوین الزامات و دستورالعمل های لازم برای  جابجایی و یا عنداللزوم انهدام  سریع رایانه ها در شرایط بحرانی در اولویت قرار دارد .

نظر به ماهیت ارزشی و وجود اطلاعات گرانبهایی که در برخی رایانه ها ذخیره می شود تهیه پشتیبان [3] از این اطلاعات در قالب میکرو فیلم و یا میکرو فیش و یا لوح فشرده از ضروریات است.  با توجه به ماهیت کارکردی در برخی از مراکز نظامی-دفاعی و نقش بارز اطلاعات، ایجاد یک واحد برای مستند سازی و تهیه اسناد پشتیبان  از اطلاعات موجود در قالب میکرو فیلم ، میکرو فیش و لوح فشرده  حایز اهمیت خواهد بود .

با توجه به اهمیت این مقوله، لازم است کاربران رایانه، نسبت به انجام امور زیر به طور آگاهانه و فعال اقدام نمایند.

  • استفاده از کلمه عبور و تغییر آن در زمان مناسب
  • عدم در اختیار گذاردن کلمه عبور به اشخاص
  • عدم نصب نرم افزارهای غیر مجاز
  • نصب ویروس کشها و به روز نمودن آنها
  • عدم استفاده از اینترنت در رایانه هایی که حاوی اطلاعات طبقه بندی می باشند.  
  • آشنایی با دستورالعمل ها و الزامات مقابله با جنگهای اطلاعاتی
  • آشنایی با دستورالعملها و الزامات جابجایی و انهدام سریع رایانه ها در پی وقوع شرایط بحرانی 
  • تهیه پشتیبان در فرمت مناسب از اطلاعات موجود در رایانه ها
  • نگهداری اسناد پشتیان در محلهای امن
  • آشنایی با روشهای جاسوسی و تخلیه اطلاعات رایانه ها از طریق اینترنت
  • انجام خدمات تخصصی مربوط به تعمیر و نگهداری رایانه ها در داخل  مراکز نظامی دفاعی
  • خرید  تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز از مراکز فروش صلاحیت دار
  • اختصاص رایانه های فاقد اطلاعات برای اتصال به شبکه اینترنت

 

جمع بندی وسخن پایانی

  • از آنجایی که ویژگی های جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران بسیار مستعد اجرای با تدابیر و ملاحظات دفاع غیرعامل است ضرورت توسعه، تکامل و ترویج فرهنگ و دانش حفاظتی باتوجه به تهدیدات دشمن بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
  • منابع انسانی به عنوان یکی از عوامل مهم و موثردرایجاد احداث فضاهای امن دفاعی به دلیل حضور فیزیکی و اقداماتی که سهواً یا عمداً انجام می دهد باعث افشای اطلاعات حایز اهمیت می گردد.
  • آموزش نیروی انسانی و فرهنگ سازی در خصوص رعایت اصول حفاظتی ضرورت دارد .
 

[1] - خواجه امیری، ص 18

 

[3] Back –up

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=4729

 

http://www.isarpress.ir/1400/01/22/%d9%85%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%86%d8%ac-%da%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%ad%d9%81%d8%a7%d8%b8%d8%aa-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%85/