***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در پایگاه ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

گروه : آخرین اخبار / صفحه اول / ویژه

http://www.isarpress.ir/?p=5317

  • شناسه : 5317
  • 07 خرداد 1400 - 6:55
  •  

 

 

انتخابات در وصیت امام

در این نوشتار ؛ بیانات و وصایای امام خمینی در خصوص انتخابات استخراج شده و تبیین گردیده است .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

  • مقدمه
  • امام خمینی انتخابات پیش از انقلاب را فرمایشی و غیر واقعی می نامیدند و در همه انتخابات پس از انقلاب مردم را دعوت به شرکت در پای صندوق رای ترغیب می نمودند . امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب چنین بیان نموده اند : ( انقلاب اسلامی ) مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید ( بند ثالثا در برکات انقلاب اسلامی ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، 22 بهمن 1397 )

 

الف - امام خمینی در خصوص انتخابات چنین وصیت نموده است :

 

  1. اهمیت انتخابات: و به جامعه محترم روحانیت خصوصا مراجع معظم ، وصیت می کنم که خودرا از مسائل جامعه خصوصا مثل انتخاب رئیس جمهور و وکلای مجلس ، کنارنکشند و بی تفاوت نباشند. همه دیدید و نسل آتیه خواهد شنید که دست سیاست بازان پیرو شرق و غرب ، روحانیون را که اساس مشروطیت را با زحمات و رنجها بنیان گذاشتند از صحنه خارج کردند و روحانیون نیز بازی سیاست بازان را خورده و دخالت در امور کشور و مسلمین را خارج از مقام خود انگاشتند وصحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطیت و قانون اساسی و کشورو اسلام آن آوردند که جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد. ( بند "ز" وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. انتخاب براساس ضوابط معتبر : و وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات ، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشوروارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند. ( بند "ز" وصیت نامه امام خمینی )

 

 

  1. ملاک های انتخاب  : و باید بدانیم که اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ، شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشند، بسیاری از مشکلات پیش نمی آید؛ ومشکلاتی اگر باشد رفع می شود. و همین معنی در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر با ویژگی خاص باید در نظر گرفته شود؛ که اگر خبرگان که با انتخاب ملت تعیین می شوند از روی کمال دقت و با مشورت با مراجع عظام هر عصر و علمای بزرگ سرتاسر کشور و متدینین و دانشمندان متعهد، به مجلس خبرگان بروند، بسیاری از مهمات و مشکلات به واسطه تعیین شایسته ترین و متعهدترین شخصیتها برای رهبری یا شورای رهبری پیش نخواهد آمد، یا باشایستگی رفع خواهد شد. و با نظر به اصل یکصد و نهم و یکصد و دهم قانون اساسی ، وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان و نمایندگان در تعیین رهبر یاشورای رهبری روشن خواهد شد، که اندک مسامحه در انتخاب ، چه آسیبی به اسلام و کشور و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد که احتمال آن ، که در سطح بالای از اهمیت است برای آنان تکلیف الهی ایجاد می کند. ( بند "ز" وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. خسارات انتخاب ناصحیح: و وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات ، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود مثلا در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان راروی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشوروارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند. ( بند "ز" وصیت نامه امام خمینی )

 

  1. انتخاب غیر منحرفین  : اکنون که با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان سرنوشت کشور به دست مردم افتاد و وکلا ازخود مردم و با انتخاب خودشان ، بدون دخالت دولت و خانهای ولایات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند، و امید است که با تعهدآنان به اسلام و مصالح کشور جلوگیری از هر انحراف بشود. وصیت اینجانب به ملت در حال و آتیه آن است که با اراده مصمم خود و تعهد خود به احکام اسلام و مصالح کشور در هر دوره از انتخابات وکلای دارای تعهد به اسلام وجمهوری اسلامی که غالبا بین متوسطین جامعه و محرومین می باشند و غیرمنحرف از صراط مستقیم - به سوی غرب یا شرق - و بدون گرایش به مکتبهای انحرافی و اشخاص تحصیلکرده و مطلع بر مسائل روز و سیاستهای اسلامی ، به مجلس بفرستند. ( بند "ز" وصیت نامه امام خمینی )

 

 

ب- امام خمینی در برخی سخنرانی های حود چنین بیان نموده است :

  1. اهمیت انتخابات و نقش مردم :  این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم . ( صحیفه امام ج ۱۸ ص ۳۱۸ )

 

  1. پرهیز از تخریب :  از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند . ( صحیفه امام ج ۱۲ ص ۱۲ )

 

  1. گناه داشتن هتک حرمت : حیثیت و آبروی مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. ( انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره ) تبیان دفتر اول ص ۳۳۴ )

 

  1. تبلیغات انتخابات با اصول اسلامی : نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنند تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است . اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد. ( انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره ) تبیان دفتر اول ص۱۳۴ )

 

  1. معیارهای انتخاب : « مرکز همه قانونها و قدرتها مجلس است مجلس هدایت می کند همه را و باید بکند .(انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره ) تبیان دفتر اول ص ۳۳۷ )

 

  1. سرنوشت بدست افراد معتقد داده شود : من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند . ( صحیفه امام ج ۱۲ ص ۴۹ )

 

  1. انتخابات تجلی وحدت : البته دو تفکر هست باید هم باشد دو رای هست باید هم باشد سلیقه های مختلف باید باشد لکن سلیقه های مختلف اسباب این نمی شود که انسان با هم خوب نباشد.... اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است .اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است . اختلاف باید باشد اختلاف سلیقه اختلاف رای مباحثه جار و جنجال اینها باید باشد لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته بشویم دشمن هم باید دو دسته باشیم در عین حالی که اختلاف داریم دوست هم باشیم . ( صحیفه امام ج ۲۱ ص ۴۷ )

 

  1. حسن اجرای انتخابات : اینجا ما کار نداریم ما خودمان بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مساله هستید هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری که تحت نظر شما هستند هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست . ( صحیفه امام ج ۱۸ ص ۳۸۰ )

 

  • سخن پایانی

 

  • از آنجا که امام خمینی عمر خویش را صرف نهصت اسلامی و انقلاب اسلامی نمود و نظام  مردم سالاری دینی به برکت رهبربهای وی بنیان گذاری شده است ، لذا دینی بر گردن همه آحاد جامعه داشته  ، لذا ضرورت دارد، وصیت ایشان در حوزه های مختلف ملاک عمل قرار گیرد .
  • با آرمان مقدسی که انقلاب اسلامی دارد ، هرگامی که انقلاب را به اهدافش نزدیک کند ، بخصوص حضور پرشکوه و رای بصیرانه در انتخاب اصلح ، ماجور و بعکس هر گامی که مانع ایجاد نماید ویا به انحراف بکشاند ، مورد عقاب الهی است .

 

http://www.isarpress.ir/?p=5317

انتخابات در وصیت امام

 

http://www.isarpress.ir/1400/03/07/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%88%d8%b5%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85/